Törkeä liikenne käytös

59 kommenttia
«1

Olin tulossa Mäntsälän koulusta ja ajoin rekan perässä suuressa lumimyrskyssä. Ohitin rekan, kun jäljessäni oleva auto tööttäsi jatkuvasti ohittaessani rekkaa. Ja kun pääsin rekan eteen, niin tämä henkilöauto jarrutti suuresti eteeni. Oliko tarkoitus aiheuttaa kolari, kuolema tai jokin muu paha tilanne. Mistä näitä törkimyksiä riittää??!!

  
  • Jos se auto tuli takana ja tööttäili, niin miten se pystyi jarruttamaan edessäsi? Olisi ehkä syytä avata tilannetta vähän selkeämmin ja aloittaa tilanteesta ennen ohitusta. Mikä tässä liittyi ja mihin vielä päälle?

    Tämä olisi voinut kuulua siis jo olemassa olevien otsikoiden alle, kuten "Omat mokat", tai sitten vain "Tilanteita liikenteessä" -otsikon alle...

    Silti tuossa oli selvästi jotakin protestoitavaa jollakulla jostakin syystä, minkä tuo tietysti olisi voinut jättää väliinkin. Eikös se ole aika selvää? Ja jostain niitä näköjään riittää...

      
  • Kumppani voisi perustaa sekavat jatkokysymykset otsikon.

      
  • Jätän muut vääntämään kättä oikeassa ja väärässä olemisesta.

    Siltä varalta, että jotain muutakin kiinnostaa syyllisyyskysymyksistä riippumatta pysytellä poissa ajoneuvon pirstaleiden sironta-alueelta on hyvä miettiä, mitä asialle voisi tehdä itse. Tööttääjän ajotapaan on vaikea vaikuttaa, mutta omaansa voi.

    Vanhaauto: En syytä sinua mistään. Mutta jos koit tilanteen uhkaavaksi, miten varmistat ettei se toistu?

    EDIT: nimimerkki korjattu.

      
  • 740GLE:
    Tööttääjän ajotapaan on vaikea vaikuttaa, mutta omaansa voi.

    Kyyyllä....

    jos koit tilanteen uhkaavaksi, miten varmistat ettei se toistu?

    Tekemällä jotakin oikeammin. Paremmin. Eri tavalla. Alkuperäisestä kuvauksesta (ei 2016 vaan nimim. vanhaauto) ei vaan oikein ota tolkkua, kuka teki, mitä, miksi ja mistä seurasi mitäkin. Siksi nuo kaksi vaihtoehtoista otsikkoakin laitoin tarjolle.

    Miksi siis tuollainen kysymys, jos kerran jätät muut vääntämään kättä oikeassa ja väärässä olemisesta....

    Minun toteamukseni oli, että olisihan sen protestin voinut jättää tekemättäkin. Tai miksi sinä tuota kutsut sitten itse. Muuten lähinnä ihmettelin nimimerkin purkausta... Olisiko oikeampi vastaus sitten ollut, että "törkimyksiä löytyy Mäntsälän suunnasta".

      
  • Oliko tapahtumapaikka taajaman ulkopuolella valoisana aikana? Ehkä kyseessä oli ohitusmerkkinä käytetty äänimerkki? (TLL §34)

    "Milloin vaaran välttämiseksi on tarpeen, kuljettajan on annettava ääni- tai valomerkki taikka jarruvaloa käyttämällä tai muulla tavalla kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota. Muutoin äänimerkin saa antaa vain taajaman ulkopuolella valoisana aikana ohitettaessa."

    Ohituksen jälkeen suuresti eteen jarruttaminen oli varmasti otsikon mukaista törkeää liikennettä ja käytöstä.

      
  • Kumppani:" Miksi siis tuollainen kysymys, jos kerran jätät muut vääntämään kättä oikeassa ja väärässä olemisesta.…"

    Jätän muut miettimään laillista ja moraalista oikeaa ja väärää. Tavoitteeni on päästä perille ja omaa ajoa mukauttamalla pysyä poissa ajoneuvon pirstaleiden sironta-alueelta.

    Tiedän parikin vastausvaihtoehtoa jotka sopisivat tilannekuvaukseen, mutta kysyn herättääkseni aloittajan miettimään mitä hän voisi tehdä asialle itse, tai täsmentää tilannekuvausta paremman pakotien suunnittelemiseksi.

    Kiitos kun osoitit nimimerkkivirheeni aiemmassa postissani.

      
  • OK, sitä odotellessa....

      
  • Kyllä siinä on aikavähän tehtävissä moottoritiellä ajettaessa talvirajoitusta ja ohittaa rekkoja mitkä ajaa rajoitintavastaan kun itse ei ylitä sallittua nopeutta ja takaa tulevat hiillostaa suorastaan törkeän pienillä etäisyyksillä.

      
  • No mistäs sinä Quu tähän moottoritien tempaisit?

      
  • "Olin tulossa Mäntsälän koulusta ja ajoin rekan perässä suuressa lumimyrskyssä. Ohitin rekan"

    Näissä olosuhteissa ei missään tapauksessa saa mennä vastaantulevan kaistalle, joten oletan että ohitus on tapahtunut moottoritiellä ja laitan senkin kyseenalaiseksi kannattaako ohittaa ollenkaan edes moottoritiellä. Muutaman minuutin ajansäästöllä on liiansuuret panokset, jopa kanssa autoilijoiden henki.

      
  • 740GLE:
    Jätän muut miettimään laillista ja moraalista oikeaa ja väärää.

    Tuossa sitä taisi Quun kirjoittamana tulla, vai mitä?

      
  • Quu:"Kyllä siinä on aikavähän tehtävissä moottoritiellä ajettaessa talvirajoitusta ja ohittaa rekkoja mitkä ajaa rajoitintavastaan kun itse ei ylitä sallittua nopeutta ja takaa tulevat hiillostaa suorastaan törkeän pienillä etäisyyksillä."

    Ihan hakemattakin tulee mieleen kaksi asiaa:
    1. Ellei ohitusta voi tehdä muita häiritsemättä, voi jättää ohittamatta
    2. Ellei aio ohittaa, jättää ainakin sen verran vapaata tilaa eteensä, ettei siihen ilmaantuvan ohittajan vuoksi tarvitse itse tehdä yhtään mitään turvavälin kasvattamiseksi

    Tämä saattaa merkitä odottelemista alle rajoitusnopeudella sellaisten vuoksi, jotka ovat valmiita ylittämään sallitun nopeuden. Mutta en minä ainakaan keksi muuta laillista toimintatapaa?

      
    1. "Ellei ohitusta voi tehdä muita häiritsemättä, voi jättää ohittamatta"

    Kuinka sen ohjeen voi välittää perässä hiillostavalle?
    Minä ajan paljon moottoritiellä ja sillä on hyvin paljon raskasta liikennettä eikä liikennesääntöjä ole laadittu ylinopeutta ajavien ehdoilla.

      
  • Quu:" Kuinka sen ohjeen voi välittää perässä hiillostavalle?"

    Ei ole tullut mieleeni edes yrittää, miksi ihmeessä tekisin niin? Ei toisen asenteeseen voi vaikuttaa, omaan voi.

    Hiillostaja heitetään ohi ensimmäisessä mahdollisessa tilanteessa. Hiillostamalla hän on jo todistanut arvostelukyvyttömyytensä, joten ajan mieluummin kaukana hänen takanaan kuin lähellä hänen edellään.

      
  • Kuinka on mahdollista ajaa takana ajavan takana?

      
  • Sen kun keksit, niin loppuu se perässä hiillostaminen.

      
  • Kävin eilen Helsingistä Lahdessa ja yritin ratkaista pulman kuinka siirryn ohitustilanteessa takaa tulevan taakse. Takaa tulevat ei loppuneet ennen Lahtea.

      
  • "Hiillostaja heitetään ohi ensimmäisessä mahdollisessa tilanteessa. Hiillostamalla hän on jo todistanut arvostelukyvyttömyytensä, joten ajan mieluummin kaukana hänen takanaan kuin lähellä hänen edellään."

    Luulen tietäväni, mitä tuolla tarkoitetaan.
    Mutta:
    Olen ohituskaistalla ohittamassa sallittua nopeutta ja taakse pöllähtää "hiostaja" niin tehtävä antaa tilaa on mahdoton, jos taas laskee ensin kaikki peilissä näkyvät, niin esim. Hämeenlinnantiellä omavuoro venyy kohtuuttomuuksiin. Kuten sanottu liikennesääntöjä ei tehdä ylinopeutta ajavien ehdoilla

      
  • Quu:
    Kuinka on mahdollista ajaa takana ajavan takana?

    740 GLE
    Sen kun keksit, niin loppuu se perässä hiillostaminen.

    Eikös tässä ollu kyse edessä hiillostajasta - jonka tosin kerrottiin ajavan ja vilkuttelevan valojaan takana tosiaan...

      
  • Kumppani: "Eikös tässä ollut kyse edessä hiillostajasta – jonka tosin kerrottiin olevan takana tosiaan…"

    Aivan, nyt ratkesi taas yksi moottoritieajoa vaarantava ajotapa.

      
  • Minusta tässä ei ole ratkennut yhtään mitään. Ja edelleen Quu, mistä sinä päättelet, että aloittaja ajoi moottoritietä?

      
  • 2016: Olen ohituskaistalla ohittamassa sallittua nopeutta ja taakse pöllähtää ”hiostaja” niin tehtävä antaa tilaa on mahdoton,
    Ei se takaasi lähestyvä mitään tyhjästä pöllähdä. Kolmostien linjauksella heikkokin peilien käyttäjä ehtii nähdä sekä takaa lähestyvän että tämän käyttämän ylinopeuden jo hyvissä ajoin.

    Onneksi lakia ei ole kirjoitettu lain rikkojan näkökulmasta, vaan ohittajan mahdollisesta ylinopeudesta huolimatta sinua sitoo velvollisuus pidättäytyä ohittamisesta havaittuasi takaasi lähestyvän aloittaneen ohituksen vasemmalta.

    Tämä on tyypillinen tilanne, jossa omien virheiden aiheuttamaan ongelmaan haetaan selitystä muiden toiminnasta. Jos koet tilanteen vaaralliseksi, teit väärän valintasi vasemman vilkun syttyessä.

    2016: jos taas laskee ensin kaikki peilissä näkyvät, niin esim. Hämeenlinnantiellä omavuoro venyy kohtuuttomuuksiin.
    Ahaa, kyse olikin siitä, että sinun pitää saada ohittaa ensin.

    Valinta oman turvallisuuden ja muiden edellä ajaminen on monille muillekin vaikea.

      
  • Asia on yksiselitteinen ettei ohittavaa ja ohitettvaa ajoneuvoa saa häiritä.
    Ahaa, jos minä saavutan ohitettavan auton ensin niin minä myös ohitan ensin.

      
  • "Olin tulossa Mäntsälän koulusta ja ajoin rekan perässä suuressa lumimyrskyssä."

    Kumppanille vastauksena tuosta minä päättelin ettei kukaan järkevä noissa olosuhteissa mene vastaantulevan kaistalle.
    Miten se mielestäsi vaikuttaa ohittajan oikeuksiin jos kyseessä on kaksisuuntainen tie?

      
  • Quu:
    minä päättelin ettei kukaan järkevä noissa olosuhteissa mene vastaantulevan kaistalle

    Mutta me emme tiedä. Arvailu on arvailua, mutta "fiksut johtopäätökset" kannattaisi tehdä vain paremmilla tiedoilla, vai mitä. Emme osaa arvioida edes "lumimyrskyn" astetta, ei tien kohtaa, valaistusta. Oliko järkevää ohittaa, jos vaikka olivat motarillakin, jos sisäkaista on lunta täysi? Jos yksi ei ollut järkevä, niin ei ollut kyllä se toinenkaan. Ym ym ym.

    Miten se mielestäsi vaikuttaa ohittajan oikeuksiin jos kyseessä on kaksisuuntainen tie?

    Ei hän ollut huolissaan ohitusoikeuksistaan, jos tarkemmin luet. Protestointi oli se pointti. Senkin suhteen hän jätti aukkoja tarinan kulkuun, mutta "päättele" sinä vaan...

    Aloittaja, olisiko ollut trolli, ei ole kommentoinut yhtään mitään aloituksen jälkeen, muuten....

      
  • Jos ja kun heräsin huomasin että käsi oli kusipotassa.

      
  • 2016:" Ahaa, jos minä saavutan ohitettavan auton ensin niin minä myös ohitan ensin."

    Jos ehdit saada vasemman vilkun päälle ennen saavuttamaasi autoilijaa, niin TLL 18§ ja 19§ mukaan kyllä.

    Tämä aiheuttaa jonoissa toisinaan ryntäilyjä, mutta tien laadusta riippumatta ainakin jompi kumpi noista pykälistä estää ohittamisen silloin kun vasen vilkku syttyy takana.

      
  • Siinä vaiheessa kun ohitetaan kaikkien § mukaan ja takaa tullaan ylinopeutta liian lähelle niin takaa tulijalla on jäänyt opinnoissa pari § väliin.

      
  • Osittain oikein!

    Se takanatuleva on tosiaankin syyllistynyt vähintäänkin ylinopeuteen ja siitä hän myös vastaa oikeudessa, jos juttu sinne saakka menee.

    Jos taas jonosta eteen poukatessasi arvioitkin nopeudet väärin, ja heti vasemmalle kaistalle kääntäessäsi kolahtaa, sinä olet toisena syytettynä samassa oikeudenkäynnissä vastaamassa omasta ohituksestasi. Oikeus päättää, oliko takaasi ylinopeudella lähestyneen ylinopeus riittävän suuri rikkomaan ennalta-arvattavuusperiaatteen edes osittain, vai meneekö romuläjä yksinomaan sinun laittoman ohituksesi piikkiin.

    TLL 18§ ja 19§ pykälän (eikä minkään muunkaan §) voimassaolo ei lakkaa sinun autosi kohdalla, vaikka arvioisit jonkun muun kuljettajan rikkovan lakia. Kaksi väärää ei tee yhtään oikeaa, vaan kaksi rikollista, joista kumpikin vastaa omista tekemisistään.

    Tällä on tietenkin sellainen ikävä sivuvaikutus, että hätäinen ohittaja voi sitä ryöstöhyödyntää. Mutta minkäs teet, ellet ole itse valmis rikkomaan lakia?

    Jos taas takaasi ylinopeudella lähestynyt oli oikealla kaistalla sinun aloittaessasi laillisen ohituksesi, koko rikos kaatuu hänen piikkiinsä. Siitä huolimatta tilanteeseen ei ole pakko alistua, jos sen kokee uhkaavaksi.

      
  • Voihan sitä säveltää loputtomiin tilanteita. Tässä kuitenkin on lähtökohtana että ohittaja ei häiritse kaistaa vaihtaessa muuta liikennettä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit