Ei näköjään pärjää BMW X5 hybridi Volvolle eikä Porschelle. Hybrideistähän oli puhe Tesla-ketjussa, jossa mainostettiin näitä tiettyjä automerkkejä aasinsiltana.
Eikö tämä kuitenkin ole aika pieni juttu verrattuna tähän Takata-turvatyynyskandaaliin ? Tässä linkissä mainitaan 26.000 autoa jotka pitää korjata. Tämä korjaus on erillinen näistä Takata-korjauksista, joita saattaa olla miljoonittain per automerkki. Linkissä toki viitataan tähän Takata-juttuun.
En tiedä arvaanko oikein, mutta jatkan samassa hengessä, koska sarkasmidetektorini triggasi Kumppanin siteeraamiin autoesitteiden maalailuihin:
"Jo sen keula ilmentää dynaamisuutta. Mercedes-tähti koristaa leveältä näyttävää jäähdyttimen säleikköä, jossa on kolme briljantinhopeaa lamellia ja ilmeikästä kromilistaa...
ikkunoiden alareunalistat täydentävät loisteliasta ilmettä...Avantgarde malliversion perässä huomio kiinnittyy myös tummennettuihin takavaloihin...hienosti muotoillut alumiini somiste-elementit korostavat viileää urheilullisuutta"
(Lähde: W204 C esite)
Jotenkin oma mielikuvitus ei vaan yltänyt löytämään nelosdieselin kojetaulun dynaamisen urheilualumiinin korostamaa viileää urheilullisuutta, vaikka sata tuhatta kilometriä sellaisella ajoinkin. Saatan olla marginaaliryhmää, mutta kaipaisin enemmän asiatietoa näiden satuilujen sijasta. tai edes niiden lisäksi.
TM:n huomiot E-Klassesta vaikuttavat tällä kertaa johdonmukaisilta. Auto on hyvä ajaa ja alusta nielee hienosti tien epätasaisuudet - jopa teräsjousin ja erittäin epämukavin renkain. Voimalinja pelaa tosiaan saumattomasti yhteen.
Yhdeksänvaihteinen laatikko pitää kierrokset mukavan alhaisina. Yhdeksännellä vaihteella moottorin kierrotaajuus pysyisi 1200 rpm:ssä satasen nopeudessa, eikä yhdeksäs vaihde taida paljon tuota alhaisemmissa vaihteissa kytkeytyäkään. Reilu kuukausi sitten kun koeajoin auton, niin sellainen muistikuva jäi, ettei Tuusulanväylällä ruuhkian ja rajoitusten vuoksi ollut kovin helppo houkutella ysiä silmään.
TM:n testistä silmiin pistää edeltävää sukupolvea 0,7-1 litraa pienempi kulutus, LED-valojen kehittyminen ja Mersun valinta testiautojen renkaiksi. Voimalinjan taloudellisuus, suorituskyky ja miellyttävyys ovat ottaneet selvän kehitysaskeleen eteenpäin. Edellisen sukupolven varsin surkeista LED-valoista on päästy jo edes kohtuullisiin lukemiin, vaikkakin tehokkaampiakin valoja on nähty - myös LED-teknologialla toteutettuna. Mersun valojen vahvuus oletettavasti on valokeilan säätyvyys, johon TM ei ota mitään kantaa. Nykypäivänä olisi varmaan syytä muuttaa testirutiineja edes sen verran, että tuotakin puolta arvioitaisiin. Lukuisten autojen valoissa on enemmän ja vähemmän automatiikkaa, jonka toimivuudessa on suuria eroja. Pelkkä kantaman mittaus ei riitä nykypäivänä.
Miinuksista olen myös samaa mieltä. Aikaisemmin jo kirjoitin, kuinka sain konfiguraattorilla kasaan lähes sadan tonnin version taksitolppien kiintotähdestä. Lisävarusteiden hinnat ovat kovia ja Mersun politiikka alunnesten suhteen auttaa poikkeuksellisen vähän maksajaa. Lisävarusteisella 245/40 ja 275/35 rengastuksella rengasmelu takuulla on tosiasia, varsinkin kun nuo renkaat ovat vielä Runflatit. Ihmettelen suuresti Mersun valintaa. Sama rengastus on ollut kaikissa muissakin näkemiini testeihin toimitetuissa Eemeleissä. Se on varmaa, että kyseinen rengastus näkyy kulutuksessa, heikentää jousitusmukavuutta ja kuuluu meluna. Itselleni osuneessa autossa oli paljon maltillisempi rengastus ja rengasmelu oli kyllä kuultavissa, mutta ei missään nimessä erityisen voimaskas. Toisaalta väistökokeessa käytöstä ylistettiin varsin vuolaasti. TM olisi voinut yllättää positiivisesti ja testata käytöksen väistökokeessa vakiorengastuksellakin, kun nyt sellainenkin auto tuntui olevan käytettävissä.
Seuraavaksi odotellaan vertailua Volvoon ja sen jälkeen BMW:n vastausta.
Teknavin koeajossa E-sarjaa taas kehuttiin hiljaiseksi, kun autossa oli 17 " renkaat. Minusta nuokin näyttää kuvien perusteella ihan riittävän tyylikkäiltä. Itse voisin ottaa korkeintaan 18 " renkaat tuon kokoluokan autoon ja niillä tuskin olisi meluun vielä korvin kuultavaa vaikutusta. 19 - 20 " renkaat autoonsa valitseva luopuu jo osasta mukavuutta ja hiljaisuutta ulkonäön kustannuksella. Itse en näe isoja aluvanteita minään välttämättömyytenä auton ulkonäössä.
Itse tekisin valinnan todennäköisesti 17 ja 18 tuuman väliltä Eemeliin. Jos nyt sitä suuremmat olisi pakko saada, niin en nyt sitten ainakaan Runflatejä. Toki pitäisi kokeilla vähän sitäkin, miltä nuo tuntuvat ajossa.
Sinänsä on hölmöä puhua vain vanteen halkaisijasta. Se kun vaikuttaa renkaan tiedoista kaikkein vähiten meluun. Tuossa TM:n testaamassa Eemelissä merkittävämpiä tekijoitä ovat renkaan leveys ja mataluus sekä Runflat-rakenne.
Pyöristä olen samoilla linjoilla, 18" on ok mutta isommat aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä. Sekin tosin Suomessa huonoilla teillä. Olen ajanut suht paljon Saksassakin ja en usko että rengasmelu on edes mikään kysymys siellä, niin äänetöntä kulku on baanalla jopa halvemmilla autoilla.
Nämä Suomen maahantuojat näyttävät oikeasti haluavan negatiivista kommenttia laittaessa autoja testeihin tällaisella mega-rengastuksella. Luulisi järkeä sieltäkin löytyvän?
Nuo Run Flatit ovat esim. BMW:ssä olleet aina syy uraherkkyyteen ja lisääntyneeseen meluun. Bemarit saa ilman RF mutta hinnassa tuo ei näy? Itse en ottaisi RF mistään hinnasta Suomen teille. Ok turvallisuutta, joo mutta onhan nuo rengaspaineanturit ym. systeemit olemassa, eikä rengas koskaan totaalisesti räjähdä. Ehkä Saksan hyvillä teillä homma ok ja nopeudetkin välillä reilusti yli 200km/h, voi olla perusteltua.
Totta puhuen ei tule edes mieleen milloin omassa autossa olisi ollut rengasrikko..
NHB: Sinänsä on hölmöä puhua vain vanteen halkaisijasta. Se kun vaikuttaa renkaan tiedoista kaikkein vähiten meluun. Tuossa TM:n testaamassa Eemelissä merkittävämpiä tekijoitä ovat renkaan leveys ja mataluus sekä Runflat-rakenne.
Totta mutta jos vakiokoko on 17", niin pyörän halkaisijan tulee säilyä samana jos vannekokoa lisää, eli kumit menee automaattisesti matallimmiksi. Ja Lisätäänhän sitä leveyttäkin halkaisijan kasvaessa tyypillisesti. Run Flat on merkittävä tekijä todellakin.
Entäs jos lähtökohta olisikin vakiona 19", eli alla jotkut 225/55-19 -renkaat. Tuskin melu olisi yhtään enemmän kuin 225/55-17.
Ajelin tässä hiljattain uunituoreella asfaltilla, kyllä asfaltin pinnalla on suuri merkitys rengasmeluun. Suomen karkeilla teillä melu on lähes sietämätön vaikka omassa autossa on sekin siedettävällä tasolla. Voi puhua huutamatta ja kaikki autossa olijat kuulee hyvin. Oli hienoa ajaa isoilla 245/35 19" - 275/30 19" kesärenkailla uutta asfalttia. Run Flateista olen puhunut riittävästi BMW:n alla. Tästä aiheesta saa joku muu jatkaa lisää jos haluaa.
WhatCar nastat kieltoon on hieman kaksipiippuinen juttu. Jäisellä tiellä nastarenkaat karhentavat jäisen tien sopivammaksi kitkarenkaille. Lumisella pakkaskelillä kitkarenkaat pitävät jopa paremmin kuin nastarenkaat. Nelivetoisen auton alla minun mielestäni nastarenkaat pitäisi kieltää ja auton painon mukaan voisi myös kieltoa miettiä. Aion ajaa seuraavalla autolla joka on nelivetoinen BMW kitkarenkailla talvella, mutta kesärenkaat tietenkin kesällä. Ympäri vuoden kitkarenkailla voisi ajaa, mutta ei ole suositeltavaa. Sekin asia tuo entistä enemmän mielenkiinttoa tuon nelivedon ostoon kun voi ajella kitkarenkailla keli kuin keli. Eihän neliveto kesää tee, mutta kitkoilla pärjää varmasti aivan hyvin.
E-Class Touring on nyt myös esitelty. Aika lailla C-Classin mukaan muotoilu, vaan isommassa mittakaavassa. Omaan silmään hillitty tyylikäs muotoilu. Tavaratilassa on tapahtunut litroissa. Hieman pienempään suuntaan ollaan menty, mutta käytännöllisyydessä on parannettu. Tässä premium-farkkujen litrat takaselkänojat normaaliasetuksissa:
1. MB-E 670 l
2. Audi A6 565 l
3. BMW-5 560 l
Mercedeksessä voi takaistuimen selkänojaa säätää 10 astetta etusuuntaan jolloin tavaratila kasvaa 700 litraan.
Jos tarkastellaan maksimi tavaratilaa, tilanne on seuraava:
1. MB-E 1820 l
2. Audi A5 1680 l
3. BMW-5 1670 l
Mielenkiintoisena vertailukohteena voisi ottaa mukaan tavallisempia automalleja:
Skooda Superb Combi 1950 l
VW Passat SportCombi 1780 l
Volvo V90 Momenttum 1526 l
Tämän perustella premium- mallit ovat tavaratiloiltaan hieman alakynnessä ainakin Superbbiin taiPassattiin verratuna. Toisaalta veikkaan että Audi, BMW ja MB-kuskit tarvitessaan vuokraavat pakettiauton isompiin kuljetuksiin. Siihen pitäisi varaa löytyä.
Löysin aika hyvän luonnehdinnan tästä WhatCar/Experiencestä siltä ajalta kun hän käytti nimimerkkiä Heinzman.
"Heinzman on keskittynyt pelkästään Volvo provoiluun ja Bemarin ja Mersun yltiö-ihailuun. Ilmeisesti noihin autoihin ei kuitenkaan ole varaa, kun ihailu on niin varauksetonta eli omat kokemukset puuttuu. Sitä en siltikään ymmärrä, että mikä tuon Volvo propagandan takana on, onko se pelkästään halu saada huomiota osakseen vai onko taustalla jotain muutakin ??"
"mrse:
Löysin aika hyvän luonnehdinnan tästä WhatCar/Experiencestä siltä ajalta kun hän käytti nimimerkkiä Heinzman.
”Heinzman on keskittynyt pelkästään Volvo provoiluun ja Bemarin ja Mersun yltiö-ihailuun. Ilmeisesti noihin autoihin ei kuitenkaan ole varaa, kun ihailu on niin varauksetonta eli omat kokemukset puuttuu. Sitä en siltikään ymmärrä, että mikä tuon Volvo propagandan takana on, onko se pelkästään halu saada huomiota osakseen vai onko taustalla jotain muutakin?”"
Aika osuvan luonnehdinnan on aikanaan joku autoilija kirjoittanut. Tuohon ei taida olla paljon lisättävää näinäkään päivinä.
Uusi MB E on ihan tyylikäs farmarinakin, mutta muotoilussa V90 vie kuitenkin mielestäni voiton, varsinkin sivuprofiilissa ja perästä katsoen. Sisustakin menee täpärästi Volvolle, mutta tyylikkäitä sisustastaan molemmat. Oikeastihan V90 on kategorioitu tasan tarkkaan juuri Audia, BMW:tä ja Mersua vastaan ja etköhän WhatCar sinäkin sen tiedä.
Volvon farmareiden tavaratila on aina ollut viimeisen päälle mietitty käytännöllisyyden kannalta ja eiköhän niin ole uuden V90 kanssakin. Taisi olla Tuulilasi kun testasi rinnakkain muutama vuosi sitten V70 ja Superbin tavaratilat ja vaikka Superbin tavaratila oli litramittaisesti selvästi suurempi, niin V70 sai tavaratilasta paljon paremman arvosanan. V90 vs uusi Superb tavaratilavertailun todellista voittajaa ei tietysti vielä osaa sanoa.
V90 on nyt mennyt mukaan muotoilun ehdoilla tehtyihin farmareihin, joten tavaratilan litrakoko on pienentynyt hieman V70-mallista. Minusta oikein hyvä linja ja varmasti niillä V90 omistajillakin on varaa pakettiauton vuokraamiseen tarvittaessa, että älä huoli senkään suhteen WhatCar.
Minunkin silmääni E:n takaosa on hieman liian pysty. Toisaalta varmasti Mersulla on asiaa mietitty, joten ehkäpä ostajat haluavat lisätilaa. Ikkunalinja on kuitenkin kaareva, joten sillä saadaan vähän hämättyä pystyn perän muotoa, eilä se farkku hullummalta näytä. Jossain oli kuva mustilla listoilla ja ikkunoilla varustetusta mustasta farkusta ja se kyllä oli aika tympeän näköinen, kun ikkunalinjaa ei erota pellistä.
Onneksi Volvo on muotoillut farkkunsa ulkonäön, eikä tilan maksimoinnin mukaan. Ainakaan itse en ostaisi Volvoa, jos perä olisi kuin V70:ssä. Kun olen farkkua katsellut, niin jotenkin se alkaa hieman houkuttelemaan, vaikka alunperin olinkin sedanin kannalla. Olen muuten S90:stä jo lyhyesti ajanut ja oli kyllä hieno peli. Melutaso oli mielestäni varsin maltillinen sporttisesta rengastuksesta huolimatta, joka oli ehkä suurin huoleni etukäteen.
Minäkin pidän Volvon sisustasta enemmän kuin Mersusta, vaikka molemmat upeita ovatkin. Volvo on jotenkin "rauhallisempi", josta minä pidän. Mutta upea on Mersukin, etenkin kun valitsee ne suuremmat näytöt ja ihan makuasia, kummasta pitää. Joka tapauksessa molemmat ovat sisustukseltaan selvästi autoalan kärjessä, jos vähänkään normaalihintaisista autoista puhutaan.
Muotoilua ja aerodynamiikkaa tosiaan. Ulkomittojen kasvu ei näy takamatkustajien tiloissa mitenkään ahtaasti siellä istutaan kuten ennenkin. Ja jottei kukaan vedä hernettä nenään puute koskee pitkien ihmisten istumamukavuutta takatiloissa ei keskimittaisten.
Toivoa sopii, että uuden BMW 5-sarjan ulkomittojen kasvu näkyy myös sisätilojen väljyydessä jossa takamatkustajien ei tunnetusti ole tarvinnut kärsiä pääntilan puutteesta eikä jalkatilojen niukkuudesta kuten kilpailijoissa. Omiin tarpeisiini BMW 5-sarjan tilat ovat olleet aina riitävät. Toisaalta tämän kokoluokan autojen ei tarvitsisi kasvaa enää yhtään sillä kokoa rupeaa olemaan omaan makuun aivan riittävästi.
Näen tuon BMW:n 5-sarjan konservatiivisen muotoilun mikä itseäni myös viehättää tilojen suhteen käytännöllisyyden ja toimivuuden kannalta etuna. Kompromissehin ei muotoilun takia tarvitse ryhtyä.
Kyllä tämä on vankkumaton järjestys tässä kokoluokassa.1 Mercedes E 2 Audi 6 3 BMW 5
Tämän kokoluokan yksityisautot on valtaosalta papparaisten suosimia, hyvä niin koska niissä on yleensä paljon ajoa helpottavia varusteita.
Mitä tulee takapenkin tiloihin, niin Auto Zeitungin 9/2016 vertailussa 5er, A6 ja E-Klasse saivat takatiloista täsmälleen saman 80 pistettä sadasta mahdollisesta. Uusimmassa AMS:ssä 5er sai tiloista 10/20 eli pisteen vähemmän kuin E-Klasse ja Superb. Ruotsin AMS 11/2016:ssa A6, 5er ja E-Klasse saivat takatiloista saman 4/5 ja Jaguar XF 3,5/5.
ToyotaJP: "Kyllä tämä on vankkumaton järjestys tässä kokoluokassa.1 Mercedes E 2 Audi 6 3 BMW 5"
Voi olla järjestys tällä hetkellä kokonaisuutta katsottaessa, tilanne kuitenkin muuttuu kun uusi BMW 5 on kaupoissa. Kyllä mallin elinkaaren vaihe vaikuttaa varsin ratkaisevasti järjestykseen.
Ja jos puhutaan vain 2-vetoisista järjestys ei ole tuo. Vaan
MB E
BMW 5er
Audi A6
Tässä luokassa takaveto on itsestään selvyys. Totta kai se on kalliimpi ratkaisu, mutta kiistämättä paras 2-vetoratkaisu.
Ensi vuonna on tulossa seuraavan generation Audi A6. Sitten on tämä mahti-premium-kolmikko on täysin uudistunut.
Ei näillä autoilla ole mitään vankkumatonta järjestystä. Järjestys vaihtuu aina sen mukaan mikä auto on viimeksi uusittu, koska autot nokittelee toinen toisiaan vuoron perään ja kopioivat toistensa keksintöjä omiin malleihinsa vuoron perään.
Järjestys ei riipu myöskään etu- tai takavedosta, koska se on mieltymysasia eikä mikään itsestäänselvyys.
Uusi S90/V90 tulee myös sotkemaan pakkaa, kuten nyt on sotkenut XC90 luksusmaastureissa onnistuneesti. Eiköhän S90/V90 ainakin joksikin aikaa kiilaa jopa top2:een monessa tulevassa testissä, kunnes 5-sarja ja A6 uudistuvat ja järjestystä laitetaan taas uusiksi.
A-utoilija:"Järjestys ei riipu myöskään etu- tai takavedosta, koska se on mieltymysasia eikä mikään itsestäänselvyys."
Miten etuvetoon voi mieltyä? Etuvedolla ei koskaan saada virheettömiä ajo-ominaisuuksia. Silloin kun veto ja ohjaus ovat samoilla pyörillä, aina menetetään. Etuvetoon kuuluu aliohjautuvuus ja puskeminen, joka on kuljettajalle ikävä piirre, mutta valmistajalle halvempi ratkaisu.
Itse olen 4-vedon kannalla, mutta jos on pakko valita 2-vetoinen, niin se on ilman muuta takaveto.
Niin kauan kun ei puhuta urheiluautoista, niin etu-/takavetoisuus on lähinnä makuasia. Autossa on lukuisia muita ominaisuuksia, jotka tekevät autosta hyvän tai huonon ja useimmille nämä muut ominaisuudet ovat paljon tärkeämpiä kuin vetotapa. Ei vetotapa ole läheskään kaikille mikään tärkeä kriteeri autonvalinnassa. Etuvetoiset Audit ovat myös voittaneet testejä ties kuinka kauan takavetoisia kilpailijoitaan vastaan.
A-utoilija: "Niin kauan kun ei puhuta urheiluautoista, niin etu-/takavetoisuus on lähinnä makuasia."
Voi olla näin alemmissa luokissa. Mikä on ero urheilullisen ja urheiluauton? Edelleenkin paranetaan ajo-ominaisuuksia? Niin että kuljettajalla on suu virneessä.
Etuvetoautolla tuota virnettä ei koskaan saavuteta. Testaa takavetoautoja ja huomaat että ominaisuuksissa on ajamisen iloa. Auto tottelee kuljettajaa nöyrästi kääntyy ja on ketterä. Etuvetoautoissa tämä on vain unelma.
Ei edes talvikeleille voi etuvetoa suosia, menee mutkissa ulos. Sen sijaan takaveto tehdään hieman yliohjaavaksi ja taustalla on aina kehittynyt luistonesto, perä ei lähde käsistä. Edelleen jos tutkit BMW-toteutuksia, on takavetoisissa painonjakauma 50/50, eli optimaalinen ja se antaa pidon takapäähän.
Kannattaa WhatCar tekstin kopioita ottaessaan kopioida samalla kertaa sekä kirjoittajan nimi että teksti, niin menee oikein. Hyvin helppoa. Viittaan edelliseen kirjoitukseesi, jonka lainaus on Ajattelijan kirjoittama.
Ja mitä tulee takavetoon talvella, niin onkohan takavetoinen voittanut vielä kertaakaan TM:n talvitestiä. Aina se voittaja on jostain syystä vaan etuvetoinen 2-vetoisia testattaessa.
Lipposella oli puhemiehenä ollessaan käytössään 60.000 e tila-auto muun muassa perheen kuskaamista varten.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000000045063.html
Onko tämä nyt sitä BMW:n laatua, jota jotkut ovat meille toitottaneet vuosikausia?
http://autoweek.com/article/recalls/bmw-7-series-sales-halted-due-airbag-issue
Ei näköjään pärjää BMW X5 hybridi Volvolle eikä Porschelle. Hybrideistähän oli puhe Tesla-ketjussa, jossa mainostettiin näitä tiettyjä automerkkejä aasinsiltana.
http://www.autoexpress.co.uk/bmw/x5/95161/bmw-x5-vs-porsche-cayenne-vs-volvo-xc90
"Onko tämä nyt sitä BMW:n laatua, jota jotkut ovat meille toitottaneet vuosikausia?
http://autoweek.com/article/recalls/bmw-7-series-sales-halted-due-airbag-issue"
Eikö tämä kuitenkin ole aika pieni juttu verrattuna tähän Takata-turvatyynyskandaaliin ? Tässä linkissä mainitaan 26.000 autoa jotka pitää korjata. Tämä korjaus on erillinen näistä Takata-korjauksista, joita saattaa olla miljoonittain per automerkki. Linkissä toki viitataan tähän Takata-juttuun.
En tiedä arvaanko oikein, mutta jatkan samassa hengessä, koska sarkasmidetektorini triggasi Kumppanin siteeraamiin autoesitteiden maalailuihin:
"Jo sen keula ilmentää dynaamisuutta. Mercedes-tähti koristaa leveältä näyttävää jäähdyttimen säleikköä, jossa on kolme briljantinhopeaa lamellia ja ilmeikästä kromilistaa...
ikkunoiden alareunalistat täydentävät loisteliasta ilmettä...Avantgarde malliversion perässä huomio kiinnittyy myös tummennettuihin takavaloihin...hienosti muotoillut alumiini somiste-elementit korostavat viileää urheilullisuutta"
(Lähde: W204 C esite)
Jotenkin oma mielikuvitus ei vaan yltänyt löytämään nelosdieselin kojetaulun dynaamisen urheilualumiinin korostamaa viileää urheilullisuutta, vaikka sata tuhatta kilometriä sellaisella ajoinkin. Saatan olla marginaaliryhmää, mutta kaipaisin enemmän asiatietoa näiden satuilujen sijasta. tai edes niiden lisäksi.
TM:n huomiot E-Klassesta vaikuttavat tällä kertaa johdonmukaisilta. Auto on hyvä ajaa ja alusta nielee hienosti tien epätasaisuudet - jopa teräsjousin ja erittäin epämukavin renkain. Voimalinja pelaa tosiaan saumattomasti yhteen.
Yhdeksänvaihteinen laatikko pitää kierrokset mukavan alhaisina. Yhdeksännellä vaihteella moottorin kierrotaajuus pysyisi 1200 rpm:ssä satasen nopeudessa, eikä yhdeksäs vaihde taida paljon tuota alhaisemmissa vaihteissa kytkeytyäkään. Reilu kuukausi sitten kun koeajoin auton, niin sellainen muistikuva jäi, ettei Tuusulanväylällä ruuhkian ja rajoitusten vuoksi ollut kovin helppo houkutella ysiä silmään.
TM:n testistä silmiin pistää edeltävää sukupolvea 0,7-1 litraa pienempi kulutus, LED-valojen kehittyminen ja Mersun valinta testiautojen renkaiksi. Voimalinjan taloudellisuus, suorituskyky ja miellyttävyys ovat ottaneet selvän kehitysaskeleen eteenpäin. Edellisen sukupolven varsin surkeista LED-valoista on päästy jo edes kohtuullisiin lukemiin, vaikkakin tehokkaampiakin valoja on nähty - myös LED-teknologialla toteutettuna. Mersun valojen vahvuus oletettavasti on valokeilan säätyvyys, johon TM ei ota mitään kantaa. Nykypäivänä olisi varmaan syytä muuttaa testirutiineja edes sen verran, että tuotakin puolta arvioitaisiin. Lukuisten autojen valoissa on enemmän ja vähemmän automatiikkaa, jonka toimivuudessa on suuria eroja. Pelkkä kantaman mittaus ei riitä nykypäivänä.
Miinuksista olen myös samaa mieltä. Aikaisemmin jo kirjoitin, kuinka sain konfiguraattorilla kasaan lähes sadan tonnin version taksitolppien kiintotähdestä. Lisävarusteiden hinnat ovat kovia ja Mersun politiikka alunnesten suhteen auttaa poikkeuksellisen vähän maksajaa. Lisävarusteisella 245/40 ja 275/35 rengastuksella rengasmelu takuulla on tosiasia, varsinkin kun nuo renkaat ovat vielä Runflatit. Ihmettelen suuresti Mersun valintaa. Sama rengastus on ollut kaikissa muissakin näkemiini testeihin toimitetuissa Eemeleissä. Se on varmaa, että kyseinen rengastus näkyy kulutuksessa, heikentää jousitusmukavuutta ja kuuluu meluna. Itselleni osuneessa autossa oli paljon maltillisempi rengastus ja rengasmelu oli kyllä kuultavissa, mutta ei missään nimessä erityisen voimaskas. Toisaalta väistökokeessa käytöstä ylistettiin varsin vuolaasti. TM olisi voinut yllättää positiivisesti ja testata käytöksen väistökokeessa vakiorengastuksellakin, kun nyt sellainenkin auto tuntui olevan käytettävissä.
Seuraavaksi odotellaan vertailua Volvoon ja sen jälkeen BMW:n vastausta.
Teknavin koeajossa E-sarjaa taas kehuttiin hiljaiseksi, kun autossa oli 17 " renkaat. Minusta nuokin näyttää kuvien perusteella ihan riittävän tyylikkäiltä. Itse voisin ottaa korkeintaan 18 " renkaat tuon kokoluokan autoon ja niillä tuskin olisi meluun vielä korvin kuultavaa vaikutusta. 19 - 20 " renkaat autoonsa valitseva luopuu jo osasta mukavuutta ja hiljaisuutta ulkonäön kustannuksella. Itse en näe isoja aluvanteita minään välttämättömyytenä auton ulkonäössä.
http://teknavi.fi/autot/koeajossa-mercedeksen-uusin-taidonnayte-vakuuttaa-ilman-tuhtia-varusteluakin
Itse tekisin valinnan todennäköisesti 17 ja 18 tuuman väliltä Eemeliin. Jos nyt sitä suuremmat olisi pakko saada, niin en nyt sitten ainakaan Runflatejä. Toki pitäisi kokeilla vähän sitäkin, miltä nuo tuntuvat ajossa.
Sinänsä on hölmöä puhua vain vanteen halkaisijasta. Se kun vaikuttaa renkaan tiedoista kaikkein vähiten meluun. Tuossa TM:n testaamassa Eemelissä merkittävämpiä tekijoitä ovat renkaan leveys ja mataluus sekä Runflat-rakenne.
Pyöristä olen samoilla linjoilla, 18" on ok mutta isommat aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä. Sekin tosin Suomessa huonoilla teillä. Olen ajanut suht paljon Saksassakin ja en usko että rengasmelu on edes mikään kysymys siellä, niin äänetöntä kulku on baanalla jopa halvemmilla autoilla.
Nämä Suomen maahantuojat näyttävät oikeasti haluavan negatiivista kommenttia laittaessa autoja testeihin tällaisella mega-rengastuksella. Luulisi järkeä sieltäkin löytyvän?
Nuo Run Flatit ovat esim. BMW:ssä olleet aina syy uraherkkyyteen ja lisääntyneeseen meluun. Bemarit saa ilman RF mutta hinnassa tuo ei näy? Itse en ottaisi RF mistään hinnasta Suomen teille. Ok turvallisuutta, joo mutta onhan nuo rengaspaineanturit ym. systeemit olemassa, eikä rengas koskaan totaalisesti räjähdä. Ehkä Saksan hyvillä teillä homma ok ja nopeudetkin välillä reilusti yli 200km/h, voi olla perusteltua.
Totta puhuen ei tule edes mieleen milloin omassa autossa olisi ollut rengasrikko..
NHB: Sinänsä on hölmöä puhua vain vanteen halkaisijasta. Se kun vaikuttaa renkaan tiedoista kaikkein vähiten meluun. Tuossa TM:n testaamassa Eemelissä merkittävämpiä tekijoitä ovat renkaan leveys ja mataluus sekä Runflat-rakenne.
Totta mutta jos vakiokoko on 17", niin pyörän halkaisijan tulee säilyä samana jos vannekokoa lisää, eli kumit menee automaattisesti matallimmiksi. Ja Lisätäänhän sitä leveyttäkin halkaisijan kasvaessa tyypillisesti. Run Flat on merkittävä tekijä todellakin.
Entäs jos lähtökohta olisikin vakiona 19", eli alla jotkut 225/55-19 -renkaat. Tuskin melu olisi yhtään enemmän kuin 225/55-17.
Ajelin tässä hiljattain uunituoreella asfaltilla, kyllä asfaltin pinnalla on suuri merkitys rengasmeluun. Suomen karkeilla teillä melu on lähes sietämätön vaikka omassa autossa on sekin siedettävällä tasolla. Voi puhua huutamatta ja kaikki autossa olijat kuulee hyvin. Oli hienoa ajaa isoilla 245/35 19" - 275/30 19" kesärenkailla uutta asfalttia. Run Flateista olen puhunut riittävästi BMW:n alla. Tästä aiheesta saa joku muu jatkaa lisää jos haluaa.
Nastat kieltoon!?
WhatCar nastat kieltoon on hieman kaksipiippuinen juttu. Jäisellä tiellä nastarenkaat karhentavat jäisen tien sopivammaksi kitkarenkaille. Lumisella pakkaskelillä kitkarenkaat pitävät jopa paremmin kuin nastarenkaat. Nelivetoisen auton alla minun mielestäni nastarenkaat pitäisi kieltää ja auton painon mukaan voisi myös kieltoa miettiä. Aion ajaa seuraavalla autolla joka on nelivetoinen BMW kitkarenkailla talvella, mutta kesärenkaat tietenkin kesällä. Ympäri vuoden kitkarenkailla voisi ajaa, mutta ei ole suositeltavaa. Sekin asia tuo entistä enemmän mielenkiinttoa tuon nelivedon ostoon kun voi ajella kitkarenkailla keli kuin keli. Eihän neliveto kesää tee, mutta kitkoilla pärjää varmasti aivan hyvin.
E-Class Touring on nyt myös esitelty. Aika lailla C-Classin mukaan muotoilu, vaan isommassa mittakaavassa. Omaan silmään hillitty tyylikäs muotoilu. Tavaratilassa on tapahtunut litroissa. Hieman pienempään suuntaan ollaan menty, mutta käytännöllisyydessä on parannettu. Tässä premium-farkkujen litrat takaselkänojat normaaliasetuksissa:
1. MB-E 670 l
2. Audi A6 565 l
3. BMW-5 560 l
Mercedeksessä voi takaistuimen selkänojaa säätää 10 astetta etusuuntaan jolloin tavaratila kasvaa 700 litraan.
Jos tarkastellaan maksimi tavaratilaa, tilanne on seuraava:
1. MB-E 1820 l
2. Audi A5 1680 l
3. BMW-5 1670 l
Mielenkiintoisena vertailukohteena voisi ottaa mukaan tavallisempia automalleja:
Skooda Superb Combi 1950 l
VW Passat SportCombi 1780 l
Volvo V90 Momenttum 1526 l
Tämän perustella premium- mallit ovat tavaratiloiltaan hieman alakynnessä ainakin Superbbiin taiPassattiin verratuna. Toisaalta veikkaan että Audi, BMW ja MB-kuskit tarvitessaan vuokraavat pakettiauton isompiin kuljetuksiin. Siihen pitäisi varaa löytyä.
Vielä kuva-galleriaa:
http://teknikensvarld.se/bildgalleri/mercedes-e-klass-kombi-2017/
Löysin aika hyvän luonnehdinnan tästä WhatCar/Experiencestä siltä ajalta kun hän käytti nimimerkkiä Heinzman.
"Heinzman on keskittynyt pelkästään Volvo provoiluun ja Bemarin ja Mersun yltiö-ihailuun. Ilmeisesti noihin autoihin ei kuitenkaan ole varaa, kun ihailu on niin varauksetonta eli omat kokemukset puuttuu. Sitä en siltikään ymmärrä, että mikä tuon Volvo propagandan takana on, onko se pelkästään halu saada huomiota osakseen vai onko taustalla jotain muutakin ??"
Melko osuva profilointi tuo teksti.
"mrse:
Löysin aika hyvän luonnehdinnan tästä WhatCar/Experiencestä siltä ajalta kun hän käytti nimimerkkiä Heinzman.
”Heinzman on keskittynyt pelkästään Volvo provoiluun ja Bemarin ja Mersun yltiö-ihailuun. Ilmeisesti noihin autoihin ei kuitenkaan ole varaa, kun ihailu on niin varauksetonta eli omat kokemukset puuttuu. Sitä en siltikään ymmärrä, että mikä tuon Volvo propagandan takana on, onko se pelkästään halu saada huomiota osakseen vai onko taustalla jotain muutakin?”"
Aika osuvan luonnehdinnan on aikanaan joku autoilija kirjoittanut. Tuohon ei taida olla paljon lisättävää näinäkään päivinä.
Uusi MB E on ihan tyylikäs farmarinakin, mutta muotoilussa V90 vie kuitenkin mielestäni voiton, varsinkin sivuprofiilissa ja perästä katsoen. Sisustakin menee täpärästi Volvolle, mutta tyylikkäitä sisustastaan molemmat. Oikeastihan V90 on kategorioitu tasan tarkkaan juuri Audia, BMW:tä ja Mersua vastaan ja etköhän WhatCar sinäkin sen tiedä.
Volvon farmareiden tavaratila on aina ollut viimeisen päälle mietitty käytännöllisyyden kannalta ja eiköhän niin ole uuden V90 kanssakin. Taisi olla Tuulilasi kun testasi rinnakkain muutama vuosi sitten V70 ja Superbin tavaratilat ja vaikka Superbin tavaratila oli litramittaisesti selvästi suurempi, niin V70 sai tavaratilasta paljon paremman arvosanan. V90 vs uusi Superb tavaratilavertailun todellista voittajaa ei tietysti vielä osaa sanoa.
V90 on nyt mennyt mukaan muotoilun ehdoilla tehtyihin farmareihin, joten tavaratilan litrakoko on pienentynyt hieman V70-mallista. Minusta oikein hyvä linja ja varmasti niillä V90 omistajillakin on varaa pakettiauton vuokraamiseen tarvittaessa, että älä huoli senkään suhteen WhatCar.
Minunkin silmääni E:n takaosa on hieman liian pysty. Toisaalta varmasti Mersulla on asiaa mietitty, joten ehkäpä ostajat haluavat lisätilaa. Ikkunalinja on kuitenkin kaareva, joten sillä saadaan vähän hämättyä pystyn perän muotoa, eilä se farkku hullummalta näytä. Jossain oli kuva mustilla listoilla ja ikkunoilla varustetusta mustasta farkusta ja se kyllä oli aika tympeän näköinen, kun ikkunalinjaa ei erota pellistä.
Onneksi Volvo on muotoillut farkkunsa ulkonäön, eikä tilan maksimoinnin mukaan. Ainakaan itse en ostaisi Volvoa, jos perä olisi kuin V70:ssä. Kun olen farkkua katsellut, niin jotenkin se alkaa hieman houkuttelemaan, vaikka alunperin olinkin sedanin kannalla. Olen muuten S90:stä jo lyhyesti ajanut ja oli kyllä hieno peli. Melutaso oli mielestäni varsin maltillinen sporttisesta rengastuksesta huolimatta, joka oli ehkä suurin huoleni etukäteen.
Minäkin pidän Volvon sisustasta enemmän kuin Mersusta, vaikka molemmat upeita ovatkin. Volvo on jotenkin "rauhallisempi", josta minä pidän. Mutta upea on Mersukin, etenkin kun valitsee ne suuremmat näytöt ja ihan makuasia, kummasta pitää. Joka tapauksessa molemmat ovat sisustukseltaan selvästi autoalan kärjessä, jos vähänkään normaalihintaisista autoista puhutaan.
Aerodynamiikka hyötyy Mersun pystyssä olevasta takalasista.
Muotoilua ja aerodynamiikkaa tosiaan. Ulkomittojen kasvu ei näy takamatkustajien tiloissa mitenkään ahtaasti siellä istutaan kuten ennenkin. Ja jottei kukaan vedä hernettä nenään puute koskee pitkien ihmisten istumamukavuutta takatiloissa ei keskimittaisten.
Toivoa sopii, että uuden BMW 5-sarjan ulkomittojen kasvu näkyy myös sisätilojen väljyydessä jossa takamatkustajien ei tunnetusti ole tarvinnut kärsiä pääntilan puutteesta eikä jalkatilojen niukkuudesta kuten kilpailijoissa. Omiin tarpeisiini BMW 5-sarjan tilat ovat olleet aina riitävät. Toisaalta tämän kokoluokan autojen ei tarvitsisi kasvaa enää yhtään sillä kokoa rupeaa olemaan omaan makuun aivan riittävästi.
Näen tuon BMW:n 5-sarjan konservatiivisen muotoilun mikä itseäni myös viehättää tilojen suhteen käytännöllisyyden ja toimivuuden kannalta etuna. Kompromissehin ei muotoilun takia tarvitse ryhtyä.
No löytyihän se BMW:n paremmuus taas kerran.
Kyllä tämä on vankkumaton järjestys tässä kokoluokassa.1 Mercedes E 2 Audi 6 3 BMW 5
Tämän kokoluokan yksityisautot on valtaosalta papparaisten suosimia, hyvä niin koska niissä on yleensä paljon ajoa helpottavia varusteita.
Mitä tulee takapenkin tiloihin, niin Auto Zeitungin 9/2016 vertailussa 5er, A6 ja E-Klasse saivat takatiloista täsmälleen saman 80 pistettä sadasta mahdollisesta. Uusimmassa AMS:ssä 5er sai tiloista 10/20 eli pisteen vähemmän kuin E-Klasse ja Superb. Ruotsin AMS 11/2016:ssa A6, 5er ja E-Klasse saivat takatiloista saman 4/5 ja Jaguar XF 3,5/5.
Sellaista näin pikaisella lehtikatsauksella.
ToyotaJP: "Kyllä tämä on vankkumaton järjestys tässä kokoluokassa.1 Mercedes E 2 Audi 6 3 BMW 5"
Voi olla järjestys tällä hetkellä kokonaisuutta katsottaessa, tilanne kuitenkin muuttuu kun uusi BMW 5 on kaupoissa. Kyllä mallin elinkaaren vaihe vaikuttaa varsin ratkaisevasti järjestykseen.
Ja jos puhutaan vain 2-vetoisista järjestys ei ole tuo. Vaan
Tässä luokassa takaveto on itsestään selvyys. Totta kai se on kalliimpi ratkaisu, mutta kiistämättä paras 2-vetoratkaisu.
Ensi vuonna on tulossa seuraavan generation Audi A6. Sitten on tämä mahti-premium-kolmikko on täysin uudistunut.
Ei näillä autoilla ole mitään vankkumatonta järjestystä. Järjestys vaihtuu aina sen mukaan mikä auto on viimeksi uusittu, koska autot nokittelee toinen toisiaan vuoron perään ja kopioivat toistensa keksintöjä omiin malleihinsa vuoron perään.
Järjestys ei riipu myöskään etu- tai takavedosta, koska se on mieltymysasia eikä mikään itsestäänselvyys.
Uusi S90/V90 tulee myös sotkemaan pakkaa, kuten nyt on sotkenut XC90 luksusmaastureissa onnistuneesti. Eiköhän S90/V90 ainakin joksikin aikaa kiilaa jopa top2:een monessa tulevassa testissä, kunnes 5-sarja ja A6 uudistuvat ja järjestystä laitetaan taas uusiksi.
A-utoilija:"Järjestys ei riipu myöskään etu- tai takavedosta, koska se on mieltymysasia eikä mikään itsestäänselvyys."
Miten etuvetoon voi mieltyä? Etuvedolla ei koskaan saada virheettömiä ajo-ominaisuuksia. Silloin kun veto ja ohjaus ovat samoilla pyörillä, aina menetetään. Etuvetoon kuuluu aliohjautuvuus ja puskeminen, joka on kuljettajalle ikävä piirre, mutta valmistajalle halvempi ratkaisu.
Itse olen 4-vedon kannalla, mutta jos on pakko valita 2-vetoinen, niin se on ilman muuta takaveto.
Niin kauan kun ei puhuta urheiluautoista, niin etu-/takavetoisuus on lähinnä makuasia. Autossa on lukuisia muita ominaisuuksia, jotka tekevät autosta hyvän tai huonon ja useimmille nämä muut ominaisuudet ovat paljon tärkeämpiä kuin vetotapa. Ei vetotapa ole läheskään kaikille mikään tärkeä kriteeri autonvalinnassa. Etuvetoiset Audit ovat myös voittaneet testejä ties kuinka kauan takavetoisia kilpailijoitaan vastaan.
A-utoilija: "Niin kauan kun ei puhuta urheiluautoista, niin etu-/takavetoisuus on lähinnä makuasia."
Voi olla näin alemmissa luokissa. Mikä on ero urheilullisen ja urheiluauton? Edelleenkin paranetaan ajo-ominaisuuksia? Niin että kuljettajalla on suu virneessä.
Etuvetoautolla tuota virnettä ei koskaan saavuteta. Testaa takavetoautoja ja huomaat että ominaisuuksissa on ajamisen iloa. Auto tottelee kuljettajaa nöyrästi kääntyy ja on ketterä. Etuvetoautoissa tämä on vain unelma.
Ei edes talvikeleille voi etuvetoa suosia, menee mutkissa ulos. Sen sijaan takaveto tehdään hieman yliohjaavaksi ja taustalla on aina kehittynyt luistonesto, perä ei lähde käsistä. Edelleen jos tutkit BMW-toteutuksia, on takavetoisissa painonjakauma 50/50, eli optimaalinen ja se antaa pidon takapäähän.
Kannattaa WhatCar tekstin kopioita ottaessaan kopioida samalla kertaa sekä kirjoittajan nimi että teksti, niin menee oikein. Hyvin helppoa. Viittaan edelliseen kirjoitukseesi, jonka lainaus on Ajattelijan kirjoittama.
Ja mitä tulee takavetoon talvella, niin onkohan takavetoinen voittanut vielä kertaakaan TM:n talvitestiä. Aina se voittaja on jostain syystä vaan etuvetoinen 2-vetoisia testattaessa.
A-utoilija, sorry nm:en suhteen.
Mutta ei tarvi mennä kuin 2014 TM-talvitestiin, voittaja BMW 318d takavetoauto. Juurikin syistä joita kirjoittelin, painonjakauma, ym.
Viime vuonna oli pelkästään 4-veto vertailu.