Mercedes EQE

115 kommenttia
24
  • @NHB kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:
    Valmistajien on vaikea hyväksyä, että teknologian muutoksista huolimatta ihmiset ja heidän kuljettajamansa matkustajat ja tavarat ovat yhtä isoja kuin ennenkin.

    Tai sitten euronkuvat silmissä kiiluen yritetään trokata tilaa tarvitseville jotain liiterinkorkuisia mukamaastureita, koska puujaloille korotetusta farkusta tai coupesta saa paremman katteen?

    Voi olla niinkin, että valmistajat vain tekevät niitä malleja, mitä ihmiset eniten haluavat ostaa.

    Varmaan vähän sekä että.

    Tämä menee nyt hömppäosastolle, mutta välillä uutisoidaan "suomalaisten suosikkiväreistä" ja ihmetellään miten punainen ei enää ole suosittu. No eikai se ole kun ei koko väriä ole useinkaan tarjolla ollenkaan.

      
  • @M880 kirjoitti:
    Tämä menee nyt hömppäosastolle, mutta välillä uutisoidaan "suomalaisten suosikkiväreistä" ja ihmetellään miten punainen ei enää ole suosittu. No eikai se ole kun ei koko väriä ole useinkaan tarjolla ollenkaan.

    Punainen on tosiaan vaikea valinta, ellei pikkuauto kelpaa.

    EQS:n kävin konffaamassa ja huomasin värivalikoiman olevan sekä aiempia isoja Mersuja laajempi että edullinen. Mustan lisäksi tyypilliset vakiovärit hopea ja polarvalkoinen ilman lisähintaa. Myös hyasintinpunainen metalliväri on mukana vakiohinnastossa eikä designovarusteena tilattavana ja hinnaltaan reilun kymmenesosan siitä, mitä Rouvan Eemelin uutena tilannut maksoi värivalinnastaan.

    Toinen hieno piirre valikoimassa oli, että vakioistuinverhoilun ensijärkytyksestä (Artico keinokumiverhoilu) toipuminen on nopeaa koska nahat saa valita versiosta riippuen joko samaan hintaan tai edullisesti. Pitkänukkaista plyysiä ei ollut valitettavasti tarjota edes lisähintaan. Sen voisi valita ihan vaan että hönöt saisivat ihmetellä kun "et raskinut nahkoja tilata", vaikka plyysi- tai alcantaraverhoilu on halpoja nahkoja kalliimpi. On tosin erittäin sähköinen pakkastalven aikana, mikä vielä pahenee avaimettomilla autoilla, joiden kipinää ei voi autosta noustessaan maadoittaa tiukasti sormien välissä pidettävän avaimen kärjellä lukkoon iskettävällä kipinällä. Se ei ehkä olisi välttämättä edes terveellistä uusimmille älyavaimille?

    Yli 800 km norminmukainen range on aika mukavan näköinen lukema, etenkin kun 10 - 80% lataus luvataan puolessa tunnissa. Noilla numeroilla alkaa Helsingin reissu Oulujoen yläpuolelta kotoa lähtien sujahtaa ilman turbodieseliäkin. Ja sehän on ihan selvä, että highmilerin on pakko yrittää ajaa ainakin se norminmukainen range, vaikka se sähkärillä vaikeampaa ilmeisesti minun ajosyklissäni onkin. Myös sähköisen kojetaulusta etänä ohjattavan vetokuulan lisähinta oli mukavan edullinen.

    Jos tänään pitäisi valita, Skoda Enyaq, BMW iX3 ja Mach-E sikälimikäli sen takatilat riittävät olisivat vahvoilla, kun EQE ei tiloiltaan sovi ja EQS on vähän kalliinpuoleinen ainakin uutena. EQB:n tilat riittäisivät varmaan ihan hyvin, mutta siinä taas sylettää etuveto, joten pitäisi arvioida nelivetoisena vaikkei nelivetoa tarvitsekaan.

      
  • Ihan mielenkiinnosta: miksi takatilat ovat niin tärkeät? Itse kuljetan oman autoni takapenkillä takkini lisäksi aniharvoin muita kuin lapsia.

      
  • @PiiJei kirjoitti:
    Ihan mielenkiinnosta: miksi takatilat ovat niin tärkeät? Itse kuljetan oman autoni takapenkillä takkini lisäksi aniharvoin muita kuin lapsia.

    Sama. Takakontissa (jos siellä jotain sattuu olemaan) on yleensä salkku ja lentolaukku.

      
  • Jollei ole riittävä, auto on pikkukäpiäisturhake ja käyttötarkoitukseensa sopimaton?

      
  • muokattu 11.02.2022 17:09

    @PiiJei kirjoitti:
    Ihan mielenkiinnosta: miksi takatilat ovat niin tärkeät? Itse kuljetan oman autoni takapenkillä takkini lisäksi aniharvoin muita kuin lapsia.

    Tarkoitin lähinnä tavaratilaa. Sillä tilalla on käyttöä niin paljon, että sen vuoksi hankittiin jo E-sedanin rinnalle E-farkku.

    Lapsetkin kasvavat ja meillä vaimoni on perheen pienin. Silloin kun en aja itse, istun mielelläni itse takana. Tämän vaatimuksen merkitys tosin vähenee kun mökille ajetaan entistä harvemmin koko perhe kerralla. Nykyisin matkassa on useimmiten kaksi autoa jotka tulevat ja lähtevät eri aikaan. Jouluksi mökille mennessä kahden E-farkun tavaratila riitti juuri sopivasti. Toisesta ei tarvinnut edes kaataa takapenkkiä, kun suksiluukun avaaminen riitti.

    Perheessä jo olevien tila-autojen sekaan tosin voisi mahtua myös yksi taloudellinen EQE tiloista huolimatta?

      2
  • EQE on saanut Suomen hinnat.

    Takavetoinen EQE+, teho 215kW, range 639km - 77.900€
    Nelivetoinen AMG 43 4Matic, teho 476kW, range 532km - 109.600€

    Ohjaamon laidasta laitaan ulottuva Hyperscreen ei ole saatavana hinnat alkaen -malliin. AMG43:een lisähinta 9.490€.

    Myöhemmin tulossa myös 350 4Matic ja 500 4Matic -versiot.

      
  • Saksassa EQE hinnat alkaen 67.651 €.

    Eikös näiden pitänyt olla autoverottomia? Ei taida käytettyjen tuonti tällä hinnoittelulla vähentyä?

      2
  • muokattu 16.03.2022 10:47

    Saksassa lienee jonkinlainen veroale tai vastaava tuki sähköautoille.

      
  • ALV Saksa 16%

      
  • @Quu kirjoitti:
    ALV Saksa 16%

    Saksan ALV on 19% Koronapandemian takia se oli väliaikaisesti (H2 / 2020) alennettu 16%:iin, mutta palautettiin normaalitasolle vuoden 2021 alussa.

      1
  • Jännästi panorama-kattoa ja peräkoukkua ei saa samaan autoon. Sama oli aikaisemmin myös hybridi-C-sarjalaisen kanssa.

      1
  • Johan siihen on valitettavasti totuttu, että Suomi-autossa on Suomi-auton lisä hinnoissa. Kun aikoinaan Audi E-Tronin hintoja alettiin julkaisemaan Norjassa ja Saksassa, niin porukka ehti jo hieman innostumaan. Suomihintojen julkaisun jälkeen veti mielen vakavaksi, kun jopa verottomissa hinnoissa oli poskettomia eroja, erityisesti kaikkien lisävarusteiden osalta.

      
  • Ihanan kallista. Jää minun puolestani kauppaan, jäisi toki farkuttomuuden takia muutenki. Hinnat alkaen olisi vielä tehtävissä, mutta Mersun varustepolitiikan tuntien en jaksa edes vaivautua tutkimaan hinnastoa sen tarkemmin.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:
    Johan siihen on valitettavasti totuttu, että Suomi-autossa on Suomi-auton lisä hinnoissa. Kun aikoinaan Audi E-Tronin hintoja alettiin julkaisemaan Norjassa ja Saksassa, niin porukka ehti jo hieman innostumaan. Suomihintojen julkaisun jälkeen veti mielen vakavaksi, kun jopa verottomissa hinnoissa oli poskettomia eroja, erityisesti kaikkien lisävarusteiden osalta.

    Norjassa on käsittääkseni ihan rahallinen subventio, eli hinnastoon vaikuttava hankintatuki. Auto on halvempi kuin sen veroton hinta.

    Saksan alvittoman hinnan pitäisi toki sähköautojen osalta olla vertailukelpoinen meikäläiseen alvittomaan hintaan, olettaen että saksan hankintatuki ilmaistaan "hinnaston jälkeen".

      
  • muokattu 16.03.2022 20:56

    @M880 kirjoitti:
    Saksan alvittoman hinnan pitäisi toki sähköautojen osalta olla vertailukelpoinen meikäläiseen alvittomaan hintaan, olettaen että saksan hankintatuki ilmaistaan "hinnaston jälkeen".

    Otin tuon huomioon aiemmin ilmoittamassani 67.651 € saksalaisessa hinnassa.

    EQE ALVillinen alkaen hinta ilman umweltbonusta on 2975 € korkeampi, eli noin 70.500 €. ALV kantojen ero ei edelleenkään selitä hintaeroa kuin osittain.

      1
  • @740 GLE kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Saksan alvittoman hinnan pitäisi toki sähköautojen osalta olla vertailukelpoinen meikäläiseen alvittomaan hintaan, olettaen että saksan hankintatuki ilmaistaan "hinnaston jälkeen".

    Otin tuon huomioon aiemmin ilmoittamassani 67.651 € saksalaisessa hinnassa.

    EQE ALVillinen alkaen hinta ilman umweltbonusta on 2975 € korkeampi, eli noin 70.500 €. ALV kantojen ero ei edelleenkään selitä hintaeroa kuin osittain.

    Jos tuo oli alvillinen hinta 19% kannalla, niin vertailukelpoinen hinta Suomessa olisi n. 73500. Eroa jää reilut nelisen tonnia, alvittomana kolme ja puoli.

    En tiedä kate- ja kustannusrakennetta, mutta ainakin rahdille Suomeen täytyy laskea joku kustannus. En tunne myöskään Saksalaisten palkkojen ja sivukulujen rakennetta, mutta ne tuskin ovat 1:1 Suomen vastaaviin. Lisäksi Suomessa maahantuoja on yksityinen, Saksassa tehdas itse. Saksalaisesta jälleenmyyjärakenteesta ja esimerkiksi vaihtoautokaupan (joka tarvitsee tai ei tarvitse huomioida tässä yhteydessä) kustannusrakenteesta en tiedä sitäkään vähää.

    Tahdon vain sanoa, että hintaeroa voi selittää jokin muukin tekijä kuin maahantuojan lätkäisemä "Suomi-lisä".

      
  • @M880 kirjoitti:

    Tahdon vain sanoa, että hintaeroa voi selittää jokin muukin tekijä kuin maahantuojan lätkäisemä "Suomi-lisä".

    Jees eroa voi olla varusteissakin. 'Suomi-autossa' voi olla varusteita, jotka ovat tarpeellisia talvessa ja mielletään täällä enemmän vakiovarusteiksi esim vakiota paremmat valot, istuinlämmittimet jne. Saksan maalla nuo voi olla (edelleen) erikseen ruksittavia varusteita.

      1
  • @Tiko kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    Tahdon vain sanoa, että hintaeroa voi selittää jokin muukin tekijä kuin maahantuojan lätkäisemä "Suomi-lisä".

    Jees eroa voi olla varusteissakin. 'Suomi-autossa' voi olla varusteita, jotka ovat tarpeellisia talvessa ja mielletään täällä enemmän vakiovarusteiksi esim vakiota paremmat valot, istuinlämmittimet jne. Saksan maalla nuo voi olla (edelleen) erikseen ruksittavia varusteita.

    Hyvä kun lisäsit. Tämä oli minulla myös mielessä, mutta näemmä unohdin kirjoittaa 👍

      
  • Ilman muuta kaikki erot pitää ottaa huomioon hintoja vertaillessaan, jos etsii nimenomaa joillain määrätyillä varusteilla olevaa autoa.

    Kannattaa myös ottaa huomioon, että saksalainen hinta on vain neuvottelun lähtökohta ja uusista autoista on saatavissa hyvät alennukset. EQE ei ole vielä ehtinyt brokerien hinnastoihin, mutta Meinauto.de tarjoaa EQB:ta hinnat alkaen 47.901 €, mikä on noin -10% alle saksalaisen ohjehinnan.

    Se ei tietenkään ole teknisesti sama auto kuin Suomessa myytävä hinnat alkaen 61.000 € EQB. Mutta on ostajan oma valinta päättää onko AitoSuomiAuton parempi varustelu 13.000 euron arvoinen.

    Omasta näkökulmasta halvimmat uudet ja parhaiten varustetut käytetyt löytyvät helpoimmin Saksasta, koska kumpaakaan ei tuoda Suomeen uutena.

      2
  • muokattu 17.03.2022 15:52

    @M880 kirjoitti:
    Jos tuo oli alvillinen hinta 19% kannalla, niin vertailukelpoinen hinta Suomessa olisi n. 73500. Eroa jää reilut nelisen tonnia, alvittomana kolme ja puoli.

    Mitä merkitystä on ALVittomalla hinnalla tässä yhteydessä? Oletteko löytäneet jonkun käytännössä toimivan tavan ostaa uusi auto Saksasta ALVittomalla hinnalla?

    Jos tuo on mahdollista yksityisasiakkaalle, niin minä ainakin voisin harkita uuden tilaamista uudehkon käytetyn jahtaamisen sijasta. Paljon kätevämpää olisi tilata uusi auto ja käydä noutamassa se vaikka lomareissun yhteydessä, jos joku suostuu sen myymään siirtokilvillä Saksasta ulos ajettavaksi ALVittomana.

      1
  • @740 GLE kirjoitti:
    Ilman muuta kaikki erot pitää ottaa huomioon hintoja vertaillessaan, jos etsii nimenomaa joillain määrätyillä varusteilla olevaa autoa.

    Kannattaa myös ottaa huomioon, että saksalainen hinta on vain neuvottelun lähtökohta ja uusista autoista on saatavissa hyvät alennukset. EQE ei ole vielä ehtinyt brokerien hinnastoihin, mutta Meinauto.de tarjoaa EQB:ta hinnat alkaen 47.901 €, mikä on noin -10% alle saksalaisen ohjehinnan.

    Se ei tietenkään ole teknisesti sama auto kuin Suomessa myytävä hinnat alkaen 61.000 € EQB. Mutta on ostajan oma valinta päättää onko AitoSuomiAuton parempi varustelu 13.000 euron arvoinen.

    Omasta näkökulmasta halvimmat uudet ja parhaiten varustetut käytetyt löytyvät helpoimmin Saksasta, koska kumpaakaan ei tuoda Suomeen uutena.

    Viimeinen lause kruunaa koko viestin.

      1
  • @740 GLE kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Jos tuo oli alvillinen hinta 19% kannalla, niin vertailukelpoinen hinta Suomessa olisi n. 73500. Eroa jää reilut nelisen tonnia, alvittomana kolme ja puoli.

    Mitä merkitystä on ALVittomalla hinnalla tässä yhteydessä? Oletteko löytäneet jonkun käytännössä toimivan tavan ostaa uusi auto Saksasta ALVittomalla hinnalla?

    Jos tuo on mahdollista yksityisasiakkaalle, niin minä ainakin voisin harkita uuden tilaamista uudehkon käytetyn jahtaamisen sijasta. Paljon kätevämpää olisi tilata uusi auto ja käydä noutamassa se vaikka lomareissun yhteydessä, jos joku suostuu sen myymään siirtokilvillä Saksasta ulos ajettavaksi ALVittomana.

    Kai se riippuu siitä mistä tässä tarkalleen ottaen keskustellaan. Minä keskustelin hintaerosta ja niiden syistä, joista alv-kanta on yksi. Jos fokuksessa on maahantuojan asettama hintalappu, niin silloin alviton hinta tai alv-kantojen "synkronointi" on minusta tarpeen vertailukelpoisuuden mahdollistamiseksi.

      
  • muokattu 17.03.2022 18:42

    Nyt vaan saksaan sähköautoja ostamaan, kun ei niistä laitonta autoveroakaan tarvitse maksaa.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Nyt vaan saksaan sähköautoja ostamaan, kun ei niistä laitonta autoveroakaan tarvitse maksaa.

    Sähköautojen kohdalla voi jopa pitää paikkansa.

      
  • muokattu 17.03.2022 20:40

    Jos menisimme ostamaan saksasta uuden auton, saisimmeko saman (valtion) sähköauton tuen, emme.

    Ai niin, me voimme ostaa ne ”käytetettyinä”. Eli ostamme joltain paikalliselta sanoen, että pidä sitä tallissa (oliko) puolivuotta.
    Näin toimien autosta tulisi ilmainen vähintään ensimmäisen vuoden.

      
  • Olen tuonut (toimeksiantona diilerien kautta) saksasta neljä käytettyä autoa. Ja kuten ehkä tiedätte, muutamissa maissa (englanti ja saksa ym.) uusia autoja voidaan ajoittain myydään hitonmoisilla alennuksilla. (Jopa -35% vuoden vaihteen tienoilla). Meidän kauppiaat tarjoavat renkaat alennuksina.
    Kuka vetää välistä valtion lisäksi?

      
  • @Vital kirjoitti:
    Jos menisimme ostamaan saksasta uuden auton, saisimmeko saman (valtion) sähköauton tuen, emme.

    Ai niin, me voimme ostaa ne ”käytetettyinä”. Eli ostamme joltain paikalliselta sanoen, että pidä sitä tallissa (oliko) puolivuotta.
    Näin toimien autosta tulisi ilmainen vähintään ensimmäisen vuoden.

    Mites sellainen skenario, että ostaisi vähän käytettynä, Saksan valtion antamalla sähköauton tuella? Tuki on isompi kuin Suomessa, lähtöhinta on ennen tukea halvempi, autossa on paremmat varusteet - nyt kun autoja saataisiin markkinoille enemmän.

      
  • muokattu 18.03.2022 11:40

    @Jorma L2 kirjoitti:

    @Vital kirjoitti:
    Jos menisimme ostamaan saksasta uuden auton, saisimmeko saman (valtion) sähköauton tuen, emme.

    Ai niin, me voimme ostaa ne ”käytetettyinä”. Eli ostamme joltain paikalliselta sanoen, että pidä sitä tallissa (oliko) puolivuotta.
    Näin toimien autosta tulisi ilmainen vähintään ensimmäisen vuoden.

    Mites sellainen skenario, että ostaisi vähän käytettynä, Saksan valtion antamalla sähköauton tuella? Tuki on isompi kuin Suomessa, lähtöhinta on ennen tukea halvempi, autossa on paremmat varusteet - nyt kun autoja saataisiin markkinoille enemmän.

    Olen tilannut lähes ensimmäisten (alle 10 tuhannen) joukossa Cybertrukin joka saapunee ”edelleen” parin vuoden kuluttua. Jos se tuleekin markkinoille henkilöautona (toivottavasti kuitenkin vain kuorma-autona) niin sen saanee venkoillen saksasta halvemmalla.

    Jos se maksaa yli 50 tuhatta, jätän ja pidän i3:n ja pakuni. Henkilöautona tuo maksaa varmasti enemmän, vaatimukset kuorma-autoille ovat vähäisemmät.

      
  • muokattu 18.03.2022 13:57

    @M880 kirjoitti:
    Kai se riippuu siitä mistä tässä tarkalleen ottaen keskustellaan. Minä keskustelin hintaerosta ja niiden syistä, joista alv-kanta on yksi. Jos fokuksessa on maahantuojan asettama hintalappu, niin silloin alviton hinta tai alv-kantojen "synkronointi" on minusta tarpeen vertailukelpoisuuden mahdollistamiseksi.

    Tässä on monta ulottuvuutta.

    En jaksanut jälleen kerran avata sitä samaa hinnanmuodostusta, jonka on jo käyty läpi useammankin auton kanssa. Kun Saksan hinnat-alkaen lisätään ALV-erotus, mahdollinen autovero, sähköautotuki ja varuste-erojen hinta, jää edelleen isompi tai pienempi hintaero AitoSuomiAuton tappioksi. EQE:n tapauksessa se on varsin pieni suhteessa auton hintaan, koska kyse on uudesta mallista. Uuden auton Suomi-preemio saattaa jopa lähestyä nollaa, mikäli laskee varusteille niiden listahinnan arvon. Mallin iän kasvaessa tuolla erotuksella on taipumus kasvaa alennusten parantuessa Keski-Euroopan kilpailluilla markkinoilla. Kuten Vital kertoo, merkittävät alennukset ovat täysin mahdollisia. Muistan nähneeni edellisen mallin Opel Insignian viimeisiä versioista myydyn uutena autona itse konffattavina tehdastilauksina jopa yli 40% alennuksella Saksalaisesta listahinnasta. Tämä on toki aivan äärimmäinen tilanne poistuvan mallin loppuunmyynnissä.

    Sähköautotuki on otettu vertailussa huomioon laskennallisesti. Se on tietenkin osa selitystä hintaerolle, mutta ostajan kannalta se ei tasaa sitä tosiasiaa, että Suomessa kalliimmalla ALVilla ja 0% hankintatuella 77.000 € hintaista vastaavan auton saa Saksasta 4.25% hankintatuen (Umweltbonus) jälkeen noin 70.000 € hintaan. Suomen syrjivästä sähköautotuesta aiheutuu siis toinen ALV-kantojen erotuksen suuruinen ero suomalaisostajan tappioksi. Oma päätelmäni on sama kuin ALV:n osalta, eli seuraan valtion minulle antamaa vero-ohjausta ja ostan mieluummin Saksasta tai Ruotsista. Näin valtio vero-ohjauksellaan ilmeisesti haluaakin tapahtuvan, ei kai verolakeja Suomen tappioksi ole säädetty, joten näin kai meidän toivotaankin toimivan?

    Jos raha ratkaisee, ei ole pakko verrata täsmälleen samanlaisia autoja ja silloin varusteista riippumatta se saksalainen (tai belgialainen tai italialainen, tai espanjalainen) bulkkitreidaajan alennettu hinta saattaa jossain tapauksissa alittaa selvästi saksalaisen ohjehinnan, suomalaisesta puhumattakaan. Tällaisen auton ostajan ei kestä nirsoilla istuinlämmittimien kanssa, mutta jos uusi yli 60 tonnin auto 47 tonnilla kelpaa vähän köyhemmillä varusteilla, niin sekin on myytävänä. Mutta jos tarvitsee A to B auton ja vanhakin malli kelpaa, niin uusi auto itse valituilla väreillä ja varusteilla 30 - 40 % alle Saksan ohjehintojen on kohtuullisen edullinen tapa hankkia se. Ei siis puhuta mistään satamassa tulvan alle jääneistä, vaan ostajalle tilauksesta tehdystä uudesta autosta.

    Näiden valintojen järkevyyttä en edes yritä perustella kenellekään. Mutta vanhan veromuurin perintönä suomalaisen ostajan valinnanvara on EU-kansalaista kapeampi. Toivottavasti sähköautojen autoverottomuus lähentää suomalaistakin kaupankäyntitapaa keski-eurooppalaiseen, jossa niin uuden kuin käytetyn ostajalla on enemmän neuvotteluvoimaa.

    Jos löytyy käytännössä toimiva mahdollisuus ostaa uusi ALViton auto ulkomailta, silloin suomalaisestakin ostajasta tulee aidosti EU-kansalainen, koska se mahdollistaa kilpailluilla markkinoilla asioimisen myös uutta autoa ostaessa.

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit