PiiJei

Viimeisimmät kommentit keskusteluissa

  • Rahan säästäminen tuskin on Teslankaan hankinnan peruste.
  • Volkkari pelaa tässä kaksilla korteilla. Esimerkiksi Porschen ja Bentleyn uudet hybridit ovat aika vahvoja kannanottoja. Tietysti kun merkkejä on monia, voi rahastaa monessa segmentissä. Hyvä näin. Toisaalta vaikkapa uutta ID Buzz:ia (ristus mikä n…
  • No, jokaisella näistä on yksi sähköauto myynnissä. Pikkuvolkkareita vähän enemmän. Varsinainen invaasio alkaa 2020.
  • Noin yleisesti ottaen näistä gross margineista ei voi vetää johtopäätöksiä jonkin tuotteen tai automallin katteista tai kannattavuudesta. Ylipäätään näitä tunnuslukuja voidaan laskea niin monella tavalla, että vain firma itse tietää mitä ne tarkoitt…
  • Tulipa taas ajeltua keskisessä Euroopassa pari viikkoa katumaasturilla (Alfa Romeo). Suomessa omalla oikealla henkilöautolla matkaa jatkaessa mietin hetken mitä puuttuu? Jatkuva auton hemppuminen puolelta toiselle. Aika monella katumaasturilla on tu…
  • Yleisellä paikalla saa kuvata ja kuvia myös julkaista, myös henkilöistä, aivan vapaasti. Asian voi varmistaa katsomalla vaikkapa telkkarista minkä tahansa uutislähetyksen.
  • Metsään meni. Noin alkajaisiksi energian kulutus ajomatkaa kohti (kWh/100km) ja polttoaineen energiatiheys (kWh) ovat eri suureita. Toisekseen sähkö- ja fossiilivoimalinjojen kulutuksen vertailu ei ole ihan yksinkertaista. Tästä voi aloittaa: htt…
  • Körhöm. Dieselpolttonesteen energiasisältö on noin 10 kWh/litra, mistä ei suinkaan voi vetää johtopäätöstä, että sähköauto kuluttaisi ”noin 2,5 litraa/100km”. Tässä verrataan omenia karvalakkeihin. Kuka haluaa miettiä asian uudestaan?
  • Jokainen tykätköön mistä haluaa. Omissa kirjoissani Tesloissa on edistyksellinen voimalinja, mutta muuten auto on täysin passé. Vanhanaikainen, uudistumiskyvytön ja halvalla tehty kermankuorintakottero. Imagoa vain pahentaa umpihullu CEO. Kaupall…
  • Ökyrikkaan Norjan valtion tukema sähköautoilu ei oikein kelpaa esimerkiksi mistään. Kaiken huipuksi nämä Teslat on ostettu öljyllä.
  • Epäilisin norjalaisten fundamentalisti-Tesla-fanien torpedoineen tankkerin Iranin edustalla ja realisoineen välittömästi vivuttamansa öljyn hinnan korotuksen vähemmän polttavaan muotoon.
  • Heh heh...
  • Tässä spekuloidaan sen verran heikosti määritellyillä käsitteillä, että olisi ehkä hyvä vähän tarkentaa. "Tunnokkuus" tarkoittanee auton kykyä välittää tieto tienpinnan ominaisuuksista ohjauspyörään. Periaatteessa polkuautossa on loistavan tunnok…
  • Vain lineaariset jouset. Jännittävää. Entä typpikaasu jousituskomponenteissa?
  • Nykyään aika harvassa autossa on ohjaustuntoa siinä mielessä, että ratista tuntisi tienpinnasta tai pyörien tekemisistä erityistä. Eikä ainakaan siinä BMW:ssä. Maasturien tapauksessa aloittaisin pähkäilyn renkaista. Mutta jousitus... Jousen tehtävä…
  • Kuinka ilmajousitus heikentää ohjaustuntoa, mikä se mekanismi on?
  • Natsi tarvitsisi Teslankin manuaalivaihteisena.
  • ...ja sillä aika Tesla on taas kerran lyhentänyt asiakastaan: https://www.theverge.com/2019/5/17/18629214/tesla-autopilot-crash-death-josh-brown-jeremy-banner Kuljettajalla on varmasti osuutta asiaan, mutta niin on Elon Muskillakin. Tämä on sitä tek…
  • Alumiini korrosoituu oikein hyvin.
  • Siis mitä halvempi auto, sitä pienempi euromääräinen arvonalennus. Prosentit voivat olla mitä vain, mutta niitä ei saa omalle pankkitilille.
  • Natsi on oikeassa. Auton jälleenmyyntiarvon laskun mimimointiin ainoa ja paras keino on ostaa mahdollisimman halpa auto. Dacia lienee ylivoimainen.
  • Olen samaa mieltä, että näin pitkä pelkkää hölynpölyä sisältävä datamäärä vaurioittaa soluja. Nimittäin lukijan aivosoluja. Viimeisimpien vertaisarvioitujen Kouvolan teknillisen korkeakoulun tutkimusten mukaan hyvin muotoiltu foliohattu suojaa jo…
  • Muodista en tiedä, mutta katumaasturit myyvät hyvin. Niihin on helppo nousta. Katumaasturien tilat ovat usein jopa pienemmät kuin vastaavan farmariauton. Katumaasturista näkee hyvin, paitsi jalankulkijat ja pienet pyöräilijät. Katumaasturin takaa ei…
  • Tällä hetkellä suurin muuttuja näyttäisi olevan akkujen tuotanto. Ymmärtääkseni sekä Daimlerilla että VW:llä on akkutehtailla lievää suurempia kapasiteetti- ja jopa henkilöstöongelmia. Akkuja ei riitä autojen kysyntää vastaavaan tuotantoon. Teslall…
  • Tesla hakee 2 miljardin dollarin rahoitusta: http://archive.fast-edgar.com//20190502/A82BMG2DZW2RBZZ222292ZXLIKGKZZ22X2B2/ Onnea vain nykyisille osakkeenomistajille.
  • Mielenkiintoisia linkkejä, @NHB, kiitos niistä. Ranskalaisesta esityksestä en kylläkään löytänyt mitään, joka selittäisi eroja nimenomaan sähkönkulutuksessa. Sen sijaan Munron näkemys Teslan uusista kestomagneettimoottoreista on mielenkiintoinen,…
  • Toisen moottorin tyypin muutoksesta olen lukenut. Tehoelektroniikan kehityksestä olisi kiva kuulla jotain konkreettista. Mekaaniset häviöt? Kuulostaa laakerien voitelulta sillä käärmeöljyllä.
  • Niin on. Mutta mikä nämä kymmenien prosenttien parannukset selittää? Olettaen, että kyse ei ole käärmeöljystä.
  • Palataanpa sähköauton voimalinjaan ja sähkötekniikkaan. Teslan autot näyttävät testissä jopa 25% parempaa taloudellisuutta kuin Audi tai Jaguar. Toisaalta Audi pärjää latausnopeudessa oikein hyvin: https://insideevs.com/reviews/342974/ev-range-te…
  • Sanotaan vielä nyt kerran: isot valmistajat pyrkivät kannattavaan liiketoimintaan, Tesla ei. Siinä se ero on.
Default Avatar
Jäsen 13.05.2015 alkaen
7 aloitettua keskustelua
148 viestiä
0 ×   4 ×