Skoda Superb farkku

82 kommenttia
13»
  • AXE:

    Että tosiaanko VW tekee noi loodat itse? Käyttäis nyt ihmeessä jotakin asiantuntevaa laatikkoihin keskittynyttä pajaa tekemään nuo.Eipä VW itsekkään kovin paljoa luota tekniikkansa kun on antanut laatikolle USA:ssa vain 160tkm/10v takuun, tuo 160tkm ei ole mitään ainakaan suomiautossa mutta kuvastaa kyllä pitkälle VAG konsernin tuottamaa luotettavuutta tällä hetkellä.




    Onko tuo sitten erityisen lyhyt takuu? Kuinka pitkä takuu olisi mielestäsi kohtuullinen?

      
  • Miten niin Mitsun?

    Hain ja löysin Wikipediasta hyvän artikkelin DSG:stä. En minä sitä nyt pysty yhdistämään ensinnäkään märkään tai kuivaan tai Mitsuun tai mihkään muuhun? Jutussa liitteenä lisäksi halkileikattu VW:n lootan kytkimenpään kuva. Hyvin tehty artikkeli sinänsä kun etsii toiminnasta tietoa!

    SIIS Miten tämä juttu liittyy johonkin Mitsuun? Tai DST:hen?



    http://en.wikipedia.org/wiki/Direct-Shift_Gearbox



    Sitten varoitus löytyy DSG Controls otsikon alta:

    DSG controls

    The Direct-Shift Gearbox utilises a floor-mounted transmission shift lever, very similar to that of a conventional automatic transmission.[10] The lever is operated in a straight 'fore and aft' plane (without any 'dog-leg' offset movements), and utilises an additional button to help prevent an inadvertent selection of an inappropriate shift lever position.
    [edit] "P"

    P position of the floor-mounted gear shift lever means that the transmission is set in "Park". Both clutch packs are fully disengaged, all gear-sets are disengaged, and a solid mechanical transmission 'lock' is applied to the crown wheel of the DSG's internal differential. This position must only be used when the motor vehicle is stationary. Furthermore, this is the position which must be set on the shift lever before the vehicle ignition key can be removed.
    [edit] "N"

    N position of the floor-mounted shift lever means that the transmission is in "neutral". Similar to P above, both clutch packs and all gear-sets are fully disengaged, however the parking lock is disengaged. This position should be used when the motor vehicle is stationary for a period of time, such as at red traffic lights, or waiting in a queue of stationary traffic.[18] The DSG should not be held in any of the active gear modes while stationary using the footbrake for other than brief periods — due to the clutches being held on the bite point, as this can overheat the clutches and transmission fluid.[18]




    Nyt kun etsin tietoa lisää löytyi tämäkin, mitä vähän alussa kysyinkin, mitä ongelmia on ollut? :



    Recall of DSG-equipped vehicles

    In August 2009, Volkswagen of America issued two recalls of DSG-equipped vehicles. The first involved 13,500 vehicles,[22] and was to address rare unplanned shifts to the neutral gear,[22] while the second involved similar problems (by then attributed to faulty temperature sensors) and applied to 53,300 vehicles.[22][23][24] These recalls arose as a result of investigations carried out by the US National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA),[25] where owners reported to the NHTSA a loss of power whilst driving.[22] This investigation preliminary found only 2008 and 2009 model year vehicles as being affected.[22][25]
      
  • Maastovälitys:

    Miten niin Mitsun?
    Hain ja löysin Wikipediasta hyvän artikkelin DSG:stä. En minä sitä nyt pysty yhdistämään ensinnäkään märkään tai kuivaan tai Mitsuun tai mihkään muuhun? Jutussa liitteenä lisäksi halkileikattu VW:n lootan kytkimenpään kuva. Hyvin tehty artikkeli sinänsä kun etsii toiminnasta tietoa!
    SIIS Miten tämä juttu liittyy johonkin Mitsuun? Tai DST:hen?




    Siten niin, että Wikipedia mainitsee tuossa DSG:tä (VW) käsittelevässä artikkelissaan lähteekseen Evo Lanceria käsittelevän jutun, mitä tulee tuohon N-asennon käyttöön liikennevaloissa.



    Kytkimien ja venttiilikoneistojen toimittajana tosin molemmissa B&W (VW DQ250), tiedä sitten miten se vaikuttaa asiaan.

      
  • NHB:

    AXE:
    Että tosiaanko VW tekee noi loodat itse? Käyttäis nyt ihmeessä jotakin asiantuntevaa laatikkoihin keskittynyttä pajaa tekemään nuo.Eipä VW itsekkään kovin paljoa luota tekniikkansa kun on antanut laatikolle USA:ssa vain 160tkm/10v takuun, tuo 160tkm ei ole mitään ainakaan suomiautossa mutta kuvastaa kyllä pitkälle VAG konsernin tuottamaa luotettavuutta tällä hetkellä.


    Onko tuo sitten erityisen lyhyt takuu? Kuinka pitkä takuu olisi mielestäsi kohtuullinen?




    Minuakin kiinnostaisi kuulla NHB:n mielipide milloin takuu olisi riiittävä...? Tai siis kun ymmärtääkseni olit sitä mieltä että tuo VW:n takuu on huono, niin minkä merkin takuu on sinusta hyvä ja kuinka pitä se on (vuosi/km)?

      
  • Mitä te tuosta takuusta jähnäätte? Mielestäni tuo 160000 tai 10v on helvetin hyvä! Kertokaa parempia tarjouksia? Kuulin tuossa juuri, että yksi Superb taksi DSG- laatikolla oli ajanut jo yli 150000 ja ainoat huollon ulkopuoliset korjaukset ovat olleet rekisterikilven valojen polttimot.

      
  • "Mitä te tuosta takuusta jähnäätte? Mielestäni tuo 160000 tai 10v on helvetin hyvä! Kertokaa parempia tarjouksia?"



    Missasinko jotain, eikö esim VW:llä ja Skodalla ole vain kahden vuoden takuu, ei 10?



    :open_mouth:

      
  • Jossain USASSA tuollaista tarjotaan vaihdelaatikon takuuksi! Kysyin vaan onko siellä tai muualla joillain merkeillä sitten parempaa tarjolla?

      
  • Nasse:

    Jossain USASSA tuollaista tarjotaan vaihdelaatikon takuuksi! Kysyin vaan onko siellä tai muualla joillain merkeillä sitten parempaa tarjolla?






    oookkei, itse en ainakaan hyväksyisi sitä, että jos auton laatikko menisi reilun kahden vuoden jälkeen rikki ja se menisi omaan piikkiin. Eiköhön tässä ole jonkinlainen lakikin pienen kuluttajan suojana? Pesukoneenkin täytyy kestää oliko se nyt 4-5 vuotta, muuten tuote katsotaan vialliseksi. Ainakin minä lähtisin siitä, että tuo amerikan mallin takuuajan tai kilometrimäärän laatikon pitää kestää

    :smirk:

      
  • Asiaa ymmärtääkseen kannattaa katsoa aikaisempaa keskustelua, joka seikkailee omassa sfäärissään!

      
  • Itselläni on ollut nyt 4 vuotta tuo VAG:in versio automaattivaihteistosta. Se on ihastuttava kapistus silloin kuin toimii, minulla rauhallisessa perheajossa se kesti 92000 km, ja siihen loppui. Ehkäpä syynä oli kova talvi, paljon pakkasta ja ehkäpä auringonpilkkuja, mutta lasku uudesta vaihteistosta himpun yli 7000€.

    Käsitykseni mukaan ensimmäinen oire oli joitakin viikkoja ennen hajoamista kun aamutuimaan käynnistin autoa normaalista vaihde P-asenossa auto lähtikin starttauksen yhteydessä eteenpäin liikkeelle. Seuraava ilmeinen oire oli hieman myöhemmin samasta paikasta peruuttaessa vaihde R-asentoon ja hieman kaasua... mitään ei tapahtunut.. lisää kaasua ja auto ryntää ETEENPÄIN !!! vaihde R-asennossa. Auto nyt korjattu ja kunnossa mutta siirtyy eteenpäin.... ja minä perinteiseen automaattiin.

    Vastaavaa löytyy youtubesta hakusanalla "DSG megatronic" https://www.youtube.com/watch?v=tUnCVonmJ14&feature=related että silleen :frowning:

      
  • Mer2:

    Itselläni on ollut nyt 4 vuotta tuo VAG:in versio automaattivaihteistosta. Se on ihastuttava kapistus silloin kuin toimii, minulla rauhallisessa perheajossa se kesti 92000 km, ja siihen loppui. Ehkäpä syynä oli kova talvi, paljon pakkasta ja ehkäpä auringonpilkkuja, mutta lasku uudesta vaihteistosta himpun yli 7000€.
    Käsitykseni mukaan ensimmäinen oire oli joitakin viikkoja ennen hajoamista kun aamutuimaan käynnistin autoa normaalista vaihde P-asenossa auto lähtikin starttauksen yhteydessä eteenpäin liikkeelle. Seuraava ilmeinen oire oli hieman myöhemmin samasta paikasta peruuttaessa vaihde R-asentoon ja hieman kaasua... mitään ei tapahtunut.. lisää kaasua ja auto ryntää ETEENPÄIN !!! vaihde R-asennossa. Auto nyt korjattu ja kunnossa mutta siirtyy eteenpäin.... ja minä perinteiseen automaattiin.
    Vastaavaa löytyy youtubesta hakusanalla "DSG megatronic" https://www.youtube.com/watch?v=tUnCVonmJ14&feature=related että silleen :frowning:




    Eli maahantuoja eikä valmistaja tullut asiassa millään tavalla vastaan ? Tuolla vag-areenalla olen saanut sellaisen käsityksen, että näissä on kyllä tultu vastaan ihan jonkin verran....

      
  • Kai tuo vastaantulo on vain tuskan lieventämistä, ei poistamista.



      
  • Tyhmä on jos kaiken maksaa itse. Kuluttajariitalautakuntaan olisin itse vienyt.

      
  • Mer2:

    Itselläni on ollut nyt 4 vuotta tuo VAG:in versio automaattivaihteistosta. Se on ihastuttava kapistus silloin kuin toimii, minulla rauhallisessa perheajossa se kesti 92000 km, ja siihen loppui. Ehkäpä syynä oli kova talvi, paljon pakkasta ja ehkäpä auringonpilkkuja, mutta lasku uudesta vaihteistosta himpun yli 7000€.
    Käsitykseni mukaan ensimmäinen oire oli joitakin viikkoja ennen hajoamista kun aamutuimaan käynnistin autoa normaalista vaihde P-asenossa auto lähtikin starttauksen yhteydessä eteenpäin liikkeelle. Seuraava ilmeinen oire oli hieman myöhemmin samasta paikasta peruuttaessa vaihde R-asentoon ja hieman kaasua... mitään ei tapahtunut.. lisää kaasua ja auto ryntää ETEENPÄIN !!! vaihde R-asennossa. Auto nyt korjattu ja kunnossa mutta siirtyy eteenpäin.... ja minä perinteiseen automaattiin.
    Vastaavaa löytyy youtubesta hakusanalla "DSG megatronic" https://www.youtube.com/watch?v=tUnCVonmJ14&feature=related että silleen :frowning:




    Ilmeisesti kyseessä oli Volkswagen, ei Skoda? Että tiedetään minkä auton maahantuoja pistää asiakkaan maksamaan kokonaan noin uuden auton remontin. Käsittääkseni Helkama-Auto (Skoda) on tullut takuuajan jälkeisissä korjauskuluissa paljon paremmin vastaan verrattuna VV-Autoon (VW, Seat, Audi). Muita kokemuksia?

      
  • Ei vakuuta minua ollenkaan tuon DSG:n toiminta. Meidän porukan käytössä vetohommissa hajoaisi varmaan vielä nopeammin kuin 92000 km kohdalla. Talvella tässä rinteessä työnnettiin pohjasta lumeen kiinni jäänyttä Octavia Farmaria. Siinä vaiheessa kun pakilla olisi pitänyt saada vetoa taaksepäin työntäjien avuksi, niin ensin ei tapahtunut mitään ja sitten kun vetoa tuli, sitä tuli aivan liikaa eli sutimaan rupesi ja siihen jäi. No onneksi saatiin lapioitua lunta pois ja lisää työntäjiä paikalle, niin irtosi (iso maasturi seisoi valmiina vetämään vieressä, mutta kun kellään ei köyttä lähimaillakaan!... Shit..) Jos tässä tilanteessa olisi ollut manuaaliloota tai tavallinen turbiiniloota, niin auton olisi saanut jarrun/kaasun oikealla käytöllä heijaamalla ylös. Mutta kun ei...

    Toinen mikä ei varmasti toimi on jarrullisen perävaunun peruuttaminen takaperin ylämäkeen jos vähäkään on samalla liukasta.

    Tavallinen momentinmuunninautomaatti on tällaisissa tilanteissa paljon helpompi hallittava ja varmaan pikässä juoksussa halvempi ja kestävämpi. Niihin kun vaihtaa ajallaan öljyt niin loota kestää saman ilman korjauksia kun muukin auto varmaan, ilman kytkin remppoja... :frowning:

      
  • NHB:

    Mistä lähtien Audit ovat säilyttäneet arvonsa missään suhteessa hyvin?




    A6 2.0 TDI on pitänyt tietääkseni hintansa erinomaisesti, jos sen on hankkinut suht perusvarusteissa. A6 on muutenkin isojen autojen jälleenmyyntiarvoissa varsin korkealla.



      
  • AkiK:

    NHB:
    Mistä lähtien Audit ovat säilyttäneet arvonsa missään suhteessa hyvin?


    A6 2.0 TDI on pitänyt tietääkseni hintansa erinomaisesti, jos sen on hankkinut suht perusvarusteissa. A6 on muutenkin isojen autojen jälleenmyyntiarvoissa varsin korkealla.




    Sanoisin että ei kyllä ihan pidä kutiaan....



    Ja mitä tuohon vaihteistoremonttiin tulee, niin ei missään nimessä tuollaisia summia kannata ihan mukisematta maksaa. Kas kun valmistajan vastuu ei kuitenkaan pääty siihen kun auton varsinainen takuuaika menee umpeen....eli omista oikeuksistaan kannattaa ainakin yrittää taistella.

      
  • Ammattilainen:



    Sanoisin että ei kyllä ihan pidä kutiaan....




    Tässä esim. vuosimallin 2007 autojen arvonmääritystietoa isojen autojen luokasta, taulukko on vuodelta 2009 eli 2 vuotta vanhoista oli kyse:



    Volvo V70 uusi 75 %

    Audi A6 69 %

    BMW 5 69 %

    Mercedes-Benz E 67 %

    Peugeot 607 66 %

    Jaguar S-Type 64 %

    Volvo S80 62 %

    Chrysler 300C 61 %

    Volvo V70 Classic 59 %

    Saab 9-5 57 %

    Honda Legend 54 %

    keskimäärin 64 %



    Noihin arvoihin vaikuttaa paljon se mikä malli on kyseessä. Yleensä taloudellinen perusmalli on selkeästi paras jälleenmyyntiarvon kannalta.





      
  • AkiK:


    Yleensä taloudellinen perusmalli on selkeästi paras jälleenmyyntiarvon kannalta.




    Sama koskee mielestäni myös näitä Audin eri mallien elinkaaren loppupuolella esiteltäviä Business ja Sport Edition malleja (koskee myös Volvon Classic versioita), joihin ostaja saa kaupan päällä parhaassa tapauksessa yli kymmenen tuhannen euron varusteet aiempaan hinnastoon verrattuna. Sen sijaan jos erehtyy ostamaan esim. tuoreen Audin korimallin runsailla lisävarusteilla, voi varautua ottamaan reilusti takkiin jälleenmyynnin yhteydessä.



      
  • simppa:

    Tyhmä on jos kaiken maksaa itse. Kuluttajariitalautakuntaan olisin itse vienyt.




    Juuri näin! Kuulemma kuluttajariitakunnassa on ennakkotapauksia vaihteistohajoamisista, joissa laatikko hajoaa ennenkuin 100tkm on täynnä. Tällöin korjauskustannukset takuuajan jälkeen jaetaan 20/80 autonomistajan hyväksi. Tuota enemmän ajetuissa sitten prosenttiluvut tasoittuu. Tämä sovittelu perustuu siihen kuluttajalain pykälään, että tuotteen pitää kestää oletettu käyttöikä, joka auton vaihteiston ja voimansiirron kyseessä ollessa on enemmän kuin se mitä maahantuojat takuina myöntää. Jos ei kestä niin tuotteessa on vikaa.

      
  • http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=7191&sivu=1



    Tuolta voi löytää kohtalontovereita ja ehkä myös esimerkkitapauksia dsg-vikojen hoidosta ja liikkeen korvausvastuusta. En jaksanut kahlata tuota sen kummemmin läpi, mutta asiasta kiinnostuneille lienee ihan hyödyllistä tietoa. Juttujen pitäisi ainakin olla autojen oikeilta omistajilta eikä suoli24 palstan provoilta.

      
  • Bertone:



    Sama koskee mielestäni myös näitä Audin eri mallien elinkaaren loppupuolella esiteltäviä Business ja Sport Edition malleja (koskee myös Volvon Classic versioita), joihin ostaja saa kaupan päällä parhaassa tapauksessa yli kymmenen tuhannen euron varusteet aiempaan hinnastoon verrattuna. Sen sijaan jos erehtyy ostamaan esim. tuoreen Audin korimallin runsailla lisävarusteilla, voi varautua ottamaan reilusti takkiin jälleenmyynnin yhteydessä.




    Näissä erikoistarjouksissa voi tehdä joskus hyvät kaupat. Joskus taas jää luu kouraan, kuten kävi niille jotka ostivat edellisen korimallin V70 Classicin isolla bensakoneella...varusteista huolimatta hinta on romahtanut.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit