Tekniikan Maailman ensimmäinen sähköautovertailu

131 kommenttia
135
  • http://autovouhotus.fi/suomessa-myytavat-sahkoautot/

    Siinä on aluksi 16 versiota.

    Tuossa naapurissa on hyvä esimerkki mikä sillä oli tilanne aikana kun sen talous ei perustunut markkinatalouteen.

      
  • No hehheeee!! Et muuten saanut 16 eri mallia.

    Jutun alussakin kerrotaan näin:

    Tällä hetkellä suurista autovalmistajista BMW, Hyundai, Mercedes-Benz, Nissan, Renault, Tesla ja Volkswagen tuovat Suomeen kuluttajakäyttöön suunnattuja täyssähköautoja. Suomeen tuotavat sähköiset henkilöautomallit:
    BMW i3, Hyundai IONIQ Electric, Mercedes-Benz B 250 e, Nissan Leaf, Renault ZOE, Tesla Model S ja X, Volkswagen e-Golf ja e-UP

    Lasketaas: 1,2..9. Siis yhdeksän! Kuinka ollakaan, niin kaikki keskustelussa mainitut pelkästään mukana ja e-UP päälle vielä. Ai niin, taidat laskea sen mopoautoihin?

    Huoh...Tuo loppuräpellyksesi oli niin epätoivoinen jo, ettei edellytä edes vastakommenttia.

      
  • Suomessa myytävät sähköautot - toimintamatkat
    BMW i3 (60 Ah)190km
    BMW i3 (90 Ah) 300km
    Hyundai IONIQ Electric 280km
    Mercedes-Benz B 250 e 150km
    Nissan Leaf (24 kWh) 199km
    Nissan Leaf (30 kWh) 250km
    Nissan e-NV200 170km
    Renault ZOE 400km
    Tesla Model S 75 480km
    Tesla Model S 90D 557km
    Tesla Model S P100D 613km
    Tesla Model X 75D 417km
    Tesla Model X 90D 489km
    Tesla Model X P100D 542km
    Volkswagen e-Golf 300km

    Volkswagen e-Up! 160km

    Loppuräpellys on muistutus teille markkinatalouden kateellisille miten hyvin meillä asiat on, että yleensä on mahdollisuus valita.

      
  • Etkä osaa, tai ymmärrä edes lopettaa loppuräpeltämisiä!

    Mainitsepas tuon "kattavan" listasi perään vielä esimerkki, jossa TM-testissä olisi ollut kaikki moottori- ja tehoversiot kunkin automerkin mallista vertailussa samalla kertaa. Sitten voidaan jatkaa keskustelua siitä, oliko listasi jotenkin fiksu, tai oleellinen veto sinulta. Samalla yritä oikein kovasti muistaa mistä tässä keskustelussa on ollutkaan kyse, niin ehkä palaat järkytykseltäsi taas raiteillesi.

      
  • Listalta puuttuu kolme Smartia. Renault Twizyn voi laskea tai olla laskematta autoksi.

      
  • Kiitos!

      
  • Minä olen ollut erittäin tyytyväinen tämän lehden testeihin ja vertailuihin. Autoissa on sama suuntaus kuin elektroniikassa että tarjonta on niin laaja että on mahdoton ottaa kaikki samaan vertailuun.
    Kannattaa valita (markkinatalouden valinnanvapaus) sellaiset lehdet (jos niitä on?) mihin ei markkinapellet pääse vaikuttamaan ja tekevät laajempia testejä aina kaikista tarjolla olevista tuotteista.

      
  • Räpellyksistäsi ei näytä tulevan loppua...

    Quu=2016:
    Autoissa on sama suuntaus kuin elektroniikassa että tarjonta on niin laaja että on mahdoton ottaa kaikki samaan vertailuun.

    Sähköautojen suhteen tilanne nimenomaan ei ole tuo tällä hetkellä, vaikka miten yrität tuollaisillakin toistoilla kääntää asiaa. Suomessa tilanne mahdollisesti huonompi kuin jossakin muualla Euroopassa?

    Tarjonnan kasvua ja sen mukana hintojenkin tippumista (sitä markkinataloutta nääs) ja samalla tekniikan parantumista odotellessa...

      
  • Mitä järkeä olisi vertailutestiin ottaa kooltaan ja suorituskyvyltään täysin vastakohtia. Tietäähän tuloksen ilman kallista vertailua ilmankin nääs...

      
  • Tietääkö? Hinta tai auton koko ei taida suoraan korreloida testeissä mitattavien asioiden kanssa.

    Erityisesti tässä testissä BMW i3:n puuttuminen on huono juttu. Se kun on nimenomaan sähköautoksi alusta alkaen suunniteltu ja kaikin tavoin tarkoitettu juuri samaan käyttöön kuin muutkin vertailun kulkineet. Niin on myös M-B, vaikkei akuillaan pärjääkään.

    Yhtä lailla Teslan olisi voinut ottaa mukaan. En usko alkuunkaan, että Tesla olisi suvereenisti joka osa-alueella esim. Golfia parempi. Ja jos on, sen olisi voinut laittaa yleiseksi ylihintaiseksi verrokiksi samaan tapaan kuin matkapuhelinvertailuissa tehdään.

      
  • Quu=2016:

    "Talviautotestissä taas haetaan uusista tulokkaista Suomen parasta talviautoa, eikä se sulje pois ettei viime vuoden voittaja olisi mahdollisesti edelleen uusia tulokkaita parempi."

    Ja testiin viime ja tänä vuonna osallistumattomien osaaminen jää joka osa-alueella täysin arvoitukseksi.

    "Mitä järkeä olisi vertailutestiin ottaa kooltaan ja suorituskyvyltään täysin vastakohtia. Tietäähän tuloksen ilman kallista vertailua ilmankin nääs…"

    En minä esimerkiksi tiedä millaisia "mitattuja tuloksia" Tesla, Kia Soul EV, MB B250e tai BMW i3 olisi saanut esimerkiksi sähköautotestin kaupunkiajo-osiosta. Väitit Teslan olevan katastrofi ko. osiossa, mutta kun katsoin TM:n saamia "mitattuja tuloksia", niin tuskinpa Teslan tulos kovin katastrofaalinen olisi ollut. Ja tuo oli vain hyvin pieni osa-alue.

      
  • Raadin arvauksia/tietoa siihen, mikä autojen € arvo on sitten, kun akkujen takuuaika päättyy. Onko tietoa, kuinka paljon akkupakettien uusiminen maksaa?

      
  • Quu=2016:
    Mitä järkeä olisi vertailutestiin ottaa kooltaan ja suorituskyvyltään täysin vastakohtia. Tietäähän tuloksen ilman kallista vertailua ilmankin nääs

    PiiJei ja S-R kuittasi tähän hyvin mutta jatkan siitä:
    Olen jo aiemmin kirjoittanut, että muista aiemmin mainituista puuttuvista testiautoista ehkä Tesla olisi ollut eniten "vastakohta". Mutta senkin olisin kelpuuttanut kisaamaan. Testin oli tarkoitus olla historiallinen sähköautovertailu jne.

    Muut olisivat olleet jopa kooltaan ihan riittävän lähellä toisiaan! Muun muassa siksihän tässä juurikin asiasta on sivukaupalla kirjoiteltukin, höhh! Taidat edelleen jumittaa jossakin sivulla 1.

    Oliko suorituskyky testatuissa autoissa tismalleen sama? Noei!

    Suorituskyky on paperilla jotakin, mutta ilman tällaista testausta erot eivät nyt tulleet esille kuin mukana olleiden osalta. Yhtä hyvin puuttuvista olisi selvinnyt, onko eroa vai ei. Nyt ei tiedetä kun niitä ei testattu eikä mitattu, siis verrattu.

      
  • No ei mitattu, kun tässä mitattiin tähän vertailuun hyvin valitut autot.
    BMW i3 on ollut kauan markkinoilla, eikä se juuri ostajia kiinnosta, mersu b taas kuuluu jo pienimpien teslojen kassa vertailtaviin jos sen luokan vertailu joskus tehdään.

      
  • Quu=2016
    No ei mitattu, kun tässä mitattiin tähän vertailuun hyvin valitut autot.

    Ei se nyt muutu valkoiseksi sinun pesuillasi, sorry. Aivan selkeästi puuttuneita malleja olisivat olleet juuri BMW i3, Kia Soul EV ja MB B.

    BMW i3 on ollut kauan markkinoilla, eikä se juuri ostajia kiinnosta

    Yksikään sähköauto ei ole ollut markkinoilla pitkään, höhhhh! Sitä paitsi Leaf vielä pidempään. Hyvin kelpasi mukaan sekin.

    MB B taas kuuluu jo pienimpien teslojen kassa vertailtaviin jos sen luokan vertailu joskus tehdään.

    Argumenttisi ovat hyvin HYVIN ohkaisia. Et ole vastannut edelläkään, mikä se luokka olisi? Jokin elämää suurempi?

    Tällä hetkellä se on sähköautot. Sekä koko että hintaluokka olisivat täsmänneet testiin tuotujen kanssa riittävällä ja ennen kaikkea kiinnostavalla tasolla.

    Kun nyt kerran olisi ihan historiallisesti ollut mahdollisuus. Nyt jäi max. 3 tähden testiksi.

      
  • Näin se menee, ei hybridivertailussakaan laitettu Yarista ja Lexusta vastakkain.
    Siinä oli vain neljä hyvin valittua autoa.
    Minunkin hybridi puuttui vertailusta vaikka on myydyimpien joukossa nyyh nyyh......on tämä niin väärin.

      
  • Quu=2016:
    Näin se menee, ei hybridivertailussakaan laitettu Yarista ja Lexusta vastakkain.

    Ei valkopesuhokemisesi toimi, usko nyt! Tässä oli kyseessä sähköautotesti, johon olisi mahtunut autoja lisää monilla kriteereillä. Niin sen kuuluisi mennä. Siksikin, että kyseessä oli olevinaan historiallinen sähköautotesti.

    Sitten voitkin aloittaa lukemaan sivulta 1 uudestaan, niin sinulle ehkä menee jakeluun. Suosittelen tekemään ajatuksella. Toista tarvittava määrä!

      
  • Mitä siinä naputat, se oli historiallinen TM ensimmäinen sähköauto vertailu autotesti.

      
  • Se historiallisuus jäi vaiheeseen. Suosittelen nyt oikeasti, että luet sivulta yksi ja lakkaat naputtamasta!

      
  • TM:n ensimmäinen sähköautovertailu:

    Tähtiä ***

    Kiitämme: Hienoa, että testi päästiin kuitenkin tekemään. Täyssähköautoja ei ole markkinoilla vielä lähellekään kattavasti. Lisäksi ovat suhteellisesti ottaen kalliita vielä, joten asian väljä käsittely oli hyvä näkökulma.

    Moitimme: Viisi tähteä irtosi voittajalle halvalla ja muutkin sijoitukset helpolla siksi, että testikattaus jäi pahasti vajaaksi autojen lukumäärän osalta. Varsinkin kun markkinatilanne on rajoittunut muutenkin valikoimaltaan. Mikä siis esti ottamasta etenkin puuttuneet, selkeästi eri kriteerein verrokeiksi kelvanneet mallit, tai sitten koko katrasta testattavaksi. Sähköautojen tekniikka, kulutus, ladattavuus jne. ovat kuluttajille uutta kaikenkaikkiaan. Olisi ollut hyvä saada erot esille. Siihen voi vaikuttaa, tai voi olla vaikuttamatta kaikki ns. ulkokohtaiset seikat. Niille olisi voinut laittaa historiallisessa kontekstissa poikkeuksellisesti erilaiset painoarvot kuin normaalisti ja korostaa nimenomaan sähköauton ominaisuuksien painoarvoja. Kaikkein vähiten tässä olisi pitänyt huomioida brändihömppään mahdollisesti liittyviä seikkoja.

    Käyttäjän kommentti: No eihän näitä moni edes aja vielä, eikä minullakaan ole! Nää on harvinaista herkkua, mutta joku päivä se tulee kyseeseen. Eikä valikoima nyt ole iso edes. Nyt olisi ollut aidosti tilaisuus historiallisuuteen ja verrata sähköautoja joten kaikki testiin liittyvä potentiaali ja odotus jäi valitettavasti puolitiehen. Harmin paikka!

      
  • Kiitos lehdelle mielenkiintoisesta avauksesta.
    t. Quu

      
  • MB B 250 e on vanha malli eikä sitä tuoda enää maahan.
    Seuraava MB sähköauto taitaa olla EQ eli GLC kokoluokan neliveto.

      
  • "Tekniikan Maailman testit ja vertailut ovat käsite. Perusteelliset vertailumme tarjoavat lukijoillemme rahanarvoista tietoa ostopäätösten tueksi.
    Olemme koonneet tälle sivulle TM:n sivuilla julkaistujen suurten vertailujen voittajat."

    https://tekniikanmaailma.fi/autot/suomen-parhaat-tuotteet-tassa-tekniikan-maailman-testivoittajat/

    Aika paljonhan tuota rahanarvoista tietoa jäi selvittämättä:

    Esimerkiksi mitatut pikalatausajat akkujen varaustasoon, jossa akkujen vastaanottama latausteho putoaa radikaalisti? Mikä se varaustaso on milläkin autolla?

    Sähköautoblogeissa kirjoitellaan, että esim. Ioniqin akut ottavat vastaan virtaa 94%:n varaustasoon asti todella hätäsesti, mutta viimeiset 6% onkin sitten tiristelyä. Nyt jäi vähän epäselväksi, että mihin akun varaustilaan asti kannattaa nuukana miehenä pikalatailla matkan varrella milläkin autolla.

    Pikalatausnopeudet aivan täyteen?

    Joskus on ehkä matkan varrellakin tiristeltävä se akku piripintaan, jotta varmasti pääsee perille tai edes seuraavan pikalatauspaikkakunnan (tai edes sähköistetyn paikkakunnan) kotiseutumuseoita jalkapatikassa kiertämään.

    Pikalatauksen hinta?

    Minuuttiperusteisesti maksettava pikalataus kannattaa vastaanottaa mahdollisimman suurella teholla, kun maksu menee minuuttien eikä vastaanotettujen kWh mukaan.

    TM mittasi, ilmeisesti välille 0-80% Ioniqille ajan 24 min, joka tarkoittaa keskimääräistä 56 kW lataustehoa. Nissanille virta maistui keskimäärin 48 kW latausteholla ja Volkkarille 38 kW latausteholla (Jos TM:n käyttämä lähtökohta on ollut joku muu kuin nolla, heittää laskuni häränpyllyä.).

    Jostain olen lukenut, että suomalainen ajaa keskimäärin 19 tkm vuodessa. Pikalatauksen hintana olkoon 0,22 €/min, kun sellainen hinta tuli ensin vastaan. Jos puolet noista ajokilometreistä pikalatailee matkan varrella, ovat pikalatailun kustannukset eGolffilla 370 €, Ioniqilla 255 € ja Leaffilla 428 €. Kulutuksina käytin TM:n ilmoittamia, lataustehoina TM:n arvosta 80% laskettuja.

    Näyttävät edelleenkin TM:ssa vertailuautojen apukaukovalopolttimoille hintoja etsivän ja oman rivin taulukossa varaavan, joten kyllä nuo matkan varrella tehtävän pikalatailunkin kustannukset olisi ilmoitettavissa, jos tahtoa löytyy.

    Kulutukset tasaisilla nopeuksilla?

    Melumittausten perusteella tasaista nopeuttakin ajettiin, mutta tasaisella nopeudella mitattavat kulutukset olivat jääneet pois. Tasaisen nopeuden kulutukset esimerkiksi 120 km/h nopeudessa olisivat paljastaneet monelle eteläisen vesijättömaan asukille, että voiko sen HKI-TRE välin ajaa motaria pitkin käyttäen suurinta sallittua nopeutta ilman, että pitää välillä pysähtyä lataamaan.

    Vertailuautojen vakiovarusteet ja niiden toiminta?
    -adaptiiviset vakionopeudensäätimet
    -kaista-avustimet
    -pysäköintiavustimet
    -peruutuskamerat
    -pysäköintitutkat
    ...

      
  • Jostain olen lukenut, että suomalainen ajaa keskimäärin 19 tkm vuodessa. Pikalatauksen hintana olkoon 0,22 €/min, kun sellainen hinta tuli ensin vastaan. Jos puolet noista ajokilometreistä pikalatailee matkan varrella, ovat pikalatailun kustannukset eGolffilla 370 €, Ioniqilla 255 € ja Leaffilla 428 €. Kulutuksina käytin TM:n ilmoittamia, lataustehoina TM:n arvosta 80% laskettuja.

    Jos puolet kilometreistä joutuu ajamaan matkan varrelta löytyvien pikalaturien varassa, niin silloin on kyllä tullut valittua huonosti käyttöprofiiliin sopiva auto. Miten tuohon edes pääsisi? Vähän harvemmin kuin kerran viikossa 500 km siirtymä eikä muuta ajoa.

    Miten muuten ajattelit TM:n mittaavan noita tasaisen nopeuden kulutuksia?

      
  • Harmi kun testistä puuttui BMW i3, oliskohan ollut liian paha vastustaja volsulle.
    Jotenkin tuntuu oudolle toi jatkuva testimenestys, itse en ainakaan ymmärrä ko. testin tuloksia, vaikka volkkarin olen itsekkin omistanut

    En usko että ilman voitelurahaa volkkari voittaisi lähes joka vertailun(poislukien luotettavuus), suomessa.

    Saksassa ADAC oli taannoin VW:n puolesta lahjonut mieleisen tuloksen. Vuonna jolloin Golf viimeisen kerran voitti ja jäi kiinni petoksesta se sai vähän yli 400 aitoa lukija/jäsen ääntä kun seuraava eli Opel Astra vain noin 18000.

      
  • Kun lukee Tekniikan Maailman koeajon 14/2016 niin siltä pohjalta BMW i3:lla ei olisi ollut mitään jakoa tässä vertailussa.

      
  • Lukija23054
    Harmi kun testistä puuttui BMW i3, oliskohan ollut liian paha vastustaja Volsulle.

    Quu=2016
    TM koeajon 14/2016 niin siltä pohjalta BMW i3:lla ei olisi ollut mitään jakoa tässä vertailussa.

    Malliesimerkki mielikuvien vaikutuksesta: ensin pelkän automerkin perusteella ja sitten historialliseen vertailutestiin suoraan verrattu pikakoe niputettu ja tehty johtopäätökset.

    Tosiasiahan on, ettei voida tietää, kun eivät olleet historiallisen testin alussa samalla viivalla. Spekulointia molemmat arviot siis.

      
  • Quu: "mersu b taas kuuluu jo pienimpien teslojen kanssa vertailtaviin"

    Perustelepa miksi näin? Sinulla taitaa olla Mersulasit silmilläsi, jos näet B-sarjassa muuta kuin korotetun A-sarjalaisen samoilla alustan mitoilla.

    En näe Patteri-Mersussa oikein muuta Teslan tasoista kuin kojetaulun yhteiset hallintalaitteet, koska Been akut ja suorituskyky eivät vaan tässä seurassa riitä. Testiä tehtäessä halvinkin Tesla maksoi suunnilleen kahden Been verran, ja jos people-moverin tyylilaji halutaan säilyttää, tulee verrokiksi Tesla Model X, joka puskee hintaeron jo reilusti yli kaksinkertaiseksi. Vähintään.

    Testivoittaja on minulle edelleen yksi lysti, ja ymmärrän, ettei poistuva malli kiinnostanut TM vertailussa, vaikka se minulle tuttuna olisi minun omaa testin lukemistani helpottanutkin. Mutta ihmettelen, millä perusteella kategorisoit Sähkö-Been ulos tästä ryhmästä, johon se vertautuu kokonsa ja suorituskykynsä lisäksi myös hinnaltaan, ollen perushintaisena tämän testiryhmän keskimmäinen, eli testiin osallistuneita Golfia ja Leafia halvempi.

      
  • No ehkä Mersu kannanottoni oli moka, mutta haittaako se kun mallia ei ole myynnissä

    Ei pelkällä i kolmen ketteryydellä kaupungissa golfia nokiteta kun kaikki muut ominaisuudet kaupungin ulkopuolella on hanurista.
    Piste Iin päälle on vain rekisteröity neljälle.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit