Kauppalehti kirjoittaa tänään premium-merkkien myynnistä Suomessa, Mercedeksellä kova vauhti päällä:
"Kolmen johtavan premiumvalmistajan kisassa on syntynyt selviä pesäeroja. Vielä tammikuussa Audi, BMW ja Mercedes-Benz kamppailivat uusien autojen ensirekisteröintilistalla kymmenen kärkijoukossa. Maaliskuussa top tenissä oli enää Mercedes."
Uusi E on nyt kylmätyypitetty, hieno on kuin mikä. Varsinkin AMG-varustuksella tosi sporttinen. Kojelaudan suhteen leveän näytön nähtyään menee kyllä kiinnostus vakiomittaristosta. Sekin ihan ok, mutta näyttää mitättömältä kun tuon Comand-kokonaisuuden on nähnyt ja kokenut.
Viimeistely 0n aivan huippua, ovien ym. korisovitukset ja saumat niin pieniä, että hyvä jos viivoitin väliin mahtuu. Myös kaikki ovisaumat ovat tiivistettyjä ulkoreunoistaan.
Valinnanvaraa ja optioita sekä vaihtoehtoja on niin paljon, että esim. sisätilat saa kyllä täysin pilalle jos yhtään ei ole tyylitajua. Mutta esim. AMG-varustetason harjatut alumiinilistat sisällä näyttivät tyylikkäiltä pianolakattuine mustine puuosineen, nahkakojelaudalla ja antrasiitin sävyisen kattoverhoilun kanssa.
Plug-in-hubrid on myös piakkoin hinnastossa ja siitä saattaa tulla varsin edullinen, ehkä edullisin versio.
Blugin kiinnostaisi, jos ja kun hinta lienee järkevä ja jos sen saisi nelivetona. Ainakaan C-sarjaa ei saa nelivetoisena, mutta maastureita taas saa. Itse en ole nähnyt Daimlerin kantaa E:n suhteen suuntaan tai toiseen. Jos nelivetoinen hybridi lähtisi noin 60 tonnilla, niin harkitsisin Mersua Volvon T8:n vaihtoehtona. Hyvillä varusteilla Volvo varmaan edelleen halvempi, mutta sitten täytyy jo pohtia tarkemmin autojen "paremmuutta". Volvon ulkonäkö sytyttää vielä enemmän.
Ja kyllä, ihan hieno peli oli. Tosin ulkonäkö liiankin lähellä C:tä, mutta sisustus oli upea.
Niin ulkonäkö on mielenkiintoinen kysymys. "Liiankin lähellä C:tä" vai liiankin lähellä S:ää? Kai se merkin sukunäkö mallin välillä täytyy näkyä. Mieti jos C-sarjaan verrattuna E näyttäisi Anglialta ja S-sarja Mosko-vitsi Eliteltä? Tämä näyttää olevan suuntaus, kyllä premiumissa vaalitaan merkin totuttua näköä hyvin pitkälle. Ja ei lähdetä pelleilemään, parannetaan olennaisia ominaisuuksia, vähennetään painoa, lisätään tehokkuutta. Ei joka mallin tarvi olla ihan eri näköinen.
Tyypillisesti isot muutokset ulkonäössä voivat alkuun tuntua hienolta, mutta samalla laimennetaan merkin perinteitä. Isot muutokset usein menettävät merkityksen parin vuoden jälkeen ja valmistaja on uusissa haasteissa designin kanssa. Hillitty muutos on parempi.
Mersuhan nimenomaan teki melko isoja muutoksia muotoiluun ja juuri siksi Mersujen ulkonäkö onkin onnistunutta ja autot myyvät erinomaisesti.
Nyt muotoilussa on kuitenkin pientä takapakkia, koska E on lähes identtinen C:n kanssa. C on luokkansa hienoin "tavismalli", joten tyylikäs peli se on, mutta kyllä se aika monia häiritsee, että autoja ei erota toisistaan kuin joten kuten koon puolesta. On muutenkin tylsää, että mallit näyttävät tismalleen samalta. Ei muutoksien olisi tarvinnut kovin rajuja olla C:hen verrattuna, mutta jotain hieman selkeämpää eroavaisuutta pitäisi olla.
Bemaria ja Audia on usein moitittu siitä, että mallit ovat liian saman näköisiä. Mersu vei mallistonsa kopioinnin aivan uudelle asteelle ja tämä on siinä mielessä erikoista, että aikaisemmin juuri Mersun mallit poikkesivat eniten toisistaan saksalaisista "premiumeista".
Mittaristosta täsmälleen samaa mieltä kuin Whatcar. Perinteisin mittarein toteutetusta versiosta ei näytä äkkivilkaisulla paljoa puuttuvan, mutta se jää vaisuksi kun on ensin nähnyt valovoimaiset suuret näytöt.
Ensi kertaa sisä- ja ulkopuolen koristelun saa valita toisistaan riippumatta, siis Avantgarden tai AMG-linenkin kanssa saa vaikkapa Exclusive sisustuksen. AMG-linen mikrokuitukangas sitoo takapuolen penkkiin vielä täsmällisemmin kuin pitkänukkainen plyysi, mikä lienee tarkoituskin? En tykännyt yhtään, vaan minusta Exclusive on selvästi mukavampi. Sekin on tosin vakiona pilalla, koska on vain puolinahka.
MInulle käy nahka tai kangas, mutta ei niiden yhdistelmä. Exclusiven puolinahassa nahkaosat ovat sentään oikeaa nahkaa, eikä Avantgarden tapaan taas kerran Articoa, joka on järjettömän hiostava ja kova, mutta onneksi niin heikkolaatuista, että sen saa aika pian korjauttaa oikealla nahalla.
Ensimmäistä kertaa istuin E-sarjalaisen takapenkillä pää katossa. Uuden Skoda Superbin kanssa suunnille en tasapeli, eli oikein ryhdikkäästi suorana istuen mahtuu, mutta päätukeen nojatessa kolahtaa päälaki kattoon. W213:ssa päätuen nostaminen ylemmäs auttaa, Skodassa ei sekään. Harvojen ongelma silti, mutta omalta kannalta kiinnostava testi.
Tavaratila näyttää edeltäjää pienemmältä, mutta samat 540 litraa sille luvataan. Laskettelukavioiden ja monojen kuskauskaivo on välipohjan alla edelleen. Tämänkin hyöty on tapauskohtainen.
Kojetaulunäyttöjä lukuun ottamatta komentosillan nappulahärvelit näyttävät ja tuntuvat tutulta, vaikka Mersukuskin mielestä Tempomaatin ja vilkun viikset ovat uudessa väärin päin. Koko muu maailma lienee tästäkin eri mieltä?
Pikku yksityiskohtana kuskin paikalta katsottuna tähti vajoaa yhä syvemmälle alas kaareutuvaan konepeltiin.
Kylmien tyyppien mukavimmat istuimet olivat S205 Ceen vakiomuotoiset nahkaistuimet ilman mitään muita lisäkotkotuksia. Kai tuo on koeajamassakin käytävä, kun enin häly laantuu. OM654 ja 9G-Tronicin yhdistelmä lienee todellinen edistysaskel, vaikka kylmien tyyppien perusteella S205 alkaakin näyttää entistä paremmalta?
MItään toimenpiteitä ei kumpikaan aiheuta vuosiin. Ellei nykyiselle satu haaveria, sille on budjetoitu vielä monen vuoden edestä kilometrejä.
Coupémaisesti kaartuva kattolinja, lyhyet etu- ja takaylitykset, pitkä akseliväli ja suuri rengaskoko luovat E-sarjalle ilmeensä. Keula on voimakkaasti muotoiltu, ja tarjolla on kaksi keulailmettä: perusmallissa ja Exclusive-tasolla Mersun tähti on nostettu konepellille, kun taas Avantgarde- ja AMG Line –varustelluissa autoissa tähti on keskellä etusäleikköä.
Takaa katsoen uusi E-sarjaa luonnehtivat leveät olkalinjat ja Mersu-tyyliset takavalot. Jarruvalojen kirkkaus vaihtelee päivä- ja yöajoissa lain sallimissa rajoissa. Suuntavilkun valo ulottuu koko takavaloumpion alareunan leveydeltä. Lisävarusteena taakse saa ledeihin perustuvat ”tähtisumun” kaltaiset takavalot, jotka palavat kirkkaasti ja erottuvat erinomaisesti pimeän keskeltä. Uuden E-sarjan korissa on käytetty huomattavasti enemmän alumiinia ja ultrasuurlujuusterästä kuin edeltävässä E-sarjan mallissa. Etulokasuojat, konepelti, tavaratilan kansi sekä isot osuudet sekä etu- että takapään rakenteista ovat alumiinia. Korin kevennys säästää polttoainetta ja parantaa auton käsiteltävyyttä.
E-sarjan ilmanvastuskertoimen cd-arvo on 0.23. Auton on saatavilla etusäleikön avautuva ja sulkeutuva Airpanel-järjestelmä, joka säätää säleikön lamellien asentoa ilmanvastuksen pienentämiseksi. Tarvittaessa lamellit avautuvat, jos moottori vaatii enemmän jäähdytysilmaa. Huomiota herättävin piirre E-sarjan sisämuotoilussa on aaltoilevasti kaartuva kojelauta, joka jatkuu keskeytyksettä ovien panelointeihin. Sisävalaistus on toteutettu energiaa säästävällä led-teknologialla, ja personoitavia tunnelmavalaistuksen väriyhdistelmiä on valittavana kaikkiaan 64.
E-sarjassa on perustasolla kuljettajan edessä kaksi pyöreää mittarinäyttöä ja niiden välissä halkaisijaltaan 7-tuumainen värinäyttö (resoluutio 1000 x 600 pikseliä). Lisäksi keskellä kojelautaa on halkaisijaltaan 8,4-tuumainen keskusnäyttö, jonka resoluutio on 960 x 540. Mittarit ja näytöt on kehystetty yhdeksi kokonaisuudeksi kiiltävillä pianolakatuilla reunoilla.
Comand Online –käyttöjärjestelmän yhteydessä lisävarusteena on saatavissa kahden värinäytön kokonaisuus. Kummankin halkaisija on 12,3 tuumaa. Yhteisen kehyksen takana näytöt muodostavat modernin litteän laajakuvanäytön, jonka yhteydessä mittariston tyylin kuljettaja voi valita kolmesta vaihtoehdosta: Classic, Sport tai Progressive. Mersun uusi E-sarja on ensimmäinen auto, jonka toimintoja ohjataan monitoimiohjauspyörään integroiduilla kosketusnäppäimillä. Ne reagoivat älypuhelimen tapaan pysty- tai vaakasuuntaisiin pyyhkäisyliikkeisiin ilman, että kuljettajan olisi irrotettava käsiään ohjauspyörästä.
Kun haluttu toiminto on valittu pyyhkäisemällä, se vahvistetaan näppäintä painamalla. Lisävarusteena keskikonsoliin on saatavana C-sarjasta tuttu kosketuslevy. Ilmastointia ja auton turvajärjestelmiä varten on vielä erilliset kiinteät näppäimet.
Iltalehti: Eduskunnan puhemiehistölle uusi loistoauto.
Eli puhemiehistölle uusi 530dA xDrive
Viime vuonna kalustoon tuli jo uusi Audi A8
Lisäksi ministerien autot uusitaan, kuluvan vuoden aikana 8 kpl uusia 525dA xDrive
Kyllä kelpaa kyyti!
Minusta BMW 5-sarja ei ole mikään varsinainen loistoauto. Ihan tavallisten hyvin tienaavien toimihenkilöiden autojahan nuo vielä on vajaan 70 tonnin hinnallaan. Toisaalta tämmöisenä aikana eduskuntakin voisi näyttää esimerkkiä säästämisestä, eikä törsätä valtion rahoja ministereiden autoihin. Ministereille riittäisi kotimaan kiertämiseen aivan hyvin kokonsa puolesta vaikka Skoda Superbit parhaalla varustelulla ja nelivedolla, jotka maksaisi n. 50 tonnia kpl.
Superbin ja F10 tilojen paremmuus riippuu siitä, mihin suuntaan matkustaja tarvii tilaa.
Jutun kommentoijien maailmankuva on häkellyttävä, kun eduskunnan puhemiehistön auton käyttöä pitää paheksua mukamas jotenkin erityisenä ökyilynä. Selvän asiantuntemattomuuden piikkiin menee jo sitten se, että ökyilynä pidetään tavallisia henkilöautoja.
Mersustahan on jo julkaistu useita testejä ja autoa kehutaan erinomaiseksi. Bemaria sen sijaan ei ole vielä edes julkistettu. Saman luokan S90 Volvostakaan ei ole vielä testejä herunut, vaikka auto on esitelty jo jokin aika sitten.
Mersua näkyy jo katukuvassa, ja eiköhän TM:n koeajokin ole viimeistään ensi kuun aikana. Siis E-sarjaa näin jo ennen ensi-esittelyä ajossa Suomessa. Tolpaltakin voi pongata.
BMW-myyjä sanoi, että lokakuussa olisi ensimmäiset 5-sarjan autot Suomessa. Kesälomat Baijerissa pidetään elokuun aikana ja vanhan mallin tuotato loppuu silloin. Uuden 5-sarjan valmistus alkaa syyskuun alussa ja Suomen kaduilla yleistyy lokakuusta alkaen.
Käsittääkseni BMW ja Mercedes ovat hieman erityyppisiä autoja jotenka autojen erityispiirteiden selvittely olisi palstalaisten tehtävä, jos ajatellaan tilannetta että joku olisi aikuisten oikeasti jotain näistä autoista hankkimassa.
No ei kyllä varmasti ole E Mersua pahemmin katukuvassa vielä näkynyt. Koeajoautoja voi ehkä jo nyt nähdä.
mrse, vaikea niitä on selvitellä, kun Bemarista ei oikein mitään tietoa vielä ole. Eiköhän se ero ole perinteisesti ollut siinä, että Mersu on mukavuuspainotteisempi kuin BMW, jokka taas on hieman urheilullisempi ajettavuudeltaan. Tosin tämä ero on tasoittumassa ja useimmilla ostajilla ratkaisu tapahtuu lähinnä fiilispohjalta. Käytännön erot ovat aika pieniä tavalliselle autoilijalle.
Mersua sen verran selvittelin, että hybridistä ei ainakaan näillä näkymin tule nelivetoa ja minun kiinnostukseni loppui tältä erää siihen. Muuten auto on kyllä hieno peli.
"740 GLE
Superbin ja F10 tilojen paremmuus riippuu siitä, mihin suuntaan matkustaja tarvii tilaa.
Jutun kommentoijien maailmankuva on häkellyttävä, kun eduskunnan puhemiehistön auton käyttöä pitää paheksua mukamas jotenkin erityisenä ökyilynä. Selvän asiantuntemattomuuden piikkiin menee jo sitten se, että ökyilynä pidetään tavallisia henkilöautoja."
Jos tämä kommentti oli minulle, niin sinulta meni aikalailla ohi mitä kirjoituksellani Superbista ministereille riittävänä autona tarkoitin. Hymiön olisi jo pitänyt paljastaa miten tosissani olin. Kommentti oli lähinnä heitto WhatCarin Bemarin ja Mersun hehkutukseen ja ylisanoilla mainostamiseen, kun kirjoitukset vaikuttaa vaan lähinnä merkkien fanitukselta.
Niin, Superbia valtion ylimmälle tasolle? Mercedes tai BMW verottomana vaihtoehtona? Hinnassa tuskin eroa mutta statuksessa.... ehkä eroa ? Ja taas Suomi erottuisi itä-blokin maana.
Isoissa maissa 'eduskunta' ajaa Audin 8- tai BMW 7- tai MB S-malleilla.
Näköjään tuossa Tesla Model 3 - keskustelussakin saatiin vedettyä esiin Audi, BMW ja MB. Tällainen autofanitus on kuin jotakin uskonnollista hurmosta ja kiihkoilua, vaikka kyseessä ovat pelkät perheautot, joissa on vähän enemmän pintakiiltoa.
Superb on kutsu: se ei pyydä vain katsomaan vaan tutustumaan tarkemmin. Täsmällinen, aito, dynaaminen – uuden ŠKODA Superbin etunäkymän ominaispiirteitä ovat leveä jäähdytinsäleikkö ja keskelle sijoitettu logo, dynaamisesti muotoiltu konepelti ja veitsenterävät leveät ajovalot ja etusumuvalot. Auton kasvanut pituus, reilu akseliväli, lyhyempi etuylitys, lyhyt katto ja loivasti laskeutuva takaikkuna sekä korkea kylkilinja antavat autolle urheilullisen ja coupémaisen ilmeen.
Terävä, ilmeikäs ja samalla vaikuttava – huippumallin perässä ovat leveät LED-takavalot sekä selkeä ja täsmällinen asettelu. Entistä enemmän leveyttä, ilmettä ja selkeyttä.
Superbin jalkatilat ovat edustusluokkaa edessä ja takana. Mallin sisätilat ovat luokkansa suurimmat, joten matkustajat voivat nauttia matkanteosta mukavasti. Pääntila takana (980 mm) nostaa riman vieläkin korkeammalle. Uudessa ŠKODA Superbissa etu- ja takaistuinten matkustajat voivat rentoutua.
Uusi Superb on ensimmäinen ŠKODA, jossa on saatavilla dynaaminen alustan säätö (Dynamic Chassis Control, DCC), joka sisältää myös ajoasetuksen valinnan. DCC:llä kuljettaja voi muuttaa auton ajettavuutta omien mieltymystensä mukaiseksi.
Jep, kuten otsikko jo määrittää, tässä ketjussa olisi tarkoitus enimmäkseen keskustella näistä tämän vuoden aikana uusiutuvista "premium-kingeistä" Mercedes E:stä ja BMW 5:stä, niiden esittelyistä, koeajoista, varusteluista, moottoreista, ym. ym. Se että Audi A6 ei ole otsikossa: uutta generaatiota odotellellaan vasta 2017 lopulla ja Suomeen se on tulossa 2018 alussa.
"Superbia valtion ylimmälle tasolle? Mercedes tai BMW verottomana vaihtoehtona? Hinnassa tuskin eroa mutta statuksessa…. ehkä eroa ? Ja taas Suomi erottuisi itä-blokin maana."
Todellisuudessahan tämä menee niin, että mitä kurjempi maa, sitä pidemmillä mustilla autoilla läpeensä korruptoitunut poliittinen eliitti ajaa. Itäblokin hermokeskuksesta eli Moskovan Kremlistä voi katsoa mallia... Mieleeni muistuu, kuinka Swazimaan kuningas noin kymmenen vuotta sitten osti vaimoilleen kymmenen Bemaria, jotta näiden liikkuminen palatsialueella olisi helpompaa. Swazimaa on yksi kaikkein kurjimmista maista maailmassa. Sivistysvaltioissa poliittinen eliitti voi liikua vaikka kävellen, mutta kehittymättöissä maissa sosiaekonomisen stautuksen pitää näkyä ja kuulua.
Kysymys sinulle: miksi kansan pitäisi maksaa euroakaan siitä ilosta, että kansanedustajat saavat istua premiumbrändin takapenkillä sen sijaa, että nämä samat marionetit ja kumileimaisimet oikoisivat jalkojaan Suberbin huomattavan tilavalla takapenkillä?
Niin, ehkä kysymys on tosiaan statuksesta... mutta jos ajateltaisiin pelkästään tilojen kannalta sekä missä on hyvä huonoselkäisenkin ministerin jalkojaan oikoa ja helppo autoon istua (ja parin avustajankin mukava kulkea mukana maakuntiin), niin sitten ostettaisiin autoja tyyliin VW Multivan tai vaikka MB Vito. Nämä olisi todellisia kingejä noissa ajoissa käytännöllisyyden vuoksi. Eikä varmasti jää turvallisuudessa toiseksi "sedan" mallin autoille ja eiköhän noilla tehoillakin ehdi tässä valtakunnassa. Mutta taitaa mennä taas ohi otsikon...
Tässä hauska kilpailu, "haluatko miljonääriksi?", vastaamalla ehkä E-Mercedeksen rattiin...
http://kampanjat.radiosuomipop.fi/mercedes-benz
Toimiva linkki:
Tässä hauska kilpailu, ”haluatko miljonääriksi?”, vastaamalla ehkä E-Mercedeksen rattiin…
http://kampanjat.radiosuomipop.fi/mercedes-benz
Kauppalehti kirjoittaa tänään premium-merkkien myynnistä Suomessa, Mercedeksellä kova vauhti päällä:
"Kolmen johtavan premiumvalmistajan kisassa on syntynyt selviä pesäeroja. Vielä tammikuussa Audi, BMW ja Mercedes-Benz kamppailivat uusien autojen ensirekisteröintilistalla kymmenen kärkijoukossa. Maaliskuussa top tenissä oli enää Mercedes."
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/valtikka-vaihtui-premiumautojen-kisassa/kw5h4Wz4
Uusi E on nyt kylmätyypitetty, hieno on kuin mikä. Varsinkin AMG-varustuksella tosi sporttinen. Kojelaudan suhteen leveän näytön nähtyään menee kyllä kiinnostus vakiomittaristosta. Sekin ihan ok, mutta näyttää mitättömältä kun tuon Comand-kokonaisuuden on nähnyt ja kokenut.
Viimeistely 0n aivan huippua, ovien ym. korisovitukset ja saumat niin pieniä, että hyvä jos viivoitin väliin mahtuu. Myös kaikki ovisaumat ovat tiivistettyjä ulkoreunoistaan.
Valinnanvaraa ja optioita sekä vaihtoehtoja on niin paljon, että esim. sisätilat saa kyllä täysin pilalle jos yhtään ei ole tyylitajua. Mutta esim. AMG-varustetason harjatut alumiinilistat sisällä näyttivät tyylikkäiltä pianolakattuine mustine puuosineen, nahkakojelaudalla ja antrasiitin sävyisen kattoverhoilun kanssa.
Plug-in-hubrid on myös piakkoin hinnastossa ja siitä saattaa tulla varsin edullinen, ehkä edullisin versio.
Koeajolle pääsisi ensi viikolla.
Blugin kiinnostaisi, jos ja kun hinta lienee järkevä ja jos sen saisi nelivetona. Ainakaan C-sarjaa ei saa nelivetoisena, mutta maastureita taas saa. Itse en ole nähnyt Daimlerin kantaa E:n suhteen suuntaan tai toiseen. Jos nelivetoinen hybridi lähtisi noin 60 tonnilla, niin harkitsisin Mersua Volvon T8:n vaihtoehtona. Hyvillä varusteilla Volvo varmaan edelleen halvempi, mutta sitten täytyy jo pohtia tarkemmin autojen "paremmuutta". Volvon ulkonäkö sytyttää vielä enemmän.
Ja kyllä, ihan hieno peli oli. Tosin ulkonäkö liiankin lähellä C:tä, mutta sisustus oli upea.
Niin ulkonäkö on mielenkiintoinen kysymys. "Liiankin lähellä C:tä" vai liiankin lähellä S:ää? Kai se merkin sukunäkö mallin välillä täytyy näkyä. Mieti jos C-sarjaan verrattuna E näyttäisi Anglialta ja S-sarja Mosko-vitsi Eliteltä? Tämä näyttää olevan suuntaus, kyllä premiumissa vaalitaan merkin totuttua näköä hyvin pitkälle. Ja ei lähdetä pelleilemään, parannetaan olennaisia ominaisuuksia, vähennetään painoa, lisätään tehokkuutta. Ei joka mallin tarvi olla ihan eri näköinen.
Tyypillisesti isot muutokset ulkonäössä voivat alkuun tuntua hienolta, mutta samalla laimennetaan merkin perinteitä. Isot muutokset usein menettävät merkityksen parin vuoden jälkeen ja valmistaja on uusissa haasteissa designin kanssa. Hillitty muutos on parempi.
Mersuhan nimenomaan teki melko isoja muutoksia muotoiluun ja juuri siksi Mersujen ulkonäkö onkin onnistunutta ja autot myyvät erinomaisesti.
Nyt muotoilussa on kuitenkin pientä takapakkia, koska E on lähes identtinen C:n kanssa. C on luokkansa hienoin "tavismalli", joten tyylikäs peli se on, mutta kyllä se aika monia häiritsee, että autoja ei erota toisistaan kuin joten kuten koon puolesta. On muutenkin tylsää, että mallit näyttävät tismalleen samalta. Ei muutoksien olisi tarvinnut kovin rajuja olla C:hen verrattuna, mutta jotain hieman selkeämpää eroavaisuutta pitäisi olla.
Bemaria ja Audia on usein moitittu siitä, että mallit ovat liian saman näköisiä. Mersu vei mallistonsa kopioinnin aivan uudelle asteelle ja tämä on siinä mielessä erikoista, että aikaisemmin juuri Mersun mallit poikkesivat eniten toisistaan saksalaisista "premiumeista".
Ilmeisesti E sarjan 350e hybrid ei ole nelivetoinen, joten lopahti kyllä minun osaltani kiinnostus siihen. Harmi.
Uudet Mercedes E-sarja ja BMW 5-sarja, samannäköisiä taikka erinäköisiä, edestäpäin kauhean näköisiä etenkin nämä merkit.
Mittaristosta täsmälleen samaa mieltä kuin Whatcar. Perinteisin mittarein toteutetusta versiosta ei näytä äkkivilkaisulla paljoa puuttuvan, mutta se jää vaisuksi kun on ensin nähnyt valovoimaiset suuret näytöt.
Ensi kertaa sisä- ja ulkopuolen koristelun saa valita toisistaan riippumatta, siis Avantgarden tai AMG-linenkin kanssa saa vaikkapa Exclusive sisustuksen. AMG-linen mikrokuitukangas sitoo takapuolen penkkiin vielä täsmällisemmin kuin pitkänukkainen plyysi, mikä lienee tarkoituskin? En tykännyt yhtään, vaan minusta Exclusive on selvästi mukavampi. Sekin on tosin vakiona pilalla, koska on vain puolinahka.
MInulle käy nahka tai kangas, mutta ei niiden yhdistelmä. Exclusiven puolinahassa nahkaosat ovat sentään oikeaa nahkaa, eikä Avantgarden tapaan taas kerran Articoa, joka on järjettömän hiostava ja kova, mutta onneksi niin heikkolaatuista, että sen saa aika pian korjauttaa oikealla nahalla.
Ensimmäistä kertaa istuin E-sarjalaisen takapenkillä pää katossa. Uuden Skoda Superbin kanssa suunnille en tasapeli, eli oikein ryhdikkäästi suorana istuen mahtuu, mutta päätukeen nojatessa kolahtaa päälaki kattoon. W213:ssa päätuen nostaminen ylemmäs auttaa, Skodassa ei sekään. Harvojen ongelma silti, mutta omalta kannalta kiinnostava testi.
Tavaratila näyttää edeltäjää pienemmältä, mutta samat 540 litraa sille luvataan. Laskettelukavioiden ja monojen kuskauskaivo on välipohjan alla edelleen. Tämänkin hyöty on tapauskohtainen.
Kojetaulunäyttöjä lukuun ottamatta komentosillan nappulahärvelit näyttävät ja tuntuvat tutulta, vaikka Mersukuskin mielestä Tempomaatin ja vilkun viikset ovat uudessa väärin päin. Koko muu maailma lienee tästäkin eri mieltä?
Pikku yksityiskohtana kuskin paikalta katsottuna tähti vajoaa yhä syvemmälle alas kaareutuvaan konepeltiin.
Kylmien tyyppien mukavimmat istuimet olivat S205 Ceen vakiomuotoiset nahkaistuimet ilman mitään muita lisäkotkotuksia. Kai tuo on koeajamassakin käytävä, kun enin häly laantuu. OM654 ja 9G-Tronicin yhdistelmä lienee todellinen edistysaskel, vaikka kylmien tyyppien perusteella S205 alkaakin näyttää entistä paremmalta?
MItään toimenpiteitä ei kumpikaan aiheuta vuosiin. Ellei nykyiselle satu haaveria, sille on budjetoitu vielä monen vuoden edestä kilometrejä.
Coupémaisesti kaartuva kattolinja, lyhyet etu- ja takaylitykset, pitkä akseliväli ja suuri rengaskoko luovat E-sarjalle ilmeensä. Keula on voimakkaasti muotoiltu, ja tarjolla on kaksi keulailmettä: perusmallissa ja Exclusive-tasolla Mersun tähti on nostettu konepellille, kun taas Avantgarde- ja AMG Line –varustelluissa autoissa tähti on keskellä etusäleikköä.
Takaa katsoen uusi E-sarjaa luonnehtivat leveät olkalinjat ja Mersu-tyyliset takavalot. Jarruvalojen kirkkaus vaihtelee päivä- ja yöajoissa lain sallimissa rajoissa. Suuntavilkun valo ulottuu koko takavaloumpion alareunan leveydeltä. Lisävarusteena taakse saa ledeihin perustuvat ”tähtisumun” kaltaiset takavalot, jotka palavat kirkkaasti ja erottuvat erinomaisesti pimeän keskeltä. Uuden E-sarjan korissa on käytetty huomattavasti enemmän alumiinia ja ultrasuurlujuusterästä kuin edeltävässä E-sarjan mallissa. Etulokasuojat, konepelti, tavaratilan kansi sekä isot osuudet sekä etu- että takapään rakenteista ovat alumiinia. Korin kevennys säästää polttoainetta ja parantaa auton käsiteltävyyttä.
E-sarjan ilmanvastuskertoimen cd-arvo on 0.23. Auton on saatavilla etusäleikön avautuva ja sulkeutuva Airpanel-järjestelmä, joka säätää säleikön lamellien asentoa ilmanvastuksen pienentämiseksi. Tarvittaessa lamellit avautuvat, jos moottori vaatii enemmän jäähdytysilmaa. Huomiota herättävin piirre E-sarjan sisämuotoilussa on aaltoilevasti kaartuva kojelauta, joka jatkuu keskeytyksettä ovien panelointeihin. Sisävalaistus on toteutettu energiaa säästävällä led-teknologialla, ja personoitavia tunnelmavalaistuksen väriyhdistelmiä on valittavana kaikkiaan 64.
E-sarjassa on perustasolla kuljettajan edessä kaksi pyöreää mittarinäyttöä ja niiden välissä halkaisijaltaan 7-tuumainen värinäyttö (resoluutio 1000 x 600 pikseliä). Lisäksi keskellä kojelautaa on halkaisijaltaan 8,4-tuumainen keskusnäyttö, jonka resoluutio on 960 x 540. Mittarit ja näytöt on kehystetty yhdeksi kokonaisuudeksi kiiltävillä pianolakatuilla reunoilla.
Comand Online –käyttöjärjestelmän yhteydessä lisävarusteena on saatavissa kahden värinäytön kokonaisuus. Kummankin halkaisija on 12,3 tuumaa. Yhteisen kehyksen takana näytöt muodostavat modernin litteän laajakuvanäytön, jonka yhteydessä mittariston tyylin kuljettaja voi valita kolmesta vaihtoehdosta: Classic, Sport tai Progressive. Mersun uusi E-sarja on ensimmäinen auto, jonka toimintoja ohjataan monitoimiohjauspyörään integroiduilla kosketusnäppäimillä. Ne reagoivat älypuhelimen tapaan pysty- tai vaakasuuntaisiin pyyhkäisyliikkeisiin ilman, että kuljettajan olisi irrotettava käsiään ohjauspyörästä.
Kun haluttu toiminto on valittu pyyhkäisemällä, se vahvistetaan näppäintä painamalla. Lisävarusteena keskikonsoliin on saatavana C-sarjasta tuttu kosketuslevy. Ilmastointia ja auton turvajärjestelmiä varten on vielä erilliset kiinteät näppäimet.
Iltalehti: Eduskunnan puhemiehistölle uusi loistoauto.
Eli puhemiehistölle uusi 530dA xDrive
Viime vuonna kalustoon tuli jo uusi Audi A8
Lisäksi ministerien autot uusitaan, kuluvan vuoden aikana 8 kpl uusia 525dA xDrive
Kyllä kelpaa kyyti!
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016041321409586_uu.shtml
Minusta BMW 5-sarja ei ole mikään varsinainen loistoauto. Ihan tavallisten hyvin tienaavien toimihenkilöiden autojahan nuo vielä on vajaan 70 tonnin hinnallaan. Toisaalta tämmöisenä aikana eduskuntakin voisi näyttää esimerkkiä säästämisestä, eikä törsätä valtion rahoja ministereiden autoihin. Ministereille riittäisi kotimaan kiertämiseen aivan hyvin kokonsa puolesta vaikka Skoda Superbit parhaalla varustelulla ja nelivedolla, jotka maksaisi n. 50 tonnia kpl.
Tai BMW 520xd
Superbin ja F10 tilojen paremmuus riippuu siitä, mihin suuntaan matkustaja tarvii tilaa.
Jutun kommentoijien maailmankuva on häkellyttävä, kun eduskunnan puhemiehistön auton käyttöä pitää paheksua mukamas jotenkin erityisenä ökyilynä. Selvän asiantuntemattomuuden piikkiin menee jo sitten se, että ökyilynä pidetään tavallisia henkilöautoja.
Koska näistä autoista saadaan varsinaisia käyttökokemuksia ?
BMW:llä ja Mercedeksellä muuten varmaan on oma mainososastonsa, tarviiko tätä keskustelupalstaa käyttää mainostamiseen.
Mersustahan on jo julkaistu useita testejä ja autoa kehutaan erinomaiseksi. Bemaria sen sijaan ei ole vielä edes julkistettu. Saman luokan S90 Volvostakaan ei ole vielä testejä herunut, vaikka auto on esitelty jo jokin aika sitten.
Mersua näkyy jo katukuvassa, ja eiköhän TM:n koeajokin ole viimeistään ensi kuun aikana. Siis E-sarjaa näin jo ennen ensi-esittelyä ajossa Suomessa. Tolpaltakin voi pongata.
BMW-myyjä sanoi, että lokakuussa olisi ensimmäiset 5-sarjan autot Suomessa. Kesälomat Baijerissa pidetään elokuun aikana ja vanhan mallin tuotato loppuu silloin. Uuden 5-sarjan valmistus alkaa syyskuun alussa ja Suomen kaduilla yleistyy lokakuusta alkaen.
Käsittääkseni BMW ja Mercedes ovat hieman erityyppisiä autoja jotenka autojen erityispiirteiden selvittely olisi palstalaisten tehtävä, jos ajatellaan tilannetta että joku olisi aikuisten oikeasti jotain näistä autoista hankkimassa.
No ei kyllä varmasti ole E Mersua pahemmin katukuvassa vielä näkynyt. Koeajoautoja voi ehkä jo nyt nähdä.
mrse, vaikea niitä on selvitellä, kun Bemarista ei oikein mitään tietoa vielä ole. Eiköhän se ero ole perinteisesti ollut siinä, että Mersu on mukavuuspainotteisempi kuin BMW, jokka taas on hieman urheilullisempi ajettavuudeltaan. Tosin tämä ero on tasoittumassa ja useimmilla ostajilla ratkaisu tapahtuu lähinnä fiilispohjalta. Käytännön erot ovat aika pieniä tavalliselle autoilijalle.
Mersua sen verran selvittelin, että hybridistä ei ainakaan näillä näkymin tule nelivetoa ja minun kiinnostukseni loppui tältä erää siihen. Muuten auto on kyllä hieno peli.
Entäs vetokoukku, aikanaan laskettiin leikkiä sillä että hybrideihin ei saa vetokoukkua, vai oliko tämä jotakin urbaanilegendaa.
"740 GLE
Superbin ja F10 tilojen paremmuus riippuu siitä, mihin suuntaan matkustaja tarvii tilaa.
Jutun kommentoijien maailmankuva on häkellyttävä, kun eduskunnan puhemiehistön auton käyttöä pitää paheksua mukamas jotenkin erityisenä ökyilynä. Selvän asiantuntemattomuuden piikkiin menee jo sitten se, että ökyilynä pidetään tavallisia henkilöautoja."
Jos tämä kommentti oli minulle, niin sinulta meni aikalailla ohi mitä kirjoituksellani Superbista ministereille riittävänä autona tarkoitin. Hymiön olisi jo pitänyt paljastaa miten tosissani olin. Kommentti oli lähinnä heitto WhatCarin Bemarin ja Mersun hehkutukseen ja ylisanoilla mainostamiseen, kun kirjoitukset vaikuttaa vaan lähinnä merkkien fanitukselta.
Niin, Superbia valtion ylimmälle tasolle? Mercedes tai BMW verottomana vaihtoehtona? Hinnassa tuskin eroa mutta statuksessa.... ehkä eroa ? Ja taas Suomi erottuisi itä-blokin maana.
Isoissa maissa 'eduskunta' ajaa Audin 8- tai BMW 7- tai MB S-malleilla.
@A-utoilija: ohi meni. Tarkoitin linkitettyä lehtijuttua samassa lehdessä kommentoineiden tekstejä, enkä ketään tällä foorumilla.
Näköjään tuossa Tesla Model 3 - keskustelussakin saatiin vedettyä esiin Audi, BMW ja MB. Tällainen autofanitus on kuin jotakin uskonnollista hurmosta ja kiihkoilua, vaikka kyseessä ovat pelkät perheautot, joissa on vähän enemmän pintakiiltoa.
Superb on kutsu: se ei pyydä vain katsomaan vaan tutustumaan tarkemmin. Täsmällinen, aito, dynaaminen – uuden ŠKODA Superbin etunäkymän ominaispiirteitä ovat leveä jäähdytinsäleikkö ja keskelle sijoitettu logo, dynaamisesti muotoiltu konepelti ja veitsenterävät leveät ajovalot ja etusumuvalot. Auton kasvanut pituus, reilu akseliväli, lyhyempi etuylitys, lyhyt katto ja loivasti laskeutuva takaikkuna sekä korkea kylkilinja antavat autolle urheilullisen ja coupémaisen ilmeen.
Terävä, ilmeikäs ja samalla vaikuttava – huippumallin perässä ovat leveät LED-takavalot sekä selkeä ja täsmällinen asettelu. Entistä enemmän leveyttä, ilmettä ja selkeyttä.
Superbin jalkatilat ovat edustusluokkaa edessä ja takana. Mallin sisätilat ovat luokkansa suurimmat, joten matkustajat voivat nauttia matkanteosta mukavasti. Pääntila takana (980 mm) nostaa riman vieläkin korkeammalle. Uudessa ŠKODA Superbissa etu- ja takaistuinten matkustajat voivat rentoutua.
Uusi Superb on ensimmäinen ŠKODA, jossa on saatavilla dynaaminen alustan säätö (Dynamic Chassis Control, DCC), joka sisältää myös ajoasetuksen valinnan. DCC:llä kuljettaja voi muuttaa auton ajettavuutta omien mieltymystensä mukaiseksi.
Otsikko jo kertoo ettei itäauto Skoda kuulu tämän tason keskusteluun, vertaa niitä Toyota, Nissan, Mazda, Lada, Datcia ym.
Jep, kuten otsikko jo määrittää, tässä ketjussa olisi tarkoitus enimmäkseen keskustella näistä tämän vuoden aikana uusiutuvista "premium-kingeistä" Mercedes E:stä ja BMW 5:stä, niiden esittelyistä, koeajoista, varusteluista, moottoreista, ym. ym. Se että Audi A6 ei ole otsikossa: uutta generaatiota odotellellaan vasta 2017 lopulla ja Suomeen se on tulossa 2018 alussa.
"Superbia valtion ylimmälle tasolle? Mercedes tai BMW verottomana vaihtoehtona? Hinnassa tuskin eroa mutta statuksessa…. ehkä eroa ? Ja taas Suomi erottuisi itä-blokin maana."
Todellisuudessahan tämä menee niin, että mitä kurjempi maa, sitä pidemmillä mustilla autoilla läpeensä korruptoitunut poliittinen eliitti ajaa. Itäblokin hermokeskuksesta eli Moskovan Kremlistä voi katsoa mallia... Mieleeni muistuu, kuinka Swazimaan kuningas noin kymmenen vuotta sitten osti vaimoilleen kymmenen Bemaria, jotta näiden liikkuminen palatsialueella olisi helpompaa. Swazimaa on yksi kaikkein kurjimmista maista maailmassa. Sivistysvaltioissa poliittinen eliitti voi liikua vaikka kävellen, mutta kehittymättöissä maissa sosiaekonomisen stautuksen pitää näkyä ja kuulua.
Kysymys sinulle: miksi kansan pitäisi maksaa euroakaan siitä ilosta, että kansanedustajat saavat istua premiumbrändin takapenkillä sen sijaa, että nämä samat marionetit ja kumileimaisimet oikoisivat jalkojaan Suberbin huomattavan tilavalla takapenkillä?
Niin, ehkä kysymys on tosiaan statuksesta... mutta jos ajateltaisiin pelkästään tilojen kannalta sekä missä on hyvä huonoselkäisenkin ministerin jalkojaan oikoa ja helppo autoon istua (ja parin avustajankin mukava kulkea mukana maakuntiin), niin sitten ostettaisiin autoja tyyliin VW Multivan tai vaikka MB Vito. Nämä olisi todellisia kingejä noissa ajoissa käytännöllisyyden vuoksi. Eikä varmasti jää turvallisuudessa toiseksi "sedan" mallin autoille ja eiköhän noilla tehoillakin ehdi tässä valtakunnassa. Mutta taitaa mennä taas ohi otsikon...