Älkääpä heti tyrmätkö kaukaa haettua esimerkkiä, johon ei liity turvallisuuteen tai väleihin liittyviä tekijöitä lainkaan. Jos kaupan kassajonossa joku päättää ohittaa jonossa, eihän siitä muiden kauppareissu kovin paljoa pitene, mutta harva sitä taitaa kohteliaana pitää. Onhan tämän ohittajan pidettävä omaa aikaansa muiden aikaa kalliimpana, vai kuinka?
Tätä esimerkkiä eräs toinenkin nimimerkki on usein käyttänyt mutta se ei sovi liikenteeseen koska liikenteessä ei ole kassaa johon pitää maksaa, eikä liikenteessä hitaamman ohittaminen ole varastamista, kunhan sekä ohitettava että ohittaja hoitaa oman osuutensa koko toimenpide ei aiheuta mitään vaaraa tai harmia kenellekään eikä kukaan menetä mitään.
Kun puhutaan jono-ohittamisesta tilanne onkin sitten aivan toinen, ohituksia harvemmin tapahtuu reilua rajoitusnopeutta etenevässä jonossa joten yleensä ohitusten sarja muodostuu muita hitaammin ajavasta keulilla. Jos siis halutaan joku syyllistää ajan varastamisesta niin se löytyy sieltä, ei ohittajasta, se ensimmäinen kun määrää omalla ajollaan kaikkien muiden nopeuden, tilanne pahenee entisestään mitä enemmän autoja liittyy letkaan jotka ei uskalla ohittaa. Se joka jää hännille kärsii tilanteesta eniten.
Tulee mieleen että, jos Mondeokuski olisi tosiaan kiihdyttänyt niin ei olisi jäänyt mitään väliä mihin palata jonoon.
Ottaen huomioon kuvaajan kirjoitustyyli (kaikki muut ovat hänen tiellään ja idiootteja) ja aikaisemmat tänne laittamat hänen kuvaamansa videot niin Mondeokuskin kiihdytys taitaa olla kuvaajan mielikuvitusta (kiihdytyksestä ei ole mitään todisteita), kun väli varmaan rupeaa tuntumaan pieneltä kun tulee kiire palata jonoon.
Mielenosoitus sitten erikseen.
740 GLE:lle :
Tänne on ihan turha sotke mitään kilpa-ajosta radalla kun on kyse liikenteestä ja liikenne ei ole mikään kilparata, vaikka Putput niin kuvittelee.
Dodii, nyt tuli sitä asiaa, mitä toivoinkin. Pahoitteluni hieman provokatiivisesta tavastani pidellä peiliä edessäsi.
Avaruusvektori:
Mitä taitavuuteen tulee, niin sitähän taitaa olla mahdotonta mitata, jos taidolla ei tarkoiteta pelkästään kykyä ajaa radalla (ja vain radalla) nopeita kierroksia.
Aivan. Liikenne on muutakin kuin ajoneuvon käsittelytaitoa. Ja käsittelytaidon todellisille mestareille suoralla valtatiellä alle 300 km/h nopeus ei ole haaste vaan haukottelua.
Maantiellä kisaaminen kertoo vain kuljettajien riskinottovalmiudesta.
Avaruusvektori:
Veikkasin ehkä virheellisesti, että jonon ohittamista aikova pitää itseään jonossa ajavia parampana kuljettajana, kun päättää lähteä ohitukseen, vaikka jonossa ajavat eivät sellaista tarpeelliseksi tahi turvalliseksi näe.
En edes yritä väittää kaikkia ohituksia turvalliseksi, koska ne eivät sitä ole. Mutta jos eivät ole, niin mitäs muuta me voimme, kuin antaa mouhon mennä ja pysytellä pois pirstaleiden sironta-alueelta ja pitää epävarmat ja tohelot kuskit varmasti omassa tähtäimessä 200 m oman auton etupuolella?
Kohtuullinen ajonopeus ja kohtuullinen ohitus ovat epädemokraattisia asioita, koska kuljettajien ja ajoneuvojen rajat ovat pimeässä ja liukaalla eri paikassa.
Myös iso mopo on kuin Väyrynen. Helpoin virhe on unohtaa kuinka hitaita muut ovat ;-)
Avaruusvektori:
Toisaalta, jonossa ajaessa haluaa pitää turvavälin x. Jos siihen väliin tulee ohittaja tai useampi väli vääjäämättä kutistuu...
...jono saataisi ilman ohittajia liikkua hyvinkin tasaista vauhtia, jos kärjessä puskee vaikkapa rekka...
...Älkääpä heti tyrmätkö kaukaa haettua esimerkkiä, johon ei liity turvallisuuteen tai väleihin liittyviä tekijöitä lainkaan.
Eipä tyrmätä, koska tilanne on tuttu neljältä kesältä tuhansien kilometrien matkalta. A1-tehoinen kevari vie tankin päällä tiukoissa nahoissa makaavaa hoikkaa kuskia tuppi nurin noin 120 km/h mittarinopeutta. Normaalissa ajoasennossa noin sata todellista on tyynessä säässä maksimi ja silloin on siis edelleen tuppi nurin ja kone kiekuu koko ajan 10.000 RPM isoimmalla vaihteella.
Tuollaisen ajaminen kesäisellä valtatiellä vaatii asennetta, mutta olemme tehneet tuhansien kilometrien matkoja useamman pyörän ryhmänä, jossa yhtenä on mukana nuoren kuljettajan vuoksi tällainen vahvasti tehorajoitteinen pyörä.
Henkilöautoon verrattuna tilanne vielä pahenee, koska kevarilla ei oikeasti riitä eväät edes sovittaa takaa lähestyvän ohituspaikkaa sopivaan tilanteeseen, vaan ylämäessä on kaikki pelissä ja siitä huolimamtta AINACS teksti kasvaa kasvamistaan taustapeileissä. Riittääköhän rahtarin vekselissä varaa odottaa ohitusta mäen päälle saakka, vai pitääkö mennä heti?
Ratkaisu on neljän pyörän jonon vetäminen kilometrin matkalle, kevari joko vetää tai tulee keskellä ja jokaisella on ohje heittää takaatulevat autot ohi HETI KUN MAHDOLLISTA.
Ajonopeus on "Rahtari-80", jolla isot autot eivät saa meitä kiinni ja me emme saa isoja autoja kiinni.
Autolla ajan joskus laiskuuttani jonotilanteessa muutaman km alle jonon nopeuden, jolloin sen voi tehdä vaikka cruisella. Näin toimien pitää tosin ymmärtää mitä peilissä näkyy.
Olennaista tässä onkin se, että tuo hidas ajoneuvo tai hidas ajotapa on oma valinta, eikä sen seurauksia voi sysätä muiden kontolle. On mietittävä tapa, jolla voi antaa nopeampien mennä, koska muuten jää itse alle.
Avaruusvektori:
Jos kaupan kassajonossa joku päättää ohittaa jonossa, eihän siitä muiden kauppareissu kovin paljoa pitene, mutta harva sitä taitaa kohteliaana pitää. Onhan tämän ohittajan pidettävä omaa aikaansa muiden aikaa kalliimpana, vai kuinka?
Aavemaista...samaa esimerkkiä mietin itsekin, mutta vähän eri kannalta.
Mitäs tosiaan, jos hieman ennen kassaa yksi asiakas jumii kärryineen koko käytävän tukkien karkkihyllyn kohdalle. Ei mene eteenpäin, koska "hänellä ei ole kiirettä minnekään" ja paheksuu ääneen nykyajan kiireistä elämäntapaa jos joku muu haluaisi siirtyä jo seuraavaa asiakasta odottavalle kassalle.
Samaan aikaan paikalle osuu koheltaja, jolla on olevinaan kamala kiire ja pienestä koordinaatio- ja hahmottamishäiriöstään johtuen hän pyrkii kärryt ryskyen väkisin blokkerista ohitse ja vain vaivoin ja osittain muiden avulla nämä sankarit välttävät (sillä kerralla) kaatamasta koko karkkihyllyä.
Jos me molemmat odotamme rauhassa omaa vuoroamme näiden mestarien takana siitä huolimatta, että minulla ei ole kiire minnekään, mutta sinun pitäisi jo pikku hiljaa päästä työmaalle päin, niin kaksi koheltajaa me edellämme näemme, eikö?
Minä en halua näyttää kummaltakaan noista koheltajista. En kaupassa enkä sinne ajaessa.
Onhan tämän ohittajan pidettävä omaa aikaansa muiden aikaa kalliimpana, vai kuinka?
Liikenteessä ohittamisessa ei ole kyse siitä kenellä olisi paras auto, paras ajotaito, tärkein asia toimitettavana tai suurin sotilasarvo.
Ohittaisessa on kyse vain siitä, että nopeammin kulkeva siirtyy hitaamman edelle. Nopeusero ei kerro kumpi kuljettajista ajaa pienemmillä turvamarginaaleilla.
Jäisellä tiellä pimeässä on sallittua ajaa kuluneilla talvirenkailla heikkojen valojen 80 m näyttämällä tai hyväkuntoisilla markkinoiden parhailla nastarenkailla 200 - 300 metrin näkemällä?
Valinta noiden välillä on täysin oma, mutta oman valinnan seurauksista on turha kitistä muille.
Ottaen huomioon kuvaajan kirjoitustyyli (kaikki muut ovat hänen tiellään ja idiootteja) ja aikaisemmat tänne laittamat hänen kuvaamansa videot niin Mondeokuskin kiihdytys taitaa olla kuvaajan mielikuvitusta (kiihdytyksestä ei ole mitään todisteita)
Uskomatonta, videostahan aivan selvästi näkee että mondeo lisää vauhtia.
Jos ohitan autoja yksittäin tai jonossa, en vaadi ohitettavilta mitään. En vaadi tilan antamista enkä vaadi vauhdin hidastamista.
Jos näen, että joku ohittaa, yritän ajaa siten, että en ainakaan haittaa ohitusta millään tavalla. Jos on kyseessä jono, ja ohittaja tulee edessäni olevaan tyhjään tilaan, hidastan nopeutta sen verran, että ajoetäisyydet normalisoituvat.
Jos vielä palataan tilanteeseen, jossa olen ohittaja, niin tietenkin toivon (se on eri asia kuin vaatiminen), että ohitettava auto ei estäisi tai hankaloittaisi ohittamistani, eikä kuljettaja alkaisi protestoida ohituksestani valoja vilkuttelemalla tai pitkät valot sytyttämällä tai muullakaan keinoilla.
Eilen saavutin kapealla tiellä (Talvivaaran kaivoksen länsipuolella) hitaasti ajavan auton. Ajettuani kilometrin verran sen perässä, kuljettaja hidasti nopeutta, ohjasi tien laitaan ja näytti vilkulla, että voin ohittaa auton. Ja eikun hanaa. Harmitti vähän, että tullut kättä heilauttamalla tai muutenkaan kiittäneeksi tilan antamisesta. Ohjailussa uraisella liukkaalla tiellä oli sen verran hommaa, että asia jäi.
Jos ajan poikkeuksellisen hitaalla ajoneuvolla (traileria vetäen tai muusta syystä hitaasti ajaen) pyrin jos mahdollista helpottamaan muiden autojen ohitse pääsemistä. Jos perässä olisi pitkä jono, ajaisin todennäköisesti hetkeksi pysäkille ja päästäisin autot edelleni.
Tästä tulee mieleeni muistikuva jostain menneisyydestä. Taakseni ilmestyi jokin iso auto, joka näytti haluavan ajaa kovempaa kuin minä. Ohjasin linja-autopysäkille päästääksenni auton ohitseni. Silloin se alkoi yllättäen vilkutella valoja. Se olikin linja-auto, joka oli ajamassa juuri sille samalle pysäkille. Minua harmitti, että ystävälliseksi tarkoitettu tekoni muuttuikin häiriköinniksi, josta linja-auton kuljettaja protestoi valoja vilkuttamalla.
Saman tyyppinen tapaus sattui kerran Helsingin liepeillä. Aioin päästää takanani ajaneen auton ohitseni ohjaamalla erään liittymän suuntaan aikomatta kuitenkaan kääntyä liittymästä. Takana tuleva auto alkoi vilkuttaa valojaan protestiksi sille, olen muka aikeissa kääntyä risteyksestä, josta liikennemerkin mukaan ei saa ajaa (en muista enää mikä merkki siinä oli - ehkä puistoalueelle ajo kielletty tms.).
On masentavaa, jos yrittää tehdä jotain hyvää, ja saakin haukut palkaksi siitä, että on muka ollut tekemässä jotain pahaa. Ihmiset tulkitsevat teot helposti pahoiksi, jos teoista ei heti selkeästi käy ilmi, mikä on tarkoitus. Tällaista on tapahtunut niin monesti erilaisissa asioissa, että olen tullut jo aika kyyniseksi. Jos näen talon liekeissä, tai ilman kuljettajaa olevan auton valuvan pitkin mäkeä, en yritä tehdä mitään, ettei minua vain syytettäisi mistään. Erityisesti auto on ihmisille niin pyhä asia, että siihen ei pidä koskea hyvässä eikä pahassa tarkoituksessa.
En ole pitkään aikaan, tai ehkä koskaan ennen nähnyt niin hyvää tekstiä tällä palstalla kuin 740 GLE:n kirjoitukset tähän ketjuun!
Ilmaisit samoja ajatuksia kuin itse ajattelen paljon paremmin kuin minä pystyisin, ja lisäsit vielä senkin päälle fiskuja pointteja.
Etenkin tuo että liikenteessä kisaaminen on täysin absurdia hommaa. Mieleen tulee elävästi eräs tapaus: teini/parikymppinen ajoi Japanista tuodulla virisportilla ja huomasi minun ajavan useampikaistaisella hyyvin hitaasti hänen ohitseen viereisellä kaistalla kaupunkiliikenteessä. Hän ikäänkuin hämmentyi nähdessään urheiluauton ajavan ihan normaalisti ilman kisaamista, hötkyilyä tai muutakaan ohitseen ja vissiin siksi kun ei tiennyt mitä muutakaan tilanteessa tehdä hän painoi kaasua. Sitten hän hidasti takaisin lähelle aiempaa nopeuttaan ja ihmetteli kun minä ajoin edelleen tasaista nopeuttani nyt taaempana. Siinä ajettuamme saavutin hänet hiljalleen taas jatkaen sitä samaa nopeuttani, nyt hänelle ei tullut yllätyksenä joten hänen ei pitänyt vaistomaisesti 'puolustaa asemiaan' ja tajusi että ajellaan ihan normaalisti liikenteessä.
Vanhempi porukka kisailee, v****uilee, ryntäilee ja osoittaa mieltään liikenteessä paljon enemmän mutta ei ole yhtä suuri punainen vaate tai niin huomiota herättävää kuin silloin kun asialla on teini (etenkään urheiluautolla tai jollain huomiota kiinnittävällä ). Hyvin usein joku itsetuntoaan liikenteessä paikkaava keski-ikäinen tekee todella vaarallisia ja typeriä tempauksia. Juuri pari päivää sitten joku oli investoinut ihan liikaa egoaan nelivetoSkodaansa ja häiriköi liikenteessä yrittäen näyttää että kiihtyy erittäin liukkaissa mäissä valoista nopeammin, ja sitten kun loppu oli sekoilua ja 'asemansa puolustamista' myöhemmin ohituksilta 'voittamiltaan'. Kukaan muu ei takuulla ollut mukana missään kisassa tätä ihme pelleä vastaan, mutta joutuivat kärsimään liikenteen sekoittumisesta kun koittivat tästä kiihdyttelyjen jälkeen (ja ennen, jne.) hitaasti ajavasta päästä normaaliliikenteessä ohi kun hän sitten aiemmasta käyttäytymisestä poiketen ajoikin välillä hyvin hitaasti.
Lopulta meinasi hänen pelleilynsä käydä todella kalliiksi kun hänen ohitseen 'päässyt' oli jäänyt edellä valoihin ja hän yrittä tätä hyväksikäyttäen yhtäkkiä ajaakin tämän taas kiinni pyräyksellä. Valot vaan eivät vaihtuneetkaan ennenkuin hän ehti niihin ja lisäksi sillä kaistalla olikin irtolunta jolloin Skodakiihdyttelijä vetäisi penkkaa pitkin ja nippanappa selvisi ajamatta muiden perään -siksi että hän KIIHDYTTI ennen valoja!
On muuten nelivetoSuperb-kuskit ylivoimaisesti eniten häiriköiviä ja 'näyttämisenhaluisia' jostain syystä nykyään. Johtuu varmaan merkistä: olettavat että kaikki katsovat nenänvartta pitkin ja siksi pitää näyttää mihin se pystyy? Harmi, sillä itse ainakaan en pidä niitä huonoina autoina, päinvastoin mielestäni harvoja VW-konsernin loistotuotteita. Aiemmin turboVolvokuskit olivat se pahin ryhmä, nykyään nämä huonon itsetunnon muka-sporttipertit ovat siirtyneet hajautetummin eri autojen kuten Superbien ja Audien puikkoihin, Volvolla kun ei enää ole näitä 'sporttisilta näyttäviä' ja 'tehokkaita' kanariankeltaisia perheautoja samalla tavalla niin ei vedä puoleensa tätä porukkaa niin paljon.
Ihan älytöntä, ja varmasti kaikille tuttua tuo ihma muka-kisaaminen valoissa esimerkiksi.
Radallakaan harvoin kisataan porukan todellisista ajotaidoista muutoin kuin harvoissa tapauksissa johtuen kaluston vaihtelevasta tasosta, eri kokemustasosta ko. radalla jne.. Porukka on eri kalustolla (hyvin vakioiduissakin sarjoissa), eritasoisin säädöin ja eri vaiheessa totuttautumista rataan/olosuhteisiin. Aika turhaa muutenkaan yhden tai parin kisan, saati ilman kisaa radalla ajamisen mitään kuskistatuksia kiveen hakkaamaan sillä oma oppiminen on kaikilla se kovin haaste. Kisahenkeä saa ja on hyvä olla, mutta se voittaminen tai paras kierrosaika ei ole läheskään aina yhtä kuin paras kuski. Radallakin on paaaaljon enemmän muuttujia.
Ok, monelle tietty onkin tarkoituksena näyttää oman auton paremmuus, mutta itselle mielenkiintoisinta on se miten kukakin osaa käyttää niitä eri laitteita vaihtelevissa tilanteissa ja olosuhteissa ja ennenkaikkea oppimistarkoituksessa jotta itse kehittyisi kuljettajana.
Itse en ole hirveän usein radallakaan ajanut aivan maksimia sillä silloinkin riskit (pääasiassa rahalliset) ovat aika suuria ja pääasia on ollut oppiminen -ja nauttiminen joka onnistuu myös jättämällä hivenen marginaalia riskipaikoissa ja -tilanteissa. Joten se että joku oikeasti kisaisi liikenteessä on aika älytön ajatus.
Liikenteessä kisaavat ovat lähes takuuvarmasti niitä jotka ovat vailla ratakokemusta (huom. silti se että käy radalla ei automaattisest tee ketään arvostetuksi ja vastuulliseksi osaajaksi).
Mondeo-video näyttää aika selvältä. Mikäli oikein osaan tulkita, musta auto sytyttelee jopa pitkiä valoja protestiksi siitä, että joku ajoi hänen eteensä häirinnästä huolimatta - eikä jatkanut ohitusta päin vastaan tulevia.
Olisi mielenkiintoista tietää Mondeo-tyypin ajatustenkulku. Epäilen, että motiivi on ärsyyntyminen siitä, että joku kehtaa ohittaa vilkkaassa liikenteessä useita autoja kerrallaan. Kuljettaja protestoi olettamaansa liikennerikosta vastaan rikkomalla itse liikennesääntöjä ja käyttäytymällä sivistymättömästi. Tällaiset tyypit ovat niitä lakiuskovaisia pahimmasta päästä. Kuski kuuluu ehkä samaan sarjaan kuin eräs liikennejärjestön johtaja, joka aikoinaan kävi liikennevaloissa hakkaamassa erään valoihin pysähtyneen auton kuljettajan. Muistan tällaisen uutisen, mutta en ole löytänyt internetistä mitään tapaukseen viittaavaa.
Moottoripyörävideossa huomio kiinnittyy siihen, että moottoripyörä ajaa huristelee vasemmalla kaistalla, vaikka ei näy ohittavan ketään. Pakettiauto siirtyy myös vasemmalle kaistalle, mutta miksi. Ei kai nyt sentään ajaakseen tahallaan moottoripyörän kylkeen. Luulen, että syy on se, että pakettiauto aikoo ohittaa edellään ajavia autoja, eikä kuljettaja huomaa peilistä moottoripyörää, joka ajaa yksin poikkeuksellisesti vasemmalla kaistalla. Video on kuvattu laajakulmalla, ja autot näyttävät olevan kauempana kuin ne todellisuudessa ovat. Pakettiauton kaistanvaihto johtuu siis todennäköisesti aikeesta ohittaa autot. Moottoripyörän kiihdytettyä kapenevasta raosta karkuun, kuski hiljentää ja aikoo ilmeisesti jotenkin opettaa pakettiauton kuljettajaa. Ei oikein hyvältä näytä. Kaikenlaiset tahalliset provosoivat temppuilut ovat...
Mielestäni on moraalisessa mielessä eroa siinä, tekeekö jonkin asian vahingossa kenellekään pahaa tarkoittamatta - vai tekeekö asian tarkoituksella vahingonteko ja ilkeys mielessä. Otan tämän asian huomioon, kun arvioin asioita. Pelkkien videoiden perusteella ei tietenkään voi sataprosenttisen varmasti tietää, mikä on ollut tahallista, ja mitä kenenkin mielessä on liikkunut. Arvioissa kannattaa siis liikkua spekulatiivisella tasolla eikä tuomita ketään liian ankarasti. Tilannehan voi näyttää aivan toiselta, kun kaikki yksityiskohdat ja tapauksien taustat otetaan huomioon. Emmehän me tiedä esimerkiksi sitä, millaisia tapauksia liikenteessä on voinut tapahtua ennen kuin jokin tietty videonpätkä (en viittaa näihin esimerkkivideoihin) on kuvattu.
Samaa mieltä, virheitä tekee kaikki. Nämä jotka eivät tajua mitä tekevät, eivät osaa liikennesääntöjä ja jopa tahallaan temppuilevat ovat eritasoinen ongelma kuin virheen tekevä ja siitä oppiva (ja sellainen joka tekee töitä sen eteen ettei tekisi virheitä ja olisi osaava kuski).
Täysin älytöntä myöskin väittää että olisi jotenkin 'liian pitkä' jono ohittamiseen?? Mitä se tarkoittaa? Eihän tuossa ole kuin vissiin kahdeksan autoa Mondeon edessä! Näyttää olevan yksi henkilöauto jonka takana rekka ajaa pidemmällä turvavälillä, sen jälkeen neljä henkilöautoa aivan toisissaan kiinni, sitten kaksi autoa jonka jälkeen kuvausauto.
Eli jos on vastaavia paikkoja kuin videon alussa niin pari-kolme ohitusta, max. neljä-viisi. Sitten on tie vapaa ja jonokin lyhentynyt.
Jos seitsemän auton ja yhden rekan ohittaminen on 'mahdotonta' tai jotenkin 'täysin utopistinen' tehtävä niin ei ole mitenkään mahdollista että on kelvollinen liikenteeseen. Huhhuh...
Tosiaan tuollaiset turvallisuutta vaarantavat hätähousuohittelijat voisivat kulkea vaikka junalla.
Huhuu, onko siellä pipon alla ketään kotona? Onko sinusta ton Mondeo-ääliön käytös älykästäkin?????
Eipä taida tämän myssyn alla olla kovin kuivia sahajauhoja, kuten tässä niin monet jo ovat todenneetkin.
Silti mielestäni Mondeo-kuljettajan käytös ei ollut soveliasta. Halusin muistuttaa, että ei mielestäni ollut ohittajankaan toiminnassa hurraamista, kun Mondeo-kuljettajaa jo kerittiin vähintään riittävästi haukkua muiden toimesta.
Autolla ajan joskus laiskuuttani jonotilanteessa muutaman km alle jonon nopeuden, jolloin sen voi tehdä vaikka cruisella. Näin toimien pitää tosin ymmärtää mitä peilissä näkyy.
Olennaista tässä onkin se, että tuo hidas ajoneuvo tai hidas ajotapa on oma valinta, eikä sen seurauksia voi sysätä muiden kontolle. On mietittävä tapa, jolla voi antaa nopeampien mennä, koska muuten jää itse alle.
Mikä on nopeusrajoitus tässä esimerkissäsi? Kuullostaa toisaalta tosi fiksulta, mutta antaa tällaisessa ketjussa myöskin moraalisen oikeutuksen ylinopeudelle. Myös nopea ajotapa on oma valinta, eikä silloin saa ajaa kenenkään päälle (vrt. hitaana jäädä alle ).
MP-kuski ajaa täysin turhaan vasenta kaistaa kuin idiootti..
Tieliikennelaki "9§ Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. "
Miksi sinun mielestäsi tuossa tilanteessa vasemman kaistan käyttö oli idiottimaista? Kyse ei ollut edes moottoritiestä ja sen ylinopeuskaistasta.
"Yleensä" on sama sana jota käytetään jalankulkijan heijastimesta, joten mielestäni ylireagoit raskaasti.
Mitäpä tilanteessa, jossa jonossa ajellessa ohittaja tulee eteen, tulisi sitten mielestänne tehdä:
a) hidastaa nopeutta ja palauttaa ohitusta edeltänyt väli edellä ajavaan, vaikka takana tulijatkin joutuvat hidastamaan
b) säilyttää nopeutensa ja hyväksyä välin pieneneminen ja toivoa, että edellä ajava jatkaisi ohittelua mahdollisiman pian
c) ohittaa itse koko jono, että tilanteelta vältytään
d) pysyä kotona, kun ei vaan osaa
e) jotan muuta
Pidä sellaista väliä, että siihen mahtuu ohittaja, ja ohittajan tullessa ohitsesi ja eteesi, voit lisätä väliä hetkellisellä kaasunnostolla. Ei se ole mitenkään kohtuutonta takanasi ajajiakaan kohtaan, jostain sieltä välistähän tämä ohittaja on poistunut, eikä kovin moni joudu nostelemaan enempää. Jonossa ajelu on muutenkin jatkuvaa nostelua, jotein eipä tuo vaadi mitään erikoistoimenpitäitä sopeutua siihen, että joku tulee eteen.
On se hirveetä kun joku kehtaa ohittaa, vaikkei se muilta pois kuin korkeintaan tilapäisesti 30 metriä
Tuollainen mielenosoitus ohittajia kohtaan jonossa on outoa, koska se on selkeästi se jonoajelu joka ärsyttää, joten ärsytyksen kohteen pitäisi olla jonon vetäjä tai ne jotka eivät ohita... Peiliinkatsomisen paikka?
Onhan tuo Mondeon provosoituminen aika omistuista. Mutta sitten minäkin avaruusvektorin lailla haluisin kiinnitettävän huomiota myös niihin muihin.
Lainaan tarkoitukseen näitä:
Putput:
Täysin älytöntä myöskin väittää että olisi jotenkin 'liian pitkä' jono ohittamiseen, mitä se tarkoittaa? (viittaa Opelixin kommenttiin). Eihän tuossa ole kuin vissiin kahdeksan autoa Mondeon edessä! Näyttää olevan yksi henkilöauto jonka takana rekka ajaa pidemmällä turvavälillä, sen jälkeen neljä henkilöautoa aivan toisissaan kiinni. Eli jos on vastaavia paikkoja kuin videon alussa niin pari-kolme ohitusta, max. neljä-viisi. Sitten on tie vapaa ja jonokin lyhentynyt. Jos seitsemän auton ja yhden rekan ohittaminen on 'mahdotonta' tai jotenkin 'täysin utopistinen' tehtävä niin ei ole mitenkään mahdollista että on kelvollinen liikenteeseen. Huhhuh...
Ei tuossa ole tarkoitus laskeakaan sitä, monenko auton ohi on tarkoitus päästä eihän? Pitäisi tutkia mitkä ovat jonon ohituksen muut edellytykset, mielestäni! Tätä on muutkin kommentoineet, mutta Mondeo kuulee kunniaansa... Aika yksipuolista. Tässä tulee "hyvää ohjeistusta":
ritsa:
Kun pitää parisataa metriä väliä niin hyvin harvoin tulee ohituksissa ongelmia.
nastaterroristi:
Pidä sellaista väliä, että siihen mahtuu ohittaja, ja ohittajan tullessa ohitsesi ja eteesi, voit lisätä väliä hetkellisellä kaasunnostolla. Ei se ole mitenkään kohtuutonta takanasi ajajiakaan kohtaan, jostain sieltä välistähän tämä ohittaja on poistunut, eikä kovin moni joudu nostelemaan enempää. Tuollainen mielenosoitus ohittajia kohtaan jonossa on outoa, koska se on selkeästi se jonoajelu joka ärsyttää, joten ärsytyksen kohteen pitäisi olla jonon vetäjä tai ne jotka eivät ohita... Peiliinkatsomisen paikka?
Ohittajalla ei lähtötilanteessa ainakaan ollut tuollaista väliä! Olisikohan sieltä sen takaa ollut mahdollisesti joku tulossa ohittajan eteen yhtälailla, vai oliko ohittajalla joku yksinoikeus poukkoiluun tms? Eikä ollut edes Mondeonkaan edessä kummoista rakoa, saati kun Mondeo lähti (vai lähtikö ) kiihdyttämään tietenkään.
Tuollaiset tilanteet ovat juuri sellaisia, riippumatta siitä kuinka paljon mennään alle rajoituksen, että kannattaako aloittaa ohittamalla noukkimiset, jos matka ei kestoltaan ratkaisevasti edes nopeudu? Autojahan tuli vastaan aika nopeastikin vielä. Meillä ei ole hajuakaan, kauanko tämä hirrrween rraju nopeudenpudotus on ollut päällä?
Putput mainitsi tosiaan kenties huomaamattaankin, että muitakin tötöilijöitä näytti olevan, jos pitäisi nastaterroristia uskoa: jos kerran on tarkoitus päästää joitakuita ohittelemaan, niin miksei tosiaan pidetä niitä välejä, eikö roikuta persuuksissa? Eikös se "olisi vähän peiliinkatsomisen paikka"? "Onko sellainen käytös älykästäkin?????. Ja vielä: "Tuostahan on tullut jonkun sortin muoti pikku hiljaa... Hankala valvoa poliisinkaan, siviilioctaviat on kuitenkin helpohko tunnistaa vaikka kuinka olisivat mahdollisimman normaalin näköisiä."
Eli vauhkoamisenne tuloksena niin pitäis ja pitäis, mutta miksi ei sitten toimita. Oli sitten ohittaja, mondeokuski, tai kukaan muukaan sen hitailijan perässä, jonossa ajava? Minusta on aika riskaabelia mennä sitten poukkoilemaan väleihin, jos toivotut ehdot jonossa ajamisessa eivät videon mukaan millään toteudu? Silloin syypäitä on useampi kuin yksi ohittaja ja siitä provosoituva mondeokuski.
Ei pitäisi mennä noin pitkälle asioiden mutta sitä saa mitä tilaa.
Ei tosin olla nähty tilanteeseen johtavaa tilannetta, mutta lienee aika todennäköistä että autonsa poikittain toisen eteen liikenteessä pysäköivällä, ja toista autoilijaa potkimaan käyvällä on pahemman laatuinen asennevamma, jollaista eräät ovat aikojen saatossa tälläkin palstalla avoimesti ihailleet.
Ei tosin olla nähty tilanteeseen johtavaa tilannetta, mutta lienee aika todennäköistä että autonsa poikittain toisen eteen liikenteessä pysäköivällä, ja toista autoilijaa potkimaan käyvällä on pahemman laatuinen asennevamma, jollaista eräät ovat aikojen saatossa tälläkin palstalla avoimesti ihailleet.
Kalliin Mercedes-Benzin kuljettaja käy hakkaamassa ja potkimassa halvan Ladan kuljettajan. Maastoautolla ajava kolmas kuljettaja ei kestä katsoa tilannetta vaan käy antamassa oman panoksensa tappeluun. Kun hakkaava köriläs ei huitaisusta välitä, iskut kohdistetaan hänen autoonsa.
Vaikuttaa luokkasodalta. Mercedes-Benzin rikas omistaja (videon perusteella ei voi tosin tietää, omistaako kuljettaja auton, mutta oletetaan niin) katsoo kuuluvansa ylempään ihmisluokkaan kuin Ladaa ajava rupusakin jäsen. Niinpä Mercedes-Benziä ajavalla yli-ihmisellä on omasta mielestään oikeus ja suorainen velvollisuus näyttää ladaidiootille, kuka käskee. Ehkä tilannetta on edeltänyt jonkinlainen kärhämä, jota emme videosta näe. Siihen, että joku on ottanut videokameran esille ja alkanut kuvata, täytyy olla jokin. Kuvaaminenhan alkaa jo ennen kuin mersumies hyökkää autostaan.
Allekirjoittanut muuten panee tuollaisissa uhkaavissa tilanteissa auton ovet lukkoon varmuuden vuoksi.
Liikenteessä kisaavat ovat lähes takuuvarmasti niitä jotka ovat vailla ratakokemusta (huom. silti se että käy radalla ei automaattisest tee ketään arvostetuksi ja vastuulliseksi osaajaksi).
Vaikka en löydäkään faktaa todisteeksi, niin myöskin MustaTuntuu, että liikenteessä kisaavat ne, joilla ei ole todellista käsitystä oikeasti kovasta menosta.
Liikenteen seassa "nopeudellaan" elvistelevä osoittaa lähinnä sen, ettei ole nopeaa nähnytkään. Katsomosta on voinut nähdä, mutta se ei ole sama asia kuin itse radalla omaa kovaa ajaen seurata kun vetomiehet ja -naiset menevät ohi ihan oikeasti kovaa.
Rataharjoittelu ei tietenkään anna erivapauksia liikenteessä. Mutta ymmärryksen siitä mikä on oikeasti nopeaa se kyllä antaa, eikä useimpien tarvi enää sen jälkeen sudittaa donitseja nakkikopin ympäri.
Autolla ajan joskus laiskuuttani jonotilanteessa muutaman km alle jonon nopeuden, jolloin sen voi tehdä vaikka cruisella. Näin toimien pitää tosin ymmärtää mitä peilissä näkyy.
Olennaista tässä onkin se, että tuo hidas ajoneuvo tai hidas ajotapa on oma valinta, eikä sen seurauksia voi sysätä muiden kontolle. On mietittävä tapa, jolla voi antaa nopeampien mennä, koska muuten jää itse alle.
Mikä on nopeusrajoitus tässä esimerkissäsi? Kuullostaa toisaalta tosi fiksulta, mutta antaa tällaisessa ketjussa myöskin moraalisen oikeutuksen ylinopeudelle. Myös nopea ajotapa on oma valinta, eikä silloin saa ajaa kenenkään päälle (vrt. hitaana jäädä alle ).
Rajoituksella ei periaatteessa ole väliä, mutta käytännössä tuo toimii parhaiten 80 ja 100 rajoituksella silloin kun jono vetää suunnilleen rajoitusnopeudella.
Moraalista tai muuta oikeutusta lain rikkomiseen minulla ei ole valtaa antaa kenellekään. Niinpä olen hyväksynyt tavoitteekseni pysytellä itse ajoneuvon pirstaleiden sironta-alueen ulkopuolella riippumatta siitä oliko ohittajan ajotapa tai ajoneuvo viallinen.
Totta kai myös nopea ajotapa on oma valinta, eikä silläkään saa muita kiusata, paitsi ohituksen uhriksi jäämisestä kärsivien henkiset vammat katson itse aiheutetuiksi.
Allekirjoittanut muuten panee tuollaisissa uhkaavissa tilanteissa auton ovet lukkoon varmuuden vuoksi.
Olette näiden samojen 'teiden ritarien' mukaan säälittävä pelkuri, kun ette ole valmis ottamaan miehestä mittaa.
Mieleeni muistuu kolme tapausta, jossa joku on noussut autostaan ja tullut "opettamaan" minua. Pitäisi oikeastaan valehdella, että kaksi tapausta, koska ensimmäinen on sen tyyppinen, että 100 % ihmisistä pitäisi minua yksin syyllisenä tilanteeseen. Takanani ajava kuljettaja opetti minua ensiksi äänimerkillä, ja kun se johti hänen kannaltaan ei-toivottuun tulokseen, hän nousi autostaan ja tuli opettamaan minua puhumalla. Olin kuitenkin haluton ottamaan opetusta vastaan, joten pidin auton ikkunan kiinni. Taisin jopa irvistää tyypille (tätä en tosin varmuudella muista) samalla kun kiihdytin pois paikalta. Millaisessa liikennetilanteessa tämä tapahtui, sen jätän kertomatta. Edellä esittämästäni sadasta prosentista voi ehkä jotain päätellä. Tämä tapahtui Kannelmäessä kauan sitten.
Vähän matkan päässä edellisestä tapahtumapaikasta sai myöhemmin alkunsa toinen tilanne, joka johti siihen, että takana ajanut kuljettaja protestoi ensiksi ajamistani äänimerkillä, mikä johti hänen näkökulmastaan ei-toivottuun lopputulokseen. Mutta tämä kuskipa ei jättänyt asiaa siihen vaan seuraasi perässäni pari kilometriä, vaikka yritin saada hänet kannoiltani. Kun lopulta ajoin tien laitaan, hän pysäytti autonsa keskelle tietä estäen mahdollisen pakoon lähtemiseni. Sen jälkeen hän nousi autostaan ja tuli antamaan opetusta. Mukana autossa olivat tyttäreni, jotka alkoivat vastailla miehen syyttelyihin. Mies oli erittäin uhkaavan oloinen. Hän sanoi, että ei hän tyttärien kanssa haluaa puhua vaan sen tyypin kanssa - eli minun - joka ei osaa ajaa. En tiennyt, vetäiseekö mies seuraavaksi aseen taskustaan vai hyökkääkö hän kimppuuni, vai mitä hän tekee. Niinpä lähdin ajamaan pakoon. Koska miehen auto tukki pääsyn tielle, koukkasin jalkakäytävälle ja ajoin jalkakäytävää pitkin edellämme olleen pysyköidyn auton (en muista, oliko siinä kaksikin autoa) oikealta puolelta ja ohjasin sen jälkeen kadulle. Mieheltä meni hetki ennen kuin hän ehti mennä omaan autoonsa, joten saimme etumatkaa. Ryyhäilin Kannelmäen katuja pitkin ja koukkasin erään kerrostalon takapihalle. Meitä seurannut mies ei huomannut tätä vaan ajoi ohi. Tilanteesta selvittiin näin. En muista miehen autosta muuta kuin että se oli vaalensininen. Tyttärieni muistikuvan mukaan se oli valkoinen.
Kolmannessa tilanteessa takanamme ajanut nuorehko mies (nainen kyydissään) protestoi ensiksi ajamistani valoja vilkuttelemalla. Sen jälkeen hän seurasi autoamme muutaman kilometrin matkan, ja kun ajoin rautatieaseman pihaan, hän tuli sinne kävellen (hän oli jättänyt autonsa jonnekin kadun varteen) ja alkoi opettaa minua auton peileistä. Mutta tässä tilanteessapa minä en ollutkaan kuuliainen oppilas, joka ottaa opetuksen nöyränä vastaan - vaan erittäin huonotapainen oppilas, joka antaa opettajalle palautetta. Sanoin tyypille, että kerrankin saan tavata hänen kaltaisensa valojenvilkuttelijaääliön kasvoista kasvoihin. Sen jälkeen ei keskusteltu auton peileistä eikä ajamisesta, vaan latelin kaikki mahdolliset haukkumasanat mitä vain keksin (valitettavasti en keksinyt mitään kovin mehukasta). Tyyppi ei saanut tilaisuutta sanoa enää yhtään sanaa. Vähän ajan päästä hän poistui paikalta ilmeisesti pettyneenä siihen, millaiseksi opetustilanne oli kääntynyt. En tiedä, millaisen sankaritarinan hän kertoi autossa odottaneelle naiselleen.
Tyttäreni säikähti tätä tilannetta aivan kauheasti, ja minäkin aloin pelätä, että entäpä jos mies käykin vain hakemassa autostaan aseen ja palaa hetken päästä takaisin. Häivyimme aika pian asemalta.
Näistä esimerkeistä ehkä käy ilmi, että kuulun todennäköisesti siihen ihmistyyppiin, joka saa aikaan konflikteja, ja jonka osallisena ollessa konfliktit voivat pahimmillaan kehittyä ikäviksikin. Onneksi mitään väkivaltaa ei ole sentään esiintynyt.
Nämä kolme esimerkkiä olivat tilanteista, joissa joku on noussut autostaan. Sellaisia konfliktitilanteita, joissa ihmiset ovat pysyneet autoissaan, on tapahtunut useampia. Näissä tilanteissa onneksi vain itsetunto on saanut kolhuja, mutta ei auto. Kerran kolhut olivat kyllä jo aika lähellä, kun eräs Mersu törmäsi perääni, mutta tönäisy oli niin pieni, että mitään ei tapahtunut. Mersusta vain heiluteltiin nyrkkejä. Onneksi kaikki siellä taisivat olla naisia.
Purin edellispäivänä pahaa oloa liikenteessä. Ohittelin vasemmankaistantukkoja oikealta ja kiilasin rampissa seisovan jonon ohi
Kyllä helpotti
Hyvä, että helpotti.
Minäkin ajelin tänään ja koin jo kolmannen ohituksen estoyrityksen puolen vuoden sisällä. Ensimmäinen oli 26.11.2011, toinen 25.4.2012 ja kolmas tänään. Ensimmäisellä kerralla onnistuin ohituksessa, mutta kahdella jälkimmäisellä kerralla jouduin luovuttamaan. Viimeisen tapauksen kuvasin sattumalta videokameralla. Tässä tilanteessa luovutin jo melko varhaisessa vaiheessa, koska en olisi kuitenkaan päässyt ohi, eikä minua huvittanut jatkaa kiihdyttämistä auton huippunopeuteen asti. Näihin tilanteisiin alkaa olla jo niin tottunut, että luovuttaminen ei jää vaivaamaan. Auton tärinä johtuu epätasapainoisista nastattomista talvirenkaista, ja auton äänet - 581000 kilometriä ajettu auto ääntelee noin (vaihdelaatikko on tarkoitus vaihtaa, kun nykyinen lakkaa lopullisesti toimimasta).
Kiihdytyksen jälkeen sininen auto ajoi jonkin aikaa kovaa, mutta hidasti sitten nopeuden hitaammaksi kuin mikä oli alkuperäinen tavoitenopeuteni. Tässä vaiheessa ajattelin, että kokeilenpa uudestaan ohittamista. Auto ajoi pikkubussin perässä, joten arvelin, että se ei voi siinä tilanteessa kiihdyttää vauhtia muuten kuin ohittamalla pikkubussin. Päätin katsoa mitä tapahtuu, kun lähden ohitukseen. Auto ei kiihdyttänyt nopeuttaan, joten pääsin sen edelle. Varmuuden vuoksi ohitin myös pikkubussin. En huomannut taustapeilistä, että henkilöauto olisi ohittanut pikkubussia.
Näissä kaikissa kolmessa tapauksessa on yksi yhteinen tekijä. Auto, jolla ajan, on ollut joka kerta sama. Se on todennäköisesti ratkaiseva tekijä. Jos ohittaisin Audi A6:lla, kovin moni tuskin lähtisi kiihdyttelemään kilpaa.
Rupsahtanut Micra nyt vain sattuu olemaan auto, johon ihmiset purkavat turhautumiaan. Kun kävin yhdellä huoltoasemalla, auton ilmanottoritilään oli sillä aikaa työnnetty tupakantumppeja. Kun lähdin ajamaan, ihmettelin, mistä tulee tunkkainen tupakan haju. Olin nähnyt huoltoaseman pihassa pari tyyppiä tupakalla, ja ihmettelin, miten haju ehti tarttua vaatteisiini, kun kävelin heidän ohitseen. Tupakantumpit haisivat autossa viikkojen ajan, kunnes haju vähitellen haihtui. Olisivatko tyypit uskaltaneet tumpata tupakkansa Audi A6:n ilmanottoritilään.
Epäilen, että kyse ei ole pelkästään automerkistä vaan ajatuksesta, millainen tyyppi autolla ajaa. Audi A6:n kuljettajan oletetaan olevan menestynyt ja oikeuksiaan puolustava vaikutusvaltainen henkilö, jota on paras olla ärsyttämättä. Mutta rupsahtaneen Micran kuljettajaa pidetään ali-ihmissurkimuksena, jolle voi tehdä mitä tahansa, eikä surkimus edes yritä puolustaa "kunniaansa", koska sitä hänellä ei ole. Ja jos surkimus alkaakin puolustaa olematonta kunniaansa, se on vain hyvää viihdettä (esimerkiksi uutisissa mainittu micrakuski, joka kiilasi kalliin Mersun tien laitaan ja rusikoi sitä jakoavaimella - kaikkien micrakuskien salainen sankari).
Jos ohittaisin Audi A6:lla, kovin moni tuskin lähtisi kiihdyttelemään kilpaa.
En osaa arvioida miten Audi vaikuttaisi tuossa suhteessa, mutta uudehko Volvo tai Mercedes ei ainakaan näytä tekevän immuniksi ohituksen peittelijöille.
Koheltajat valitsevat uhrinsa ihan omilla perusteillaan, joita ei ulkopuolinen voi ymmärtää. Pysytään me muut vain ajoneuvon pirstaleiden sironta-alueen ulkopuolella.
SO2001:
Rupsahtanut Micra nyt vain sattuu olemaan auto, johon ihmiset purkavat turhautumiaan.
En ole havainnut muiden asennoitumisessa olennaista eroa ajanko noin 1.50 / kg arvoisella 25-vuotiaalla autolla vai uudella.
Tämä ei ole välttämättä vertailukelpoinen havainto, koska minun vanha autoni ei näytä halvalta ruostepommilta, vaan omana aikanaan arvostetun automallin hyvin säilyneeltä yksilöltä?
Omaa ajotapaani kyllä säädän muiden ajoneuvojen mukaan. Jos kolmion takaa kääntyy eteeni vähän ahtaasti <lisää tähän hidas auto>, painan kaasua mennäkseni saman tien ohi. Jos tulija ajaa uudehkoa BMW:ta tai Audia, nostan hieman.
Tämä siirtää meidät kokemukseni mukaan useimmiten myös jatkossa ajonopeuksien mukaan oikeaan järjestykseen. Jos arvasin väärin, niin järjestys vaihtuu hetken kuluttua.
Minäkin ajelin tänään ja koin jo kolmannen ohituksen estoyrityksen puolen vuoden sisällä. Ensimmäinen oli 26.11.2011, toinen 25.4.2012 ja kolmas tänään.
Kyllä ihmisillä täytyy olla paha olla, ei sitä mikään muu selitä, sairaalat on täynnä joten avohoitopotilaat saa liikkua vapaalla jalalla.
Sinällään tuollainen heikkoitsetuntoinen toiminta ei haittaa, kunhan lisäävät nopeutta niin ettei tarvitse hänen vuokseen matkantekoa hidastaa. Itse en ainakaan ohita ohittamisen ilosta (vaikka se mukavaa onkin), vaan siksi että edessä ajetaan tavoitenopeuttani hitaampaa.
Lehtien palstoilla sitten nämä sankarit itkevät miten siviilipoliisi on hiillostanut ajamaan ylinopeutta.
Rupsahtanut Micra nyt vain sattuu olemaan auto, johon ihmiset purkavat turhautumiaan.
En ole havainnut muiden asennoitumisessa olennaista eroa ajanko noin 1.50 / kg arvoisella 25-vuotiaalla autolla vai uudella.
25-vuotias hyvin pidettu Volvo on maantiehierarkiassa uudenkin pikkuauton yläpuolella. Paitsi 340, joka vaikuttaa Ladan veroiselta romulta. Mutta eipä noita enää näy liikenteessä.
Voisi olla opettavaista monelle arvoasteikolla vähintään keskitasoisella autolla ajamaan tottuneelle ajella pari kuukautta tuollaisella. Ehkä oppisi sen seurauksena tuijottamaan jotain muutakin kuin omaa napaansa.
Mondeo kuskin ajatuskulku täytyy liittyä tuohon turvaväliin. Sitähän ei tosiaan ollut, mutta kun joku tulee eteen niin sitä on entistä vähemmän. Nyt jos tulisi jarrutustilanne, niin kiirehän siinä tulisi reagoida (ja olisi vamrasti tullut ilmankin). Kyllähän tuo eteen tulo hieman ärsyttää, varsinkin jos itse on pitänyt turvaväliä. Täytyy tosin myöntää, että monta kertaa olen ollut ohittajanakin ja siten palannut keskelle jonoa. virheitä satttuu ja näissä pitäis pitää pää kylmänä.
Motarilla vastaavaa näkee usein. Ohittaja ajaa naaman eteen, vaikka edessä olisi hyvin tilaa. Aiheuttaa turhaan potentiaalisen vaaratilanteen (voihan ohittajan eteen hypätä jänis, hirvi jne). Sateella taas turhaan kurat tulee tuulilasiin tai saattaa edellä olevalta nasta kimota. Ärsyttäähän se ja siitä kyllä itsekin valomerkkiä antanut.
Avaruusvektori:
Tätä esimerkkiä eräs toinenkin nimimerkki on usein käyttänyt mutta se ei sovi liikenteeseen koska liikenteessä ei ole kassaa johon pitää maksaa, eikä liikenteessä hitaamman ohittaminen ole varastamista, kunhan sekä ohitettava että ohittaja hoitaa oman osuutensa koko toimenpide ei aiheuta mitään vaaraa tai harmia kenellekään eikä kukaan menetä mitään.
Kun puhutaan jono-ohittamisesta tilanne onkin sitten aivan toinen, ohituksia harvemmin tapahtuu reilua rajoitusnopeutta etenevässä jonossa joten yleensä ohitusten sarja muodostuu muita hitaammin ajavasta keulilla. Jos siis halutaan joku syyllistää ajan varastamisesta niin se löytyy sieltä, ei ohittajasta, se ensimmäinen kun määrää omalla ajollaan kaikkien muiden nopeuden, tilanne pahenee entisestään mitä enemmän autoja liittyy letkaan jotka ei uskalla ohittaa. Se joka jää hännille kärsii tilanteesta eniten.
Tulee mieleen että, jos Mondeokuski olisi tosiaan kiihdyttänyt niin ei olisi jäänyt mitään väliä mihin palata jonoon.
Ottaen huomioon kuvaajan kirjoitustyyli (kaikki muut ovat hänen tiellään ja idiootteja) ja aikaisemmat tänne laittamat hänen kuvaamansa videot niin Mondeokuskin kiihdytys taitaa olla kuvaajan mielikuvitusta (kiihdytyksestä ei ole mitään todisteita), kun väli varmaan rupeaa tuntumaan pieneltä kun tulee kiire palata jonoon.
Mielenosoitus sitten erikseen.
740 GLE:lle :
Tänne on ihan turha sotke mitään kilpa-ajosta radalla kun on kyse liikenteestä ja liikenne ei ole mikään kilparata, vaikka Putput niin kuvittelee.
Dodii, nyt tuli sitä asiaa, mitä toivoinkin. Pahoitteluni hieman provokatiivisesta tavastani pidellä peiliä edessäsi.
Avaruusvektori:
Aivan. Liikenne on muutakin kuin ajoneuvon käsittelytaitoa. Ja käsittelytaidon todellisille mestareille suoralla valtatiellä alle 300 km/h nopeus ei ole haaste vaan haukottelua.
Maantiellä kisaaminen kertoo vain kuljettajien riskinottovalmiudesta.
Avaruusvektori:
En edes yritä väittää kaikkia ohituksia turvalliseksi, koska ne eivät sitä ole. Mutta jos eivät ole, niin mitäs muuta me voimme, kuin antaa mouhon mennä ja pysytellä pois pirstaleiden sironta-alueelta ja pitää epävarmat ja tohelot kuskit varmasti omassa tähtäimessä 200 m oman auton etupuolella?
Kohtuullinen ajonopeus ja kohtuullinen ohitus ovat epädemokraattisia asioita, koska kuljettajien ja ajoneuvojen rajat ovat pimeässä ja liukaalla eri paikassa.
Myös iso mopo on kuin Väyrynen. Helpoin virhe on unohtaa kuinka hitaita muut ovat ;-)
Avaruusvektori:
Eipä tyrmätä, koska tilanne on tuttu neljältä kesältä tuhansien kilometrien matkalta. A1-tehoinen kevari vie tankin päällä tiukoissa nahoissa makaavaa hoikkaa kuskia tuppi nurin noin 120 km/h mittarinopeutta. Normaalissa ajoasennossa noin sata todellista on tyynessä säässä maksimi ja silloin on siis edelleen tuppi nurin ja kone kiekuu koko ajan 10.000 RPM isoimmalla vaihteella.
Tuollaisen ajaminen kesäisellä valtatiellä vaatii asennetta, mutta olemme tehneet tuhansien kilometrien matkoja useamman pyörän ryhmänä, jossa yhtenä on mukana nuoren kuljettajan vuoksi tällainen vahvasti tehorajoitteinen pyörä.
Henkilöautoon verrattuna tilanne vielä pahenee, koska kevarilla ei oikeasti riitä eväät edes sovittaa takaa lähestyvän ohituspaikkaa sopivaan tilanteeseen, vaan ylämäessä on kaikki pelissä ja siitä huolimamtta AINACS teksti kasvaa kasvamistaan taustapeileissä. Riittääköhän rahtarin vekselissä varaa odottaa ohitusta mäen päälle saakka, vai pitääkö mennä heti?
Ratkaisu on neljän pyörän jonon vetäminen kilometrin matkalle, kevari joko vetää tai tulee keskellä ja jokaisella on ohje heittää takaatulevat autot ohi HETI KUN MAHDOLLISTA.
Ajonopeus on "Rahtari-80", jolla isot autot eivät saa meitä kiinni ja me emme saa isoja autoja kiinni.
Autolla ajan joskus laiskuuttani jonotilanteessa muutaman km alle jonon nopeuden, jolloin sen voi tehdä vaikka cruisella. Näin toimien pitää tosin ymmärtää mitä peilissä näkyy.
Olennaista tässä onkin se, että tuo hidas ajoneuvo tai hidas ajotapa on oma valinta, eikä sen seurauksia voi sysätä muiden kontolle. On mietittävä tapa, jolla voi antaa nopeampien mennä, koska muuten jää itse alle.
Avaruusvektori:
Aavemaista...samaa esimerkkiä mietin itsekin, mutta vähän eri kannalta.
Mitäs tosiaan, jos hieman ennen kassaa yksi asiakas jumii kärryineen koko käytävän tukkien karkkihyllyn kohdalle. Ei mene eteenpäin, koska "hänellä ei ole kiirettä minnekään" ja paheksuu ääneen nykyajan kiireistä elämäntapaa jos joku muu haluaisi siirtyä jo seuraavaa asiakasta odottavalle kassalle.
Samaan aikaan paikalle osuu koheltaja, jolla on olevinaan kamala kiire ja pienestä koordinaatio- ja hahmottamishäiriöstään johtuen hän pyrkii kärryt ryskyen väkisin blokkerista ohitse ja vain vaivoin ja osittain muiden avulla nämä sankarit välttävät (sillä kerralla) kaatamasta koko karkkihyllyä.
Jos me molemmat odotamme rauhassa omaa vuoroamme näiden mestarien takana siitä huolimatta, että minulla ei ole kiire minnekään, mutta sinun pitäisi jo pikku hiljaa päästä työmaalle päin, niin kaksi koheltajaa me edellämme näemme, eikö?
Minä en halua näyttää kummaltakaan noista koheltajista. En kaupassa enkä sinne ajaessa.
Avaruusvektori:
Liikenteessä ohittamisessa ei ole kyse siitä kenellä olisi paras auto, paras ajotaito, tärkein asia toimitettavana tai suurin sotilasarvo.
Ohittaisessa on kyse vain siitä, että nopeammin kulkeva siirtyy hitaamman edelle. Nopeusero ei kerro kumpi kuljettajista ajaa pienemmillä turvamarginaaleilla.
Jäisellä tiellä pimeässä on sallittua ajaa kuluneilla talvirenkailla heikkojen valojen 80 m näyttämällä tai hyväkuntoisilla markkinoiden parhailla nastarenkailla 200 - 300 metrin näkemällä?
Valinta noiden välillä on täysin oma, mutta oman valinnan seurauksista on turha kitistä muille.
Striko:
Uskomatonta, videostahan aivan selvästi näkee että mondeo lisää vauhtia.
Striko:
Vääristeletkö sanomaani ilkeyttäsi vai koska et ymmärtänyt sitä?
"Mutta miten ihmeessä voi voittaa kilpailun ja osoittaa paremmuutensa, ellei toinen edes tiedä kisan olevan käynnissä?"
"Jos koneen tai kuskin nopeutta mahtuu esittelemään liikenteen seassa on kumpaakin säälittävän vähän. Oikesti nopeat näkee aikakortista."
Jos ohitan autoja yksittäin tai jonossa, en vaadi ohitettavilta mitään. En vaadi tilan antamista enkä vaadi vauhdin hidastamista.
Jos näen, että joku ohittaa, yritän ajaa siten, että en ainakaan haittaa ohitusta millään tavalla. Jos on kyseessä jono, ja ohittaja tulee edessäni olevaan tyhjään tilaan, hidastan nopeutta sen verran, että ajoetäisyydet normalisoituvat.
Jos vielä palataan tilanteeseen, jossa olen ohittaja, niin tietenkin toivon (se on eri asia kuin vaatiminen), että ohitettava auto ei estäisi tai hankaloittaisi ohittamistani, eikä kuljettaja alkaisi protestoida ohituksestani valoja vilkuttelemalla tai pitkät valot sytyttämällä tai muullakaan keinoilla.
Eilen saavutin kapealla tiellä (Talvivaaran kaivoksen länsipuolella) hitaasti ajavan auton. Ajettuani kilometrin verran sen perässä, kuljettaja hidasti nopeutta, ohjasi tien laitaan ja näytti vilkulla, että voin ohittaa auton. Ja eikun hanaa. Harmitti vähän, että tullut kättä heilauttamalla tai muutenkaan kiittäneeksi tilan antamisesta. Ohjailussa uraisella liukkaalla tiellä oli sen verran hommaa, että asia jäi.
Jos ajan poikkeuksellisen hitaalla ajoneuvolla (traileria vetäen tai muusta syystä hitaasti ajaen) pyrin jos mahdollista helpottamaan muiden autojen ohitse pääsemistä. Jos perässä olisi pitkä jono, ajaisin todennäköisesti hetkeksi pysäkille ja päästäisin autot edelleni.
Tästä tulee mieleeni muistikuva jostain menneisyydestä. Taakseni ilmestyi jokin iso auto, joka näytti haluavan ajaa kovempaa kuin minä. Ohjasin linja-autopysäkille päästääksenni auton ohitseni. Silloin se alkoi yllättäen vilkutella valoja. Se olikin linja-auto, joka oli ajamassa juuri sille samalle pysäkille. Minua harmitti, että ystävälliseksi tarkoitettu tekoni muuttuikin häiriköinniksi, josta linja-auton kuljettaja protestoi valoja vilkuttamalla.
Saman tyyppinen tapaus sattui kerran Helsingin liepeillä. Aioin päästää takanani ajaneen auton ohitseni ohjaamalla erään liittymän suuntaan aikomatta kuitenkaan kääntyä liittymästä. Takana tuleva auto alkoi vilkuttaa valojaan protestiksi sille, olen muka aikeissa kääntyä risteyksestä, josta liikennemerkin mukaan ei saa ajaa (en muista enää mikä merkki siinä oli - ehkä puistoalueelle ajo kielletty tms.).
On masentavaa, jos yrittää tehdä jotain hyvää, ja saakin haukut palkaksi siitä, että on muka ollut tekemässä jotain pahaa. Ihmiset tulkitsevat teot helposti pahoiksi, jos teoista ei heti selkeästi käy ilmi, mikä on tarkoitus. Tällaista on tapahtunut niin monesti erilaisissa asioissa, että olen tullut jo aika kyyniseksi. Jos näen talon liekeissä, tai ilman kuljettajaa olevan auton valuvan pitkin mäkeä, en yritä tehdä mitään, ettei minua vain syytettäisi mistään. Erityisesti auto on ihmisille niin pyhä asia, että siihen ei pidä koskea hyvässä eikä pahassa tarkoituksessa.
En ole pitkään aikaan, tai ehkä koskaan ennen nähnyt niin hyvää tekstiä tällä palstalla kuin 740 GLE:n kirjoitukset tähän ketjuun!
Ilmaisit samoja ajatuksia kuin itse ajattelen paljon paremmin kuin minä pystyisin, ja lisäsit vielä senkin päälle fiskuja pointteja.
Etenkin tuo että liikenteessä kisaaminen on täysin absurdia hommaa. Mieleen tulee elävästi eräs tapaus: teini/parikymppinen ajoi Japanista tuodulla virisportilla ja huomasi minun ajavan useampikaistaisella hyyvin hitaasti hänen ohitseen viereisellä kaistalla kaupunkiliikenteessä. Hän ikäänkuin hämmentyi nähdessään urheiluauton ajavan ihan normaalisti ilman kisaamista, hötkyilyä tai muutakaan ohitseen ja vissiin siksi kun ei tiennyt mitä muutakaan tilanteessa tehdä hän painoi kaasua. Sitten hän hidasti takaisin lähelle aiempaa nopeuttaan ja ihmetteli kun minä ajoin edelleen tasaista nopeuttani nyt taaempana. Siinä ajettuamme saavutin hänet hiljalleen taas jatkaen sitä samaa nopeuttani, nyt hänelle ei tullut yllätyksenä joten hänen ei pitänyt vaistomaisesti 'puolustaa asemiaan' ja tajusi että ajellaan ihan normaalisti liikenteessä.
Vanhempi porukka kisailee, v****uilee, ryntäilee ja osoittaa mieltään liikenteessä paljon enemmän mutta ei ole yhtä suuri punainen vaate tai niin huomiota herättävää kuin silloin kun asialla on teini (etenkään urheiluautolla tai jollain huomiota kiinnittävällä ). Hyvin usein joku itsetuntoaan liikenteessä paikkaava keski-ikäinen tekee todella vaarallisia ja typeriä tempauksia. Juuri pari päivää sitten joku oli investoinut ihan liikaa egoaan nelivetoSkodaansa ja häiriköi liikenteessä yrittäen näyttää että kiihtyy erittäin liukkaissa mäissä valoista nopeammin, ja sitten kun loppu oli sekoilua ja 'asemansa puolustamista' myöhemmin ohituksilta 'voittamiltaan'. Kukaan muu ei takuulla ollut mukana missään kisassa tätä ihme pelleä vastaan, mutta joutuivat kärsimään liikenteen sekoittumisesta kun koittivat tästä kiihdyttelyjen jälkeen (ja ennen, jne.) hitaasti ajavasta päästä normaaliliikenteessä ohi kun hän sitten aiemmasta käyttäytymisestä poiketen ajoikin välillä hyvin hitaasti.
Lopulta meinasi hänen pelleilynsä käydä todella kalliiksi kun hänen ohitseen 'päässyt' oli jäänyt edellä valoihin ja hän yrittä tätä hyväksikäyttäen yhtäkkiä ajaakin tämän taas kiinni pyräyksellä. Valot vaan eivät vaihtuneetkaan ennenkuin hän ehti niihin ja lisäksi sillä kaistalla olikin irtolunta jolloin Skodakiihdyttelijä vetäisi penkkaa pitkin ja nippanappa selvisi ajamatta muiden perään -siksi että hän KIIHDYTTI ennen valoja!
On muuten nelivetoSuperb-kuskit ylivoimaisesti eniten häiriköiviä ja 'näyttämisenhaluisia' jostain syystä nykyään. Johtuu varmaan merkistä: olettavat että kaikki katsovat nenänvartta pitkin ja siksi pitää näyttää mihin se pystyy? Harmi, sillä itse ainakaan en pidä niitä huonoina autoina, päinvastoin mielestäni harvoja VW-konsernin loistotuotteita. Aiemmin turboVolvokuskit olivat se pahin ryhmä, nykyään nämä huonon itsetunnon muka-sporttipertit ovat siirtyneet hajautetummin eri autojen kuten Superbien ja Audien puikkoihin, Volvolla kun ei enää ole näitä 'sporttisilta näyttäviä' ja 'tehokkaita' kanariankeltaisia perheautoja samalla tavalla niin ei vedä puoleensa tätä porukkaa niin paljon.
Ihan älytöntä, ja varmasti kaikille tuttua tuo ihma muka-kisaaminen valoissa esimerkiksi.
Radallakaan harvoin kisataan porukan todellisista ajotaidoista muutoin kuin harvoissa tapauksissa johtuen kaluston vaihtelevasta tasosta, eri kokemustasosta ko. radalla jne.. Porukka on eri kalustolla (hyvin vakioiduissakin sarjoissa), eritasoisin säädöin ja eri vaiheessa totuttautumista rataan/olosuhteisiin. Aika turhaa muutenkaan yhden tai parin kisan, saati ilman kisaa radalla ajamisen mitään kuskistatuksia kiveen hakkaamaan sillä oma oppiminen on kaikilla se kovin haaste. Kisahenkeä saa ja on hyvä olla, mutta se voittaminen tai paras kierrosaika ei ole läheskään aina yhtä kuin paras kuski. Radallakin on paaaaljon enemmän muuttujia.
Ok, monelle tietty onkin tarkoituksena näyttää oman auton paremmuus, mutta itselle mielenkiintoisinta on se miten kukakin osaa käyttää niitä eri laitteita vaihtelevissa tilanteissa ja olosuhteissa ja ennenkaikkea oppimistarkoituksessa jotta itse kehittyisi kuljettajana.
Itse en ole hirveän usein radallakaan ajanut aivan maksimia sillä silloinkin riskit (pääasiassa rahalliset) ovat aika suuria ja pääasia on ollut oppiminen -ja nauttiminen joka onnistuu myös jättämällä hivenen marginaalia riskipaikoissa ja -tilanteissa. Joten se että joku oikeasti kisaisi liikenteessä on aika älytön ajatus.
Liikenteessä kisaavat ovat lähes takuuvarmasti niitä jotka ovat vailla ratakokemusta (huom. silti se että käy radalla ei automaattisest tee ketään arvostetuksi ja vastuulliseksi osaajaksi).
Mondeo-video näyttää aika selvältä. Mikäli oikein osaan tulkita, musta auto sytyttelee jopa pitkiä valoja protestiksi siitä, että joku ajoi hänen eteensä häirinnästä huolimatta - eikä jatkanut ohitusta päin vastaan tulevia.
Olisi mielenkiintoista tietää Mondeo-tyypin ajatustenkulku. Epäilen, että motiivi on ärsyyntyminen siitä, että joku kehtaa ohittaa vilkkaassa liikenteessä useita autoja kerrallaan. Kuljettaja protestoi olettamaansa liikennerikosta vastaan rikkomalla itse liikennesääntöjä ja käyttäytymällä sivistymättömästi. Tällaiset tyypit ovat niitä lakiuskovaisia pahimmasta päästä. Kuski kuuluu ehkä samaan sarjaan kuin eräs liikennejärjestön johtaja, joka aikoinaan kävi liikennevaloissa hakkaamassa erään valoihin pysähtyneen auton kuljettajan. Muistan tällaisen uutisen, mutta en ole löytänyt internetistä mitään tapaukseen viittaavaa.
Moottoripyörävideossa huomio kiinnittyy siihen, että moottoripyörä ajaa huristelee vasemmalla kaistalla, vaikka ei näy ohittavan ketään. Pakettiauto siirtyy myös vasemmalle kaistalle, mutta miksi. Ei kai nyt sentään ajaakseen tahallaan moottoripyörän kylkeen. Luulen, että syy on se, että pakettiauto aikoo ohittaa edellään ajavia autoja, eikä kuljettaja huomaa peilistä moottoripyörää, joka ajaa yksin poikkeuksellisesti vasemmalla kaistalla. Video on kuvattu laajakulmalla, ja autot näyttävät olevan kauempana kuin ne todellisuudessa ovat. Pakettiauton kaistanvaihto johtuu siis todennäköisesti aikeesta ohittaa autot. Moottoripyörän kiihdytettyä kapenevasta raosta karkuun, kuski hiljentää ja aikoo ilmeisesti jotenkin opettaa pakettiauton kuljettajaa. Ei oikein hyvältä näytä. Kaikenlaiset tahalliset provosoivat temppuilut ovat...
Mielestäni on moraalisessa mielessä eroa siinä, tekeekö jonkin asian vahingossa kenellekään pahaa tarkoittamatta - vai tekeekö asian tarkoituksella vahingonteko ja ilkeys mielessä. Otan tämän asian huomioon, kun arvioin asioita. Pelkkien videoiden perusteella ei tietenkään voi sataprosenttisen varmasti tietää, mikä on ollut tahallista, ja mitä kenenkin mielessä on liikkunut. Arvioissa kannattaa siis liikkua spekulatiivisella tasolla eikä tuomita ketään liian ankarasti. Tilannehan voi näyttää aivan toiselta, kun kaikki yksityiskohdat ja tapauksien taustat otetaan huomioon. Emmehän me tiedä esimerkiksi sitä, millaisia tapauksia liikenteessä on voinut tapahtua ennen kuin jokin tietty videonpätkä (en viittaa näihin esimerkkivideoihin) on kuvattu.
Samaa mieltä, virheitä tekee kaikki. Nämä jotka eivät tajua mitä tekevät, eivät osaa liikennesääntöjä ja jopa tahallaan temppuilevat ovat eritasoinen ongelma kuin virheen tekevä ja siitä oppiva (ja sellainen joka tekee töitä sen eteen ettei tekisi virheitä ja olisi osaava kuski).
Avaruusvektori:
Huhuu, onko siellä pipon alla ketään kotona? Onko sinusta ton Mondeo-ääliön käytös älykästäkin?????
Täysin älytöntä myöskin väittää että olisi jotenkin 'liian pitkä' jono ohittamiseen?? Mitä se tarkoittaa? Eihän tuossa ole kuin vissiin kahdeksan autoa Mondeon edessä! Näyttää olevan yksi henkilöauto jonka takana rekka ajaa pidemmällä turvavälillä, sen jälkeen neljä henkilöautoa aivan toisissaan kiinni, sitten kaksi autoa jonka jälkeen kuvausauto.
Eli jos on vastaavia paikkoja kuin videon alussa niin pari-kolme ohitusta, max. neljä-viisi. Sitten on tie vapaa ja jonokin lyhentynyt.
Jos seitsemän auton ja yhden rekan ohittaminen on 'mahdotonta' tai jotenkin 'täysin utopistinen' tehtävä niin ei ole mitenkään mahdollista että on kelvollinen liikenteeseen. Huhhuh...
vok:
Eipä taida tämän myssyn alla olla kovin kuivia sahajauhoja, kuten tässä niin monet jo ovat todenneetkin.
Silti mielestäni Mondeo-kuljettajan käytös ei ollut soveliasta. Halusin muistuttaa, että ei mielestäni ollut ohittajankaan toiminnassa hurraamista, kun Mondeo-kuljettajaa jo kerittiin vähintään riittävästi haukkua muiden toimesta.
740 GLE:
Mikä on nopeusrajoitus tässä esimerkissäsi? Kuullostaa toisaalta tosi fiksulta, mutta antaa tällaisessa ketjussa myöskin moraalisen oikeutuksen ylinopeudelle. Myös nopea ajotapa on oma valinta, eikä silloin saa ajaa kenenkään päälle (vrt. hitaana jäädä alle ).
Putput:
Tieliikennelaki "9§ Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. "
Miksi sinun mielestäsi tuossa tilanteessa vasemman kaistan käyttö oli idiottimaista? Kyse ei ollut edes moottoritiestä ja sen ylinopeuskaistasta.
"Yleensä" on sama sana jota käytetään jalankulkijan heijastimesta, joten mielestäni ylireagoit raskaasti.
Avaruusvektori:
Pidä sellaista väliä, että siihen mahtuu ohittaja, ja ohittajan tullessa ohitsesi ja eteesi, voit lisätä väliä hetkellisellä kaasunnostolla. Ei se ole mitenkään kohtuutonta takanasi ajajiakaan kohtaan, jostain sieltä välistähän tämä ohittaja on poistunut, eikä kovin moni joudu nostelemaan enempää. Jonossa ajelu on muutenkin jatkuvaa nostelua, jotein eipä tuo vaadi mitään erikoistoimenpitäitä sopeutua siihen, että joku tulee eteen.
On se hirveetä kun joku kehtaa ohittaa, vaikkei se muilta pois kuin korkeintaan tilapäisesti 30 metriä
Tuollainen mielenosoitus ohittajia kohtaan jonossa on outoa, koska se on selkeästi se jonoajelu joka ärsyttää, joten ärsytyksen kohteen pitäisi olla jonon vetäjä tai ne jotka eivät ohita... Peiliinkatsomisen paikka?
Onhan tuo Mondeon provosoituminen aika omistuista. Mutta sitten minäkin avaruusvektorin lailla haluisin kiinnitettävän huomiota myös niihin muihin.
Lainaan tarkoitukseen näitä:
Putput:
Ei tuossa ole tarkoitus laskeakaan sitä, monenko auton ohi on tarkoitus päästä eihän? Pitäisi tutkia mitkä ovat jonon ohituksen muut edellytykset, mielestäni! Tätä on muutkin kommentoineet, mutta Mondeo kuulee kunniaansa... Aika yksipuolista. Tässä tulee "hyvää ohjeistusta":
ritsa:
nastaterroristi:
Ohittajalla ei lähtötilanteessa ainakaan ollut tuollaista väliä! Olisikohan sieltä sen takaa ollut mahdollisesti joku tulossa ohittajan eteen yhtälailla, vai oliko ohittajalla joku yksinoikeus poukkoiluun tms? Eikä ollut edes Mondeonkaan edessä kummoista rakoa, saati kun Mondeo lähti (vai lähtikö ) kiihdyttämään tietenkään.
Tuollaiset tilanteet ovat juuri sellaisia, riippumatta siitä kuinka paljon mennään alle rajoituksen, että kannattaako aloittaa ohittamalla noukkimiset, jos matka ei kestoltaan ratkaisevasti edes nopeudu? Autojahan tuli vastaan aika nopeastikin vielä. Meillä ei ole hajuakaan, kauanko tämä hirrrween rraju nopeudenpudotus on ollut päällä?
Putput mainitsi tosiaan kenties huomaamattaankin, että muitakin tötöilijöitä näytti olevan, jos pitäisi nastaterroristia uskoa: jos kerran on tarkoitus päästää joitakuita ohittelemaan, niin miksei tosiaan pidetä niitä välejä, eikö roikuta persuuksissa? Eikös se "olisi vähän peiliinkatsomisen paikka"? "Onko sellainen käytös älykästäkin?????. Ja vielä: "Tuostahan on tullut jonkun sortin muoti pikku hiljaa... Hankala valvoa poliisinkaan, siviilioctaviat on kuitenkin helpohko tunnistaa vaikka kuinka olisivat mahdollisimman normaalin näköisiä."
Eli vauhkoamisenne tuloksena niin pitäis ja pitäis, mutta miksi ei sitten toimita. Oli sitten ohittaja, mondeokuski, tai kukaan muukaan sen hitailijan perässä, jonossa ajava? Minusta on aika riskaabelia mennä sitten poukkoilemaan väleihin, jos toivotut ehdot jonossa ajamisessa eivät videon mukaan millään toteudu? Silloin syypäitä on useampi kuin yksi ohittaja ja siitä provosoituva mondeokuski.
Putput:
Ei tosin olla nähty tilanteeseen johtavaa tilannetta, mutta lienee aika todennäköistä että autonsa poikittain toisen eteen liikenteessä pysäköivällä, ja toista autoilijaa potkimaan käyvällä on pahemman laatuinen asennevamma, jollaista eräät ovat aikojen saatossa tälläkin palstalla avoimesti ihailleet.
nastaterroristi:
Kalliin Mercedes-Benzin kuljettaja käy hakkaamassa ja potkimassa halvan Ladan kuljettajan. Maastoautolla ajava kolmas kuljettaja ei kestä katsoa tilannetta vaan käy antamassa oman panoksensa tappeluun. Kun hakkaava köriläs ei huitaisusta välitä, iskut kohdistetaan hänen autoonsa.
Vaikuttaa luokkasodalta. Mercedes-Benzin rikas omistaja (videon perusteella ei voi tosin tietää, omistaako kuljettaja auton, mutta oletetaan niin) katsoo kuuluvansa ylempään ihmisluokkaan kuin Ladaa ajava rupusakin jäsen. Niinpä Mercedes-Benziä ajavalla yli-ihmisellä on omasta mielestään oikeus ja suorainen velvollisuus näyttää ladaidiootille, kuka käskee. Ehkä tilannetta on edeltänyt jonkinlainen kärhämä, jota emme videosta näe. Siihen, että joku on ottanut videokameran esille ja alkanut kuvata, täytyy olla jokin. Kuvaaminenhan alkaa jo ennen kuin mersumies hyökkää autostaan.
Allekirjoittanut muuten panee tuollaisissa uhkaavissa tilanteissa auton ovet lukkoon varmuuden vuoksi.
SO2001:
Olette näiden samojen 'teiden ritarien' mukaan säälittävä pelkuri, kun ette ole valmis ottamaan miehestä mittaa.
Putput:
Vaikka en löydäkään faktaa todisteeksi, niin myöskin MustaTuntuu, että liikenteessä kisaavat ne, joilla ei ole todellista käsitystä oikeasti kovasta menosta.
Liikenteen seassa "nopeudellaan" elvistelevä osoittaa lähinnä sen, ettei ole nopeaa nähnytkään. Katsomosta on voinut nähdä, mutta se ei ole sama asia kuin itse radalla omaa kovaa ajaen seurata kun vetomiehet ja -naiset menevät ohi ihan oikeasti kovaa.
Rataharjoittelu ei tietenkään anna erivapauksia liikenteessä. Mutta ymmärryksen siitä mikä on oikeasti nopeaa se kyllä antaa, eikä useimpien tarvi enää sen jälkeen sudittaa donitseja nakkikopin ympäri.
CS2800:
Rajoituksella ei periaatteessa ole väliä, mutta käytännössä tuo toimii parhaiten 80 ja 100 rajoituksella silloin kun jono vetää suunnilleen rajoitusnopeudella.
Moraalista tai muuta oikeutusta lain rikkomiseen minulla ei ole valtaa antaa kenellekään. Niinpä olen hyväksynyt tavoitteekseni pysytellä itse ajoneuvon pirstaleiden sironta-alueen ulkopuolella riippumatta siitä oliko ohittajan ajotapa tai ajoneuvo viallinen.
Totta kai myös nopea ajotapa on oma valinta, eikä silläkään saa muita kiusata, paitsi ohituksen uhriksi jäämisestä kärsivien henkiset vammat katson itse aiheutetuiksi.
nastaterroristi:
Mieleeni muistuu kolme tapausta, jossa joku on noussut autostaan ja tullut "opettamaan" minua. Pitäisi oikeastaan valehdella, että kaksi tapausta, koska ensimmäinen on sen tyyppinen, että 100 % ihmisistä pitäisi minua yksin syyllisenä tilanteeseen. Takanani ajava kuljettaja opetti minua ensiksi äänimerkillä, ja kun se johti hänen kannaltaan ei-toivottuun tulokseen, hän nousi autostaan ja tuli opettamaan minua puhumalla. Olin kuitenkin haluton ottamaan opetusta vastaan, joten pidin auton ikkunan kiinni. Taisin jopa irvistää tyypille (tätä en tosin varmuudella muista) samalla kun kiihdytin pois paikalta. Millaisessa liikennetilanteessa tämä tapahtui, sen jätän kertomatta. Edellä esittämästäni sadasta prosentista voi ehkä jotain päätellä. Tämä tapahtui Kannelmäessä kauan sitten.
Vähän matkan päässä edellisestä tapahtumapaikasta sai myöhemmin alkunsa toinen tilanne, joka johti siihen, että takana ajanut kuljettaja protestoi ensiksi ajamistani äänimerkillä, mikä johti hänen näkökulmastaan ei-toivottuun lopputulokseen. Mutta tämä kuskipa ei jättänyt asiaa siihen vaan seuraasi perässäni pari kilometriä, vaikka yritin saada hänet kannoiltani. Kun lopulta ajoin tien laitaan, hän pysäytti autonsa keskelle tietä estäen mahdollisen pakoon lähtemiseni. Sen jälkeen hän nousi autostaan ja tuli antamaan opetusta. Mukana autossa olivat tyttäreni, jotka alkoivat vastailla miehen syyttelyihin. Mies oli erittäin uhkaavan oloinen. Hän sanoi, että ei hän tyttärien kanssa haluaa puhua vaan sen tyypin kanssa - eli minun - joka ei osaa ajaa. En tiennyt, vetäiseekö mies seuraavaksi aseen taskustaan vai hyökkääkö hän kimppuuni, vai mitä hän tekee. Niinpä lähdin ajamaan pakoon. Koska miehen auto tukki pääsyn tielle, koukkasin jalkakäytävälle ja ajoin jalkakäytävää pitkin edellämme olleen pysyköidyn auton (en muista, oliko siinä kaksikin autoa) oikealta puolelta ja ohjasin sen jälkeen kadulle. Mieheltä meni hetki ennen kuin hän ehti mennä omaan autoonsa, joten saimme etumatkaa. Ryyhäilin Kannelmäen katuja pitkin ja koukkasin erään kerrostalon takapihalle. Meitä seurannut mies ei huomannut tätä vaan ajoi ohi. Tilanteesta selvittiin näin. En muista miehen autosta muuta kuin että se oli vaalensininen. Tyttärieni muistikuvan mukaan se oli valkoinen.
Kolmannessa tilanteessa takanamme ajanut nuorehko mies (nainen kyydissään) protestoi ensiksi ajamistani valoja vilkuttelemalla. Sen jälkeen hän seurasi autoamme muutaman kilometrin matkan, ja kun ajoin rautatieaseman pihaan, hän tuli sinne kävellen (hän oli jättänyt autonsa jonnekin kadun varteen) ja alkoi opettaa minua auton peileistä. Mutta tässä tilanteessapa minä en ollutkaan kuuliainen oppilas, joka ottaa opetuksen nöyränä vastaan - vaan erittäin huonotapainen oppilas, joka antaa opettajalle palautetta. Sanoin tyypille, että kerrankin saan tavata hänen kaltaisensa valojenvilkuttelijaääliön kasvoista kasvoihin. Sen jälkeen ei keskusteltu auton peileistä eikä ajamisesta, vaan latelin kaikki mahdolliset haukkumasanat mitä vain keksin (valitettavasti en keksinyt mitään kovin mehukasta). Tyyppi ei saanut tilaisuutta sanoa enää yhtään sanaa. Vähän ajan päästä hän poistui paikalta ilmeisesti pettyneenä siihen, millaiseksi opetustilanne oli kääntynyt. En tiedä, millaisen sankaritarinan hän kertoi autossa odottaneelle naiselleen.
Tyttäreni säikähti tätä tilannetta aivan kauheasti, ja minäkin aloin pelätä, että entäpä jos mies käykin vain hakemassa autostaan aseen ja palaa hetken päästä takaisin. Häivyimme aika pian asemalta.
Näistä esimerkeistä ehkä käy ilmi, että kuulun todennäköisesti siihen ihmistyyppiin, joka saa aikaan konflikteja, ja jonka osallisena ollessa konfliktit voivat pahimmillaan kehittyä ikäviksikin. Onneksi mitään väkivaltaa ei ole sentään esiintynyt.
Nämä kolme esimerkkiä olivat tilanteista, joissa joku on noussut autostaan. Sellaisia konfliktitilanteita, joissa ihmiset ovat pysyneet autoissaan, on tapahtunut useampia. Näissä tilanteissa onneksi vain itsetunto on saanut kolhuja, mutta ei auto. Kerran kolhut olivat kyllä jo aika lähellä, kun eräs Mersu törmäsi perääni, mutta tönäisy oli niin pieni, että mitään ei tapahtunut. Mersusta vain heiluteltiin nyrkkejä. Onneksi kaikki siellä taisivat olla naisia.
Purin edellispäivänä pahaa oloa liikenteessä. Ohittelin vasemmankaistantukkoja oikealta ja kiilasin rampissa seisovan jonon ohi
Kyllä helpotti
nastaterroristi:
Hyvä, että helpotti.
Minäkin ajelin tänään ja koin jo kolmannen ohituksen estoyrityksen puolen vuoden sisällä. Ensimmäinen oli 26.11.2011, toinen 25.4.2012 ja kolmas tänään. Ensimmäisellä kerralla onnistuin ohituksessa, mutta kahdella jälkimmäisellä kerralla jouduin luovuttamaan. Viimeisen tapauksen kuvasin sattumalta videokameralla. Tässä tilanteessa luovutin jo melko varhaisessa vaiheessa, koska en olisi kuitenkaan päässyt ohi, eikä minua huvittanut jatkaa kiihdyttämistä auton huippunopeuteen asti. Näihin tilanteisiin alkaa olla jo niin tottunut, että luovuttaminen ei jää vaivaamaan. Auton tärinä johtuu epätasapainoisista nastattomista talvirenkaista, ja auton äänet - 581000 kilometriä ajettu auto ääntelee noin (vaihdelaatikko on tarkoitus vaihtaa, kun nykyinen lakkaa lopullisesti toimimasta).
http://youtu.be/Uaxyx1KXkes
Kiihdytyksen jälkeen sininen auto ajoi jonkin aikaa kovaa, mutta hidasti sitten nopeuden hitaammaksi kuin mikä oli alkuperäinen tavoitenopeuteni. Tässä vaiheessa ajattelin, että kokeilenpa uudestaan ohittamista. Auto ajoi pikkubussin perässä, joten arvelin, että se ei voi siinä tilanteessa kiihdyttää vauhtia muuten kuin ohittamalla pikkubussin. Päätin katsoa mitä tapahtuu, kun lähden ohitukseen. Auto ei kiihdyttänyt nopeuttaan, joten pääsin sen edelle. Varmuuden vuoksi ohitin myös pikkubussin. En huomannut taustapeilistä, että henkilöauto olisi ohittanut pikkubussia.
Näissä kaikissa kolmessa tapauksessa on yksi yhteinen tekijä. Auto, jolla ajan, on ollut joka kerta sama. Se on todennäköisesti ratkaiseva tekijä. Jos ohittaisin Audi A6:lla, kovin moni tuskin lähtisi kiihdyttelemään kilpaa.
Rupsahtanut Micra nyt vain sattuu olemaan auto, johon ihmiset purkavat turhautumiaan. Kun kävin yhdellä huoltoasemalla, auton ilmanottoritilään oli sillä aikaa työnnetty tupakantumppeja. Kun lähdin ajamaan, ihmettelin, mistä tulee tunkkainen tupakan haju. Olin nähnyt huoltoaseman pihassa pari tyyppiä tupakalla, ja ihmettelin, miten haju ehti tarttua vaatteisiini, kun kävelin heidän ohitseen. Tupakantumpit haisivat autossa viikkojen ajan, kunnes haju vähitellen haihtui. Olisivatko tyypit uskaltaneet tumpata tupakkansa Audi A6:n ilmanottoritilään.
Epäilen, että kyse ei ole pelkästään automerkistä vaan ajatuksesta, millainen tyyppi autolla ajaa. Audi A6:n kuljettajan oletetaan olevan menestynyt ja oikeuksiaan puolustava vaikutusvaltainen henkilö, jota on paras olla ärsyttämättä. Mutta rupsahtaneen Micran kuljettajaa pidetään ali-ihmissurkimuksena, jolle voi tehdä mitä tahansa, eikä surkimus edes yritä puolustaa "kunniaansa", koska sitä hänellä ei ole. Ja jos surkimus alkaakin puolustaa olematonta kunniaansa, se on vain hyvää viihdettä (esimerkiksi uutisissa mainittu micrakuski, joka kiilasi kalliin Mersun tien laitaan ja rusikoi sitä jakoavaimella - kaikkien micrakuskien salainen sankari).
SO2001:
En osaa arvioida miten Audi vaikuttaisi tuossa suhteessa, mutta uudehko Volvo tai Mercedes ei ainakaan näytä tekevän immuniksi ohituksen peittelijöille.
Koheltajat valitsevat uhrinsa ihan omilla perusteillaan, joita ei ulkopuolinen voi ymmärtää. Pysytään me muut vain ajoneuvon pirstaleiden sironta-alueen ulkopuolella.
SO2001:
En ole havainnut muiden asennoitumisessa olennaista eroa ajanko noin 1.50 / kg arvoisella 25-vuotiaalla autolla vai uudella.
Tämä ei ole välttämättä vertailukelpoinen havainto, koska minun vanha autoni ei näytä halvalta ruostepommilta, vaan omana aikanaan arvostetun automallin hyvin säilyneeltä yksilöltä?
Omaa ajotapaani kyllä säädän muiden ajoneuvojen mukaan. Jos kolmion takaa kääntyy eteeni vähän ahtaasti <lisää tähän hidas auto>, painan kaasua mennäkseni saman tien ohi. Jos tulija ajaa uudehkoa BMW:ta tai Audia, nostan hieman.
Tämä siirtää meidät kokemukseni mukaan useimmiten myös jatkossa ajonopeuksien mukaan oikeaan järjestykseen. Jos arvasin väärin, niin järjestys vaihtuu hetken kuluttua.
SO2001:
Kyllä ihmisillä täytyy olla paha olla, ei sitä mikään muu selitä, sairaalat on täynnä joten avohoitopotilaat saa liikkua vapaalla jalalla.
ritsa:
Sinällään tuollainen heikkoitsetuntoinen toiminta ei haittaa, kunhan lisäävät nopeutta niin ettei tarvitse hänen vuokseen matkantekoa hidastaa. Itse en ainakaan ohita ohittamisen ilosta (vaikka se mukavaa onkin), vaan siksi että edessä ajetaan tavoitenopeuttani hitaampaa.
Lehtien palstoilla sitten nämä sankarit itkevät miten siviilipoliisi on hiillostanut ajamaan ylinopeutta.
740 GLE:
25-vuotias hyvin pidettu Volvo on maantiehierarkiassa uudenkin pikkuauton yläpuolella. Paitsi 340, joka vaikuttaa Ladan veroiselta romulta. Mutta eipä noita enää näy liikenteessä.
Voisi olla opettavaista monelle arvoasteikolla vähintään keskitasoisella autolla ajamaan tottuneelle ajella pari kuukautta tuollaisella. Ehkä oppisi sen seurauksena tuijottamaan jotain muutakin kuin omaa napaansa.
Mondeo kuskin ajatuskulku täytyy liittyä tuohon turvaväliin. Sitähän ei tosiaan ollut, mutta kun joku tulee eteen niin sitä on entistä vähemmän. Nyt jos tulisi jarrutustilanne, niin kiirehän siinä tulisi reagoida (ja olisi vamrasti tullut ilmankin). Kyllähän tuo eteen tulo hieman ärsyttää, varsinkin jos itse on pitänyt turvaväliä. Täytyy tosin myöntää, että monta kertaa olen ollut ohittajanakin ja siten palannut keskelle jonoa. virheitä satttuu ja näissä pitäis pitää pää kylmänä.
Motarilla vastaavaa näkee usein. Ohittaja ajaa naaman eteen, vaikka edessä olisi hyvin tilaa. Aiheuttaa turhaan potentiaalisen vaaratilanteen (voihan ohittajan eteen hypätä jänis, hirvi jne). Sateella taas turhaan kurat tulee tuulilasiin tai saattaa edellä olevalta nasta kimota. Ärsyttäähän se ja siitä kyllä itsekin valomerkkiä antanut.