Saksalaislehti: Daimler manipuloinut miljoonan auton moottoria

46 kommenttia
«1

Viranomaiset epäilevät, että Daimler on käyttänyt samanlaista huijausmekanismia kuin Volkswagen, joka vuonna 2015 myönsi huijanneensa päästömittauksissa.

http://www.is.fi/autot/art-2000005289417.html

  
  • Näinhän se taitaa olla, että Daimlerin ja VW:n osaaminen ei vain riitä. Ei osata tehdä vaatimuksien mukaista moottoria ilman huijausta. Taitaa olla Saksassa maan tapa. Ehkä voisivat kysellä kiinalaisilta apua. :)

      
  • No höh, jäikö mulle Musta Pekka käteen?

    Voiko siitä tehdä edes mopoauton:
    http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/tiede-tekniikka/nopeusrajoitettu-henkilöauto-vaihtoehto-mopoautolle-1.198304

    Vaihtoarvo ei huoleta, sitä ei minun käyttöni jäljeltä kilometrivammaisessa autossa enää ole. Mutta pakolliset softapäivitykset ainakin Volkkarin osalta heikensivät ruotsalaishavaintojen mukaan käyttöominaisuuksia merkittävästi, että jos tämä siihen menee, niin pitää miettiä vaihtoehtoja? Litra lisää kulutukseen ja 100 Nm pois alaväännöstä veisi erittäin suuren osan sitä, mihin autossani ihastuin.

    Katsotaan nyt kuitenkin ensin, mistä on kyse. Nimittäin lehtijuttu ei kerro mitä on löydetty. Normista poikkeavissa olosuhteissa saadut normista poikkeavat päästöt eivät voi enää yllättää ketään, mutta jos on ajettu normin tapaan liikenteessä ja päästöt silti poikkeavat normista, niin se kuulosta erittäin epäilyttävältä.

    TM talvitestin 2017 mukaan Volvon NOx päästö oli kylmänä yli kaksinkertainen ja lämpimänä 31-kertainen Mersuun verrattuna, joten tässä suhteessa apu ei taida olla tulossa siitä suunnasta.

      
  • Mutta näissä testioloissahan ne huijausohjelmat nimenomaan toimivat. :)

      
  • Volvon apuja MB tuskin kaipaa kuten 740 GLE totesi " TM talvitestin 2017 mukaan Volvon NOx päästö oli kylmänä yli kaksinkertainen ja lämpimänä 31-kertainen Mersuun verrattuna, joten tässä suhteessa apu ei taida olla tulossa siitä suunnasta."

    BMW X5 oli maantiekokeen selvittänyt myös käytännössä konepelti kiinni. Hieman ihmetyttää se kun BMW:ssä ja MB:ssä on urealaitteisto ja MB:iä epäillään nyt samasta huijauksesta kuin Audia, Volkswagenia ja muita VW-konsernin autoja.

      
  • Sinänsä kyllä huvittavaa tuo Auto-m:n trollaamminen, kun lukuisissa maantieolosuhteissa ajetuissa testeissä on todettu Mersun nykyisen teknologian olevan paras tässä asissa, mutta Volvon monet mallit ovat ovat hyvin huonoja tässä. No trollihan ei karvoistaan mihinkään pääse.

    Tuon Mersun vanhan huijausmoottorin NOx-päästö on näköjäään 57 prosenttia pienempi kuin Volvo nykyisen ja ah niin puhtoisen uusimman moottorin.
    http://www.tuulilasi.fi/uutiset/saksalaislehti-testasi-euro-6-dieseleiden-arkiajon-nox-paastoja-monissa-dieseleissa

    XC60 päästelee NOx:eja vain noin kymmenen kertaa E-Klassea eli priimusta enemmän. Jotenkin Fiat 5000X onnistuu ylittämään tuon Volvonkin tason vielä reilulla marginaalilla.
    http://www.duh.de/uploads/media/EKI-Bericht_NOx_und_CO2-PEMS-Messungen_20160913.pdf

      
  • NHB onko linkissäsi Nykyinen Volvo
    Saksalaislehti testasi Euro 6 -dieseleiden arkiajon NOx-päästöjä – monissa dieseleissä todelliset päästöt moninkertaiset!
    26.11.2015 | Max Lange

      
  • Juurihan tuossa jo kirjoitin, että Volvon nykyinen moottori on kyseessä.

    Tämä on trollaajille vähän haastava aihe, kun oikeastaan yhdelläkään merkillä ei kotipesä ole puhdas.

      
  • "Juurihan tuossa jo kirjoitin, että Volvon nykyinen moottori on kyseessä.

    Tämä on trollaajille vähän haastava aihe, kun oikeastaan yhdelläkään merkillä ei kotipesä ole puhdas."

    Unohdit ilmeisesti mainita sen että Saksan poliisi ja syyttäjäviranomaiset ovat nimenomaan Mercedeksen kimpussa.

    Huijausmoottorit ovat turbodieselit OM 642 und OM 651 ja näitä on yli miljoonassa autossa.

    Miten muuten Volvon NoX-päästöt liittyvät siihen että Mercedes-Benz on huijannut yli miljoonaa autonomistajaa ? Kysehän on petoksesta.

      
  • Unohdit ilmeisesti mainita sen että Saksan poliisi ja syyttäjäviranomaiset ovat nimenomaan Mercedeksen kimpussa.

    Ilmeisesti et tajunnut, että ketjun parissa ensimmäisessä viestissähän tuo jo mainittiin.

      
  • Kysyin myös tällaista.

    "Huijausmoottorit ovat turbodieselit OM 642 und OM 651 ja näitä on yli miljoonassa autossa.

    Miten muuten Volvon NoX-päästöt liittyvät siihen että Mercedes-Benz on huijannut yli miljoonaa autonomistajaa ? Kysehän on petoksesta."

    Mercedes-Benz tuskin voi oikeudessa vedota siihen että jossakin Volvon moottorissa on korkeat päästöt.

      
  • NHB
    "Tämä on trollaajille vähän haastava aihe, kun oikeastaan yhdelläkään merkillä ei kotipesä ole puhdas."

    Miten niin? Valtaosa automerkeistä ei ole jäänyt kiinni petoksesta ja huijaamisesta. VW on ja Daimlerista on vahvat epäilykset. Ei tässä ole mitään haastavaa, kuin korkeintaan sinulle.

    Ja pieni läpänheitto ei ole trollaamista, vaikka sinulle tuo näytti menevän tunteisiin.

      
  • Case VAG osoitti auton toimivan samoissa olosuhteissa eri tavoin riippuen siitä tunnistiko auto käynnissä olevan testitilanteen.

    Nyt odotellaan lisätietoa siitä, muuttaako myös Mercedes toimintaansa testitilanteessa, vai onko jälleen kerran normista poikkeavissa olosuhteissa saatu normista poikkeavia tuloksia, kuten olettaa sopiikin?

    Ensimmäinen on vilpillistä kilpailua, josta kuuluukin rangaista, jälkimmäinen on testin laatijan vaatimuksien täyttämistä. En minä ainakaan osaa nykytiedolla sanoa kummasta tässä on kyse?

      
  • Auto-Derrick: "Mercedes-Benz tuskin voi oikeudessa vedota siihen että jossakin Volvon moottorissa on korkeat päästöt."

    Ei tietenkään. Tämä hyvä oikeusperiaate meinaa ajaessakin monella unohtua, kun omille virheille haetaan oikeutusta muiden tekemisistä.

    Yllä oleva tosin lisää mielenkiintoa siihen, miten Volvo on täyttänyt normimittauksen vaatimukset, kun sen käytännön päästöt ainakin minun tuntemissani mittauksissa ovat olleet vielä selvästi suuremmat kuin nyt epäilyksen alaisten Mersun dieselien. Mutta kukin valmistaja vastaa omista tekemisistään, eikä Daimleria auta yhtään se, ettei Volvoa ole tällä kertaa haastettu.

      
  • Kysyin myös tällaista.
    Miten muuten Volvon NoX-päästöt liittyvät siihen että Mercedes-Benz on huijannut yli miljoonaa autonomistajaa ? Kysehän on petoksesta.

    Olet näköjään lisäillyt jälkeenpäin kysymyksiä viestiisi. Vastauta tuohon sinun tarvitsee kysyä trollilta, joka toi kiinaliset mukaan keskusteluun.

    Miten niin? Valtaosa automerkeistä ei ole jäänyt kiinni petoksesta ja huijaamisesta. VW on ja Daimlerista on vahvat epäilykset. Ei tässä ole mitään haastavaa, kuin korkeintaan sinulle.
    Ja pieni läpänheitto ei ole trollaamista, vaikka sinulle tuo näytti menevän tunteisiin.

    Se nyt on täysi sivuseikka, onko joku merkki vielä toistaiseksi jäänyt kiinni huijaamisesta, kun saksalaisten uusimpia dieseleitä lukuun ottamatta kaikki moottorit ylittävät rajat jopa kertaluokan verran. Jos NOx:eja tulee rajusti rajat ylittävä määrä, niin tavalla tai toisella päästöjen hallinta on viritetty toimimaan toisin kuin normitestissä.

    Suosittelen lukemaan ketjun uudestaan läpi. Lisäksesi kukaan muu ei täällä trollaile tai riehu. Yrität nyt selittää, ettei trollaamisesi oikeastaan ole trollaamista ja itse asiassa tunteet olisivatkin minulla pinnassa, vaikka minä kirjoittelen asiallisesti ilman trollauksia.

      
  • Saksan KBA on ilmoittanut (Teknikens Värld 17.4.2016) että VW olisi ollut ainoa fuskaaja tuohon ajankohtaan mennessä. Ilmeisesti aika paljon on eri autoja tutkittu tuolloin ja mittava tarkastusraportti laadittu.

    http://teknikensvarld.se/tyska-kba-volkswagen-ensamma-om-att-ha-fuskat-287596/

    "Det var i slutet av september förra året som Volkswagen avslöjades för att under flera år ha fuskat med utsläppen från deras dieselbilar. NOx-nivåerna, mängderna kväveoxider bilarnas motorer släpper ut, översteg lagstadgade gränsvärden med upp till 40 gånger – vid verklig körning. I steril laboratoriemiljö klarade sig bilarna däremot bra. Omkring elva miljoner bilar, varav 8,5 miljoner av dessa rullar på europeisk mark, är drabbade av fusket.

    Avslöjandet, och Volkswagens omedelbara erkännande, fick många att höja på ögonbrynen och fråga sig; vem mer än Volkswagen fuskar? En av de myndigheter som påbörjade en granskning av olika bilar var tyska transportmyndigheten Kraftfahrt-Bundesamt, KBA, som i november förra året meddelade att de ska undersöka över 50 olika dieselbilar från 23 olika biltillverkare.

    Nu är granskningen avklarad och domen har fallit – Volkswagen är enda biltillverkaren som aktivt har fuskat med hjälp av programvara som lurar de officiella mättesterna. KBA framhåller, via tyska Handelsblatt, att Volkswagen inte är ensamma om registreras för höga värden. Deras tester på väg har visat avvikelser hos andra bilar men värdena har varit inom gränserna för vad som är lagligt.

    En fullständig granskningsrapport ska släppas senare i april och först då kommenterar KBA resultatet mer ingående."

    Tässä lista fuskareista.

    http://www.n-tv.de/auto/KBA-nennt-Diesel-mit-zu-hohen-Emissionen-article17535751.html

      
  • NHB:

    "Se nyt on täysi sivuseikka, onko joku merkki vielä toistaiseksi jäänyt kiinni huijaamisesta, kun saksalaisten uusimpia dieseleitä lukuun ottamatta kaikki moottorit ylittävät rajat jopa kertaluokan verran. "

    Volkswagenin tapauksessa noin 25 miljardin euron verran eroa sillä, että jäikö kiinni harkitusta petoksesta vaiko ei.

    Toisille täysi sivuseikka, toisille ei.

      
  • No pahoittelen NHB todella kovasti tätä julmaa trollaamistani tässä ketjussa. Toivottavasti en pahoittanut kenenkään muun mieltä.

    Ja sivuseikka tai ei, niin eipä ole muut merkit joutuneet ostelemaan autojaan takaisin päästöhuijauksen vuoksi.

      
  • Auto-m: Toivottavasti en pahoittanut kenenkään muun mieltä.
    Myötähäpeää lähinnä... Olisi tietysti hyvä jos kertoisit mihin kiinalaiseen osaamiseen viittasit ;)

    Tuosta N-TV:n artikkelista lyhyt käännös kertoo, että ainoastaan paljon myyviä dieseleitä on testattu, joten lienee ymmärrettävää ettei Volvo ole raportissa kovin kattavasti edustettuna: "In addition to the eye-catching models, 27 vehicles have completed the test without deviations or with at least technically explainable differences to the target value. Including all the tested cars from BMW as well as the Euro 6 models from VW and its daughters, as well as all tested Japanese car models with the exception of the mini SUV Suzuki Vitara. However, the list does not claim completeness; Only very popular diesel vehicles were tested, not all available engines or even types. So there could be a big darkness."

    Volvolta raporttiin näkyy päässeen V60 (D3?), mutta en osaa sanoa onko kyseessä tämä uusin moottoriperhe:
    http://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Anlage/VerkehrUndMobilitaet/Strasse/bericht-untersuchungskommission-volkswagen.pdf?__blob=publicationFile

    eipä ole muut merkit joutuneet ostelemaan autojaan takaisin päästöhuijauksen vuoksi.

    ...vielä.

      
  • Vieläkään en ole löytänyt selkeää tietoa siitä, mitä on mitattu ja miten, mutta nyt Tohtori Viiksi on kertonut aiempaa laajemmasta reilua 1 miljoonaa autoa laajemmasta 3 miljoonan auton vapaaehtoisesta päivityksestä:

    https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-07-18/daimler-to-recall-3-million-diesel-cars-on-emissions-concerns

    225 miljoonaa € yli 3 miljoonan auton päivitykseen ei mahdollista kovin mittavia muutoksia 85 € autoa kohden.

    Atoni on vielä tehtaan konfiguraatiossa, mutta päivityskutsu on selvästikin tulossa. Jos suurelta osin juuri tuon hienon moottorin vuoksi ostamani auto menee päivityksessä ihan pilalle, sitten saattaa tulla mieleen tehdä saman tien perään toinenkin päivitys omalla kustannuksella?

    Odotellaan lisätietoa?

      
  • Daimlerilta massiivinen takaisinveto: yli 3 miljoonaa autoa Euroopassa. Daimler tarjoutuu korjaamaan dieselmersujen ohjelmistot. Yhtiö arvioi korjauksen maksavan sille noin 220 miljoonaa euroa.

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/daimlerilta-massiivinen-takaisinveto-yli-3-miljoonaa-autoa-euroopassa/zBhArrqr

      
  • Asian perimmäinen tekijä on ilmeisesti kaikissa huijaustapauksissa ollut BOSCH. Sen valmistamat moottorinohjauslaitteet ovat antaneet autonvalmistajille kaikki huijauksen mahdollistamat ohjauskoodistot ja ominaisuudet.

      
  • Volkswagen Group–konsernin päästöhuijauksen tapauksessa olivat vaatimusten mukaiset toimet seuraavat.

    Saksan viranomaiselta saadun ilmoituksen mukaan ajoneuvojen palauttaminen vaatimustenmukaiseksi edellyttää osassa moottoreista moottorinohjainyksikön päivittämisen, mutta osassa moottoreista joudutaan vaihtamaan ohjelmistopäivityksen lisäksi osia.

    Volkswagen Group–konsernin ilmoituksen mukaan korjaavien toimenpiteiden jälkeen autot täyttävät lainmukaiset päästövaatimukset. Volkswagen Group–konsernin ilmoituksen mukaan korjaavien toimenpiteiden tavoitteena on, ettei moottorin tehoon, kulutukseen tai ajokäyttäytymiseen tule muutoksia.

      
  • Wille: "Asian perimmäinen tekijä on ilmeisesti kaikissa huijaustapauksissa ollut BOSCH. Sen valmistamat moottorinohjauslaitteet ovat antaneet autonvalmistajille kaikki huijauksen mahdollistamat ohjauskoodistot ja ominaisuudet."

    Nyt meni aika monta mutkaa suoraksi.

    Vaikka HW olisi eri automerkkien joissain malleissa jopa ihan sama, on softa silti ei vain automerkkikohtainen, vaan myös automallikohtainen, ja valmistajan ko. malliin räätälöimä. Saman valmistajan samaakin moottoria ajetaan eri versioina eri korimalleissa. Puhumattakaan eri valmistajan moottoreista, jotka käyttävät samaa moottorinohjauskomponenttia.

    Mutta turha tästä on väitellä. Jos sinä olet oikeassa, silloin minun OM651-moottorinen Mersuni ei saa päivityskutsua, koska siinä on Delphin ruisku ja ohjauslogiikka, kuten muissakin Boschilaista selvästi suurempaa ruiskutuspainetta käyttävissä kaksiturboisissa.

    Boschia käyttävät Mersulla hinnat alkaen 200 ja hinnat päättyen 350 diesel. Tähän mennessä en ole nähnyt erittelyä eri moottoriversioiden välillä, vaan uutisointi puhuu OM651 ja OM642 moottoreista, mikä tarkoittaa EU5 nelikkoja 200 CDI, 220 CDI, 250 CDI ja veekuutosia 300 CDI, 320 CDI, 350 CDI ja samat EU6 BlueTecinä.

    Jos olet oikeassa ja yhteinen tekijä on todellakin Bosch, silloin 220 ja 250 tulevat jäämään päivityskutsun ulkopuolelle.

      
  • Jos vastoin Willen arviota myös Delphin ruiskulla varustettuja autoja aletaan päivittää, silloin taidan harkita ihan uteliaisuudestä dynovetoa ennen ja jälkeen päivityksen?

    Saisi ainakin tietää, mitä oikeasti tapahtuu.

      
  • Auto-m nyt on syytä laittaa jäitä hattuun, ettei mene taas kerran kokonaan trollailun puolelle. On syytä myös lukea laittamansa linkit ja ennen kaikkea ymmärtää lukemansa.

    "Taustalla näissä toimenpiteissä on sekä uhkakuvat uudesta VW:n kaltaisesta päästömanipuloinnista että Saksassa suurkaupunkien keskustoissa voimaantulevat päästörajat. Euro 5 -päästönormin raja-arvo on uusien määräysten myötä liian korkea kaupunkiliikenteeseen. Tällä tavoin Audi, BMW ja Mercedes pyrkivät mahdollistamaan sen, että näillä vanhemmillakin autoilla voisi vielä ajaa kaupungeissa.

    Ennakoiva takaisinkutsu on myös autoteollisuuden lobbaava toimenpide, joilla tulevat kaupunkien ajokiellot pystyttäisiin kokonaan estämään. Saksalaiset autonvalmistajat eivät halua, että dieselmoottorien myynti kääntyisi voimakkaasti laskuun.

    Süddeutsche Zeitungin haastattelemien asiantuntijoiden mukaan pelkkä ohjelmistollinen toimenpide ei ole riittävä, jotta vanhojen Euro 5 -dieseleiden päästöt laskisivat lähelle Euro 6 -arvoa. Ohjelmistomuokkaus pystyisi parhaimmillaan puolittamaan autojen päästöt."

    Max Lange

      
  • No, ainakin Daimler toimi asiassa helkkarin paljon nopeammin kuin VW. Maineelle ja osakkeenomistajille aiheutuva riski lienee VW:n kautta helppo hahmottaa.

    Julkisuudessa mainitut tiedot M-B:n takaisinkutsusta viittaavat noin 60€:n työhän per auto. Näin pienellä kustannuksella ei paljoa muuta tehdä kuin softapäivitys.

    Boschille vain terveisiä...

      
  • Daimlerin dieselgate ei taitane ylittää automaailman "Seiskan" uutiskynnystä, ilmeisesti turvatyynyjen kestotestaus mikroaaltouunissa syö kaiken palstatilan.

    Daimler meinaa ihan taskurahoilla saada korjattua nuo moottorit. Saattaahan tosin Setä Samuli vielä tarjota jotain tympeän hintavaa kuluerää Daimlerille.

    Sieluni silmin näin jo toisinnon toissa syyskuulta, kuinka pullataikina lähtee paisumaan ja esim. Vontobelin liikkeellelaskemilla viputuotteilla otetaan suunta kohde-etuuden kaakon sijasta pohjoiseen.

      
  • Ai nyt tämä muuttuikin trollaukseksi, kun jaan uutista Bemarista, llsäämättä itse tuohon linkkiin mitään. No ei mitään uutta. Jospa tracktest sinä laittaisit niitä jäitä hattuun ja vähän muuallekin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit