Kumppani: "No jos tulisi tarve?"
Oulussa Pohjantielle mennessä tulee jatkuvasti tällainen tarve puolustaa omaa elintilaansa, koska edellä ajava lähtee kuin Valtra tyrnäväläisellä pottupellolla.
Jos on yhtään epäilystä, että ratin takana istuu avojalakane oululaine, niin heti rampin alussa ryömitään tyhjäkäynnillä kunnes välimatkaa on 300 metriä. Vasta sitten perään, ja saman tien turvaväli kuntoon myös takana.
Jos on ajanut sen kuuttakymppiä moottoritielle liittyvän perässä rampin loppuun saakka, on itse antanut pois pelitilansa.
"Moottoritieltä poistuvan kuljettajan on riittävän ajoissa siirryttävä lähinnä erkanemistietä olevalle ajokaistalle taikka ajokaistalle, joka on liikennemerkillä osoitettu poistuvalle liikenteelle. Jos tiellä on hidastuskaista, on mahdollisimman aikaisessa vaiheessa siirryttävä sille."
Havaintojeni mukaan eniten moottoritien liittymissä rikotaan tätä pykälää. Monien näyttää olevan mahdotonta jäädä jonon perään odottamaan erkanemiskaistan alkua, kun kunnon viime hetken rykäisyllä saattaisi vielä ehtiä ohittamaan muutaman auton ja sitten juuri ennen erkanemiskaistan loppumista voikin tuikata suoraan ohituskaistalta sinne erkanevaan liittymään. Ja tottakai kurat ja kivet muiden silmille!
Minä tulkitsen lain niin etten ohita edellä menevää oikealta.
Eikä ole sellaista tilannetta liittymässä tullutkaan että voisi ajaa kovempaa kuin edellä menevä.
Ja vastaan kysyjälle ei saa ohittaa oikealta
Piste
7 § (29.4.1994/328)
Moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos ajokaistat on opastusmerkein osoitettu tarkoitetuiksi kukin tietylle liikennesuunnalle, saa kuljettaja kuitenkin käyttää olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa.
Jos moottoritiellä on samansuuntaista liikennettä varten vähintään kolme ajokaistaa, saa kuorma-autoa tai yli seitsemän metrin pituista ajoneuvoyhdistelmää kuljettaa vain jommallakummalla kahdesta oikeanpuoleisesta ajokaistasta, jollei 5 §:n säännöksistä muuta johdu.
Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa tai käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja taikka jos ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.
8 § (29.4.1994/328)
Edellä 4–7 §:ssä olevia säännöksiä on soveltuvin osin noudatettava myös moottoriliikennetiellä sekä sen liittymis- ja erkanemistiellä.
Kun pohditaan alkuperäisen kysymyksn mukaisen tilanteen laillisuutta, ei ehkä kannata tarkastella ylinopeutta. Ei tavanomainen ohitus kaksikaistaisella tielläkään ole laiton, vaikka mittari lipsahtaisi ylinopeuden puolelle. Sakot voi kyllä saada ylinopeudesta, mutta tuskin ohitussääntöjen rikkomisesta.
Nopeusrajoituksen noudattaminen on toki hyvä keino välttää joutumasta hankaliin tilanteisiin.
2016: Eikä ole sellaista tilannetta liittymässä tullutkaan että voisi ajaa kovempaa kuin edellä menevä.
Niin sinusta tuntuu, koska et mieti loppuun asti, joten vähän hosut sen pisteesi kanssa ehkä. Saattaa olla, että tarkoitat usein myös sitä, että sinulla vaan on tapana ajaa rampissa edellä menevän peräpeilissä kiinni, joten sinusta tilanne vaikuttaa siinä hetkessä juuri tuollaiselta.
Otetaanpa taas rautalankaa:
Esimerkkitapauksessa on kesänopeusrajoitukset ja liittymäkaista, jatkossa ramppi, on tässä tapauksessa hyvin pitkä, satoja metrejä eli ns. riittävä. Mitä lyhyempi ramppi, sen epätodennäköisempi esimerkin tilanne on tietysti ja tuskin motarille päättyväkään. Eikä oikeastaan ole väliä onko sillä tiellä, jolle liitytään paljon vai vähän liikennettä.
Olet tulossa risteykseen, josta aiot motarille kääntyä. Näet liikennettä vähän edellä, seuraava siellä ajava kääntyy rampille, kohti motaria jo hyvän matkan ennen sinua - nyt et ole siis peräpeilissä kiinni. Sitten sinä käännyt sille vuorostasi ja alat autollasi kehittää vauhtia 120km/h:iin päästäksesi sujuvammin motarin liikenteeseen mukaan. Yllättäen alat saavuttaa äsken rampille kääntynyttä, auton perä yllättäen lähestyy. Kysyt, eikö se ole päässyt tuon pidemmälle, vaikka kääntyi aikaa sitten?! Nyt seuraa tärkeä asia havaittavaksesi: Tämä johtuu siitä, että ajat eri nopeutta kuin edelläsi rampille kääntynyt. Ymmärrätkö nyt?
Minä tulkitsen lain niin etten ohita edellä menevää oikealta.
Edellä ajavasi, ihan liian aikaisin vauhtiinsa nähden, laittaa vilkun vasemmalle ja alkaa kohta kääntyä moottoritien kaistalle, ihan liian aikaisin sitäkin. Sinä näet edessäsi vielä hyvän matkan liittymiskaistaa jäljellä, jota ajaen voit ottaa vielä loput vauhdit, tai takaisin sen, minkä jouduit hidastamaan äsken (rajoitusnopeuteen asti) ja siirtyä turvallisesti ja ketään häiritsemättä, saati kiilaamatta moottoritielle - oikealta ohi sen edelläsi ajavan kannalta, joka oli juuri rampilla kanssasi. Koska hän ei tule pääsemään sinun kanssasi samaan nopeuteen pitkään aikaan, jos ollenkaan, vaikka on jo motarilla.
Tulkintasi laista on tuo, mutta mitä siis teet käytännössä? Jos ohitat oikealta, onko se laillista, se on se ydinkysymys tietysti alussa.
Toistat papukaijana, että kiihdytyskaistalta moottoritielle aikovan on varmistauduttava siitä, että siirtyminen voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä (5 § (29.4.1994/328)
Kumpaa tuo sinusta koskee enemmän, edelläsi rampissa ajanutta, vai sinua? Ja sanooko tuo lakipykäläpoimintasi itse asiassa mitään siitä, mistä aloittaja kysyi?
@FARwd kommenttiisi ja havaintosi motarilta poistumiseen: samansuuntaiset käsitykset on minullakin. Päivittäin näen työmatkaliikenteessä.
Kumppanille tiedoksi minä en ole asettanut kysymystä, liittymiä ja tilanne esimerkkejä kyllä on varmasti loputtomiin.
Onko se niin vaikea ymmärtää että MINUN mielestä esimerkkitapauksessa oikealta ohittamisen säännöt ei salli sitä.
Moottoritien alun merkki on jo ohitettu.
Yritän rampeilta ajamisessa käyttää samaa nyrkkisääntöä kuin muussakin liikenteessä. Ei kannata syyllistyä tempauksiin jotka ärsyttäisivät jos joku toinen tekisi ne itselle.
Luultavasti nämä samat kaverit jotka harrastavat tätä ramppiohittelua oikealta vetävät hirmu pultit jos he sattuvat jäämään tässä samassa asiassa "uhriksi".
Kohteliaalla ajotyylillä eteneminen on muutenkin jouhevampaa. Takapuolennuuskijoille ja muille kiilareille ei kukaan viitsi olla vastavuoroisesti kohtelias.
2016: Onko se niin vaikea ymmärtää että MINUN mielestä esimerkkitapauksessa oikealta ohittamisen säännöt ei salli sitä.
No mitä sinä siis teet esimerkkitapauksessa? Et vastannut mitään, tai mihinkään oikeastaan! Loputtomista muista vaihtoehdoista ei nyt tarvitse välittää.
Ja tuollainen voisi minun kokemukseni perusteella olla hyvin tyypillinen tilanne, jossa oikealta ohittaminen voisi tulla kysymykseen. Tilanne on sitä epätodennäköisempi mitä useampi auto rampilla on liittymässä motarille. Silloin ensimmäinen määrittää vauhdin varsin pitkälti, halusi sitä tai ei. Mutta siksi sitä ei tarvitse tässä pohtia.
SP: Yritän rampeilta ajamisessa käyttää samaa nyrkkisääntöä kuin muussakin liikenteessä. Ei kannata syyllistyä tempauksiin jotka ärsyttäisivät jos joku toinen tekisi ne itselle.
No mutta tuohan on hienoa! Mutta palataanpa tilanteeseen, jonka kuvasin tuossa edellä? Tekeekö tuossa kukaan mitään "tempausta" ja kumpi se voisi olla? Ketkä tuossa mielestäsi voisivat ärsyyntyä, sitä paitsi?
Ennen kaikkea, miten sinä toimit tuossa simppelissä esimerkissä, jos olisit se takana rampille tullut?
Luultavasti nämä samat kaverit jotka harrastavat tätä ramppiohittelua oikealta vetävät hirmu pultit jos he sattuvat jäämään tässä samassa asiassa ”uhriksi”.
Tuohon sisältyy se oletus, että ramppiohitteluun sisältyy motarille siirryttäessä aina jotakin vaarallista tai hämärää, aina negatiivista. Eikä osata ajatella niitä erilaisia varsin "normaaleja" tilanteita, joissa toleranssit, marginaalit ovat hyvin suuret. Ja silti hurskastellaan. Totta kai löytyy kuskeja jotka ohittavat ns. viime metreillä, isoilla riskeillä ja käytettävissä olevat marginaalit syöden ja patti on otsassa kaikilla. Oikealta ohittaja saattaa joutua hätäpäissään käyttämään liittymiskaistan loputtua jopa piennarta ja suurta ylinopeutta päästäkseen takana tulevan edelle. Sellainen on kaikin tavoin syytä tuomita!
Tuollainen vertautuu samalla tavalla siihen, minkä FARwd toi esille rampille poistuttaessa: suhari on kääntymässä rampille, mutta ajaa "kiiruissaan" vasenta kaistaa, oikean kaistan jonoa ohitellen. Sitten aivan liian viime tipassa, ennen rampin lähestymistä, kurvaa motarin oikean kaistan yli ja näillä keleillä roiskuttaa sillä ajavan tuulilasille kurat ja sitten ollaan rampilla jarruttelemassa. Usein se kurat silmilleen saanut on heti takanakin vielä.
Kohteliaalla ajotyylillä eteneminen on muutenkin jouhevampaa. Takapuolennuuskijoille ja muille kiilareille ei kukaan viitsi olla vastavuoroisesti kohtelias.
Mutta kummastakaan noista tuossa kuvaamastani worst case -tilanteista ei nyt ollut kyse. Pyytäisinkin laskeutumaan jalustalta ja lukemaan uudestaan kuvauksen tästä kohdasta: #733541 aamulla.
Jos kerran "johtopäätöksiä" on tehtävä, niin arvaa vaan, mitä irvailuja tuosta voisi kirjoittaa kun sanot, ettei tarvitse olla vastavuoroisesti kohtelias. Sen voisi tulkita tarkoittavan jonkinlaista kostomentaaliteettiakin, huh! No, en usko että sitä tarkoitit sentään...
U-käännös ei ole kielletty, silti jätän itse vapaaehtoisesti U-käännökset tekemättä. Moottoritien rampilla ohittamiseen liittyy samoja havintovirheen ja omien aikeiden kommunikoinnin riskejä, joten en voi suositella sitäkään.
Ymmärsin aloittajan kysyneen onko tällainen ohittaminen lain mukaan sallittua?
2016 ja Herbert jo lisäsivät hyvän kommentin Moottoritie liikennemerkin paikasta. Silloin kun liittymiskohta on moottoritiesäännösten alainen, tarvitaan erikseen merkityt liikennesuunnat, bussikaista tai jono oikeuttamaan oikealta sivuuttaminen. Mutta tämä on vasta välttämätön mutta ei riittävä ehto, jonka lisäksi pitää olla riittävästi tilaa turvaetäisyyksien täyttämiseksi.
Jos mitat täyttyvät, en näe lakiin perustuvaa kieltoa edelleenkään? Kaikkia laillisiakaan riskejä ei silti kannata ottaa vapaaehtoisesti omalle kontolle.
U käännös on ehdottomasti kielletty moottoritiellä.
"Liityn Kumppanin kumppaniksi ihmettelemään mitä tapahtuu edelläsi ajavan pyrkiessä 120 rajoitetulle moottoritielle 70 km/h nopeudella?"
Eihän siinä ole muuta mahdollisuutta kuin seura edellä menevää, liittymät on yksikaistaisia.
Ohitus tapahtuu aikanaan moottoritiellä vasemmalta ei OIKEALTA!
740GLE: Ymmärsin aloittajan kysyneen onko tällainen ohittaminen lain mukaan sallittua?
Niin minäkin. Mutta kuten huomaat, kaikki eivät huomanneet sitä, koska eivät tajunneet moisen "tarpeen" olemassaoloakaan.
Jos mitat täyttyvät, en näe lakiin perustuvaa kieltoa edelleenkään?
No en ole minäkään ollut noteeravinani esille tuoduista pykälistäkään mitään siihen viittavaa.
Kaikkia laillisiakaan riskejä ei silti kannata ottaa vapaaehtoisesti omalle kontolle.
Ei kait sitä tässä kyseenalaistettukaan! Minun pointtini ja esimerkkini ovatkin juuri sen takia tuossa edellä noin, niin hyvässä kuin pahassa. Normaalia liikenteessä olemisen varovaisuutta ja huolellisuutta voidaan noudattaa riskit välttäen - tai olla noudattamatta, riskejä suorastaan hakien.
Oikealta ohitus on mahdollista tehdä ketään häiritsemättä ja kiilamatta, oikein hienosti, kuten esimerkissäni. Mutta onko se laillista? Silloin rikkoutuisi vain 1 pykälä, se ohitus itsessään - tai ei ehkä edes se.
Huonoimmassa tapauksessa oikealta ohituksessa rikotaan montaa kohtaa: häirinnät, kiilaamiset, ylinopeudet, liikenteen vaarantaminen jne. Onko se oikealta ohittaminen "laittomana" (jos siis on sitä) tuossa nipussa kuinka merkittävä, se jäisi viranomaisten arvioitavaksi.
Minä nyt vaan jotenkin tajusin, ettei tämä jälkimmäinen ollut kyseessä, koska niitä muita rikkeitä ei otettu esille aloituksessa. En usko, että sinäkään niin ymmärsit? Ethän? Muuten koko kysymyksenasettelu on ihan päin seiniä aloittajalla!
tilanteessa ajetaan rampilta liittymiseksi toiselle väylälle, ja edessä menevä ajoneuvo siirtyy sinne liityttävälle väylälle ennen kiihdytyskaistan loppua, niin nyt se tilanne että ohitetaan oikealta tämä edellä rampista mennyt ajoneuvo, onko lain ja tai asetusten mukaan kielletty?
En minä keksi miksi tuossa olisi sisäänrakennettuna
2016: Eihän siinä ole muuta mahdollisuutta kuin seura edellä menevää, liittymät on yksikaistaisia.
Mahdollisuudet riippuvat siitä, missä kohtaa se edellä rampilla ajanut siirtyy motarikaistalle. Se joko jättää, tai ei jätä tilaa jatkaa liittymässä. Sen hyödyntämisen mahdollisuudet ja "kannattavuus" riippuu nopeudesta jonka olet saavuttanut siihen asti, tai jonka voit olettaa saavasi aikaiseksi, ennen kuin kaista loppuu.
Mutta osoitapa nyt sitten se kohta niistä pykälistä joka tuon kieltäisi. "Musta tuntuu ja mä tulkkaan" ei vakuuta. Kuten tuossa edellä 740GLE:kin toteamme, niin ei oikein nähdä yksiselitteisesti kieltävää kohtaa.
2016:"Eihän siinä ole muuta mahdollisuutta kuin seura edellä menevää, liittymät on yksikaistaisia."
Minulle edellämenevän seuraaminen on täysin poissuljettu vaihtoehto.
Vastauksesi on huonoin mahdollinen. Mieti uudestaan, koska nyt olet saamaisillasi hyvällä tuurilla pidemmän ja vähimmässäkin tapauksessa mukavamman elämän.
U-käännös oli moottoritiestä irrotettu esimerkki siitä ettei kaikkia laillisiakaan tyhmyyksiä kannata tehdä. En tee Uuta MISSÄÄN sellaisessa paikassa, mistä muu liikenne voi jatkaa suoraan. U-käännös sopii pistotien päähän.
Ohitus tapahtuu aikanaan moottoritiellä vasemmalta ei OIKEALTA!
Näin olen toiminut aikanaan jo Saksassa.
Raskas liikenne menee hyvin hitaasti usein liittymässä.
Ehkä minulle tulee siinä vaiheessa noutaja kun joudun ajamaan 70 ajavan perässä, no näinhän on varmasti käynytkin, on kuljettajia jotka on arkoja siirtymään moottoritielle ja silloin on viisainta pysyä etäämmällä seuraamalla tilannetta ja kun hän on siirtynyt moottoritielle tassu lattiaan ja vasemmalta ohi.
No tuota noin... Niin justiinsa... Palaisitko nyt sitten sivulle 3 ja luet sieltä tuohon omasi edelle muiden kommentit, samoin omasi. Ajatuksella, niin kuin aikuisen oikeasti!
Vertaa sitten tähän vastaukseesi:
2016: on kuljettajia jotka on arkoja siirtymään moottoritielle ja silloin on viisainta pysyä etäämmällä seuraamalla tilannetta ja kun hän on siirtynyt moottoritielle tassu lattiaan ja oikealta ohi
missä huomaat eroavaisuuksia
missä huomaat yhtäläisyyksiä
missä huomaat epäloogisuuksia
huomaatko mitään ihmeellistä edellisessä vastauksessasi jo itsessään? Sehän alkoi näin: Ohitus tapahtuu aikanaan moottoritiellä vasemmalta ei OIKEALTA! Näin olen toiminut aikanaan jo Saksassa.
Ihan helpottaaksesi myös etsimistäsi, niin laitan tähän vielä kerran sen aloituskysymyksen. Lue se ehkä aluksi, ennen mitään muuta: Erimielisyyttä syntynyt tilanteessa jossa ajetaan rampilta liittymiseksi toiselle väylälle, ja edessä menevä ajoneuvo siirtyy sinne liityttävälle väylälle ennen kiihdytyskaistan loppua, niin nyt se tilanne että ohitetaan (tarkennettu myöhemmin:) oikealta tämä edellä rampista mennyt ajoneuvo, onko lain ja tai asetusten mukaan kielletty?
Mitäs takanasi rampilla tulevat tekevät sillä välin?
Ja edelleen, missä lain kohdassa se oikealta ohittaminen (kun ehtii kerran ja ketään kiilaamatta ja häiritsemättä) kielletään? Mikä siis tekee sen laittomaksi? Se ei ole edelleenkään sinun tulkintasi, eikä mutusi.
2016: "Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta."
TLA 7§ nimeää kolme tilannetta, joissa oikealta ohi ajaminen kaistaa vaihtamatta on sallittu. Jätän muiden tulkittavaksi, täyttääkö ohi ajamisen jälkeinen kaistan vaihto tämän vaatimuksen.
2016:"ja kun hän on siirtynyt moottoritielle tassu lattiaan ja vasemmalta ohi."
Yhden kaistan yli liian huono näkyvyys, joten Uukkarin lisäksi myös tämä on prosessikirjastani puuttuva operaatio, vaikka laki ei taida suoranaisesti sitä kieltääkään.
Muistaakseni kirjasin oman ajamisen turvallisuusoptimointiinkin vaatimuksen tehdä moottoritielle siirtyminen ja ohitus kahtena eri operaationa. Niiden välissä vakautetaan tilanne oikealle kaistalle, vilkku pois ja uusi tilannearvio. Sen jälkeen voi ohittaa jos siltä tuntuu.
OK, lopetan vedätyksen ainakin omalta osaltani ja kerron. Minä lähdin jahtaamaan näitä väitteitäsi, joihin en usko:
2016:"Ramppia pitkin elikkä kiihdytyskaistalle saapuvien lähtönopeus on sama"
"Eihän siinä ole muuta mahdollisuutta kuin seura edellä menevää, liittymät on yksikaistaisia."
En tiedä tarkoititko ihan sitä mitä sanoit, mutta minä ymmärrän yllä olevan siten, että ajetaan rampilla edellä menevän perässä niin lähellä, että edellä menevä määrää liittymisnopeuden? Toivottavasti et tarkoittanut tätä, vaikka teksti siltä näyttääkin.
Oma tapani on sopeutua rampille lähtevän nopeuteen heti alussa, siten että kasvatan etäisyyttäni tietoisesti. Jos edelleni lähtee raskas ajoneuvo tai hidas kuski, se tarkoittaa tyhjäkäynnillä rullaamista rampin alusta lähtien. Pysähtyä ei voi, koska sillä tukkisi valoristeyksen takanaan ja provosoisi hätäisimmät yrittämään ohitusta rampilla.
Kun edessä on edellä ajavan nopeuden (tai hitauden) suhteen riittävä vapaa tila, koittaa se arkiliikenteen ainoa tilanne, jossa kieppikello polkaistaan sen verran yli 1500 kierroksen, että myös toisioturbo herää edes hetkeksi.
Lopputuloksena sekä edessäni että useimmiten myös takanani on reilu turvaväli, jonka turvin en ole itse hukannut pelitilaani, vaan nopeusvalintani moottoritielle liittyessäni on omani, eikä edellä ja takana ajavan määräämä. Yksinäiselle henkilöautolle löytyy aina tilaa helposti, koska on vapaata tilaa kiihdyttää tai hidastaa ennen liittymistä.
Nopeuteni on vain ohikiitävän hetken sama kuin rampilla edelläni ajavalla, kun ensin jään hänestä ja sen jälkeen kiihdytän nopeammin päätyen liittymään kaukana hänen takanaan.
Riittävät etäisyydet liittyjien välille suorastaan pakotetaan amerikkalaisilla moottoritiellä vilkkaan liikenteen aikaan, jolloin sisäänmenoramppien liikennevalot alle 5 sekunnin vihreillä päästävät tarkoituksella vain yhden auton kerrallaan rampille.
Kumppani: "No jos tulisi tarve?"
Oulussa Pohjantielle mennessä tulee jatkuvasti tällainen tarve puolustaa omaa elintilaansa, koska edellä ajava lähtee kuin Valtra tyrnäväläisellä pottupellolla.
Jos on yhtään epäilystä, että ratin takana istuu avojalakane oululaine, niin heti rampin alussa ryömitään tyhjäkäynnillä kunnes välimatkaa on 300 metriä. Vasta sitten perään, ja saman tien turvaväli kuntoon myös takana.
Jos on ajanut sen kuuttakymppiä moottoritielle liittyvän perässä rampin loppuun saakka, on itse antanut pois pelitilansa.
"Moottoritieltä poistuvan kuljettajan on riittävän ajoissa siirryttävä lähinnä erkanemistietä olevalle ajokaistalle taikka ajokaistalle, joka on liikennemerkillä osoitettu poistuvalle liikenteelle. Jos tiellä on hidastuskaista, on mahdollisimman aikaisessa vaiheessa siirryttävä sille."
Havaintojeni mukaan eniten moottoritien liittymissä rikotaan tätä pykälää. Monien näyttää olevan mahdotonta jäädä jonon perään odottamaan erkanemiskaistan alkua, kun kunnon viime hetken rykäisyllä saattaisi vielä ehtiä ohittamaan muutaman auton ja sitten juuri ennen erkanemiskaistan loppumista voikin tuikata suoraan ohituskaistalta sinne erkanevaan liittymään. Ja tottakai kurat ja kivet muiden silmille!
Minä tulkitsen lain niin etten ohita edellä menevää oikealta.
Eikä ole sellaista tilannetta liittymässä tullutkaan että voisi ajaa kovempaa kuin edellä menevä.
Ja vastaan kysyjälle ei saa ohittaa oikealta
Piste
7 § (29.4.1994/328)
Moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos ajokaistat on opastusmerkein osoitettu tarkoitetuiksi kukin tietylle liikennesuunnalle, saa kuljettaja kuitenkin käyttää olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa.
Jos moottoritiellä on samansuuntaista liikennettä varten vähintään kolme ajokaistaa, saa kuorma-autoa tai yli seitsemän metrin pituista ajoneuvoyhdistelmää kuljettaa vain jommallakummalla kahdesta oikeanpuoleisesta ajokaistasta, jollei 5 §:n säännöksistä muuta johdu.
Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa tai käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja taikka jos ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.
8 § (29.4.1994/328)
Edellä 4–7 §:ssä olevia säännöksiä on soveltuvin osin noudatettava myös moottoriliikennetiellä sekä sen liittymis- ja erkanemistiellä.
Kun pohditaan alkuperäisen kysymyksn mukaisen tilanteen laillisuutta, ei ehkä kannata tarkastella ylinopeutta. Ei tavanomainen ohitus kaksikaistaisella tielläkään ole laiton, vaikka mittari lipsahtaisi ylinopeuden puolelle. Sakot voi kyllä saada ylinopeudesta, mutta tuskin ohitussääntöjen rikkomisesta.
Nopeusrajoituksen noudattaminen on toki hyvä keino välttää joutumasta hankaliin tilanteisiin.
2016:
Eikä ole sellaista tilannetta liittymässä tullutkaan että voisi ajaa kovempaa kuin edellä menevä.
Niin sinusta tuntuu, koska et mieti loppuun asti, joten vähän hosut sen pisteesi kanssa ehkä. Saattaa olla, että tarkoitat usein myös sitä, että sinulla vaan on tapana ajaa rampissa edellä menevän peräpeilissä kiinni, joten sinusta tilanne vaikuttaa siinä hetkessä juuri tuollaiselta.
Otetaanpa taas rautalankaa:
Esimerkkitapauksessa on kesänopeusrajoitukset ja liittymäkaista, jatkossa ramppi, on tässä tapauksessa hyvin pitkä, satoja metrejä eli ns. riittävä. Mitä lyhyempi ramppi, sen epätodennäköisempi esimerkin tilanne on tietysti ja tuskin motarille päättyväkään. Eikä oikeastaan ole väliä onko sillä tiellä, jolle liitytään paljon vai vähän liikennettä.
Olet tulossa risteykseen, josta aiot motarille kääntyä. Näet liikennettä vähän edellä, seuraava siellä ajava kääntyy rampille, kohti motaria jo hyvän matkan ennen sinua - nyt et ole siis peräpeilissä kiinni. Sitten sinä käännyt sille vuorostasi ja alat autollasi kehittää vauhtia 120km/h:iin päästäksesi sujuvammin motarin liikenteeseen mukaan. Yllättäen alat saavuttaa äsken rampille kääntynyttä, auton perä yllättäen lähestyy. Kysyt, eikö se ole päässyt tuon pidemmälle, vaikka kääntyi aikaa sitten?! Nyt seuraa tärkeä asia havaittavaksesi: Tämä johtuu siitä, että ajat eri nopeutta kuin edelläsi rampille kääntynyt. Ymmärrätkö nyt?
Minä tulkitsen lain niin etten ohita edellä menevää oikealta.
Edellä ajavasi, ihan liian aikaisin vauhtiinsa nähden, laittaa vilkun vasemmalle ja alkaa kohta kääntyä moottoritien kaistalle, ihan liian aikaisin sitäkin. Sinä näet edessäsi vielä hyvän matkan liittymiskaistaa jäljellä, jota ajaen voit ottaa vielä loput vauhdit, tai takaisin sen, minkä jouduit hidastamaan äsken (rajoitusnopeuteen asti) ja siirtyä turvallisesti ja ketään häiritsemättä, saati kiilaamatta moottoritielle - oikealta ohi sen edelläsi ajavan kannalta, joka oli juuri rampilla kanssasi. Koska hän ei tule pääsemään sinun kanssasi samaan nopeuteen pitkään aikaan, jos ollenkaan, vaikka on jo motarilla.
Tulkintasi laista on tuo, mutta mitä siis teet käytännössä? Jos ohitat oikealta, onko se laillista, se on se ydinkysymys tietysti alussa.
Toistat papukaijana, että kiihdytyskaistalta moottoritielle aikovan on varmistauduttava siitä, että siirtyminen voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä (5 § (29.4.1994/328)
Kumpaa tuo sinusta koskee enemmän, edelläsi rampissa ajanutta, vai sinua? Ja sanooko tuo lakipykäläpoimintasi itse asiassa mitään siitä, mistä aloittaja kysyi?
@FARwd kommenttiisi ja havaintosi motarilta poistumiseen: samansuuntaiset käsitykset on minullakin. Päivittäin näen työmatkaliikenteessä.
Kumppanille tiedoksi minä en ole asettanut kysymystä, liittymiä ja tilanne esimerkkejä kyllä on varmasti loputtomiin.
Onko se niin vaikea ymmärtää että MINUN mielestä esimerkkitapauksessa oikealta ohittamisen säännöt ei salli sitä.
Moottoritien alun merkki on jo ohitettu.
Yritän rampeilta ajamisessa käyttää samaa nyrkkisääntöä kuin muussakin liikenteessä. Ei kannata syyllistyä tempauksiin jotka ärsyttäisivät jos joku toinen tekisi ne itselle.
Luultavasti nämä samat kaverit jotka harrastavat tätä ramppiohittelua oikealta vetävät hirmu pultit jos he sattuvat jäämään tässä samassa asiassa "uhriksi".
Kohteliaalla ajotyylillä eteneminen on muutenkin jouhevampaa. Takapuolennuuskijoille ja muille kiilareille ei kukaan viitsi olla vastavuoroisesti kohtelias.
2016:
Onko se niin vaikea ymmärtää että MINUN mielestä esimerkkitapauksessa oikealta ohittamisen säännöt ei salli sitä.
No mitä sinä siis teet esimerkkitapauksessa? Et vastannut mitään, tai mihinkään oikeastaan! Loputtomista muista vaihtoehdoista ei nyt tarvitse välittää.
Ja tuollainen voisi minun kokemukseni perusteella olla hyvin tyypillinen tilanne, jossa oikealta ohittaminen voisi tulla kysymykseen. Tilanne on sitä epätodennäköisempi mitä useampi auto rampilla on liittymässä motarille. Silloin ensimmäinen määrittää vauhdin varsin pitkälti, halusi sitä tai ei. Mutta siksi sitä ei tarvitse tässä pohtia.
SP:
Yritän rampeilta ajamisessa käyttää samaa nyrkkisääntöä kuin muussakin liikenteessä. Ei kannata syyllistyä tempauksiin jotka ärsyttäisivät jos joku toinen tekisi ne itselle.
No mutta tuohan on hienoa! Mutta palataanpa tilanteeseen, jonka kuvasin tuossa edellä? Tekeekö tuossa kukaan mitään "tempausta" ja kumpi se voisi olla? Ketkä tuossa mielestäsi voisivat ärsyyntyä, sitä paitsi?
Ennen kaikkea, miten sinä toimit tuossa simppelissä esimerkissä, jos olisit se takana rampille tullut?
Luultavasti nämä samat kaverit jotka harrastavat tätä ramppiohittelua oikealta vetävät hirmu pultit jos he sattuvat jäämään tässä samassa asiassa ”uhriksi”.
Tuohon sisältyy se oletus, että ramppiohitteluun sisältyy motarille siirryttäessä aina jotakin vaarallista tai hämärää, aina negatiivista. Eikä osata ajatella niitä erilaisia varsin "normaaleja" tilanteita, joissa toleranssit, marginaalit ovat hyvin suuret. Ja silti hurskastellaan. Totta kai löytyy kuskeja jotka ohittavat ns. viime metreillä, isoilla riskeillä ja käytettävissä olevat marginaalit syöden ja patti on otsassa kaikilla. Oikealta ohittaja saattaa joutua hätäpäissään käyttämään liittymiskaistan loputtua jopa piennarta ja suurta ylinopeutta päästäkseen takana tulevan edelle. Sellainen on kaikin tavoin syytä tuomita!
Tuollainen vertautuu samalla tavalla siihen, minkä FARwd toi esille rampille poistuttaessa: suhari on kääntymässä rampille, mutta ajaa "kiiruissaan" vasenta kaistaa, oikean kaistan jonoa ohitellen. Sitten aivan liian viime tipassa, ennen rampin lähestymistä, kurvaa motarin oikean kaistan yli ja näillä keleillä roiskuttaa sillä ajavan tuulilasille kurat ja sitten ollaan rampilla jarruttelemassa. Usein se kurat silmilleen saanut on heti takanakin vielä.
Kohteliaalla ajotyylillä eteneminen on muutenkin jouhevampaa. Takapuolennuuskijoille ja muille kiilareille ei kukaan viitsi olla vastavuoroisesti kohtelias.
Mutta kummastakaan noista tuossa kuvaamastani worst case -tilanteista ei nyt ollut kyse. Pyytäisinkin laskeutumaan jalustalta ja lukemaan uudestaan kuvauksen tästä kohdasta: #733541 aamulla.
Jos kerran "johtopäätöksiä" on tehtävä, niin arvaa vaan, mitä irvailuja tuosta voisi kirjoittaa kun sanot, ettei tarvitse olla vastavuoroisesti kohtelias. Sen voisi tulkita tarkoittavan jonkinlaista kostomentaaliteettiakin, huh! No, en usko että sitä tarkoitit sentään...
U-käännös ei ole kielletty, silti jätän itse vapaaehtoisesti U-käännökset tekemättä. Moottoritien rampilla ohittamiseen liittyy samoja havintovirheen ja omien aikeiden kommunikoinnin riskejä, joten en voi suositella sitäkään.
Ymmärsin aloittajan kysyneen onko tällainen ohittaminen lain mukaan sallittua?
2016 ja Herbert jo lisäsivät hyvän kommentin Moottoritie liikennemerkin paikasta. Silloin kun liittymiskohta on moottoritiesäännösten alainen, tarvitaan erikseen merkityt liikennesuunnat, bussikaista tai jono oikeuttamaan oikealta sivuuttaminen. Mutta tämä on vasta välttämätön mutta ei riittävä ehto, jonka lisäksi pitää olla riittävästi tilaa turvaetäisyyksien täyttämiseksi.
Jos mitat täyttyvät, en näe lakiin perustuvaa kieltoa edelleenkään? Kaikkia laillisiakaan riskejä ei silti kannata ottaa vapaaehtoisesti omalle kontolle.
2016:"Eikä ole sellaista tilannetta liittymässä tullutkaan että voisi ajaa kovempaa kuin edellä menevä."
Liityn Kumppanin kumppaniksi ihmettelemään mitä tapahtuu edelläsi ajavan pyrkiessä 120 rajoitetulle moottoritielle 70 km/h nopeudella?
Kopioitko hitaasti moottoritielle liittyvän ajotavan, odotatko rampin alussa vai perutko yllä antamasi lupauksen?
U käännös on ehdottomasti kielletty moottoritiellä.
"Liityn Kumppanin kumppaniksi ihmettelemään mitä tapahtuu edelläsi ajavan pyrkiessä 120 rajoitetulle moottoritielle 70 km/h nopeudella?"
Eihän siinä ole muuta mahdollisuutta kuin seura edellä menevää, liittymät on yksikaistaisia.
Ohitus tapahtuu aikanaan moottoritiellä vasemmalta ei OIKEALTA!
740GLE:
Ymmärsin aloittajan kysyneen onko tällainen ohittaminen lain mukaan sallittua?
Niin minäkin. Mutta kuten huomaat, kaikki eivät huomanneet sitä, koska eivät tajunneet moisen "tarpeen" olemassaoloakaan.
Jos mitat täyttyvät, en näe lakiin perustuvaa kieltoa edelleenkään?
No en ole minäkään ollut noteeravinani esille tuoduista pykälistäkään mitään siihen viittavaa.
Kaikkia laillisiakaan riskejä ei silti kannata ottaa vapaaehtoisesti omalle kontolle.
Ei kait sitä tässä kyseenalaistettukaan! Minun pointtini ja esimerkkini ovatkin juuri sen takia tuossa edellä noin, niin hyvässä kuin pahassa. Normaalia liikenteessä olemisen varovaisuutta ja huolellisuutta voidaan noudattaa riskit välttäen - tai olla noudattamatta, riskejä suorastaan hakien.
Oikealta ohitus on mahdollista tehdä ketään häiritsemättä ja kiilamatta, oikein hienosti, kuten esimerkissäni. Mutta onko se laillista? Silloin rikkoutuisi vain 1 pykälä, se ohitus itsessään - tai ei ehkä edes se.
Huonoimmassa tapauksessa oikealta ohituksessa rikotaan montaa kohtaa: häirinnät, kiilaamiset, ylinopeudet, liikenteen vaarantaminen jne. Onko se oikealta ohittaminen "laittomana" (jos siis on sitä) tuossa nipussa kuinka merkittävä, se jäisi viranomaisten arvioitavaksi.
Minä nyt vaan jotenkin tajusin, ettei tämä jälkimmäinen ollut kyseessä, koska niitä muita rikkeitä ei otettu esille aloituksessa. En usko, että sinäkään niin ymmärsit? Ethän? Muuten koko kysymyksenasettelu on ihan päin seiniä aloittajalla!
tilanteessa ajetaan rampilta liittymiseksi toiselle väylälle, ja edessä menevä ajoneuvo siirtyy sinne liityttävälle väylälle ennen kiihdytyskaistan loppua, niin nyt se tilanne että ohitetaan oikealta tämä edellä rampista mennyt ajoneuvo, onko lain ja tai asetusten mukaan kielletty?
En minä keksi miksi tuossa olisi sisäänrakennettuna
2016:
Eihän siinä ole muuta mahdollisuutta kuin seura edellä menevää, liittymät on yksikaistaisia.
Mahdollisuudet riippuvat siitä, missä kohtaa se edellä rampilla ajanut siirtyy motarikaistalle. Se joko jättää, tai ei jätä tilaa jatkaa liittymässä. Sen hyödyntämisen mahdollisuudet ja "kannattavuus" riippuu nopeudesta jonka olet saavuttanut siihen asti, tai jonka voit olettaa saavasi aikaiseksi, ennen kuin kaista loppuu.
Mutta osoitapa nyt sitten se kohta niistä pykälistä joka tuon kieltäisi. "Musta tuntuu ja mä tulkkaan" ei vakuuta. Kuten tuossa edellä 740GLE:kin toteamme, niin ei oikein nähdä yksiselitteisesti kieltävää kohtaa.
2016:"Eihän siinä ole muuta mahdollisuutta kuin seura edellä menevää, liittymät on yksikaistaisia."
Minulle edellämenevän seuraaminen on täysin poissuljettu vaihtoehto.
Vastauksesi on huonoin mahdollinen. Mieti uudestaan, koska nyt olet saamaisillasi hyvällä tuurilla pidemmän ja vähimmässäkin tapauksessa mukavamman elämän.
U-käännös oli moottoritiestä irrotettu esimerkki siitä ettei kaikkia laillisiakaan tyhmyyksiä kannata tehdä. En tee Uuta MISSÄÄN sellaisessa paikassa, mistä muu liikenne voi jatkaa suoraan. U-käännös sopii pistotien päähän.
Ohitus tapahtuu aikanaan moottoritiellä vasemmalta ei OIKEALTA!
Näin olen toiminut aikanaan jo Saksassa.
Raskas liikenne menee hyvin hitaasti usein liittymässä.
Ehkä minulle tulee siinä vaiheessa noutaja kun joudun ajamaan 70 ajavan perässä, no näinhän on varmasti käynytkin, on kuljettajia jotka on arkoja siirtymään moottoritielle ja silloin on viisainta pysyä etäämmällä seuraamalla tilannetta ja kun hän on siirtynyt moottoritielle tassu lattiaan ja vasemmalta ohi.
No tuota noin... Niin justiinsa... Palaisitko nyt sitten sivulle 3 ja luet sieltä tuohon omasi edelle muiden kommentit, samoin omasi. Ajatuksella, niin kuin aikuisen oikeasti!
Vertaa sitten tähän vastaukseesi:
2016:
on kuljettajia jotka on arkoja siirtymään moottoritielle ja silloin on viisainta pysyä etäämmällä seuraamalla tilannetta ja kun hän on siirtynyt moottoritielle tassu lattiaan ja oikealta ohi
Ohitus tapahtuu aikanaan moottoritiellä vasemmalta ei OIKEALTA! Näin olen toiminut aikanaan jo Saksassa.
Ihan helpottaaksesi myös etsimistäsi, niin laitan tähän vielä kerran sen aloituskysymyksen. Lue se ehkä aluksi, ennen mitään muuta:
Erimielisyyttä syntynyt tilanteessa jossa ajetaan rampilta liittymiseksi toiselle väylälle, ja edessä menevä ajoneuvo siirtyy sinne liityttävälle väylälle ennen kiihdytyskaistan loppua, niin nyt se tilanne että ohitetaan (tarkennettu myöhemmin:) oikealta tämä edellä rampista mennyt ajoneuvo, onko lain ja tai asetusten mukaan kielletty?
On
Tuo oli moniosainen kysymys, huomasitko?
Siis kerro miten teen?
Moottoritielle liitymisen ei voi tehdä
kuin yhdellä tavalla vetoketju periaatteella kukin vuorollaan
Nyt sun tarvii enää keksiä, miten valitset oman liittymisvuorosi itse ilman edessäsi hidastelevaa blokkeria.
2016:
Siis kerro miten teen?
Ota silmä käteen ja toimi kuten tuossa luku- JA ajatteluohjeessa kerroin. Mitä siitä et ymmärtänyt?
Moottoritielle liitymisen ei voi tehdä kuin yhdellä tavalla vetoketju periaatteella kukin vuorollaan
Niin, mihin tämä liittyikään?
Ei ole niissä liittymissä mistä minä olen ajanut näkynyt blokkeria.
2016
Painovirhe korjaus:
ja kun hän on siirtynyt moottoritielle tassu lattiaan ja vasemmalta ohi.
Mitäs takanasi rampilla tulevat tekevät sillä välin?
Ja edelleen, missä lain kohdassa se oikealta ohittaminen (kun ehtii kerran ja ketään kiilaamatta ja häiritsemättä) kielletään? Mikä siis tekee sen laittomaksi? Se ei ole edelleenkään sinun tulkintasi, eikä mutusi.
Vielä kerran TÄSSÄ:Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta.
Huom mistä se moottoritie alkaa.
2016: "Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta."
TLA 7§ nimeää kolme tilannetta, joissa oikealta ohi ajaminen kaistaa vaihtamatta on sallittu. Jätän muiden tulkittavaksi, täyttääkö ohi ajamisen jälkeinen kaistan vaihto tämän vaatimuksen.
2016:"ja kun hän on siirtynyt moottoritielle tassu lattiaan ja vasemmalta ohi."
Yhden kaistan yli liian huono näkyvyys, joten Uukkarin lisäksi myös tämä on prosessikirjastani puuttuva operaatio, vaikka laki ei taida suoranaisesti sitä kieltääkään.
Muistaakseni kirjasin oman ajamisen turvallisuusoptimointiinkin vaatimuksen tehdä moottoritielle siirtyminen ja ohitus kahtena eri operaationa. Niiden välissä vakautetaan tilanne oikealle kaistalle, vilkku pois ja uusi tilannearvio. Sen jälkeen voi ohittaa jos siltä tuntuu.
2016: "Siis kerro miten teen?"
OK, lopetan vedätyksen ainakin omalta osaltani ja kerron. Minä lähdin jahtaamaan näitä väitteitäsi, joihin en usko:
2016:"Ramppia pitkin elikkä kiihdytyskaistalle saapuvien lähtönopeus on sama"
"Eihän siinä ole muuta mahdollisuutta kuin seura edellä menevää, liittymät on yksikaistaisia."
En tiedä tarkoititko ihan sitä mitä sanoit, mutta minä ymmärrän yllä olevan siten, että ajetaan rampilla edellä menevän perässä niin lähellä, että edellä menevä määrää liittymisnopeuden? Toivottavasti et tarkoittanut tätä, vaikka teksti siltä näyttääkin.
Oma tapani on sopeutua rampille lähtevän nopeuteen heti alussa, siten että kasvatan etäisyyttäni tietoisesti. Jos edelleni lähtee raskas ajoneuvo tai hidas kuski, se tarkoittaa tyhjäkäynnillä rullaamista rampin alusta lähtien. Pysähtyä ei voi, koska sillä tukkisi valoristeyksen takanaan ja provosoisi hätäisimmät yrittämään ohitusta rampilla.
Kun edessä on edellä ajavan nopeuden (tai hitauden) suhteen riittävä vapaa tila, koittaa se arkiliikenteen ainoa tilanne, jossa kieppikello polkaistaan sen verran yli 1500 kierroksen, että myös toisioturbo herää edes hetkeksi.
Lopputuloksena sekä edessäni että useimmiten myös takanani on reilu turvaväli, jonka turvin en ole itse hukannut pelitilaani, vaan nopeusvalintani moottoritielle liittyessäni on omani, eikä edellä ja takana ajavan määräämä. Yksinäiselle henkilöautolle löytyy aina tilaa helposti, koska on vapaata tilaa kiihdyttää tai hidastaa ennen liittymistä.
Nopeuteni on vain ohikiitävän hetken sama kuin rampilla edelläni ajavalla, kun ensin jään hänestä ja sen jälkeen kiihdytän nopeammin päätyen liittymään kaukana hänen takanaan.
Riittävät etäisyydet liittyjien välille suorastaan pakotetaan amerikkalaisilla moottoritiellä vilkkaan liikenteen aikaan, jolloin sisäänmenoramppien liikennevalot alle 5 sekunnin vihreillä päästävät tarkoituksella vain yhden auton kerrallaan rampille.