Ohjeita autolla ajamiseen

48 kommenttia
«1

Keskity ajamiseen ; ei tupikkia , ei kännykkää
Ajattele ajamista ja liikennettä
Aja raiteen vieressäkin vaihteeksi ; vähentää raiteita , parantaa tietä
Pysy omalla kaistalla myös mutkissa
Käytä vilkkua etukäteen ja enemmän kuin kerran
Jätä turvaväliä edelläajavaan
Puhdista lasit ja valaisimet
Käytä hyviä renkaita
Aja kohtuullista vauhtia ; 80 km/h riittää mainiosti, usein vähempikin riittää
Käytä paljon kaukovaloja ; älä tuijota vastaantulevan valoja

:smile:

  
  • Lisää ohjeita; Älä käytä sumuvaloja jos ei ole sankka sumu ja näkyvyys alle 20m, se häikii herkkäsilmäisiä ihmisiä varsinkin pimeässä jos on märkä asfaltti.

    Minä kuulun tähän herkkäsilmäisten joukkoon.

      
  • Yksinkertaista 3 sekunnin sääntöä ei toisteta tarpeeksi:Millä nopeudella hyvänsä ajettaessa ota kiintopisteeksi joku tolppa tai muu maamerkki ja laske edellämenevän auton sen ohitettua yksituhatta,kaksituhatta,kolmetuhatta.jos olet samalla kohtaa ennen kolmeatuhatta on etäisyys liian pieni, ja sopiva jos kolmetuhatta menee tasan tai yli.Ei se sen vaikeampaa ole.

      
  • Lainaus:
    25.11.2006 klo 11:28 salo-m kirjoitti
    Ei se sen vaikeampaa ole.


    Yllättävä vaikeus siihen kuitenkin liittyy. Pitää muistaa, että vasta kolmannen tuhannen viimeisen tavun jälkeen kolme sekuntia on mennyt. Hyvin helppoa on painottaa ensimmäistä tavua, jolloin etäisyydeksi saadaan vain kaksi sekuntia. Ei mitenkään harvinainen ilmiö varsinkaan, jos lasketaan 1, 2, 3.

    Pyydä joskus kuljettajaa laskemaan etäisyyttä sekunneissa, niin huomaat, että suurella todennäköisyydellä saat vastaukseksi sekunnin liian pitkän ajan.

    [Herbert muokkasi tätä viestiä 25.11.2006 klo 11:54]
      
  • Mulla menee tuhanteen laskiessa jo vartti! :sunglasses:

      
  • On se vaikeeta joo .Erehdyin kerran Aaltoselle(kuljettajalleni) kehoittamaan laskemaan etäisyyttä .Kävelyksi meni!!

      
  • Hyviä neuvoja kaikki, lisään vielä kaksi. Toinen on että, älä hermostu, älä edes silloin kun toinen on selvästi väärässä eikä tajua sitä. Hymyile vaan ja anna tietä.

    Ja toinen on että älä keksi omia liikennesääntöjä vaikka olisit varma vanhojen huonoudesta. Liikennesäännöistä on hyötyä vaikkei monet niistä sinällään hyviä olisikaan. Se on kuin kieli; siinä voi olla hassuja sanoja ja silti kommunikaatio toimii, kunhan kaikki puhuvat samaa kieltä.

      
  • Lisää ohjeita; Älä käytä sumuvaloja jos ei ole sankka sumu ja näkyvyys alle 20m, se häikii herkkäsilmäisiä ihmisiä varsinkin pimeässä jos on märkä asfaltti.

    Minä kuulun tähän herkkäsilmäisten joukkoon.


    Ajan n. 70tkm vuodessa joten ajoa tulee pimeällekin melkoisesti.

    Kerran kauan sitten luin jostain vinkin että aina pimeällä auton tullessa vastaan keskitä oma katseesi tien oikeaan reunaan esim ojan metsänpuolen penkalle ja säilytä oma ajolinja. Toki jos tiessä mutkia niin huolehdi että pysyt sentään tiellä..
    Katse kannattaa kuitenkin kohdistaa vastaantulijan taakse melko kauas oikealle.
    Minä olen todennut että homma toimii vaikka kuinka joku tulisi vaikka pitkillä vastaan! Missään kohtaa juuri ennen kohtaamista ei saa katsoa vastaantulijan valoihin! Jos teet hetkenkin sen virheen että vilkaiset vastaan tulijan valoihin, olet "sokeana" useamman sekunnin.
    Minusta ne jotka itkevät sumareista ym. katsovat järjestään aina vastaantulijan valoihin ja eivät myöskään näe mitään kohtaamisen jälkeen. Ymmärrän hyvin että joka ajaa vähän pimeällä ja katuvalaistulla tiellä, ei välttämättä edes mieti koko asiaa.
    Nykyautoissa on aika paksut etupilarit, näitäkin hyödynnän itse tavallaan kallistamalla päätä hieman vasemmalle jolloin pilari peittää näkökentässä vastaantulijan valot.
    Lisäksi kuulemma tupakoivilla ihmisillä silmän mukautuminen on hitaampaa ja jos tähän lisätään tervainen tuulilasi, onkin selvää että pimeäajo on raskasta.
    Kaikenkaikkiaan Suomeen pitäisi saada paljon suuremmat ref. luvut valoihin kun ottaa huomioon märät ja pimeät tiet. Typerää että jostain euroopasta otetaan mallia valomääräyksiin kun kelit ja olosuhteet on mitä on.
    Itselläni on -vm 67 harrasteauto, jossa on neljä kpl H4 umpioita puolivaloillakin päällä laillisesti niin valoteho on aivan eriluokkaa kuin missään uudessa autossa. Lisäksi valojen johdot ja releet on aikanaan paksunnettu joten lampun kannalla on kunnon jännite.
    Ainoa mitä näillä nykykinnereillä voi asialle tehdä on ostaa riittävän tiuhaan uudet polttimot ja huolehtia valojen puhtaudesta.
    Vastaantulijan kirkkaat valot on minusta täysin asennekysymys.

    :sunglasses:

      
  • Disukka:
    Vastaantulijan kirkkaat valot on minusta täysin asennekysymys.

    Vastaantulija saa olla siis kuinka asenteeton, tai vastuuton kuin haluaa?

    Tottakai muualle kuin suoraan valoihin katseleminen on "terveellisempää", mutta kait niiden valojen käyttökin vaatii miettimistä: tyyliin "en käytä pitkiä kun on vastaantulijoita" ja "sumu on sellainen harmaa seinä, jonka läpi ei näe", "valot eivät ole koristeita", "vilkulla osoitan kääntyväni" jne. jne.

    [Kumppani muokkasi tätä viestiä 27.11.2006 klo 15:58]
      
  • Älkää nyt käsittäkö niin että minä ajan pitkillä sumarit päällä jne. kaikkia vastaantulijoita päin!! EIEIEIEIEI-IIIH!!! ÄHHH
    Mistä löytyy rautalankaa josta vääntää tähän hätään.. Puusilmille..?
    Tässä rautalankamallia:
    Tarkoitukseni oli antaa omakohtaiseen kokemukseen perustuen vinkkejä, kuinka ITSE suojautua vastaantulijoiden häikäisyltä!
    Ei vinkkejä siihen, miten häikäistä vastaantulijaa..
    Olen vaan itse satakertaa todennut että kun katsoo jonnekin muualle kuin vastaantulijan valoihin niin näkee jo kohtaamisen aikana tapahtumia heti vastaantulijan takanakin.

      
  • Niin, ja edelleenkin vastaantulijan valojen häikäisy on mielestäni täysin OMA asennekysymys!!

      
  • Lainaus:
    27.11.2006 klo 15:42 Disukka kirjoitti
    Minusta ne jotka itkevät sumareista ym. katsovat järjestään aina vastaantulijan valoihin ja eivät myöskään näe mitään kohtaamisen jälkeen.

    Nyt puhun siis sumareitten käytöstä kirkkaalla ilmalla:

    Kyllä ne ainakin minua häikäisee, vaikken niihin tuijotakkaan.

    Asian tekeekin erikoisen ärsyttäväksi se, ettei käyttäjälle itselleenkään ole niistä mitään hyötyä. Lisävalo kun on silloin aivan väärässä paikassa eli lähietäisyydellä. Ja lakikin sen kieltää!

    Varsinkin rekat tuntuvat pitävän sumareita päällä jatkuvasti.

      
  • Minä pidän aurinkolippaa sillai sopivasti että pienellä pään nostolla/selän oikaisulla saa häikäisevät valot "piiloon", siis maantiellä pimeällä jos ei tarvi yläopasteita lukea! :sunglasses:

      
  • Disukka: ” Minusta ne jotka itkevät sumareista ym. katsovat järjestään aina vastaantulijan valoihin ja eivät myöskään näe mitään kohtaamisen jälkeen.”

    ”Vastaantulijan kirkkaat valot on minusta täysin asennekysymys.”


    Mihin lokeroon minä tuossa sovin, kun minua häikäisee joidenkin autojen sumarit mutta haluan ihmisten käyttävän enemmän pitkiä valoja? Pitkät kyllä häikäisee, mutta päinvastoin kuin sumarit, ne myös lisäävät näkyvyyttä. Vastaantulijan pitkissä näkee oikeastaan enemmän kuin omissa, koska esim. peuran silhuetti erottuu vastavalossa hyvin. Omissa erottuu vain silmät ja nekin vaan jos se elukka katsoo juuri minuun päin.

    Koska ”itken sumareita”, sinusta minä katson vastaantulijan valoihin. Sinusta teen sen koska minulla on asenne joka vaatii minua katsomaan niihin. Eli jos en katsokaan, sinun ensimmäinen oletuksesi osoittautuu vääräksi ja siksi minulla ei voi olla tuota asennettakaan, eikö niin? No, minä en katso, joten molemmilta väitteiltäsi putosi pohja.

      
  • Mihin lokeroon minä tuossa sovin, kun minua häikäisee joidenkin autojen sumarit mutta haluan ihmisten käyttävän enemmän pitkiä valoja? Pitkät kyllä häikäisee, mutta päinvastoin kuin sumarit, ne myös lisäävät näkyvyyttä. Vastaantulijan pitkissä näkee oikeastaan enemmän kuin omissa, koska esim. peuran silhuetti erottuu vastavalossa hyvin. Omissa erottuu vain silmät ja nekin vaan jos se elukka katsoo juuri minuun päin.

    Koska ”itken sumareita”, sinusta minä katson vastaantulijan valoihin. Sinusta teen sen koska minulla on asenne joka vaatii minua katsomaan niihin. Eli jos en katsokaan, sinun ensimmäinen oletuksesi osoittautuu vääräksi ja siksi minulla ei voi olla tuota asennettakaan, eikö niin? No, minä en katso, joten molemmilta väitteiltäsi putosi pohja.


    Ei minua kiinnosta lokerointi tippaakaan. Se vaan ärsyttää että valitetaan asiasta, jonka haitta-asteeseen voi omilla toimillaan ja asenteellaan vaikuttaa.
    Totta on että pitkillä suorilla autoilijat voisivat polttaa pitkiä pidempään kohdatessaan koska jos tielle osuu vaikka hirviä, on ne helpompi havaita.
    Itse en juurikaan käytä sumareita koska niiden teho on useissa autoissa lähinnä kosmeettinen. Kaupunkioloissa jossa katuvaloja on nykyään usein rikki ja pimeänä ja tuohon kun lisätään vesisade ja sumua sekä ilman heijastimia kulkevat jalankulkijat ja pyöräilijät, niin joskus harvoin jossain 40km/h nopeudessa huomaa sumareilla hieman paremmin edellä kuvatuissa oloissa muut. Se siitä.

    Edelleen väitän että on omasta asenteesta kiinni kuinka paljon menee päivä pilalle esim. vastaantulijan sumuvaloista.
    Tänä syksynä on täällä Etelä-Suomessa voinut tosi hyvin halutessaan synkistellä elämäänsä sillä, kun on pimeää, märkää jne.
    Minulla on ollut ihan mukava syksy kaikista sumuista ja valoista huolimatta, se on omasta asenteesta kiinni.
    Hyvä muuten että joku muukin on miettinyt sitä, mihin katseensa tarkentaa pimeäajossa. Suurelta tuntuu edelleenkin silti se älämölö, minkä vastaantulijoiden valot saavat aikaan.

    Toinen vinkki (ihan ilmaiseksi!) jolla helpottaa pimeäajoa paljon on takalasien tummennus. Itsellä on aina ollut ja tulee jatkossakin olemaan autoissa (jo 4.menossa) takalasit mustana. Nytkin on Scotchin 3M P5 (Vain 5% valosta pääsee läpi). Mitä mustempi lasi niin sen parempi.
    Minua ei haittaa tippaakaan vaikka joku pervo nuohoaa hanuriani, ei sen valot kertakaikkiaan riitä tumman kalvon läpi valaisemaan autoani sisältä. Nykyinen liikennetyylihän on että ajetaan motarillakin metrin turvavälillä. Peruuttaminen sujuu sitten (Pimeässäkin) sivupeilien avulla, siihen oppi taas nuorena kuorma-autoja ja pakuja ajaessaan. Nyt riittää taas tältäerää osaltani.. :tongue: :sunglasses:

      
  • Muutama vinkki lisää.

    Älkää pelätkö liikenteessä.

    Älkää arpoko turhaa.

    Ajakaa sujuvasti ja ripeästi.

      
  • Disukka: ” Edelleen väitän että on omasta asenteesta kiinni kuinka paljon menee päivä pilalle esim. vastaantulijan sumuvaloista.”

    Varmaan se on asenteesta kiinni kuinka paljon asiat ärsyttävät, mutta se ei ole, paljonko valo häikäisee silmää. Kaikki valo häikäisee, siksi ei pidä käyttää valoja jotka normaaleissa tienopeuksissa vain häikäisevät antamatta valoa paikkaan, jossa siitä olisi hyötyä.

    Sitä pitää liikenteessä vaan osata suhtautua niin, että ei ärsyynny vaikka kohtaa ihmisiä joiden teot ovat ärsyttäviä. Onko muuten sinun oma ärsyyntymisesi sinun asenteestasi kiinni vai onko sekin muiden vika? (Disukka: Se vaan ärsyttää että valitetaan asiasta, jonka haitta-asteeseen voi omilla toimillaan ja asenteellaan vaikuttaa.)


      
  • LISÄÄ OHJEITA AUTOLLA AJAMISEEN

    -Jos oikein häikii vastaantulijan valot, pane silmät kiinni

    -Kun rupeaa pitkällä matkalla väsyttämään paina kaasu pohjaan, niin jännitys pitää sinut paremmin hereillä

    -Aja parkit päällä tai valot pois päältä; säästyy polttonestettä eikä häikäise ketään

    - Vedä aina ohituksen jälkeen heti ohitetun nenän eteen kuten formuloissa. Se on todella näyttävän näköistä, ja vesikelillä ohitettukin huomaa sinut kurapilvestä.


    - Vaihtele jatkuvasti ajokaistaa kehäteillä ajaessasi. Näyttää yhtä hyvältä kuin formula ykkösten renkaiden lämmittelykierros.


    -Älä lue tai kirjoittele tälle palstalle. Pane vaan renkaat vinkumaan...

    :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:

      
  • JR: ” Älkää pelätkö liikenteessä.”

    Pelkäävä ei lakkaa pelkäämästä neuvomalla. Muiden on toimittava niin, ettei arka koe itseään uhatuksi.


    JR: ”Älkää arpoko turhaa.”

    Ei kukaan tahallaan arvo turhaan, kai hän sen lopettaisi jos pystyisi. Muiden on jätettävä epävarmoille arpomisvaraa.

    JR: ”Ajakaa sujuvasti ja ripeästi.”

    Oikein huono neuvo sellaiselle joka pelkää ja/tai on epävarma. Sitäpaitsi joku kokematon voi luulla sujuvasti ajamisen tarkoittavan ajamista liikennesäännöistä piittaamatta. Eihän kaikki kokeneetkaan tiedä mikä ero niillä asioilla on.

      
  • Mitä on tuo liikenteessä arpominen? Sujuvasta ajamisesta muistuu mieleen, että TM:ssä (jos en ihan väärin muista) vuosia sitten, oli juttu arvoauton kuljettamisesta kenties Englanissa, jossa sujuvasti ajavan kuljettajan mittapuuna pidettiin sitä, läikkyykö piriintaan täytetty lasi matkustajan kädessä. Hyvän kuljettajan kyydissä ei läiky, vaikka ei ollakaan liikenteen tukkona!

      
  • Sujuvaan ajotapaan vielä lisäkommentti: Espoon seutuliikenteen 5 pv/viikko käyttäjänä väitän, että vähintään 80 prosenttia kuljettajista ajaa todella ammattilaismaisen sujuvasti, lehden lukeminen tai läppärin käyttö ei häiriinny äkillisten kiihdytysten, jarrutusten, kaistanvaihtojen tai minkään muun syyn takia. Joutuvat joskus kyllä väistelemään rampeilta kiilavia henkilöautoilijoita, mutta kolareiden välttämiskseksi se on kyllä ymmärrettävää.

      
  • Valojen käytön suhteen olen jo melkein lakannut hämmästelemästä sumuvalojen väärinkäyttäjiä. Onhan niiden käyttö ihan ymmärrettävää ja hyväksyttävää, koska auto näyttää sumarit päällä niin paljon hienommalta ja matalammalta ja onhan enemmän valoa aina parempi (valaisumatkasta, reaktioajasta ja silmän toiminnasta tietämättäkin se on ihan selvää).

    Sen sijaan minua hämmästyttää suunnattomasti pitkien valojen käyttötaidottomuus erityisesti moottoriteillä. Kun ajaa suoraa tai vasemmalle kaartuvaa moottoritietä pimeällä pitkät päällä, melkoisen moni vastaantulija protestoi välkyttämällä omia pitkiään. Viimeksi pari viikkoa sitten suoralla ja tasaisella osuudella vastaantullut rekkakuski järjesti minulle koko patteriston valoshown. Ei siinä mitään, komeasti oli valoja hänellä käytössään, mutta kun ne eivät kerta kaikkiaan häikäisseet minua ollenkaan. Miten siis minun vakiokaukovaloni häntä häiritsivät?

    Melko usein maanteillämme kohtaa myös vastaantulijoita, jotka eivät ilmeisesti käytä kaukovaloja koskaan. Pitkien kytkeminen on tosin yhtä vaivalloista kuin monille ylivoimainen vilkun käyttö, joten ymmärrettäköön heitäkin.

    Valaistuilla moottoritieosuuksilla näkee muuten yllättävän paljon kaupungin suunnasta pelkät parkit päällä ajelevia vastaantulijoita. Rohkein bongaamani himmiö nousi Keravan liittymästä pimeän tuhnuiselle Lahdenväylälle ilman ensimmäistäkään tuikkua keulallaan.

    Valomaininnan ansaitsevat myös ne lukuisat uudenmalliset Nissan Micrat, jotka on helppo tunnistaa pimeällä kelmeän rusehtavista päiväajovaloista, kun kuljettaja on unohtanut kytkeä valot oikeasti päälle.

      
  • Ennen kuin joku näsäviisas sujuvan ylinopeusliikenteen ja vilkuttoman kaistanvaihdon harrastaja ennättää komnentoida, täsmennän vielä, että tarkoitaan noilla enimmäkseen ammattimaisen sujuvasti ajavilla todelliakin seutuliikenteen bussinkuljettajia.

      
  • Tuli tossa ennenaikaan ajettua itsekin tuo 70tkm/a. Enkä voi suoranaisesti sanoa tujottaneeni vastaan tulijan sumareita, mutta pistää vaan vituttaa muutaman tunnin jälkeen kun lyö migreeni kohtauksen päälle ja seuraavat paripäivää menee päänsärkyä ja pahoinvointia ihmetellessä.

    Ei voi kun ihmetellä mitä vitun hyötyä jotkut kokee saavansa niistä. Itse en edes kehtaa omassa autossani niitä pitää. Muistuttaa lähinnä ajoista 18-vuotiaana kortin saanena, kun oli pakko saada sumarit johonkin taunuksen paskaan keulalle. Olenkin yrittänyt niitä aina pimeillä parkkipaikoilla(markettin takanurkissa) potkia ihmisiltä paskaksi, onpahan aina yksi pässi vähemmän. Joten tuleppa disukka sönkkäämään mulle niistä sumareiden haittaamattomuudesta kun on taas migreeni niiden takia, voi olla että tulee jostain kättäpidemmästä siihen naamatauluun.

      
  • Ryne: ” Ei voi kun ihmetellä mitä vitun hyötyä jotkut kokee saavansa niistä.”

    Tämän syksyn sumarikeskustelussa on se ero aiempiin, että kukaan ei ole tainnut yrittääkään väittää että sumuvaloista olisi jotain hyötyä tavallisilla keleillä. Nyt on vaan yritetty todistella, etteivät ne voi haitata muita. Veikkaan Ryne että kohta kuulet migreeninkin olevan kiinni asenteesta.

      
  • Hei Ryne ja TeeCee!!
    Hauska nähdä että on useampiakin asiota, joissa olemme samaa mieltä.Tällä kertaa antaisin Rynille mitalin tai ainakin papukaijamerkin.
    Ja TeeCeelle siksi että oli Sinulta kerrankin kirjoitus, jonka jaksoin lukea ja ymmärsin.
    Toivottavasti hymyillään jos tavataan.

      
  • Hyvä yritys TeeCee:ltä yrittää provota.. Ovelaa!!!
    Nyt TeeCee on kuitenkin väärässä, tämä palsta ei käsittele lääketiedettä mutta sen verran tiedän itsekin Migreenin äidin puolelta perinneenä, kuinka FITTIMÄINEN sairaus on kyseessä.
    Ymmärrän satasella Ryneä kuinka valmis on vetämään Tauluun "säätäjiä" silloin kuin kohtaus on päällä. Kyllä minäkin jos kohtaus on tulossa ja joku yrittää estää minua menemästä sänkyyn lepäämään ja jos tuossa tilanteessa olisi vielä 9mm reikärauta kädessä, en epäröisi hetkeäkään laskea säätäjästä läpitte. Migreeni on hevi juttu..
    Palaan vielä sumareihin, en käytä niitä itse. En kehoita muita käyttämään niitä myöskään. Jos saisin valita vuoden turhake 2006 palkintokohteen, antaisin sen tehdasasenteisille (ml. tarvikemallit) sumuvaloille henkilöautoissa.
    Itse en kuitenkaan niin paljoa niistä kärsi kun tietää miten niiden haittavaikutuksilta voi edes osittain suojautua. Tämä koskee vain minua.
    Jos joku toinen ei pysty, ei osaa tms. niin sille en voi mitään, enkä myöskään häntä siitä käy moittimaan.
    Yritin aikaisemmin antaa vinkkejä kuinka olla ärsyyntymättä, mutta minusta se käsitettiin jotenkin väärin, no ehkä viesti oli väärää muotoa tms..
    Vähän TeeCee yritti tähän suuntaan haastella. Tapa se on tuokin kerätä huomiota, vähän tulee muuten omat lapsetkin hetkittäin mieleen kun lukee näitä erittäin viihdyttäviä, hauskoja kirjoituksia täällä.
    (Lapset ovat taitavia kun haluavat pelkästään kerjätä huomiota, joskus aikuisetkin kykenevät toimimaan pitkälti samoin.)
    Mm. tämäkin ketju kirvoitti minulle hyvät naurut ja sitäkautta hyvän olon.
    Toivonkin että jatkossa lähetätte rakkaat lukijat yhtä hauskaa ja nokkelaa tekstiä kuin tähänkin saakka hetkittäin on ollut!! :smile: :smile: :smile:
    Lopuksi neuvo miten kohdata Sumaripelle tiellä: Laita pitkät valot päälle esim. 80km/h nopeudessa arviolta max. 3sek. ennen kohtaamista, varmaan vastapuoli ei ennätä laittaa kostoksi pitkiä päälle. Tätä harrastin nuorempana, nyt en jaksa enää stressata vastaantulijoiden valoista. Jätän Poliisille sen puolen koska siitähän niille maksetaankin tietääkseni, valistaa tyhmiä autoilijoita oikeaoppisesta valojen hallinnasta pimeällä.
    Mutta HEI! Laittakaa taas lisää kivoja aiheita tänne luettavaksi, niin on taas millä hauskuuttaa itseään!!
    :kiss: :kiss: :ashamed:

      
  • Tämä nyt ei ole hauska kirjoitus, mutta vähintään huvittava oli näky tänään aamulla se ksenonvaloinen bemari, jolla oli perinteiset halogeenisumuvalot puskurin alla. Valkoisten ajovalojen rinnalla kellerävät alkuperäishalogeenit näyttivät kirjaimellisesti saunalyhdyiltä. Mahtoi lisävalaistuksen vaikutus olla mahtava. Mutta toisaalta ymmärtäähän sen, jos hankkii autoonsa 320 euron ( http://www.bmw.fi/ ) hintaisen lisävarusteen. Pitäähän sitä käyttää, ettei ihan hukkaan mene.

    Mikseiköhän muuten sumuvalojen käyttäjät asenna valojansa puskurin yläpuolelle muiden valojen tasalle? Silloin kantama noin kaksinkertaistuisi puskurin alapuoliseen asennukseen verrattuna ja valoista voisi olla edes teoriassa jotain hyötyä lähivalojen tukena. Sitähän varten ne kuitenkin hankitaan. Toisaalta, eipä käyttäjät taida muutenkaan paljon ajatella, joten eipä tuo nykyinen asennuspaikan valinta mikään ihme ole.

      
  • Lainaus:
    29.11.2006 klo 07:42 TeeCee kirjoitti

    Tämän syksyn sumarikeskustelussa on se ero aiempiin, että kukaan ei ole tainnut yrittääkään väittää että sumuvaloista olisi jotain hyötyä tavallisilla keleillä.


    Onko etusumuvaloista mitään todellista hyötyä millään kelillä? :confused:

      
  • Sumuvaloista on hyötyä sumukelillä mutta niiden pitää olla alhaalla! :innocent:

      
  • Kun nuo aikaisemmat vinkit eivät kelvanneet, niin pistetään sitte uudet päinvastaiset vinkit.

    1. Pelätkää mahdollisimman paljon liikenteessä.

    2. Arpokaa mahdollisimman paljon liikenteessä.

    3. Älkää ajako sujuvasti älkääkä ajako ripeästi.

    Nyt pitäisi kelvata. Muilla ei ole liikenteessä väliä. Tärkeintä on, että minä teen juuri niin kuin lystää. Jos pelottaa tai on epävarma, niin muiden liikenteen sujuvuudella ei ole väliä. Pääasia, että muiden pitäisi poistaa se, että joku saattaa pelätä. Jos joku vaikka menee pelosta sekaisin liikenteessä eikä pysty itseään hallitsemaan, niin tietenkin se on muiden vika, mitäs pelottelivat niin! Ja sitten tuo arpominen. Kaikkein parhaimpia paikkoja arpoa ovat liikennevalot. Voi kun jokainen arpoisi niissä esim. sen 10 sekuntia, niin ei se siltikään mitään vaikuttaisi. Tai silleen, että aina vain yksi auto pääsisi kustakin valoista. Ei sillä ole väliä mitä muille käy. Pääasia on, että minä ajan sitä omaa ajoani. Jos se ei miellytä muita, niin kyynel heille. Mitäs ovat samaan aikaan liikenteessä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit