Uudet Mercedes E-sarja ja BMW 5-sarja, premium kingit

1091 kommenttia
1222325272837
  • Tiedät itsekin hyvin, että BMW on paras, mitä siitä minulle ruikutat jos faktat näin osoittavat. Pahaa oloasi voit purkaa vaikka psykiatrilla tämä ei ole sille oikea paikka. Solvaajat ovat siinä mielessä surkeita luusereita, kun argumentit loppuvat alkaa solvaus säälittävää.

      
  • Tällaisten TL pilipalitestien jälkeen on hyvä lukea ammattilaisten testejä, eli WhatCar ja vuoden 2017 auto:

    http://www.whatcar.com/awards/car-of-the-year

      
  • Tracktest:
    "Tiedät itsekin hyvin, että BMW on paras, mitä siitä minulle ruikutat jos faktat näin osoittavat. Pahaa oloasi voit purkaa vaikka psykiatrilla tämä ei ole sille oikea paikka. Solvaajat ovat siinä mielessä surkeita luusereita, kun argumentit loppuvat alkaa solvaus säälittävää."

    Onhan se tosiaan minulta todella huono argumentti, jos hieman ihmettelen, miten sinä voit ottaa noin voimakkaasti kantaa autoihin, joista et ole ainoatakaan edes ajanut.

    Et siis ole ajanut yhdelläkään ketjussa puhuttavista autoista (uudet E, 5-sarja, S/V90, A6) ja toisaalta aina vaahtoat, että testit eivät kerro juuri mitään, vaan luotat ainoastaan omiin kokemuksiisi. Millä perusteella siis jakelet noita mielipiteitäsi näistä autoista? Et luota testaajiin ja omia kokemuksia sinulla ei ole. No tiedänhän minä vastauksen. Se auto on aina paras, jonka keulassa lukee BMW.

      
  • tracktest (kenelle milloinkin):
    BMW on paras, mitä siitä minulle ruikutat jos faktat näin osoittavat.

    Samat jutut näköjään toistuu kuin huonossa leffassa toinen toistaan kopioiden.

      
  • Olisi kiinnostavaa tietää mikä siinä BMW viidessä mättää kun se ei oikein myy.
    2017> Volvo 4. 2722 , Mersu 9. 1693 , Audi 10. 1596 , Bmw 11. 1336 kpl
    Mersulla ja Volvolla on tilauskirjat täynnä, eikä ne luvut näy vielä rekisteröintiluvuissa.

      
  • ”Siis onko Tuulilasi mitannut automaattien kiihtyvyyksiä jokin tietty vaihde päälle pakotettuna?”

    Sitkeystestin toteuttamistapaa pohdin itsekin juuri tästä lähtökohdasta.

    Onpas typerä testi. Vaikea keksiä mitään arvoa tuollaiselle. Ihan sama, kuin jaettaisiin pisteitä ykkösvaihteen huippunopeudesta.

    Ei näitä auto asioita kannata ottaa liian vakavasti kuten ei näitä toimittajien juttujakaan. Kuhan horisevat palkkansa eteen mitä työnantaja päättää ja vaatii kulloinkin sanottavaksi. Ei liikauta suuntaan eikä toiseen muiden arviot ja päätelmät. Tuohan selviää aikanaan, kun tuon uuden BMW 5-sarjan ostomielessä koeajan.

    Kovin vakavasti otat nuo toimittajien jutut aina, jos ne kehuvat tiettyjä kolmea kirjainta. Nythän ei tosin tarvitse tyytyä toimittajien juttuihin, vaan BMW:n johtaja omin sanoin ylpeänä kertoo, kuinka tuntumaa on vaimennettu. Horiseeko hänkin vain työnantajan vaatimuksesta mitä sattuu, vai voiko BMW:n vastaavan johtajan puheisiin luottaa?

    Tracktest, kyllä myös Mercedes on vaihtoehto ajamisen ilolle. Jos on varaa saa varmasti sellaisen auton että iloa piisaa. Tuleva Audi A6 on takavetoinen ja jakaa tekniikkaa Porschen kanssa, tuskin malttaa odottaa?

    Taisin jo viimeksi selittää, ettei tuollaista muutosta tehdä kesken mallin kehitystyön.

    Olisi kiinnostavaa tietää mikä siinä BMW viidessä mättää kun se ei oikein myy.

    Kuinka vähän uusi 5er sitten käy kaupaksi?

      
  • Siis kyllä kai tällaiset sitkeysmittaukset ovat aika tavanomaisia. Testissä lähdettiin kiihdyttämään nelosvaihteella 40 kilometristä tunnissa aina sataseen saakka, vitosvaihteella 60 kilometristä tunnissa aina 120 km/h saakka ja kutosvaihteella 60 kilometristä tunnissa aina 120 km/h.

    (Nelosvaihteella 40 – 100 km/h Mersulla kesti 9,3 sekuntia ja esimerkiksi Volvolla 8,3 sekuntia. BMW 7,1 s.

    Vitosvaihteella 60 – 120 km/h Mersulla kesti 12,2 sekuntia ja Volvolla 10,1 sekuntia. BMW 9,4 s.

    Kutosvaihteella 60 – 120 km/h Mersulla kesti tuon 18 sekuntia ja Volvolla 12,1 sekuntia. BMW 12,3 s.)

    Kyllä kai moottorin sitkeydellä on merkitystä viimeistään siinä vaiheessa kun vedetään raskasta kuormaa. En oikein muutoinkaan ymmärrä sitä miksei tuo sitkeysmittaus voisi vastata normaalia ajotilannetta.

      
  • Siis kyllä kai tällaiset sitkeysmittaukset ovat aika tavanomaisia.

    Kyllä kai moottorin sitkeydellä on merkitystä viimeistään siinä vaiheessa kun vedetään raskasta kuormaa. En oikein muutoinkaan ymmärrä sitä miksei tuo sitkeysmittaus voisi vastata normaalia ajotilannetta.

    Tavanomaista on jättää mittaamatta automaatin eri vaihteiden kiihtyvyyksiä.

    Normaalissa ajotilanteessa automaatti valitsee sopivan vaihteen kulloiseenkin ajotilanteeseen - myös raskasta kuormaa vedettäessä. Tässähän oletettavasti kyse ei ole moottorin ominaisuuksista vaan vaihteiston välityksistä. Missä normaalissa ajotilanteessa pakotat automaattiin väärän vaihteen sisään?

      
  • Uskoisin että kun esimerkiksi Mersulla aletaan kiihdyttää "kutosvaihde sisässä" 60 kilometrista tunnissa 120 kilometriin tunnissa, niin pääosan matkasta on tuo "kutosvaihde sisässä".

    Olisiko fiksumpaa pohtia sitä miksi esimerkiksi Mersu oli niin hidas kiihdytettäessä 60 - 120 km/h niin että kiihdytyksen alussa oli "kutosvaihde sisässä". Sehän jäi Volvosta ja Bemarista peräti kuusi sekuntia tuossa vertailussa. Bemari voitti sitkeysosion ja Volvo oli lähes yhtä hyvä, testissä todettiin että Volvon kahden turbon moottorissa riittää sitkeyttä. Vastaavasti Mersu oli nopein nollasta sataan kiihdytettäessä. Ehkä kyse on vain Mersun moottorin ominaisluonteesta kun kiihtyvyys 0 - 100 km/h on hyvä mutta vitosvaihteella ja kutosvaihteella puuttuu sitkeyttä.

      
  • Uskoisin että kun esimerkiksi Mersulla aletaan kiihdyttää ”kutosvaihde sisässä” 60 kilometrista tunnissa 120 kilometriin tunnissa, niin pääosan matkasta on tuo ”kutosvaihde sisässä”.

    Olisiko fiksumpaa pohtia sitä miksi esimerkiksi Mersu oli niin hidas kiihdytettäessä 60 – 120 km/h niin että kiihdytyksen alussa oli ”kutosvaihde sisässä”. Sehän jäi Volvosta ja Bemarista peräti kuusi sekuntia tuossa vertailussa. Bemari voitti sitkeysosion ja Volvo oli lähes yhtä hyvä, testissä todettiin että Volvon kahden turbon moottorissa riittää sitkeyttä. Vastaavasti Mersu oli nopein nollasta sataan kiihdytettäessä. Ehkä kyse on vain Mersun moottorin ominaisluonteesta kun kiihtyvyys 0 – 100 km/h on hyvä mutta vitosvaihteella ja kutosvaihteella puuttuu sitkeyttä.

    Jotenkin alkaa kuulostaa siltä, ettet ikinä ole automaattivaihteisella autolla ajanut. Se kutosvaihde pysyy sisässä vain silloin, jos se valitaan manuaalisesti tai kiihdytetään tarkoituksella hyvin hitaasti. Kun pyydetään nopeaa kiihtyvyyttä normaalist eli poljetaan vain kaasua kunnolla, laatikko valitsee silmän räpäyksessä kiihdytykseen sopivan vaihteen. Jos kuski ei räpelöi omiaan, niin silloin Mersun laatikko heittää kolmosen sisään ja kiihtyvyys on luokassaa erittäin kilpailukykyistä

    Tuo ei kerro mistään muista kuin siitä, kuinka epäsopiva vaihde on valittu kyseiseen testiin. Mersu on mitattu suoriutuvan tuosta kiihdytyksestä erittäin kilpailukykyisesti, kunhan vain laatikon annetaan valita nopeuteen sopiva vaihde. Esimerkiksi TM:n vertailussa Mersu oli Volvoa nopeampi kiihdytyksessä 60-120. Mersun pisimmät vaihteet ovat vain pitkiä ja kutonen silmässä kierroksia 60 nopeudessa on vain 1200 rpm. Kuka ääliö lähtee ohitukseen noin pahasti väärällä vaihteella? Volvon vähempivaihteisessa laatikossa isoimmat vaihteet ovat lyhyempiä ja siksi 60 vauhdissa kutosella siinä kierroksia on jo 1411 rpm. Vaikka Mersussa on vahvempi vääntö alakierroksilla, niin tuossa täysin keinotekoissa tilanteessa Volvo on nopeampi, koska Volvossa on kierroskoneen välitykset. Mersu tarjoaa paljon laajemman skaalan välityksiä, jottei tarvitse huudattaa moottoria moottoritielläkään.

    Edelleenkään et ole kertonut, että missä normaalissa ajotilanteessa lukitaan kutonen silmään, kun halutaan kiihdyttää nopeasti nopeudesta 60 km/h. Jään odottelemaan vastaustasi.

      
  • En ole ajanut pitkään sellaisella autolla jossa olisi nykyaikainen automaattivaihteisto. On ainoastaan ollut sellainen auto jossa oli vanhanaikainen automaattivaihteisto, ja tästäkin omistuksesta on aikaa melkein 10 vuotta.

    Oli miten oli, nyt vaan kuitenkin siis herää kysymys siitä että miksi Tuulilasi on tämän sitkeystestin vaihteen lukitsemisineen suorittanut, jollei tällä olisi mitään käytännön merkitystä. Kieltämättä vähän outoa, jollei testille löydy käytännön perustetta.

    Se on tiedossa että ohituskiihtyvyystesti 80 - 120 km/h meni autojen kesken tasan, tämä testi oli siis toteutettu "normaalisti".

    Virheellisesti puhuin aiemmin tästä sitkeysmittauksesta "ohituskiihtyvyystestinä".

      
  • Olisi kiinnostavaa tietää mikä siinä BMW viidessä mättää kun se ei oikein myy.

    2017> Volvo 4. 2722 , Mersu 9. 1693 , Audi 10. 1596 , Bmw 11. 1336 kpl

    Ei tämä nyt mikään erityisen haastava mysteeri ole. Luvuthan eivät kuvaa mallien myyntiä, vaan ovat koko merkin ensirekisteröintejä. Uutta 5er:iä tuskin on Suomessa ehditty vielä juurikaan rekiteröidä mallin tuoreuden vuoksi. Myynti on alkanut joku aika sitten ja nyt myytyjä autoja odotellaan valmistettavaksi ja toimitetavaksi. Olet siis valinnut täysin väärän tilaston kuvaamaan uuden 5er:n myyntiä.

    Oli miten oli, nyt vaan kuitenkin siis herää kysymys siitä että miksi Tuulilasi on tämän sitkeystestin vaihteen lukitsemisineen suorittanut, jollei tällä olisi mitään käytännön merkitystä. Kieltämättä vähän outoa, jollei testille löydy käytännön perustetta.

    Peruste on Tuulilasin kyvyttömyys uudistua. Noilla sitkeysmittauksilla oli joku arvo manuaalivaihteisten aikana varsinkin silloin, kun yleensä kaikissa verrokeissa olisi sama määrä vaihteita. Automaattien kanssa jonkin tietyn vaihteen kiihtyvyksillä ei ole mitään merkitystä ja olematonta arvoa laskee entisestään se, että automaattien vaihdemäärät poikkeavat suuresti toisistaa.

      
  • "Ei tämä nyt mikään erityisen haastava mysteeri ole. Luvuthan eivät kuvaa mallien myyntiä, vaan ovat koko merkin ensirekisteröintejä."

    Huonot myyntiluvut pätee myös edellisiin vuosiin Mersu/Volvo verrattuna.

      
  • En ymmärrä motiivia tuohon kyseiseen automaattiautojen sitkeysmittaukseen.
    Juurihan automaattien vaihteet ovat alkaneet lisääntyä ja juuri siitä syystä, että olisi aina se (mahdollisimman)ajotilanteeseen nähden oikea vaihde sisässä huomioiden kokonaisvälitykset ja moottorin ominaisuudet- oli sitten kyseessä polttoaineen säästö tai suorituskyky. Ja näiden uusimpien automaattilaatikoiden vaihtonopeudet ovat myös kehittyneet huimasti. Ja kun vaihteita löytyy, niin jokaiseen ajotilanteeseen löytyy se optimaalisin vaihtoehto.

      
  • Huonot myyntiluvut pätee myös edellisiin vuosiin Mersu/Volvo verrattuna.

    Ja sellaisen hätävalheen sitten menit sepittämään. 5er näkyy olevansa Suomessa luokkansa myydyin 2015 ja 2016. Tuo on varsin hyvä suoritus vanhalle mallille varsinkin kun ottaa huomioon E-Klassen etulyöntiaseman taksareiden keskuudessa. Yritä skarpata vähän.

    http://aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/henkiloautojen_vuosittaiset_merkki-_ja_mallitilastot/2016/henkiloautojen_ensirekisteroinnit_malleittain_1-12_2016

      
  • E-sarja näköjään pudonnut täpärästi suosituimman taksiauton paikalta.

    http://www.is.fi/autot/art-2000005157562.html

      
  • Täytyy kiittää TM:ää uusimman numeron premium-hybridi-testistä, eli BMW 530e v MB E 350e. Molemmat saivat 5 tähteä.

    Tällaisia testejä lisää, seuraavaksi esim. Skoda Superb v Volvo S90 olisi mielenkiintoinen.

    Voisihan tuohon ottaa Passatinkin, mutta ehkä sitä pitäisi verrata muihin saksalaisiin.

      
  • WhatCar:
    Tällaisia testejä lisää

    Eikös tuollaisia ole ko. lehdessä koko ajan, tai vähän väliä? Mitä tarkoitat?

    Voisihan tuohon ottaa Passatinkin, mutta ehkä sitä pitäisi verrata muihin saksalaisiin.

    Tuo se vasta hämärä kommentti olikin! Miksi?

      
  • "Tuo se vasta hämärä kommentti olikin! Miksi?"

    Ehkä jotain on jäänyt joskus puuttumaan, mutta itse ei tämmöisiä tunnista. Olisiko syytä ajaa välillä myös Skodalla ? Tai Volvolla ? Tai Kialla ? Tai Renaultilla ?...

      
  • Ei ole, eli TM ei tee tällaisia paritestejä juurinkaan. Tämä oli hyvä premium-testi.

    Inspectorille: Joo hyvä olis laittaa Skooda, Volvo, Kia ja Renault samalle viivalle. Miksei Opel, Pökötti ja Ford.

      
  • Viimeisimmässä Vi Bilägare - lehdessä oli kahden litran dieseleillä varustettujen isojen premium-farmareiden testi (BMW vitossarja, Volvo V90 ja Mercedes E). Vähän samaan tapaan kuin Autoexpressin testissä niin Mercedes jätettiin viimeiseksi BMW:n ja Volvon jälkeen.

      
  • WhatCar, ilmaise vaan asiat suoremmin. Kerro vaikka, että jokin merkki tai merkit ovat sinulle suoranainen uskonto, niin osataan suodattaa oikealla tavalla tekstejä. Minä ja moni muukin voidaan sitten ilman sarvia ja hampaita suorittaa uskonpuhdistusta.

    Ehkäpä se on sitten parempi lehtienkin noudattaa tuota kuuluisaa premium jakoa, eikä ottaa edullisempia vaihtoehtoja aiheuttamaan ongelmia. Millaiseen porukkaan vertailisit muuten vaikka lähtöhinnan Tesla Model S ?

      
  • WhatCar:
    Inspectorille: Joo hyvä olis laittaa Skoda, Volvo, Kia ja Renault samalle viivalle. Miksei Opel, Peugeot ja Ford.

    Mutta ei sitten VW:ia? Ja mikset laittaisi Volvoa MB:n ja BMW:n kanssa?

    Tai mikset nyt vaan kaikkia sekaisin samalle viivalle?

      
  • WhatCarin juttuja kun lukee, niin ei voi välttyä ajatukselta, että kaikkein pahimmat täysdorkat ajelee saksalaisilla autoilla.

      
  • inspector70:
    Ehkäpä se on sitten parempi lehtienkin noudattaa tuota kuuluisaa jakoa, eikä ottaa edullisempia vaihtoehtoja aiheuttamaan ongelmia.

    Mikä on "edullisempi"? 20t vs. 100t hintainen - joo eka on. Noin helposta asiasta ei kuitenkaan ole edes kyse.

      
  • Jep, juuri näin Kumppani. Asia ei olekaan helppo. Edullisuus on etenkin autojen osalta kaikki elinkaarikulut huomioiden laaja juttu. Tarkoitin lähinnä esim. 60 tonnin "premium" ja 40 tonnin "muu kuin premium", sama kokoluokka. Ymmärrän toki autolehtiäkin, kun eivät suinpäin ota riskejä (?), että jokin selvästi edullisempi (ainakin sen hetken ostohinnaltaan) onkin ihan saman tasoinen auto - ainakin testattaessa uutena. No tästähän saa vääntää vaikka kuinka paljon.

    Tuo Tesla onkin mielenkiintoinen- onko sen kulut vaikkapa 15 vuoden jaksolla pienemmät kuin jonkin dieselmallin ? Kuka tietää, kuinka kallis tai halpa Tesla on pidemmällä aikavälillä ? Onko valmistaja vielä "pystyssä" vuosien päästä, saako varaosia, mitä komponentit oikeasti kestää... ?

      
  • Uskomatonta. Toyota Auris Hybridillä saa vetää ainoastaan 345 - 385 kg korimallista riippuen, jottei hybriditekniikka ylikuumentuisi. Tässa varmaan syyt siihen ettei hydrideihin saa vetokoukkua.

    http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-vad-far-auris-dra

      
  • Uskomatonta Toyotalta löytyy roinan perässä raahaamiseen esim. asuntovaunua parempia versioita.
    Pienten hybridien edut tulee lähinnä taajama/kaupunkiliikenteessä.
    Toisaalta eihän siitä mitään haittaakaan ole kun moottoritienopeuksissa kulutus on 3,7-5,2 l haarukassa ajotietokoneen mukaan.

      
  • En tiedä, miten Auris Hybridin vetokyky liittyy otsikon aiheeseen mutta esim. Kia Niro voi vetää jarruitta 600 kg ja jarruilla 1300 kg eli hybrideissä on eroja ja niihin siis saa koukun. Toisaalta itse en ole hankkinut ikinä mihinkään autooni vetokoukkua. Silloin harvoin kun tarvitsee kuljettaa jotain isompaa, vuokraan pakettiauton. Näin varmaan tekee moni muukin.

      
  • Tässa varmaan syyt siihen ettei hydrideihin saa vetokoukkua.

    Ei pidä yleistää Toyotan kuminauhavedon ongelmaa koskemaan kaikkia hybridejä.

    Toisaalta eihän siitä mitään haittaakaan ole kun moottoritienopeuksissa kulutus on 3,7-5,2 l haarukassa ajotietokoneen mukaan.

    Kyllä itseäni haittaisi noin pahasti väärin näyttävä ajotietokone. TM mittasi Priukselle 5,3 l/100km @ 100 km/h ja 6,0 l/100km @ 120 km/h, eikä aerodynamiikaltaan huonompi Auris ainakaan vähemmällä bensalla tuulta halo.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit