Nykyään saa kyllä pitkän varustelistan aikaiseksi ihan mistä Corollasta vaan.
En tiedä mistä tracktest on tuon listan kopioinut
mutta nuo ylläolevat outoudet tuon sähköbemarin listassa pistää ainakin omaan silmään.
• Fully Charged Sisältää seuraavat lisävarusteet ja ominaisuudet: - ZGI Innovation - ZGO Comfort - ZGE Exclusive - 1LL BMW 21" Air Performance Kevytmetallivanteet 1010 Bicolour Gunmetal Grey - 339 Shadow Line - ulkoiset yksityiskohdat - 3AC Vetokoukku - Metalliväri
• Comfort Sisältää seuraavat ominaisuudet: - 322 Comfort Access - 5DN Parking Assistant Plus - 4NB Automaattinen ilmastointi, 4-alueinen - 4HC Heat Comfort -paketti, etu- ja takamatkustajille
• Exclusive Sisältää seuraavat ominaisuudet: - 407 Panoraamalasikatto Sky Lounge - 4AA Kattoverhoilu Anthracite (vakio iX M60) - 42A Sisätilan yksityiskohdat ´Clear&Bold´ - 420 Tummennetut taka- ja takasivuikkunat
• Innovation Sisältää seuraavat ominaisuudet: - 5AU Driving Assistant Professional - 6U3 BMW Live Cockpit Professional - 6U7 BMW Natural Interaction - 5AZ BMW Laserlight -ajovalot
• Sport package Sisältää seuraavat lisävarusteet ja ominaisuudet: - Tummennetut ajovalojen umpiot - Sinisillä jarrusatuloilla varustetut 17" Sport-jarrut - Ilmanottoaukkojen yksityiskohdat, ’Chrome’ (vaihtoehtoinen väritys ’Titanium Bronze’) - Etu- ja takapuskurin urheilullinen muotoilu - Metalliväri Mineral White (WA96), Aventurine Red (WC57) tai Storm Bay (WC3N) - BMW 21" Air Performance Kevytmetallivanteet 1012 Midnight Grey Metallic
• Bowers & Wilkins Diamond surround system -kaiutinjärjestelmä
• Kaikki vaihtoautomme ovat käyneet perusteellisen 95 kohdan kuntotarkastuksen.
• Metalliväri - BMW Individual Storm Bay
• Parking Assistant Plus
• Automaattinen ilmastointi, 4-alueinen
• Matkapuhelimen Bluetooth
• Panoraamalasikatto Sky Lounge
• BMW Laserlight -ajovalot
• BMW Natural Interaction
• Heat Comfort -paketti, etu- ja takamatkustajille
• Aktiivi-tuuletus etuistuimille
• Monitoimi-istuimet edessä
• Tummennetut taka- ja takasivuikkunat
• Kattoverhoilu Anthracite
• Vetokoukku, sähköisesti auton alle taittuva (vetokyky 2.500 kg)
• BMW 22" Air Performance Kevytmetallivanteet 1020 Bicolour Jet Black
BMW on rakentanut auton jossa 740 GLE matkustaa mielellään takapenkillä, kuin vapaa herra matkasta nauttien. Varusteita on niin, että kaiken opiskeluun kuluu aikaa. HR löytää tästä nelivedon ja sen paljon puhutun vetokoukun.
@tracktest kirjoitti:
Olet siis täysin vakuuttunut, että tämä uusi nimimerkki ei ole trolli.
En ole. Suhtaudun ihmisiin avoimen luottavaisesti, joten minut on helppo pettää kerran. Sen jälkeen pidän kyseistä henkilöä epäluotettavana ja hänen on paljon vaikeampi huijata minua toisen kerran.
Ensimmäinen huijaus on huijarin syytä. Sitä seuraavat katson omaksi tyhmyydekseni.
Tämän ajattelutavan ulkopuolella on tietysti asioita, joiden kontrollia ei anneta koskaan pois omista käsista, joten nettipankin tunnuksia tai lainan takausta on turha kysellä edes ensimmäistä kertaa.
@Yosemite kirjoitti:
Pitääköhän paikkansa, että istuinlämmitys tulisi vasta varustepaketin mukana?
En tunne asiaa juuri tämän mallin osalta, mutta eihän tuo mitenkään tavatonta ole, että penkinlämmitys on tehtaan kannalta hinnoiteltu lisävarusteena. Suomalaisella maahantuojalla on tapana valita tuo varuste asiakkaan puolesta tänne tilattaviin autoihin, joten AitoSuomiAuton ostaja näkee sen Suomeen tuotavien autojen vakiovarusteena.
Eihän tuo iso asia auton valinnassa ole, mutta minusta periaatteessa antaa asiakkaan valita on järkeä. En edes muista milloin olisin käyttänyt istuinlämmitintä. Minulla on tapana esilämmittää auto myös sisältä ja heitän talveksi lampaantaljat penkeille koska se on minusta miellyttävä talvivaruste.
@tracktest kirjoitti:
BMW on rakentanut auton jossa 740 GLE matkustaa mielellään takapenkillä, kuin vapaa herra matkasta nauttien. Varusteita on niin, että kaiken opiskeluun kuluu aikaa. HR löytää tästä nelivedon ja sen paljon puhutun vetokoukun.
Jos tuon kaiken saa kulkemaan edes kesäkelissä selvästi alle 20 kWh keskikulutuksella, niin tavaratilavaatimus pieneni juuri hieman. Nyt ei tarvitse enää tunkea L-runkokoon plussarenkaista maasturia peräkonttiin vaan riittää kun sinne mahtuu M-kokoinen 29'er 36 mm lyhemmällä akselivälillä.
Takapenkillä saan matkustaa nykyisin harmittavan harvoin lasten muutettua omilleen.
@Yosemite kirjoitti:
Pitääköhän paikkansa, että istuinlämmitys tulisi vasta varustepaketin mukana?
En tunne asiaa juuri tämän mallin osalta, mutta eihän tuo mitenkään tavatonta ole, että penkinlämmitys on tehtaan kannalta hinnoiteltu lisävarusteena. Suomalaisella maahantuojalla on tapana valita tuo varuste asiakkaan puolesta tänne tilattaviin autoihin, joten AitoSuomiAuton ostaja näkee sen Suomeen tuotavien autojen vakiovarusteena.
Eihän tuo iso asia auton valinnassa ole, mutta minusta periaatteessa antaa asiakkaan valita on järkeä. En edes muista milloin olisin käyttänyt istuinlämmitintä. Minulla on tapana esilämmittää auto myös sisältä ja heitän talveksi lampaantaljat penkeille koska se on minusta miellyttävä talvivaruste.
Minullakin oli lampaantalja Datsunissa 70-luvulla. Sähkökulkimen istuimetkin lämpiävät ajastuksella sisätilojen lisäksi. Ja tietenkin ratti. Mukavaa. Ajat muuttuvat ja tekniikka kehittyy...
@tracktest kirjoitti:Auton
BMW on rakentanut auton jossa 740 GLE matkustaa mielellään takapenkillä, kuin vapaa herra matkasta nauttien. Varusteita on niin, että kaiken opiskeluun kuluu aikaa. HR löytää tästä nelivedon ja sen paljon puhutun vetokoukun.
Tracktest, löytyykö Bemarilta varusteet, jotka minusta ovat erityisen kivat Model X:ssä:
Falcon Doors
"kojelautakamerat", jotka kuvaavat automaattisesti ajon aikana neljään suuntaan ja tallentavat videot USB-tikulle
tilava etukontti
erittäin tilava takatavaratila
puhelinsovelluksessa smart summon eli voit liikuttaa autoa ollessasi itse auton ulkopuolella
puhelisovelluksessa auton ilmastoinnin, latausaikojen, latausvirran säätö, auton lukituksen avaus/lukitus ja auton ajaminen ilman, että avainmokkula on mukana, lataustilastot....
dog mode ilmastoinnissa. Auton hälytin ei reagoi auton sisällä liikkuvaan objektiin ja auton sisälämpö pysyy vakiona kesällä ja talvella auton ollessa pysäköitynä
camp mode ilmastoinnissa. Auton sähköjärjestelmät pysyvät aktiivisena eli esim. jääkaappi pysyy kylmänä auton ollessa pysäköitynä
automaattisesti avautuvat/sulkeutuvat etuovet
soft close (tämän kai saisi ao bemariin)
iso keskinäyttö ja sulavasti toimiva monipuolinen sovellus, ei tarvetta android autoon tai applen sovellukseen
pierutyyny! Löytyykö pierutyyny, kysyn vaan!
monipuolinen ADAS
superkiihtyvyys
neliveto kahdella sähkömoottorilla
ensiluokkainen latauksen ja akun hallinta esilämmityksineen ja tehokkaine latauskäyrineen
ilmajousitus tasonsääsäädöllä ja kolmella ajoprpfiililla+autom. säätö (tämä taitaa löytyä?)
tiheä teholatausverkosto koko euroopan alueella
bonuksena minulla ilmainen lataus
Vaihtaisinko nuo kaikki siihen, ettei tarvitse irrottaa/kiinnittää vetokoukkua manuaalisesti?
@Quu kirjoitti:
Puuttuuko bmw:stä pyöränventtiilien korkit, kun en äkkivilkaisulla huomannut listalla.
Kaikissa omistamissani BMW 5-sarjan malleissa on on ollut valmistajan toimesta venttiilien hatut paikallaan. Laadunvarmistus toimii sitä varten, että asiakkaat saavat täydelliset tuotteet. Käytetyissä autoissa pitää tosin itse varmistaa, että auto myydään sovituissa varusteissa. Varustelista löytyy valmistenumerolla.
Koeistuin EQE:n. Tavaratilaa 140 litraa vähemmän kuin E sedanissa, ei lämpöpumppua, ei ikkunan karmeja, ei käyttökelpoista takapenkkiä, hädin tuskin eteen mahduin istumaan. Miten 5-metriseen autoon on saatu näin vähän tilaa, vaikka se on suunniteltu sähköautoksi? En pyytänyt avaimia. Game over.
Koeistuin EQB:n. Pyysin avaimet ja ajoin myös. Tuttu käyttöliittymä, tuttu 4Matic, eli vakaa mutta rajanopeuksilla aliohjaa. Ei niin hiljainen kuin odotin. Tilat riittävät joka suuntaan ilman selittelyjä. Vetopaino nollassa, eikä polkupyörät katumaasturin kattotelineellä houkuta. Miten polttomoottoriauton kuoriin on saatu näin hyvät tilat sähköautonakin?
Seuraavaksi Skoda Enyaq ja nyt ne tilat vasta kunnossa ovatkin. Myös itselle vieraan auton käyttöliittymä tuntuu intuitiiviselta. Neliveto on minun mieleiseni, eli 2/3 tehosta (150 kW) taakse ja 1/3 (80 kW) eteen. Tasapainoinen kaarretasapaino kääntyy rauhalliseen ja täsmällisesti hallittavaan yliohjaukseen joko kaasun nostolla tai lisäyksellä. Auto joka kulkee itsestään suoraan, mutta siitä huolimatta kääntyy tarkasti ja oikein on harvinaisen hieno yhdistelmä. Vähän liikaa rengasmelua ainakin isoille teinivanteille käärityillä renkailla ja kivikadulla kolahteleva jousitus kuulostavat hintalappua halvemmalta. Skoda vetää meidän tarpeemme. Rumpujarrut olisi voinut jättää 1960-luvulle. Coupe-malli on minusta hyvän näköinen, mutta minulle toivottoman matala takana. Se ei tosin haittaa, koska myös kanttikorinen on tarjolla tilaa tarvitsevalle.
Ford Mach-E on amerikkalaisen mukava. Pehmeä alusta ja pehmeä istuin ja auto etenee kivikatua laadukkaan hiljaisesti. Tasapainoinen nelivetoinen hillityillä oletusasetuksilla. Ohjaus on selvästi muita epätarkempi, mutta sehän ei Volvokuskia haittaa. Lämpöpumppu puuttuu täältäkin EQE:n tapaan, mikä näkyy kylmästä herätetyn auton kulutuksessa. Lauhalla kelillä ei tosin ollut mitään ongelmaa lämmityksen tehossa tai ilmanvaihdon miellyttävyydessä. Vain 400 litran takakontti on pieni näin suuressa autossa, mutta 100 litran frunkki auttaa asiaa. Etutavaratilan suunnittelu tyhjennysventtiilillä varustetuksi vesipestäväksi muovikaukaloksi saa maastopyöräilijältä hyväksyvää nyökyttelyä nokkelana ideana. Myös Fordiin saa vetokoukun ja jonkin verran vetopainoa. Onneksi ei tarvinnut kiskoa ovia auki Mach-e:n ovenkahvoista viime viikonlopun nuoskana sataneen lumen jäädyttyä jääkuoteksi yli koko auton.
Että semmoinen EQE koeajo. Kaikkien muiden kanssa pystyisin elämään, parhaiten ehkä Skodan.
@740 GLE kirjoitti:
Koeistuin EQE:n. Tavaratilaa 140 litraa vähemmän kuin E sedanissa, ei lämpöpumppua, ei ikkunan karmeja, ei käyttökelpoista takapenkkiä, hädin tuskin eteen mahduin istumaan. Miten 5-metriseen autoon on saatu näin vähän tilaa, vaikka se on suunniteltu sähköautoksi? En pyytänyt avaimia. Game over.
@740 GLE kirjoitti:
Että semmoinen EQE koeajo. Kaikkien muiden kanssa pystyisin elämään, parhaiten ehkä Skodan.
Minäkin pidän tuota Škodaa hyvänä sähköautovaihtoehtona. Ehkä eniten siinä häiritsee mittariston sijoitus niin ylös, että en saa rattia mieleiselleni korkeudelle jos samaan aikaan haluan nähdä mittariston. Sama vika on muissakin Škodissa.
@740 GLE kirjoitti:
Onneksi ei tarvinnut kiskoa ovia auki Mach-e:n ovenkahvoista viime viikonlopun nuoskana sataneen lumen jäädyttyä jääkuoteksi yli koko auton.
Solenoidi tuuppaa oven auki ja murtaa jään. Niistä kahvan virkaa toimittavista lipareista jäisi kyllä umpeenmuurautunut ovi avaamatta.
Fordin oven avaus on sinänsä elegantti, mutta toivottavasti solenoidiin on laitettu riittävästi voimaa myös talvea varten? Jos solenoidi tuuppaa ovea kovempaa kuin pienestä kahvasta jaksaa kahdella sormella vetää, on rakenteella ihan hyviä toiminnan edellytyksiä.
Nuoskalumen kuorruttaman ja yön pakkasessa jäätyneen E-sarjalaisen ovia auki kiskoessa hirvitti kahvojen kesto, mutta lähtiväthän nuo vaikka kovaa pitikin vetää kahvasta.
@740 GLE kirjoitti:
Koeistuin EQE:n. Tavaratilaa 140 litraa vähemmän kuin E sedanissa, ei lämpöpumppua, ei ikkunan karmeja, ei käyttökelpoista takapenkkiä, hädin tuskin eteen mahduin istumaan. Miten 5-metriseen autoon on saatu näin vähän tilaa, vaikka se on suunniteltu sähköautoksi? En pyytänyt avaimia. Game over.
Mitenkä EQS?
Tuohon hintaan saa jo paljon muutakin, joten vaatimustaso nousee myös kilpailijoiden osalta.
Lisäksi joudun myöntämään, että rahat loppuvat. En pysty motivoimaan itseäni ostamaan 6-numeroista autoa ennen 7-numeroista salkkua.
@740 GLE kirjoitti:
Onneksi ei tarvinnut kiskoa ovia auki Mach-e:n ovenkahvoista viime viikonlopun nuoskana sataneen lumen jäädyttyä jääkuoteksi yli koko auton.
Solenoidi tuuppaa oven auki ja murtaa jään. Niistä kahvan virkaa toimittavista lipareista jäisi kyllä umpeenmuurautunut ovi avaamatta.
Jos käytäntö on tuttu, tuuppaako solenoidi oven rakoselleen josta kuljettaja avaa oven? Ajan takaa siis sitä, tuleeko ovi hitaasti vähän matkaa aukisuuntaan vai reippaasti? Solenoidi on tyypillisesti on/off (vrt kontaktori vetää), jos voimaa on paljon, ovi avautuu räväkästi. Jos voimaa on vähemmän, jäätynyt ovi ei avaudu lainkaan - joskus iso mies kiskoo jäätynyttä ovea tasaisesti kaksin käsin kun ei uskalla nykäistä jottei kahva jää käteen. Jos solenoidissa on voimaa kaikkiin tarpeisiin riittävästi, meneekö sormi sijoitaan jos käsi on liian lähellä ovea avaushetkellä?
@Jorma L2 kirjoitti:
Jos käytäntö on tuttu, tuuppaako solenoidi oven rakoselleen josta kuljettaja avaa oven? Ajan takaa siis sitä, tuleeko ovi hitaasti vähän matkaa aukisuuntaan vai reippaasti? Solenoidi on tyypillisesti on/off (vrt kontaktori vetää), jos voimaa on paljon, ovi avautuu räväkästi. Jos voimaa on vähemmän, jäätynyt ovi ei avaudu lainkaan - joskus iso mies kiskoo jäätynyttä ovea tasaisesti kaksin käsin kun ei uskalla nykäistä jottei kahva jää käteen. Jos solenoidissa on voimaa kaikkiin tarpeisiin riittävästi, meneekö sormi sijoitaan jos käsi on liian lähellä ovea avaushetkellä?
Käytäntö on tullut tutuksi, mutta sanaa solenoidi käytin vain paremman teknisen ilmauksen puutteessa. Surinasta päätellen oven avaustappia liikuttaa sähkömoottori ratasvälityksellä. Ovi avautuu sen voimin muutaman sentin verran ja jatko hoituu kahvaläpyskästä vetäen (takaovessa sormet rakoon asettaen).
Jostain syystä normaalit ovenavaustavat ovat sähköautoissa kauhistus.
Ford Mach-E on amerikkalaisen mukava. Pehmeä alusta ja pehmeä istuin ja auto etenee kivikatua laadukkaan hiljaisesti.
Ajoit ilmeisesti GT-version, jossa on perusmallia sivistyneempi alusta? Omistajatasolla voin vakuuttaa, että normimalli on melkoinen kivireki. Meksikossa valmistetun Fordin räminätöntä äänimaailmaa sen sijaan olen itsekin hämmästellyt. Esim. aiemmin omistuksessani ollut (ja nimimerkin valintaan johtanut) F34-baijerilainen ei todellakaan vakuuttanut hälyäänettömyydellään.
BMW iX xDrive50 Fully Charged Sport Package
Katon avausmekanismi: Sähköinen
Lasikatto
Keskuslukitus: Avaimella
Avaimeton käynnistys
Polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Hybridiauton plug-in latauspistoke
Nykyään saa kyllä pitkän varustelistan aikaiseksi ihan mistä Corollasta vaan.
En tiedä mistä tracktest on tuon listan kopioinut
mutta nuo ylläolevat outoudet tuon sähköbemarin listassa pistää ainakin omaan silmään.
BMW iX xDrive50
Turvallisuus
Adaptiiviset ajovalot
Ajonvakautusjärjestelmä
Hätäjarrutusavustin
Isofix-valmius
Kaarrevalot
Käynnistyksenesto
LED-ajovalot
Luistonestojärjestelmä
Lukkiutumattomat jarrut (ABS)
Mäkilähtöavustin
Pysäköintiavustin
Törmäysvaroitin
Sisätilat ja mukavuudet
Ajotietokone
Avaimeton käynnistys
Ilmastointi: Automaattinen
Keskuslukitus
Lämmitettävä ohjauspyörä
Nahkaverhoilu
Navigointijärjestelmä
Nopeusrajoitus -tunnistin
Ohjaustehostin
Penkinlämmittimet
Peruutuskamera: 360-asteen kamera
Pysäköintitutka
Rengaspainevalvonta -järjestelmä
Sähkökäyttöiset ikkunat
Sähköpeilit
Sähkösäätöiset istuimet: Muistilla
Sähkötoiminen takaluukku
Vakionopeudensäädin: Mukautuva
Elektroniikka
Head-Up-näyttö
Matkapuhelinvarustus
Älypuhelimen integrointi
Äänentoistojärjestelmä: Radio+Bluetooth
Muut
Huoltokirja: Sähköinen
Ilmajouset
Kahdet renkaat
Kattoluukku: Panoraama
Kevytmetallivanteet
Lasikatto
Monitoimiohjauspyörä
Sadetunnistin
Urheilullinen alusta
Vetokoukku
• Ilmajousitus
• Aktiivi ohjaus, nelipyöräohjaus
• Fully Charged Sisältää seuraavat lisävarusteet ja ominaisuudet: - ZGI Innovation - ZGO Comfort - ZGE Exclusive - 1LL BMW 21" Air Performance Kevytmetallivanteet 1010 Bicolour Gunmetal Grey - 339 Shadow Line - ulkoiset yksityiskohdat - 3AC Vetokoukku - Metalliväri
• Comfort Sisältää seuraavat ominaisuudet: - 322 Comfort Access - 5DN Parking Assistant Plus - 4NB Automaattinen ilmastointi, 4-alueinen - 4HC Heat Comfort -paketti, etu- ja takamatkustajille
• Exclusive Sisältää seuraavat ominaisuudet: - 407 Panoraamalasikatto Sky Lounge - 4AA Kattoverhoilu Anthracite (vakio iX M60) - 42A Sisätilan yksityiskohdat ´Clear&Bold´ - 420 Tummennetut taka- ja takasivuikkunat
• Innovation Sisältää seuraavat ominaisuudet: - 5AU Driving Assistant Professional - 6U3 BMW Live Cockpit Professional - 6U7 BMW Natural Interaction - 5AZ BMW Laserlight -ajovalot
• Sport package Sisältää seuraavat lisävarusteet ja ominaisuudet: - Tummennetut ajovalojen umpiot - Sinisillä jarrusatuloilla varustetut 17" Sport-jarrut - Ilmanottoaukkojen yksityiskohdat, ’Chrome’ (vaihtoehtoinen väritys ’Titanium Bronze’) - Etu- ja takapuskurin urheilullinen muotoilu - Metalliväri Mineral White (WA96), Aventurine Red (WC57) tai Storm Bay (WC3N) - BMW 21" Air Performance Kevytmetallivanteet 1012 Midnight Grey Metallic
• Bowers & Wilkins Diamond surround system -kaiutinjärjestelmä
• Kaikki vaihtoautomme ovat käyneet perusteellisen 95 kohdan kuntotarkastuksen.
• Metalliväri - BMW Individual Storm Bay
• Parking Assistant Plus
• Automaattinen ilmastointi, 4-alueinen
• Matkapuhelimen Bluetooth
• Panoraamalasikatto Sky Lounge
• BMW Laserlight -ajovalot
• BMW Natural Interaction
• Heat Comfort -paketti, etu- ja takamatkustajille
• Aktiivi-tuuletus etuistuimille
• Monitoimi-istuimet edessä
• Tummennetut taka- ja takasivuikkunat
• Kattoverhoilu Anthracite
• Vetokoukku, sähköisesti auton alle taittuva (vetokyky 2.500 kg)
• BMW 22" Air Performance Kevytmetallivanteet 1020 Bicolour Jet Black
• Comfort access
• Driving Assistant Professional
• Lämmitettävä ohjauspyörä
• Ovien Soft-Close toiminto
Jokerille varustelistan päivitys. Voit katsoa löytyykö tästä listasta mitään silmiinpistävää.
Polttoainekäyttöinen lisälämmitin
• Kaikki vaihtoautomme ovat käyneet perusteellisen 95 kohdan kuntotarkastuksen.
Kiitos tarkennuksesta! poistettu.
Hassu setä
BMW on rakentanut auton jossa 740 GLE matkustaa mielellään takapenkillä, kuin vapaa herra matkasta nauttien. Varusteita on niin, että kaiken opiskeluun kuluu aikaa. HR löytää tästä nelivedon ja sen paljon puhutun vetokoukun.
En ole. Suhtaudun ihmisiin avoimen luottavaisesti, joten minut on helppo pettää kerran. Sen jälkeen pidän kyseistä henkilöä epäluotettavana ja hänen on paljon vaikeampi huijata minua toisen kerran.
Ensimmäinen huijaus on huijarin syytä. Sitä seuraavat katson omaksi tyhmyydekseni.
Tämän ajattelutavan ulkopuolella on tietysti asioita, joiden kontrollia ei anneta koskaan pois omista käsista, joten nettipankin tunnuksia tai lainan takausta on turha kysellä edes ensimmäistä kertaa.
En tunne asiaa juuri tämän mallin osalta, mutta eihän tuo mitenkään tavatonta ole, että penkinlämmitys on tehtaan kannalta hinnoiteltu lisävarusteena. Suomalaisella maahantuojalla on tapana valita tuo varuste asiakkaan puolesta tänne tilattaviin autoihin, joten AitoSuomiAuton ostaja näkee sen Suomeen tuotavien autojen vakiovarusteena.
Eihän tuo iso asia auton valinnassa ole, mutta minusta periaatteessa antaa asiakkaan valita on järkeä. En edes muista milloin olisin käyttänyt istuinlämmitintä. Minulla on tapana esilämmittää auto myös sisältä ja heitän talveksi lampaantaljat penkeille koska se on minusta miellyttävä talvivaruste.
Jos tuon kaiken saa kulkemaan edes kesäkelissä selvästi alle 20 kWh keskikulutuksella, niin tavaratilavaatimus pieneni juuri hieman. Nyt ei tarvitse enää tunkea L-runkokoon plussarenkaista maasturia peräkonttiin vaan riittää kun sinne mahtuu M-kokoinen 29'er 36 mm lyhemmällä akselivälillä.
Takapenkillä saan matkustaa nykyisin harmittavan harvoin lasten muutettua omilleen.
Minullakin oli lampaantalja Datsunissa 70-luvulla. Sähkökulkimen istuimetkin lämpiävät ajastuksella sisätilojen lisäksi. Ja tietenkin ratti. Mukavaa. Ajat muuttuvat ja tekniikka kehittyy...
Tracktest, löytyykö Bemarilta varusteet, jotka minusta ovat erityisen kivat Model X:ssä:
Vaihtaisinko nuo kaikki siihen, ettei tarvitse irrottaa/kiinnittää vetokoukkua manuaalisesti?
Kaikki löytyy ja paljon muuta.
Puuttuuko bmw:stä pyöränventtiilien korkit, kun en äkkivilkaisulla huomannut listalla.
Kaikissa omistamissani BMW 5-sarjan malleissa on on ollut valmistajan toimesta venttiilien hatut paikallaan. Laadunvarmistus toimii sitä varten, että asiakkaat saavat täydelliset tuotteet. Käytetyissä autoissa pitää tosin itse varmistaa, että auto myydään sovituissa varusteissa. Varustelista löytyy valmistenumerolla.
BMW-varusteet valmistenumeron (VIN) perusteella: http://www.bmwarchive.org/vin/bmw-vin-decoder.html.
Koeistuin EQE:n. Tavaratilaa 140 litraa vähemmän kuin E sedanissa, ei lämpöpumppua, ei ikkunan karmeja, ei käyttökelpoista takapenkkiä, hädin tuskin eteen mahduin istumaan. Miten 5-metriseen autoon on saatu näin vähän tilaa, vaikka se on suunniteltu sähköautoksi? En pyytänyt avaimia. Game over.
Koeistuin EQB:n. Pyysin avaimet ja ajoin myös. Tuttu käyttöliittymä, tuttu 4Matic, eli vakaa mutta rajanopeuksilla aliohjaa. Ei niin hiljainen kuin odotin. Tilat riittävät joka suuntaan ilman selittelyjä. Vetopaino nollassa, eikä polkupyörät katumaasturin kattotelineellä houkuta. Miten polttomoottoriauton kuoriin on saatu näin hyvät tilat sähköautonakin?
Seuraavaksi Skoda Enyaq ja nyt ne tilat vasta kunnossa ovatkin. Myös itselle vieraan auton käyttöliittymä tuntuu intuitiiviselta. Neliveto on minun mieleiseni, eli 2/3 tehosta (150 kW) taakse ja 1/3 (80 kW) eteen. Tasapainoinen kaarretasapaino kääntyy rauhalliseen ja täsmällisesti hallittavaan yliohjaukseen joko kaasun nostolla tai lisäyksellä. Auto joka kulkee itsestään suoraan, mutta siitä huolimatta kääntyy tarkasti ja oikein on harvinaisen hieno yhdistelmä. Vähän liikaa rengasmelua ainakin isoille teinivanteille käärityillä renkailla ja kivikadulla kolahteleva jousitus kuulostavat hintalappua halvemmalta. Skoda vetää meidän tarpeemme. Rumpujarrut olisi voinut jättää 1960-luvulle. Coupe-malli on minusta hyvän näköinen, mutta minulle toivottoman matala takana. Se ei tosin haittaa, koska myös kanttikorinen on tarjolla tilaa tarvitsevalle.
Ford Mach-E on amerikkalaisen mukava. Pehmeä alusta ja pehmeä istuin ja auto etenee kivikatua laadukkaan hiljaisesti. Tasapainoinen nelivetoinen hillityillä oletusasetuksilla. Ohjaus on selvästi muita epätarkempi, mutta sehän ei Volvokuskia haittaa. Lämpöpumppu puuttuu täältäkin EQE:n tapaan, mikä näkyy kylmästä herätetyn auton kulutuksessa. Lauhalla kelillä ei tosin ollut mitään ongelmaa lämmityksen tehossa tai ilmanvaihdon miellyttävyydessä. Vain 400 litran takakontti on pieni näin suuressa autossa, mutta 100 litran frunkki auttaa asiaa. Etutavaratilan suunnittelu tyhjennysventtiilillä varustetuksi vesipestäväksi muovikaukaloksi saa maastopyöräilijältä hyväksyvää nyökyttelyä nokkelana ideana. Myös Fordiin saa vetokoukun ja jonkin verran vetopainoa. Onneksi ei tarvinnut kiskoa ovia auki Mach-e:n ovenkahvoista viime viikonlopun nuoskana sataneen lumen jäädyttyä jääkuoteksi yli koko auton.
Että semmoinen EQE koeajo. Kaikkien muiden kanssa pystyisin elämään, parhaiten ehkä Skodan.
Mitenkä EQS?
Minäkin pidän tuota Škodaa hyvänä sähköautovaihtoehtona. Ehkä eniten siinä häiritsee mittariston sijoitus niin ylös, että en saa rattia mieleiselleni korkeudelle jos samaan aikaan haluan nähdä mittariston. Sama vika on muissakin Škodissa.
Solenoidi tuuppaa oven auki ja murtaa jään. Niistä kahvan virkaa toimittavista lipareista jäisi kyllä umpeenmuurautunut ovi avaamatta.
Fordin oven avaus on sinänsä elegantti, mutta toivottavasti solenoidiin on laitettu riittävästi voimaa myös talvea varten? Jos solenoidi tuuppaa ovea kovempaa kuin pienestä kahvasta jaksaa kahdella sormella vetää, on rakenteella ihan hyviä toiminnan edellytyksiä.
Nuoskalumen kuorruttaman ja yön pakkasessa jäätyneen E-sarjalaisen ovia auki kiskoessa hirvitti kahvojen kesto, mutta lähtiväthän nuo vaikka kovaa pitikin vetää kahvasta.
Tuohon hintaan saa jo paljon muutakin, joten vaatimustaso nousee myös kilpailijoiden osalta.
Lisäksi joudun myöntämään, että rahat loppuvat. En pysty motivoimaan itseäni ostamaan 6-numeroista autoa ennen 7-numeroista salkkua.
Jos käytäntö on tuttu, tuuppaako solenoidi oven rakoselleen josta kuljettaja avaa oven? Ajan takaa siis sitä, tuleeko ovi hitaasti vähän matkaa aukisuuntaan vai reippaasti? Solenoidi on tyypillisesti on/off (vrt kontaktori vetää), jos voimaa on paljon, ovi avautuu räväkästi. Jos voimaa on vähemmän, jäätynyt ovi ei avaudu lainkaan - joskus iso mies kiskoo jäätynyttä ovea tasaisesti kaksin käsin kun ei uskalla nykäistä jottei kahva jää käteen. Jos solenoidissa on voimaa kaikkiin tarpeisiin riittävästi, meneekö sormi sijoitaan jos käsi on liian lähellä ovea avaushetkellä?
Käytäntö on tullut tutuksi, mutta sanaa solenoidi käytin vain paremman teknisen ilmauksen puutteessa. Surinasta päätellen oven avaustappia liikuttaa sähkömoottori ratasvälityksellä. Ovi avautuu sen voimin muutaman sentin verran ja jatko hoituu kahvaläpyskästä vetäen (takaovessa sormet rakoon asettaen).
Jostain syystä normaalit ovenavaustavat ovat sähköautoissa kauhistus.
Ajoit ilmeisesti GT-version, jossa on perusmallia sivistyneempi alusta? Omistajatasolla voin vakuuttaa, että normimalli on melkoinen kivireki. Meksikossa valmistetun Fordin räminätöntä äänimaailmaa sen sijaan olen itsekin hämmästellyt. Esim. aiemmin omistuksessani ollut (ja nimimerkin valintaan johtanut) F34-baijerilainen ei todellakaan vakuuttanut hälyäänettömyydellään.