Kitkakerroin

67 kommenttia
13»
  • Kyllä minua niin harmittaa kun näillä KESKUSTELU palstoilla tarkoituksenhakuisesti kärjistetään jopa yhden sanan tarkoitusperä.
    Pitäkää keskustelunne, minä luen nyt Tuulilasi lehteä.
    Kuten sanottu:Ei tästä pipoa kannata repiä pärjätäänhän me talvella useimmiten liman että tiemerkinnät ei näy.

      
  • Karrette: ”Tiukasti reunaviivan vieressä ajaminen vähentää rengasmelua, mutta liikenneturvallisuutta se tuskin lisää.”

    Tässä asiassa on kaksi puolta jotka keskustelussa sekoittuvat samaksi. Liikennesääntöjen mukaisessa paikassa ajaminen tosiaan vähentää rengasmelua NYT, mutta se johtuu vain siitä että niin moni ajaa alitajuisesti eikä tietoisesti valitulla paikalla. Jos kuljettajien enemmistö ajattelisi ajamistaan, urat olisivat lähempänä reunaviivaa, ja rengasmelukin lisääntyisi.

    Lueskelin vähän mitä ajoradan oikean reunan todellisen tai koetun siirtymisen vaikutuksista tiedetään, ja pidän sen perustella faktana että se vaikuttaa liikenneturvallisuuteen. Tutkimusten mukaan nopeuden sovittaminen kuhunkin tilanteeseen näyttää toimivan henkisen rasituksen säätömekanismina. Kun siirtyy kauemmas reunaviivasta, koettu turvallisuusmarginaali kasvaa koska tie tuntuu leveämmältä. Koska on luonnollista haluta perille nopeasti, on myös luonnollista lisätä nopeutta kun koettu riskitaso laskee. Samoin käy kun tien piennarta levennetään. Etäisyys tien varrella oleviin esteisiin kasvaa, se saa nopeuden vaikuttamaan pienemmältä, ja se taas saa kuljettajat nostamaan ajonopeuksiaan.

    Tutkimusten havainnot tien ja pientareen leveyksien vaikutuksista onnettomuuksien määrään vaihtelevat, joten siitä ei voi sanoa mitään varmaa. Mutta jos ainoa muuttuva asia on nopeuden aleneminen lähemmäs tien reunaa siirtymisen vuoksi, niin minusta on selvää että siitä seuraa onnettomuuksien seurausten lievenemistä, eli liikenneturvallisuuden lisääntymistä.

      
  • TeeCeen Pipo on jo riekaleina nyt hän käy jo kaverinkimppuun kun häntä harmittaa reunaviivojen päällä ajo.

      
  • Kannattaisiko joidenkin kommentoijien lukea alkuperäinen viestini vähän tarkemmin. En ollenkaan ottanut puheeksi akseli- tai raideväleihin, enkä merkkikohtaisiin ominaisuuksiin, vaan pelkästään siihen, miten jarrutus- ja kiihtyvyynominaisuudet muuttuvat. Siihen, miten "hyvä" kuski kukin on, otettakoon kantaa muilla forumeilla. Ajoin oman korttini v. 1966, enkä vieläkään koe olevani mitenkään hyvä, saati erinomainen kuljettaja. Joka päivä tulee eteen joku tilanne, jota en ole ennen kohdannut.

      
  • Liikenteessä jokainen päivä on erilainen ja sen on osuttava kerralla kohdalleen uusintoja ei ole.
    Jokainen jääpolanne on erilainen ja aina on vaarallista ajaa sen yli tai päällä jos muita vaihtoehtoja on.

      
  • Olen kiinnittänyt erityistä huomiota ajouriin tämän talven aikana ja huomannut, että mutkissa oiotaan todella paljon ja ajourat kulkevat selvästi vastaantulevan kaistan puolelta. Täysin käsittämätöntä ajotapaa noudattaa yllättävän suuri määrä autoilijoita. Mikä ajaa autoilijoita ajamaan vastaantulevien kaistan kautta mutkissa? Osaako kukaan näin ajava selittää tuota absurdia toimintaa? Tuskin kukaan kehtaa sitä edes tunnustaa.

    Nokian Renkaat suosittelee kierrättämään renkaita etuakselilta taka-akselille aina 8 000 kilometrin välein rengaskuluman tasaamiseksi.

    Lopuksi Morri muistuttaa ajotavan merkityksestä. Talvisilla teillä näkee paljon ajouria, jotka vaikuttavat ajomeluun.

    – Jos menee paljaalla asfaltilla vähänkin sivuun näistä urista, löytää heti vähemmän kulunutta tienpintaa kuin urien pohjasta. Se voi vaikuttaa ajomeluun selvästikin. Ja on liikenneturvallisuudenkin kannalta parempi, etteivät kaikki ajaisi samoilla kiskoilla ja aivan peräkanaa.

    http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005101606.html

      
  • Minä ajan aina kaistan keskialueella on uria tai ei.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit