Renault Grand Scenic III, Peugeot 5008, Citroen C4 Picasso jne.., mutta muita en mainitse, koska ranskassahan tämä luokka(kin) on kehitelty Renaultin toimesta.
- autoihin mahtuu toki 7 henkilöä, mutta mieluummin niin, että esim. aikuisia enintään 4 kpl ja loput 2-3 ovat lapsia.
- tavaratila on joka tapauksessa melko pieni, mikäli 3. penkkirivi on käytössä, sillä tavaratila ei käytännössä riitä edes viikonlopun matkalle.
3. ISOT TILA-AUTOT (35.000-60.000 euroa):
Renault Grand Espace, Chrysler Voyager (molempia on valmisettu n. 25 vuotta) ja sitten uudemmat yrittäjät, kuten: Ford Galaxy, uusi VW Sharan ja näitäkin on aina korealaisia kopioita myöten.
- näissä mahtuu istumaan aikuinen jo 3. penkkirivilläkin.
- tavaratila riittää "täydellä miehityksellä" viikonlopun matkalle.
4. PIKKUBUSSIT (hintaluokka 50.000-):
VW Transporter sovellukset; Caravelle jne, Renault Trafic...
- mahtuu oikeasti 6-7-8 henkilöä + matkatavarat pidemmällekin keikalle!
Itselläni on ollut Renault Grand Scenic II vuosina 2005-2007 ja 2007 alkaen Renault Grand Espace IV. Molemmat autot ovat kestäneet kiitettävällä tavalla (ajan vuodessa 35.000 km), joten seuraava automalli on todennäköisesti Grand Scenic III, jossa on 1,9 dCi (130 hv) tai 2.0 dCi (150 hv) moottori.
- yleensä ottaen voidaan sanoa, että vm. 2008 alkaen valmistetut Renaultit kestävät ihan toisella tavalla kuin vanhemmat mallit (erityisesti Laguna II).
- Nyt Renault antaa 4-vuoden takuun, joten on täysin turha enää epäillä laatua.
- Peugeot 5008 ja Grand Scenic olivat AutoBildin vertailussa, niin Grand Scenic voitti sen!
Kommentteja muista:
- Hmm.. katsotaanpa vaikka ulkonäköä, VW Touran on kuin pakettiauto, mittaristo on karu.
- Toyota Versosta näkee jo päälle päin, että 3. penkkirivin tilat ovat todella niukat.
- Mazda 5:sta lapset ei näe takapenkiltä ulos, koska vyötärölinja nousee sairaan korkealle.
- Fordin uusi C-Max (7 henkilön malli) on ulkonäöllisesti tämän kokoluokan pohjanoteeraus (tulossa myyntiin).
Taitaapa jäädä tällä erää auton vaihto tekemättä, vaikka autokuumetta olikin ilmassa ja rahaakin vähintään riittävästi autonvaihtoon. S-MAX ei näytä "tutkimusten" mukaan varsin luotettavalta ja muut vaihtoehdot ovat samanlaisia koppimopoja kuin nykyinenkin ajoneuvo, eli tyydyin vaihtamaan alle uudet kesärenkaat ja katson tilannetta uudelleen parin vuoden päästä tai vasta sitten kun en enää tarvitse 6 paikkaista autoa.
Mutta mutta: Tuo kesärenkaiden vaihto teki autosta paljon paremman. Vanhoilla alkuperäisillä kesärenkailla ääntä oli nastarenkaitakin enemmän, nyt selvästi vähemmän kuin nastarenkailla. Ennen kaikkea ajettavuus parani selvästi. Vanhoilla kesärenkailla urat ja tien muodot tuntuivat ohjauksessa pieninä liikkeinä, mikä ei tuntunut hyvältä. Aikaisemmin ajettavuus oli jopa talvirenkailla parempi kuin alkuperäisillä kesärenkailla. Tällä hetkellä tilanne on täysin päinvastoin, niin kuin pitääkin.
Herääkin kysymys, että miksi uusi auto on tehtaalta tullessa varustettu renkailla, jotka eivät siihen sovi ollenkaan? Tai sopivat vain urattomalle, tasaiselle tielle. Uudet alla olevat kesärenkaan ovat Nokian Hakka H:t. Alkuperäisten kesärenkaiden merkki on jo valitettavasti unohtunut. Koko oli kuitenkin täysin sama kuin nykyisissäkin.
Herääkin kysymys, että miksi uusi auto on tehtaalta tullessa varustettu renkailla, jotka eivät siihen sovi ollenkaan? Tai sopivat vain urattomalle, tasaiselle tielle.
Suomi ja Suomen uraiset tiet on melko mitätön markkina-alue tehtaan perspektiivistä joten jos tehdas tekee sopimuksen jonkin rengasvalmistajan kanssa niin tuskin Suomea käsitellään mitenkään poikkeuksena.
Pirellin tyyppiset jäykkärunkoiset renkaat antavat myös tarkan ohjaustuntuman ja hyvän pidon pujotteluradalla. Eli nuo nostavat pisteitä autolehtien vertailuissa. Melukin saattaa pysyä kurissa uusilla renkailla.
Herääkin kysymys, että miksi uusi auto on tehtaalta tullessa varustettu renkailla, jotka eivät siihen sovi ollenkaan? Tai sopivat vain urattomalle, tasaiselle tielle. Uudet alla olevat kesärenkaan ovat Nokian Hakka H:t. Alkuperäisten kesärenkaiden merkki on jo valitettavasti unohtunut. Koko oli kuitenkin täysin sama kuin nykyisissäkin.
Kaipa ne halvimmat merkkirenkaat laitetaan alle kun halutaan tehdä voittoa.
Kannattaa itelleen tehdä alusta alkaen selväksi se mitä kokee tarvitsevansa. Honda FR-V tuli automaattisesti mieleen = 6 henkeä, tyyli, pirteä moottori...Mutta itse en ainakaan Hondaa huolisi niinkuin en pahemmin mitään japanilaisia. Opelia hyvänä merkkinä pidän ja hinta-laatusuhde kohdallaan. Hintakaan ei rahapussia hirvitä, Opel tarjoaa paljon autoa pienellä rahalla. Mutta melkein paras valinta tossa tilanteessa on joku ylemmän keskiluokan farmari kuten VW Passat tai Opel Omega/Vectra. Jos rahapussi kestää hieman parempia laatuvaatimuksia kannattaa ostaa luotettava ja turvallinen ruotsalaisfarmari (Saab 9-5 SportCombi tai Volvo V70). Nykyään kulkee noikin siedettävän taloudellisesti ja dieseliä harkinnet...? Onnea auton ostoon!
Elikkä autoja joihin mahtuu 6 (7) henkilöä on pääsääntöisesti näitä neljää tyyppiä (isot maasturit asia erikseen):
1. KAAPPIMALLIT:
Citroen Berlingo, Peugeot Partner, Renault Kangoo, VW Caddy ym.
- edullisia, mutta vähemmän tyylikkäitä.
- ajomukavuus ja melutaso eivät ole tarkoitettu pitkille matkoille.
2. KESKIKOKOISET TILA-AUTOT (25.000-40.000 euroa):
Renault Grand Scenic III, Peugeot 5008, Citroen C4 Picasso jne.., mutta muita en mainitse, koska ranskassahan tämä luokka(kin) on kehitelty Renaultin toimesta.
- autoihin mahtuu toki 7 henkilöä, mutta mieluummin niin, että esim. aikuisia enintään 4 kpl ja loput 2-3 ovat lapsia.
- tavaratila on joka tapauksessa melko pieni, mikäli 3. penkkirivi on käytössä, sillä tavaratila ei käytännössä riitä edes viikonlopun matkalle.
3. ISOT TILA-AUTOT (35.000-60.000 euroa):
Renault Grand Espace, Chrysler Voyager (molempia on valmisettu n. 25 vuotta) ja sitten uudemmat yrittäjät, kuten: Ford Galaxy, uusi VW Sharan ja näitäkin on aina korealaisia kopioita myöten.
- näissä mahtuu istumaan aikuinen jo 3. penkkirivilläkin.
- tavaratila riittää "täydellä miehityksellä" viikonlopun matkalle.
4. PIKKUBUSSIT (hintaluokka 50.000-):
VW Transporter sovellukset; Caravelle jne, Renault Trafic...
- mahtuu oikeasti 6-7-8 henkilöä + matkatavarat pidemmällekin keikalle!
Itselläni on ollut Renault Grand Scenic II vuosina 2005-2007 ja 2007 alkaen Renault Grand Espace IV. Molemmat autot ovat kestäneet kiitettävällä tavalla (ajan vuodessa 35.000 km), joten seuraava automalli on todennäköisesti Grand Scenic III, jossa on 1,9 dCi (130 hv) tai 2.0 dCi (150 hv) moottori.
- yleensä ottaen voidaan sanoa, että vm. 2008 alkaen valmistetut Renaultit kestävät ihan toisella tavalla kuin vanhemmat mallit (erityisesti Laguna II).
- Nyt Renault antaa 4-vuoden takuun, joten on täysin turha enää epäillä laatua.
- Peugeot 5008 ja Grand Scenic olivat AutoBildin vertailussa, niin Grand Scenic voitti sen!
Kommentteja muista:
- Hmm.. katsotaanpa vaikka ulkonäköä, VW Touran on kuin pakettiauto, mittaristo on karu.
- Toyota Versosta näkee jo päälle päin, että 3. penkkirivin tilat ovat todella niukat.
- Mazda 5:sta lapset ei näe takapenkiltä ulos, koska vyötärölinja nousee sairaan korkealle.
- Fordin uusi C-Max (7 henkilön malli) on ulkonäöllisesti tämän kokoluokan pohjanoteeraus (tulossa myyntiin).
TIETOA SCENICISTÄ:
http://www.renault.fi/fi/Henkiloautot/Grand-Scenic.aspx
Autotohtori-71:
Vai ''TÄYSIN turha'' epäillä?
No hyvä. Olipa helpottava tieto, nyt voinkin vihdoin rauhallisin mielin laittaa Rellun
Autopiltin "vertailut" ovat lähinnä Kevätpörriäiseen verrattavaa viihdettä, tosin komiikka on enemmänkin tahatonta...
petos:
Tuolla Renun takuulogiikallahan Kia Carnival on kenties luotettavin auto markkinoilla tällä hetkellä.
Taitaapa jäädä tällä erää auton vaihto tekemättä, vaikka autokuumetta olikin ilmassa ja rahaakin vähintään riittävästi autonvaihtoon. S-MAX ei näytä "tutkimusten" mukaan varsin luotettavalta ja muut vaihtoehdot ovat samanlaisia koppimopoja kuin nykyinenkin ajoneuvo, eli tyydyin vaihtamaan alle uudet kesärenkaat ja katson tilannetta uudelleen parin vuoden päästä tai vasta sitten kun en enää tarvitse 6 paikkaista autoa.
Mutta mutta: Tuo kesärenkaiden vaihto teki autosta paljon paremman. Vanhoilla alkuperäisillä kesärenkailla ääntä oli nastarenkaitakin enemmän, nyt selvästi vähemmän kuin nastarenkailla. Ennen kaikkea ajettavuus parani selvästi. Vanhoilla kesärenkailla urat ja tien muodot tuntuivat ohjauksessa pieninä liikkeinä, mikä ei tuntunut hyvältä. Aikaisemmin ajettavuus oli jopa talvirenkailla parempi kuin alkuperäisillä kesärenkailla. Tällä hetkellä tilanne on täysin päinvastoin, niin kuin pitääkin.
Herääkin kysymys, että miksi uusi auto on tehtaalta tullessa varustettu renkailla, jotka eivät siihen sovi ollenkaan? Tai sopivat vain urattomalle, tasaiselle tielle. Uudet alla olevat kesärenkaan ovat Nokian Hakka H:t. Alkuperäisten kesärenkaiden merkki on jo valitettavasti unohtunut. Koko oli kuitenkin täysin sama kuin nykyisissäkin.
LMJ:
Suomi ja Suomen uraiset tiet on melko mitätön markkina-alue tehtaan perspektiivistä joten jos tehdas tekee sopimuksen jonkin rengasvalmistajan kanssa niin tuskin Suomea käsitellään mitenkään poikkeuksena.
Pirellin tyyppiset jäykkärunkoiset renkaat antavat myös tarkan ohjaustuntuman ja hyvän pidon pujotteluradalla. Eli nuo nostavat pisteitä autolehtien vertailuissa. Melukin saattaa pysyä kurissa uusilla renkailla.
LMJ:
Kaipa ne halvimmat merkkirenkaat laitetaan alle kun halutaan tehdä voittoa.
Kannattaa itelleen tehdä alusta alkaen selväksi se mitä kokee tarvitsevansa. Honda FR-V tuli automaattisesti mieleen = 6 henkeä, tyyli, pirteä moottori...Mutta itse en ainakaan Hondaa huolisi niinkuin en pahemmin mitään japanilaisia. Opelia hyvänä merkkinä pidän ja hinta-laatusuhde kohdallaan. Hintakaan ei rahapussia hirvitä, Opel tarjoaa paljon autoa pienellä rahalla. Mutta melkein paras valinta tossa tilanteessa on joku ylemmän keskiluokan farmari kuten VW Passat tai Opel Omega/Vectra. Jos rahapussi kestää hieman parempia laatuvaatimuksia kannattaa ostaa luotettava ja turvallinen ruotsalaisfarmari (Saab 9-5 SportCombi tai Volvo V70). Nykyään kulkee noikin siedettävän taloudellisesti ja dieseliä harkinnet...? Onnea auton ostoon!