Alfa tulossa Audi/ BMW/ MB -premiumluokkaan.

56 kommenttia
«1

Juuri kun Alfa on esitellyt Giulian A4/3-series/C-series -luokkaan, eli takavetoinen ajajan ehdoilla suunniteltu auto, on pian tulossa myös uusi Alfa A6/5-series/E-series- luokkaan. Tässä ehkä hieman sellaista Maserati-meininkiä.

Luonnollisesti lähtökohta on takaveto, mutta 4-vetoiset myös tulossa. Konepuolella premiumia, kun ei 4-pyttyisillä pärjää, on myös kutosia tarjolla. Näinhän tämä menee. AutoExpressissä hienoja kuvia ja lisää tietoa:
http://www.autoexpress.co.uk/alfa-romeo/96015/alfa-romeo-s-new-bmw-5-series-rival-revealed

  
  • Tosissaan on Alfa Romeo tulossa. Euro-NCAP julkaisi viimeiset turvatestien tulokset ja Alfa Romeo Giulia kuittasi testistä aikuis-matkustajille historian korkeimmat tulokset, 98% ja tämä vielä tiukempien 2016-normien pohjalta. Eli tässä mukana täysi keulatörmäys, osittainen keulatörmäys, sivutörmäys, sivutörmäys paaluun ja takatörmäys.

    Kohta varmaan saadaan myös uuden E-Mersun tulokset, joko tulee 100% ?

    http://www.euroncap.com/en/results/alfa-romeo/giulia/24849

      
  • Ei oikein jaksa Alfasta innostua. Laatu on ollut liian huonoa, että voisi puhua premiumista. Giulian muotoilu on ihan tyylikästä ja ainahan Alfat on erottuneet massasta muotoilullaan. Sisältä perustyylikäs, mutta ei mitään sykähdyttävää. Kojelauta muistuttaa vähän BMW:tä.
    Kai monet Alfaakin ostaa nimenomaan muotoilun ja urheilullisten ominaisuuksien takia. Epäilen olisiko Alfasta kovin vakavasti otettavaksi haastajaksi isommassa 5-sarja/E-sarja -kokoluokassa. Tähän asti kun ei ole ollut 3-sarja/C-sarja -kokoluokassakaan.

      
  • Laatu on ihan riittävää premium luokkaan, ei se audinkaan laatu päätä ole huimannut, eikä premiumissa ole laadusta suoranaisesti edes kyse. Toi autoexpressin juttu on aika spekulaatiota, ennen tota tulee SUV malli Stelvio. Saksalaisessa auto motor und sportissa esim uuden Giulian sisusta arvioitiin Audin ja BMW: väliin. "Der Innenraum lädt klar gegliedert und mit angenehmen Materialien ein; das Qualitätsniveau liegt etwa zwischen 3er BMW und Audi A4" Ajollisestihan se on aivan luokan kärkeä. "The best price / Driving pleasure is undoubtedly the side of the Giulia, which arises new benchmark for dynamism. Series 3 must react, because it had already lowered the guard against the new Audi A4 ( see match Audi A4 TDI 190 against BMW 320d ). But Giulia can claim victory in the segment of premium sedans it intends to invest."

      
  • Tuo Alfa vaikuttaa oikeasti todella kiinnostavalle. Toki laadussa ja kestävyydessä pitää paljon tapahtua kehitystä, jotta MB/BMW tai Lexus kokisi pienintäkään uhkaa.
    Audin oleminen otsikossa lienee virhe, sillä siinä ei rehellisesti sanoen ole premiumia kuin hinta.

      
  • Paitsi, että 3er ja C-Klasse häviävät selvästi A4:lle esimerkiksi laatuvaikutelmassa, jousitusmukavuudessa ja meluttomuudessa. Siinä on jo sellainen premiumeihin perinteisesti yhdistetty ominaisuuskolmikko, ettei ole yhtään yllättävää, että A4 on vienyt lukuisien vertailujen voiton tuossa seurassa.

      
  • Meluttomuudesta ei kai voida noiden kolmen kohdalla edes puhua. BMW 5-sarjaan tottuneena ajaminen on leppoisaa ja 7-sarjassa meno on jokseenkin äänetöntä. Laatuvaikutelmassa liikutaan enemmän tai vähemmän makuasioiden äärellä. Jousitusmukavuuta BMW 3-sarjan kohdalla on jopa kiitelty, on tietysti selvää jos valikoivasti etsii kehuja Audille niitä myös löytää. En ota Audin kehuista mitään pois, mutta uudempaa verratessa hieman vanhempaan malliin on aina pieni ongelma kun nämä tulevat eri aikoihin. Audi on uudehko MB myös BMW 3-sarja F30 2011-> jo vanha malli. Uusi BMW 3-sarja tulee 2017 syksyllä esittelyyn joten siihen on vielä aikaa.

    Näin HS aikoinaan uudesta 3-sarjasta " Jousitusmukavuus on ällistyttävän hyvä 18-tuuman run flat -renkailla, joiden ajomukavuus on kohentunut. Leveät renkaat kahisevat, mutta melun sävy on siedettävä.

    Mukavuus nousisi kiitettävään 16-tuumaisilla renkailla. Useimpiin BMW-malleihin saa tavalliset renkaat paikkaussarjalla ilman lisähintaa."

    http://www.carsguide.com.au/car-reviews/2016-audi-a4-bmw-3-series-and-mercedes-c-class-review-40358

      
  • Se on selvää, että 3er on nyt jo iäkäs malli ja se näkyy ja tuntuu. Turha sitä on kieltää tai kierrellä totuutta makuasioiksi leimaamisella. Itse valikoin sen verran, että tarkastin pikaisesti Auto, Motor und Sportin vertailut, joissa tuo A4 oli mukana. Löysin kolme viime vuoden lopulta ja kaikissa A4 oli ykkönen kokonaispisteissä ja noissa mainitsemissani asioissa. Jos tuntuu siltä, että tässä nyt valittiin mielestäsi väärät testit, niin haluatko, että luettelen samat havainnot jostakin toisesta lehdestä? Uskon, että jos taas summassa otan jonkin toisen lehden, niin arviot eivät paljoa muutu.

      
  • Audissa on yleisesti kehuttu sisustan laatuvaikutelmaa parhaimmaiksi, toki se on muuten etuvetoisena hiukan erilainen kuin mb,bmw,alfa tai xe. Muotoilun suhteen Audi on mielestäni heikoin auto näistä. Lexusesta ei ole saksalaisten kilpailijaksi Euroopassa kun sen myynti on niin heikkoa. Muuten on mielestäni hyvä että nyt löytyy muitakin kuin saksalaisia vaihtoehtoja tästä luokasta.

      
  • Ikä painaa BMW F30:ssä siitä ei pääse mihinkään kuten elinkaaren lopussa käy. Etulyönti on tuoreemmilla malleilla kuten tässä kokoluokassa on nyt MB C-sarjalla ja Audi A4:llä. Pikaisesti tuossa testejä katselin näin se menee. Lexuksen muotoilu on niin pielessä omaan makuun ettei se ole sen takia kiinnostanut koskaan. Laatu lienee riittävä. Tuo on totta, että kilpailun lisääntyessä kaikkien laatu ja kehitys on taatua jos meinaa pysyä mukana kovassa kilpailussa.

      
  • Kolmossarjan Bemu on ollut markkinoilla nelisen vuotta. Se on siis malli-ikänsä puolessa välissä. Ei kai se ikä vielä niin hirveästi paina. Vai missä asiassa painaa? Kulutus, suorituskyky, varustelu, ajettavuus...

    Mitä Alfaan tulee, niin onhan se tervetullut come back luokkaan, jossa aikoinaan olivat 156, 166 ja 159. Aikoinaan tuli ajeltua näistä jokaisella, 156:ia oli kaksin kappaleinkin. 159:lle kun ei tullut enää seuraajaa, vaihtui merkki Bemariin, mutta nyt kiinnostaisi kyllä palata kotiin tylsähkön bratwurstin ratin takaa.

    Tuo Alfan laatu se on eriskummallinen asia. Siitä on niin monella vankka käsitys, vaikka itse autosta on kokemusta vain harvalla. Ensimmäisellä 156:lla ajoin 100 tkm, toisella 240 tkm, 166:lla yli 200 tkm ja 159:llä vajaat 150 tkm. Kilometrit kerättiin aika lyhyessä ajassa, (yli 50 000 km/ v.) eikä minulla missään vaiheessa ollut eikä ole vieläkään sellaista tuntua, että ko. autojen laatu olisi sen huonompi kuin missään muussakaan omistamassani autossa, mm. Mersussa, parissa Bemarissa ja kolmessa Volvossa.

      
  • Tuo Alfa olisi kyllä varteenotettava vaihtoehto, mutta hieman harva tuo huoltoverkosto Suomessa kaikkien käänteiden jälkeen. XE ehkä toinen joka olisi hieman persoonallisempi vaihtoehto. Yksi Alfa 156 on omistettu eikä siinä mitään suurempia murheita ollut, mitä nyt hieman alkoi kukkimaan vanhemmiten pohjasta. Tuttavan 159 oli siltäkin osin parempi eikä hänelläkään mitään ihmeitä ole ollut. Nykyinen Audi A4 (B8) on varmaan laadullisesti heikoin auto mitä on itsellä ollut. Tänäänkin etulaakerin vaihdossa joka on jo kolmas. Apulaitehihnoja mennyt pari joista molemmat rempat Laakkosella melkein tonnin. Muutenkin pieniä murheita säännöllisesti vaikkei mitään suurempaa ja mittarissa vasta 210tkm. Etulokasuojat ja takaluukkukin alkanut ujosti hieman kukkimaan, mutta taitaa mennä koritakuuseen nuo. Edellinen Lexus oli aivan ongelmaton ja sitä edellinen BMW 530:kin todella hyvä ja ongelmaton 350tkm asti kunnes myin pois. BMW tosin sai uudet etuovet koritakuuseen ja lopussa oli takaluukku hieman ruosteessa ettei aivan täydellinen sekään korin osalta. Otantahan vain 1/merkki, mutta imago ja todellisuus ei ole kyllä aivan täysin kohdannut etenkään Audin kohdalla.

      
  • "Lexuksen muotoilu on niin pielessä omaan makuun ettei se ole sen takia kiinnostanut koskaan. Laatu lienee riittävä."

    Eikös Lexuksessa juuri se oikea laatu ole parasta, kun taas esim Audi voi laatuvaikutelmassa vetää pidemmän korren. Muotoilu sitten on taas vähän makuasia. Massasta erottuvia nuo Lexukset ainakin on.

      
  • Jos haluaa ongelmattoman auton niin ei taida olla muita vaihtoehtoja kuin Lexus. Muotoilusta joko pitää tai ei.

      
  • Höpöhöpö. Itselläni ei ole ollut viimeisissä autoissa yhtään ongelmaa ja Lexusta ei ole ollut. Sama pätee useimpiin tuttaviini, ajavat millä ajavat. Lexus varmasti on joka tapauksessa aivan kärkeä luotettavuudessa ja varmasti toimii pitkään, mutta harvassa uudessa autossa merkittäviä ongelmia tulee vastaan sinä aikana, kun ensimmäinen omistaja niillä ajaa.

      
  • Tässä koeajo-raporttia, kovasti autosta pidetään. Kauppalehden koeajossa todetaan alkuun näin: "Yli 4,6-metrisenä se asettuu C- ja D-segmentin välimaille Audi A4:n, BMW 3:n, C-Mercedeksen ja Jaguar XE:n haastajaksi."

    Jopa tällaista on tarjolla: "Quadrifoglion 2,9 litran V6 Bi-Turbo posauttaa komeat 510 hevosvoimaa. Moottori on lähtenyt Ferrarin pajasta. Quadrifoglio on kuin luotu radalle. Satanen heilahtaa 3,9 sekunnissa, huippunopeus nousee 307 kilometriin tunnissa. Sportti liimautuu tiehen ja tottelee ajatuksen lailla. Loistavat jarrut auttavat irrottelussa. Herkuttelun kruunaa moottorin jylinä."

    Tämä takavetoinen uutuus muistuttaa sivuprofiililtaan paljon BMW:eetä, takaa Audia. Edessä on taattu Alfa-luukki. Tällaiseen voisi ihastua..

    http://www.kauppalehti.fi/uutiset/makea-giulia-voi-pelastaa-alfa-romeon/LX7nJWvE

      
  • Giulia veti hyvän rundin nyrrellä tällä kertaa automaatilla ja aika parani 7 sekuntia. Aika limitillä vetää kuski joka on Alfan/Maseratin testikuski Fabio Francia. Alfan seuraava uusi malli Stelvio katumaasturi esitellään Los Anglesissa 15-18 Marraskuuta.

      
  • On suorastaan ihme, että noin levottomasti käyttäytyvällä autolla (Alfa) päästään maaliin asti suistumatta ulos radalta.

    On eroa kuin yöllä ja päivällä, kun verrataan BMW M4 GTS:än menoon Nürburgring Nordschleifellä. Enjoy!

      
  • GTS on tehty rata-autoksi Giulia on perheauto jokapäiväiseen käyttöön, siitä ero alustassa johtuu, muutenkin hiukan tyhmää verrata Coupeta sedaniin, korista on helpompi tehdä paljon jäykempi. Muutenkaan ymmärrä mitä tekemistä tolla M4sella on tässä ketjussa, kun se on aivan eri segmentin auto, pitäisikö m4sesta verrata mieluummin johonkin muuhun rata-autoon? suorin verrokki Alfalle on siis m3nen.

      
  • Täysin käsittämätön vastaus. Tehdään auto missä on 500 hp:a eikä alusta ole sen vaatimalla tasolla. Voiko pahemmin epäonnistua. Selitykset perheautosta ovat täysin naurettavia. On selvää että 150-500 hevosvoiman sisältä löytyy ns perheautot, mutta tehokkain versio pitää olla sen mukainen kuin tehot vaativat.

      
  • heh, ja BMW on onnistunut M3sessa tai m4sessa kun auto on noin 20 sekuntia hitaampi? anna mun kaikki kestää, todellinen autotietäjä tämä tracktest, auton alusta on täysin sen vaatimalla tasolla´, luuetko että paskalla alustalla ajetaan tuollaisia aikoja? minkä tahansa auton saa näyttämään paskalta kun ajetaan limitillä. Tämä on varmaan jo kolmas kerta kun vastailet aivan päättömiä. Ei siinä sen enempää ei jaksa kinata tietämättömien kanssa. Eli viimenen juttu tähän ketjuun ellei ole jotain viisaampaa kerrottavaa.

      
  • Mieti nyt vähän mitkä ovat verrokkien tehot. BMW M3 vakiona 430 hp:a vs Alfa 500 hp:a. Pakko sinun on jotain ymmärtää, kun tänne postailet juttua uudesta Alfasta.

    Onhan noita BMW M3:ia softattu yli 500 hevosmaiseksi, mutta kun puhutaan vakio tehtaan arvoissa olevista pitää verrokit olla edes jotenkin linjassa. On hieman erikoista, että 500 hevosvoimainen BMW M4 GTS ei käy verrokiksi 500 heppaiselle Alfalle, mutta 430 hevosvoimainen M3 käy.

    Miten voit olla noin lapsellinen vuodesta toiseen aikuistumatta yhtään?

      
  • BMW M2 ja Ford Focus RS kellottivat saman ajan radalla.

      
  • On kyllä tosi hyvä aika Alfalle, jos on lähelläkään tuotantokonstruktiota. En ainakaan löytänyt vielä tarkempia speksejä tuosta autosta ja setupista jolla aika vedettiin. Aikaisempi 7 sek. huonompi aika (joka sekin on tosi kovaa luokkaa) vedettiin preprod konstruktiolla joka oli n. 100kg kevennetty tuotantomallista ja alla kisasliksit.
    Muutenkin olis kiva ihan vertailun vuoksi että listaisivat aikoja vaikka kahteen eri luokkaan, eli sellaisilla säädöillä/renkailla jne. joilla tulevat tuotantolinjoilta kaiken kansan ostettaviksi, ja sitten näitä viritelmiä omassa "openmodified" luokassaan.

      
  • Ikävä kyllä nämä isojen valmistajien mainokset ovat sellaisia, että ne pitää pureskella vahvan suolan kanssa. Kun tavoiteaikaa lähdetään tekemään, niin kaikki tarvittavat toimet tehdään, jotta tavoitteeseen päästään.

    Alfa nostaa vaihdelaatikon ratkaisijan rooliin, vaikka siinä ei ole mitään järkeä. Noin paljoa ei aika automaattilaatikolla parane.

      
  • mistä se ZeiMzei keksi että oli joku preprod versio ja kisasliksit missään ei ole varmaa tietoa siitä. Enemmän tää nykynen aika Alfalla on lähempänä normiversiota kuin esmes Panamera jolla ajettiin edellinen "ennätys" , esim renkaat aivan vakiot tiedon voi tarkistaa vaikka kuskin facebook sivulta. Laatikko vaikuttaa jonkin verran noinkin pitkällä radalla (vaihtoaika <100 ms), tolla voi esmes vaihtaa laskematta kaasua pois ja tietysti kuski, toihan vetää aivan reikä päässä ja varmasti osaa ajaa kun on osa tuotantotiimiä, edellisen ajon kuskista ei ole mitään tietoa.

    image

      
  • Siitä ei vielä kovin paljon voi päätellä, jos joku Alfan tiimin jäsen hehkuttaa kaiken olevan täysin vakiota. Se on heidän tehtävänsä. Sinänsä tuo kuva on aika typerä, koska nuo Porschen käyttämät kuljettajaa suojaavat varusteet vain hidastavat autoa sillä poikkeuksella, että rallipenkki lienee vakiopenkkiä keveämpi, mutta turvakaaret kyllä kääntävät tuon edun vakioautolle.

    Sinänsä mun mielestä aika järkevä veto rakentaa suojaa kuljettajalle noissa ennätyskokeissa, varsinkin tuollaisella radalla. Työturvallisuus on hieno asia, eivätkä nämä mainosajat ole ihmishenkien arvioisia - koskaan. Nykypäivänä hullunrohkeus ei ole se, mihin työelämässä pitäisi turvautua.

    Automaatti vaihtaa vähän nopeammin, mutta myös painaa enemmän ja hukkaa myös jonkin verran tehoa. Nopealla radalla noita vaihtoja ei aivan valtavasti ehdi tulemaan.

      
  • GTamv olet ilmeisesti täysin vakuuttunut siitä, että tämä on suoraan tehtaan tuotantolinjalta radalle ajettu versio. Voin kertoa että ei ole, eikä ollut tuo edellinen hitaampi vetokaan vakiokalustolla ajettu. Videon kun katsot järjen kanssa niin huomaat, että auton käytös on levotonta 510 hevosvoimaiselle autolle. Katsoessasi BMW M4 GTS:n videon huomaat heti, että auton käytös on levollisempaa vaikka ajetaan täysillä ja vain yksi pieni virhe ajon aikana tulee kuljettaja Joerg Weidingerille. Tiedot voit tarkistaa kuljettajan facebook sivuilta olet selvästi tosissasi. Väitteet laatikon vaikutuksista seitsemän sekunnin parannukseen ovat täysin utopistisia ja absurdeja. Tuo kuljettaja joka Alfaa ajaa on todellakin yllytyshullu noin levottomalla autolla. Tuo ajo on ihan silkkaa tuuria että se saatiin ilman ulosajoa maaliin. Ajettu aika on erittäin kova suoritus vaikka yli 510 hevosvoiman tehoilla on oma merkityksensä. En tosiaan vähättele Alfan aikaa, mutta en pidä todennäköisenä sitä että auto on tehtaan vakio säädöissä ja normaali kuviorenkailla ajettu. Kuljettajan merkitys on aina oma lukunsa niin toki näissäkin missä ajetaan väkisin videolle tavoiteaika. Ei tästä tämän enempää. Alfa on tehnyt auton jolla on sijansa markkinoilla tehoista ei jää ainakaan kiinni autojen myynti. Ajo-ominaisuuksista voidaan olla sitten mitä mieltä hyvänsä. Tehkööt siitä sitten arvionsa kukin miten parhaaksi näkee.

      
  • "Sinänsä tuo kuva on aika typerä, koska nuo Porschen käyttämät kuljettajaa suojaavat varusteet vain hidastavat autoa sillä poikkeuksella, että rallipenkki lienee vakiopenkkiä keveämpi, mutta turvakaaret kyllä kääntävät tuon edun vakioautolle."

    jaa hidastaa, kyllähän ne nopeuttaa kun kuski uskaltaa vetää enemmän limitillä kun on kaaret suojana, tracktestin juttuihin en ota mitää kantaa enää tämä jälkeen kun poika ei tiedä mistään mitään se on huomattu jo paljon aiemmin. Varmaan esim eräässä Lambossa on myös paska alusta kun käyttäytyy samalla tavalla nyrrellä, eikä tracktest ymmärrä että GTS on rata-alustalla oleva track day special auto, siis tehty radalle, kw alusta, rata renkaat, kevennetty jne

      
  • Argumentit kun loppuu alkaa aina sama solvaus. Tiedän hyvin mikä auto on BMW M4 GTS. Turhaan vääristelet asioita. En ole missään kohdin asiaa kiistänyt. Olet niin lapsellinen tapaus, että sinua ei kukaan ota tosissaan. Et selvästi kestä mitään kritiikkiä, jos julistuksiasi joku kyseenalaistaa vedät heti herneet nenään ja katoat yhtä nopeasti kuin pelmahdat taas takaisin samalla raivolla. Aika monta Lamborghinia jää BMW M4 GTS:älle mikä sitten onkin syynä? Alusta, ajo-ominaisuudet, renkaat lista on pitkä.

      
  • "jaa hidastaa, kyllähän ne nopeuttaa kun kuski uskaltaa vetää enemmän limitillä kun on kaaret suojana"

    Sen nyt pitäisi olla kaikille tuota videota katselleille selvää, ettei Alfa ongelma ole ainakaan se, ettei kuski uskalla vetää tarpeeksi limitillä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit