Oletteko huomanneet uusimman villityksen etusumareiden turhaan polttajien keskuudessa:
Ajetaan pimeällä ajovalot sammutettuina, tai himmennettynä parkeille?
Touhu menee siis älyttömämmäksi vuosi vuodelta?!?
Takasumuvalot palavat erittäin harvoin samaan aikaan, logiikka on siis edelleen hukassa muutenkin. Puhumattakaan olosuhteista jossa niitä etusumareita ylipäätänsä käytetään...
Miten niin älyttömämmäksi? Kerrankin joku juttu, joka jonkun mielestä näyttää ehkä coolilta, on järkevä.
Sumuvalojen ideahan on tuottaa valoa eteen silloin, kun jopa lähivalot heijastuvat sumusta kuljettajan silmiin. Tarkoitus ei siis ole tuottaa lisää valoa eteen, kuten monet luulevat.
Ruotsista meille tulee kaikki hyvä, eiköhän tämäkin pian kirjata meilläkin lakiin.
http://www.vv.se/filer/publikationer/fordonsbelysning.pdf
(ks sivut 3 ja 8)
Niin, jos tarkoitit, että sumareita poltetaan kirkkaalla säällä, sittenhän hommassa ei olekaan mitään tolkkua.
Niin, jos tarkoitit, että sumareita poltetaan kirkkaalla säällä, sittenhän hommassa ei olekaan mitään tolkkua.
Käsitykseni sumusta on varmaan jotenkin sumuttunut, koska ymmärrän sillä jotakin ihan muuta, kuin nämä etusumareiden polttajat: heidän mielestään jo pimeys, tai vesisade ja etenkin niiden yhdistelmä vastaa "sumua". Ja näkyvyys on huono heti kun eivät näe Piritan satamaa Stadionin tornista!
http://www.vv.se/filer/publikationer/fordonsbelysning.pdf
(ks sivut 3 ja
Tarkoititko sivun 3 sijasta kenties 4:sta, jossa mainitaan, että voit päiväsaikaan käyttää lähivaloja, TAI "toisia valoja", mutta et molempia yhtäaikaa?
Sivulla 8 se onkin mainittu kuitenkin selvemmin, tosin asiayhteydessä "Sumu tai voimakas sade".
Miksei noinkin. Etusumareitaan rakastavat voisivat käyttää niitä ihan virallisestikin päiväsaikaan, mutta eihän se SILTIKÄÄN ole niin mageeta kuin pitää 4:ää etuvaloa yhtäaikaa päällä. Sehän on se POINTTI näköjään yleisimmin, jolloin lainkuuliaisuus jäisi nykyiselle (huonolle) tasolle edelleen täällä.
Mutta olisiko MUOTI nyt vaihtumassa Ruotsin mallin mukaiseksi, kuten aloituksessani? Yhtälailla, nykyisen SUOMEN lain mukaisesti "väärin käytetty".
On tosi älytöntä ja tarpeetonta käyttää sumuvaloja silloin kun ei ole aihetta.Mutta onhan se oikee tosi kovis joka ajelee pussipimeellä parkkivaloilla ja pikimustat aurinkolasit silmillä.
Ja silloin kun on tosi sumuista ei niillä sumuvaloilla kuitenkaan mitään näe.Parhaimmillaan ne ei kuitenkaan pahasti häikäise.Tosi sumulla tarkoitan niitä muutamaa kertaa jolloin juuri ja juuri konepellin etureuna näkyy.
Aikoinaan täältä Sveamammanlandista lähtöisin olevat "huomiovalot" elävät edelleenkin puolivaloautomatiikkana,mikä on hyvä asia,jopa ranskalaisetkin alkaa sen vähitellen tajuamaan.
Yksi sakemannin minulle avautumattomista aivoituksista on se että Maanantaissani kytkeytyy ensin sumuvalot ja sitten lisätakavalo.Sumuvaloilla kun ei saa ajaa muiden valojen kanssa mutta takavalo on hyvä keksintö sateella ja lumisavussa ym, jolloin lisävaloja edessä ei kaipaa.
En ole enempi asiaa ajatellut, mutta onkohan muissakin autoissa niin?
Ihmettelen kyllä niitä kuskeja, jotka pitävät sumareita "cooleina", mutta ilmeisesti se on, kun ne pitää olla aina päällä. Eihän sumarit nyt varsinaisesti minua haittaa, vaikka ovatkin päällä sellaisilla keleillä millä niitä ei saisi lain mukaan pitää päällä, mutta onhan se nyt aika koomista, että joku "elvistelee" jollain valoilla?
Itse en ole vielä tavannut sellaista joka pimeällä ajaisi pelkillä sumareilla maantiellä, mutta kaupungissa sellaisia kyllä näkee.
Hölmöintä hommassa on se, että moni sumareilla ajanut on kertonut haluavansa lisää valoa tielle.
Haloo! Näkyypä puskurin edusta kuin marketin porstua, mutta katse ei kohdistukaan enää sinne valon rajamaille, jossa hirvet ja jalankulkijat lymyilevät. Silmät hakeutuvat kirkkaan valon alueelle ja sitten ihmetellään kun sarvipää "tuli ihan yllättäen..."
Se on kanssa kumma homma, kun monelta unohtuu päiväsaikaan pistää valot päälle, mutta pimeällä ei unohdu enää keneltäkään. Taitaa olla sellaista valikoivaa unohtelua.
Kyllähän sumarit periaatteessa on hyvät korvaan vanhat "huomiovalot" mutta vain valoisaan aikaan ja oikein suunnattuina. Pimeällä tosi huonot ainoina valoina!
"Sumuvaloilla kun ei saa ajaa muiden valojen kanssa mutta takavalo on hyvä keksintö sateella ja lumisavussa ym, jolloin lisävaloja edessä ei kaipaa."
Tuo ei pidä paikkaansa. Sumuvaloilla saa ajaa kaikkien valojen kanssa.
Keli se on , joka käytön määrää.
Katos ny jamsaki piruuttas ylempänä olevaa Herbertin linkkiä,jos siitä jotain ymmärrät ymmärrät myös olevasi täysin väärässä.Linkki tosin on Vägverketin ja på svenska mutta samanlaiset on määräykset suomessakin,mutta en niitä nyt niin selkeesti löytänyt.
Tämä on ainoa linkki jonka löysin äkkiseltään:
<http://www.intermin.fi/poliisi/lp/home.nsf/wLatest/5cadd5b907ef8302c2256c7d00455e6f?OpenDocument&ExpandSection=7>
Tuo ruåtsalaisen Vägverketin tekemä opas on kyllä tosi selkeä, luettava ja ymmärrettävä. Siitä voisi myös Suomessa ottaa mallia!
Ei tuon kummempaa "rautalankaa" luulisi tarvittavan enää sitten.
<http://www.intermin.fi/poliisi/lp/home.nsf/wLatest/5cadd5b907ef8302c2256c7d00455e6f?OpenDocument&ExpandSection=7>
Tuo ruåtsalaisen Vägverketin tekemä opas on kyllä tosi selkeä, luettava ja ymmärrettävä. Siitä voisi myös Suomessa ottaa mallia!
Ei tuon kummempaa "rautalankaa" luulisi tarvittavan enää sitten.
Mitä ihmeellisen kummallista ja vaikeasti ymmärrettävää on kotimaisessa tieliikenneasetuksessa?
36 §
Valojen käyttö ajettaessa
Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. (7.5.1997/414)
Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Jollei ajoneuvon varusteeksi ole määrätty ajovaloja, ajoneuvossa on käytettävä sellaisia heijastimia kuin asetuksella säädetään.
Kaukovalojen käyttö on kielletty:
1) tyydyttävästi valaistulla tiellä;
2) niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä; ja
3) ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana.
Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt. Takasumuvaloa saa käyttää myös milloin ajoviiman tiestä nostama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin
...
38 §
Valojen virheellisen käytön kielto
Ajoneuvon valoja ei saa käyttää niin, että muiden ajoneuvojen kuljettajat voivat häikäistyä.
Ajoneuvossa ei saa käyttää laitteita, jotka näyttävät tai heijastavat eteenpäin punaista valoa eikä, jollei siitä ole erikseen toisin määrätty, laitteita, jotka näyttävät tai heijastavat taaksepäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa. Poliisiautossa ja poliisin virkatehtävässä olevassa autossa sekä poliisin moottoripyörässä, jota käytetään hälytysajoneuvona, saa kuitenkin käyttää edellä ajavan ajoneuvon pysäyttämiseksi eteenpäin punaista vilkkuvaa valoa näyttävää laitetta samanaikaisesti vilkkuvan sinisen hälytysvalon kanssa.
Käsi ylös. Kuka ei ymmärrä tästä koska sumuvaloja saa käyttää ja koska ei?
Käsi ylös. Kuka ei ymmärrä tästä koska sumuvaloja saa käyttää ja koska ei?
Mielestäni aika ristiriitainen teksti:
"Sumuvaloja SAA tällöin KÄYTTÄÄ lähivalojen asemasta, JOS etuvalot ovat SAMANAIKAISESTI kytketyt"?!
Eli sumuvaloja saa käyttää lähivalojen sijaan kunhan lähivalot ovat samanaikaisesti päällä?!
"Sumuvaloja SAA tällöin KÄYTTÄÄ lähivalojen asemasta, JOS etuvalot ovat SAMANAIKAISESTI kytketyt"?!
Eli sumuvaloja saa käyttää lähivalojen sijaan kunhan lähivalot ovat samanaikaisesti päällä?!
Et nyt ymmärtänyt pointtia. Pointti on se, että TLL:n mukaan molemmat saavat olla päällä, mutta ei saa käyttää lähivaloja silloin, jos sumuvalot ovat päällä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että pitää katsoa vain sumuvalojen valaisemalle alueelle, ei siis ollenkaan lähivalojen valaisemalle alueelle. Tai vaihtoehtoisesti voi pistää päähän sellaiset aurinkolasit, jotka tummentavat juuri sopivasti lähivalojen valaiseman alueen. Yksi vaihtoehto on myös peittää lähivalot, jolloin ne kuitenkin voivat olla päällä samaan aikaan sumuvalojen kanssa. Kyllä toi TLL on sitte kiva ja selkeä!
"Sumuvaloja SAA tällöin KÄYTTÄÄ lähivalojen asemasta, JOS etuvalot ovat SAMANAIKAISESTI kytketyt"?!
Eli sumuvaloja saa käyttää lähivalojen sijaan kunhan lähivalot ovat samanaikaisesti päällä?!
Etuvalot tunnetaan yleisemmin nimellä parkkivalot.
Nuin minäkin sen tulkitsin, siis vain sumarit ja parkit on sallitut huonolla näkyvyydellä!
Minusta on erittäin typerää nykyautoissa joissa saa takasumarin päälle vain laittamalla ensin etusumarit päälle. Etusumareita en ole oikesti tarvinnut koskaan, mutta takasumari monesti kylläkin.
"Sumuvaloja SAA tällöin KÄYTTÄÄ lähivalojen asemasta, JOS etuvalot ovat SAMANAIKAISESTI kytketyt"?!
Eli sumuvaloja saa käyttää lähivalojen sijaan kunhan lähivalot ovat samanaikaisesti päällä?!
Etuvalot tunnetaan yleisemmin nimellä parkkivalot.
Harvoin tarvitaan sumareita.
Tämäkin keskustelu mennyt hieman sekaisin.
Etuvaloilla tarkoitetaan lähivaloja.
Itse tulkitsen lakia niin, että kun vastaantulevassa autossa on sekä lähi- että sumuvalot sytytettyinä eikä tiealueella ole sumua, kytken itse aina pitkät valot päälle (ja ne on xenonit, joille TM on mitannut reilut 200 m kantaman).
On se muuten kumma, että yleisemmin taajamassa sumareita käyttävät bemaristit ja taajaman ulkopuolella Avensis-kuskit. Onko ne Aven perusvalot niin tosi surkeat, vai onko se nappulatekniikka liian monimutkainen kyseisen auton valinneille?
Juuei vaan tarkoiteta. Parempaa linkkiä ei nopeasti osunut silmiini, mutta tässä katsastajan käsikirjan sisällysluettelosta kohta 7. Valot ja varusteet
7.1 Heijastimet 71
7.2 Etu-, taka-, jarru- ja suuntavalot 75
7.3 Rekisterikilven valot 88
7.4 Tunnusvalot 90
7.5 Lähi- ja kaukovalot 93
7.6 Muut valot 101
(http://www.pauliylikoski.com/Portti/Rokla/images/Voimaantulo_1_ osa.pdf)
Jep, ei siinä mitään ristiriitaista ollutkaan. Minä en vain osannut lukea Jotenkin onnistuin lukemaan etuvalot lähivaloiksi...
Kyllä noita sumareita näkyy olevan päällä kaikissa merkeissä. Itselleni tosin on jäänyt mieleen parhaiten Volvot...
Sumuvalojen vastustajat löytyvät pääsääntöisesti niistä, joilla itsellä ei sellaisia ole. Itse en voi ymmärtää sita, että ei saa nähdä ja tulla nähdyksi paremmin sumareita käyttämällä. Nykyautojen valot ovat useimmiten surkeita ainakin lähivalojen osalta. Oikein suunnatut sumarit eivät taatusti häikäise vastaantulijoita. Ksenonvaloilla kyllä näkee paremmin, mutta ne mielestäni häikäisevat enemmän kuin sumuvalot.
Kyllä löytyy Ooppelin keulalta sumarit ihan vakiona. Ei minua yleensä haittaa niiden käyttö oikein suunnattuina, lähinnä se naurattaa. Ehkä sinäkin sitten huomaat niiden "hyödyn", kun pääset itse ratin taakse (nimimerkistä päätelleen ajelet vielä mopolla?). Sumarithan näyttää oikein suunnattuina n. 20m ja tämän matkan taitat esim. 80km/h yhdessä sekunnissa eli siitä valotehosta ei sitten paljoa hyötyä ollutkaan. Päinvastoin, silmäsi tottuu kirkkaaseen valoon auton edessä etkä enään näe niin hyvin kauemmaksi mihin sinun pitäisi nähdä.
EDIT:
Kuten jo aikaisemmin totesin, niin olettaisin näiden sumuvalomiesten tietävän tämän ja luulenkin heidän pitävän niitä päällä vain koristeena . Eikait esim. päiväkäytössä lyhyiden kanssa voi olla muuta syytä?
Saas nähdä milloin esim. kattotelineet havaitaan trendikkäiksi?
Sumuvalojen vastustajat löytyvät pääsääntöisesti niistä, joilla itsellä ei sellaisia ole.
Tässä toinen, jonka keulilta löytyvät. Ja joka jaksaa ihmetellä lelu- ja koristekäyttöä (lue: väärinkäyttöä)
Itse en voi ymmärtää sita, että ei saa nähdä ja tulla nähdyksi paremmin sumareita käyttämällä.
Sitten pitäisi kyllä etenkin tuohon "nähdä" -kohtaan kehittää jotakin ihan muuta kuin sumuvalot, jotka eivät kyllä auta normaaliolosuhteissa mitään.
Nykyautojen valot ovat useimmiten surkeita ainakin lähivalojen osalta.
Oliskos tuohon jotakin kättä pidempää faktaa esittää? Toki eroja on autojen kesken.
Onko olemassa lisälähivaloja, jotka olisivat ylempänä kuin sumarit, siis ajovalojen tasalla? Se olisi se ratkaisu näkemiseen. Lisäpitkät tiedän kyllä, mutta sekään ei ole sama.
On se toisaalta kurjaa, kun näyttävät nuo sumarien väärinkäyttäjät usein ostavan nii-in kalliita autoja, mutta niissä ei sitten olisi satsattu valotehoihin. Heppoja on kolmeen autoon, mutta valoja pitää "täydentää" sumareilla.
Etenkin tuunaritjunnut harrastavat kaiken muun virittämistä, mutta ei ajovalojen. Sumarien lisäksi pitää valaista välillä koko auton alustakin. Sinisellä valaistu alusta palvelee ehkä takana tuleville edellä ajavan näkymistä?
Olis monesta äijästä poliitikoksi(Obelixi, Kumppani ym.) kun pistetään "sanoja toisen suuhun" ja selitellään niitä sitten kun ei asiaa oikeasti ymmärretä. Eli toistan sanomani tässä muillekin, että hankkikaa kesäksi mopo, jos ja kun keskustelu alkaa mennä liian vakavaksi. Ettei synny väärinkäsityksiä niin sanompa senkin että itselläni on autoilua takana 40 vuotta ja n. 1000 000 km. Sumuvaloista kun puhutaan niin en tarkoita niitä esim. Opelin merkkikohtaisia tekeleitä, joita sumuvaloiksi kutsutaan.
Mitäs sanoja tässä on toisten suuhun laitettu? Olenkos minä kehunut Ooppelin sumuvaloja = en. Totesin vain että Ooppelissani on sumarit vakiona, kun sinä sanoit, että yleensä ne jotka sumuvalojen käyttöä arvostelee eivät omista itse niitä.
Olipa ne sumarit sitten kenenkä tahansa valmistamat, niin oikein suunnattuina niiden kantama ei ole montaa kymmentä metriä eikä niistä siis ole hyötyä maantienopeuksissa hyvässä säässä.
Olis monesta äijästä poliitikoksi(Obelixi, Kumppani ym.) kun pistetään "sanoja toisen suuhun" ja selitellään niitä sitten kun ei asiaa oikeasti ymmärretä.
Etkös sinä oikeastaan ollut laittamassa sanoja toisten suuhun (niiden joiden autoissa ei sumareita ole)?
Etkä sitten vastannut kysymyksiini?
- Missä autossa on mielestäsi erityisen huonot lähivalot (merkki, malli, vm jne). Ovatko ne jopa niin huonot, että sen takia pitää polttaa etusumareita ihan päivänvalossakin, oikeasti??
- Koska oikein asennettujen sumuvalojen ei ole tarkoituskaan kantaa n. 2-30 metriä pidemmälle, niistä ei ole todellisuudessa lähivalojen jatkeeksi.Tämä johtuu siitä, että ovat liian alhaalla ja suuntaus on hajautetumpi. Jos kerran lisäkaukovalotkin on n. ajovalojen tasalla (ei puskurin helmassa), niin auttaakseen huonoja vakiolähivaloja, myös lisälähivalojen pitäisi olla samalla tasolla, eikös. Vaan onko sellaisia lisälähivaloja? Onko ainoa vaihtoehto vaihtaa H4/H7-vakioumpio vaikka xenon-umpioon, jos sellainen sattuu löytymään?
Päivällä tai hyvällä säällä palavat etusumuvalot toimivat varoitusvaloina. "Varokaa täältä tulee kuski, joka ei noudata valoja koskevia sääntöjä, eikä muitakaan liikennesääntöjä".
Kyllä tänne pimeyteen valoa mahtuu. Polttakaa valoja vapaasti. ei haittaa.