Tämän graafin perusteella VW on kaikkein epäluotettavimpia autojs, ja MB on luotettavuudessa samaa tasoa kuin Volvo.
Kymmenen luotettavimman merkin joukossa on vain japseja ja jenkkejä, plus Jaguar.
http://businesscenter.jdpower.com/news/pressrelease.aspx?ID=2009043
Kuka uskoo enää Hesarin uutisointiin, jonka mukaan saksalaiset olisivat yhtä luotettavia kuin japanilaiset ?
AMERIKKALAISET TUTKIMUKSET TOYOTAN KAASUPOLJINONGELMISTA KELPAAVAT KYLLÄ, MUTTA MIKSEIVÄT JENKKIEN LUOTETTAVUUSTUTKIMUKSET KELPAA ?
Jos kerran jenkit ovat meitä edellä turvallisuusasioissa, niin voisi kuvitella että myös luotettavuuden tutkinta olisi parempaa. Tän graafin perusteella en ostaisi ainakaan Volvoa, Mersua ja kaikkein viimeisimpänä ostaisin Volkkarin.
Anteeksi nyt vaan Volkkarin omistajat, mutta kyllähän homman nimi on se että suomalaiselle kelpaa vain saksalainen, kuten Hesarillekin. Harhaanjohtavaa.
Derrick:
Joko taas aloitat sakujen parjauksen? Eiköhän ostaja valitse omien mieltyumysten mukaan autonsa. Tutkimuksia löytyy laidasta laitaan, joten ei niistä suurtakaan vaikutusta valintoihin ole. Kaikkien ei tarvitse valita esim. jotain halpaa massa-merkkiä jopa käytettynä. En ole omiin valintoihin pettynyt, myöskään niin tärkeässä imago-puolessa.
Andertz ei nyt siis ostaisi edes volvoa, kun on tällaisen käppyrän nähnyt
Kyseessä ei ollut parjaus, vaan kun amerikkalaiset näyttävät olevan edellä meitä turvallisuudessa, niin voidaan myös olettaa, etteivät jenkkien luotettavuustutkimukset ihan huuhaata ole.
Lisäksi tuosta Toyotan asiasta on noussut hirveä haloo, epäoikeutetusti.
-derrick-
Derrick:
On pelkästään tylsää lukea jatkuvia saksalaisten autojen, erityisesti volkkarin, haukkumisiasi. Jos olet ottanut Volkkarien haukkumisesta elämäntehtäväsi, niin tee se edes kunnolla.
Jenkkilässä tehdyissä tutkimuksissa on se iso ongelma, että niissä tutkitaan pääsääntöisesti muita kuin meidän markkinoiden autoja. Pelkkä valmistajan nimi ei vielä takaa yhtään mitään. Tuolla listalla Toyota on kärkipäässä jenkkimalleillaan, mutta tytärmerkki Scion on peräpäässä. Meitä kiinnostaisi lähinnä Toyotan euromallit, mutta niistä tuo tutkimus ei kerro kovin paljoa. Sama juttu Volkkarin kanssa.
Miten muuten uskalsit ostaa S-Maxin, vaikka se on J.D. Powersin euroopassa tehdyissä tutkimuksissa toistavasti erittäin huonosti sijoittuneena?
http://download.autobild.de/dl/571977/jdpower_2009_korrekturen.pdf
NHB
Tiedossa on, että Ford S-Max ei ole kaikkein luotettavimpia.
Joka tapauksessa Hesarin uutisointi on harhaanjohtavaa.
http://www.reliabilityindex.co.uk/top10_worst.html?apc=3128339010848601
http://www.reliabilityindex.co.uk/top10.html?apc=3128339010848601
En ainakaan itse löydä tukea Hesarin väittämille, paskaa puhuvat. Mielestäni valheelliseen uutisointiin puuttuminen on tärkeämpää kuin esim. ylinopeudesta jankuttaminen.
Derrick:
Nytkö nämä asiat eivät sitten enää paljoa vaakakupissa painakkaan?
Siis mitä valheita Hesari on Toyotasta levittänyt? Sanomalehdet vain julkaisevat muualta tulleita tietoja. Joku tutkimus tai vertailu saa näyttämään Toyotan huonolta ja joku toinen hyvältä. Vastuu on lukijalla. Kaikkein huolestuttavinta olisi, jos sanomalehti julkaisisi pelkastään hyviä tai sitten huonoja uutisia autoista. Onko tämäkin esimerkki hesarin valheista: http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Toyota+nousi+laatuvertailun+kärkeen/1135240407850
Mitä epäoikeutettua tässä on? Toyotan viivyttely ja salailu on johtanut kuolemiin. Tällaisesta vaikeneminenko olisi vastaisi sinun käsitystä hyvästä journalismista. Autojen käyttäjänä toivon, että aina nostetaan mahdollisimman suuri haloo kun joku autovalmistaja syyllistyy vastaavaan.
Derrick:
Koeta ymmärtää, että Hesari ei ole mikään tutkimuslaitos. Monet tutkimukset osoittavat, että luotettavuuserot ovat pieniä eri merkkien välillä. Useat tutkimukset ovat osoittaneet, että monien eurooppalaisten laatu tosiaan on hyvällä tasolla. Esimerkkinä vaikkapa aika uskottavan tuntuinen tutkimus englantilaisten vuokra-autojen vioista, TÜV ja Dekra. Autobildin historian parhaan tuloksen kestävyystestissä saavutti myös eurooppalainen. Myöskin tänne linkittämäni J-D Powersin saksassa tehty tutkimuksen mukaan monet euroautomallit olivat oikein hyviä. Itseasiassa vertailun paras oli Mersu. Mutta nämähän sinulle eivät kelpaa, koska haluat pelkästään haukkua saksalaisia autoja. Varsinkin Volkkaria yrität haukkua koko ajan. Kun Toyota mokailee, niin käännät asian niin, että Volkkari on huono. Toyotan hallintalaitteiden viat tietenkin osoittavat volkkarin olevan täysi susi. Tuollaisen lapsellisen käytöksen jälkeen alat syyttämään Hesaria valheellisesta uutisoinnista. Olisiko syytä katsoa peiliin?
NHB
Mahdollisesti, mutta olettaisin että jokin japski sopisi vähävaraiselle paremmin kuin sakemanni pienempien korjausmejoen takia, koska ainakin 1998 vuosimallin kohdalla Toyota pitää viidellä mallilla luotettavuuden kärkisijoja hallinnassaan.
Vastaa kysymyksiin!
Mitä valheita Hesari on esittänyt?
Olisiko parempi vaieta Toyotan poljinongelmista ja mitä epäoikeuttua noiden ongelmien nykyisessä uutisoinnissa on?
Derrick:
Sulla taitaa olla trauma kalliimmista autoista,mese on näköjään jatkuvasti silmätikkuna. Mesen omistajana voin kertoa että ei vähääkään kiinnosta takaisinkutsut tai vikatilastot. En kuitenkaan niillä aja. Oletetaan että ajaisin jollain "viattomalla merkillä" tilastojen mukaan,niin ei se mitenkään fiiilistä nostaisi. Katsos imago tuo sen fiiliksen. Eikä tarvitse itkeä että halvempikin voi olla olla hyvä vaihtoehto.
Siirsin vastaukseni toiseen ketjuun, koska siellä on aiheena Mercedeksen korkea laatu.
Derrick:
Derrick:
Derrick:
Mahdatko itsekään tietää, mitä on totta ja mikä valhetta? Jatkuvasti kirjoitat ristiriitaista tekstiä. Oikeastaan ainoa pysyvä linja on se, että Vokkarit ovat täysin paskoja. Ensin teet voimakkaita väitteitä ja heti perään kumoat ne.
Heinzmann kirjoittaa siis mielestäsi luokatonta tekstiä ja olet ottanut tehtäväksesi kirjoittaa samaa sarjaa olevaa tyhjänpäivästä p@$kaa enemmän kuin hän. Tajuatko että tuollainen tyhjänpäiväinen p@$ka vain laskee palstan tasoa? Menisit jo pitämään loanheittokisojasi suomi24:een. Sinne argumentointisi sopii täydellisesti.
Valhe, emävalhe, tilasto?
Ohessa erään ekonomin kokemus "laatukoulutuksesta":
"Istuin vuoden 1978 syyskuussa Helsingin kauppakorkeakoulun auditoriossa odottamassa ensimmäisen tilastotieteen luentoni alkamista. Estradille astui alan professori, joka valaisi kurssin tavoitetta: Olette täällä oppimassa, kuinka luvut saadaan näyttämään juuri sellaisilta, kuin te haluatte niiden näyttävän.
"Tajuatko että tuollainen tyhjänpäiväinen p@$ka vain laskee palstan tasoa? Menisit jo pitämään loanheittokisojasi suomi24:een. Sinne argumentointisi sopii täydellisesti."
Suurimmalta osalta tän palstan kirjoittajista puuttuu objektiivisuus, Heinzman nyt on vaan ääriesimerkki todellisesta nuijasta, joka nyt ei ymmärrä autoista ja niiden pitkäaikaisesta käyttämisestä hevon paskaa ja Heinzmanin kirjoitusten taustana on ainoastaan sekasorron aiheuttaminen.
Ihmetyttää kanssa se että kun Toyotalla on tuo poljinongelma, niin kaiken maailman besserwisserit heräävät henkiin, kun kuitenkin tiedetään että Toyota ei fuskaa missään.
Tämän ketjun aloitin, koska ei kymmenvuotiaan auton kohdalla ole täysin yhdentekevää onko se viaton vai vikainen.
Ottamatta kantaa sen kummemmin Volkkariin hyvyyteen tai huonouteen, niin ihmettelen miksi vain Toyotan vikoja tutkitaan. Aivan varmasti muistakin merkeistä löytyisi noita valituksia ja onnettomuuksia. Joku 160 valitusta on aika vähän. Jotkut tekevät tuon verran valituksia yhdestä autoyksilöstä takuuaikana.
Jostain syystä Hesari on aktiivisin Suomessa uutisoimaan Toyotan ongelmista ja otsikotkin hiukan raflaavat. On siis aika varmaa, että Suomen Toyota ei ole ainakaan HS:n toimitusta "voidellut" - päinvastoin ...mutta vastuuhan on siis lukijalla.
Kyllähän Fordin firestone-skandaalikin uutisoitiin aika näkyvästi, Samoin Corvair on ollut kriitikoiden hampaissa. Nyt kun kyseessä on tojo, alkaa ihmeellinen kitinä kaikenmaailman salaliitoista ja epäreiluudesta. Aikuistukaa nyt ihan oikeasti.
simppa:
Firestone-juttu tuli Fordille myös todella kalliiksi ja oli yksi suurista syistä sen muita USA-valmistajia aiemmin alkaneisiin talousvaikeuksiin. Ja siinäkin kuoli ihan oikeita ihmisiä, kuten ilmeisesti tässä Toyotan tapauksessakin on käynyt. Ei tähän mitään epäreilua liity, minusta asiasta on Euroopassa uutisoitu varsin vähän ja jopa asiaa vähätellenkin. USA:ssa nostetaan aina häly valmistajien vastuusta jos ihmisiä on kuollut. Toyota-case ei tee poikkeusta.
A Tapio:
Aivan varmasti muissakin autoissa on vikoja, mutta kuka sellaista olisi väittänytkään ettei olisi. Nythän on kyse siitä, että Toyotassakin on vikoja ja valmistaja ei ole hoitanut asiaa niin kuin olisi pitänyt.
Väitteesi Hesarista on aika naurettava. HS on ehkä ainoa, joka julkistaa asian asiana. Sillä ei ole kytköstä autonvalmistajiin eikä varsinaisesti edes lukkarinrakkautta autoalaan tai autonostajiin, kuten autoalan lehdillä saattaa olla.
Kovin paljon kytkentää tuskin oli myöskään VW-Audi leiriin, jos muistelet taannoista Kiesi-kohua. Juttu oli täysin naurettava verrattuna tähän - jonkun äijän lausunnoista nyt ei ole vaaraa kenellekään. Isompi kohu se silti Suomessa oli kuin tämä Toyota-juttu tähän mennessä. Voi siitä vähän miettiä millaiset arvot vaikuttavat...metalimöykkyyn epäsuorasti liitetty sovinismi on vakavampi asia kuin oikea vika jokavoi vaarantaa jonkun hengen.
Mutta vastuhan on lukijalla, kuten sanoit. Tälläkin palstalla osa vauhkosi ettei kyllä ikinä voi ostaa Audia kun se (auto?) edustaa tuollaisia arvoja...voi kiesus sentään.
Hesari on "Suomen Pravda" siis jukaisee mikä sopii "linjaan"?
Autojutuista en tiedä, mutta muuten sensuuri on "Neuvostoaikaista"!
Toyotan juuttuva kaasupoljin on jenkkialihankkijan valmistama, kyseistä vikaa ei ole japanissa valmistetuissa autoissa, sikäläisen alihankkijan kaasupolkimissa.
Ennen kuin joku kommentoi, niin kerron etten omista kyseistä kulkinetta koska en maksa autosta turhaa ylihintaa merkin takia. Tosin ajan japanilaisella ja aion myös pysyä, nimimerkki kokemusta BMW:stä = Borgå mekaniska verkstad
Tai BaijerinMutteriWiritelmä?
Näinhän sitä meille luvataan, kun on autoa ostamassa. Maat ja taivaat. Pari totuutta saksalaisesta autosta ja WV konsernin toiminnasta. Tsekatkaapa Kuningaskuluttajan nettisivut ja VW konsernin dieselmoottoreissa piilevä tuhoisa moottorivika. Itse olemme tässä pyörteessä. Uusi Audi A6 2,0 TDI on jättänyt meidät tielle neljä kertaa ja hinattu korjaamolle. Audin ns. merkkihuolto ei ole kyennyt vikaa korjaamaan. Maahantuoja ei ota kantaa vaan pesee sujuvasti kätensä casesta. Ongelmamme syy: kondenssivesi ja jäätyminen ahtoputkistossa. Koko ketju aina moottorinohjausjärjestelmään käyty läpi ja muka korjattu, mutta aina vaan lahoaa tielle. Edellinen auto WV Passat 1,9 TDI, ei käynnistynyt. Jätti tielle enemmän kuin 5 kertaa. Vikaa ei pystytty korjaamaan. Uusi auto piti ostaa ja maahantuoja antoi navigaattorin kaupan päälle eikä tullut hyvityksessä vastaan. Niin ja myöskään Webasto (a 1500) ei toimi Audissamme yli -15C pakkasella. Syy: liian ohuet putkistot. Että ajellaan sitten keskikesällä webasto päällä. Tässä siis lujaa laatua Saksasta. Missä on Audi/volkkari vikatilastoissa...?
Kyllä nää muutkin saksalaiset osaa. Omasta smartista hajos kone 115tkm kohdalla ja vastaavia tapauksia tiedän useammankin, missä koneella ei ole päästy edes täyttä sataa tuhatta. Tänään kysyin Vehosta hinta-arviota siitä, että mitä maksaisi pelkkä koneen irrotus ja takaisin asennus jos teettäisin varsinaisen korjaustyön muualla, ja arvioksi tuli 1000 euroa +-15% eli 6000 mummon markkaa siitä ilosta, että koneelle ei vielä varsinaisesti tehdä mitään korjaustoimenpiteitä, ja siihen päälle varsinaiset korjaukset.
slowgear:
Lääkärin tuntiveloituksella ja hinnasta päätellen työnmääräksi arvioitu pari työpäivää. Eiköhän tuossa helposti sen verran aikaa kulukin?
Veskun79:
Tyyppivika ainakin 2.0TDI:ssä. Johtuu yleensä siitä että auto viedään kylmästä lämpimään autotalliin. Voi aiheuttaa käynnistymisongelmia ja vajaapyttyisenä käyntiä sankan savuverhon kera. Pahempia ongelmia tulee, kun turbo puhaltaa kunnolla ne vedet sylinteriin. Vesi ei puristu kasaan, ja jokin muu antaa periksi.
Suunnitteluvika jossa valmistajan kuuluisi kantaa vastuunsa.
Taas näitä, juuri näiden tarinoiden ja TOSIELÄMÄN !!!!!!!!!!
kokemuksien takia, ja itse autot ja niiden korjaukset maksavana, en kertakaikkiaan USKALLA!! mennä itse sekaantumaan näihin tuotteisiin ja niiden palveluihin.
Minun käy ihan oikeasti sääliksi kirjoittajaa ja kiinnostaa kuulla kuinka tämä loistava organisaatio näillä hoitaa homman kotiin.
Toyota ilmoittaa reilusti missä on vikaa ja ketkä kutsutaan korjattaviksi. Tosin Toyotalla homma hoidetaan jo useammin tuotekehityksellä eikä maksateta NIIN USEIN asiakkailla kuten Vaginaattori osaston tyyliin näyttää kuuluvan.
Toi Webastojuttu on tuttu muuten Toyotastakin. Edesmenneessä Avessa vaihdettiin asennusta siten, että Weban polttoaineen siirtopumppu siirrettiin (HUOM! TAKUUSEEN, EI MINUN PIIKKIIN!!!!) auton moottoritilasta taakse polttoainesäiliölle ja ongelmat poistui heti. Minulla kävi samoin että ensin lämppäri lähti käyntiin mutta hetikohta sammui kun pakkasta oli 25-30 astetta. Pumpun rakennevika on se, että se ei jaksa imeä ohutta "mehupilliä" pitkin jäykkää tavaraa polttimelle, mutta jaksaa loistavasti työntää/pumpata eteenpäin. Tämän voit kertoa korjaamolle, jos eivät saa hoidettua muuten. Aikaa menee tosin 1-2 tuntia putkia ja sähköjä vedettäessä auton alla tms. Toivottavasti saatte vehkeet kuntoon muutenkin..(?)
Ja kiva kuulla miten ed. tarina päättyy...
Aika säälittävää, jos vielä nykyäänkin joutuu virittelemään maskeja auton keulaan, ettei moottori hajoa:
http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2010/02/26/kallis-moottorivaurio-uhkaa-naita-automalleja/20102977/139
kulkuepeli:
Onko se nyt oikeesti sitten yhtään sen säälittävämpää kuin se, että sinäkin joudut asumaan täällä arktisessa pohjolassa jonkun palmusaaren sijaan ja pistämään talvella turkkia niskaan että tarkenet pakkasessa.
slowgear:
On.
En joudu, vaan asun täällä ihan omasta vapaasta tahdostani ja ajelen mieluummin autoilla, jotka toimivat myös Suomen säässä ilman jotain omia maskivirityksiä.
Veskun79:
Pysyit kuitenkin saman konsernin merkissä, jossa on samaa tekniikkaa? Tätä en ole koskaan ymmärtänyt suomalaisessa autonostajassa: vaikka auto olisi kuinka huono ja asuisi korjaamolla, seuraava on samanlainen. Miksi? Kolmas kerta toden sanoo?