Uusi Passat ei myy kuten on toivottu, joten tehtaan tuotanto pysäytetään joksikin aikaa. Voi vain arvailla, miksi Passat ei kiinnosta, vaikka se on voittanut käytännössä kaikki testit, joihin se on osallistunut, oli vastassa sitten Skoda Superbia, A4 Audia tai 5 Bemaria. Passat on kuolettavan tylsästi muotoiltu laatikko. Noin umpisurkea muotoilu ei myy, vaikka tuote sinänsä olisi kuinka hyvä tahansa. Itse kävin joskus katsomassa uutta Passattia ja meinasin nukahtaa seisaalleni kyseisen kotteron nähdessäni. Toivottavasti pian esiteltävä uusi CC korjaa asiaa.
http://blog.caranddriver.com/2018-volkswagen-arteon-what-to-expect-from-vws-cc-replacement/
Jospa VW Arteon kiinnostaisi enemmän. Ainakin tuo kuvissa oleva konsepti on tyylikäs. Arteon esittelee uuden VW:n keulailmeen ja esittelyhän on maaliskuussa 2017. Itseäni kiinnostaa tuo ainakin kovasti, kun se on 5-ovinen ja tilaakin pitäisi olla Passatiin verrattavasti eli vanha CC-malli kasvaa selvästi entisestä ja nimikin siis muuttuu.
Osasyynä tehtaan sulkemiselle voi olla se että CC:n tuotanto on lopetettu ja nyt odotellaan Arteonin tuotannon alkamista.
Voi tätä ilon ja onnen päivää! Autonostajat ympäri Eurooppaa alkaapi tajuamaan, että VW-konsernin tuotteet ovat tosi tylsiä ja ennen kaikkea ylihinnoiteltua, koska laatua ei ole hintatason mukaisesti. Nythän on niin, että Talisman on muutamissa testeissä arvosteltu ominaisuuksiltaan aivan Passatin tasolle, mutta kun otetaan vielä huomioon Renoon upea muotoilu ja neljän vuoden takuu, niin onhan aivan selvää, että Passat on altavastaaja. Ja...miten TM:n testaajat reagoivat tähän? Heidän "bestis"-valmistaja on nyt pahemman kerran alamäessä:-) Tosin TM:n testeillä, joissa pääkriteereinä ovat vain auton ylitarkka, lähes näpeille iskevä ohjattavuus ja isot takajalkatilat (VW ja Skoda), niin en anna niille juuri mitään painoarvoa. Kyllä tärkeämpää on yleinen fiilis...jonka saa esim., kun ajaa uudella Peugeot 3008:lla tai vaikkapa Espacella. Silloin tiedät millainen Auton tulee olla 2010-luvulla!
Eipä ole silmiini pistänyt yhtään testiä, jossa Renault olisi edes lähellä Volkkaria. Linkkaa toki tänne, jos sellaisia olet oikeasti nähnyt.
Ei minusta Passat Variant ole mitenkään kuolettavan tylsästi muotoiltu. Siinä on joitain ihan tyylikkäitäkin piirteitä, kun sen näkee luonnossa, vaikka ei ulkonäkö olekaan sille se paras ostoperuste. Ominaisuudethan on testien mukaan Passatissa ihan huippua.
VW Arteon voisi sen sijaan olla pitkästä aikaa Volkkari, jonka voisi hankkia puhtaasti ulkonäkö perusteellakin. Keulailme muuttuu ihan uudeksi ja onhan siinä sellaista sulavalinjaisuutta mitä on harvassa Volkkarissa ollut. Luultavasti tulee olemaan paremman näköinen kuin mitä uusi Audi A5 sportback, joka on aivan käsittämättömän kallis. Halvin bensamalli on tällä hetkellä n. 60 tonnia ja halvin diesel 56 tonnia. Tosin kaikki mallit on nelivetoisia. Passat sedan on suunnilleen 10 tonnia halvempi vastaavilla moottoreilla nelivetoisena.
Jos tuo Arteon sijoittuu hinnaltaan suunnilleen A5 Sportbackin ja Passatin puoliväliin, niin se alkaa kiinnostaa toden teolla. Ominaisuudetkin varmaan on aika lähellä toisiaan, paitsi Arteon on käsittääkseni selvästi tilavampi. Mielenkiintoinen 5-ovinen parivaljakko tulossa markkinoille tuo Arteon vastaan uusi Opel Insignia. Eiköhän juuri Skoda Superbin menestys ole suurimpia syitä halulle tehdä 5-ovisia malleja eli ne ovat taas muodissa.
Käsittääkseni Arteonin pitäisi olla selvästi nykyisen Passatin yläpuolella, joten vastaavilla moottoreilla hinnatkin saattavat olla aika lähellä A5:sta. Luultavasti Volkkari on kuitenkin paremmin varusteltu jo vakiona ja lisävarusteiden hinnat ovat korkeintaan puolet Audin hinnoista.
Olen käynyt uuden sportbackin katsastamssa ja oli se luonnossa hieman paremman näköinen kuin kuvissa, mutta edelleen liian lähellä vanhaa ja toisaalta hyvin varusteltuna aivan liian kallis verrattuna muihin vaihtoehtoihin. Tosin sama ongelma oli jo A4:n kanssa.
Autotohtorilla on nyt taas paksut fanilasit päässät. Volkkari nousi viime vuonna ensimmäistä kertaa maailman suurimmaksi valmitajaksi eli firma on todella pahoissa vaikeuksissa. Renu-Tossan myy reilut puolet VW:n myynnistä Euroopassa eli jengi on unohtanut Volkkarin ihan kokonaan, mutta Rellu myy kuin häkä. Ehkä kaikkein hölmöintä on yrittää selitellä TM:n testitulosta. Talismanhan oli hiljattain TM:n vertailussa, eikä se pärjännyt edes Superbille juuri missään. Voisit poimia pitkän lista niistä asioista, joissa Superb oli edellä, mutta sitä listaa taitaisi olla vähän hankala selitellä. Ylitarkat näpeille iskevät ohjaukset eivät ole koskaan liittyneet millään tasolla tämän luokan autoihin. Rellu sai heikohkon arvosanan maantieajosta ohjauksen liian hätäisestä reagoinnista ja tunnottomuudesta. Kun tarpeeksi fanittaa, niin huonotkin ominaisuudet jalostuvat hehkutuksen kohteiksi.
Tämä keskustelu osoittaa taas kerran, kuinka pihalla minä olen mistään ulkonäön arvioinnista.
Minusta juuri tuo uusi Passat on hyvä näköinen. Hienoin VW pitkään aikaan. Passat CC näyttää siltä mitä se onkin, eli ihan hyvä Passat, kunnes norsu istui sen päälle. Tuollaisesta lättänästä pitäisi saada alennusta ehjään Passatiin verrattuna. Voin toki toistaa saman arvion myös Mercedes CLS:n osalta, ja siksi ostinkin sen kuljetusvauriottoman ehjillä ikkunatolpilla varustetun version. Shooting Breakin sisustus olisi oikein miellyttävä, tutun englantilainen, mutta kun se koppi on ahdistavan pieni.
Minulle neljä ovea on tilavaatimus. Ellei se täyty, on peli pelattu. Coupen saatan hyvinkin joskus ostaa, jos tilantarve vähenee. Mutta minun coupessani on kaksi ovea, ja mieluimmin moottoreilla peräkonttiin kelautuva peltikatto.
Huomaattekos muuten miksi mittanauhalla mitattuna tilava Passat Variantin tavaratila näyttää normilitroina monia muita pienemmältä? Siinä Passatissa on takanakin oikeat ikkunat, joista näkee ulos, eikä futuristisesti muotoiltuja nousevan vyötärölinjan kaventamia oopperaikkunan sirpaleita. Ikkunoiden tasalle mitattu tavaratila näyttää suuremmalta kuin onkaan kun vyötärölinja nostetaan kohti kattoa auton takaosassa. Oikeasti lastattaessa totuus sitten paljastuu, ja kanttikori on jälleen kerran paitsi parhaan näköinen, myös käytännöllisin.
Merikontti forever.
Tuosta lättänästä tuli mieleen, kun tuossa espalla oli näitä uusia Volvoja taksissa niin tuli heti vaikutelma että ne on puristimesta pelastettuja V/70 Volvoja.
Autonvalmistajat tekee mitä kuluttajat haluaa. Osassa malleja/ autoluokkia virtaviivaisuus ja mataluus on näkäjään edelleen nouseva trendi ja Crossovereissa/ katumaastureissa selkeä kantikkuus. Ennustus vuodelle 2030 on, että kun Suomessa on yli 1,2 miljoonaa yli 65 vuotiasta joissa on paljon ajokortillisia, niin kantikkaat ja korkeammalla ajoasennolla varustetut vaihtoautot tekee kauppansa. Ja säilyttävät siten paremmin arvonsa. Kaupan päälle kun tulee lisäksi hiukan parempi maavara, jota tarvitaan ehkä entistä enemmän, kun tieliikenteen rahoista on kiistelty pitkään, eikä mitään järkevää ole saatu aikaiseksi 2017-2030 vuosien aikana (näin en todellakaan toivo).
NHB: "Kun tarpeeksi fanittaa, niin huonotkin ominaisuudet jalostuvat hehkutuksen kohteiksi."
No juuri näinhän näilläkin palstoilla tapahtuu. Pitäisi ajaa monenmerkkisiä ja monella vetotavalla varustettuja erimerkkisiä autoja monenlaisissa olosuhteissa, jottei luulot ja arvailut muutu mainoslauseiden tapaan "tosiasioiksi".
Arteonin lopullinen ulkonäkö on vielä arvoitus ja sitä voidaan päätellä vain teipatuista salakuvista. Tuossa videossa alussa oleva kullan keltainen photoshoppaus on todennäköisesti aika lähellä lopullista toteutusta, kun muistaa että VW on aina ollut vähän varovainen muotoilussaan. Minusta tuo ei näytä yhtään lättänälle. Videossa olevat sisätilat on konseptimallista, mutta niidenkin pitäisi olla ihan uutta ja modernia isolla kosketusnäytöllä todennäköisesti. Videossa vilahtaa myös luultavasti myöhemmin tuleva Arteon farmari.
Uusi Opel Insignia on myös hyvin coupemainen ja 5-ovinen ja siitä olevalla esittelyvideolla 3:55 kohdassa 194 cm esittelijä istahtaa takapenkillä ja näyttää olevan aika hyvin myös pääntilaa. Eli ei nämä 5-oviset välttämättä ole yhtään ahtaita edes pääntilan suhteen, joskin penkkiä varmaan on tiputettu vähän alemmas.
Tuntuu, että Opel on nousussa. Astra ilmeisesti myy hyvin ja tällainen 5-ovinen Insignia vaikuttaa kuin todellakin olisi yritystä tehdä asioita hyvin. Tietääkseni Opel on edelleen GM:n omistuksessa ja saa nyt reilusti rahoitusta kehitystyöhön. Tekeekö Opel jopa voittoa? Lähellä kaiketi oli ettei GM tappanut merkkiä?
Itse auto vaikuttaa mielenkiintoiselta, erityisesti tuo 5-ovisuus on mielestäni positiivinen asia. Monipuolinen tavaratila, ei aivan farkku, mutta ei paljoa puutukkaan kun vertaa nyky-farkkujen viistoihin periin. 5-oviset näyttävät tyylikkäiltä, coupemaisilta ja lisäetu on ettei takalasi likaannu. Sisätilatkin vaikuttavat laadukkailta, paljon on menty eteenpäin vanhoista Opeleista. Jatkoon!
Opel on Englannissa Vauxhall ja näiden merkkien takavuosien ongelmien kuittaaminen vie aikaa.
Nykyinen insignia ei ole siihen pystynyt.
Montako Insigniaa on tullut omistettua?
Mp-autoilija,
onko mainittu, että testimittamiehen pituus on 194 cm?
Jos kuvassa oleva on 194 cm, niin onhan tuo aika pitkäselkäinen.
Kaveri toteaa selvällä englannilla, I am hundred and ninety four tall...
Kiitos!
Ja sinä sanoit sen selvällä suomenkielellä.
Jopa onnistuin itsekin kuulemaan.
MP-autoilija: "194 cm esittelijä istahtaa takapenkillä ja näyttää olevan aika hyvin myös pääntilaa"
Onhan noita ennestäänkin jo ainakin Hyundai Grandeur ja BMW 5 GT coupe. Pitääpä käydä tutustumassa, kun Insignia ilmaantuu liikkeisiin näytille?
740 GLE: "Tämä keskustelu osoittaa taas kerran, kuinka pihalla minä olen mistään ulkonäön arvioinnista.
Minusta juuri tuo uusi Passat on hyvä näköinen. Hienoin VW pitkään aikaan."
Samaa mieltä. Etenkin farkkuna Passat on oikein onnistunut. Voisipa sanoa jopa erilaiseksi ko. luokan tarjontaan verrattuna, koska yleensä muotoilusa on tosiaan mukana jotain persoonallisuuden tavoittelua, jolla pilataan tasapainoinen linjakkuus. En voi käsittää, mikä Passatista tekisi tylsän, mutta ehkä minun ei tarvitsekaan. Passatin ainoa vika on se, että Golfin kokoisen auton tilat riittää minulle ihan hyvin, joten mitään perustetta hankkia Passattia ei ole.
Ei Golffikaan farkkuna huono ole, kuitenkin pykälää tai kahta arkisempi kuin Passat. Sekään ei tässä tapauksessa ole olennainen haitta, kun omille rahoille vastinetta laskee. Jos tuollaisen uskaltaa ostaa ajatuksella ajaa sillä seuraavat 10-15 vuotta ja 300-400 tkm, valinta on aika todennäköinen.
Europassa mid-size segmentin autoista myydyin vuonna 2016 oli VW Passat. Passatia myytiin reilut 206.000 kappletta. Ero toisena olevaan Skoda Octaviaan oli huima (reilut 85.000 myytyä Octaviaa). Näiden VAG -konsernin tuotteiden jälkeen tulivat muut. Tammikuun myynneissä VAG -konsernin jälkeen tuli Mondeo sijalla 87 (-28%), Insignia sijalla 104 (-30%), Talisman sijalla 145. Tuoreena autona Talismanin myyntiä ei voi verrata vuoden takaiseen, mutta jotain signaalia myynnin suunnasta saa kun katsoo joulukuun 2016 myyntiä, 4.693kpl:tta. Tammikuussa 2017 myytiin vain 2.259 Talismania. Kokonaisuudesssa midsize -luokan osuus oli vuonna 2016 miinusmerkkinen, valtavirtaan puskivat vain Toyota Avensis ja Kia Optima.
Passat kasvatti tämän vuoden myyntiään tämän vuoden alussa eli tammikuussa oli nousua +9,1% verrattuna tammikuu 2016 myyntiin.
Kaverilla on tuollainen muutaman vuoden ikäinen Passat farkku maakaasuversiona, ei siitä pahaa sanottavaa ole löytynyt. Ja ajohan on halpaa maakaasulla.
Eli Passat myy ihan surkeasti, koska on on kammottavan ruma, vaikka onkin luokkansa ylivoimaisesti parhaiten myyvä auto. Jälleen kerran logiikan suuri riemuvoitto. Unohtamatta tietenkään sitä, että Talisman on valtava menestys, vaikka Passat myykin kertaluokkaa paremmin.
Niin Renaultin myyvät mallit ovat Clio, Captur ja Kadjar. Ne kaikki kuitenkin kilpailevat tuossa harakiri -luokassa, jossa kate jää todella pieneksi. Konsernin tuki on vieläkin Dacia, jossa on hyvä kate. VAGille rahaa tuovat merkit ovat Audi ja Skoda. Se mikä Renaultilta puuttuu VAGin verrattuna on Premium brändätty malli. Ranskalaiset ovat menettäneen ne ns. premium midsize asemat, mitkä olivat Citroen CX:n, Renault 30, Peugeot 604 -aikaan. Renaultin Vel Satis ja Citroen C6 eivät olleet mitään menestyksiä. PSA:han koittaa nyt luoda DS:stä omaa Premium -brändiä, mutta veikkaan, että edessä on pitkä ja kivinen tie. Ainakaan alku ei ole ollut mitenkään rohkaiseva, myynnillisesti.
Jos Passat kerran myy niin loistavasti, niin seisotetaanko tuotantolinjaa ihan muuten vain, vai mitä NHB tarkoitat? Logiikan riemuvoitto totta tosiaan.
Renaultiin minä en ole verrannut mitään, enkä vertaa. Jokainen ostettu Renault on minulle käsittämätön asia.
Tässä esitellään vain Euroopan myyntiä. Kai sitä Passatia muuallekin myydään?
Suurin syy lienee vähän kaikkia vaivaava ylikapasiteetti Euroopassa yhdistettynä kokoluokan autojen menekkiin yleensä. USA:n Passattien myynnin lasku näyttää taittuneen, siitä on kuitenkin haihtunut noin 40% verrattuna esim. huippuvuoteen 2012. USA:n Passatit tehdään jenkeissä. Kiinassa Passat nimellä myydään US versiota ja sen myynti on ollut stabiili. Euro-Passattia myydään Kiinassa nimellä Magotan ja senkin myynti on ollut stabili.
Emdenissä tosiaan tehdään Passatteja pääosin Euroopan markkinoille, joilla kansanautoluokan pidempien mallien kysyntä on ollut laskussa jo 90-luvulta lähtien. Silloin vielä Ford ja Opel loistovat tässä luokassa, mutta nykyisin VW dominoi luokkaa. Näköjään dominointi ei riitä, vaan pitäisi dominoida enemmän, jotta riittäisi designtuomareille. PItää vain ymmärtää, ettei luokkansa ylivoimainen ykkönen vain myy, koska design. Tuotantoseisokin ei pitäisi yllättää coupen uusiutumisen ja Venäjän markkinahäiriön yhteydessä. Jokainen voi laskeskella sitä, että kuinka suuren osan ajasta Emdenin tehdas seisoisikaan, jos se valmistaisi esimerkiksi Talismania Passatin sijaan.
Euro-Passatin design eli tuo Magotan on sellaisessa 20 prosentin nosteessa Kiinassa ja noin neljännesmiljoonan vuosivauhdissa. Selvä osoitus siitä, ettei umpisurkea muotoilu vain myy.
VW Arteonin lähtöhinta on Saksassa 49.325 euroa joten kyseessä on premium ihan hinnankin osalta. Passatin lähtöhinta on Saksassa 26.750 euroa, eivät taida Passat ja Arteon olla mitään kilpailijoita keskenään, mahtaisiko Arteon olla paha kilpailija esimerkiksi Mercedes CLS:lle, jonka hinnat lähtee 54.799,50 eurosta.
Audi A5 Sportback lähtee 37.800 eurosta, A7 Sportback 54.800 eurosta.
Nyt sun pitäisi ymmärtää se, että Arteonin tuotanto aloitetaan tehomalleilla ja pian esiteltävä 1.5 TSI ei ole kovin paljon kalliimpi kuin karvalakki-Passat.
Overview of petrol engines for the Arteon:
1.5 TSI Evo, 110 kW / 150 PS, 6-speed / optional 7-speed DSG (DSG for 1.5 TSI Evo not Germany)
2.0 TSI, 140 kW / 190 PS, 7-speed DSG
2.0 TSI, 206 kW / 280 PS, 7-speed DSG plus 4MOTION
Overview of diesel engines for the Volkswagen Arteon:
2.0 TDI, 110 kW / 150 PS, 6-speed / optional 7-speed DSG
2.0 TDI, 140 kW / 190 PS, 6-speed / optional 7-speed DSG / optional 4MOTION
2.0 TDI, 176 kW / 240 PS, 7-speed DSG plus 4MOTION
"Nyt sun pitäisi ymmärtää se, että Arteonin tuotanto aloitetaan tehomalleilla ja pian esiteltävä 1.5 TSI ei ole kovin paljon kalliimpi kuin karvalakki-Passat."
Joo, mutta kuitenkin esimerkiksi tuo "Einstiegs-Diesel" maksaa 37.350 euroa Saksassa ja tällä kai tarkoitetaan 150 hp dieseliä. Tällainen auto on pian myytävänä Saksassa. Konfiguraattori ei vielä anna hintaa noille kaikille moottorivaihtoehdoille mitä tracktestin listassa oli. 1.5 TSI toki varmaankin on dieseliä vähän halvempi.
Eli ollaan ainakin Audi A5 Sportbackin lähtöhintoja lähellä. Audi A5 Sportback 190 hp dieselillä maksaa alkaen 40.850 euroa, pienempää dieseliä ei ole tarjolla.
Muotoilun puolestahan Arteon voisi sinänsä kilpailla MB CLS:n ja Audi A7:n kanssa. Tosin A7 alkaa jo olla vanhentunut malli muotoilultaan.