@tracktest kirjoitti 03.09.2021 otsikolla "Autojen muotoilu murroksessa" aloituksessaan:
Sähköautojen yleistyessä muotoilun merkitys vähenee, mutta osa autonvalmistajista pitänee muotoilun perinteitä tärkeänä.
Myöhemmin tämä tarkentui hänen mielestään erityisesti "saksalaisiin autonvalmistajiin"
Aika näyttää väheneekö muotoilun merkitys, mutta kuten totesin saksalaisilla autonvalmistajilla näyttää olevan muotoilussa samat kriteerit myös sähköautoissa. Saksalaisten autonvalmistajien kohdalla muutosta ei ole havaittavissa, nämä ovat omia päätelmiäni.
Olisikohan aika nyt tullut tarkastella mitä aika on tuonut tullessaan ja ovatko "konservatiiviset perinteet säilyneet": otetaan siis tarkasteluun tuo Topin tuoma VW ID. Buzz, sitten BMW iX, MB EQS, Audi e-tron GT, nuo uudet saksalaiset sähkärit. Niin ulkonäkö kuin sisusta.
Pelkään pahoin että sähköautoihin aletaan luomaan pelkistettyä muotoilua, tästä on omasta mielestäni ollut jo selviä merkkejä. Perinteisesti menestyksekkäät muotoilijat liikkuvat premium-merkkien välillä ja tämä tredi tuskin tulee muuttumaan. Saksalaiset autot erottuvat edukseen juuri näiden menestyksekkäiden muotoilijoiden takia.
Koska olet tunnetusti Bimmerimiehiä, niin oletko edelleen sitä mieltä, että "siltähän se iX näyttää niin kuin kaikki aiemmatkin BMW:t ja kojelautakin on ihan niinkuin minun 5:ni tuttuine nappuloineen, keulassa ne munuaisetkin"?
Ja sitä mieltä, että eihän se autojen sähköistäminen mitään vaikuta muotoiluun, eikä varsinkaan saksalaisissa? Vai kääntyykö asia nyt niin, että "kyllähän nuo ovat ihan saksalaismerkkien tunnettua sähköautomuotoilua perinteisesti vuoden 2021 tuotantoautoista alkaen jo"?
@Kumppani kirjoitti: @tracktest kirjoitti 03.09.2021 otsikolla "Autojen muotoilu murroksessa" aloituksessaan:
Sähköautojen yleistyessä muotoilun merkitys vähenee, mutta osa autonvalmistajista pitänee muotoilun perinteitä tärkeänä.
Myöhemmin tämä tarkentui hänen mielestään erityisesti "saksalaisiin autonvalmistajiin"
Aika näyttää väheneekö muotoilun merkitys, mutta kuten totesin saksalaisilla autonvalmistajilla näyttää olevan muotoilussa samat kriteerit myös sähköautoissa. Saksalaisten autonvalmistajien kohdalla muutosta ei ole havaittavissa, nämä ovat omia päätelmiäni.
Olisikohan aika nyt tullut tarkastella mitä aika on tuonut tullessaan ja ovatko "konservatiiviset perinteet säilyneet": otetaan siis tarkasteluun tuo Topin tuoma VW ID. Buzz, sitten BMW iX, MB EQS, Audi e-tron GT, nuo uudet saksalaiset sähkärit. Niin ulkonäkö kuin sisusta.
Pelkään pahoin että sähköautoihin aletaan luomaan pelkistettyä muotoilua, tästä on omasta mielestäni ollut jo selviä merkkejä. Perinteisesti menestyksekkäät muotoilijat liikkuvat premium-merkkien välillä ja tämä tredi tuskin tulee muuttumaan. Saksalaiset autot erottuvat edukseen juuri näiden menestyksekkäiden muotoilijoiden takia.
Koska olet tunnetusti Bimmerimiehiä, niin oletko edelleen sitä mieltä, että "siltähän se iX näyttää niin kuin kaikki aiemmatkin BMW:t ja kojelautakin on ihan niinkuin minun 5:ni tuttuine nappuloineen, keulassa ne munuaisetkin"?
Ja sitä mieltä, että eihän se autojen sähköistäminen mitään vaikuta muotoiluun, eikä varsinkaan saksalaisissa? Vai kääntyykö asia nyt niin, että "kyllähän nuo ovat ihan saksalaismerkkien tunnettua sähköautomuotoilua perinteisesti vuoden 2021 tuotantoautoista alkaen jo"?
Ei tuo Buzz minun mielestä valtavasti poikkea nykypakujen muotoilusta. Väritys on erikoinen, mutta se lienee vain mainospläjäys? Pakua ei varmaan voikaan kovin erikoisesti muotoilla haittaamatta sen tärkeintä ominaisuutta eli kuljetuskykyä. Vertaa vaikka Disco 4 ja Disco 5 tai Defender. Vähän samalla tavalla etuosan ilme on muuttunut. Nykytrendi jo ennen sähkäreitä.
P.S. Disco ei ole paku, mutta samantapainen muotokieli keulassa vaikka nokkaa on enemmän. En osaa sanoiksi pukea uutta discon ilmettä. Jotenkin litistynyt ja sileä keula
Tykkäsin konseptin muotoilusta. Tuotantomallsta on salakuvien ja tämän tuoreen kuvan perusteella saatu vesitettyä sympaattisuus ja erilaisuus, jäljelle jäi paku.
Ratti hämmentää, mutta jos sitä ei aina ajettaessa ole tarkoitus käyttäkään, niin..... (automaattiajossa jahka tulee joskus?)
Kuluttajien vaatimukset vesittävät konseptin tuotantoon mennessä?
lainaus ; pieni painallus ohjauspyörään saa sen vetäytymään osaksi kojelautaa ja siirtää I.D. BUZZin normaaliajotilasta autonomiseen I.D. Pilot -ohjaukseen (mahdollista vuonna 2025). Näin ollen kuljettaja voi kääntää istuimensa vastakkain takaistuimien kanssa ja keskustella tai työskennellä matkustajien kanssa ajon aikana.
kuinkahan notkeasti laki muuttuu että voi ajaessa lähteä keittelemään kahvit?
mutta anyway, aivan mahtava kleinbus tälle vuosituhannen alulle...
No niin, vajaan 20 vuoden kiivaan kehitystyön jälkeen Volkkarin sähköhippibussi on saatu Suomessakin myyntiin. Hinnat alkaen 65.530€ ja varusteisiin voi upottaa lisäksi noin kymppitonnin.
Tässä autossa on todella paljon ideaa perheen kaupunkiautoksi. Harmi, että mukaan on tietysti tuotu VW:n ankea tietoviihdejärjestelmä. Toimintamatka talvella jäänee alle 300 km:n.
@PiiJei kirjoitti:
No niin, vajaan 20 vuoden kiivaan kehitystyön jälkeen Volkkarin sähköhippibussi on saatu Suomessakin myyntiin. Hinnat alkaen 65.530€ ja varusteisiin voi upottaa lisäksi noin kymppitonnin.
Tässä autossa on todella paljon ideaa perheen kaupunkiautoksi. Harmi, että mukaan on tietysti tuotu VW:n ankea tietoviihdejärjestelmä. Toimintamatka talvella jäänee alle 300 km:n.
Minulle oli yllätys hippibussin korkeampi sisätila ilmeisesti reilu 10 cm vaikka on ulkopuolelta yhtä korkea kuin uusi Transporter. Eli istutaan vähän alempana niinkuin henkilöautossa. Taksissa tuo lisä korkeus on kullan arvoinen pyörätuolipotilaille.
Volkswagenin uusi ohjelmisto tuo monia uusia toimintoja ID.-malleihin
Julkaisija
CLAS VON BELL
6.6.2022
0
Volkswagen on tuonut markkinoille uuden ohjelmistoversion ID.-autoihin. ID. Software 3.0 -ohjelmisto tuo monia uusia toimintoja täyssähköisiin ID.-malleihin, parantaa käyttökokemusta ja optimoi pikalataustehon. Parvidatan ja uusimman sukupolven kuljettajaa avustavien järjestelmien avulla Volkswagen ottaa myös uusia askeleita kohti automatisoitua ajamista.
Uusien autojen ostajat saavat uuden ohjelmiston käyttöönsä heti, ja jo toimitettujen autojen omistajat saavat monia ID. 3.0 -ohjelmiston optimointeja käyttöönsä maksuttomassa verkon yli tapahtuvassa OTA-päivityksessä vuoden 2022 aikana.
ID. Software 3.0 -ohjelmisto päivittää koko ID.-malliston.
Älykkäät kuljettajaa avustavat järjestelmät, mm. parvitietoja hyödyntävä Travel Assist 1)
Lisävarusteena tarjolla oleva parvitietoja hyödyntävä Travel Assist -järjestelmä pitää auton automaattisesti keskellä kaistaa. Travel Assist myös mukautuu kuljettajan ajotyyliin ja voi kuljettajan esimerkin mukaan ajaa myös kaistan keskilinjan sijaan hieman enemmän oikealla tai vasemmalla.
Järjestelmä säilyttää myös valitun nopeuden ja etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon. Lisäksi ajonopeus voidaan mukauttaa automaattisesti nopeusrajoitusten mukaiseksi ja myös risteyksiin ja kiertoliittymiin sopivaksi.
Uutta Volkswagenilla
Kahden taakse sijoitetun tutkan ja ultraääniantureiden avulla parvitietoja hyödyntävä Travel Assist (Travel Assist with Swarm Data) seuraa ympäröivää liikennettä ja tukee kaistanvaihtoja moottoriteillä yli 90 km/h nopeuksilla.
Kun toiminto on aktivoitu, auto voi vaihtaa itsenäisesti kaistaa kun kuljettaja vain antaa vilkulla järjestelmälle luvan toimia.
Avustettu kaistanvaihto. Kuva: Volkswagen.
Edellytyksenä on, että anturit eivät ole havainneet lähistöltä muita tien käyttäjiä ja että kapasitiivinen ohjauspyörä tunnistaa kuljettajan kädet. Reunaehtojen salliessa ajoneuvo ohjautuu itse halutulle kaistalle. Kuljettaja voi puuttua tähän koska tahansa ja ottaa ohjauksen hallintaansa
Jos anonyymiä parvitietoa on saatavilla muista Volkswageneista, uusi Travel Assist voi avustaa ajamista myös teillä, joissa on vain yksi kaistamerkintä. Tällöin auto ohjautuu tunnistamansa reunaviivan perusteella, vaikka tiellä ei olisi näkyvää keskiviivaa. Parvitietojen avulla Travel Assistin käyttömahdollisuudet laajenevat ja ajomukavuus lisääntyy.
Park Assist Plus. Kuva: Volkswagen.
Park Assist Plus 2)
Älykäs Park Assist Plus -avustin etsii aktivoinnin jälkeen vapaata pysäköintipaikkaa ja pysäköi auton. Avustin toimii 40 km/h nopeuteen asti kadun suuntaisilla parkkipaikoilla ja 20 km/h nopeuteen saakka etsittäessä poikittaisia parkkiruutuja.
Haluttaessa avustin pysäköi auton itsenäisesti ympäristöantureiden avulla ja voi hallita autoa täysin hoitaen ohjauksen, kiihdytykset ja jarrutukset sekä ajosuunnan vaihdot. Kuljettajan tarvitsee vain pysähtyä valitun pysäköintipaikan viereen, painaa jarrua ja käynnistää pysäköinti pysäköintivalikon painikkeella.
Park Assist Plus voi avustaa myös kuljettajan jo aloittamassa pysäköinnissä hoitamalla parkkeerauksen loppuun. Avustin voi myös ajaa auton pois pitkittäispysäköinnistä.
Park Assist Plus muistitoiminnolla 2)
Toinen kätevä uusi toiminto ID.-malleissa on lisävarusteena saatava Park Assist Plus muistitoiminnolla. Innovatiivinen avustin voi oppia viisi erilaista pysäköintitapaa esimerkiksi autokatokseen tai autotalliin.
Toiminto muistaa alle 40 km/nopeuksissa pysäköinnin jopa 50 metrin matkalla edellyttämät ohjausliikkeet. Kuljettajan tarvitsee vain pysäköidä kerran ja tallentaa pysäköinti. Tämän jälkeen ajoneuvo voi toistaa pysäköinnin itsenäisesti ja kuljettajan tarvitsee vain seurata prosessia.
Tuulilasinäyttö. Kuva: Volkswagen.
Uutta tietoa infotainment-järjestelmään ja tuulilasinäytölle
ID. Software 3.0 -ohjelmisto tuo monia uusia innovaatioita myös näyttöihin ja infotainment-järjestelmään.
Tuulilasille tärkeitä tietoja heijastavan lisätyn todellisuuden tuulilasinäytön toiminnallisuuksia on nyt laajennettu uusilla pitkän matkan vyöhykkeellä näkyvillä lisänäytöillä.
Lisävarusteena saatavan Travel Assist -avustimen kaistatiedon lisäksi mukana on uusia symboleja, kuten liikenneympyrät sekä tiedot etäisyydestä määränpäähän. Kääntymistä opastavat nuolet näkyvät nyt entistä paremmin ympäristöön sulautettuina.
Kuljettajan edessä olevalle ID. Cockpit -näytölle on nyt lisätty jäljellä olevan toimintamatkan lisäksi myös akun varaustason (SOC) prosentteina varausta näyttävän akkukuvakkeen viereen.
Päivitetty ohjelmisto parantaa myös navigointia. Se paikantaa nyt ajoneuvon tarkasti kaistalle, jolloin navigaattori voi suositella kaistanvaihtoa hyvissä ajoin ennen moottoriteiden risteyksiä ja liittymiä.
Kaistanvaihtosuositus näkyy myös tuulilasin alla ID. Light -valonauhassa.
Uusiin ID.-älyvalon toimintoihin kuuluvat myös paikallisten vaaravaroituksien visuaalinen havainnollistaminen. Palvelu perustuu Volkswagenin Car2X-teknologiaan: autot verkottuvat suoraan ja paikallisesti keskenään WLANp-radiostandardin avulla.
Näin autot voivat välittää toisilleen reaaliajassa tietoa kriittisistä liikennetilanteista aina rikkoutuneista ajoneuvoista ambulansseihin.
Parannuksia puheohjaukseen
Puheohjaus tunnistaa komennot entistä nopeammin ja tarkemmin. Tämä lisää sekä käyttäjäystävällisyyttä että ajomukavuutta.
Puheohjaus käynnistetään joko koskettamalla ohjauspyörää tai sanomalla ”Hei ID”, jolloin järjestelmä vastaa muutaman sekunnin kuluessa.
Puheohjauksen tunnistusta on parannettu. Järjestelmä tunnistaa myös, onko äänessä kuljettaja vai etumatkustaja, jolloin se osaa noudattaa oikein esimerkiksi kaksivyöhykkeiseen ilmastointiin liittyviä ohjeita.
77 kWh akun lataaminen jopa 135 kW 3) teholla
ID. Software 3.0 -ohjelmisto tuo merkittäviä etuja myös lataamiseen. 77 kWh:n akulla varustettujen mallien maksimilatausteho pikalatausasemilla nousee 135 kilowattiin aiemmasta 125 kilowatista, GTX-versioissa hetkellisesti jopa 150 kW:iin.
Akun lämmönhallinnan parannukset tekevät ajamisesta entistä taloudellisempaa, jolloin toimintamatka erityisesti kylmällä säällä voi kasvaa. Jos haluaa säästää akkua, voi ottaa käyttöön uuden Battery Care -tilan, joka rajoittaa lataustason 80 prosenttiin.
Älykäs e-route -suunnittelija
ID.-mallien suuren kosketusnäytön valikossa päätasolla näkyvä latausvalikko on rakenteeltaan informatiivisempi ja selkeämpi. Navigointijärjestelmän online-reittilaskin luo pitkille matkoille näppärän monipysähdysreitin, joka vie valittuun määränpäähän mahdollisimman nopeasti.
Se ottaa huomioon liikenne- ja reittitiedot sekä halutun jäljellä olevan lataustason määränpäähän ja välipysähdyksille. Latauspysähdykset arvioidaan dynaamisesti ja ne perustuvat latausasemien tehoon.
Näin reittisuunnittelu voi esimerkiksi ehdottaa kahta lyhyttä latausta suurteholaturilla (HPC) sen sijaan, että autoa ladattaisiin pidempi aika yhdellä lataustauolla pienempitehoisella laturilla.
Digitaalisesta asiakaskokemuksesta on tulossa Volkswagenin ydinosaamista
Auton digitalisoitumisen myötä uusia rajapintoja asiakkaiden kanssa syntyy sekä ajoneuvon sisä- että ulkopuolelle. Volkswagenin monissa prosesseissa asiakkaiden tarpeet ja palautteet otetaan entistä paremmin huomioon, autojen varhaisesta kehitysvaiheesta digitaalisiin palveluihin ja huoltoihin.
Vuoteen 2026 mennessä brändi investoi noin 18 miljardia euroa tulevaisuuden sähköiseen liikkuvuuteen, hybridisaatioon ja digitalisaatioon. Osana maailmanlaajuista sähköistymisprojektiaan Volkswagenin tavoitteena on kasvattaa täyssähköautojen osuus Euroopassa yli 70 prosenttiin. Volkswagen tuo vähintään yhden uuden sähköautoautomallin markkinoille joka vuosi.
Volkswagenin tavoitteena on olla nettoilmastoneutraali viimeistään vuoteen 2050 mennessä. Yhtiö vauhdittaa myös muita tulevaisuuden suuria teemoja: ohjelmistojen integroinnista autoon ja digitaalisesta asiakaskokemuksesta on tulossa ydinosaamista.
Volkswagen käyttää tietopohjaisia liiketoimintamalleja saavuttaakseen uusia asiakasryhmiä ja tulonlähteitä. Volkswagen tuo autonomisen ajamisen monien ihmisten ulottuville vuoteen 2030 mennessä ja vahvistaa asemaansa kestävän liikkuvuuden halutuimpana merkkinä.
1) & 2) Avustimia voidaan käyttää vain järjestelmien rajoissa. Kuljettajan tulee olla valmis ohittamaan avustusjärjestelmä milloin tahansa, eikä hän vapaudu vastuustaan ajaa ajoneuvoa varovasti. Järjestelmät voidaan kytkeä pois päältä milloin tahansa. Järjestelmiä voidaan käyttää ajoneuvon enimmäisnopeuteen asti, vain yhdessä navigointijärjestelmän kanssa ja ainoastaan aktiivisen We Connect -lisenssin yhteydessä. ”Travel Assist with Swarm Data” -sovelluksen online-komponentteja voi käyttää vain alueilla, missä on matkapuhelinverkon peitto ja tarvittavat tietosuoja-asetukset. Lisätietoja osoitteessa: connect.volkswagen-we.com.
3) Lataus enintään 135 kW DC-latausteholla akkuversioille Pro ja Pro Performance sekä ympäristön ja akun lämpötilassa n. 23° C ja alkuperäinen SOC n. 5 prosenttia; esim. Ionity-asemalla.
Kiva nähdä, että Volkkariinkin alkaa tulla vanhojen turbodieseleiden ominaisuuksia.
Osaakohan kuljettajan valitsemaan ajoneuvon paikkaan ajoradalla sopeutuva softa sopeutua myös ajolinjavalintaan, jos kuljettaja pitää oman linjansa riittävän selkeästi? Vähänkään mutkaisella tiellä Mersun ohjausassistentti ei tarvitse yhtään ylimääräisiä herätteitä, kuljettajan paimentaessa jatkuvasti klassista ajolinjaa noudattamaan pyrkivää autoa motoristin rutiiniksi opettelemaan näkemän maksimoivaan late apexiin?
Toinen mielenkiintoinen kysymys on avaako VAG parviälyn kaikille autoille vai muiden valmistajien tapaan vain omille merkeille? Mitäpä mielenkiintoa Volvolla olisi varoitella vaaralliseksi havaittua kohdetta lähestyvää Mersua...
@tracktest kirjoitti 03.09.2021 otsikolla "Autojen muotoilu murroksessa" aloituksessaan:
Myöhemmin tämä tarkentui hänen mielestään erityisesti "saksalaisiin autonvalmistajiin"
Olisikohan aika nyt tullut tarkastella mitä aika on tuonut tullessaan ja ovatko "konservatiiviset perinteet säilyneet": otetaan siis tarkasteluun tuo Topin tuoma VW ID. Buzz, sitten BMW iX, MB EQS, Audi e-tron GT, nuo uudet saksalaiset sähkärit. Niin ulkonäkö kuin sisusta.
Koska olet tunnetusti Bimmerimiehiä, niin oletko edelleen sitä mieltä, että "siltähän se iX näyttää niin kuin kaikki aiemmatkin BMW:t ja kojelautakin on ihan niinkuin minun 5:ni tuttuine nappuloineen, keulassa ne munuaisetkin"?
Ja sitä mieltä, että eihän se autojen sähköistäminen mitään vaikuta muotoiluun, eikä varsinkaan saksalaisissa? Vai kääntyykö asia nyt niin, että "kyllähän nuo ovat ihan saksalaismerkkien tunnettua sähköautomuotoilua perinteisesti vuoden 2021 tuotantoautoista alkaen jo"?
Ei tuo Buzz minun mielestä valtavasti poikkea nykypakujen muotoilusta. Väritys on erikoinen, mutta se lienee vain mainospläjäys? Pakua ei varmaan voikaan kovin erikoisesti muotoilla haittaamatta sen tärkeintä ominaisuutta eli kuljetuskykyä. Vertaa vaikka Disco 4 ja Disco 5 tai Defender. Vähän samalla tavalla etuosan ilme on muuttunut. Nykytrendi jo ennen sähkäreitä.
P.S. Disco ei ole paku, mutta samantapainen muotokieli keulassa vaikka nokkaa on enemmän. En osaa sanoiksi pukea uutta discon ilmettä. Jotenkin litistynyt ja sileä keula
Tykkäsin konseptin muotoilusta. Tuotantomallsta on salakuvien ja tämän tuoreen kuvan perusteella saatu vesitettyä sympaattisuus ja erilaisuus, jäljelle jäi paku.
Höh.
Tuo tämän linkin takana löytyvä versio on tosiaan symppis:
https://www.volkswagen.fi/fi/lupaus-ja-kokemus/volkswagen-love/id-buzz-on-uuden-aikakauden-sahkotila-auto.html#
Ratti hämmentää, mutta jos sitä ei aina ajettaessa ole tarkoitus käyttäkään, niin..... (automaattiajossa jahka tulee joskus?)
Kuluttajien vaatimukset vesittävät konseptin tuotantoon mennessä?
lainaus ; pieni painallus ohjauspyörään saa sen vetäytymään osaksi kojelautaa ja siirtää I.D. BUZZin normaaliajotilasta autonomiseen I.D. Pilot -ohjaukseen (mahdollista vuonna 2025). Näin ollen kuljettaja voi kääntää istuimensa vastakkain takaistuimien kanssa ja keskustella tai työskennellä matkustajien kanssa ajon aikana.
kuinkahan notkeasti laki muuttuu että voi ajaessa lähteä keittelemään kahvit?
mutta anyway, aivan mahtava kleinbus tälle vuosituhannen alulle...
No niin, vajaan 20 vuoden kiivaan kehitystyön jälkeen Volkkarin sähköhippibussi on saatu Suomessakin myyntiin. Hinnat alkaen 65.530€ ja varusteisiin voi upottaa lisäksi noin kymppitonnin.
Tässä autossa on todella paljon ideaa perheen kaupunkiautoksi. Harmi, että mukaan on tietysti tuotu VW:n ankea tietoviihdejärjestelmä. Toimintamatka talvella jäänee alle 300 km:n.
Minulle oli yllätys hippibussin korkeampi sisätila ilmeisesti reilu 10 cm vaikka on ulkopuolelta yhtä korkea kuin uusi Transporter. Eli istutaan vähän alempana niinkuin henkilöautossa. Taksissa tuo lisä korkeus on kullan arvoinen pyörätuolipotilaille.
Jep, tällainen olisi varmaan erinomainen taksi.
Volkswagenin uusi ohjelmisto tuo monia uusia toimintoja ID.-malleihin
Julkaisija
CLAS VON BELL
6.6.2022
0
Volkswagen on tuonut markkinoille uuden ohjelmistoversion ID.-autoihin. ID. Software 3.0 -ohjelmisto tuo monia uusia toimintoja täyssähköisiin ID.-malleihin, parantaa käyttökokemusta ja optimoi pikalataustehon. Parvidatan ja uusimman sukupolven kuljettajaa avustavien järjestelmien avulla Volkswagen ottaa myös uusia askeleita kohti automatisoitua ajamista.
Uusien autojen ostajat saavat uuden ohjelmiston käyttöönsä heti, ja jo toimitettujen autojen omistajat saavat monia ID. 3.0 -ohjelmiston optimointeja käyttöönsä maksuttomassa verkon yli tapahtuvassa OTA-päivityksessä vuoden 2022 aikana.
ID. Software 3.0 -ohjelmisto päivittää koko ID.-malliston.
Älykkäät kuljettajaa avustavat järjestelmät, mm. parvitietoja hyödyntävä Travel Assist 1)
Lisävarusteena tarjolla oleva parvitietoja hyödyntävä Travel Assist -järjestelmä pitää auton automaattisesti keskellä kaistaa. Travel Assist myös mukautuu kuljettajan ajotyyliin ja voi kuljettajan esimerkin mukaan ajaa myös kaistan keskilinjan sijaan hieman enemmän oikealla tai vasemmalla.
Järjestelmä säilyttää myös valitun nopeuden ja etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon. Lisäksi ajonopeus voidaan mukauttaa automaattisesti nopeusrajoitusten mukaiseksi ja myös risteyksiin ja kiertoliittymiin sopivaksi.
Uutta Volkswagenilla
Kahden taakse sijoitetun tutkan ja ultraääniantureiden avulla parvitietoja hyödyntävä Travel Assist (Travel Assist with Swarm Data) seuraa ympäröivää liikennettä ja tukee kaistanvaihtoja moottoriteillä yli 90 km/h nopeuksilla.
Kun toiminto on aktivoitu, auto voi vaihtaa itsenäisesti kaistaa kun kuljettaja vain antaa vilkulla järjestelmälle luvan toimia.
Avustettu kaistanvaihto. Kuva: Volkswagen.
Edellytyksenä on, että anturit eivät ole havainneet lähistöltä muita tien käyttäjiä ja että kapasitiivinen ohjauspyörä tunnistaa kuljettajan kädet. Reunaehtojen salliessa ajoneuvo ohjautuu itse halutulle kaistalle. Kuljettaja voi puuttua tähän koska tahansa ja ottaa ohjauksen hallintaansa
Jos anonyymiä parvitietoa on saatavilla muista Volkswageneista, uusi Travel Assist voi avustaa ajamista myös teillä, joissa on vain yksi kaistamerkintä. Tällöin auto ohjautuu tunnistamansa reunaviivan perusteella, vaikka tiellä ei olisi näkyvää keskiviivaa. Parvitietojen avulla Travel Assistin käyttömahdollisuudet laajenevat ja ajomukavuus lisääntyy.
Park Assist Plus. Kuva: Volkswagen.
Park Assist Plus 2)
Älykäs Park Assist Plus -avustin etsii aktivoinnin jälkeen vapaata pysäköintipaikkaa ja pysäköi auton. Avustin toimii 40 km/h nopeuteen asti kadun suuntaisilla parkkipaikoilla ja 20 km/h nopeuteen saakka etsittäessä poikittaisia parkkiruutuja.
Haluttaessa avustin pysäköi auton itsenäisesti ympäristöantureiden avulla ja voi hallita autoa täysin hoitaen ohjauksen, kiihdytykset ja jarrutukset sekä ajosuunnan vaihdot. Kuljettajan tarvitsee vain pysähtyä valitun pysäköintipaikan viereen, painaa jarrua ja käynnistää pysäköinti pysäköintivalikon painikkeella.
Park Assist Plus voi avustaa myös kuljettajan jo aloittamassa pysäköinnissä hoitamalla parkkeerauksen loppuun. Avustin voi myös ajaa auton pois pitkittäispysäköinnistä.
Park Assist Plus muistitoiminnolla 2)
Toinen kätevä uusi toiminto ID.-malleissa on lisävarusteena saatava Park Assist Plus muistitoiminnolla. Innovatiivinen avustin voi oppia viisi erilaista pysäköintitapaa esimerkiksi autokatokseen tai autotalliin.
Toiminto muistaa alle 40 km/nopeuksissa pysäköinnin jopa 50 metrin matkalla edellyttämät ohjausliikkeet. Kuljettajan tarvitsee vain pysäköidä kerran ja tallentaa pysäköinti. Tämän jälkeen ajoneuvo voi toistaa pysäköinnin itsenäisesti ja kuljettajan tarvitsee vain seurata prosessia.
jatkuu
Tuulilasinäyttö. Kuva: Volkswagen.
Uutta tietoa infotainment-järjestelmään ja tuulilasinäytölle
ID. Software 3.0 -ohjelmisto tuo monia uusia innovaatioita myös näyttöihin ja infotainment-järjestelmään.
Tuulilasille tärkeitä tietoja heijastavan lisätyn todellisuuden tuulilasinäytön toiminnallisuuksia on nyt laajennettu uusilla pitkän matkan vyöhykkeellä näkyvillä lisänäytöillä.
Lisävarusteena saatavan Travel Assist -avustimen kaistatiedon lisäksi mukana on uusia symboleja, kuten liikenneympyrät sekä tiedot etäisyydestä määränpäähän. Kääntymistä opastavat nuolet näkyvät nyt entistä paremmin ympäristöön sulautettuina.
Kuljettajan edessä olevalle ID. Cockpit -näytölle on nyt lisätty jäljellä olevan toimintamatkan lisäksi myös akun varaustason (SOC) prosentteina varausta näyttävän akkukuvakkeen viereen.
Päivitetty ohjelmisto parantaa myös navigointia. Se paikantaa nyt ajoneuvon tarkasti kaistalle, jolloin navigaattori voi suositella kaistanvaihtoa hyvissä ajoin ennen moottoriteiden risteyksiä ja liittymiä.
Kaistanvaihtosuositus näkyy myös tuulilasin alla ID. Light -valonauhassa.
Uusiin ID.-älyvalon toimintoihin kuuluvat myös paikallisten vaaravaroituksien visuaalinen havainnollistaminen. Palvelu perustuu Volkswagenin Car2X-teknologiaan: autot verkottuvat suoraan ja paikallisesti keskenään WLANp-radiostandardin avulla.
Näin autot voivat välittää toisilleen reaaliajassa tietoa kriittisistä liikennetilanteista aina rikkoutuneista ajoneuvoista ambulansseihin.
Parannuksia puheohjaukseen
Puheohjaus tunnistaa komennot entistä nopeammin ja tarkemmin. Tämä lisää sekä käyttäjäystävällisyyttä että ajomukavuutta.
Puheohjaus käynnistetään joko koskettamalla ohjauspyörää tai sanomalla ”Hei ID”, jolloin järjestelmä vastaa muutaman sekunnin kuluessa.
Puheohjauksen tunnistusta on parannettu. Järjestelmä tunnistaa myös, onko äänessä kuljettaja vai etumatkustaja, jolloin se osaa noudattaa oikein esimerkiksi kaksivyöhykkeiseen ilmastointiin liittyviä ohjeita.
77 kWh akun lataaminen jopa 135 kW 3) teholla
ID. Software 3.0 -ohjelmisto tuo merkittäviä etuja myös lataamiseen. 77 kWh:n akulla varustettujen mallien maksimilatausteho pikalatausasemilla nousee 135 kilowattiin aiemmasta 125 kilowatista, GTX-versioissa hetkellisesti jopa 150 kW:iin.
Akun lämmönhallinnan parannukset tekevät ajamisesta entistä taloudellisempaa, jolloin toimintamatka erityisesti kylmällä säällä voi kasvaa. Jos haluaa säästää akkua, voi ottaa käyttöön uuden Battery Care -tilan, joka rajoittaa lataustason 80 prosenttiin.
Älykäs e-route -suunnittelija
ID.-mallien suuren kosketusnäytön valikossa päätasolla näkyvä latausvalikko on rakenteeltaan informatiivisempi ja selkeämpi. Navigointijärjestelmän online-reittilaskin luo pitkille matkoille näppärän monipysähdysreitin, joka vie valittuun määränpäähän mahdollisimman nopeasti.
Se ottaa huomioon liikenne- ja reittitiedot sekä halutun jäljellä olevan lataustason määränpäähän ja välipysähdyksille. Latauspysähdykset arvioidaan dynaamisesti ja ne perustuvat latausasemien tehoon.
Näin reittisuunnittelu voi esimerkiksi ehdottaa kahta lyhyttä latausta suurteholaturilla (HPC) sen sijaan, että autoa ladattaisiin pidempi aika yhdellä lataustauolla pienempitehoisella laturilla.
Digitaalisesta asiakaskokemuksesta on tulossa Volkswagenin ydinosaamista
Auton digitalisoitumisen myötä uusia rajapintoja asiakkaiden kanssa syntyy sekä ajoneuvon sisä- että ulkopuolelle. Volkswagenin monissa prosesseissa asiakkaiden tarpeet ja palautteet otetaan entistä paremmin huomioon, autojen varhaisesta kehitysvaiheesta digitaalisiin palveluihin ja huoltoihin.
Accelerate-strategiallaan Volkswagen-brändi mukautuu autoteollisuuden radikaaleihin muutoksiin johdonmukaisesti.
Vuoteen 2026 mennessä brändi investoi noin 18 miljardia euroa tulevaisuuden sähköiseen liikkuvuuteen, hybridisaatioon ja digitalisaatioon. Osana maailmanlaajuista sähköistymisprojektiaan Volkswagenin tavoitteena on kasvattaa täyssähköautojen osuus Euroopassa yli 70 prosenttiin. Volkswagen tuo vähintään yhden uuden sähköautoautomallin markkinoille joka vuosi.
Volkswagenin tavoitteena on olla nettoilmastoneutraali viimeistään vuoteen 2050 mennessä. Yhtiö vauhdittaa myös muita tulevaisuuden suuria teemoja: ohjelmistojen integroinnista autoon ja digitaalisesta asiakaskokemuksesta on tulossa ydinosaamista.
Volkswagen käyttää tietopohjaisia liiketoimintamalleja saavuttaakseen uusia asiakasryhmiä ja tulonlähteitä. Volkswagen tuo autonomisen ajamisen monien ihmisten ulottuville vuoteen 2030 mennessä ja vahvistaa asemaansa kestävän liikkuvuuden halutuimpana merkkinä.
1) & 2) Avustimia voidaan käyttää vain järjestelmien rajoissa. Kuljettajan tulee olla valmis ohittamaan avustusjärjestelmä milloin tahansa, eikä hän vapaudu vastuustaan ajaa ajoneuvoa varovasti. Järjestelmät voidaan kytkeä pois päältä milloin tahansa. Järjestelmiä voidaan käyttää ajoneuvon enimmäisnopeuteen asti, vain yhdessä navigointijärjestelmän kanssa ja ainoastaan aktiivisen We Connect -lisenssin yhteydessä. ”Travel Assist with Swarm Data” -sovelluksen online-komponentteja voi käyttää vain alueilla, missä on matkapuhelinverkon peitto ja tarvittavat tietosuoja-asetukset. Lisätietoja osoitteessa: connect.volkswagen-we.com.
3) Lataus enintään 135 kW DC-latausteholla akkuversioille Pro ja Pro Performance sekä ympäristön ja akun lämpötilassa n. 23° C ja alkuperäinen SOC n. 5 prosenttia; esim. Ionity-asemalla.
https://autotoday.fi/volkswagenin-uusi-ohjelmisto-tuo-monia-uusia-toimintoja-id-malleihin/
Kiva nähdä, että Volkkariinkin alkaa tulla vanhojen turbodieseleiden ominaisuuksia.
Osaakohan kuljettajan valitsemaan ajoneuvon paikkaan ajoradalla sopeutuva softa sopeutua myös ajolinjavalintaan, jos kuljettaja pitää oman linjansa riittävän selkeästi? Vähänkään mutkaisella tiellä Mersun ohjausassistentti ei tarvitse yhtään ylimääräisiä herätteitä, kuljettajan paimentaessa jatkuvasti klassista ajolinjaa noudattamaan pyrkivää autoa motoristin rutiiniksi opettelemaan näkemän maksimoivaan late apexiin?
Toinen mielenkiintoinen kysymys on avaako VAG parviälyn kaikille autoille vai muiden valmistajien tapaan vain omille merkeille? Mitäpä mielenkiintoa Volvolla olisi varoitella vaaralliseksi havaittua kohdetta lähestyvää Mersua...