Viime vuonna uusi Astra palautti saksalaismerkin Suomen myydyimpien automerkkien joukkoon, hienoa! Opel lanseeraa uusia automallejaan Suomeen tänä vuonnakin, on niitä kyllä odottettukin. Astra oli Suomen viidenneksi myydyin automalli ja Opelin tavoitteena onkin kuulemma päästä neljän suurimman merkin joukkoon Suomessa. Viimeksi vuonna 2001 on mennyt yhtä hyvin ja nyt merkin markkinaosuus oli myynniltään sijalle 8.
Opel Insignian viisiovinen versio nähdään kesällä. Syksyllä viisiovinen malli saa seuraa farkusta ja loppuvuonna tarjoillaan farkku nelivetoisen hienona Country -versiona.
Opelin mallistoon tulee vielä pienen B-segmentin Opel Crossland X ja Opel Astra - kokoluokkaan asettuva C-segmentin malli Opel GrandLand X. Crossland X on kuulemma on Mokka X:n kokoluokassa mutta sitä tila-automaisempi tyyliltään crossover. Nissan Qashqai, VW Tiguan tai Seat Ateca saa Grandland X:stä varmasti kovan kilpailijan! Karl Rocksista tulee pikkuauton katumaasturihenkinen versio.
Varustelussakin tulee näkymään kummia, kun tammikuussa nähdään Opel Astrasta uusi business-varustelumalli! Siitä vaan työsuhdeautoksi!
Astrasta saa jo nyt business-versio tavallista runsaammalla varustelulla, muun muassa matrix-ledit ovat vakiona. Moottorivalikoimassakin löytyy!
Hyvä Opel! Kaikki ovat varmaan samaa mieltä, että ulkonäköasiatkin on kunnossa, joten mikäs on Opelilla sompaillessa! Täytyy laittaa linkkejä näkyville heti kun tulee - ollaan "kuulolla"!
Vaimon veljellä oli kaksi uutena ostettua Opel Insignia 4x4 2015 niin paljon hankalia sähkövikoja että kesti pahimmillaan neljä päivää huollossa, vaihtoi 2016 malliin koska Opel hyvitti jokseenkin siedettävän hinnan.
Ei auttanut limeni ihan uusia ongelmia, vaihtoi Japanilaiseen, toistaiseksi ollut hyvin tyytyväinen.
Insignian Grand Sport eli 5 ovinen malli kiinnostaa itseäni. Johan siitä avasin oman ketjunkin, mutta eihän se oikein ketään kiinnostanut. Lähinnä vaan todettiin jo etukäteen epäluotettavaksi. Viralliset kuvatkin jo Insigniasta löytyy 5-ovisesta, jotka linkitin avaamaani ketjuun. Farmarista löytyy myös jo kuvia, joissa auto on naamioimaton. Sisusta on minusta erittäinkin tyylikäs.
Varmasti varteenotettava vaihtoehto luokassaan ja haastaa näitä tällä palstalla enemmän kiinnostavia premium-merkkejäkin monissa kohdin. Johan Passatkin on kepittänyt edellisen mallin E-luokan ja 5-sarjan parissakin testissä, että alkaa nuo ylemmän keskiluokan mallitkin olemaan varsin hyviä autoja.
Insigniassa olisi hyvää 5-ovisen mallin suuri tavaratilan lastausaukko, jota isot premiumitkaan ei sedan-malleissa tarjoa. Eli ensimmäisiä vertailutestejä odottelen mielenkiinnolla mitä Insignia tarjoaa vaikkapa suhteessa Passatiin ja Superbiin, jotka on dominoineet testejä luokassaan.
Tässä vielä TM:n oma raportti aiheesta!
https://tekniikanmaailma.fi/autot/opel-tavoittelee-suomessa-viidetta-kasvun-vuotta-iskulause-7in17/
Harmi ettei Ampera-e tule(kaan) vielä tänä vuonna. Sen kisaa sähköautojen markkinoilla olisi mielenkiintoista seurata jo aiemmin!
Mopoautoilija: "Insigniassa olisi hyvää 5-ovisen mallin suuri tavaratilan lastausaukko, jota isot premiumitkaan ei sedan-malleissa tarjoa."
Unohdat jälleen kerran (tarkoituksella?) BMW:n 5-sarjan GT:n.
Suomen BMW:n sivuilla luki että 5GT:n tuotanto on päättynyt, uusi malli kai tulossa. Ilmeisesti on sulavalinjaisempi. Taitaa olla vähän eri hintaluokassa kuin Opel Insignia kuitenkin.
http://www.motorauthority.com/news/1101167_2018-bmw-6-series-gt-spy-shots-5-series-gt-gets-a-new-name
5 GT korvautuu 6 GT:llä. Ei todellakaan sen hintaluokan auto, johon itselläni olisi varaa.
"Uudistunut" (erottakoon muutokset ken pystyy) 3 GT koeajettiin Iltasanomissa:
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005033618.html
P.S. Syyttäkää itseänne, kun ei Opel kiinnosta, että tästäkin ketjusta tuli BMW-keskustelu.
Lähinnä muutaman automerkin ympärillähän täällä keskustelu käy.
Seurailen Opelia koskevaa omilta forumeiltaan.
Insignian tilaaminen saksalaisten mukaan olisi mahdollista jo helmikuussa. Maaliskuussahan sillä on virallinen esittely.
Mielenkiintoinen auto tulossa.
Jos ei ketä kiinnosta, niin omapahan on asia.
Tämä palstan sisäsiittoisuus on harmittavaa, kun täällä ei kiinnosta muut merkit kuin BMW ja Volvo sekä Audi ja Mersu satunnaisesti. Opelia tyydytään lähinnä haukkumaan laadusta, kun kummin kaimalla on ollut epäluotettava Opel. Täällähän unohtuu, että mitään muita kuin nuo em. automerkit on edes olemassa.
Ihan lähipiirissä oli uudehko Opel, joka osoittautui varsin epäluotettavaksi. Ei minulla ole mitään tarvetta Opelia arvostella, mutta kai tosiasian saa ääneen sanoa? Suhtaudun siis edelleen pienellä varauksella Opelin luotettavuuteen.
Itse olin jokseenkin kiinnostunut vanhasta Insigniasta, kunnes innostus lopahti, koska ominaisuudet eivät ehkä aivan olleetkaan halutulla tasolla. Uusi on varmasti parempi, mutta vaikea siitä on kauhean paljon vielä keskustella, koska itse en ole lukenut esimerkiksi testejä kyseisestä autosta. Jostain syystä itseäni ei uuden Insignian ulkonäkö lämmitä (ainakaan kuvissa). En tiedä mikä siinä on vialla, mutta hyvältä se ei minun silmääni näytä. Vanha Insignia oli paremman näköinen markkinoille tullessaan ja siitä todella pidin.
Joka tapauksessa on hyvä asia, että Insignian kaltaisia vaihtoehtoja kalliimmille "premiumeille" tulee. Passat on toinen selkeä vaihtoehto, mutta minun silmääni niin kuolettavan tylsän näköinen kottero, että sellaista en olisi voinut edes harkita. Luultavasti pian tuleva CC korjaa tilanteen.
PS: Ei kai sitä voi kritisoida, jos jokin auto ei kiinnosta?
PPS: Olikos muuten Kia vai Huyndai, jolta esiteltiin juuri todella menevän näköinen viistoperä. Ensimmäistä kertaa näin korealaisen, jossa myös sisustus vaikutti tyylikkäältä ja laadukkaalta.
Mp-autoilija,
Mitäpä noista.
Yhtään ainokaista autoa ei ole onnistuttu valmistamaan, jossa ei olisi tai johon ei tulisi vian vikaa.
Eikä moista koskaan tule.
Uutta Insigniaa odotellaan ja käydään aikanaan katsomassa.
Auto-m,
no eipä siitä vielä ole paljoa testejä ehditty tehdä, kun on niin uunituore.
Itsekullakin on oma makunsa kuin myös autojen osalta.
Eihän siinä sen ihmeempää.
Opelista löytyy mm. seuraavalla sivulla tietoa, jos ei ole aiemmin tullut käytyä ja sikäli mikäli se ylipäätänsä sattuisi kiinnostamaan.
www.opel-blog.com
Lukio-saksa ei ole enää oikein hallussa, mutta tuolta Opel-blogista löytyi hyvä englanninkielinen videolinkki.
Merkillepantavaa on, kun 194 cm esittelijä istuu takapenkille. Auton muotoilu huomioiden myös pääntilaa näyttää olevan yllin kyllin. Minusta ihan tyylikäs auto ja näyttää tuossa videossa paremmalle kuin julkaistuissa kuvissa. Ehdottomasti otan Insignian valikoimiin tulevaa autoa valitessa. Siitä on julkaistu aika mairittelevia ennakko-koeajoja.
Minulla on ollut Vectra B kolme vuotta. Ei vikoja.
Tuttavapiirissä on ollut Omega ja Vectra C farmari. En ole kuullut mainittavista vioista.
Toinen kiinnostava on VW Arteon, joka on VW CC:n seuraaja ja esitellään keväällä. Sen pitäisi myös kasvaa reilusti ja olla uusi VW:n lippulaiva peräti ja on myös 5-ovinen, jossa takaluukku aukeaa katonrajasta asti.
Itseäni siis lähinnä harmittaa tämän palstan ajautuminen lähinnä taistelukentäksi BMW vastaan Volvo. Kun on niin monia muitakin automerkkejä ylemmässä keskiluokassa, mutta niistä ei täällä keskustele kukaan. Eihän se kenenkään syy ole, että vain premium-merkit kiinnostaa täällä, vaan syy on se, kun täällä on niin vähän keskustelijoita. Toki moottoripyöräilystäkin olisi kiva keskustella enemmän, mutta ei ole keskustelijoita siitäkään aiheesta tuolla mp-osiossa.
Sepä se, kun vain muutamat ovat koko ajan esillä.
Ei ne kaikkia läheskään kiinnosta jo hintaluokankin takia.
Keskustelijat kaihtavat.
Kiitos, tuo takapenkin pääntilan tieto onkin tärkeä.
Tuon blogin löysin tänään, enkä paljoa ehtinyt vielä katsella.
Onhan noida monia valittavissa, mutta katson järkevimpänä pysyä Opelissa myös seuraavan suhteen.
Opel on julkistanut uuden Mokka-kokoluokan katumaasturinsa Crossland X:n kuvat:
http://www.iltalehti.fi/autot/201701182200055484_au.shtml
Crossland X:ään saa runsaasti Opelin uusia varusteherkkuja
Taitaa olla ensimmäisiä esitteitä uudesta Insigniasta:
http://www.motor-talk.de/forum/aktion/Attachment.html?attachmentId=751534
On kyllä hieno tuo Insignia tumman sinisenä (=lempivärini autolle) ja myös ruskea sisusta on hieno. Aika premium-tason fiilis jopa tuossa uudessa Insigniassa kuvien perusteella.
-
Aika vahvoja huhuja liikkuu Opelin myynnistä PSA:lle. Tuon jälkeen Euroopan autokauppa olisi pykälän verran keskittyneempää. Jos kauppa toteutuu, niin puheet supervuodesta pitävät kerrankin paikkansa.
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/peugeot-citroen-aikoo-ostaa-opelin-gmlta/MfJz55Ba
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/saksassa-tyrmistyttiin-opelin-myyntiaikeista/AZSAsA3j
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/opel-peugeot-citroen-nousisi-euroopan-toiseksi-suurimmaksi/iV49dUB8
Varmistui, että PSA on ostamassa Opelin (ja Vauxhallin)!
https://tekniikanmaailma.fi/autot/autoalan-jattikauppa-varmistui-peugeotin-citroenin-valmistaja-osti-muun-muassa-opelin-brandin/
http://www.iltalehti.fi/autotestit/201703302200094544_at.shtml
https://tekniikanmaailma.fi/autot/nain-uusi-omistaja-psa-aikoo-polkaista-opelin-tuotannon-taas-kannattavaksi-vapautamme-tyontekijat-ja-merkkien-voiman/
Kauppa on siis saatu kaikinpuolin maaliin ja Opel on osa PSA konsernia. Suomalaisittain sopivasti ensimmäiset crossland x mallit ovat tulleet myöskin alkukuusta liikenteeseen.
http://www.opel.fi/vehicles/opel-valikoima/autot/crossland-x/index.html
Ulkonäöllisesti melko karsea kottero, mutta sisätiloiltaan ilmeisesti toimiva. Moottorit ranskalaisten "puretech" malleja jotka ovat luokassaan engine of the year palkittuja.
Vuosia sitten alkanut yhteistyö eteni yrityskauppaan kyllä sopivasti, koska yhteityömallit tulevat juurikin nyt markkinoille.
Tämä seuraavaksi tuleva on jo vähän enemmän auton näköinen.
http://www.autobild.de/artikel/opel-grandland-x-2017-vorstellung-10641115.html
Näitä tila-autoja ja katumaastureita on kyllä jo kaikissa kokoluokissa ristiinrastiin. Sopiva luulisi löytyvän jos kiinnostaa. Ford tosin lopettaa pienimmän mallinsa.
https://tekniikanmaailma.fi/autot/kertomuksia-nykyajasta-katumaasturit-korvaavat-tila-autot-joten-jatamme-hyvastit-ford-b-maxille/
Yleensä työntekijöiden vapauttaminen tarkoittaa irtisanomista. Mitenkähän tässä mahtaa käydä.
Katselin uutta Insigniaa ja tarjoaahan se paljon autoa jopa alle 30k€. Monikäyttökori on myös iso plussa. Kokoa löytyy lähes 5-sarjan bemarin tasoon ja laatu näyttää olevan kohdallaan. Toki mikä on fiilis ratin takana on eri asia, mutta ensivaikutelma on hyvä:
http://www.opel.fi/vehicles/opel-valikoima/autot/insignia-grand-sport/index.html
Joka tapauksessa erinomainen vaihtoehto VW Passatille sekä Volvo S/V90 -malleille.
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/opel-vaihtaa-kokonaan-psan-moottoreihin-oma-tuotanto-ajetaan-alas
Tämän uutisen valossa supervuosi saa karun lopun!
Insignia B jäänee viimeiseksi aidoksi Opeliksi. Yrityskauppaa ei taidettu "myydä" Opelin työntekijöille ihan tälläisilla puheilla:
”PSA ei tarvitse Opelin hyvin tavanomaista teknologiaa mihinkään. PSA on selkeästi edellä teknologiapuolella, joten se tuodaan aivan varmasti mukaan myös Opeleihin.
Tai:
“Kaikki PSA:n moottorit täyttävät jokaisen lakipykälän ja vaatimukset niissä maissa, missä teemme kauppaa. Haluamme varmistaa, että näin tulee olemaan myös Opelien kohdalla. Uskomme silti, että saamme edelleen Opelin osaamisesta paljonkin synergiaetuja”
Näin siis PSA:n puolesta puhuvat Gilles Le Borgne ja Peter Fintl.
Millä tavalla yhden konsernin moottoreista toisen konsernin moottoreihin siirtyminen tekee Opelista vähemmän "aidon"?
Näitä imagojuttuja varmaan: kato saksalaisesta imagosta ranskalaiseen. Se tod.näk. riittää pelkästään....
NHB: Millä tavalla yhden konsernin moottoreista toisen konsernin moottoreihin siirtyminen tekee Opelista vähemmän ”aidon”?
Ei pelkkien moottoreiden vaan kun alustatkin otetaan PSA:lta, niin mitä enää jää?
Kumppani: Näitä imagojuttuja varmaan: kato saksalaisesta imagosta ranskalaiseen. Se tod.näk. riittää pelkästään….
Olet varmasti jäljillä!
Ei nyt aivan aiheeseen osu, mutta laitettakoon tähän saksalaisen suunnittelun periaate; "Warum etwas einfach machen, ob Mann es kompliziert machen kann."
Mitä saksalaista imagoa on jenkkikonsernin globaaleissa bulkkituotteissa? Onhan tietenkin koko Jenkkilän kulttuuri perinyt erittäin paljon germaaneilta, mutta myös Gallian valloitti germaaninen frankkien heimo.
Älähän nyt höpöjäsi ala vähättelemään saksalaista Opel-merkkiä, arvon NHB! Sinähän vain entistä enemmän todistat imagoväitteeni, hehehe. Pesuveden mukana menee jenkkiautot ja ranskalaiset vissiin kanssa.
Vai bulkkituotteitako himmaat? Massatuotantoautoja ja globaaleille markkinoille ne on muutkin merkit, joihin viittaat todennäköisesti tuolla.
Maailmassa tehdään erittäin vähän autoja yksilöllisille markkinoille saati käsityönä isolla prosentilla yksilöllisesti valmistettavia. Kyllä nyt todella yrität nostaa lehmänhäntää oikein kurkinosturilla.