Ootko muistanu käydä maksamassa ko. yksilön toimituskulut? Kait se arvottomankin tuotteen toimittaminen jotakin maksaa. Jos olet toimituskulut maksanu, niin eiköhän se sieltä pihalle härmisty.
Ajalla 1.1.2017 - 31.8.2017 on Suomessa myyty hybridiautoja 1.449 kpl. Paljon on myyty autoveron takia muutoin kalliita automalleja, eli ihan selvästi on kyseessä ollut autoveron mimimoinnin tarkoitus. Esimerkiksi Porsche Panamera Hybridiä on myyty 41 kpl tällä aikajaksolla.
Trafi siis pitää kahta tilastoa, itse ilmoitin vain ladattavien hybridien myyntimäärät.
"Hybridiautotilastot käsittävät hybridikäyttöiset henkilöautot ja erillisen ladattavien hybridihenkilöautojen tilaston. Ensirekisteröityjen ladattavien hybridihenkilöautojen merkkejä ja malleja seurataan aikasarjatilastona, jota täydennetään kuukausittain vuoden edetessä. Tilastoa ei julkaista neljännesvuositilaston yhteydessä."
En päässyt käsiksi siihen tilastoon joka käsittää muut kuin ladattavat hybridit (Trafin tilastot ovat excel-muodossa). Ladattavien hybridien kohdalla on elokuun loppuun mennessä myyty tuo 1.449 kpl.
Tänä vuonna tullaan rekisteröimään 11.000 - 12.000 hybridiautoa ja ladattavia hybridejä noin 2.200 autoa eli hybridien suosio on noussut aivan hurjaksi.
Mitä nuo Quu:n lukemat ylempänä ovat?
Täältä voi tutkia hybridien ja ladattavien hybridien sekä täyssähköautojen rekisteröintimääriä:
Uusia henkilöautoja myytiin 2016 n.120000 niin kyllä periteisellä polttomoottorilla on vielä vuosiksi vakka kannattajakunta.
Eikä se tule murenemaan latausmahdollisuuksien puutteen ja latausajoista johtuen.
Suomen talvi ja maaseudun pitkät välimatkat pitää polttomoottorin suosion vankkana.
Ei pidä kirjoitta kuvitelmia ja mutua silloin kun tarvitaan tietoa. Hybridit pesevät pelkällä polttomoottorilla varustetut autot mennen tullen talviautoina kuten muun muassa Tekniikan Maailman autojen talvitestit osoittavat.Esim Prius ja Auris.
Minulla on faktaa sinun mutua vastaan kahden vuoden hyvät kokemukset Toyota hybridin niin kesä kuin talviominaisuuksista.
Se ei vaan kaikille uppoa portaaton vaihteisto ja tuhansien hintaeron kurominen polttoainesäästöissä on olematon.
Kun vielä hybridin edut tulee esiin taajama/kaupunkiliikenteessä, niin koita sitten myydä niitä maalaisjuntille. Kyllä sillä on Toyotoista valttia Avensis Max. teho 152 hv · Yhdistetty 4,2 l/100 km
Toyota hybridissä on myös 1,8 l polttomoottori, että se siitä polttomoottorin arvonmenetyksestä.
Katukivi: "Hybridit pesevät pelkällä polttomoottorilla varustetut autot mennen tullen talviautoina"
Ilmaisen dieselauton lisäksi odotan nyt hybridiä, joka tulee pesemään talviautoni. Lupaajan uskottavuusvajeen tuntien en tosin usko tämänkään lupauksen tietenkään toteutuvan.
Tässä sinulle talviauton konsepti:
Neljä aikuista suksineen mäkeen ilman suksitelinettä ja rinteestä pois tullessa parkkipaikalla valmiiksi lämmin auto, jonka nokalla on riittävästi valoa Enontekiön alapuolisen Suomen runsaslumisimmalla alueella sarvipäiden seassa ajettaessa? Edes -30 asteen pakkasilla työmatkoja pyöritellessä ei kulutus saa nousta koko talven aikana yhdelläkään tankillisella yli 6 sadalle ja kylmällä autolla ei töihin eikä töistä lähdetä.
Ellet halua hiihtää, saat vaihtaa sukset vaikka kaksi moottorikelkkaa kuljettavaan kuomukärryyn.
Minullakin olisi idea hybridistä, joka saattaisi täyttää vaatimukset yhtä hyvin kuin vuosikymmenen alun vanha nokileka. Mutta kerropa sinä oma ehdotuksesi siitä pesevästä hybridistä?
Kaksi hybridiautoa omistaneena tiedän, että hybridi säästää polttoainetta myös maantieajossa:
"Yleinen käsitys on, että taajaman ulkopuolella hybridijärjestelmästä ei sitten juuri etua olekaan. Maantiellä ei jarrutusenergiaa pääse akkuun varastoimaan ja käytännössä auto kulkee melkein pelkästään bensan voimalla."
"Tämän käsityksen TM:n testi kuitenkin kumosi. Lexus oli myös maantiellä 79 kilometrin keskinopeudella ja tasaisen nopeuden kulutuksillaan selvästi paras, kaikilla nopeuksilla."
"Mikä sitten hybridistä tekee taloudellisen myös maantieajossa?
Vastaus on bensamoottorin niin sanottu Atkinson työkierto, jossa imuventtiili sulkeutuu tavanomaista myöhemmin. Lyhyemmällä puristustahdilla saavutetaan pienemmät kaasunvaihdon energiahäviöt ja pakokaasujen lämpötila madaltuu. Koska hybridiautossa huipputeho saavutetaan sähkö- ja polttomoottorin yhteistyöllä, voi polttomoottorin optimoida mahdollisimman vähän tasaisella kuormituksella kuluttavaksi.
Vaikka siis pienet bensaturbot ovat taloudellisia tien päällä verrattuna vanhanaikaisiin isoihin bensamoottoreihin, on hybridi vieläkin taloudellisempi."
Minulla on tietoa kahden vuoden ajan kulutus 1.6 Auris automaatti 6.8l/100km moottoritieajossa ja nyt Auris hybridi 5.2/100km moottoritieajossa.
Pikku dieselit menee tasoihin hybridien kassa.
Hybridi oli n. neljät tonnia kalliimpi.
26597-Hybridiautot_2017_1-6_ensirek.xls
Ymmärrän täysin jos autonvalinta perustuu auton ominaisuuksiin ja tiloihin niin esim. passatin ostaja viittaa kintaalla Toyotan hybrideille.
Volkswagen Passat Sedan BLUEMOTION 1,6 TDI 88 kW (120 hv) keskikulutus 3,7 hinta 29 275,20 €
Enontekiön alapuolisen Suomen runsaslumisimmalla alueella sarvipäiden seassa ajettaessa? Edes -30 asteen pakkasilla työmatkoja pyöritellessä ei kulutus saa nousta koko talven aikana yhdelläkään tankillisella yli 6 sadalle ja kylmällä autolla ei töihin eikä töistä lähdetä.
Lisävalopatterit ovat tarpeen lumettomissa olosuhteissa. Lumisissa olosuhteissa näkee vähemmälläkin. En kyllä ihan heti huomaa logiikkaa verrata kulutusta eri polttoaineiden tilavuuksissa. Kustannusten, päästöjen, energiantarpeen ja käyttösäteen vertaamisen ymmärtäisin paljon paremmin. En kyllä ymmärrä sitäkään, mitä järkeä on tehdä valintansa keskikulutuksen sijaan sen yhden tankillisen perusteella, joka osuu niille parille vuoden kylmimmälle viikolle.
Passatin hybridiversiota olen tarjoillut sinulle ennnenkin, eikä noissakaan vaatimuksissasi pitäisi olla mitään ylitsepääsemätöntä ongelmaa. Webasto ja vetokoukku nyt ovat aika perusvaruste monessa autossa ja jos Mersun vanhat adaptiiviset valot kelpaavat, niin pitäisi Passatillakin pärjätä.
Katukivelle auton valinta on helppoa, koska siihen tarvitaan vain Toyotan hinnasto. Tähän saakka kaikki on kunnossa.
Keskustelu muuttuu trollaamiseksi siinä vaiheessa, kun aletaan kuvitella, että tuo oma rajoitettu näkemys olisi alan yleinen totuus kenen tahansa käyttäjän tarpeisiin, ja myydä omia arvoja ja kuvitelmia ainoina oikeina.
Suoranaista älyllistä epärehellisyyttä on postata joka käänteeseen tuota bensa- ja hybridivetoisten vertailua vuodelta 2013 osoituksena hybridin taloudellisuudesta. Lukuoikeuden omaavat voivat tuon linkin kautta käydä toteamassa, että Lexus jäi testissä viimeiseksi, vanhassa testissä ei ollut mukana tämän päivän taloudellisimpia bensamoottoreita, eikä minkään päivän päivän taloudellisia dieseleitä. Kiinnitän erityishuomiota siihen, että tässä vanhojen paljon kuluttavien bensakoneiden seassa hybridin saavuttamasta pienimmästä kulutuksesta huolimatta testin huonoimman auton, viimeiseksi jääneen Lexus hybridin käyttökustannukset olivat testin autoista kaikkein suurimmat, johtuen hybridiauton kalliista huolloista ja kalliista vakuutuksista:
Olisi myös älyllistä epärehellisyyttä kuvitella kalliita huoltoja ja vakuutuksia hybridivoimalinja ominaisuuksiksi, koska merkkikohtaisia rasitteita nekin ovat, ja ne liittyvät Katukiven edustaman konsernin tuotteisiin.
Lopeta kuvittelu. Hanki tietoa. Enempää en sitten otakaan uusiin kuvitelmiisi kantaa."
Ehei. Minä tiedän mistä puhun, sinä spämmäät Toyota-uskontoasi.
Sinä lupasit polttomoottorisen pesevän auton, joten nyt on sinun näytön paikkasi tuoda se Lexus GS:aa tilavampi suksiluukullinen hybridi, joka vakiovarusteisena lämpenee parkkipaikalla valmiiksi, kun rinteestä napsautat kauko-ohjaimella lämmityksen päälle. Ja sen pitää kuluttaa kolmisen litraa vähemmän kuin Lexus GS Spritmonitorin mukaan näyttäisi kuluttavan.
Tällaisiakin autoja on olemassa, ja niiden yhteinen nimittäjä on, etteivät ne ole Toyotia.
NHB: "En kyllä ihan heti huomaa logiikkaa verrata kulutusta eri polttoaineiden tilavuuksissa. "
Katukivi lupasi hybridin pesevän pelkän polttomoottorilla varustetun auton. Minä kerroin vain mihin vanhanaikanen jo tuotannosta poistunut malli pystyy ja nyt on Katukiven vuoro pystyä hybridillä vähintään samaan.
Mieluummin tietenkin antaisin Katukivelle nykyaikaisemman haasteen, mutta ei näistä meidän vehkeistä semmoista valitettavasti löydy. Sen pitäisi helpottaa Katukiven haastetta vastata huutoonsa edes tämän yhden kerran, mutta toistaiseksi on tarjottu vain nauriita.
NHB:" En kyllä ymmärrä sitäkään, mitä järkeä on tehdä valintansa keskikulutuksen sijaan sen yhden tankillisen perusteella, joka osuu niille parille vuoden kylmimmälle viikolle."
Sanoinko tehneeni valintani sen perusteella? Kuten jo tiedätkin, omaa valintaani ohjaa pitkän ajan kulutusarvio, joten olen tästä asiasta kanssasi täysin samaa mieltä.
Nyt ei ole merkitystä sillä, kuinka tärkeä tuo asia on. Koska Katukivi lupasi erityisesti talvikäyttöön paremman, sellainen hänen pitää nyt löytää.
NHB: "Passatin hybridiversiota olen tarjoillut sinulle ennnenkin, eikä noissakaan vaatimuksissasi pitäisi olla mitään ylitsepääsemätöntä ongelmaa.
Kiitän konkreettisesta ehdotuksestasi. Tämä oli itsellänikin yhtenä vaihtoehtona mielessäni. Tämä on varmaaan mitat täyttävä vaihtoehto, ellei vierasta etuvetoa eikä VAG:ta ja jos takatiloissa jalkatila on päätilaa tärkeämpi kriteeri.
Katukivi ei silti tule ikinä löytämään tätä oikeasti tilavaa ja taloudellista vaihtoehtoa.
NHB: "Webasto ja vetokoukku nyt ovat aika perusvaruste monessa autossa
Motonetistä saa monenlaista tavaraa, mutta Katukiven väite oli hybridin ylivoima, joten rajasin tarkoituksella tehtaan varustukseen.
Mitä tehtaalta Webastolla ja vetokoukulla varustettua hybridiä Katukivi suosittelee talviautovertailuun kelkkojen vetäjäksi?
(NHB, tiedän kyllä, mutta älä kerro vihjettä, anna sen miettiä itse)
NHB: "jos Mersun vanhat adaptiiviset valot kelpaavat, niin pitäisi Passatillakin pärjätä."
Varmaan juuri näin. Vielä kun näkisi ne vakiovalot, joilla viitsisin pärjätä, niin olisin tyytyväinen.
Mutta otetaan tämä lisävaruste pois vertailusta. Nyt pitäisi olla Katukivellä helppo tehtävä, kun ei tarvita edes valoja?
Eli Lexus GS:aa isommat sisätilat, puolet lisää tavaratilaa, suksiluukku, kakella auto lämpimäksi sähköttömällä parkkipaikalla, tarvittaessa kelkkakärry vetokuulaan suoraan tehtaalta tulleella autolla. Eikä haittaa, vaikka kulkee alle 5 keskikulutuksella koko kesärengaskauden.
Katukivi, mikä se KAIKKI muut pesevä hybridi on? Tarjoa vielä mieluimmin takavetoinen tai takapainoinen neliveto, että on myös yhtä helppo ajaa kuin tuo vanhanaikainen arvoton muinaisjäänne?
Kumppani: 740GLE kirjoitti että Lexus-hybridissä olisi kalliit huollot ja vakuutukset.
Lue se linkittämäni TM testi, joka sanoo näin.
Kumppani: Ja melkein kuin olisi vielä yleistänyt asian hybrideihin?
Tässä vielä sanatarkka sitaatti, jonka jätit lukematta:
740 GLE kirjoitti 19.9.2017 kello 10:34 näin: "Olisi myös älyllistä epärehellisyyttä kuvitella kalliita huoltoja ja vakuutuksia hybridivoimalinja ominaisuuksiksi, koska merkkikohtaisia rasitteita nekin ovat, ja ne liittyvät Katukiven edustaman konsernin tuotteisiin."
Olen kyllä huomannut, että sinulla tuo sisälukutaito välillä heittää Quu, mutta jospa lukisit sen kysymyksen vielä uudestaan?
Tai, anna olla.
Muotoillaan siis uudestaan: Onko sinusta Toyota-hybridin omistajana autosi huollot ja vakuutukset minkä hintaiset? 740GLE yleistää sen (tarkennuksena) konsernin tuotteisiin, eikä niinkään hybrideihin yleensä. Ja pitää kalliina, koska linkkaamassaan testissä (pikkuautot) niin on Lexuksen osalta muihin vertailun autoihin nähden.
Minä en pidä kirjanpitoa automme kuluista, mutta Auris hybridin huoltokulut ei merkittävästi poikkea pelkkään bensaversioon.
(45000 km n. 700-800 €) Vakuutuksiin en ole kiinnittänyt mitään huomiota. Kulutuslukemat on jäänyt mieleen kun ne tuulee aina sammutettaessa hetkeksi näkyviin. Muuten ihan sama.
Lexuksesta ei ole vielä kokemuksia (siis kustannustenosalta), ja tuskin tuleekaan.
Sisälukutaito on koetuksella tuon uudelleenmuotoillun kassakin.
ps. vilkaisin laskuja:
Toyota Auris 1,6 Valvematic Active Multidrive S
15000 km huolto 183,55€ 30000 km huolto 341,00€ 45000 km huolto 184,00€ =708€
Hybridissä ei ole mitään mikä olennaisesti nostaisi huoltokuluja.
Katukivi alunperin: Hybridit pesevät pelkällä polttomoottorilla varustetut autot mennen tullen talviautoina kuten muun muassa Tekniikan Maailman autojen talvitestit osoittavat
740GLE: Sinä lupasit polttomoottorisen pesevän auton, joten nyt on sinun näytön paikkasi ja sitten on tullut listaa mitä erilaisemmista lisävarusteista ja auton sisätilojen mitoista.
Sinulle tuli taas tuo auto-ei-ole-mitään-jos-en-mahdu-sen-takapenkille -syndrooma näköjään, 740GLE? Ja kuten yleensä, et kerro edes mistä "verrokista" on kyse. Paljonkos autossasi on vakuutusmaksut ja huoltohinnat, muuten?
En väitä, etteikö Katukivi olisi heittänyt erittäin vaikeasti todistettavan väitteen. Mutta minusta älyllistä epärehellisyyttä on sinunkin väitteesi, jossa otat mukaan keskustelun kannalta epäolennaisia (lisä-)varusteita ja (tilavuus) senttejä mukaan argumenteiksi. Taas kerran.
En nimittäin itse osaa mitenkään yhdistää termeihin "hybridi" ja "pelkkä polttomoottori" kuuluvaksi vaikkapa vetokoukkua tehtaalta toimitettuna: on/ei. Tai webasto: on/ei. Miksei smaragdinvihreää väriä: on/ei?
Et sinä ota tuollaisia mukaan silloinkaan, kun väittelet siitä, minkälainen automaattivaihteisto on parempi/huonompi!
Etkä sinä tiedä vaikka tuo Katukiven väite pitäisi paikkansa! Sellaisessa autoluokassa, jota sinä et ostaisi. Vai tarkoittiko vaikkapa kaikkia segmenttejä yleisesti (riippumatta värikartasta). Ehkä hän kommentoi, jännityksellä odotetaan.
Sisälukutaidon lisäksi lauseenjäsennyksiäsi voisit tarkistella ennen enteriä, Quu... Esimerkkinä vaikkapa se, että versio 1-vastauksestasi luulin, että autosi 45tkm:n huolto maksaisi "700-800€". Se olikin huollot yhteensä noihin kilsoihin asti! Selvisi vasta kun vertailit "pelkkään polttomoottori"-versioon (kohdasta "PS").
Quu: Minä en pidä kirjanpitoa automme kuluista
Et siis pysty päättelemään, tai vahvistamaan, onko 740GLE (piilo)väittämä Toyota-konsernin (Lexus ja Toyota) autojen kalleudesta huoltojen tai vakuutusten osalta paikkansa pitävä, kun hankkii hybridin "merkkikohtaisena". Emme siis tiedä TM-testin perusteella asiaa, koska muut autot olivat vain polttomoottorisia ja pikkukorisia)
740GLE:n kommentti on kohdassa 19.09.2017, 10:34. Minusta hän vähän "antaa ymmärtää", mutta onko tietoa vain Lexuksesta ja muu arvailua. Sinulla olisi tilaisuus oikoa (väärin?)käsityksiä, jos niitä on.
Olet katukivi aika erikoinen tapaus, herkemmät väittäisivät jopa trolliksi.
Katukivi on humoristi vappulehdestä
Haloo vappu meni jo.
Vai oletko liian etuajassa?
Oli miten oli, mutta näin on.
Auton arvo selviää samalla kun auto vaihtaa omistajaa. Katukiven argumentit elävät omaa elämäänsä tutuun tapaan jossakin toisessa todellisuudessa.
Autokauppiailla saattaa olla tästä aiheesta vähän erilainen näkemys.
Aito muutos on tapahtunut:
http://www.is.fi/autot/art-2000005364291.html
Missä viipyy tilaamani arvoton polarvalkoinen Mercedes S350 BlueTec 4Matic?
740GLE:
Ootko muistanu käydä maksamassa ko. yksilön toimituskulut? Kait se arvottomankin tuotteen toimittaminen jotakin maksaa. Jos olet toimituskulut maksanu, niin eiköhän se sieltä pihalle härmisty.
Toimituskulut maksetaan vasta auton luovutuksessa.
Ajalla 1.1.2017 - 31.8.2017 on Suomessa myyty hybridiautoja 1.449 kpl. Paljon on myyty autoveron takia muutoin kalliita automalleja, eli ihan selvästi on kyseessä ollut autoveron mimimoinnin tarkoitus. Esimerkiksi Porsche Panamera Hybridiä on myyty 41 kpl tällä aikajaksolla.
Huolellisuutta tekstiin.
Ladattavia hybridejä on myyty elokuun loppuun mennessä tuo 1.449 autoa, ei hybridejä. Ladattavan Toyota Prius Plug Inin autoverokin on vain n.1.800 €.
Varsinaisia hybridejä on myyty elokuun loppuun mennessä noin 7.000 autoa.
2017
Bensiini/Sähkö 1 328. Diesel/Sähkö 121. Sähkö 342 kpl
Kaikki yhteensä 82 972 kpl
Trafi siis pitää kahta tilastoa, itse ilmoitin vain ladattavien hybridien myyntimäärät.
"Hybridiautotilastot käsittävät hybridikäyttöiset henkilöautot ja erillisen ladattavien hybridihenkilöautojen tilaston. Ensirekisteröityjen ladattavien hybridihenkilöautojen merkkejä ja malleja seurataan aikasarjatilastona, jota täydennetään kuukausittain vuoden edetessä. Tilastoa ei julkaista neljännesvuositilaston yhteydessä."
En päässyt käsiksi siihen tilastoon joka käsittää muut kuin ladattavat hybridit (Trafin tilastot ovat excel-muodossa). Ladattavien hybridien kohdalla on elokuun loppuun mennessä myyty tuo 1.449 kpl.
Tänä vuonna tullaan rekisteröimään 11.000 - 12.000 hybridiautoa ja ladattavia hybridejä noin 2.200 autoa eli hybridien suosio on noussut aivan hurjaksi.
Mitä nuo Quu:n lukemat ylempänä ovat?
Täältä voi tutkia hybridien ja ladattavien hybridien sekä täyssähköautojen rekisteröintimääriä:
https://www.trafi.fi/tietopalvelut/tilastot/tieliikenne/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain/hybridikayttoiset_henkiloautot
http://www.autoalantiedotuskeskus.fi/tilastot/autokannan_kehitys/sahko-_ja_hybridiautojen_maaran_kehitys
http://www.autoalantiedotuskeskus.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/aikasarjat/henkiloautojen_ensirekisteroinnit_kayttovoiman_mukaan
Tilastoja löytyy:
Trafi 1-6 2017
Ei-ladattavat hybridiautot 4435
Ladattavat hybridiautot 1013
Uusia henkilöautoja myytiin 2016 n.120000 niin kyllä periteisellä polttomoottorilla on vielä vuosiksi vakka kannattajakunta.
Eikä se tule murenemaan latausmahdollisuuksien puutteen ja latausajoista johtuen.
Suomen talvi ja maaseudun pitkät välimatkat pitää polttomoottorin suosion vankkana.
Ei pidä kirjoitta kuvitelmia ja mutua silloin kun tarvitaan tietoa. Hybridit pesevät pelkällä polttomoottorilla varustetut autot mennen tullen talviautoina kuten muun muassa Tekniikan Maailman autojen talvitestit osoittavat.Esim Prius ja Auris.
Minulla on faktaa sinun mutua vastaan kahden vuoden hyvät kokemukset Toyota hybridin niin kesä kuin talviominaisuuksista.
Se ei vaan kaikille uppoa portaaton vaihteisto ja tuhansien hintaeron kurominen polttoainesäästöissä on olematon.
Kun vielä hybridin edut tulee esiin taajama/kaupunkiliikenteessä, niin koita sitten myydä niitä maalaisjuntille. Kyllä sillä on Toyotoista valttia Avensis Max. teho 152 hv · Yhdistetty 4,2 l/100 km
Toyota hybridissä on myös 1,8 l polttomoottori, että se siitä polttomoottorin arvonmenetyksestä.
Katukivi: "Hybridit pesevät pelkällä polttomoottorilla varustetut autot mennen tullen talviautoina"
Ilmaisen dieselauton lisäksi odotan nyt hybridiä, joka tulee pesemään talviautoni. Lupaajan uskottavuusvajeen tuntien en tosin usko tämänkään lupauksen tietenkään toteutuvan.
Tässä sinulle talviauton konsepti:
Neljä aikuista suksineen mäkeen ilman suksitelinettä ja rinteestä pois tullessa parkkipaikalla valmiiksi lämmin auto, jonka nokalla on riittävästi valoa Enontekiön alapuolisen Suomen runsaslumisimmalla alueella sarvipäiden seassa ajettaessa? Edes -30 asteen pakkasilla työmatkoja pyöritellessä ei kulutus saa nousta koko talven aikana yhdelläkään tankillisella yli 6 sadalle ja kylmällä autolla ei töihin eikä töistä lähdetä.
Ellet halua hiihtää, saat vaihtaa sukset vaikka kaksi moottorikelkkaa kuljettavaan kuomukärryyn.
Minullakin olisi idea hybridistä, joka saattaisi täyttää vaatimukset yhtä hyvin kuin vuosikymmenen alun vanha nokileka. Mutta kerropa sinä oma ehdotuksesi siitä pesevästä hybridistä?
Kaksi hybridiautoa omistaneena tiedän, että hybridi säästää polttoainetta myös maantieajossa:
"Yleinen käsitys on, että taajaman ulkopuolella hybridijärjestelmästä ei sitten juuri etua olekaan. Maantiellä ei jarrutusenergiaa pääse akkuun varastoimaan ja käytännössä auto kulkee melkein pelkästään bensan voimalla."
"Tämän käsityksen TM:n testi kuitenkin kumosi. Lexus oli myös maantiellä 79 kilometrin keskinopeudella ja tasaisen nopeuden kulutuksillaan selvästi paras, kaikilla nopeuksilla."
"Mikä sitten hybridistä tekee taloudellisen myös maantieajossa?
Vastaus on bensamoottorin niin sanottu Atkinson työkierto, jossa imuventtiili sulkeutuu tavanomaista myöhemmin. Lyhyemmällä puristustahdilla saavutetaan pienemmät kaasunvaihdon energiahäviöt ja pakokaasujen lämpötila madaltuu. Koska hybridiautossa huipputeho saavutetaan sähkö- ja polttomoottorin yhteistyöllä, voi polttomoottorin optimoida mahdollisimman vähän tasaisella kuormituksella kuluttavaksi.
Vaikka siis pienet bensaturbot ovat taloudellisia tien päällä verrattuna vanhanaikaisiin isoihin bensamoottoreihin, on hybridi vieläkin taloudellisempi."
http://www.talouselama.fi/uutiset/tm-n-premium-autojen-vertailu-paljasti-hybridin-kulutuksesta-yllattavan-asian-3359177
Hybridi ei myöskään ole tuhansia euroja kalliimpi verrattuna pelkällä polttomottorilla varustettuun versioon:
https://www.toyota.fi/autot/auris/prices.json
Lopeta kuvittelu. Hanki tietoa. Enempää en sitten otakaan uusiin kuvitelmiisi kantaa.
Minulla on tietoa kahden vuoden ajan kulutus 1.6 Auris automaatti 6.8l/100km moottoritieajossa ja nyt Auris hybridi 5.2/100km moottoritieajossa.
Pikku dieselit menee tasoihin hybridien kassa.
Hybridi oli n. neljät tonnia kalliimpi.
26597-Hybridiautot_2017_1-6_ensirek.xls
Ymmärrän täysin jos autonvalinta perustuu auton ominaisuuksiin ja tiloihin niin esim. passatin ostaja viittaa kintaalla Toyotan hybrideille.
Volkswagen Passat Sedan BLUEMOTION 1,6 TDI 88 kW (120 hv) keskikulutus 3,7 hinta 29 275,20 €
23745-Henkiloautojen_ensirekisteroinnit_kayttovoimittain
_joulukuu.xlsx
2016 Myyntitilasto:
Bensiini 65,48% Diesel 33,16% Muut 1,35%
Enontekiön alapuolisen Suomen runsaslumisimmalla alueella sarvipäiden seassa ajettaessa? Edes -30 asteen pakkasilla työmatkoja pyöritellessä ei kulutus saa nousta koko talven aikana yhdelläkään tankillisella yli 6 sadalle ja kylmällä autolla ei töihin eikä töistä lähdetä.
Lisävalopatterit ovat tarpeen lumettomissa olosuhteissa. Lumisissa olosuhteissa näkee vähemmälläkin. En kyllä ihan heti huomaa logiikkaa verrata kulutusta eri polttoaineiden tilavuuksissa. Kustannusten, päästöjen, energiantarpeen ja käyttösäteen vertaamisen ymmärtäisin paljon paremmin. En kyllä ymmärrä sitäkään, mitä järkeä on tehdä valintansa keskikulutuksen sijaan sen yhden tankillisen perusteella, joka osuu niille parille vuoden kylmimmälle viikolle.
Passatin hybridiversiota olen tarjoillut sinulle ennnenkin, eikä noissakaan vaatimuksissasi pitäisi olla mitään ylitsepääsemätöntä ongelmaa. Webasto ja vetokoukku nyt ovat aika perusvaruste monessa autossa ja jos Mersun vanhat adaptiiviset valot kelpaavat, niin pitäisi Passatillakin pärjätä.
Katukivelle auton valinta on helppoa, koska siihen tarvitaan vain Toyotan hinnasto. Tähän saakka kaikki on kunnossa.
Keskustelu muuttuu trollaamiseksi siinä vaiheessa, kun aletaan kuvitella, että tuo oma rajoitettu näkemys olisi alan yleinen totuus kenen tahansa käyttäjän tarpeisiin, ja myydä omia arvoja ja kuvitelmia ainoina oikeina.
Suoranaista älyllistä epärehellisyyttä on postata joka käänteeseen tuota bensa- ja hybridivetoisten vertailua vuodelta 2013 osoituksena hybridin taloudellisuudesta. Lukuoikeuden omaavat voivat tuon linkin kautta käydä toteamassa, että Lexus jäi testissä viimeiseksi, vanhassa testissä ei ollut mukana tämän päivän taloudellisimpia bensamoottoreita, eikä minkään päivän päivän taloudellisia dieseleitä. Kiinnitän erityishuomiota siihen, että tässä vanhojen paljon kuluttavien bensakoneiden seassa hybridin saavuttamasta pienimmästä kulutuksesta huolimatta testin huonoimman auton, viimeiseksi jääneen Lexus hybridin käyttökustannukset olivat testin autoista kaikkein suurimmat, johtuen hybridiauton kalliista huolloista ja kalliista vakuutuksista:
https://tekniikanmaailma.fi/digilehti/192013/vertailu-pienet-premiumautot
Olisi myös älyllistä epärehellisyyttä kuvitella kalliita huoltoja ja vakuutuksia hybridivoimalinja ominaisuuksiksi, koska merkkikohtaisia rasitteita nekin ovat, ja ne liittyvät Katukiven edustaman konsernin tuotteisiin.
Katukivi kirjoitti:
"https://www.toyota.fi/autot/auris/prices.json
Lopeta kuvittelu. Hanki tietoa. Enempää en sitten otakaan uusiin kuvitelmiisi kantaa."
Ehei. Minä tiedän mistä puhun, sinä spämmäät Toyota-uskontoasi.
Sinä lupasit polttomoottorisen pesevän auton, joten nyt on sinun näytön paikkasi tuoda se Lexus GS:aa tilavampi suksiluukullinen hybridi, joka vakiovarusteisena lämpenee parkkipaikalla valmiiksi, kun rinteestä napsautat kauko-ohjaimella lämmityksen päälle. Ja sen pitää kuluttaa kolmisen litraa vähemmän kuin Lexus GS Spritmonitorin mukaan näyttäisi kuluttavan.
Tällaisiakin autoja on olemassa, ja niiden yhteinen nimittäjä on, etteivät ne ole Toyotia.
740GLE kirjoitti että Lexus-hybridissä olisi kalliit huollot ja vakuutukset. Ja melkein kuin olisi vielä yleistänyt asian hybrideihin?
Ihan mielenkiinnosta, mitäs Quu kommentoi Toyota-hybridin osalta tähän?
NHB: "En kyllä ihan heti huomaa logiikkaa verrata kulutusta eri polttoaineiden tilavuuksissa. "
Katukivi lupasi hybridin pesevän pelkän polttomoottorilla varustetun auton. Minä kerroin vain mihin vanhanaikanen jo tuotannosta poistunut malli pystyy ja nyt on Katukiven vuoro pystyä hybridillä vähintään samaan.
Mieluummin tietenkin antaisin Katukivelle nykyaikaisemman haasteen, mutta ei näistä meidän vehkeistä semmoista valitettavasti löydy. Sen pitäisi helpottaa Katukiven haastetta vastata huutoonsa edes tämän yhden kerran, mutta toistaiseksi on tarjottu vain nauriita.
NHB:" En kyllä ymmärrä sitäkään, mitä järkeä on tehdä valintansa keskikulutuksen sijaan sen yhden tankillisen perusteella, joka osuu niille parille vuoden kylmimmälle viikolle."
Sanoinko tehneeni valintani sen perusteella? Kuten jo tiedätkin, omaa valintaani ohjaa pitkän ajan kulutusarvio, joten olen tästä asiasta kanssasi täysin samaa mieltä.
Nyt ei ole merkitystä sillä, kuinka tärkeä tuo asia on. Koska Katukivi lupasi erityisesti talvikäyttöön paremman, sellainen hänen pitää nyt löytää.
NHB: "Passatin hybridiversiota olen tarjoillut sinulle ennnenkin, eikä noissakaan vaatimuksissasi pitäisi olla mitään ylitsepääsemätöntä ongelmaa.
Kiitän konkreettisesta ehdotuksestasi. Tämä oli itsellänikin yhtenä vaihtoehtona mielessäni. Tämä on varmaaan mitat täyttävä vaihtoehto, ellei vierasta etuvetoa eikä VAG:ta ja jos takatiloissa jalkatila on päätilaa tärkeämpi kriteeri.
Katukivi ei silti tule ikinä löytämään tätä oikeasti tilavaa ja taloudellista vaihtoehtoa.
NHB: "Webasto ja vetokoukku nyt ovat aika perusvaruste monessa autossa
Motonetistä saa monenlaista tavaraa, mutta Katukiven väite oli hybridin ylivoima, joten rajasin tarkoituksella tehtaan varustukseen.
Mitä tehtaalta Webastolla ja vetokoukulla varustettua hybridiä Katukivi suosittelee talviautovertailuun kelkkojen vetäjäksi?
(NHB, tiedän kyllä, mutta älä kerro vihjettä, anna sen miettiä itse)
NHB: "jos Mersun vanhat adaptiiviset valot kelpaavat, niin pitäisi Passatillakin pärjätä."
Varmaan juuri näin. Vielä kun näkisi ne vakiovalot, joilla viitsisin pärjätä, niin olisin tyytyväinen.
Mutta otetaan tämä lisävaruste pois vertailusta. Nyt pitäisi olla Katukivellä helppo tehtävä, kun ei tarvita edes valoja?
Eli Lexus GS:aa isommat sisätilat, puolet lisää tavaratilaa, suksiluukku, kakella auto lämpimäksi sähköttömällä parkkipaikalla, tarvittaessa kelkkakärry vetokuulaan suoraan tehtaalta tulleella autolla. Eikä haittaa, vaikka kulkee alle 5 keskikulutuksella koko kesärengaskauden.
Katukivi, mikä se KAIKKI muut pesevä hybridi on? Tarjoa vielä mieluimmin takavetoinen tai takapainoinen neliveto, että on myös yhtä helppo ajaa kuin tuo vanhanaikainen arvoton muinaisjäänne?
Kumppani: 740GLE kirjoitti että Lexus-hybridissä olisi kalliit huollot ja vakuutukset.
Lue se linkittämäni TM testi, joka sanoo näin.
Kumppani: Ja melkein kuin olisi vielä yleistänyt asian hybrideihin?
Tässä vielä sanatarkka sitaatti, jonka jätit lukematta:
740 GLE kirjoitti 19.9.2017 kello 10:34 näin: "Olisi myös älyllistä epärehellisyyttä kuvitella kalliita huoltoja ja vakuutuksia hybridivoimalinja ominaisuuksiksi, koska merkkikohtaisia rasitteita nekin ovat, ja ne liittyvät Katukiven edustaman konsernin tuotteisiin."
Mitä kommentointia Toyotan osalta Kumppani jäi minulta ilman?
Olen kyllä huomannut, että sinulla tuo sisälukutaito välillä heittää Quu, mutta jospa lukisit sen kysymyksen vielä uudestaan?
Tai, anna olla.
Muotoillaan siis uudestaan: Onko sinusta Toyota-hybridin omistajana autosi huollot ja vakuutukset minkä hintaiset? 740GLE yleistää sen (tarkennuksena) konsernin tuotteisiin, eikä niinkään hybrideihin yleensä. Ja pitää kalliina, koska linkkaamassaan testissä (pikkuautot) niin on Lexuksen osalta muihin vertailun autoihin nähden.
Minä en pidä kirjanpitoa automme kuluista, mutta Auris hybridin huoltokulut ei merkittävästi poikkea pelkkään bensaversioon.
(45000 km n. 700-800 €) Vakuutuksiin en ole kiinnittänyt mitään huomiota. Kulutuslukemat on jäänyt mieleen kun ne tuulee aina sammutettaessa hetkeksi näkyviin. Muuten ihan sama.
Lexuksesta ei ole vielä kokemuksia (siis kustannustenosalta), ja tuskin tuleekaan.
Sisälukutaito on koetuksella tuon uudelleenmuotoillun kassakin.
ps. vilkaisin laskuja:
Toyota Auris 1,6 Valvematic Active Multidrive S
15000 km huolto 183,55€ 30000 km huolto 341,00€ 45000 km huolto 184,00€ =708€
Hybridissä ei ole mitään mikä olennaisesti nostaisi huoltokuluja.
Katukivi alunperin:
Hybridit pesevät pelkällä polttomoottorilla varustetut autot mennen tullen talviautoina kuten muun muassa Tekniikan Maailman autojen talvitestit osoittavat
740GLE:
Sinä lupasit polttomoottorisen pesevän auton, joten nyt on sinun näytön paikkasi ja sitten on tullut listaa mitä erilaisemmista lisävarusteista ja auton sisätilojen mitoista.
Sinulle tuli taas tuo auto-ei-ole-mitään-jos-en-mahdu-sen-takapenkille -syndrooma näköjään, 740GLE? Ja kuten yleensä, et kerro edes mistä "verrokista" on kyse. Paljonkos autossasi on vakuutusmaksut ja huoltohinnat, muuten?
En väitä, etteikö Katukivi olisi heittänyt erittäin vaikeasti todistettavan väitteen. Mutta minusta älyllistä epärehellisyyttä on sinunkin väitteesi, jossa otat mukaan keskustelun kannalta epäolennaisia (lisä-)varusteita ja (tilavuus) senttejä mukaan argumenteiksi. Taas kerran.
En nimittäin itse osaa mitenkään yhdistää termeihin "hybridi" ja "pelkkä polttomoottori" kuuluvaksi vaikkapa vetokoukkua tehtaalta toimitettuna: on/ei. Tai webasto: on/ei. Miksei smaragdinvihreää väriä: on/ei?
Et sinä ota tuollaisia mukaan silloinkaan, kun väittelet siitä, minkälainen automaattivaihteisto on parempi/huonompi!
Etkä sinä tiedä vaikka tuo Katukiven väite pitäisi paikkansa! Sellaisessa autoluokassa, jota sinä et ostaisi. Vai tarkoittiko vaikkapa kaikkia segmenttejä yleisesti (riippumatta värikartasta). Ehkä hän kommentoi, jännityksellä odotetaan.
Sisälukutaidon lisäksi lauseenjäsennyksiäsi voisit tarkistella ennen enteriä, Quu... Esimerkkinä vaikkapa se, että versio 1-vastauksestasi luulin, että autosi 45tkm:n huolto maksaisi "700-800€". Se olikin huollot yhteensä noihin kilsoihin asti! Selvisi vasta kun vertailit "pelkkään polttomoottori"-versioon (kohdasta "PS").
Quu:
Minä en pidä kirjanpitoa automme kuluista
Et siis pysty päättelemään, tai vahvistamaan, onko 740GLE (piilo)väittämä Toyota-konsernin (Lexus ja Toyota) autojen kalleudesta huoltojen tai vakuutusten osalta paikkansa pitävä, kun hankkii hybridin "merkkikohtaisena". Emme siis tiedä TM-testin perusteella asiaa, koska muut autot olivat vain polttomoottorisia ja pikkukorisia)
740GLE:n kommentti on kohdassa 19.09.2017, 10:34. Minusta hän vähän "antaa ymmärtää", mutta onko tietoa vain Lexuksesta ja muu arvailua. Sinulla olisi tilaisuus oikoa (väärin?)käsityksiä, jos niitä on.