Uudet Mercedes E-sarja ja BMW 5-sarja, premium kingit

1091 kommenttia
2456737
  • Täällä voi seurata uuden 5-sarjalaisen (G30) loppusuoraa, esim. uusimmat spy-shotit antavat jo varsin hyvää kuvaaa tulevasta. Toki tässäkin vielä ylimääräisiä peitelevyjä kyljissä, mutta keula on käytännössä jo ihan nähtävissä. Todella tyylikkyyttä näyttää olevan luvassa:
    http://www.bimmerpost.com/5-series/g30/

    Kauppalehti kirjoittaa uuden vitosen lähestyvän jo luksuksessa 7-sarjaa, samoin kuin Mersun E:ssä on monia asioita lainattu S:stä. Hyvä näin jos 7- ja S-luokan komponentteja käytetään luokkaa alempanakin. Halpaa se ei ole mutta laatu on taattua:
    http://www.kauppalehti.fi/uutiset/tuleva-bmw-5-sarja-lahestyy-luksustasoa/4fzjtVT3

    Valmistus alkanee heti kesälomien jälkeen 2017-mallina, eli syksyllä olisi autoja jo Suomessakin. Kesällä ehkä tilauskirjat jo auki. :)

      
  • Niin, syksyllä 2016 uusi BMW 5-sarja esiteltäneen ja myyntiin se tulee viimeistään 2017 alussa.

      
  • tracktest: "...ja myyntiin se tulee viimeistään 2017 alussa."

    Oma arvioni on, kuten kirjoitin, hieman tracktestin arviota aikaisempi. Autotehtaat tekevät malliuudistuksensa tietyissä epäjatkuvuuskohdissa. BMW:een tuotanto on suurelta osin lomilla elokuussa (jolloin on aikaa modifioida tuotantolinjat uudelle generaatiolle) ja syyskuun alussa alkaa seuraavan mallivuoden tuotanto. Näin ollen myynti täytyy olla käynnissä jo ennen tuota. Siis heinäkuussa viimeistään täytyisi hinnastot olla saatavilla ja tilauskirjat auki.

    Hyvä on myös muistaa, että BMW:llä on hieman kiirekin myynnin aloituksen suhteen koska Mercedes E saattaa viedä potentiaalisia ostajia.

      
  • WhatCar juuri näin. Tuo viimeistään 2017 vuoden alussa tarkoittaa sitä miten tuo edeltävä syksy menee kun autotehdas työstää täyttä häkää uutta autoa tehtaista ulos. Monella on suurta mielenkiintoa tuota uutta BMW 5-sarjaa kohtaan juuri tästä syystä, kun uusi 5-sarja jakaa tekniikkaa ja uusia innovaatioita uuden BMW 7-sarjan kanssa.

    Uusi pohjalevy, johon voidaan soveltaa erilaisia akselivälejä sekä raideleveyksiä, tunnetaan tehtaan sisäisellä koodilla OKL (Oberklasse). Sitä aiotaan soveltaa kaikissa ylemmän tason BMW-malleissa, joissa on pitkittäin asennettu moottori, toisin sanoen tulevissa 5-, 6- ja 7-sarjan malleissa. Muunnelmia nähdään myös tulevissa X5-, X6- sekä vielä julkistamattomassa BMW X7 -mallistossa.

    http://autobild.fi/uutiset/vuonna-2017-saapuu-uusi-bmw-5-sarja-mukana-hybridiversioita

      
  • Ok, puhuit siis toimituksien alkamisesta, ei myynnin aloituksesta jonka tietenkin on tapahduttava jo heinä-elokuussa. Jukistus yleisölle samoihin aikoihin, eli joulun tuloon on enään sellaiset 4-5kk.

    Jos miettii, että 7-sarja toimii pitkälti pohjana tässä, on rima kyllä asetetttu korkealle mitä tuleman pitää. Ja kun putki on auki, seuraavat Touring, GT ja X5 suht. nopeasti.

    Hyvin mielenkiintoista on nähdä myös mitä uuden generaation Audi A6 tuo tullessaan ensi vuonna.

      
  • Se nyt on täysin selvää, ettei myymättömiä Bemareita "työstetä täyttä häkää" useita kuukausia.

      
  • En ole perehtynyt tehtaan toimiin enkä aikatauluihin sen kummemmin kun ei ole ollut tuohon tarvetta. NHB kun tietää tämän ilmeisesti hyvin voinee kertoa tästä kaiken oleellisen.

      
  • Itse toivoisin jotain särmää uuden 5-sarjan muotoiluun sekä ulkopuolelta että sisältä. Ei voi jäädä poteroihin makaamaan, kun kilpailijat uudistaa reilusti muotoiluaan. Koon ei sen sijaan tarvitsisi kasvaa yhtään ja lisäkasvu olisi itselleni pelkästään miinusta. Jos ainut uudistus ulkopuolelta on, kuten tuossa Autobildin näkemyksessä, että valot siirretään BMW:n munuais-etumaskiin kiinni, kuten 3-sarjassa, niin ei ole riittävä uudistus minulle. Kilpailijat eli uusi E-sarja ja S90 ovat radikaaleja uudistuksia edeltäjistä. Myös sisätiloissa 5-sarja kaipaisi jotain piristystä, koska nuo em. mallit panee niin selvästi paremmaksi. Iso kosketusnäyttö on ainakin tulossa myös 5-sarjaan, jota tietenkin voi käyttää myös IDrive:n pyöryläsäätimen kautta eli 7-sarjasta otetaan tuossa mallia ja hyvä niin. Myös hybridi-malleja on ajan hengen mukaan tulossa ja 3-sylinteriset turbotkin varmaan tulee lähivuosina jo tuohonkin luokkaan.

    Eli yksi mielenkiintoinen uudistus tuohon luokkaan lisää on tulossa 5-sarjan myötä, kunhan vaan eivät uudista sitä Audin yltiö-vanhoilliseen ja -varovaiseen tapaan. Audi on muotoilullisesti jo pudonnut kelkasta ja uusi A6 pitäisi olla jo radikaali irtiotto nykymallista tai myynti alkaa varmasti sakkaamaan.

      
  • Siis kai kokeneena bemaristina tracktest tiedät, että varsinkin saksalaisia premiumeja pitkine varustelistoineen valmistetaan tilausten mukaan. Ei se niin mene, että tehdas valmistaa autoja kuukausia ja ennen kuin myynti alkaa.

      
  • Se, tekeekö konservatiivinen vai tuore muotoilu kauppansa paremmin, on hankala kysymys. Maku vieläpä vaihteleekin kulttuureittain. Pitkien premikkasedanien ostajan ovat keskimäärin kypsässä iässä olevia miehiä. Tuo ryhmä on perinteisesti varsin konservatiivista maultaan ja arvoiltaan. Bemari oli 2000-luvun alussa muotoilun edelläkävijä, mutta nousi luokkansa myydyimmäksi vasta otettuaan useampia askelia takaisin kohti konservatiivistä muotoilua. Itse en kyllä Mersunkaan muotoilua pitäisi erityisen radikaalina. Eemeli on toki uudistunut edeltäjästää, mutta eihän sen linjoissa ole yhtään mitään, mitä ei jos C- ja S-Klasen muodoista olisi voinut päätellä eikä yhdenkään noiden muodoissa ole mitään järisyttävää.

    Itse asiassa keskipitkää saksalaista premikkasedania konservatiivisempaa autoa on nykypäivänä vaikea löytää. Mun muistikuvien mukaan Audi muotoili viimeksi 90-luvulla ja Bemari joskus 2000-luvun alkuvuosina. Mersu on uskaltautunut kokeilemaan muotoilua parissa mallissa, mutta minkäs teet, kun esimerkiksi 70-luvulla muotoiltu G-Klassa on edelleen hyvin haluttu.

      
  • Toki tämän tiedän, mutta alkuun täytyy olla varustelun koko kirjo tarjolla. Kaikki ei tarvitse BMW:tä kaikilla varusteilla vaan jopa 5-sarjan BMW:tä on tarjolla monella varustetasolla. Itse suosin käytettyä vähän ajettua yksilöä jolla on tutkittu aukoton huoltohistoria takana. Sen sanon että varustelista on ollut viimeisen kahden BMW:ni osalta kaiken kattava poislukien neliveto. Neliveto saattaa olla hyvinkin seuraavan BMW:ni varustelistassa, ihan vain kokeilumielessä ei toki pakollisena varusteena.

      
  • On hyvin tavanomaista, että tuotanto aloitetaan kapeammalla paletilla ja tuotannon rullatessa lisäillään varusteita, voimalinjoja ja korimalleja.

      
  • NHB otti tärkeään asiaan kantaa. Chris Bangle uudisti BMW-malliston jokseenkin radikaalisti ja itse pidin tuota muutosta tervetulleena. BMW 5-sarjan E60/61 joka oli Banglen muotoilema palattiin jälleen konservatiiviseen muotoiluun takaisin BMW 5-sarjan F10/11 kohdalla pidin tuotakin onnistuneena vetona. On mielekästä tehdä joitakin kokeiluja muotoilussa, mutta oma kantani on se että BMW 5-sarjan kuuluu olla käyttäjäkuntansa takia enemmän konservatiivinen kuin urheilullinen vaikka se on sitäkin riittävästi. BMW:llä on sitten tarpeeksi urheilullisia malleja ja niistä jokainen löytää omansa joka BMW:n valitsee.

      
  • Juuri näin facelift tulee myöhemmin ja tietenkin Individual ja näistä on molemmista kokemusta. Näissä varustelu on täydellinen ja ulkonäköä on myös kohennettu sekä mallin yleiset tyyppiviat karsittu pois. Individualissa yksilöllinen sisustus erottaa auton muista malleista heti kun oven avaa.

    http://www.bmwblog.com/2015/07/08/bmw-individual-program-is-better-than-ever/

      
  • Tässä näiden jättien viime vuoden tuloksista Kauppalehdestä:

    "BMW takoi jälleen ennätysvuoden. Kovat tunnusluvut yllättivät analyytikot.

    BMW kertoi tänään ennakkoon viime vuoden keskeiset tuloslukunsa. Niin voitto, liikevaihto kuin voittomarginaali paranivat yli odotusten edellisestä ennätysvuodesta. Mukava lahja eilen sata vuotta täyttäneelle autonvalmistajalle.

    Kovaa kiitävällä baijerilaiskonsernilla on yksi huoli. Takapuskurissa jo roikkuva pahin kilpailija Mercedes-Benz kaasuttelee nopeammin ja saattaa ohittaa jo tänä vuonna.

    BMW:n liikevaihto nousi viime vuonna 14,6 prosenttia 92,2 miljardiin euroon. Ennusteet liikkuivat 91 miljardissa. Konsernin liikevoitto ennen veroja ja korkoja parani 5,2 prosenttia 9,6 miljardiin. Analyytikot odottivat neljän prosentin nousua.

    Kassaan jäi lopulta vuoteen 2014 verrattuna kymmenen prosenttia suurempi voitto, 6,4 miljardia euroa. Summaksi ennustettiin 6,2 miljardia.

    http://www.kauppalehti.fi/uutiset/bmw-ylitti-kaikki-odotukset/MVDbHDbv?ref=iltalehti:d107&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=boksi&utm_campaign=AlmaInternal&_ga=1.217110614.1995970248.1455627398

      
  • Kovaa tulosta BMW tekee ja uusi BMW 5-sarja tulee tuottamaan hyvin todenäköisesti positiivisen nosteen kuten odottaa sopii.

      
  • Tämä asia kuuluu paremminkin tämän topicin alle:

    Mitä myyntiin tulee, on BMW (kuten myös Daimler) takonut huipputulosta vuodesta toiseen ja kassaa on varmasti vaikka luoda minkälaisia härveleitä tahansa (esim. BMW Vision Next 100). BMW ja MB -myynti käyvät kuin siimaa ja tietyissä mallisarjoissa on nousua/laskua riippuen missä vaiheessa mallin elinkaarta mennään. Tottakai MB hengittää BMW:tä niskaan, ero myyntimäärissä ei ole iso. Itselleni on ihan sama myykö BMW 2 – 300.000 autoa/v enemmän kuin Mercedes tai päinvastoin. Molemmat seisovat vahvalla imagolla tukevasti asemissaan.

    BMW Group myi 2,247,485 autoa viime vuonna josta Minin osuus on 338,466 kpl. pelkästään X5/X6 myivät 214,448 kpl ja uutuutena 2-sarja 157,144 kpl.

    Pelkkä Mercedes-myynti 2015 oli 1,871,511 kpl josta uuden C-Class osuus on vajaa puolia miljoonaa. Audi myi 1.74m kpl.

      
  • BMW:een myyntiä voi arvioida myös miten uudet generaatiot esitellään, eli:

    • uusi 7-sarja esitelty 2015
    • 5-sarja 2016, perään uusi Touring ja GT
    • X3 vuoden 2016 lopussa
    • 3 sarja (G20) Geneve 2018, siitä vuoden sisään Touring, GT ja 4-sarja
    • X5 vuoden 2018 lopussa
    • 1-sarja 2019
    • X7 noin 2018 - 2019
    • 9-series, ennen 2020
    • lisäksi iso panostus plug-in hybrideihin sekä i-sarjaan

    Tässä mitä googlaamalla löytyi, tuolla setillä myyntiä varmasti syntyy tuo pari miljoonaa vuodessa.

      
  • ˆ
    Jos vähänkään menneisiin on uskominen, niin 1-sarja esitellään ennen 3-sarjalaista.
    Mutta voihan asia hovissa muuttua... :)

      
  • Hyvä huomio, totta on 1/3-sarjan aikataulut, eli

    – uusi 7-sarja esitelty 2015
    – 5-sarja 2016, perään uusi Touring ja GT
    – X3 vuoden 2016 lopussa
    – 1-sarja 2017

    • 6-sarja 2017
    • X4 2017
    • Z4 2017
      – 3 sarja (G20) Geneve 2018, siitä vuoden sisään Touring, GT
      – X5 vuoden 2018 lopussa
      – X7 noin 2018 – 2019

    • 4- sarja 2019

    • i5, 2019
    • X6, 2019
      – 9-series, ennen 2020
      – lisäksi iso panostus plug-in hybrideihin
      
  • Tässä AMG 43 E43Maticissa on sitten jo enemmänkin 'munaa' :)
    3-litrainen kutonen, tehoa 400 kaakkia ja vääntöä 520 nm laajalla alueella.
    Myöhemmin tulee vielä E63, joka haastaa sitten kunnolla V8-mallit, BMW M5 ja Audi S6.

    http://www.automotorsport.se/bilder/?id=1246603
    http://www.automotorsport.se/bilder/?id=1246602
    http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20160311/mercedes-amg-e-43-4matic-ar-var-nya-favorit-direktions-express

      
  • Suomalaisen Auto Bildin sisarlehti AutoExpress on testannut uuden E-sarjan. Lopputulos on 5 tähteä ja yhteenvetoa jotakuinkin näin:

    "Kuten pienempi C-Class, uusi E-Class tarjoaa parhaita paloja brandin S-lippulaivasta. Sulavalinjainen, korkealaatuinen ja tehokas E-Class on loistava vaihtoehto BMW 5-sarjalle ja Audi A6:lle.

    Lisää tekniikkaa, tehokkuutta, hienostuneempi moottori tuo E-Classin takaisin businekseen. Tyyli on johdannaista, joka ei välttämättä kaikkia miellytä ja hinta on korkeampi kuin kilpailijoilla, mutta sillä saa paljon varustusta/vastinetta rahoilleen. Mercedes ei edelleenkään ole ajajan auto samassa määrin kuin BMW ja Jaguar, mutta kokonaispakettina se on vetoavampi kuin koskaan."

    http://www.autoexpress.co.uk/mercedes/e-class/94756/new-mercedes-e-class-2016-review

      
  • Suomessa on hinta alkaen 52.932 e.

      
  • Ja tuohon hintaan saa siis Business-varustellun 194hv/400nm mallin:

    • 9-vaihteinen automaattivaihteisto ja vakionopeudensäädin
    • LED High Performance ajovalot
    • Pysäköintipilotti (Pysäköintitutkat edessä ja takana, aktiivinen pysäköintiavustin sekä peruutuskamera)
    • Audio 20 USB
    • Garmin Map Pilot -navigointivalmius
    • 17" kevytmetallivanteet
    • Taittuvat takaistuinten selkänojat
    • Istuinmukavuuspaketti
    • Säilytystilapaketti
      
  • Ilmeisesti maahantuoja on onnistunut hinnoittelussaan/ hintaneuvotteluissaan, jos varustelu on tuota tasoa. Kilpailu kiristyy tuossa 50 tonnin tietämillä olevilla autoilla. Ero alkaa monella isommalla autolla, kuten E, olemaan melko lähellä pienempää merkkisisarusta samoilla varusteilla. Pistää ostajia miettimään...

      
  • Mersulla on tässä hieman verotuksenkin puolesta etua päästöillä 102g/100km, eli autoveroa hinnasta on 7882e.

    BMW tarjoaa nykyistä 5-sarjaa myös hyvillä varusteilla, 520d A Business Exclusive, 190hv/400nm, 50 233e, autoveroa 8103e:

    • Automaattivaihteisto (8-vaihteinen)
    • Nahkaverhoilu 'Dakota'
    • Urheiluistuimet edessä
    • Urheiluohjauspyörä, nahkapäällysteinen
    • LED sumuvalot (ajovalot xenon)
    • Peruutustutka (PDC) eteen ja taakse
    • Läpilastausmahdollisuus (kääntyvät takaselkänojat)
    • Bluetooth handsfree Professional ja USB-liitäntä
    • Automaattinen ilmastointi laajennetuin toiminnoin
    • Automaattisesti himmentyvä taustapeili
    • Lämmitettävä ohjauspyörä

    Uudessa 5-sarjassa on myös 9-vaihteinen automaatti ja siinäkin päästöt taas putoavat, myyntihinta tuskin muuttuu, vaikka varustus kasvaa.

      
  • Vakiovarustelu uusissa "premiumeissa" on parantunut selvästi viimevuosina. En ole tarkkaan ja ajan kanssa perehtynyt uuden Mersun varusteisiin, mutta edelleen kannattaa muistaa, että oleellista ei ole mitä mainoksien vakiovarusteluista löytyy, vaan oleellista on mitä sieltä ei löydy. Ja mitä ne lisävarusteluettelosta löytyvät "välttämättömyydet" maksavat.

    Silloin kun ostin nykyisen Audini, niin jouduin maksamaan monesta lisävarusteesta, jotka löytyivät vakiona alle 20 tonnin japseista. Toinen asia on se, että monet Audin varusteet maksavat n. 2 kertaa niin paljon kuin Volkkarin varusteet, vaikka ainakin jotkut ovat täysin samoja juttuja. Sama tietenkin pätee Mersuun ja Bemariin, mutta Audin vertailu Volkkariin on hieman herkullisempaa.

    Onneksemme kilpailu on kovaa ja maahantuojat ovat näitä businesspaketteja tehneet aika edullisksi. Niissä on usein ainakin tärkeimmät perusjutut.

      
  • Hyviä uutisia:

    Uusi E-Class ensiesittelyssä liikkeissä runsaan viikon päästa, eli viikonloppuna 9. -10.4. Nyt päästään asiaan ja kunnolla tsekkaamaan mikä tämä uusi E oikein on! :)

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit