http://www.autocar.co.uk/News/NewsArticle/AllCars/247675/
Spyker-Saab suunnittelee tuovansa kolmen vuoden kuluttua markkinoille kilpailijan Minille. Se hyödyntäisi retropiirteitä ja omaksuisi samanlaisen puikulan muodon kuin 50-luvun Saabit, mutta kyseessä olisi kuitenkin puhdas premium-tuote. Auto kantaa työnimeä 92.
Erittäin kannatettava idea! Olen jo vuosia sitten ajatellut, että 96 pitäisi herättää henkiin, retrona mutta modernisoituna, tehokkaalla moottorilla ja luxusvarustelulla. Ysikuutosen muotohan on jo valmiiksi coupemainen ja vyötärölinja korkea. Tuosta on helppo tehdä aika tykin näköinen namu 2+2-paikkaisena!
Toivon onnea Spyker-Saabille.
Idea on hyvä, mutta toteutus on pahasti myöhässä. BMW on iskenuyt oikeaan aikaan Minillä tähän markkinarakoon. Fiat on myös menestynyt 500:llaan erittäin hyvin. Kuplan toisesta tulemisesta ei sitten enää tullut menestystarinaa. Menestyminen on hankalaa sen jälkeen kun näitä retroja on vähän joka merkillä.
Puikula ei kuulosta hyvältä.
-derrick-
"A deal to supply Corsa parts for the baby Saab is rumoured to be part of the acquisition deal--"
Puhdas premium-tuote?
NHB:
Kerrankin pääsee NHB:n sanomisia oikomaan VW:n kupla esiteltiin jo yli 15 vuotta sitten konseptina ja tuotantoonkin se tuli -97 eli neljä vuotta ennen uutta Miniä tai kymmenen vuotta ennen viissatasta, eli myöhäisheränneet retroilijat ovat päinvastoin onnistuneet paljon paremmin kuin edelläkävijät. Sinänsä en ota kantaa siihen, että onko Saabbi liian aikaisin tai liian myöhään liikkeellä.
PT Cruiserkin taisi tulla markkinoille ennen Miniä eikä ole saavuttanut kovin suurta suosiota eli eiköhän kyse ole ennemminkin autosta kuin ajankohdasta.
Mini ja 500 tuli jo valmiiksi katettuun pöytään ja niillä oli selkeät esikuvat toisin kuin PT Cruiserilla, mitä tietysti helpotti menestystä. Kuplan ongelma edelläkävijänä oli taas se, että kansa ei ollut vielä valmis retroiluun ja toisaalta sitten kun se oli Minin aikoihin niin kupla oli jo vanha malli. Saabin ongelmaksi varmaan tulee taas se, että retroilu alkaa vaikuttaa jo kulahtaneelta idealta, näin ainakin omasta mielestäni.
slowgear:
Kuplan esittelyajankohta on kyllä tiedossa. En kai edes ottanut kantaa siihen kirjoituksessani. Aluksi sekin möi sentään jotenkin, mutta Minin valloittaessa markkinat joutui Volkkari perääntymään. Saabin suhteen on kuitenkin iso ero. Siinä vaiheessa kun se tulee markkinoille, kilpailu on jo olennaisesti kovempaa kuin mitä se tähän mennessä on ollut.
Opelixi:
Luonnollisesti myös tuotteen pitää olla laadukas. Kupla kaatui siihen, että se oli vähän niin kuin Golf, mutta kaikilta ominaisuuksiltaan huonompi. Pelkkä erilainen ulkokuori ei kanna pitkälle jos kuorten sisältä ei löydy mitään juttua. PT möi ihan kohtuullisesti ensimmäiset vuotensa. Sitten tuli GM:n vastike, joka toi vähän kilpailua siihenkin luokkaan. Enää pelkkä erilainen ulkomuoto ei riittänyt, eikä PT:llä oikein mitään muuta avuja ollut.
Jenkkiautojen menestystä ei kannata arvioida euroopan myynnin perusteella.
NHB:
No ainakin minä sain kirjoituksestasi sellaisen kuvan, että mielestäsi ensin tuli BMW, sitten Fiat ja tämän vuoksi kuplan toisesta tulemisesta ei tullut enää menestystarinaa...
Niin minäkin.
NHB:
No sitähän minäkin, kun painotit vain ajankohtaa.
NHB:
Totta. En ole jenkkien myyntilistoja seuraillut.
Tuota:
Pahoittelut. Kupla tuli mieleen viimeisenä kyseisen auton huonoudesta johtuen ja kirjoitin sen siksi viimeiseksi. Ajattelin, että tuollainen vuosikymmenen ero (Kupla vs. 500) on jo sen verran ilmeinen, ettei siitä tarvitse sen kummemmin mainita.
Opelixi:
Kilpailu kiristyy kun samoille apajille tulee useampi valmistaja. Pienen kivannäköisen retroauton markkinat ovat olleet näihin päiviin asti varsin kilpailuvapaat. Hitaammin reagoivat valmistajat tulevat varmasti kokeilemaan onneaan tässäkin luokassa. Esimerkisi ranskalaiset tullenevat omilla retromalleillaan mukaan. Siinä vaiheessa pitää olla oikeasti todella hyvä tuote, jos haluaa samanlaista menestystarinaa kuin mikä BMW:llä on ollut Minin kanssa.
NHB:
Huoh... Inhottava alkaa jankkaamaan, mutta kun haluat väkisten laittaa oman kömmähdyksesi lukijoiden piikkiin, niin lainataampa mitä sanoit:
"BMW on iskenuyt oikeaan aikaan Minillä tähän markkinarakoon. Fiat on myös menestynyt 500:llaan erittäin hyvin. Kuplan toisesta tulemisesta ei sitten enää tullut menestystarinaa. Menestyminen on hankalaa sen jälkeen kun näitä retroja on vähän joka merkillä."
Olisit sitten kirjoittanut, että kuplan toinen tulemisesta ei tullut menestystarinaa, mutta myöhemmin BMW iski oikeaan aikaan ja Fiat tämän jälkeen. Kuplan menestyminen ei siis johtunut muista kilpailijoista samalla sektorilla, vaan itse tuotteesta.
Ei noita retroja nyt toistaiseksi kovin montaa ole, kun itsekin totesit, että jenkeistä ei ole Euroopan markkinoille. Toisaalta voidaan ajatella myös niin, että kilpailu muilla sektoreilla on vieläkin kovempaa eli ei Saballa tule helppoa olemaan niilläkään markkinoilla.
Retroa tai ei, Saab tarvitsee todennäköisesti pienen auton mallistoonsa päästökeskiarvon laskemiseksi.
Opelixi:
Et kai nyt ihan tosissasi usko, että olisi mitenkään mahdollista sekoittaa kuplan ja 500:n aikajärjestys? Eihän tuo nyt kovin selvästi ollut kirjoitettu, mutta haloo! Kyllä kai 10 vuotta on niin paljon, että varmasti sinäkin ymmärsit ajatuksen. Jos haluat lihavoida tekstiä, niin kokeile tällaista vaihtoehtoa: Kuplan toisesta tulemisesta ei sitten enää tullut menestystarinaa. Tuolla viittaan siis siihen, että Kuplan ensimmäinen tuleminen oli hitti, mutta toisen tulemisen vastaanotto oli aika laimea. Loppuviimein aivan sama. Ymmärrä ihan miten haluat. Puolestani voit keskittyä vaikka pelkästään tekstini jäsentelyyn. Koskaan et ole kirjoittanut sellaista kommenttia, jota jäisin kaipaamaan.
NHB:
kyllähän kupla on menestys koska eihän se muuten olisi vieläkin tuotannossa, vaikka se menestys perustuu amerikan markkinoihin (minne se taisi olla alunperin myös suunnattu ) ja varsinkin avomalliin.
samoin pt cruiser tehtiin jenkeille alunperin ja sen tuotantoa ollaan nyt lopettamassa ja tilalle tulee fiat 500. (kupla ja pt cruiser valmistetaan meksikossa )
saas nähdä miten se otetaan vastaan siellä,taitaa ainoa näistä retro malleista olla mini joka on menestynyt molemmin puolin atlanttia,mutta on muistettava että se on selkeästi enemmän "prenium" tuote myös hinnaltaan
finman:
Ei tuosta voi päätellä kovinkaan paljoa menestyksestä. Esimerkiksi Citikan C6 on yhä tuotannossa, vaikka se on myynnillisesti katastrofi. Autoa myydään vain murto-osa alkuperäisistä tavotteista. Sen jälkeen kun auto on tehty, niin ei sen valmistusta ihan helpolla lopeteta. 9-3 Sabasta merkkiä vaihtamalla tehdyn Cadillacin menetys oli jo niin huono, että sen valmistus loppui heti alkuun, mutta sen myynti oli olematonta.
Kuplan menestyksestä puhuu voimakkaasti Volkkarin halu päivittää mallia. Seuraajaa ei näy vieläkään, vaikka malli on ollut jo ikuisuuden tarjolla. Moottoripuolella mennään aika vaatimattomin eväin ja muu tekniikka on 4. sukupolven Golfista. Satsaus malliin on siis vähäinen.
NHB:
NO EN USKONUT! Sen sijaan on helppo uskoa, että sekoitit kuplan ja Minin aikajärjestyksen, kun eroa ei ollut kuin muutama vuosi. En tiedä olenko ainoa, joka on kiinnittänyt huomiota kirjoitustyyliisi, mutta minusta tekstistäsi paistaa selvästi läpi kuinka pidät omaa mielipidettäsi aina täysin oikeana ja kuinka vähättelet muita. Kun sitten välistä kirjoitat jotain väärin, niin sekin johtuu vain siitä, että muut eivät ole ymmärtäneet lukemaansa.
Opelixi:
Olet aivan oikeassa. Tällä palstalla on harmillisen vähän sellaisia kirjoittajia, joiden mielipiteitä, näkemyksiä ja päätelmiä arvostan. Sellaisiakin toki löytyy, mutta sitä osastoa kaipaisin lisää tälle palstalle.
Kun nyt kirjoitin autot järjestyksessä Mini, 500 ja Kupla, niin millä logiikalla tuo tarkoittaa sitä, että sekoitin Kuplan ja Minin esittelyjärjestyksen, mutta tiesin kuitenkin että 500 esiteltiin Kuplan jälkeen? Oma paras veikkaukseni on, että nuo ovat näkemäni menestyksen mukaan järjestelty. Toiseksi paras veikkaukseni on, että järjestys on kronologinen järjestys jossa mallit tulivat mieleeni. Onneksi sinä tiedät kuitenkin asian paremmin. Luottakaamme siis sinun ainoaan oikeaan mielipiteeseen. Eiku sori, minähän se kirjoitan niitä, sinun mielipide on vain oikea.
Kiitokset siitä, että ohjaat keskustelua Saab 9-2:n ja yleisemmin retromallien suuntaan. Tämä keskustelu on varmasti erittäin antoisa sen kirjoittajille ja lukijoille. Juuri tällaisten vuoksi arvostan panostasi tälle palstalle yli kaiken.
NHB:
Kuten jo aikaisemmin kerroin, niin kirjoituksestasi sai sellaisen kuvan ja kuten huomaat en ollut ainoa.
NHB:
Toistaiseksi sinä olet häviöllä 1-3. Mitä tulee tuohon ainoaan oikeaan mielipiteeseen, niin kovin varmaa tekstiä latelet jo ensimmäisessä vastauksessa. Aivan kuin tietäisit koko maailman ihmisten ostokäyttäytymisen väittämällä, että idea on pahasti myöhässä. Mistä sinä sen tiedät näkemättä koko autoa vai oliko kyse vain omasta (ainoasta oikeasta) mielipiteestäsi? Ihmettelen kyllä kovasti miksi autoteollisuus ei ole palkannut sinua asiantuntijatehtäviin, kun tarjoilet noin armotonta faktaa...
NHB:
Paskaakos minä sinun arvostuksestasi. Jos haluat jatkaa keskustelua retroista, niin laita ihmeessä listaa niistä autoista mitkä kilpailee Euroopan markkinoilla ja mielestäsi kuuluu tähän kategoriaan, kun olit kovasti sitä mieltä, että kilpailu kyseisellä sektorilla on niin kovaa.
Kuten itse jo totesin, niin mielestäni juuri noilla pienemmillä sektoreilla Saballa voisi olla mahdollisuuksia, koska kilpailu muilla alueilla on varmasti vieläkin kovempaa.
Fiat 500 on siinä mielessä kyllä aito retro, että kummoinen se ei ole myöskään ajaa. Sekin on siis säilytetty vanhasta mallista.
AkiK:
"Fiat 500 on siinä mielessä kyllä aito retro, että kummoinen se ei ole myöskään ajaa. Sekin on siis säilytetty vanhasta mallista."
Kyllähän näinkin voidaan sanoa, vaikka ajettavuudet ovat vähän eri luonteisia. Itse aikoinaan vanhalla hiukan viritetyllä Fiatin kasipuolikkaalla jäärataa harjoitelleena tuli mieleen, että kun sitä oppi viemään nätissä sivuluisussa erilaisissa mutkissa, niin kaikki muut (takavetoiset ) tuntuivat sen jälkeen todella helpoilta ajettavilta!
Uusi 92 lienee erittäin kaukaista sukua alkuperäiselle esikuvalleen. Uskon tosissaan, että tullaan näkemään jotain todella erikoista. Olkoonkin, että Opelin laatikolla ollaan (edelleen) osien haussa.
Ja seuraava SAAB konsepti nähdään jo Genevessä väitettiin suomen saabklubin foorumilla. Kyllä se tästä jälleen kunhan swedut saa hommat alkuun ja jenkkien lieka on irti.
AkiK:
olet siis ajanut molemmilla?
Lienekkö monellakaan kokemusta vanhasta 500:sta! 600 lienee monellekkin tuttu! Varmaan ajoi asiansa aikanaan! Takapenkillä tarkeni varmaan kovillakin pakkasilla! Oli Kuplaa lämpimämpi taatusti! Muistan nuoruudestani sen, että parhaimmillaan 9 henkeä oli kyydissä! Vieläkin herättää nostalgiaa se moottorin ääni joka kesäillassa kaikui kiihkeänä kilometrien päähän! Ajaisin mielelläni 600:lla vaikka heti, jos olisin tänään 35 vuotta nuorempi
AkiK:
Aika moni autokriitikko on kanssasi vallan eri mieltä.
http://www.autoblog.com/gallery/saab-92010-sixten-concept-by-eduard-gray/
Onko tässä uusi Saab 92? Tuskinpa. Kyseessä on jonkun Eduard Grayn luoma visio. Mutta toivotaan, että Spyker ottaa vihjeen onkeensa..
Mielestäni tämä konsepti on persoonallinen. Ajaisin mielelläni tuollaisella! Toivotaan parasta!
Tästä linkistä vähän lisätietoa aiheesta ja pari erilaista kuvaa. http://www.carmagazine.co.uk/Secret-new-cars/Search-Results/Spyshots/Saabs-Mini-rivalling-9-2-scooped-by-CAR/
GTAm:
Sattumoisin olen. Tosin tuo vanha Fiiu oli ja aika kolhuinen...hyvä sillä oli sladia lasketella. Uusi ei ilmeiseti pysty vastaavaan, tosin sillä ajelin asiallisesti kadulla.