PiiJei

Viimeisimmät kommentit keskusteluissa

  • Metsään meni. Noin alkajaisiksi energian kulutus ajomatkaa kohti (kWh/100km) ja polttoaineen energiatiheys (kWh) ovat eri suureita. Toisekseen sähkö- ja fossiilivoimalinjojen kulutuksen vertailu ei ole ihan yksinkertaista. Tästä voi aloittaa: htt…
  • Körhöm. Dieselpolttonesteen energiasisältö on noin 10 kWh/litra, mistä ei suinkaan voi vetää johtopäätöstä, että sähköauto kuluttaisi ”noin 2,5 litraa/100km”. Tässä verrataan omenia karvalakkeihin. Kuka haluaa miettiä asian uudestaan?
  • Jokainen tykätköön mistä haluaa. Omissa kirjoissani Tesloissa on edistyksellinen voimalinja, mutta muuten auto on täysin passé. Vanhanaikainen, uudistumiskyvytön ja halvalla tehty kermankuorintakottero. Imagoa vain pahentaa umpihullu CEO. Kaupall…
  • Ökyrikkaan Norjan valtion tukema sähköautoilu ei oikein kelpaa esimerkiksi mistään. Kaiken huipuksi nämä Teslat on ostettu öljyllä.
  • Epäilisin norjalaisten fundamentalisti-Tesla-fanien torpedoineen tankkerin Iranin edustalla ja realisoineen välittömästi vivuttamansa öljyn hinnan korotuksen vähemmän polttavaan muotoon.
  • Heh heh...
  • Tässä spekuloidaan sen verran heikosti määritellyillä käsitteillä, että olisi ehkä hyvä vähän tarkentaa. "Tunnokkuus" tarkoittanee auton kykyä välittää tieto tienpinnan ominaisuuksista ohjauspyörään. Periaatteessa polkuautossa on loistavan tunnok…
  • Vain lineaariset jouset. Jännittävää. Entä typpikaasu jousituskomponenteissa?
  • Nykyään aika harvassa autossa on ohjaustuntoa siinä mielessä, että ratista tuntisi tienpinnasta tai pyörien tekemisistä erityistä. Eikä ainakaan siinä BMW:ssä. Maasturien tapauksessa aloittaisin pähkäilyn renkaista. Mutta jousitus... Jousen tehtävä…
  • Kuinka ilmajousitus heikentää ohjaustuntoa, mikä se mekanismi on?
  • Natsi tarvitsisi Teslankin manuaalivaihteisena.
  • ...ja sillä aika Tesla on taas kerran lyhentänyt asiakastaan: https://www.theverge.com/2019/5/17/18629214/tesla-autopilot-crash-death-josh-brown-jeremy-banner Kuljettajalla on varmasti osuutta asiaan, mutta niin on Elon Muskillakin. Tämä on sitä tek…
  • Alumiini korrosoituu oikein hyvin.
  • Siis mitä halvempi auto, sitä pienempi euromääräinen arvonalennus. Prosentit voivat olla mitä vain, mutta niitä ei saa omalle pankkitilille.
  • Natsi on oikeassa. Auton jälleenmyyntiarvon laskun mimimointiin ainoa ja paras keino on ostaa mahdollisimman halpa auto. Dacia lienee ylivoimainen.
  • Olen samaa mieltä, että näin pitkä pelkkää hölynpölyä sisältävä datamäärä vaurioittaa soluja. Nimittäin lukijan aivosoluja. Viimeisimpien vertaisarvioitujen Kouvolan teknillisen korkeakoulun tutkimusten mukaan hyvin muotoiltu foliohattu suojaa jo…
  • Muodista en tiedä, mutta katumaasturit myyvät hyvin. Niihin on helppo nousta. Katumaasturien tilat ovat usein jopa pienemmät kuin vastaavan farmariauton. Katumaasturista näkee hyvin, paitsi jalankulkijat ja pienet pyöräilijät. Katumaasturin takaa ei…
  • Tällä hetkellä suurin muuttuja näyttäisi olevan akkujen tuotanto. Ymmärtääkseni sekä Daimlerilla että VW:llä on akkutehtailla lievää suurempia kapasiteetti- ja jopa henkilöstöongelmia. Akkuja ei riitä autojen kysyntää vastaavaan tuotantoon. Teslall…
  • Tesla hakee 2 miljardin dollarin rahoitusta: http://archive.fast-edgar.com//20190502/A82BMG2DZW2RBZZ222292ZXLIKGKZZ22X2B2/ Onnea vain nykyisille osakkeenomistajille.
  • Mielenkiintoisia linkkejä, @NHB, kiitos niistä. Ranskalaisesta esityksestä en kylläkään löytänyt mitään, joka selittäisi eroja nimenomaan sähkönkulutuksessa. Sen sijaan Munron näkemys Teslan uusista kestomagneettimoottoreista on mielenkiintoinen,…
  • Toisen moottorin tyypin muutoksesta olen lukenut. Tehoelektroniikan kehityksestä olisi kiva kuulla jotain konkreettista. Mekaaniset häviöt? Kuulostaa laakerien voitelulta sillä käärmeöljyllä.
  • Niin on. Mutta mikä nämä kymmenien prosenttien parannukset selittää? Olettaen, että kyse ei ole käärmeöljystä.
  • Palataanpa sähköauton voimalinjaan ja sähkötekniikkaan. Teslan autot näyttävät testissä jopa 25% parempaa taloudellisuutta kuin Audi tai Jaguar. Toisaalta Audi pärjää latausnopeudessa oikein hyvin: https://insideevs.com/reviews/342974/ev-range-te…
  • Sanotaan vielä nyt kerran: isot valmistajat pyrkivät kannattavaan liiketoimintaan, Tesla ei. Siinä se ero on.
  • Teslahan on aikanaan valittu mm. maailman innovatiivisimmaksi yritykseksi. Niin on tosin moni muukin. Mielestäni Teslan rooli on ymmärretty vähän väärin. Tesla ei ole tekninen innovaatio (autoissa ei ole mitään uutta), eikä kaupallinen innovaatio (…
  • Lienee selvää mitä vikaa Himmlerin kuvan käyttämisessä tällaisessa yhteydessä oman naamansa/nimensä/nimimerkkinsä tilalla on.
  • Tesla siis raportoi Q1:n tappioksi noin 700 MUSD. Tämä samaan aikaan kun dollarimääräinen myynti tipahti rankasti Q4 verrattuna, mutta kasvoi noin 1200 MUSD vuodentakaiseen verrattuna. Firman kassavarat hupenivat 3700 MUSD:ista 2200 MUSD:iin Q1 a…
  • Todella idoottimainen kuva muuten edellisellä kommentoijalla.
  • Aivan höpönlöpöä. Totta hemmetissä epäaerodynaamisempi laite kuluttas enemmän. Ja sitä enemmän mitä lujempaa ajetaan. Muoti ja tykkäämiset ovat asia erikseen.
  • Olen monta kertaa ihmetellyt kansalaisten lukutaidon puutteita. Näin vaalien alla ihmettelyä kai pitäisi laajentaa kuullunymmärtämättömyyden suuntaan. Ym. ohjekirjojen lainauksissa Tesla kieltää harjapesun ja edellyttää korkeapainepesuria. Merced…
Default Avatar
Jäsen 13.05.2015 alkaen
7 aloitettua keskustelua
142 viestiä
0 ×   4 ×