Uudet Mercedes E-sarja ja BMW 5-sarja, premium kingit

1091 kommenttia
«13456737

Kirjoitin jo tuonne artikkeli-kommentointiin, mutta laitetaan nyt tännekin keskustelu auki. Eli piakkoin meillä on uudet isot premiumit, Mercedes E ja BMW 5 kaupoissa. Avataan tähän keskustelu näistä uutuuksista.

Näin kirjoitin tuonne E-sarjan artikkeliin:

Ei voi muuta sanoa kuin että tyylikäs on sisältä. Keskinäyttö on todella korkealla ja se on ilman muuta turvallisuustekijä + helppo käyttö tuosta istuimien välisestä ohjaimesta. Ja varmasti tuohon saa HUDinkin jolloin information saa lukea tuulilasista, katse kun pitäisi pysyä tiessä. Kokeilin Teslaa hiljakkoin ja hieno autohan se on. Vain kosketusnäytön käyttö keskellä oli pettymys, vaatii aivan liian paljon kuljettajan huomiota jolloin turvallisuus vaarantuu.

Odotellaan vielä kuvia ulkoasusta tuosta E-sarjalaisesta, jos on niin kuin mainittiin artikkelissa S-muotoa, niin hyvältä kuulostaa :)

Ja pian esitellään myös toinen uusi iso premium, BMW 5-sarja. Siinä sitten selvitelköön paremmuutta nämä mailman huiput.

  
  • Lisäisin kyllä joukkoon jo esitellyn Volvo S90:en. Mielenkiintoisia autoja kaikki, kunhan kauppoihin asti pääsevät.

    Mersun ulkonäöstä on ollut ainakin ulkomaisissa lehdissä jo varsin paljastavia kuvia. Ja kyllähän se S:ltä ja C:ltä näyttää.

      
  • Mersun ulkonäöstä löytyy jo niin paljastavia kuvia, ettei enää paljon jää mielikuvituksellekaan varaa.

    http://www.motorauthority.com/news/1029682_2017-mercedes-benz-e-class-spy-shots-and-video#image=100537256

    Tyylikäshän tuo uusi E-sarja tulee olemaan ja muistuttaa paljon C-sarjaa ulkomuodoltaan, mutta tulee isomman kokonsa takia olemaan sitä selvästi tyylikkäämpi. Taistelee ulkomuodoltaan tasapäisesti S90:n kanssa tyylikkyydessä. Uusi 5-sarja ei taida paljon muuttua ulkoisesti nykyisestä linjoiltaan, varmaan jotain etumaskin ja etu- takavalojen muutoksia tulee, mutta ei mitään kovin radikaalia niihinkään. Edustavan näköinen sekin varmasti tulee olemaan isona autona.

    E-sarjan sisätiloissa ei ole samanlaista rauhallista ja tyylikästä harmoniaa kuin uudessa S90:ssä. Varmaankin osittain johtuen pyöreistä tuulettimen suuttimista ja runsaista napeista siellä sun täällä. Tulee vähän sellainen tekniikkaa korostava, rauhaton vaikutelma ohjaamossa. Ovissa olevat kaiuttimetkin korostaa samaa vaikutelmaa, S90:n rauhallisen tyylin sijasta. Itse asiassa mustana tuo E-sarjan ohjaamo on minusta parempi ja sellainen kuvakin löytyy tuosta em. linkistä.

    Kovaa tulee kilpailu tuossa luokassa jatkossakin olemaan. Selvää on, että saksalaisia myydään selvästi eniten tuossa luokassa, muta Volvo tulee nostamaan osakkeitaan ja on paljon entistä varteenotettavampi vaihtoehto. Volvon heikkouksia on moottorivalikoiman rajoittuminen 4-sylinterisiin turboihin. Itselleni tuolla asialla ei ole merkitystä, mutta onhan noita 6- tai 8-sylinterisen moottorin haluavia vielä paljon tuon luokan auton ostajissa.

      
  • Näytön sijainnilla ei mielestäni ole paljoa merkitystä, jos COMAND toimii edes edeltäjänsä tavoin. Kaiken olennaisen voi kertoa puhekomentoina. Menuvetoisena "mulpurasta" käytettynä tuo nykyinen onkin vähän vanhanaikaisemman oloinen kuin parhaiden kilpailijoiden. Eikä www bookmarkeja näytetä ajon aikana, joten kohteen säätiedotus on haettava Daimlerin omalla applikaatiolla.

    Olettavasti COMANDin näyttönä on S-sarjasta tuttu kahden katselukulman näyttö, joka mahdollistaa DVD-elokuvien näyttämisen lapsille myös ajon aikana?

    Vaikka itse tiedän mahtuvani (leveyssuunnassa) ihan jokaiseen istuimeen, mitä ala tarjoaa, on mielenkiintoista kuulla aikamiesten kokoisten arviot istuimista, jotka näyttävät aiempaa voimakkaammin muotoilluilta?

    Toivottavasti ratin hipaisunäppäimiksi mainitut namiskat eivät ole kosketusnäyttöjä, vaan oikeita mekaanisia myös käsineet kädessä ja katkaisimia katsomatta käytettäviä näppäimiä?

    Manuaalivaihteiston vaihdetanko taitaa syödä keskikonsolin puhelin- ja silmälasikotelon? Vaihteistot lienevät vanha tuttu 6-vaihteinen manuaali ja 9G-Tronic? Monitoimiviiksen ja Tempomaatin viiksen järjestys vaihdettiin ilmeisesti Mersulla ajamattomien kritiikin vuoksi jo ennen tätä mallia, vaikka vaihto ei taida herättääkään riemastusta useamman eri ikäisen Mersun perheissä?

    Uuden muodon toistaiseksi arvailuun jäävä kysymys on sedanin tavaratila. C- ja S-sarjoissa tavaratila ei ole kynnyskysymys, mutta perinteen mukaisesti E-sedanin tavaratilan pitää niellä samat kamat kuin C-farkku lähes kattoa myöden lastattuna. Toivottavasti tätä E-sarjan perinnettä ei ole uhrattu muotoilulle?

    Uusi modulimoottori kiinnostaa, OM651 jäi Mersun mittakaavassa lyhytikäiseksi. Ilmeisesti ainakin alussa toimitaan vain kahdella diesellohkolla, siis 200d ja 250d tehdään nykyiseen tapaan saman nelikon softavariantteina ja vain 300d on kuutonen? Perinteiseen suoraan kuutoseen paluuta varmaan moni jo kaipaa, enkä pane modulimoottorin etuja pahakseni, vaikka nuukapihinä en kuitenkaan taaskaan kuutosta raski ostaa.

    Tulen tutustumaan W213 malliin lähemminkin, vaikka vaihto ei (toivottavasti) olekaan ajankohtainen vielä vuosiin.

    P.S. Daimlerille sellainen toivomus, että ne parkkitutkan anturit saisi viimein vaihtaa toimiviin. Ja jos tulee mieleen laittaa enää yhteenkään penkkiin Artico tekonahkaa, niin harkitkaas vielä uudestaan. Mitä järkeä on laittaa kalleimman varustelluversion sisustukseen huonointa alalta löytyvää materiaalia? Kova, hiostava, epämukava. Ainoa hyvä puoli on surkea kestävyys, joten aika pian ne Artico repaleet saa viedä suutarille aidolla nahalla korvattavaksi.

      
  • Tässä nyt virallisia kuvia uudesta E-sarjasta. Mielestäni erittäin onnistunut niin ulkoa kuin sisältä. Tuo jo C- ja S-sarjoissa nähty mutoilu on tyylikäs ja saahan siitä varsin urheilullisen paketin jos AMG-varusteita valitsee. Sisustukseen myös tulee varmasti melkoinen määrä vaihtoehtoja materiaalien ja värityksen suhteen. Todennäköisesti aiheuttaa BMW:lle pientä mietiskelyä tulevan 5-sarjan suhteen, riittääkö eväät?

    http://www.autocar.co.uk/car-news/motor-shows-detroit-motor-show/2016-mercedes-benz-e-class-revealed-official-images-leak

      
  • Huomasin juuri, että myös Tuulilasi oli ottanut jo tyypit sisätiloista viime perjantaina. Nuo 2 isoa 12,3" näyttöä varmaasti riittävät kaiken infon ilmaisuun, navigointiin, ym. Mielenkiintoista on nuo ohjauspyörän touch-padit näyttöjä varten. Vasemmanpuoleinen päänäytölle ja oikeanpuoleinen keskinäytölle. Padit toimivat myös hanskat kädessä . Siinä on Bemarille ja muillekin haastetta käyttöliittymän toteutukseen.

    Hauska tuo Connect Me -toiminto, joka mm. näyttää lähialueen polttoainehinnat ja vain oman auton käyttämän polttoaineen litrahinnan :). Panostus ohjaamoon ja näyttöjen toimivuuteen vakuuttaa kuin myös se että värimaailmoja ohjaamoon on 64!

    http://www.tuulilasi.fi/ensikoeajot/tuulilasi-korkkasi-uudistuvan-e-sarjan-ohjaamon-etupenkki-houkuttelee

      
  • Taitanee olla Suomen autolehdet Saksalaislehtien kanssa tiiviissä yhteistyössä, kun eivät ole maininneen vieläkään uudesta E:stä....
    Sama juttu myös autobild, auto motor und sport ja auto Zeitung saksassa. Ovat kait sopineet Daimlerin kanssa?

      
  • Hieno autohan tuo uusi E-sarja on, mutta kasvaa pituutta noin 5 senttiä entisestä tuokin eli lyö taas vuorostaan 5-sarjan pituudessa. Jää vielä muutaman sentin uudesta S90:stä. Itse jo näkisin mielelläni, että kilpajuoksi koossa tässä luokassa saisi loppua. 5-metrin raja lähestyy jo uhkaavasti ja mennään jo epäkäytännöllisen suureen kokoon ahtaita kaupungin parkkipaikkoja ja katuja ajatellen. Kokoero pienempiin malleihin kasvaa entisestään, kunnes niitäkin tietenkin aikanaan taas kasvatetaan.

    Tästä luokasta ollaan selvästi tekemässä jo viittä vaille edustusluokan kulkupelejä ja sen mukana hintakin tietenkin kasvaa tavalliselle suomalaiselle autoilijalle entistäkin kaukaisemmaksi unelmaksi. Uuden E-sarjan osalta toki etukäteen on markkinoitu ettei hinta kohoaisi kovin merkittävästi, mutta kohoaa joka tapauksessa.

      
  • Muuten ihan hyvännäköinen, mutta perä on ruma. Makuasioita luonnollisesti.

      
  • Toivoa sopii ettei BMW 5-sarja kasva koskaan pituuden osalta yli 5 -metriseksi leveyttäkin tulee aina hieman lisää eikä sekään tarvitse kasvaa enää koska BMW 7-sarja on niille joille 5-sarja ei riitä. Kokemusta on 7-sarjasta sen verran, että tilaa on reippaasti yli tarpeen. Autohan on tien päällä upea kokemus ajettavuus aivan fantastinen ja hiljainen mutta parkkipaikalla hankala kokonsa puolesta, kun ruudut on kansanautoille mitoitettu. Jos oikein ymmärsin niin uuden Volvo S90:n pituus on 40 mm vaille 5-metriä. Uuden BMW 5-sarjan (Esittely syksy 2016) pituus asettunee noihin lukemiin tuskin ainakaan ylitää 5-metriä ja toivottavasti ei koskaan ylitäkkään. Kasvavaan kokoon tottuu kun on ajanut 30 vuotta 5-sarjalla, BMW F10 mittoihin ei tarvitsisi koon puolesta yhtään lisää mikään sisätiloissa ei sitä edellytä. Toisaalta kun MB kasvaa niin tekee tietenkin BMW perässä tässä tapauksessa, mutta toisaalta on niin että se joka kasvun lopettaa tekee viisaan päätöksen tuossa kokoluokassa.

    BMW 5-sarjan kehitys pituuden osalta.

    BMW E28 4260 mm
    BMW E34 4720
    BMW E39 4775
    BMW E60 4841
    BMW F10 4899

    BMW 5-sarja kehitys leveyden osalta.

    BMW E28 1700 mm
    BMW E34 1751
    BMW E39 1800
    BMW E60 1846
    BMW F10 1860

      
  • Kaupunkiajoon ja parkkeeraukseen vaikuttaa moni muu asiakin kuin pelkkä auton pituus, se nähtiin jo tuossa TM:n maasturivertailussa jossa Audi Q7 todettiin olevan älyttömän ketterä ja parhaista parhain. Osin tämä tulee 4-pyöräohjauksesta mutta myös BMW 5 jakoi saman arvosanan kaupunkiajosta. Audin pituus on 5,05m, leveys 1,97m ja paino 2135kg.

    Myös BMW 5:een saa 4-pyöräohjauksen. Tämä jos jokin on premium-ominaisuuksia.

    TM arvostelee kaupunkiajon seuraavien seikkojen perusteella: kääntyvyys, ohjaus, jousitus, näkyvyys, kulmien arvioitavuus, hallintalaitteiden käyttö ja moottorin/vaihteiston ominaisuudet.

      
  • Ajaessa ei auton koko ole koskaan tuottanut hankaluutta. Jo nuorena miehenä isolla jenkillä ajellessa oppi auton ulkomitat nopeasti ja tuo kokemus on vaan karttunut vuosien mittaan. Toki uusi auto vaatii hieman totuttelua jos auton koko kasvaa. Tarkoitin lähinnä sitä kun BMW 7-sarjaisen ajaa parkkiin mikä on mitoitettu kansanautoille niin kahden auton väliin mahtuu mutta ei pääse ovista ulos. Uuden BMW-7 sarjan ominaisuuksiin kuuluu se kun koko on taas kasvanut ja laveyttä piisaa niin auto ajaa itsensä talliin avaimesta ohjaten kun renkaat on suorassa ja talli edessä.

      
  • @A-utoilija: E-sarjasta tulee kansanauto muutamassa vuodessa, kun 2 - 3 vuotiaita myydään tehtaan Junge Sterne takuulla hintaan, jolla sen saa Suomen kilpiin varustelusta riippuen joko uuden Avensiksen hinnalla tai sen alle.

    @tracktest: koko ei määrää ketteryyttä, mutta tässä kokoluokassa olisi tosiaan syytä kiinnittää huomiota koon kasvattamisen sijasta tilankäyttöön.

      
  • Tuohon Juhan kommenttiin: Tosiaan näyttää että virallinen press-riliisi-materiaali on jaettu autolehdille mutta vain harva lehti 'vuotaa' tiedot julkisuuteen. En tiedä mikä on AMS saksan ja ruotsin suhde toisiinsa mutta saksan versiosta ei löydy mitään tietoa kun taas ruotsin versiossa on hyvinkin kattavasti kuvia ja infoa.

    http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20160105/mercedes-e-klass-lacker-ut-en-vecka-i-forvag-bilder-och-fakta

      
  • Ei kai auton suuri koko ajamista haittaa, mutta pysäköintiä kapeiden ruutujen vuoksi se kyllä vaikeuttaa. Tai no, jos ihan tarkkoja ollaan, niin mahtuuhan auto ruutuun, mutta sieltä ei pääse ulos.

    Vakavasti puhuen perinteisen henkilöauton mallisissa kulkineissa sisätiloja voisi alkaa innovoimaan johonkin uuteen suuntaan. Näissä on paljon tilaa, mutta esimerkiksi lasten kanssa mennään edelleen sieltä missä aita on matalin. Miksi sadantonnin saksalaisihmeeseen ei Daimlerin tai BMW:n insinöörin anneta suunnitella valmista lastenistuinta? Enkä tarkoita niitä lisävarusteisia korokkeita. Asiakkaat pakotetaan asentamaan näitä hankalia kuuppia, joiden kanssa saa korkeintaan välilevynsä rikki ja tenavan kengistä kurat penkille.

      
  • @PiiJei kysyi "Miksi sadantonnin saksalaisihmeeseen ei Daimlerin tai BMW:n insinöörin anneta suunnitella valmista lastenistuinta?"

    Kenen se turvaistuin pitäisi maksaa ja mihin tyypillinen E-sarjalaisen ostaja sitä käyttäisi? Enemmän tuntuu tulevan lainakeikkoja tuolle vielä hetken ajan nykyiselle W212 korimallille, kun pojan Mersussa ei ole suksiluukkua. Lisävarusteena sekin pitää hankkia. Omaani en ilman minulle välttämätöntä varustetta huoli, mutta ei sitäkään tarvi minulle suksettomien sponssata.

    Toisekseen, W213 hinnan pitää onnistuakseen jättää sataan tonniin suunnilleen parin Golfin verran headroomia. Kyllä sillä saa sadan tonnin autoon vaikka lastenistuimen ja suksiluukun ja ihan vähän jotain muutakin.

    Isofix on normitettu kiinnitys, jota auton valmistaja joutuu noudattamaan käytännön syistä.

    @WhatCar: Saab on innovoinut hienoja juttuja, eikä tämä ole poikkeus. Mutta vertaapa tuota Saabin alkuperäistä suoraa lankkua vaikkapa Volvon ja Mersun kunnon korokeistuimiin, joissa lapselle tarjotaan yhtä mukava pehmustus kuin aikuisellekin. Kummassa istuisit mieluummin, jos olisit tuollaisen istuimen kokoa?

      
  • 5 BMW F11 farkku ja kolme tinttaraa; pieni kuin mikä eli lisää suunnittelua, kokoa ja säätöjä perheen tarpeisiin.

      
  • @740 GLE: Mitäpä jos asiallisen turvaistuimen maksaisi vaikkapa auton ostaja? Vai ketä ajattelit? Kuka esimerkiksi istuimien kuumakivihieronnan maksaa? Tai sen E-farkun peräkonttiin saatavan lisäpenkin?

    En tiedä mikä on "tyypillinen E-sarjan ostaja", eikä varmaan tiedä kukaan muukaan, mutta kovin paljon, omani mukaanlukien, näitä niinkuin muitakin isoja perinteisiä farkkuja käytetään perheautoina.

    Kommenttini koskee näitä nykyisiä lasten turvaistumia, Isofixillä tai ilman, yleisesti. Niiden olemassaololle ei ole oikein mitään muuta perustetta kuin autotehtaiden laiskuus ja autojen markkinoimisen keskittyminen sekundäärisiin argumentteihin. Suomeksi sanottuna: nykyiset lasten turvaistuimet toki muodollisesti hoitavat hommansa, mutta ratkaisuina ne ovat surkeita.

    Kuvio on ihan samanlainen kuin missä tahansa muussakin uudessa tuotteessa. Nykyinen on "ihan hyvä" kunnes joku tekee monta kertaluokkaa paremman, uudella tavalla. Vanha häipyy historiaan.

      
  • No, niin, nyt virallisesti esitelty:
    https://tekniikanmaailma.fi/autot/taksitolppien-uusi-kuningas/

    MB:een media-sivuilta nopeasti suomennettuna uutuuksista.

    • Akseliväli kasvanut 65mm  294cm
    • Versiot: Classic & Exclusive (tähti keulalla) ja Avantgarde & AMG (tähti maskissa)
    • HD-näytöt 12,3” 2 kpl vaakatasossa kojelaudan yläosassa (kosketustoimintoa ei ole turvallisuussyistä)
    • HD-heijastusnäyttö tuulilasissa optiona
    • Näyttöjen käyttö ohjauspyörän pädeista (ideana pidä katse tiessä, älä irrota otetta ratista)
    • Myös voice control mahdollinen valinnoissa (LINGUATRONIC)
    • Sisätilan materiaalit aitoa, puuta, nahkaa, alumiinia, ym., yksilöllinen kombinaatio tilattavissa
    • Sisätilan valaistus konfigoroitavissa yksilöllisesti
    • High End audio (Burmester® high-end 3D surround sound system) optiona
    • Istuinvaihtoehtoja useita välillä Comfort – Sport
    • Uudet moottorisukupolvet dieseleissä: E200 bensa ja E220d 4-sylinteriset moottorit sekä plug-in-hybrid E350e sekä 6-sylinteriset mallit, jatkossa myös 8-sylinteriset mallit valikoimassa, moottoreissa NANOSLIDE-päällyste kitkan minimoimiseksi
    • Viimeisintä teknologiaa edustava 9-vaihteinen automaattivaihteisto (vakio?)
    • Useita alusta-vaihtoehtoja, ilmajousitus mukaan lukien
    • Kattavat turvajärjestelmät (tunnistimet/kamera/tutka), jalankulkijat, risteykset, peräänajo, takatörmäykset, varoitukset, kuljettajan väsymys, sivutuuli, sivutörmäys assist edessä: kuljettajaa/matkustajaa siirretään keskelle sivutörmäyksen uhatessa istuimen täyttyvillä rakenteilla, kaiuttimista stapedius-suojaus matkustajille, stapediusrefleksi laukeaa 70- 90 dB äänenpaineella. Tämä alentaa äänenpainetta n. 10- 20 dB. : jäykistää kuuloluuketjua ja suojaa sisäkorvaa.
    • Kuljettavaa avustavat järjestelmät, ohjaus-avustus kriittisissä tilanteissa, automaattinen kaistanvaihto, parkkeeraus kauko-ohjauksella
    • Luokkansa alhaisin ilmanvastuskerroin cd 0,23
      
  • @PiiJei: Anteeksi vain, käsitin väärin. Luulin sinun paheksuvan sitä, ettei Mersuun saa lastenistuinta vakiovarusteena ja siksi perustelin miksi vain harvojen käyttäjien tarvitsemat varusteet on syytä jättää lisähintaisiksi optioiksi.

    Aiemmassa postauksessani vihjaisinkin keskimääräisen E-sarjan ostajan olevan sen verran monien muiden mallien ostajia iäkkäämpi, että vaikka hänkin yhä tarvitsee perheauton tilat, hänen motiivinaan on istua mukavasti takapenkillä itse silloin kun joku muu ajaa.

    Voitko sinä täsmentää, mitä niille turvaistuimille pitäisi tehdä? Minun ymmärtääkseni tarkoitus on, että sitten kuin lapsi ei enää mahdu näihin sivun 38 - 39 turvaistuimiin, on vanhemmilla loistava tekosyy tilata seuraava Mersunsa takaistuimiin integroiduin korokeistuimin? En ole enää turvaistuimissa ajan tasalla, kun poikien kanssa viime kesänä hitsattiin ruostepaikkoja perheen vanhaan harrasteautoon, jolla heidät on ajettu sairaalasta kotiin silloin kun he meille muuttivat. Mutta mikä näissä merkkikohtaisissa etu- tai takapenkille naama tai selkä menosuuntaan asennettavissa turvaistuimissa on vikana:

    http://www.mercedes-benz.fi/content/media_library/finland/passenger_cars/Lisaevaruste-esitteet/e-sarja_sedan_ja_farmari.object-Single-MEDIA.tmp/EClass.pdf

      
  • W213 voimalinjan uutuudet tulee olemaan kiinnostava nähdä ja kokea, ja omalta kannalta tuntuu että suurin muutos on niissä (koska Volvomiehelle ulkonäkö on yksi lysti)

    COMANDin ja Linguatronicin toiminta kuulostaa vanhalta tutulta, samoin eri varustelu-, sisustus- ja alustaversiot. Mutta olisipa kiva, jos nuo olisi todella erotettu eri optioiksi, ettei Avantgarden kanssa tyrkytetä väkisin sitä huonointa mahdollista Artico-verhoilua. Elegancen sisustus on mukava, mutta kaikkia ei miellytä Eläkeläisauton kanssa oletuksena myyty alusta?

    Jos on mahdollista valita vanhalla terminologialla Avantgarden ajettavuus ja Elegancen sisustus, niin hyvä. Nyt vaan jonkun pitäisi älytä tilata sellainen, että saan ostaa sen käytettynä 5 vuoden kuluttua :-)

      
  • Nyt näköjään uuden E-sarjan hinnat ovat julkaistu. Aika odotettua tasoa, 52.900 euroa alkaen: 220 d A Business, eli 194hv moottorilla. Hinta pomppaa aika lailla jos valitsee 3-litran kutosen, 69.900eur. Näihin business-malleihin kuuluu vakiovarustelun lisäksi:

    • 9-vaihteinen automaattivaihteisto ja vakionopeudensäädin
    • 632 LED High Performance ajovalot
    • 235 Pysäköintipilotti (Pysäköintitutkat edessä ja takana, aktiivinen pysäköintiavustin sekä peruutuskamera)
    • 522 Audio 20 USB
    • 355 Garmin Map Pilot -navigointivalmius
    • R43 17" kevytmetallivanteet
    • 287 Taittuvat takaistuinten selkänojat
    • P65 Istuinmukavuuspaketti
    • 30P Säilytystilapaketti

    http://www.mercedes-benz.fi/content/media_library/finland/passenger_cars/hinnastot/E-sedan_W213.object-Single-MEDIA.tmp/E-sedan_W213_01022016_.pdf

      
  • Eivät hinnat aivan poskettomilta näytä, mutta uuden S90:n hinnoittelun jälkeen en kyllä Mersuun päätyisi (jos autot vähänkään vastaavat odotuksia). Mersunkin varustelu premiumbusiness-varusteilla alkaa olla jo siedettävällä tasolla, mutta kyllähän se hinta aika tavalla pomppaa, kun ottaa hieman tehokkaamman nelivedon ja siihen varusteita päälle.

    Nelivetoja ei näemmä vielä hinnoiteltu.

      
  • Vertailukohteena tässä lähinnä on BMW 520d A. Molemmat noin 190hv ja molemmissa 8/9 -vaihteinen automaatti. Ja kovimmat kilpailijat toisilleen.

    BMW 520d A Business Exclusive maksaa 50.230e, siinä varusteluun kuuluu mm. nahkaverhoilu, urheiluistuimet edessä, lämmitetty urheiluohjauspyörä + perus-business-varustelu.

    Hinta on hieman edullisempi kuin Mercedes, mutta 5-sarja uusiutuu puolen vuoden sisällä, siis viimeisiä myydään. Toisaalta xDrive-tarjous, 490e, tekee paketista houkuttelevan.

    Täälläkin suora 3-litrainen kutonen sitten pomppaa, eli nousee 65.700 euroon.

    PS: Jos ei Mersu tai BMW kelpaa, niin edullisesti irtoaa uusi Skoda Superb, 1-2 kymppitonnia halvemmmalla :) varustelusta riippuen.

      
  • Etukardaanin voiman ulosotto on perinteisesti vaihteiston perässä, joten automaatin vaihtuessa uuteen generaatioon tulevat nelivetomallit joko aluksi vanhalla automaatilla tai viiveellä. Nyt taidetaan odotella etukardaanin ulosottoa 9G-Troniciin?

    Minun makuuni saisivat tuoda AMG:n nelivedon voimanjaon tavismoottorienkin kaveriksi, vaikka katuautojen 4Matic on jo vakionakin hieman takapainoisella voimanjaolla. Eikä se irrota etu- eikä takavetoa ikinä. Riippuu tilanteesta ja kuskista onko tämä hyvä vai huono asia.

      
  • Skoda Superb ei kiinnosta, eikä ihan kaikilta osin paini ihan samassa sarjassa, vaikka hyvä auto onkin hintaansa nähden. Volvo sen sijaan on XC90:llä osoittanut, että se ei kalpene saksalaisten rinnalla ja ainakin lähtökohtaisesti oletan, että näin on myös S90:n kanssa. Vanha 5 sarjan tai A6 eivät kiinnosta enää lainkaan, vaikka ovatkin olleet hienoja autoja "nuorempina". Näillä hinnoitteluilla Volvo on minun asteikollani selkeä ykkönen, koska se kilpailisi Mersun kanssa tasapäin, vaikka hinnat olisivat jokseenkin samoja. Näin paljon halvempana minun ei tarvitse asiaa edes harkita. T8 maksanee n. 75.000 euroa (ei vielä hinnoiteltu) ja siinä on vakiona oikeastaan kaikki tarpeellinen ja tarpeetonkin. Edes lähelle vastaavasti varusteltu 6 pyttyinen neliveto Mersu maksanee n. 100.000 euroa. Myös pienitehoisemmat mallit ovat Volvolla huomattavasti Mersua halvempia, esim D5 AWD.

      
  • XC60 ja XC90 pikakoettu sopivan jääpolanteisella tiellä. Uusimman generaation neliveto ja etenkin pienemmän XC:n asiallinen kaarretasapaino yllättivät positiivisesti, vaikka ei tällaiselta kilpurin täsmällisyyttä sovi odottaakaan. Nyt ei myöskään vedon, tasakaasun ja moottorijarrutuksen välillä kaarretasapaino huoju eessuntaas aiempien mallien tapaan. Tuntuu kuin Subarulta olisi opittu jotain, eikä kytkeytyvästä nelivedosta enää irroteta takavetoa välillä kuskin kiusaksi. Etuveto tuntuu vähän ohjauksessa, mutta minä olenkin sille allerginen, joten huomaan vähäisenkin vetelyn tai ohjauksen jäätymisen veto päällä. Mukavasti ne kyllä kulkevat itsestään suoraan valtatiellä.

    Jos tilaa tarvitaan, XC90:ssa sitä on. Nykyajan Slussen by night kojetaulu ei innostanut. Oppisihan tuon omassa, mutta oudossa autossa kovin sekavan näköinen. Pisteet silti mahdollisuudesta koota eri asetuksista oma profiili. Omassani kaikki on vielä vanhanaikaisesti eri pakettien yhdistelminä. Jousitusmukavuudesta en halua tinkiä, mutta automaatin Eko-asennon ja kaasun vasteen S-asennon yhdistelmä olisi hyvä, samoin kuin suojelusenkeli, joka menee 60 km/h saakka sallivammassa moodissa ja ottaa sitä suuremmilla nopeuksilla suitset tiukemmalle.

    Valoja en nähnyt pimeässä, mutta kaukovalojahan ei nykyisin ole enää missään. Värisävy oli sentään talvikelissä miellyttävä kylmä valkoinen, kylmempi kuin oman autoni 5000 K xenonit.

    Aisin-Warnerin automaatit toimivat nykyisin jo ihan mukavasti. Kulutuslukemista en tosin tiedä. Ajetaanko nykyisin Volvoillakin käytännön kulutuslukemien pohjat tomaatilla vai manuaalilla?

    Joskus aiemmin XC60 kuulosti koeajolla miellyttävän hiljaiselta. Nyt omaani myös nastarenkain pyörivään verratessani eivät kalliit Volvot enää kuulostaneetkaan mitenkään poikkeuksellisen hiljaisilta. Ei tosin missään tapauksessa pahoiltakaan. XC90 saattoi tosin kärsiä isosta lasikatosta? Vai pitäisikö niiden olla hiljaisia, en tiedä?

    Kävin lopuksi ajamassa saman talvisen koeajoreitin myös omallani. Koeajo ei aiheuta toimenpiteitä, eikä se johdu yksin yli 70.000€ välirahasta. En taida olla katumaasturin kohderyhmää kun ei hyväkään yli sadan tonnin auto aiheuta mitään autokuumeen oireita?

    Nelivedon yllättävän asiallisen toiminnan vuoksi jään odottelemaan mielenkiinnolla S90 mallia. Iso sedan on juuri minun genreäni. Kun maavara ei ole kynnyskysymys, matalamman lentokorkeuden myötä alenevat myös kustannukset ihan itsestään.

      
  • Ajattelija kirjoitti: Mersu maksanee n. 100.000 euroa. Myös pienitehoisemmat mallit ovat Volvolla huomattavasti Mersua halvempia, esim D5 AWD.

    Nyt en oikein seuraa ajatustasi? Onko sinulle suorituskyky niin tärkeä tämän tyylisen auton valintakriteeri, ettet huoli Volvon vertailukohteeksi GLE 250d 4Maticia, joka on suoraan polttomoottoriVolvon hintaluokassa 85.000€, vai puuttuuko tuosta GLE:sta jotain mitä tarvitset? Esimerkiksi tilaa ja istuimia?

    Ja jos kovaa pitää päästä, eikö hybridi-Volvon verrokiksi kelpaa hybridi-Mersu GLE e500, joka on halvempi kuin 350d?

      
  • Nyt on kattava pakettu tietoa uudesta W213 E-sarjasta saatavilla:
    http://www.mercedes-benz.fi/content/finland/mpc/mpc_finland_website/fi/home_mpc/passengercars/home/new_cars/models/e-class/w213.html

    Onhan tuo uusi E todella hieno joka suhteessa, ulkomuotoilu avian upea ja sisältä kaikki viimeisen päälle hiottua. Hinnat alkaen siis 52.900€ ja siinä 194hv täysin uuden sukupolven moottori ja 9-vaihteinen automaatti & business-varustelu. Voi aiheuttaa BMW:llä nykyisen 5-sarjan hinnoittelun suhteen pientä mietintää. Tilanne tietysti muuttuu kun uusi 5-sarja rantautuu Suomeenkin jo syksystä.

      
  • Kolmisylinteristä dieseliä näköjään pukkaa E - sarjaankin.

    http://www.autoexpress.co.uk/mercedes/94725/mercedes-plots-three-cylinder-diesel-engine

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit