TM viikon kysymys: Kuinka usein vaihdat autoa

25 kommenttia

En voinut vastata viikon kysymykseen, koska tarjolla ei ollut mitään rehellisen lähelläkään olevaa vastausta omaan tilanteeseeni. Vaihtoehdot olivat:

puolen vuoden välein
vuoden välein
kahden vuoden välein
kolmen vuoden välein
vasta kun vanha ei toimi

Oma strategiani on selvästikin marginaalissa, kun vaihtoehto "sitten kun nykyinen ei tunnu enää mukavalta" puuttui kokonaan.

Sitä en ole vielä saanut selville, milloin 35 vuotta sitten uutena ostamani auto lakkaa toimimasta? Suurine kulutuksineen ja vaatimattomine mukavuusvarusteineen se ei ole tuntunut nykyautohin verrattuna kovin mukavalta enää vuosiin ja niinpä se onkin ollut reservissä kesäisenä harrasteautona jo 15 vuotta. 740 GLE:n seuraajaksi perheen ykkösautoksi uutena ostettu S80 lakkasi tuntumasta mukavalta 18 vuoden iässä. Keväällä 2014 käytettynä ostamani nykyinen käyttöautoni tuntuu vielä niin mukavalta, että olen jo päättänyt antaa sille lisävuoden alun perin budjetoimani 8 vuoden käyttöjakson jälkeen.

  2
  • silloin kun autokuume ylittää siedettävyysrajan

      2
  • Silloin kun on tarve ja se ei seuraa ajanlaskua.
    Nykyisellä olen ajanut kahdeksan vuotta ja perheen kakkoauto vaihdettiin vajaa vuosi sitten

      
  • Mulla näkyy vain kysymys puhelimen päivittämisestä.

      2
  • Käytännössä päivittäin - se onnistuu, kun tallissa on useampi. Toiseksi vanhin niistä on ollut minulla parin kk päästä 16 v.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Käytännössä päivittäin - se onnistuu, kun tallissa on useampi. Toiseksi vanhin niistä on ollut minulla parin kk päästä 16 v.

    Miksi nostit esiin juuri toiseksi vanhimman iän?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Käytännössä päivittäin - se onnistuu, kun tallissa on useampi. Toiseksi vanhin niistä on ollut minulla parin kk päästä 16 v.

    Miksi nostit esiin juuri toiseksi vanhimman iän?

    Koska vanhin on ollut minulla vasta noin 5 v.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Käytännössä päivittäin - se onnistuu, kun tallissa on useampi. Toiseksi vanhin niistä on ollut minulla parin kk päästä 16 v.

    Miksi nostit esiin juuri toiseksi vanhimman iän?

    Koska vanhin on ollut minulla vasta noin 5 v.

    Jaa, no kai tuo käy perusteluksi siinä kuin joku muukin, vaikka minulle asia ei tullut yhtään selvemmäksi.

      
  • QuuQuu
    muokattu 27.02.2022 22:00

    Ne autokauppiaat joiden kanssa me autoja vaihdettiin piti 99 000 km sopivana vaihto aikana edullisena molemminpuolin.
    Leasing autoja pidettiin 2-3v

      
  • Jos olen tyytyväinen 5-6 vuotta. Jos tyytymätön 1-2 vuotta

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Käytännössä päivittäin - se onnistuu, kun tallissa on useampi. Toiseksi vanhin niistä on ollut minulla parin kk päästä 16 v.

    Miksi nostit esiin juuri toiseksi vanhimman iän?

    Koska vanhin on ollut minulla vasta noin 5 v.

    Jaa, no kai tuo käy perusteluksi siinä kuin joku muukin, vaikka minulle asia ei tullut yhtään selvemmäksi.

    Se on ollut minulla olleista autoista kaikkein pisimpään. Sen käytettynä ostettu edeltäjä oli 15 v. meillä ja vaihtui, koska perhe ei enää sopinut 5-paikkaiseen autoon.

      
  • 3 vuotta ja 90tkm lukee liisarisopimuksessa, mutta mm nyt on mennyt jo yli kun uusi ei ole saapunut

      
  • Olette vissiin saaneet jatkettua sopparia.
    Mökkinaapurin kaimalla loppui soppari ilman jatkomahdollisuutta helmikuussaja uuden liisariauton saapumisaika ehkä touko-kesäkuun vaihteessa.

    Kaveri toteutti nuoruuden haaveen ja osti W124 bensafarkun.
    Uutta liisariautoa vastaavan sijarin vuokra olisi ollut reilu 1000€/kk, niin ajatteli hetken hullutella.
    Vaimolle ei sanonut mitään ja vaimo oli motkottanut töistä tullessa, että joku on pysäköinyt heidän parkkiruutuun vanhan linttamersun...

      
  • muokattu 21.03.2022 18:23

    @Josef kirjoitti:
    Olette vissiin saaneet jatkettua sopparia.
    Mökkinaapurin kaimalla loppui soppari ilman jatkomahdollisuutta helmikuussaja uuden liisariauton saapumisaika ehkä touko-kesäkuun vaihteessa.

    Kaveri toteutti nuoruuden haaveen ja osti W124 bensafarkun.
    Uutta liisariautoa vastaavan sijarin vuokra olisi ollut reilu 1000€/kk, niin ajatteli hetken hullutella.
    Vaimolle ei sanonut mitään ja vaimo oli motkottanut töistä tullessa, että joku on pysäköinyt heidän parkkiruutuun vanhan linttamersun...

    Mikäs kuvio tämä on? Työsuhdeauto? Mun broidin työnantaja sössi päätöksen (viipyi) uuden tilaamisesta reilu vuosi sitten ja leasing-firma antoi sijaisauton, laskusta ei kukaan puhunut edes jälkeenpäin mitään.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @Josef kirjoitti:
    Olette vissiin saaneet jatkettua sopparia.
    Mökkinaapurin kaimalla loppui soppari ilman jatkomahdollisuutta helmikuussaja uuden liisariauton saapumisaika ehkä touko-kesäkuun vaihteessa.

    Kaveri toteutti nuoruuden haaveen ja osti W124 bensafarkun.
    Uutta liisariautoa vastaavan sijarin vuokra olisi ollut reilu 1000€/kk, niin ajatteli hetken hullutella.
    Vaimolle ei sanonut mitään ja vaimo oli motkottanut töistä tullessa, että joku on pysäköinyt heidän parkkiruutuun vanhan linttamersun...

    Mikäs kuvio tämä on? Työsuhdeauto? Mun broidin työnantaja sössi päätöksen (viipyi) uuden tilaamisesta reilu vuosi sitten ja leasing-firma antoi sijaisauton, laskusta ei kukaan puhunut edes jälkeenpäin mitään.

    Ei varmasti ole leasingyhtiö jättänyt laskuttamatta odotusajan autoa.

      2
  • @M880 kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:

    @Josef kirjoitti:
    Olette vissiin saaneet jatkettua sopparia.
    Mökkinaapurin kaimalla loppui soppari ilman jatkomahdollisuutta helmikuussaja uuden liisariauton saapumisaika ehkä touko-kesäkuun vaihteessa.

    Kaveri toteutti nuoruuden haaveen ja osti W124 bensafarkun.
    Uutta liisariautoa vastaavan sijarin vuokra olisi ollut reilu 1000€/kk, niin ajatteli hetken hullutella.
    Vaimolle ei sanonut mitään ja vaimo oli motkottanut töistä tullessa, että joku on pysäköinyt heidän parkkiruutuun vanhan linttamersun...

    Mikäs kuvio tämä on? Työsuhdeauto? Mun broidin työnantaja sössi päätöksen (viipyi) uuden tilaamisesta reilu vuosi sitten ja leasing-firma antoi sijaisauton, laskusta ei kukaan puhunut edes jälkeenpäin mitään.

    Ei varmasti ole leasingyhtiö jättänyt laskuttamatta odotusajan autoa.

    Olet varmasti oikeassa. Taisin kirjoittaa vähän epäselvästi, firma sääti ja sääti autoa ja keskusteli loputtomasti saako nelivetoa tai automaattia ja pihisteli valintaa. Ensin autoon tuli 160 tonnia kilometrejä koska 3v 150tkm leasing meni pitkäksi ja kun mittarissa oli 180, leasing firma halusi vaihtaa auton toiseen ja työnantaja varmasti maksoi kaiken pohdinnan ajan tulleet kulut. Mietin vain, että mitä olisi työntekijä saanut jos olisi ostanut odotusajaksi oman auton - oman auton kilometrejä TA ei periaatteessa maksa koska niitä tulee paljon ja toiseksi, jos eläkettä kertyy 7 tonnin kk-palkan (auto mukana) perusteella, TA ei ole halukas korottamaan palkkaa vaikka auton jättäisi pois eli bruttopalkka tippuisi tonnilla. Laskuhan meni suoraan päättäjille, asiasta ei koskaan puhuttu.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @Josef kirjoitti:
    Olette vissiin saaneet jatkettua sopparia.
    Mökkinaapurin kaimalla loppui soppari ilman jatkomahdollisuutta helmikuussaja uuden liisariauton saapumisaika ehkä touko-kesäkuun vaihteessa.

    Kaveri toteutti nuoruuden haaveen ja osti W124 bensafarkun.
    Uutta liisariautoa vastaavan sijarin vuokra olisi ollut reilu 1000€/kk, niin ajatteli hetken hullutella.
    Vaimolle ei sanonut mitään ja vaimo oli motkottanut töistä tullessa, että joku on pysäköinyt heidän parkkiruutuun vanhan linttamersun...

    Mikäs kuvio tämä on? Työsuhdeauto? Mun broidin työnantaja sössi päätöksen (viipyi) uuden tilaamisesta reilu vuosi sitten ja leasing-firma antoi sijaisauton, laskusta ei kukaan puhunut edes jälkeenpäin mitään.

    Yksityisleasing.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:

    @Josef kirjoitti:
    Olette vissiin saaneet jatkettua sopparia.
    Mökkinaapurin kaimalla loppui soppari ilman jatkomahdollisuutta helmikuussaja uuden liisariauton saapumisaika ehkä touko-kesäkuun vaihteessa.

    Kaveri toteutti nuoruuden haaveen ja osti W124 bensafarkun.
    Uutta liisariautoa vastaavan sijarin vuokra olisi ollut reilu 1000€/kk, niin ajatteli hetken hullutella.
    Vaimolle ei sanonut mitään ja vaimo oli motkottanut töistä tullessa, että joku on pysäköinyt heidän parkkiruutuun vanhan linttamersun...

    Mikäs kuvio tämä on? Työsuhdeauto? Mun broidin työnantaja sössi päätöksen (viipyi) uuden tilaamisesta reilu vuosi sitten ja leasing-firma antoi sijaisauton, laskusta ei kukaan puhunut edes jälkeenpäin mitään.

    Ei varmasti ole leasingyhtiö jättänyt laskuttamatta odotusajan autoa.

    Olet varmasti oikeassa. Taisin kirjoittaa vähän epäselvästi, firma sääti ja sääti autoa ja keskusteli loputtomasti saako nelivetoa tai automaattia ja pihisteli valintaa. Ensin autoon tuli 160 tonnia kilometrejä koska 3v 150tkm leasing meni pitkäksi ja kun mittarissa oli 180, leasing firma halusi vaihtaa auton toiseen ja työnantaja varmasti maksoi kaiken pohdinnan ajan tulleet kulut. Mietin vain, että mitä olisi työntekijä saanut jos olisi ostanut odotusajaksi oman auton - oman auton kilometrejä TA ei periaatteessa maksa koska niitä tulee paljon ja toiseksi, jos eläkettä kertyy 7 tonnin kk-palkan (auto mukana) perusteella, TA ei ole halukas korottamaan palkkaa vaikka auton jättäisi pois eli bruttopalkka tippuisi tonnilla. Laskuhan meni suoraan päättäjille, asiasta ei koskaan puhuttu.

    Ok, nyt ymmärrän.

    Lienee sopimuskysymys miten työnantaja kompensoi autottomuutta. Minulla on ollut aiemmin kokonaispalkka jossa rahapalkka elää suoraan suhteessa verotusarvoon. Nykyisin auto on palkan päälle, eikä ole sovittu mitä tapahtuisi jos auton jättäisi pois. Uskon että joku järkiratkaisu löytyisi.

    Luulisi että siskonmiehenkaimasikin olisi saanut sovittua jotain, kyllähän excel kertoo nykykulut ja mitä voisi maksaa autottomuudesta. Vaikea yhtälö toki jos "kilometrikorvauskilometrejä" tulee paljon. Silllon niiden maksu JA palkan korotus eläkkeiden takia voi olla vaikea yhtälö.

      
  • muokattu 23.03.2022 13:13

    @Josef kirjoitti:
    vanhan linttamersun...

    Linttastatus ei ole noin vain omalla ilmoituksella omaksuttavissa. Merkkikerhon linttajaokseen pääsy edellyttää auton kunnon arviointia kuvien perusteella tai livenä sekä linttajaoksen jäsenen suositusta, mieluimmin toisen jäsenen puollon kera.

    Hyväksyntää edistää eri autoista kannibalisoidut eri väriset koripellit, korin osien läpinäkyvyys ruostereijistä, näkyvä sammaleen kasvu, auton taakseen jättämä savupilvi sekä linttamainen olemus.

    Hieman kulahtaneella yksivärisellä autolla jonka penkille kehtaa istua ilman suojahaalaria on turha yrittää 😁

    Hyväksytyn jäsenhakemuksen jälkeen voi hankkia takalasiin asennetarran. Vaikkapa

    "Kunnes ruoste meidät erottaa" tai
    "Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon"

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Josef kirjoitti:
    vanhan linttamersun...

    Linttastatus ei ole noin vain omalla ilmoituksella omaksuttavissa. Merkkikerhon linttajaokseen pääsy edellyttää auton kunnon arviointia kuvien perusteella tai livenä sekä linttajaoksen jäsenen suositusta, mieluimmin toisen jäsenen puollon kera.

    Hyväksyntää edistää eri autoista kannibalisoidut eri väriset koripellit, korin osien läpinäkyvyys ruostereijistä, näkyvä sammaleen kasvu, auton taakseen jättämä savupilvi sekä linttamainen olemus.

    Hieman kulahtaneella yksivärisellä autolla jonka penkille kehtaa istua ilman suojahaalaria on turha yrittää 😁

    Hyväksytyn jäsenhakemuksen jälkeen voi hankkia takalasiin asennetarran. Vaikkapa

    "Kunnes ruoste meidät erottaa" tai
    "Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon"

    Kun seuraavan kerran tapaan mökkinaapurin kaiman vaimon, niin lupaan kouluttaa autoasioissa.
    Voin aloittaa sellaisista asioista, kuten

    • Punainen ei ole auton merkki tai malli
    • On olemassa kolmea eri polttoainetta ja kahta niistä ei saa sotkea keskenään
      
  • Alkuperäiseen kysymykseen vastaten: noin 1,5 - 2 vuotta näyttää vaihtoväli olevan. Riippuu onko jotain mielenkiintoista kiikarissa.

      
  • @PiiJei kirjoitti:
    Alkuperäiseen kysymykseen vastaten: noin 1,5 - 2 vuotta näyttää vaihtoväli olevan. Riippuu onko jotain mielenkiintoista kiikarissa.

    Vaihdatko aina uuteen? Jos niin sinunlaisia autoilijoita tarvitaan käytettyjen autojen markkinoilla.

      
  • Ykkösauto siirtyi kakkoseksi sydäntalvella reilun viiden vuoden iässä. Edellinen kakkonen lähti uusiin seikkailuihin kolmen vuoden omistuksen jälkeen alkukesästä. Tarpeiden muuttuessa täytyy kalustoakin päivittää. Nyt ykkösenä vajaavetoinen.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @PiiJei kirjoitti:
    Alkuperäiseen kysymykseen vastaten: noin 1,5 - 2 vuotta näyttää vaihtoväli olevan. Riippuu onko jotain mielenkiintoista kiikarissa.

    Vaihdatko aina uuteen? Jos niin sinunlaisia autoilijoita tarvitaan käytettyjen autojen markkinoilla.

    Vaihtelee. Uuteen tai vähän käytettyyn.

      1
  • @takuulla257 kirjoitti:
    Jos olen tyytyväinen 5-6 vuotta. Jos tyytymätön 1-2 vuotta

    Ostatko autot silmät kiinni ja ajamatta? Itse en ole hankkinut kahdestakymmenestä autosta kuin yhden Fiat 127 autohuutokaupasta ajamatta; oli jäänyt kadun varteen ja stadi korjannut talteen- kytkinvaijeri poikki. Varaosa maksoi 17 markkaa ja alkuperäiset avaimet 100 mk. Katsastus oli voimassa ja myin muistaakseni 2600 mk pois.

    Autolla ajamisen tulee olla kivaa. En voisi ostaa vaikka Suxuki Jimnyä vain sen takia, että siinä on jatkuva neliveto ( onko?) mutta liian ahdas ja meluisa ja turvaton. Jos jotain hankkii ( ostaa tai liisaa tai ottaa työsuhdeautoksi) mielestäni pitää olla niin varma hankinastaan, että ei edes tiedä milloin auto tulisi taas vaihtaa. Pihalla V70my01 eikä ole menossa vaihtoon, eikä edes museoon: mittarissa 504'000km ja uudesta asti meillä.

      
  • @takuulla257 kirjoitti:

    Jos olen tyytyväinen 5-6 vuotta. Jos tyytymätön 1-2 vuotta

    @Tapio Taula kirjoitti:

    Ostatko autot silmät kiinni ja ajamatta?

    Aika suoraviivaisesti vedetty johtopäätös....

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit