Torsen on korvattu jo vuosia sitten kehittyneemmällä tekniikalla. Tämä quattro Ulta ei ole korvaamassa mitään, vaan se tulee periteisen nelivedon rinnalle. Eihän tuossa ole muusta kyse kuin siitä, että takapää kytketään irti silloin, kun takavedolle ei ole käyttöä.
Tää teksti oli sitten ilmeisesti osittain harhaanjohtava.
"Nu tar Audi ett stort kliv i sin teknikutveckling och överger den permanenta fyrhjulsdriften med Torsen-differential. Nya A4 Allroad quattro blir först ut med ultra-systemet där bakhjulen helt kan kopplas fritt."
@mrse: mainitsemasi teksti on käsittääkseni teknisesti täysin oikein? Kaikki lukijat eivät vaan hoksaa, että NHB:n yllä siteeraama planeettapyörästöllä toimiva nykyisten quattrojen nelivetoyksikkö on Torsen AB:n valmistama, vaikka se ei enää aiempien tavoin ollutkaat toteutettu TorSen (Torque Sensing) tekniikalla.
Onko 4Matic jäämässä katuautojen viimeiseksi mohikaaniksi kovalla nelivedolla, vai onko quattron siirryttyä nestekytkimen jälkeen enää muita jäljellä?
IL:ssä testattu uusi Audi A4 Avant 2.0 TDI quattro S Tronic (Business Sport) ja saa kyllä huippuarvosanat talviautona ja muutoinkin. Testaajan loppukommentti:"Avant tuntuu käsiin ja silmiin laadukkaalta autolta. IL Vuoden Auto 2016 -titteli A4:lle ei tullut tyhjästä."
Sitä tuskin moni epäilee. Mutta en jaksa käsittää näitä selityksiä, että saksalaisten autojen ostajat haluavat, että ulkonäkö ei juuri muutu. Itse tiedän useita saksalaisten autojen ostajia, jotka ovat siirtymässä muihin merkkeihin, koska muotoilu on niin kuolettavan tylsää. Mersulla kyllä onnistuneempa, mutta nyt kaikki Mersutkin alkavat jo näyttää samalta. E olisi voinut erottua selkeämmin C:stä, vaikka muuten onkin tyylikäs peli.
Audi oli aikanaan muotoilun edelläkävijä pyöreillä muodoillaan mutta nyt muotoilu on jämähtänyt paikalleen. Esimerkiksi saman konsernin Skoda Superb sedan tai VW Passat sedan on paljon jännittävämmän näköinen kuin Audi A4, onneksi sentään Audi A4 Avant on paljon kiehtovampi kuin sedan-malli. Audi A4 Avant ei taas pärjää muotoilussa VW Passat farmarimallille, joka on todella hieno farmariauto.
Audi A6 on jo hieman vaikuttavampi auto, jo kokonsa perusteella.
Muotoilut ovat pitkälti katsojan silmissä. Tiettty varovaisuus on tarpeen ja varmasti asia on laskelmoitu niin Mersun kuin Audinkin piireissä. Sanoisin, että yllättävänkin paljon tuo uusi E muuttui edeltäjästään. Muotoiluun kuuluu myös sisätilat yhtä tärkeänä osana.
Uusi A4 on mielestäni hiottu hienostuneesti uuteen generaatioon. Edestä todella tyylikäs, takaa selkeästi uudistunut, tuulilasi hieman loivemmassa kulmassa ja sivusta tuttua Audia. Ei Audi lähde sivulinjassa tekemmään muutoksia, joka vaarantaisi merkin identiteettiä. Hieno esim. on konepellin integrointi reunoista, siinä ei ole mitään saumaa näkyvissä. Sisältä on uudistettu rohkeammin ja kojelauta sekä sisätilat ovat mielestäni luokkansa tyylikkäimmät. Viimeistelyssä tuskin voi juuri parantaa, tilanne oli jo edellisen generaatipon kanssa sama.
Aika samoilla linjoilla mennään myös tulevan 5-sarjan BMW:een suhteen.
Samaa mieltä siitä, että uusi Skoda Superb on paljon tyylikkäämpi kun umpitylsä A4. Passat ei oikein istu minun makuuni, ei ruma, mutta ei erityisen onnistuntkaan. Skoda Superb olisi jopa kiinnostanut minua, mutta valitettavasti Skoda tehdään tarkoituksella joiltain osin hieman halppikseksi ja siihen kiinnostukseni sitten lopahti.
Täytyy toistaa: kaikki on katsojan silmissä. Pidän edelleenkin uutta A4 tyylikkäänä ja vielä paremmalta se näyttää luonnossa kuin kuvissa. Ja sisustus on vertaansa vailla.
Itseäni kyllä sylettää se, että Audin muotoilussa ole tapahtunut oikein mitään kuluvan vuosituhannen aikana. uusi A4 kuitenkin vakuuttaa luokassaan muilla avuilla.
Samaa mieltä. Eikä uusi G30 5-sarjakaan radikaalisti muutu. Se on vain niin, että jos jokainen uuden generation 5-sarja olisi joka kerta eri näköinen, ei hommasta tulisi mitään. Merkin kovalla työllä rakennettu design ja identiteetti menisivät pöntöstä alas.
Juurikin niin, että hiotaan autoa hieman joka paikasta säilyttäen tutut tunnusmerkit. Jos aina design muuttuisi, saisi kohta arvailla onko merkki Kia vai mikä?? Maskista voisi tunnistaa. Myös aikaisemman generation mallit säilyttävät tietyn tuoreuden kun yhtymäkohtia löytyy.
Hiominen merkitsee myös esim. uuden 5-sarjan kohdalla luokkansa parasta ilmanvastukerroinarvoa, 0,24.
Sisältä uusi 5 muuttuu hieman enemmän kun leveä näyttö nostetaan Audin ja 7-sarjan malliin korkeammalle kuljettajan näkökenttään erilliseksi padiksi.
Kun olen jutellut useita Audeja osteneiden tuttavien kanssa, niin jokainen on ollut pettynyt uusien Audien muotoiluun. Kun lukee vaikka ulkomaisten lehtien nettijuttuja, niin lähes jokainen kommentoija on pettynyt uusien Audien muotoiluun. Tuo ylitylsä linja ulkonäössä ei mitenkään voi olla kannattava, vaikka tuote muuten olisi kuinka erinomainen tahansa.
Ajatellaanpa Mersua. Autot muuttuivat aika radikaalisti, muuttaen vanhat mallit todella vanhanaikaisiksi ja kauppa käy kuin siimaa. Mersu on jo ohittanut Audin ja lähestyy uhkaavasti Bemaria. Kauppa käy, vaikka ominaisuuksiltaan esimerkiksi C ei ole ehkä aivan niin kehuttu, kuin vaikka A4. Itse väitän, että onnistuneella muotoilulla on erittäin ratkaiseva osa tällaisten autojen myynnissä ja Audi sekä BMW sössivät tällä hetkellä muotoilun saralla todella pahasti. No uutta 5 sarjaa en ole nähnyt, mutta salakuvien perusteella se on samanlainen pettymys kuin nykyinen A4.
En tajua miksi ihmeessa uuden auton ostajaa kiinnostaisi, että vanha malli ei näytä vanhalta. Päinvastoin, uuden mallin ostaja nimenomaan haluaa, että uusi erotetaan vanhasta jo kilometrin päästä.
Eikös se ole tärkeintä että se näyttää Audilta eikä miltään BMW/MB kopiolta esimerkiski? Tärkeintä on se että nämä premium-merkit todellakin eroavat toinen toisistaan. On makuasia mistä sitten kukin pitää. Kaikki käyvät kaupaksi ja kyllä se uusi Audi A4 varmasti ostajansa löytää turha näitä on jo etukäteen täysin tyrmätä sama pätee kohta esiteltävään BMW 5-sarjaan. Joku näistä kolmesta premium-merkistä myy eniten, jokaisen tuloksellisen vuoden lopussa, kun tulokset tulevat seuraavan vuoden alkupuolella julki. BMW on myynyt viime vuodet eniten ja kilpailu on tiukkaa myös jatkossa se on varmaa.
Kyllä uusi A4 olisi voinut näyttää Audilta, vaikka se olisi muotoiltu rohkeamminkin. Eihän se sitä takoita, että kaikki pitäisi uusiksi laittaa, tai lähteä kopioimaan muita. Uusi C oli tästä hyvä esimerkki.
Turha makuasioita on jankata, itse pidän A4:n designia erittäin onnistuneena ja salakuvien perusteella myös uutta 5-sarjaa, lue edellinen kommenttini. Ajattelija, myös sinun kantasi on selvä, ei kannata enempää narista!
Mitä myyntiin tulee, on BMW (kuten myös Daimler) takonut huipputulosta vuodesta toiseen ja kassaa on varmasti vaikka luoda minkälaisia härveleitä tahansa (esim. BMW Vision Next 100). BMW ja MB -myynti käyvät kuin siimaa ja tietyissä mallisarjoissa on nousua/laskua riippuen missä vaiheessa mallin elinkaarta mennään. Tottakai MB hengittää BMW:tä niskaan, ero myyntimäärissä ei ole iso. Itselleni on ihan sama myykö BMW 2 - 300.000 autoa/v enemmän kuin Mercedes tai päinvastoin. Molemmat seisovat vahvalla imagolla tukevasti asemissaan.
BMW Group myi 2,247,485 autoa viime vuonna josta Minin osuus on 338,466 kpl. pelkästään X5/X6 myivät 214, 448 kpl ja uutuutena 2-sarja 157,144 kpl.
Pelkkä Mercedes-myynti 2015 oli 1,871,511 kpl josta uuden C-Class osuus on vajaa puolia miljoonaa. Audi myi 1.74m kpl.
Uusimmassa TM:ssä on uuden A4 kattavampi testi. Yksi asia ihmetyttää. Kaikissa muiden suomalaisten lehtien testeissä on A4 moitittu ankarasti sporttialustaisen auton erittäin kovasta ja epämukavasta jousituksesta. TM testissä tästä puhuttu sanaakaan. Miksi. Koeajoautokin on todennäköisesti sama joka on kiertänyt muiden lehtien testeissä. Kumma ettei tämä erittäin huono ominaisuus, joka pilaa muuten upean auton häirinnyt TM:n toimittajia. Uusi C-mersu jopa Mersun sporttialustalla hakkaa tässä suhteessa Audin 10-0. Eikä Mersun neliveto häviä Audille tippaakaan ehän siinäkään ole mitään halpoja haldex-virityksiä.
Teidänkin kantanne on tullut selväksi, mutta kun olen keskustellut useiden entisten/nykyisten Audin omistajien kanssa, niin käytännössä jokainen on pettynyt Q7:n ja A4:n muotoiluun. Sama suuntaus on ulkomaisten lehtien keskustelupalstoilla. Toki kun autot ovat erinomaisia, niin niitä silti myydään melko hyvin, mutta esimerkiksi Mersun nousu Audin ohi ja ehkä pian Bemarinkin ohi ei johdu mistään muusta kuin muotoilusta.
Että sitten Ajattelija20XX vaan jaksat jankkata samaa asiaa. Miten voi olla niin vaikeaa ??Tätäkö haluat: Itse olen keskustellut useiden entisten/nykyisten Audin omistajien kanssa, niin käytännössä kaikki PITÄVÄT Q7:n ja A4:n muotoilua todella upeana.
Olet myös LOISTAVA ennustaja autojen myynnistä. Sovitaan niin, että kohta MB on suurin, sitten BMW ja kolmantena Audi, kaikilla noin 2milj. autoa/vuosi. Helpottaako?
Muotoilulla ei varmaankaan ole uskollisten Audin tai BMW:n omistajien mielestä suurtakaan väliä. Enemmän se vaikuttaa sellaisten valintaan, joille ne on vaan yksi vaihtoehto. Minusta Audin muotoilu on nykyään jotenkin väljähtänyttä ja aikansa elänyttä, kun samaa muotoilua on kierrätetty hyvin pienin muutoksin toistakymmentä vuotta useassa mallissa. Suurimpana muutoksena tuntuu nykyään mallisarjojen välillä olevan LED-valokuvion muutokset ajovaloissa. Sisältähän Audit on tyylikkäitä, mutta ulkomuoto kaipaisi kipeästi uudistumista useimmissa malleissa.
Ulkoa BMW on Audia tyylikkäämpi useimmissa malleissa, mutta itse kaipaisin senkin malleihin jotain muutakin uudistumista kuin etumaskiin tehtävät kevyet muutokset ja pari pokkausta sinne tänne, että saadaan ilmanvastuskerrointa pienemmäksi. Tuoltahan esim. tulevan 5-sarjan muotoilun uudistukset näyttää salakuvissa ja AutoBildin näkemyksessä. No lopullista tulostahan ei ole vielä nähty.
Tottahan on, että mitä isompi ja kalliimpi auto, niin sen iäkkäämmät sitä keskimäärin ostaa, joten kaipa siitä johtuu tämä premium-luokan autojen muotoilun vanhoillisuus. Uskollisia asiakkaita ei haluta menettää liian radikaaleilla uudistuksilla.
Esimerkiksi Kiinan markkinoille suunnattu Volkswagen Phideon hakkaa ainakin minun mielestäni muotoilussa Audi A4:n, Audi A6:n ja Audi 8:n mennen tullen. Audin farmarit ovat sen sijaan muotoilullisesti ihan kohtuullisen hyvän näköisiä. Audin sedaneiden muotoilu on jotenkin jämähtänyt paikalleen, ne ovat kaikki omituisen pyöreitä kovin terävillä etuvaloilla. Kaiken kaikkiaan Audin sedaneiden sivuprofiilli on jotenkin lässähtänyt. Audi TT on erityisenä urheilumallina muotoilultaan hieno ja vaikuttava.
Sanoisin että Mersu johtaa muotoilua saksalaispremiumeissa, koska autoihin on saatu aikaan tiettyä virtaviivaisuutta. BMW on kakkossijalla. Volvon uusi muotokieli on myös lupaava, sen todistaa sekin että uusi S90 on saanut arvostetun muotoilupalkinnon.
Kuusi sivua talviautovertailusta jossa Subarua ja sen ylivoimaisena pidetystä nelivedosta ei puhettakaan, ilmankos noita Subaruita ei tien päällä paljoa näe jos kiinnostus nettipalstoillakin on näin vähäistä. Voisiko henkilö joka on ajanut Audia ja Subarua kertoa millainen tuo Subarun neliveto on käytännössä?
Vi Bilägaren pitkässä talvitestissä auto sai vasta kolmannen sijan. Muun muassa jarrut jäätyivät kiinni liian helposti, jo parin minuutin paikalla olon jälkeen
"Bromsarna bak frös fast om bilen stod stilla under ett par minuter. Ibland fick vi backa ett stycke för att de skulle släppa. I dörrkarmar, längs karosströsklar och i fälgarna bak samlades snö väldigt snabbt. Kallaste testdagen frös motorhuvens öppningsreglage och i strålkastarna blev det is och frost innanför plastglasen med reducerat ljusutbyte som följd."
Odotukset olivat sinänsä korkealla.
”Jag trodde nog att A4 skulle uppfattas som den bästa vinterbilen innan vi for i väg”, skrev en testförare. I sammanvägningen av förarnas rankinglistor slutade den nu trea.
Torsen on korvattu jo vuosia sitten kehittyneemmällä tekniikalla. Tämä quattro Ulta ei ole korvaamassa mitään, vaan se tulee periteisen nelivedon rinnalle. Eihän tuossa ole muusta kyse kuin siitä, että takapää kytketään irti silloin, kun takavedolle ei ole käyttöä.
Tää teksti oli sitten ilmeisesti osittain harhaanjohtava.
"Nu tar Audi ett stort kliv i sin teknikutveckling och överger den permanenta fyrhjulsdriften med Torsen-differential. Nya A4 Allroad quattro blir först ut med ultra-systemet där bakhjulen helt kan kopplas fritt."
http://www.audiworld.com/articles/audi-quattro-the-next-generation/
Tuo siis vuodelta 2011
@mrse: mainitsemasi teksti on käsittääkseni teknisesti täysin oikein? Kaikki lukijat eivät vaan hoksaa, että NHB:n yllä siteeraama planeettapyörästöllä toimiva nykyisten quattrojen nelivetoyksikkö on Torsen AB:n valmistama, vaikka se ei enää aiempien tavoin ollutkaat toteutettu TorSen (Torque Sensing) tekniikalla.
Onko 4Matic jäämässä katuautojen viimeiseksi mohikaaniksi kovalla nelivedolla, vai onko quattron siirryttyä nestekytkimen jälkeen enää muita jäljellä?
IL:ssä testattu uusi Audi A4 Avant 2.0 TDI quattro S Tronic (Business Sport) ja saa kyllä huippuarvosanat talviautona ja muutoinkin. Testaajan loppukommentti:"Avant tuntuu käsiin ja silmiin laadukkaalta autolta. IL Vuoden Auto 2016 -titteli A4:lle ei tullut tyhjästä."
http://www.iltalehti.fi/autotestit/2016030821236108_at.shtml
Sitä tuskin moni epäilee. Mutta en jaksa käsittää näitä selityksiä, että saksalaisten autojen ostajat haluavat, että ulkonäkö ei juuri muutu. Itse tiedän useita saksalaisten autojen ostajia, jotka ovat siirtymässä muihin merkkeihin, koska muotoilu on niin kuolettavan tylsää. Mersulla kyllä onnistuneempa, mutta nyt kaikki Mersutkin alkavat jo näyttää samalta. E olisi voinut erottua selkeämmin C:stä, vaikka muuten onkin tyylikäs peli.
Audi oli aikanaan muotoilun edelläkävijä pyöreillä muodoillaan mutta nyt muotoilu on jämähtänyt paikalleen. Esimerkiksi saman konsernin Skoda Superb sedan tai VW Passat sedan on paljon jännittävämmän näköinen kuin Audi A4, onneksi sentään Audi A4 Avant on paljon kiehtovampi kuin sedan-malli. Audi A4 Avant ei taas pärjää muotoilussa VW Passat farmarimallille, joka on todella hieno farmariauto.
Audi A6 on jo hieman vaikuttavampi auto, jo kokonsa perusteella.
Muotoilut ovat pitkälti katsojan silmissä. Tiettty varovaisuus on tarpeen ja varmasti asia on laskelmoitu niin Mersun kuin Audinkin piireissä. Sanoisin, että yllättävänkin paljon tuo uusi E muuttui edeltäjästään. Muotoiluun kuuluu myös sisätilat yhtä tärkeänä osana.
Uusi A4 on mielestäni hiottu hienostuneesti uuteen generaatioon. Edestä todella tyylikäs, takaa selkeästi uudistunut, tuulilasi hieman loivemmassa kulmassa ja sivusta tuttua Audia. Ei Audi lähde sivulinjassa tekemmään muutoksia, joka vaarantaisi merkin identiteettiä. Hieno esim. on konepellin integrointi reunoista, siinä ei ole mitään saumaa näkyvissä. Sisältä on uudistettu rohkeammin ja kojelauta sekä sisätilat ovat mielestäni luokkansa tyylikkäimmät. Viimeistelyssä tuskin voi juuri parantaa, tilanne oli jo edellisen generaatipon kanssa sama.
Aika samoilla linjoilla mennään myös tulevan 5-sarjan BMW:een suhteen.
Samaa mieltä siitä, että uusi Skoda Superb on paljon tyylikkäämpi kun umpitylsä A4. Passat ei oikein istu minun makuuni, ei ruma, mutta ei erityisen onnistuntkaan. Skoda Superb olisi jopa kiinnostanut minua, mutta valitettavasti Skoda tehdään tarkoituksella joiltain osin hieman halppikseksi ja siihen kiinnostukseni sitten lopahti.
Täytyy toistaa: kaikki on katsojan silmissä. Pidän edelleenkin uutta A4 tyylikkäänä ja vielä paremmalta se näyttää luonnossa kuin kuvissa. Ja sisustus on vertaansa vailla.
Itseäni kyllä sylettää se, että Audin muotoilussa ole tapahtunut oikein mitään kuluvan vuosituhannen aikana. uusi A4 kuitenkin vakuuttaa luokassaan muilla avuilla.
Tuo vain todistaa sen, että auto voi olla kiinnostava ja houkutteleva muuttumatta juuri lainkaan ulkoisesti.
Samaa mieltä. Eikä uusi G30 5-sarjakaan radikaalisti muutu. Se on vain niin, että jos jokainen uuden generation 5-sarja olisi joka kerta eri näköinen, ei hommasta tulisi mitään. Merkin kovalla työllä rakennettu design ja identiteetti menisivät pöntöstä alas.
Juurikin niin, että hiotaan autoa hieman joka paikasta säilyttäen tutut tunnusmerkit. Jos aina design muuttuisi, saisi kohta arvailla onko merkki Kia vai mikä?? Maskista voisi tunnistaa. Myös aikaisemman generation mallit säilyttävät tietyn tuoreuden kun yhtymäkohtia löytyy.
Hiominen merkitsee myös esim. uuden 5-sarjan kohdalla luokkansa parasta ilmanvastukerroinarvoa, 0,24.
Sisältä uusi 5 muuttuu hieman enemmän kun leveä näyttö nostetaan Audin ja 7-sarjan malliin korkeammalle kuljettajan näkökenttään erilliseksi padiksi.
Juuri näin.
Kun olen jutellut useita Audeja osteneiden tuttavien kanssa, niin jokainen on ollut pettynyt uusien Audien muotoiluun. Kun lukee vaikka ulkomaisten lehtien nettijuttuja, niin lähes jokainen kommentoija on pettynyt uusien Audien muotoiluun. Tuo ylitylsä linja ulkonäössä ei mitenkään voi olla kannattava, vaikka tuote muuten olisi kuinka erinomainen tahansa.
Ajatellaanpa Mersua. Autot muuttuivat aika radikaalisti, muuttaen vanhat mallit todella vanhanaikaisiksi ja kauppa käy kuin siimaa. Mersu on jo ohittanut Audin ja lähestyy uhkaavasti Bemaria. Kauppa käy, vaikka ominaisuuksiltaan esimerkiksi C ei ole ehkä aivan niin kehuttu, kuin vaikka A4. Itse väitän, että onnistuneella muotoilulla on erittäin ratkaiseva osa tällaisten autojen myynnissä ja Audi sekä BMW sössivät tällä hetkellä muotoilun saralla todella pahasti. No uutta 5 sarjaa en ole nähnyt, mutta salakuvien perusteella se on samanlainen pettymys kuin nykyinen A4.
En tajua miksi ihmeessa uuden auton ostajaa kiinnostaisi, että vanha malli ei näytä vanhalta. Päinvastoin, uuden mallin ostaja nimenomaan haluaa, että uusi erotetaan vanhasta jo kilometrin päästä.
Eikös se ole tärkeintä että se näyttää Audilta eikä miltään BMW/MB kopiolta esimerkiski? Tärkeintä on se että nämä premium-merkit todellakin eroavat toinen toisistaan. On makuasia mistä sitten kukin pitää. Kaikki käyvät kaupaksi ja kyllä se uusi Audi A4 varmasti ostajansa löytää turha näitä on jo etukäteen täysin tyrmätä sama pätee kohta esiteltävään BMW 5-sarjaan. Joku näistä kolmesta premium-merkistä myy eniten, jokaisen tuloksellisen vuoden lopussa, kun tulokset tulevat seuraavan vuoden alkupuolella julki. BMW on myynyt viime vuodet eniten ja kilpailu on tiukkaa myös jatkossa se on varmaa.
Kyllä uusi A4 olisi voinut näyttää Audilta, vaikka se olisi muotoiltu rohkeamminkin. Eihän se sitä takoita, että kaikki pitäisi uusiksi laittaa, tai lähteä kopioimaan muita. Uusi C oli tästä hyvä esimerkki.
Turha makuasioita on jankata, itse pidän A4:n designia erittäin onnistuneena ja salakuvien perusteella myös uutta 5-sarjaa, lue edellinen kommenttini. Ajattelija, myös sinun kantasi on selvä, ei kannata enempää narista!
Mitä myyntiin tulee, on BMW (kuten myös Daimler) takonut huipputulosta vuodesta toiseen ja kassaa on varmasti vaikka luoda minkälaisia härveleitä tahansa (esim. BMW Vision Next 100). BMW ja MB -myynti käyvät kuin siimaa ja tietyissä mallisarjoissa on nousua/laskua riippuen missä vaiheessa mallin elinkaarta mennään. Tottakai MB hengittää BMW:tä niskaan, ero myyntimäärissä ei ole iso. Itselleni on ihan sama myykö BMW 2 - 300.000 autoa/v enemmän kuin Mercedes tai päinvastoin. Molemmat seisovat vahvalla imagolla tukevasti asemissaan.
BMW Group myi 2,247,485 autoa viime vuonna josta Minin osuus on 338,466 kpl. pelkästään X5/X6 myivät 214, 448 kpl ja uutuutena 2-sarja 157,144 kpl.
Pelkkä Mercedes-myynti 2015 oli 1,871,511 kpl josta uuden C-Class osuus on vajaa puolia miljoonaa. Audi myi 1.74m kpl.
Uusimmassa TM:ssä on uuden A4 kattavampi testi. Yksi asia ihmetyttää. Kaikissa muiden suomalaisten lehtien testeissä on A4 moitittu ankarasti sporttialustaisen auton erittäin kovasta ja epämukavasta jousituksesta. TM testissä tästä puhuttu sanaakaan. Miksi. Koeajoautokin on todennäköisesti sama joka on kiertänyt muiden lehtien testeissä. Kumma ettei tämä erittäin huono ominaisuus, joka pilaa muuten upean auton häirinnyt TM:n toimittajia. Uusi C-mersu jopa Mersun sporttialustalla hakkaa tässä suhteessa Audin 10-0. Eikä Mersun neliveto häviä Audille tippaakaan ehän siinäkään ole mitään halpoja haldex-virityksiä.
Teidänkin kantanne on tullut selväksi, mutta kun olen keskustellut useiden entisten/nykyisten Audin omistajien kanssa, niin käytännössä jokainen on pettynyt Q7:n ja A4:n muotoiluun. Sama suuntaus on ulkomaisten lehtien keskustelupalstoilla. Toki kun autot ovat erinomaisia, niin niitä silti myydään melko hyvin, mutta esimerkiksi Mersun nousu Audin ohi ja ehkä pian Bemarinkin ohi ei johdu mistään muusta kuin muotoilusta.
Että sitten Ajattelija20XX vaan jaksat jankkata samaa asiaa. Miten voi olla niin vaikeaa ??Tätäkö haluat: Itse olen keskustellut useiden entisten/nykyisten Audin omistajien kanssa, niin käytännössä kaikki PITÄVÄT Q7:n ja A4:n muotoilua todella upeana.
Olet myös LOISTAVA ennustaja autojen myynnistä. Sovitaan niin, että kohta MB on suurin, sitten BMW ja kolmantena Audi, kaikilla noin 2milj. autoa/vuosi. Helpottaako?
AI niin, ja KAIKKI johtuu vaan muotoilusta!
Muotoilulla ei varmaankaan ole uskollisten Audin tai BMW:n omistajien mielestä suurtakaan väliä. Enemmän se vaikuttaa sellaisten valintaan, joille ne on vaan yksi vaihtoehto. Minusta Audin muotoilu on nykyään jotenkin väljähtänyttä ja aikansa elänyttä, kun samaa muotoilua on kierrätetty hyvin pienin muutoksin toistakymmentä vuotta useassa mallissa. Suurimpana muutoksena tuntuu nykyään mallisarjojen välillä olevan LED-valokuvion muutokset ajovaloissa. Sisältähän Audit on tyylikkäitä, mutta ulkomuoto kaipaisi kipeästi uudistumista useimmissa malleissa.
Ulkoa BMW on Audia tyylikkäämpi useimmissa malleissa, mutta itse kaipaisin senkin malleihin jotain muutakin uudistumista kuin etumaskiin tehtävät kevyet muutokset ja pari pokkausta sinne tänne, että saadaan ilmanvastuskerrointa pienemmäksi. Tuoltahan esim. tulevan 5-sarjan muotoilun uudistukset näyttää salakuvissa ja AutoBildin näkemyksessä. No lopullista tulostahan ei ole vielä nähty.
Tottahan on, että mitä isompi ja kalliimpi auto, niin sen iäkkäämmät sitä keskimäärin ostaa, joten kaipa siitä johtuu tämä premium-luokan autojen muotoilun vanhoillisuus. Uskollisia asiakkaita ei haluta menettää liian radikaaleilla uudistuksilla.
Esimerkiksi Kiinan markkinoille suunnattu Volkswagen Phideon hakkaa ainakin minun mielestäni muotoilussa Audi A4:n, Audi A6:n ja Audi 8:n mennen tullen. Audin farmarit ovat sen sijaan muotoilullisesti ihan kohtuullisen hyvän näköisiä. Audin sedaneiden muotoilu on jotenkin jämähtänyt paikalleen, ne ovat kaikki omituisen pyöreitä kovin terävillä etuvaloilla. Kaiken kaikkiaan Audin sedaneiden sivuprofiilli on jotenkin lässähtänyt. Audi TT on erityisenä urheilumallina muotoilultaan hieno ja vaikuttava.
Sanoisin että Mersu johtaa muotoilua saksalaispremiumeissa, koska autoihin on saatu aikaan tiettyä virtaviivaisuutta. BMW on kakkossijalla. Volvon uusi muotokieli on myös lupaava, sen todistaa sekin että uusi S90 on saanut arvostetun muotoilupalkinnon.
Audin ylivertainen tekniikkakaan ei enää kelpaa kun Hyundai alkaa olla naamaltaan samanäköinen. Nyt ylistetään Mersun ikivanhaa ulkonäköä.
Kuusi sivua talviautovertailusta jossa Subarua ja sen ylivoimaisena pidetystä nelivedosta ei puhettakaan, ilmankos noita Subaruita ei tien päällä paljoa näe jos kiinnostus nettipalstoillakin on näin vähäistä. Voisiko henkilö joka on ajanut Audia ja Subarua kertoa millainen tuo Subarun neliveto on käytännössä?
Rallimaailmassa ainakin menestystä on tullut, mutta se 4-veto taitaakin erota pikkuisen vakiosta?
Vi Bilägaren pitkässä talvitestissä auto sai vasta kolmannen sijan. Muun muassa jarrut jäätyivät kiinni liian helposti, jo parin minuutin paikalla olon jälkeen
http://www.vibilagare.se/test/langtest/vintertest-komfortabel-men-kylkanslig
"Bromsarna bak frös fast om bilen stod stilla under ett par minuter. Ibland fick vi backa ett stycke för att de skulle släppa. I dörrkarmar, längs karosströsklar och i fälgarna bak samlades snö väldigt snabbt. Kallaste testdagen frös motorhuvens öppningsreglage och i strålkastarna blev det is och frost innanför plastglasen med reducerat ljusutbyte som följd."
Odotukset olivat sinänsä korkealla.
”Jag trodde nog att A4 skulle uppfattas som den bästa vinterbilen innan vi for i väg”, skrev en testförare. I sammanvägningen av förarnas rankinglistor slutade den nu trea.
Tuosta näkee miten 2008 Forester selvittää mäen.