Nastat (vai kitkat)

1895 kommenttia
1246764
  • Opelixi:

    drive:

    Olen myös olut huomaavinani, että tietyissä tilanteissa tuollaisella jääkelillä nastat eivät ainakaan etevämpiä ole. Jossain tilanteessa leudolla pakkaskelillä jopa eurokitkat ovat liukkaalla paremmat kuin kitkat tai nastat.


    Ja miten olet tämän huomannut?

    drive:

    Itse asiassa nastat eivät kuluta jäätä merkittävästi nopeammin pois, on siinä nastassakin kumia joka kiillottaa sen juuri raavitun jään takaisin tien pintaan.

    Tienpinnan jyrsimisessä urille nastat ovatkin ylivoimaisia.


    Niin, että nastat ei kuluta jäätä, mutta asfalttia kyllä? :lol:


    Otapas nyt järki kauniiseen käteen, ja ajattele jään ja kestopäällysteen eroja. Nasta kun rouhii päällystettä, se irroittaa siitä murusia/hiukkasia eivätkä ne enää mitenkään kiinnity päällysteeseen takaisin.



    Jää on toisenlainen aine. Tietenkin nastat raapii jäätäkin piirtäen siihen uraa, mutta miten käy sille raavitulle jäälle? Renkaiden kosketuspinta on suurimmaksi osaksi kumia, ja siinä se kiillottuu takaisin tien pintaan. Oli käytössä sitten nastat tai kitkat. Eli nastat eivät saa aikaan mitään merkittävää karhennusta, etenkään jos puhutaan pienistä pakkasista ja ohuista jääkerroksista.



    Miten olen huomannut pitoeroja? Seuraamalla edessäni olevien vastaavalla vetotavalla varustettujen autojen rengastuksia ja etenemiskykyä.

      
  • finman:

    ainakin täälläpäin oli eilen levitetty paljon hiekkaa teille ja sehän ei ilmeisesti sotke saati pölise tulevaisuudessa millään tavoin...


    Hiekkaa levitetään aivan turhaan välillä. Ja suolaa myös. Ihan ajettava pito oli tämänkin viikonlopun pakkasissa, sielläkin missä ei hiekkaa ollut käytetty. Jyrkemmissä mäissä ja risteyksissä hiekoitus on perusteltua liikenteen etenemiskyvyn takaamiseksi.

      
  • Tämän satsin alkutaipaleella 50 tkm eli työmatka yhteen suuntaan max 110-120 km. Mutta työmatkan pituutta olen sittemmin järkeistänyt, ja sen ansiosta tämä satsi kesti näinkin pitkään.




    Montakos päivää niitä töitä sitten vuodessa oikein on? :grin:

    Omaa työmatkaa on 20km suuntaansa, mutta silti 6 vuotta vanhaan ja 200tkm ajetuun autoon on joutunut ostamaan jo kolmannet kesärenkaat ja toiset talvirenkaat. Eli paljonko niitä kilometrejä oikein tulee jos 11 vuotta pärjää samoilla kitkoilla kesät talvet? Ihmerenkaita tuntuvat nuo kitkat kyllä olevan...

      
  • Renkaiden kosketuspinta on suurimmaksi osaksi kumia, ja siinä se kiillottuu takaisin tien pintaan. Oli käytössä sitten nastat tai kitkat. Eli nastat eivät saa aikaan mitään merkittävää karhennusta, etenkään jos puhutaan pienistä pakkasista ja ohuista jääkerroksista.




    Paskapuhetta, koeta joskus jalkautua sieltä autosta ja katso jäistä ajorataa, jään pinta on täynnä pieniä nastankoloja. Kävele sitten bussipysäkille ja katso kuinka linja-autot ovat kiillottaneet pysäkin peilijäälle.

      
  • jjvi:

    Renkaiden kosketuspinta on suurimmaksi osaksi kumia, ja siinä se kiillottuu takaisin tien pintaan. Oli käytössä sitten nastat tai kitkat. Eli nastat eivät saa aikaan mitään merkittävää karhennusta, etenkään jos puhutaan pienistä pakkasista ja ohuista jääkerroksista.


    Paskapuhetta, koeta joskus jalkautua sieltä autosta ja katso jäistä ajorataa, jään pinta on täynnä pieniä nastankoloja. Kävele sitten bussipysäkille ja katso kuinka linja-autot ovat kiillottaneet pysäkin peilijäälle.




    Ihan täysin kiillottuneita nuo ajoradat olivat tänään kauttaaltaan pääkaupunkiseudulla. En jalkautunut katsomaan, eroaako bussipusäkin tai ajoradan liukkaus jotenkin toisistaan, mutta molemmat tuntuivat olevan liukkaita kaikenlaisilla renkailla liikkuville. Jäätä oli suurinpiirtein varmaan se 0.2mm.

      
  • MMS:

    Juu, mutta "kitkakalle" vaan pyöräilee, ja urat näyttää häiritsevän suunnattomasti, heh




    Oli mulla Suomessa auto. Pidän autolla ajamisesta. Kehä III:n sisällä kuitenkin fillaroin etupäässä. Vuodessa tuli autolla 25 tkm ja polkupyörällä 7 tkm.



    Nastarenkaiden suuri haitta ei ole urat, vaan niiden tuottama pöly. Urissa ollut asfaltti lentää pölynä ilmaan. Eihän sitä huomaa auton ratista, mutta fillarilla ajaessa se todellakin häiritsi.



    Jos katsotaan miksi nastat on kielletty tai laitettu verolle maailmalla, on syynä juuri niiden tuottama pöly. Ei teiden urautuminen. Uristahan selviää rahalla. Japanissa nastat kiellettiin vuonna 1990 pölyongelman takia. Hokkaidon pölylaskeumat pienenivät 1/10 osaan. Siis 90%.



    Samoin Norjassa nastat laitettiin veroille juuri pölyongelman vuoksi. Aloitettiin Oslosta. Kokemusten ollessa hyvät laajenettiin pian Bergeniin ja Trondeimiin. Nyt Ruotsikin on seuraamassa perässä.



    Kyseessä on maailman rikkaimmat valtiot. Urat tuskin olivat heille ongelma, kansalaisten terveys sitävastoin oli.



    Todennäköisesti vain Saksassa 50-luvulla asetettu nastakielto tehtiin urien vuoksi. Mutta kyseessähän ovat pihit saksalaiset.

      
  • En epäile nastojen aiheuttamaa pölyä mutta tosiasiassa kitkat nostattavat nastoja enemmän pölyä tiestä imukuppi-ilmiön vuoksi.

      
  • Niksu-:

    En epäile nastojen aiheuttamaa pölyä mutta tosiasiassa kitkat nostattavat nastoja enemmän pölyä tiestä imukuppi-ilmiön vuoksi.




    Kumma, kun en ole huomannut moista täällä Japanin kaupungeissa. Suur-Tokiossa on 37 miljoonaa ihmistä. Tokiossa ei tarvita talvirenkaita, mutta lähiseudulla tarvitaan. Siksi useassa autossa on kitkat. PK-seudun kokoisella alueella vähintään yhtä monessa autossa on kitkat kuin PK-seudulla autoja. Pölyä ei vain nouse.



    Tai 2 miljoonan ihmisen Sapporossa, jossa on talvisempaa kuin yhdessäkään Suomen kaupungissa. Kitkoja on reilusti enemmän kuin PK-seudulla nastoja. Kitkat ovat Hokkaidolla nimenomaan pohjolan kitkoja, eivätkä keski-Euroopan kitkoja kuten Tokiossa. Pölyä ei taaskaan nouse.



    Tai Aomori tai Asahikawa, jossa on vielä Sapporoakin talvisempaa. Kitkat eivät nosta pölyä. Miksi? Koska ei ole nastoja tuottamassa sitä pölyä.



      
  • Niksu-:

    En epäile nastojen aiheuttamaa pölyä mutta tosiasiassa kitkat nostattavat nastoja enemmän pölyä tiestä imukuppi-ilmiön vuoksi.

    Koeta tutkia nykyisiä nastarenkaita niissä on aivan sammanlaisia pölyä nostattavia lamelleja kuin kitkarenkaissa.Nastojen kohdat ovat ilman niitä.Kumiseos on tosin kitkarenkeissa pehmeämpää,mutta en usko sen vaikuttavan pölyyn.Nastat ne nimenomaan rouhivat sen pölyävän bitumiseoksen irti tienpinnasta.Itse olen pärjännyt kitkarenkailla vuodesta 1989 kaikilla keleillä ympäri Suomea ja ylittänyt pari kertaa kölivuoriston Åresta Trondheimiin.Trondheimissa kun on nastavero.Autossani on vetoluistonesto,joka ei katkaise pyörien sutiessa polttoaineen syöttöä,mutta ei ESC:tä.



      
  • Niksu-:

    En epäile nastojen aiheuttamaa pölyä mutta tosiasiassa kitkat nostattavat nastoja enemmän pölyä tiestä imukuppi-ilmiön vuoksi.


    Jos kippaat jätteesi naapurin pihalle, naapurilla on jäteongelma.

      
  • Kitkakalle:



    Nastarenkaiden suuri haitta ei ole urat, vaan niiden tuottama pöly. Urissa ollut asfaltti lentää pölynä ilmaan. Eihän sitä huomaa auton ratista, mutta fillarilla ajaessa se todellakin häiritsi.

    Näyttää olevan niin, että pidät nastarenkaita suurimpana haittana harrastuksellesi. Jos näin on niin kannattaa luopua fillarista ja valita liikumiseen jokin muu vaihtoehto. Eihän voida vaatia, että enemmistö tinkisi turvallisuudestaan sen takia että pieni vähemmistö voisi nautiskella ja saada elämyksiä tasaisita ja pölyttömistä teistä. Näyttää olevan muotia kaikki terveyttä edistävät toimet, kuten ollaan hysteerisiä jos joku esim. naapurissa tupakoi ja niin edelleen. Yli 40v liikenteessä olleena en ole koskaan edes ajatellut näitä pöly ym. asioita. Vaikka tupakoin ja elän muutenkin joidenkin näkemysten mukaan "epäterveellisesti".

      
  • drive:


    Otapas nyt järki kauniiseen käteen, ja ajattele jään ja kestopäällysteen eroja. Nasta kun rouhii päällystettä, se irroittaa siitä murusia/hiukkasia eivätkä ne enää mitenkään kiinnity päällysteeseen takaisin. Jää on toisenlainen aine. Tietenkin nastat raapii jäätäkin piirtäen siihen uraa, mutta miten käy sille raavitulle jäälle? Renkaiden kosketuspinta on suurimmaksi osaksi kumia, ja siinä se kiillottuu takaisin tien pintaan.




    No mitenkähän ne tiet sitten ylipäätään talvella urautuu? Kyllä se vain on niin, että nasta rouhii jäätä rikki ja siitä se sitten nousee ilmaan ja ajautuu pois ajoradalta.



    drive:


    Miten olen huomannut pitoeroja? Seuraamalla edessäni olevien vastaavalla vetotavalla varustettujen autojen rengastuksia ja etenemiskykyä.




    Just joo... Ja tuolla perusteella väität, että eurokitkat ovat joillain liukkailla nastarenkaita pitävämmät.. Usko on näköjään vankka.

      
  • Kitkakalle:



    Tai 2 miljoonan ihmisen Sapporossa, jossa on talvisempaa kuin yhdessäkään Suomen kaupungissa.




    Tarkistaisit faktat ennenkuin puhut puuta heinää. Talvea mitataan lämpötiloilla.



    Talven keskilämpötiloja Sapporossa ja Helsinki-Vantaalla (Helsinki suluissa):



    marras +4,3 (+0,1)

    joulu -1,4 (-4,1)

    tammi -4,6 (-6,9)

    helmi -4,0 (-6,8)

    maalis -0,1 (-2,9)

    huhti +6,4 (+2,9)



    Eli: terminen talvi on Helsingissä pidempi ja kylmempi kuin Sapporossa.



    Idempänä ja pohjoisempana Suomessa on tietysti talvisempaa kuin Helsinki-Vantaalla, joka sekin on talvisempi kuin Sapporo.



    EDIT: Norjan suuremmista kaupungeista esimerkiksi Stavangerissa ja Bergenissä keskilämpötila ei ole miinuksella koko talvena. Trondheimissakin on Helsinkiä lämpimämpää, Oslo on jotakuinkin verrannollinen Helsinkiin.



      
  • ogvarius:

    Koeta tutkia nykyisiä nastarenkaita niissä on aivan sammanlaisia pölyä nostattavia lamelleja kuin kitkarenkaissa.




    Näin on. Samaiset nastat ovat vähentäneet nastojen teitä kuluttavaa vaikutusta selvästi, koska nastat ovat pienempiä, niitä on vähemmän ja niissä on pienempi ulkonema.



    Pito perustuu paljolti kitkalamelleihin, sillä erotuksella että lamelleja ei tarvitse tehdä maksimoimaan pitoa aivan liukkaimmalla jäällä, koska vähäisetkin nastat hoitavat sen. Rengas voidaan optimoida paremmin useampiin olosuhteisiin, mikä näkyykin rengastesteissä. Kitkarengas ei voita nastarengasta millään pitoon tai turvallisuuteen vaikuttavalla osa-alueella.



    Pölyä tarkasteltaessa pitää katsoa kokonaisuutta, johon kuuluvat myös suola ja hiekka. Kumpaakaan ei varsinaisesti tarvitse nastarengastuksella.



      
  • "Puolanne muistuttaa vielä, että astmaa sairastavat lapset saavat hienoimmista hiukkasista oireita vasta muutaman päivän päästä, kun taas karkeat hiukkaset aiheuttavat oireita välittömästi.



    Hän arvioi, ettei nastattomuus riittäisi poistamaan terveyshaittoja, koska kitkarenkaatkin nostattavat pölyä ilmaan." Lähde: http://yle.fi/alueet/teksti/helsinki/helsinki/2009/12/nastarenkaat_maksavat_helsingille_miljoonia_vuodessa_1229657.html



    Lisäksi YTV:n sivuilla mainitaan myös samasta asiasta. Googlettamalla löytää lisää tietoa aiheesta.



    Niin ja kyllähän se on yleisesti tiedossa että hiekka, suola jne tuovat tätä pölyä ja nastatkin kantavat kortensa kekoon, pointtini olikin se miten myös kitkat pahentavat tätä pölyongelmaa omalta osaltaan! Tosin tätä ongelmaahan ei välttämättä olisi ollenkaan jos kaikilla olisi kitkat eikä kylvettäisi suolaa ja hiekkaa jatkuvalla syötöllä..

      
  • Niksu-:



    Niin ja kyllähän se on yleisesti tiedossa että hiekka, suola jne tuovat tätä pölyä ja nastatkin kantavat kortensa kekoon, pointtini olikin se miten myös kitkat pahentavat tätä pölyongelmaa omalta osaltaan! Tosin tätä ongelmaahan ei välttämättä olisi ollenkaan jos kaikilla olisi kitkat eikä kylvettäisi suolaa ja hiekkaa jatkuvalla syötöllä..




    Jos kaikilla olisi kitkat, hiekkaa ja suolaa pitäisi kylvää paljon enemmän. Suolaus myös selkeästi pahentaa nastojen haittavaikutuksia pääteillä. Ilman suolausta teiden kuluminen olisi vähäisempää.



    Montako päivää talvesta muuten tie pölisee? Silloin tien pitää olla kuiva ja siinä ei ole lunta...aika vähän niitä päiviä muuuten on.

      
  • Kitkakalle:


    Nastarenkaiden suuri haitta ei ole urat, vaan niiden tuottama pöly. Urissa ollut asfaltti lentää pölynä ilmaan. Eihän sitä huomaa auton ratista, mutta fillarilla ajaessa se todellakin häiritsi.

    Jos katsotaan miksi nastat on kielletty tai laitettu verolle maailmalla, on syynä juuri niiden tuottama pöly. Ei teiden urautuminen. Uristahan selviää rahalla. Japanissa nastat kiellettiin vuonna 1990 pölyongelman takia. Hokkaidon pölylaskeumat pienenivät 1/10 osaan. Siis 90%.

    Samoin Norjassa nastat laitettiin veroille juuri pölyongelman vuoksi. Aloitettiin Oslosta. Kokemusten ollessa hyvät laajenettiin pian Bergeniin ja Trondeimiin. Nyt Ruotsikin on seuraamassa perässä.

    Kyseessä on maailman rikkaimmat valtiot. Urat tuskin olivat heille ongelma, kansalaisten terveys sitävastoin oli.

    Todennäköisesti vain Saksassa 50-luvulla asetettu nastakielto tehtiin urien vuoksi. Mutta kyseessähän ovat pihit saksalaiset.




    kysyn edelleen miksi oslossa on lähes kaikki 80km/h alueet tiputettu 60km/ marraskuun alusta huhtikuun loppuun ja rajoitus kylttien alla lukee ympäristö nopeusrajoitus

    vastaus on kas kummaa pölyongelman takia ja rajoitus tullut vasta nastarenkaiden verolle panon jälkeen.



    oslon alueella on todella vähän nastarengallisia autoja n.15% veron takia(rengasmyyjän arvio) ja se vero tuli käytännössä sen takia ettei oslon kaupungilla/läänillä ole varaa asvaltoida niin paljoa.(oslo kaupunki on myös samalla oma lääni)huom nastat eivät ole kaikilla verollisia oslossa



    se että norjan valtiolla on paljon rahaa ei tarkoita että kunnilla on sitä ja se myös näkee monessa asiassa...



    kannattaa ajaa esim gardemoenin lentokentältä osloon niin tapaa sellaiset urat joita ei suomesta löydä (jessheimin kohdalla) ja jos ajaa lento as. hamariin päin niin sinne on valmistunut moottoriteitä lisää jokunen kymmen kilometriä ja vain 6 maksu tullia samalle pätkälle

      
  • Kitkakalle:

    Kävin Suomessa jouluna. Kelit olivat aika talviset verrattuna viime talviin. Tuli jälleen huomattua kuinka helpot Suomen talvikelit ovat. Ilman, lumen ja jään kuivuus tekee Suomen talvikeleistä nahkean pitävät. Ihmeellistä, että noinkin helpoissa talvikeleissä niinkin moni tarvitsee nastat.

    Hämmästyttävää oli kuinka nastarenkaat sotkevat joka paikaan. Autot olivat mustan asfalttikuran peitossa. Tien varret olivat ruskeita. Voin vain kuvitella kuinka huonoksi ilma muuttuu keväällä PK-seudulla. Te siellä Suomessa olette niin tottuneita nastojen aiheuttamaan kuraan, ettette huomaa niiden haittoja.




    joo tulipa käytyä myös suomessa jouluna ja eipä helsingin keskustan väritys eronnut oslosta jossa tuli tänään piipahdettua eli voisiko olla syy jossain muualla kuin vain ja ainoastaan nastarenkaissa?

      
  • mikahe:


    Tämän satsin alkutaipaleella 50 tkm eli työmatka yhteen suuntaan max 110-120 km. Mutta työmatkan pituutta olen sittemmin järkeistänyt, ja sen ansiosta tämä satsi kesti näinkin pitkään.




    heitäppä joku arvio kuinka monta kilometriä ajoit noilla kitkoilla???

    kun tuosta yllä olevasta ei oikein selvinnyt.

      
  • olen itse ajannut helsingin keskustssa heinäkuun helteillä nastarenkailla ja mitään laitonta ei siinä tapahtunut...

      
  • Pitää kyllä yhtyä aikaisempaan kommenttiin, ettei ole paskankaan väliä että tiet kuluvat urille. Vuonna 2004 valtio nettosi 7,2 miljardia euroa liikenteen eri veroista, ja autoilijoiden hyödyksi palautui tienpitoon n.800 milj.euroa eli näytäisi siltä, että ilman autoilijoita valtio tekisi konkurssin alta aikayksikön. Mitä tulee kitkaruikuttajien osuuteen, niin ei pitäisi valittaa ettehän te kustanna ylläpidosta kuin surkeat 12% vai miten se oli.



    Suomessa on varmaan kaksi väylää, jossa kuluminen on mainitsemisen arvoista kehä1 ja kehä3 pitäisikö tämän takia koko muun suomen autoilijoiden vaarantaa oma, ja muiden turvallisuus sen takia että käpykylän kaikki autoilijat änkeävät näitä kahta polkua käyttämään.



    Miten ympäristön paskaisuus liittyy nastojen käyttöön. Taitaa olla päivänselvä totuus se, että suolaaminen ja hiekoitus sen aiheuttaa, joka taas johtuu pakosta joka syntyy kun julkinen ja raskas liikenne pyritään pitämään normaalissa keskimääräisessä liikenteen nopeudessa ja rytmissä. Ilman näitä toimenpiteitä seurauksena olisi uskomaton liikennekaaos, jokaisen lumipyryn ja mustan jään esiitymisen aikana.



    Täysin selvää on ettei nastarenkaiden käyttäjät suolausta, ja hiekkaa tarvitse liikennöintiinsä, tarve syntyy kitkarenkaista.



    Kitkakalle se jaksaa ruikuttaa ettei ole kitkoista kokemusta, on toki omakohtaista kokemusta kaksipyöräisellä n. 170tkm vuodesta -99 ja myöskin 500m kokemus kuinka kitka pitää jäisellä asfalttipinnalla oli muuten melkoinen taistelu pysyä pystyssä tuo matka, jarruun ei voinut koskea ollenkaan vaan piti ottaa jalat avuksi pysähtymiseen. Selvää on ettei siinä tilanteessa nastoitetulla renkaalla, olisi ollut suuriakaan vaikeuksia. Siksi ei oikein voi käsittää, mitä tekemistä kitkarenkailla on nykyajan liikenteessä, joka epäilemättä tulee etenemään nykyisenkaltaista nopeutta, seassaan pieni joukko itsekkäitä maailmanparantajia vaarantamassa omaa ja kanssaliikennöijien turvallisuutta.



    On se hyvä, että meille on suotu tuo armoitettu profeetta ja tietäjä "Drive" jonka totuudet ja kuvitelmat jättävät varjoonsa parhaimmatkin scifin mestarit. Tosin omakohtaiset kokemukset vaatimattomalla 2milj.km kokemuksella eivät kohtaa "Driven" päiväunia, oli keskustelun aihe mikä tahansa, vaan läpi paistaa täydellisyyden tietämättömyyden varmuudella esitetty turhanpäiväinen paskanjauhanta.



    Onneksi täältä löytyy yksilöitä, jotka tietävät mistä puhuvat. Heidän asiallinet kirjoituksensa vain eivät kirvoita kauheasti kommentteja, koska tietenkin valtaosa lukijoista on fiksua porukkaa joiden omat kokemukset tukevat näitä kirjoituksia. Onkin sääli ettei kunnon asiallista keskustelua, synny kun nämä itseään peilistä ihailevat yksilöt, pilaavat sen omilla kuvitelmillaan tai oman erinomaisuutensa pakottamina tuntevat tarvetta ilmaista itseään.



    Tiedoksi näille, että tämä disinformaatio lisää varmasti nastojen käyttäjiä. Näin on käynyt poliitikoille ja virkamiehille valehtelemisen ehdottomalle eliitille, laskevien äänestysprosenttien kanssa, kun aliarvioidaan pahasti kuulijakunnan älykkyys. Sillä olemmehan me enemmistö "nastankäyttäjät" melkoisen fiksua porukkaa.

      
  • Misari se taas tuli uskonoppejaan saarnaamaan. Kun asenne keskusteluun on tuollainen, ei varmaan käsityksiään koskaan pystykään muuttamaan. Kirjoituksesi sisältää tuttuun tapaan asiavirheitä ja huonoja päätelmiä, mutta enimmäkseen se on silkkaa panettelua. Sanoisin että tolkku puuttuu, mutta usko vaan mihin haluat jos se helpottaa oloasi.

      
  • Itselläkin kilsat suurinpiirtein "misarin" luokkaa. Tuli taas mieleen vävypojan seikkailut kitkoilla. Oltiin kinattu monta kertaa renkaista, jä hän puolusti kitkoja kiihkeästi. Kunnes sitten jäisellä mutkaisella tiellä ajautui ojan puolelle, onneksi hiljainen vauhti, mutta jyrkkä jäinen alamäki teki tepposet. Kitkoista kehuminen loppui kuin seinään ja alle tuli alta aikayksikön nastat. Selityksenä voidaan ajatella, että kyseessä oli tämän mukavuushaluisen "pullamössö" sukupolven edustaja, jolle oli vaikeaa tunnustaa tosiasiat.

      
  • MMS:

    Itselläkin kilsat suurinpiirtein "misarin" luokkaa. Tuli taas mieleen vävypojan seikkailut kitkoilla. Oltiin kinattu monta kertaa renkaista, jä hän puolusti kitkoja kiihkeästi. Kunnes sitten jäisellä mutkaisella tiellä ajautui ojan puolelle, onneksi hiljainen vauhti, mutta jyrkkä jäinen alamäki teki tepposet. Kitkoista kehuminen loppui kuin seinään ja alle tuli alta aikayksikön nastat. Selityksenä voidaan ajatella, että kyseessä oli tämän mukavuushaluisen "pullamössö" sukupolven edustaja, jolle oli vaikeaa tunnustaa tosiasiat.


    Nuoret helposti yliarvioivat omat kykynsä. Tosiasia kuitenkin on, että nastoilla kolaroidaan enemmän kuin kitkoilla suhteessa ajosuoritteeseen. Tiedä sitten kieliikö se enemmän kuljettajien vai renkaiden hyvyydestä :confused:



    Itselläkin joskus meinasi lähteä auto käsistä ja sitten sitä syytä tietenkin yrittää etsiä kaikesta muusta paitsi itsestään. Vaikka peilistähän se syyllinen löytyy. En ennakoinut tilannetta riittävän paljon ja vauhtia oli sohjoisessa kurvissa liikaa.

      
  • Minulla on ollut kumpiakin .. nastallisia ja kitkallisia .. ihan sama, osaan ajaa kummillakin ihan helposti ja mistään en ole renkaiden vuoksi myöhästynyt.



    Suomeen pitää saada yksi liikennemerkki lisää. Sellainen, josta tyhmimmätkin näkevät, että on talvi. On täysin kusipäinen illuusio kuvitella, että talvella pitäisi voida ajella kuin kesäkeleillä konsanaan. Ystävät hyvät .. ei se sellainen onnistu mitenkään. Muistuttaisin vielä, että kaikenlaisissa ajamisissa kuskilla on se kaikkein tärkein rooli olipa renkaat ihan millaisia hyvänsä tai keli ihan mikä tahansa.



    Autoilijoilta kerätään veroja valtion menoihin .. kaikkiin menoihin eikä missään ole kukaan väittänyt, että niihin paikkoihin laitetaan saman verran verorahaa, joista ne on kerättykin. Tuskin leimaverojakaan leimoihin sijoitetaan.

      
  • Pöly ilmenee lähillä kevään korvilla. Pitäisi suolata ja hiekoittaa lisää jos kaikilla olisi nastat? En allekirjoita, yhtä hyvin voisi aurata tiet jolloin suolavesi-sekoitus ei jäätyisi kovilla pakkasilla tien pintaan vaan pysyisi mahdollisesti kuivana suolan käyttöalue kun sattuu olemaan suhteellisen ohut joten esim tänä talvena siitä on ollut enemmän haittaa kuin hyötyä. Lisäksi risteysalueita tunnutaan ainakin Espoon ja Vantaan toimesta hiekoitettavan vaikka suurimmalla osalla nastat onkin.



      
  • Tiedoksi Drive:lle etten omaa mitään uskonoppeja, pakana kun olen, ja asenne muodostuu kokemuksesta, eikä kuvitelluista tai toivotuista ominaisuuksista, joita sitten täällä julistetaan kuin maallikkosaarnaaja ja joita uskoo vain muut aatteeseen vihkiytyneet ja höynäytetyt, kuten myös omaan erinomaisuuteensa sokeasti uskovat ajajavirtuoosit. Onneksi ei auto Drive:leltä lähtenyt käsistä, ja pääsit omin sanoin taas todistamaan kuinka poikkeuksellisen hyvä kuski todella olet, tosin puheitasi taida muut uskoa kuin se joka sieltä peilistä tuijottaa.



    Kannattaisi kertoa ne asiavirheet, kun kerran niitä olet näkevinäsi eikä vain heitellä, koska omat mielipiteesi eivät yleensä sisällä muuta kuin kuvittelua siitä, että voisit jotenkin vaikuttaa järkevämpiin autonkäyttäjiin. Kun kirjoitat näistä kuvitelluista ominaisuuksista, niin niistä saa sellaisen mielikuvan, että kirjoittaja on 25 vuotias itsetyytyväinen räkänokka, joka ei vielä ole saanut nenilleen ja jonka ajokokemus on korkeintaan parinsadantuhannen luokkaa, onko näin?



    Kannattaisi myös lukea se TM:n rengastesti, eikä aloittaa täällä varsinaista parjauskamppanjaa testaajien lukuisista virheistä ymmärryksen ja ammattitaidon puutteista. En itsekään lue testejä kuin piru raamattua, ja oman järjen käyttö on sallittua. Mutta mistä kumpuaa Drive:llä tuo järjetön osaaminen ja tiedon taso. Siihen ei TM:n testaajilla ei ole nokan koputtamista, huolimatta siitä että testaajilla on varmaan yhteensä satojen vuosien kokemus rengatesteistä. TM:n kannattaisikin palkata tuollainen suvereeni tietäjä, niin voitaisiin lopettaa koko testit turhanpäiväisenä ajan ja rahan haaskauksena.



    Olisi kyllä mukavaa jos perustaisit itse nuo lukuisat väittämäsi johonkin faktatietoihin, niitä on tosiaan saanut hakea suurennuslasilla, vaan ei ole näkynyt, pelkkiä omia kuvitelmia ilman mitään perusteita. Esimerkkinä Helsingin kaupungin tutkimus siitä, miten pöly nousee tehokkaasti keväisin ilmaan kitkoilla, se oli mielestäsi täysin nollatutkimus, ja kuinka ollakaan eihän se vastannut omia kuvitelmiasi.



    Rätkättimen kommentoima rahojen korvamerkinnän puuttuminen, on minunkin mielestäni tosiasia enkä ole sitä ollut vaatimassa. Toivoa vaan sopii, etteivät poliitikot omassa ahneudessaan tuhoa henkilöautoilijoiden maksamaa kansallisomaisuutta, joka toteutuessaan johtaisi vielä suurempaan teiden tuhoutumiseen kuin mitä tähän mennessä on jo nähty. On kovin lyhytnäköistä tuhota teiden pohjarakenteet, johon sitten ei muu auta kuin tiepohjan täydellinen uudelleenrakennus, se on typeryydessään ja kalleudessaan aivan käsittämätöntä.



    Mihin perustuu tuo käsityksesi, että nastarenkailla ajavat kuvittelevat ajavansa kuin kesäkelillä, se on käsittämätön illuusio jota et voi todistaa paikkaansapitäväksi. Me nastankäyttäjät olemme edelleenkin järkeviä, fiksuja autoilijoita jotka perustavat valintansa tosiasioihin, eivätkä suostu muutaman fanaatikon syöttämiin populististen paskapuheiden kohteeksi. Sitä riittää tässä maassa muutenkin yltäkylläisesti.

      
  • AkiK:

    Tarkistaisit faktat ennenkuin puhut puuta heinää. Talvea mitataan lämpötiloilla.




    Talvea voidaan mitata myös muilla tavoilla. Tarkoitin talvisuudella lumen määrää. Sapporossa sataa lunta todella paljon. Vuodessa 630 cm. Helsingissä vain 72 cm. Suomessa ei missään päästä edes lähelle Sapporon lukuja.



    Juuri lumisateella näyttää Helsingissä pelti rytisevän eniten.

      
  • MMS:

    Näyttää olevan niin, että pidät nastarenkaita suurimpana haittana harrastuksellesi. Jos näin on niin kannattaa luopua fillarista ja valita liikumiseen jokin muu vaihtoehto.




    En luovu. Fillari on hyvä kulkuneuvo. Nopea ja saasteeton. Vaihdoin maata. Nyt on +11 C ja aurinko paistaa. Oli ilo fillaroida töihin urattomilla ja pölyttömilla teillä. Autoilijatkin noudattavat liikennesääntöjä pyöräilijää kohtaan. Suomessa sai kokoajan pelätä, että autot ajavat kolmion takaa eteen. Tai kääntyvät oikealle eteen.



    Oli siellä Suomen katujen varsilla muitakin kuin minä. Muut pyöräilijät ja jalankulkijat. Esim. koululaiset ja vanhukset. Pöly on myös heille terveysriski. Eihän sitä pölyä huomaa auton sisälle, kun niissä on suodattimet sun muut.



    PS. Opettelisit lainaamaan oikein. Eli /quote tagi loppuun. Sulautat aina oman kirjoituksesi minun kirjoitukseeen.

      
  • misar:


    Olisi kyllä mukavaa jos perustaisit itse nuo lukuisat väittämäsi johonkin faktatietoihin




    Hauska vaatimus nimimerkiltä, joka perustaa kirjoittamisensa oletettuun korkeampaan ikään, ajettujen kilometrien määrään, enemmistöön ja liittoutumiseen.



    Asiavirheitä en ainakaan itse jaksaisi alkaa erittelemään kun perusteet ovat tuota sarjaa. Ehkäpä viittaus uskontoon liittyy tähän.



    Jännä juttu miksi ylinopeuksista keskustelu ja tämä nastat vs. kitkat ovat aina kaikilla palstoilla ne aiheet, joista ei millään synny asiallista keskustelua.



      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit