Ikäkuljettajat

385 kommenttia
178101213
  • Penteles:

    Poliisin näkemyksiä liikenteestä, niin nuorten kuin vanhempienkin.

    http://www.sjl.fi/web/pdf/SY_20140205_18.PDF




    Liikenteen suurimmat ongelmat ovat itsekkyys, hänen mukaansa kaikille kuljettajille yleisimpiä mokia ovat liian pienet turvavälit, huolimattomat ohitukset ja punaisia päin ajaminen. Yleisin kolareiden aiheuttaja taas on liian suuri tilannenopeus.

    – Vaikka ajettaisiin nopeusrajoitusten mukaan, ei nopeus sovi tilanteeseen. Ei ehditäkään jarruttaa niin, että auto pysähtyisi.







    Siinähän ne tärkeimmät tuli mutta eipä siinä paljon mitään aiheeseen liittyvää ollut.

      
  • Ehkäpä se itsekkyys yhdistettynä siihen että kroppa ei enää toimi kunnolla aiheuttaa sen että vanhukset ovat yliedustettuina onnettomuuksissa. Itsekkyys on sekä synnynnäistä että opittua eikä ainakaan vähene vanhetessa.

      
  • Kumppani:

    Haihattelija2013:lle tiedoksi, että mm. tällaista sanotaan vaikuttamiseksi:

    https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t7250




    Onko koskaan käynyt pienessä mielessä miettiä että miksi suuri osa ihmisistä ei äänestä? Voisiko syynä olla se että ihmiset ovat turtuneen siihen että mikään ei muutu on päättäjinä ketä hyvänsä?



    http://www.stat.fi/tup/suoluk/suoluk_vaalit.html



    Miksi yrittää kun se ei kuitenkaan vaikuta mitään mihinkään?

    Minusta tämä on erittäin hyvä kysymys. Vastaus löytyy täältä.



    http://en.wikipedia.org/wiki/File:IQ_distribution.svg



    Todella älykkäitä ihmisiä on vain muutama prosentti, nyt varmasti kysyt miksi ne kaikki eivät ole päättämässä asioista, tyhmä varmasti sanoisi niin mutta asia ei ole niin yksinkertainen. Se mihin ihminen aikuisena lopulta päätyy on monen osatekijän summa, sääty, raha, psyyke, rotu, koulutus, vanhempien tuki ja moni, moni muu seikka, jotkut ovat niin älykkäitä että kun tulevat aikuisikään näkevät omat olemattomat mahdollisuutensa oikeasti vaikuttaa mihinkään ja ajavat rekan keulaan joista saadaan lähes joka päivä lukea lehdistä. Ei kaikki mutta jotkut, kaikki vaikuttaa kaikkeen.

    On turha kitistä miksi ihmiset ei äänestä ja vaikuta kun katselee nykyistä hallitusta, siellä ei oikeastaan tehdä mitään muuta kuin riidellään vaikka Katainen muuta kovasti yrittää vakuuttaa. Ja mitkä on paljolti itse aiheutettuja. Kun kuuntelin vanhempieni juttuja toisen maailman sodan ajoilta alkoi omat ongelmat tuntua kovin pieniltä. Uskallan myös hyvällä syyllä kysyä että miksi helvetissä kukaan täysjärkinen ihminen äänestää yhtäkään kolmesta suurimmasta valtapuolueesta ja miksi? Onko asiat muuttuneet parempaan suuntaa viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana kun samat valtapuolueet ovat olleet hallinnassa. Muuttaako sekään mitään vaikka hallitukseen saataisiinkin muutama täysjärkinen ihminen huutamaan, saako nekään äänensä kuulumaan?



      
  • ritsa:

    Penteles:
    Poliisin näkemyksiä liikenteestä, niin nuorten kuin vanhempienkin.

    http://www.sjl.fi/web/pdf/SY_20140205_18.PDF

    Siinähän ne tärkeimmät tuli mutta eipä siinä paljon mitään aiheeseen liittyvää ollut.




    Minä huomasin myös nämä:



    Aikuiset miehet ehkä nousevat vähän enemmän esiin, mutta kyllä naiset ja miehet tuijottavat omaa napaansa lähestulkoon yhtä paljon.



    Toki se on niin, että reaktiokyky heikkenee iän myötä. Jokaisen pitäisi saada ajaa kykyjensä mukaista nopeutta, mutta tässäkin jälleen kerran paistaa itsekkyys. Monelle tulee hätä päästä heti ohi, vaikka aikaa ei säästyisikään.



    Talvisessa ajotapavalvonnassa silmään pistävät räikeimmin nuoret miehet, joilla on takavetoinen auto. Perä luistaa hienosti, ja pian se onkin tolpassa tai puussa.

      
  • Penteles:



    Minä huomasin myös nämä:

    Aikuiset miehet ehkä nousevat vähän enemmän esiin, mutta kyllä naiset ja miehet tuijottavat omaa napaansa lähestulkoon yhtä paljon.

    Toki se on niin, että reaktiokyky heikkenee iän myötä. Jokaisen pitäisi saada ajaa kykyjensä mukaista nopeutta, mutta tässäkin jälleen kerran paistaa itsekkyys. Monelle tulee hätä päästä heti ohi, vaikka aikaa ei säästyisikään.

    Talvisessa ajotapavalvonnassa silmään pistävät räikeimmin nuoret miehet, joilla on takavetoinen auto. Perä luistaa hienosti, ja pian se onkin tolpassa tai puussa.


    Kaikki haukuttiin mutta miten se aiheeseen liittyy?

      
  • Nasta:

    Kelpaako tämä aiheeseen:

    https://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/materiaalit/Tutkittua/Tilastot/tilastokatsaukset/tilastokatsaus_iakkaat.pdf


    Kelpaa hyvin. Eniten kuolemaan joutuneiden ikäjärjestys:



    1. 21-24 vuotiaat

    2. 18-20 vuotiaat

    3. yli 75 vuotiaat

    4. 35-44 vuotiaat

    5. 25-34 vuotiaat

    6. 45-54 vuotiaat

    7. 55-64 vuotiaat

    8. 65-74 vuotiaat



    Eli alle 25 vuotiaita on kuollut eniten ja seuraavaksi yli 75 vuotiaita.

    Vähiten kuolleita on ollut 65-74 vuotiaissa.

      
  • ritsa:

    Kaikki haukuttiin mutta miten se aiheeseen liittyy?


    Mielestäni tämä ainakin viittaa ikäkuljettajiin:



    Toki se on niin, että reaktiokyky heikkenee iän myötä. Jokaisen pitäisi saada ajaa kykyjensä mukaista nopeutta

      
  • Penteles:

    ritsa:
    Kaikki haukuttiin mutta miten se aiheeseen liittyy?

    Mielestäni tämä ainakin viittaa ikäkuljettajiin:

    Toki se on niin, että reaktiokyky heikkenee iän myötä. Jokaisen pitäisi saada ajaa kykyjensä mukaista nopeutta


    Se olikin ainoa lause koko jutussa joka asiaan liittyi, prosentuaalinen osuus kokonaisuudessa oli aika pieni vai mitä?

      
  • Penteles:

    Nasta:
    Kelpaako tämä aiheeseen:

    https://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/materiaalit/Tutkittua/Tilastot/tilastokatsaukset/tilastokatsaus_iakkaat.pdf

    Kelpaa hyvin.




    Kelpaako tämä?



    file:///home/chronos/user/Downloads/VALT%20Ennakkoraportti%20tammi-joulukuu%202013%20(1).pdf



    "Vuoden 2013 osalta onnettomuustutkinta on vielä kesken, ja onnettomuuksiin liittyneiden riskien määrittäminen on sekin vasta puolitiessä. Mutta jo ennakkotietojen perusteella voidaan sanoa, että terveysperäiset syyt vaikuttivat viime vuonnakin erityisesti iäkkäimpien kuljettajien onnettomuuksiin. Jatkuvasti lisääntyvä iäkkäiden kuljettajien määrä ja puutteet ajoterveyden arvioinnissa antavat olettaa, että yli 64-vuotiaiden onnettomuudet eivät vähene tulevaisuudessakaan."

      
  • Tätä keskustelua olen seurannut aika pinnallisesti. Yleispiirteenä näyttää olevan, että keskustellaan pitkälti siitä minkälaiset kuskit eivät sovi liikenteeseen.



    Hyvä asia on, että liikenteeseen sopimattomat saataisiin pois. Näitä nyt vaan sattuu olemaan varmasti paljon enemmän muissa ikäryhmissä kuin ikäkuljettajissa! Kyse ei ole pelkästään terveydentilasta.



    Oleellinen asia sen kannalta miten ikäkuski suoriutuu liikenteestä on liikenneympäristö ja myös muiden kuljettajien käyttäytyminen.



    Esim. Risteysonnettomuudet ovat tyyppillisiä ikäihmisten onnettomuuksia. Jotta näitä saadaan vähemmäksi tulee risteyksiä ja liikenteen ohjausta selkeyttää. Kiertoliittymä on monesti paljon parempi kuin vilkasliikenteinen risteys.



    Ajonopeus liittyy niin liikenneympäristöön että kuljettajiin. Risteyksien nopeudet pitää olla olla riittävän alhaiset. Nopeusrajoitukset risteyksiin sopivat ja tarvittaessa myös nopeusvalvontaa, jotta niitä noudatetaan paremmin.



    "Sekä ikäautoilijoiden omalla että muiden autoilijoiden ajamalla nopeudella on merkitystä iäkkäiden onnettomuuksissa. Liiallinen nopeus heikentää kuljettajien arviointi- ja havaintokykyä.Esimerkiksi risteystilanteessa suoraan ajavan nopeus saattaa yllättää risteyksestä verkkaisesti tulevan ikäkuljettajan." (Iäkkäiden liikenneturvallisuus, Liikenne- ja viestintäministeriö 2008)

      
  • ritsa:

    Ehkäpä se itsekkyys yhdistettynä siihen että kroppa ei enää toimi kunnolla aiheuttaa sen että vanhukset ovat yliedustettuina onnettomuuksissa.




    Yliedustettuja?



    Eniten kuolemaan joutuneiden ikäjärjestys:



    1. 21-24 vuotiaat

    2. 18-20 vuotiaat

    3. yli 75 vuotiaat

    4. 35-44 vuotiaat

    5. 25-34 vuotiaat

    6. 45-54 vuotiaat

    7. 55-64 vuotiaat

    8. 65-74 vuotiaat




    Paljonkos noista kustakin ikäjakaumasta löytyy Suomesta?





    ritsa:

    Itsekkyys on sekä synnynnäistä että opittua eikä ainakaan vähene vanhetessa.




    Näinkö meinaat pienessä mielessäsi? Peilistäkö tarkistit, vai mihin viittaat tuolla "totuudella"?





    ritsa:

    Onko koskaan käynyt pienessä mielessä miettiä että miksi suuri osa ihmisistä ei äänestä? Voisiko syynä olla se että ihmiset ovat turtuneen siihen että mikään ei muutu on päättäjinä ketä hyvänsä? Onko asiat muuttuneet parempaan suuntaa viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana kun samat valtapuolueet ovat olleet hallinnassa.




    No mitä ihmettä sinä täällä sitten mistään rutiset. Suomi ja maailma on sitten vain se, mikä on. Tyydy siihen!





    ritsa:

    Todella älykkäitä ihmisiä on vain muutama prosentti, nyt varmasti kysyt miksi ne kaikki eivät ole päättämässä asioista, tyhmä varmasti sanoisi niin mutta asia ei ole niin yksinkertainen.




    Ts. kun sinä tiedät kaikesta paremmin kuin kansanedustajat, tai päättäjät ylipäätään, niin olet älykäs?



    Meinaatko, ettei eduskuntaan riittäisi normi lautamiesjärki ja numeroiden hallinta?



    Turhaan sinä päättäjiksi valittuja syytät! Varmaan heistäkin moni mietti yhtä lailla ennen uralle lähtemistä, että "jos minä pääsisin, niin ihan varmaan toimisin paremmin..." ja vaalilupauksia on annettu kampanjan aikana niin maan peijjoonin hyvistä asioista jne.



    Minusta äänestäjät on omituisia, kun valitsevat "tunnettuja nimiä" sinne uudestaan ja uudestaan. Joko äänestäjät pitävät niitä hyvinä, eivät tajua asiayhteyksiä valittujen ja asioiden edistymisen/torppaantumisen välillä, ovat tapojensa orjia tms.



    Pitäiskö vaihtaa äänestäjät, niin voisi vaihtua edustajatkin parempiin? Sinäkin olet käsittääkseni viimeisen kolmenkymmen vuoden aikana saanut aina äänestää. Ainako samaa puoluetta ja samaa edustajaa monta kertaa, jos ei ole luopunut postistaan jne?

      
  • Kumppani:

    ritsa:
    Ehkäpä se itsekkyys yhdistettynä siihen että kroppa ei enää toimi kunnolla aiheuttaa sen että vanhukset ovat yliedustettuina onnettomuuksissa.


    Yliedustettuja?




    Kyllä.



    "Nuoria kuljettajia on perinteisesti pidetty liikenteen ongelmallisimpana ryhmänä. Nuorten kuljettajien (18-20 -vuotiaat) kuolemanriski on huomattavan korkea verrattuna muuhun väestöön (yli 8 kuolemaa vuositasolla / 100 000 asukasta). Ajokorttien ja aktiivisten kuskien määrällä oikaisun jälkeen lukemat lienevät jossain 10-12 seutuvilla / 100 000 asukasta. Iäkkäiden kuljettajien korjauskertoimien jälkeinen riski on kuitenkin selvästi suurempi, tasolla 12 - 19 kuolemaa / 100 000 asukasta vuodessa."



    Eikä tähän ole edes laskettu ajokilometrejä mukaan mutta jotenkin tuntuu siltä että tämä sama on jo käyty joskus aiemmin läpi...hmm?



      
  • ritsa:

    Kyllä.

    Eikä tähän ole edes laskettu ajokilometrejä mukaan mutta jotenkin tuntuu siltä että tämä sama on jo käyty joskus aiemmin läpi...hmm?




    Peilaapas nyt kysymykseen (Paljonkos noista kustakin ikäjakaumasta löytyy Suomesta) ja esitettyyn tilastoon.



    Ei johonkin toiseen, niin saadaan näkökulmaa tarkennettua jopa.



    Muuten sinua saa tulkita, että poimit tilastoista sen mitä haluat.

      
  • Kumppani:


    Muuten sinua saa tulkita, että poimit tilastoista sen mitä haluat.


    Eikö se ole juuri tarkoitus? Nyt puhutaan ikäkuljettajien riskitasosta verrattuna muihin ikäryhmiin joka on pahimmillaan toistakymmentä kertaa suurempi, todennäköisesti vielä suurempi jos jostain löytyisi vanhusten keskimäärin ajetut vuosikilometrit. Ei sinulla sattumalta olisi tällaista tietoa saatavilla niin saataisiin tänne jotain uuttakin vanhan kertauksen lisäksi?

      
  • Ei taida löytyä henkilöiden kilometriperusteista tilastoa.

    Ei vaikka otettaisiin käyttöön gps-perustainen kilometrivero. Se kun olisi ajoneuvokohtainen.

      
  • Muuten sinua saa tulkita, että poimit tilastoista sen mitä haluat.



    ritsa:

    Eikö se ole juuri tarkoitus? Nyt puhutaan ikäkuljettajien riskitasosta verrattuna muihin ikäryhmiin joka on pahimmillaan toistakymmentä kertaa suurempi




    Eli sinät pystyt siis kertomaan kustakin alla mainitusta ikäryhmästä sen, mikä on

    - ikäryhmän nuppiluku / niistä autoilevien nuppiluvun ja

    - kunkin ikäryhmän riskitason



    1. 21-24 vuotiaat

    2. 18-20 vuotiaat

    3. yli 75 vuotiaat

    4. 35-44 vuotiaat

    5. 25-34 vuotiaat

    6. 45-54 vuotiaat

    7. 55-64 vuotiaat

    8. 65-74 vuotiaat




    Mielenkiintoista nähdä, mitä esität. Se oli se, mitä minä nimittäin kysyin.

      
  • Minä voin vastata ritsan puolesta. Olen lukenut aiheesta tutkimuksia ja ikäkuljettajan (+70) riskitaso ajettuihin kilometreihin suhteutettuna on noin kymmenkertainen miehillä ja noin 11-kertainen naisilla, kun verrataan parhaimpaan ryhmään, eli keski-ikäisiin miehiin. Juuri kortin saaneiden riskitaso oli noin kahdeksankertainen keski-ikäisiin verrattuna.



    Seitsemänkymmenen ikävuoden jälkeen riskitaso/km alkaa nousta todella voimakkaasti, eli jos tutkittaisiin vaikka +75 vuotiaiden riskiä, niin se olisi vielä todella paljon korkeampi. (Toisaalta 70-75-vuotiaiden luultavasti merkittävästi antamiani lukuja matalampi.) Tätä on kuitenkin vielä hankalampaa tutkia, koska tuon ikäiset (onneksi) ajavat melko vähän. Ikäihmisten määrä kuitenkin kasvaa todella nopeasti ja yksittäisen ikäihmisten ajamat kilometrimäärät kasvavat myös, joten jos suhteellista riskia ei pystytä pienentämään, niin riskit tulevat konkretisoitumaan rankalla kädellä.



    Toki tutkimuksissakin todettiin, että aihetta on melko hankalaa tutkia, sillä ajettujen kilometrien määrää on hankalaa selvittää tarkasti.



    Edelleen haluan korostaa sitä, että minä tarkoitan ikäkuljettajilla nimenomaan yli 70-vuotiaita, vaikka useimmiten ikäkuljettajalla tarkoitetaan yli 65-vuotiasta. Keskiverto 65-vuotias ei vielä ole merkittävä riski liikenteessä.

      
  • Nasta:

    Kumppani:
    Muuten sinua saa tulkita, että poimit tilastoista sen mitä haluat.

    ritsa:
    Eikö se ole juuri tarkoitus? Nyt puhutaan ikäkuljettajien riskitasosta verrattuna muihin ikäryhmiin joka on pahimmillaan toistakymmentä kertaa suurempi


    Eli sinät pystyt siis kertomaan kustakin alla mainitusta ikäryhmästä sen, mikä on
    - ikäryhmän nuppiluku / niistä autoilevien nuppiluvun ja
    - kunkin ikäryhmän riskitason

    1. 21-24 vuotiaat
    2. 18-20 vuotiaat
    3. yli 75 vuotiaat
    4. 35-44 vuotiaat
    5. 25-34 vuotiaat
    6. 45-54 vuotiaat
    7. 55-64 vuotiaat
    8. 65-74 vuotiaat


    Mielenkiintoista nähdä, mitä esität. Se oli se, mitä minä nimittäin kysyin.


    Miksi ei ritsa vastaa, vaikka aikaa on kulunut tilastojen lukuun?


    ritsa vastaa. Kuinka moni yli 75 vuotiaista kuolemankolarin aiheuttajista on rattijuoppo? Tilastojen mukaan puolet ylinopeudella ajetuista kuolonkolareista on rattijuoppojen aiheuttamia. Kuinka moni yli 75 vuotias ajaa kolaritilanteessa ylinopeutta?



    18-24 vuotiaat kun hyvin usein ajaa ylinopeutta, ja vielä kännissä kun kolahtaa. Ja sitä ylinopeutta on yleensä enempi kuin vähempi.

      
  • Nasta:

    18-24 vuotiaat kun hyvin usein ajaa ylinopeutta, ja vielä kännissä kun kolahtaa. Ja sitä ylinopeutta on yleensä enempi kuin vähempi

    Aivan ja yli 70v ajavat vähän aiheuttaen myös vähän vakavia onnettomuuksia.
    Lukuja alle 70v/vuosi=?
    Yli 70v/vuosi=?


    Miksi vetää raja 70 ikävuoteen, eikö voida puhua vanhuksista vai onko se kiellettyä?



    "Nuoria kuljettajia on perinteisesti pidetty liikenteen ongelmallisimpana ryhmänä. Nuorten kuljettajien (18-20 -vuotiaat) kuolemanriski on huomattavan korkea verrattuna muuhun väestöön (yli 8 kuolemaa vuositasolla / 100 000 asukasta). Ajokorttien ja aktiivisten kuskien määrällä oikaisun jälkeen lukemat lienevät jossain 10-12 seutuvilla / 100 000 asukasta. Iäkkäiden kuljettajien korjauskertoimien jälkeinen riski on kuitenkin selvästi suurempi, tasolla 12 - 19 kuolemaa / 100 000 asukasta vuodessa."



    "Eikä tähän ole edes laskettu ajokilometrejä mukaan mutta jotenkin tuntuu siltä että tämä sama on jo käyty joskus aiemmin läpi...hmm? "

      
  • Nasta:


    Puolentunnin ajokoe jossain kirkonkylän raitilla katsastusmiehen kanssa on aivan älytön idea.


    Tätä sinä olet pontevasti jaksanut toistaa, ja ymmärrän kyllä oman motiivisi asiaan, kortti lähtisi välittömästi.

      
  • Nasta:

    Lukuja alle 70v/vuosi=?
    Yli 70v/vuosi=?




    Ika¨ryhma¨ : Keskiarvo (km)

    65 - 69 v. : 12161

    70 - 74 v. : 9504

    75 - 79 v. : 8346

    80 - 84 v. : 7739

    85 - 89 v. : 6821

    90 - 94 v. : 5034

    95 + v. : 4123

    Kaikki 2011 : 8269

    Kaikki 2010 : 7986

      
  • Nasta:


    Puolentunnin ajokoe jossain kirkonkylän raitilla katsastusmiehen kanssa on aivan älytön idea. Poliisi valvoo liikennekäyttäytymistä ja lääkäri terveyttä.




    Huhhuh, nyt tulee jo kovaa valetta! Poliisi ei valvo liikennekäyttäytymistä. Poliisi ei itse valvo ajotapaa mitenkään eikä edes puutu asiaan millään tavalla kun sen tietoon saatetaan äärimmäinen tapaus.



    Jos joku ajaa täysin päin h*lvettiä niin että muut liikenteessä katsoo että tuossa on selkeästi rattijuoppo, ja Poliisi tulee pystäyttämään, niin jos hän puhaltaa nollan alkometriin niin matka saa jatkua ilman mitään sen kummempaa. Ihan sama vaikka olisi ajanut moottoritiellä jatkuvasti sahaavalla nopeudella, hädin tuskin pysynyt kaistallaan missään vaiheessa ja myös ajautunut ulos ajoradalta mm. kolauttaen vanteensa oikein kunnolla kanttikiviinkin, ryhmittynyt kuin tarkoituksena olisi nimenomaan aiheuttaa maksimaalista hämminkiä ja sekaannusta kanssa-autoilijoille, jne. jne.



    Tätä sinä olet pontevasti jaksanut toistaa, ja ymmärrän kyllä oman motiivisi asiaan, kortti lähtisi välittömästi.


    Tästä on kyse kun nämä eräät hätääntyvät aina kun ikäkuskeilta vaaditaan yhtään mitään muuta kuin pulssin ja yli 60 vuotta sitten suoritetun 'ajokokeen' jota tuskin edes muistaa tapahtuneen.



    Vastuuttomimpia tielläliikkujia mitä löytyy.

      
  • Nasta:

    Penteles:
    Nasta:
    Lukuja alle 70v/vuosi=?
    Yli 70v/vuosi=?


    Ikäryhmä : Keskiarvo (km)
    65 - 69 v. : 12161
    70 - 74 v. : 9504
    75 - 79 v. : 8346
    80 - 84 v. : 7739
    85 - 89 v. : 6821
    90 - 94 v. : 5034
    95 + v. : 4123
    Kaikki 2011 : 8269
    Kaikki 2010 : 7986

    Ei ole kysymys ajokilometreistä vaan liikenneonnettomuudet:
    Alle 70v/vuosi=
    Yli 70v/vuosi=




    Joko olet oikeasti tyhmä, tai sitten pelkäät niin paljon korttisi puolesta, että valehtelet tahallisesti. Kysymys on onnettomuuksien määrästä suhteessa ajettuihin kilometreihin. Siitä tässä on puhuttu lähes kokoajan. Silloin ajetut kilometrit ovat yhtä suuressa roolissa, kuin onnettomuuksien määrätkin.



    Ikäkuljettajan onnettomuusriski/km on noin 10-kertainen keski-ikäiseen kuljettajaan verrattuna. Ja kuten olen kymmeniä kertoja kirjoittanut, jos asialle ei tehdä mitään, niin tämä riski tulee konkretisoitumaan, koska kaikkien ikäkuljettajien ajamien kilometrien määrä kasvaa hyvin voimakkaasti.



    Puolentunnin ajokoe jossain kirkonkylän raitilla katsastusmiehen kanssa on aivan älytön idea. Poliisi valvoo liikennekäyttäytymistä ja lääkäri terveyttä.




    Kuten PutPut kirjoitti, myös tämä väitteesi on suoranainen emävalhe! Poliisi ei valvo tuon kaltaista ajokäyttäytymistä millään tavalla. Tässä on oikeastaan kaksi ongelmaa. Tuollaista käyttäytymistä ei kovin hyvin edes pystytä valvomaan ja toisaalta, vaikka vanhus ajaisi todella epävarmasti ja poliisit sen havaitsevat, niin poliisit eivät välitä siitä. Ihan jo esimerkiksi Poliisit TV-ohjelmasta nähdään, miten poliisit ovat täysin varmoja, että joku kuljettaja on umpikännissä, mutta jos kuskina onkin törttöilevä vanhus, jonka perässä poliisit saavat aluksi ajaa 5 min kaikki vilkut vilkkuen ja sireenit soiden, että vanhus edes ymmärtääpysähtyä, niin matka saa jatkua ja poliiseja vain hymyilyttää. Tämä on suorastaan käsittämätöntä. Vanhukselta lähtee poliisien toimesta kortti vasta sitten, kun hän aiheuttaa onnettomuuden.



      
  • ritsa:

    Nyt puhutaan ikäkuljettajien riskitasosta verrattuna muihin ikäryhmiin joka on pahimmillaan toistakymmentä kertaa suurempi, todennäköisesti vielä suurempi jos jostain löytyisi vanhusten keskimäärin ajetut vuosikilometrit. Ei sinulla sattumalta olisi tällaista tietoa saatavilla niin saataisiin tänne jotain uuttakin vanhan kertauksen lisäksi?




    Ika¨ryhma¨ : Keskiarvo (km)

    65 - 69 v. : 12161

    70 - 74 v. : 9504

    75 - 79 v. : 8346

    80 - 84 v. : 7739

    85 - 89 v. : 6821

    90 - 94 v. : 5034

    95 + v. : 4123

    Kaikki 2011 : 8269

    Kaikki 2010 : 7986

      
  • Nasta:

    Liikennemenestyksessä heikkenemistä vasta 90. ikävuoden jälkeen
    Seniorikuljettajista yli 95 % ajaa ilman liikennevahinkoja ja -rangaistuksia. Tosin yli 90-vuotiaiden kuljettajien joukossa sekä liikennevahingot ja -rangaistukset ovat hieman yleisempiä kuin 65-89-vuotiailla, mutta myös he näyttävät selviytyvän liikenteessä paremmin kuin ensimmäistä vuottaan ajavat uudet kuljettajat.

    Vahinkojen ja rangaistusten suhteuttaminen niiden vakavuuteen osoittaa myös, että seniorikuljettajat selviytyvät ryhmänä liikenteessä tasaisen hyvin. Vasta yli 90-vuotiaiden ikäkuskien kohdalla on nähtävissä jyrkkenevää laskua liikenteessä selviämisessä, mutta vielä tällöinkin sattuneiden vahinkojen ja saatujen rangaistusten määrät näyttävät olevan uusia kuljettajia pienemmät. Sama tulos on nähtävissä, kun vahingot ja rangaistukset suhteutetaan ajettuihin kilometreihin.

    "Seniorikuljettajat ovatkin varsin heterogeeninen joukko", toteaa Trafin tutkimusjohtaja Sami Mynttinen: "Suurin osa ikääntyneistä kuljettajista ajaa hyvin, mutta yli 90-vuoden ikään ehtineiden joukossa yksilöiden välinen vaihtelu ajovalmiuksissa kasvaa. Olisikin tärkeää tunnistaa heikommin liikenteessä selviytyvät seniorikuljettajat eikä käsitellä ikääntyneitä kuljettajia yhtenäisenä joukkona.




    Nimenomaan. Sinähän tässä käsittelet heitä yhtenä joukkona. Yhtenä joukkona, joka selviää liikenteestä. Me muut käsittelemme heitä heterogeenisenä joukkona. Osa ikäkuljettajista ajaa hyvin, mutta osa erittäin huonosti. Tämän vuoksi vaadimme ikäkuljettajille pakollista ajokoetta, jossa näiltä dementoituneilta törttöilijöiltä otetaan kortti pois, ennen kuin he tappavat jonkun sivullisen.

      
  • Nasta:

    Ajattelija2013:
    Nasta:
    Liikennemenestyksessä heikkenemistä vasta 90. ikävuoden jälkeen
    Seniorikuljettajista yli 95 % ajaa ilman liikennevahinkoja ja -rangaistuksia. Tosin yli 90-vuotiaiden kuljettajien joukossa sekä liikennevahingot ja -rangaistukset ovat hieman yleisempiä kuin 65-89-vuotiailla, mutta myös he näyttävät selviytyvän liikenteessä paremmin kuin ensimmäistä vuottaan ajavat uudet kuljettajat.

    Vahinkojen ja rangaistusten suhteuttaminen niiden vakavuuteen osoittaa myös, että seniorikuljettajat selviytyvät ryhmänä liikenteessä tasaisen hyvin. Vasta yli 90-vuotiaiden ikäkuskien kohdalla on nähtävissä jyrkkenevää laskua liikenteessä selviämisessä, mutta vielä tällöinkin sattuneiden vahinkojen ja saatujen rangaistusten määrät näyttävät olevan uusia kuljettajia pienemmät. Sama tulos on nähtävissä, kun vahingot ja rangaistukset suhteutetaan ajettuihin kilometreihin.

    "Seniorikuljettajat ovatkin varsin heterogeeninen joukko", toteaa Trafin tutkimusjohtaja Sami Mynttinen: "Suurin osa ikääntyneistä kuljettajista ajaa hyvin, mutta yli 90-vuoden ikään ehtineiden joukossa yksilöiden välinen vaihtelu ajovalmiuksissa kasvaa. Olisikin tärkeää tunnistaa heikommin liikenteessä selviytyvät seniorikuljettajat eikä käsitellä ikääntyneitä kuljettajia yhtenäisenä joukkona.


    Nimenomaan. Sinähän tässä käsittelet heitä yhtenä joukkona. Yhtenä joukkona, joka selviää liikenteestä. Me muut käsittelemme heitä heterogeenisenä joukkona. Osa ikäkuljettajista ajaa hyvin, mutta osa erittäin huonosti. Tämän vuoksi vaadimme ikäkuljettajille pakollista ajokoetta, jossa näiltä dementoituneilta törttöilijöiltä otetaan kortti pois, ennen kuin he tappavat jonkun sivullisen.


    Laita nyt ne todetut onnettomuudet että tiedän kumpaa ikäryhmää osaan varoa,
    ennen kuin he tappavat jonkun sivullisen.
    Ei ole kysymys ajokilometreistä vaan liikenneonnettomuudet:
    Alle 70v/vuosi=
    Yli 70v/vuosi=




    Kirjoitin tämän jo aikaisemmin, mutta kirjoitan uudelleen.



    Joko olet oikeasti tyhmä, tai sitten pelkäät niin paljon korttisi puolesta, että valehtelet tahallisesti. Kysymys on onnettomuuksien määrästä suhteessa ajettuihin kilometreihin. Siitä tässä on puhuttu lähes kokoajan. Silloin ajetut kilometrit ovat yhtä suuressa roolissa, kuin onnettomuuksien määrätkin. Ja tämä on ainoa oikea tapa tutkia asiaa.



    Ikäkuljettajan onnettomuusriski/km on noin 10-kertainen keski-ikäiseen kuljettajaan verrattuna. Ja kuten olen kymmeniä kertoja kirjoittanut, jos asialle ei tehdä mitään, niin tämä riski tulee konkretisoitumaan, koska kaikkien ikäkuljettajien ajamien kilometrien määrä kasvaa hyvin voimakkaasti.

      
  • Nasta:

    Laita nyt ne todetut onnettomuudet että tiedän kumpaa ikäryhmää osaan varoa,
    ennen kuin he tappavat jonkun sivullisen.
    Ei ole kysymys ajokilometreistä vaan liikenneonnettomuudet:
    Alle 70v/vuosi=
    Yli 70v/vuosi=




    Löytyisikö vastaus täältä.

      
  • Kysymys ei ole niistä jos olisivat ajaneet, vaan niistä ketkä olivat liikenteessä.

    Laita nyt ne todetut onnettomuudet että tiedän kumpaa ikäryhmää osaan varoa,

    ennen kuin he tappavat jonkun sivullisen.

    Ei ole kysymys ajokilometreistä vaan liikenneonnettomuudet:

    Alle 70v/vuosi=

    Yli 70v/vuosi=

      
  • Nasta:

    Kysymys ei ole niistä jos olisivat ajaneet, vaan niistä ketkä olivat liikenteessä.
    Laita nyt ne todetut onnettomuudet että tiedän kumpaa ikäryhmää osaan varoa,
    ennen kuin he tappavat jonkun sivullisen.
    Ei ole kysymys ajokilometreistä vaan liikenneonnettomuudet:
    Alle 70v/vuosi=
    Yli 70v/vuosi=




    Jos älykkyytesi on tuolla tasolla, niin keskustelu kanssasi on mahdotonta. Vai esitätkö tahallasi tyhmää, jotta ei tarvitsisi hyväksyä faktoja?



    Toisaalta voin myös vastata kysymykseesi. Et voi varoa mitään ryhmää, ellet tunnista sitä vastapuolta toisen auton ratin takana. Ja heti kun tunnistat, niin muista, että naispuolinen ikäkuljettaja on suurin riskiryhmä liikenteessä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit