Tesla

2512 kommenttia
1616264666784
  • @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Kai tesla on mainostanut, kun se on saanut tuomion virheellisetä mainonnasta.

    Kerrotko, mitä tuomiota tarkoitat? Ja jos tiedät yksityiskohtia, niin mistä mainoksesta tuomio tuli ja mikä oli tuomio? Tuo uutinen on minulta mennyt ohi.

    Kyllä hakusanoilla tietoa löytyy sivukaupalla.

    voisitko antaa vinkin edes hakusanasta, millä ao. tietoa löytyy. Mutta olisi ystävällistä kertoa vaikka linkki, niin ei minun tarvitsisi sitten arvailla, mitä tuomiota tarkoitit

      
  • 18.12.2022
    11:30
    ITSEAJAVAT AUTOT
    Teslan oikeustaistelu päätökseen: mainonta oli valheellista

    Että maininosttettu on, kun tuomiokin on annettu.

      
  • @Quu kirjoitti:
    18.12.2022
    11:30
    ITSEAJAVAT AUTOT
    Teslan oikeustaistelu päätökseen: mainonta oli valheellista

    Että maininosttettu on, kun tuomiokin on annettu.

    Ai niin, onko tuo se juttu, kun Tesla toi viime vuonna mahdollisuuden ottaa FSD-ohjelmisto käyttöön kuukausimaksupohjaisesti ja joku vanhalla Teslalla ajava tilasi sen ja sitten todettiin, että uusi ohjelmisto ei toimi vanhan Teslan tietokoneella eikä ostaja suostunut maksamaan auton tietokoneen päivittämistä vaan vaati oikeudessa veloituksettoman päivityksen. En tiedä, onko se oikeuden päätös lopullinen. Suomessahan käräjäoikeus on vasta alkulämmittelyä ja asiaa varsinaisesti käsitellään vasta ylemmissä oikeusasteissa.

    Tuossakaan ei ollut kyse varsinaisesti mainoksesta vaan Teslan vanhasta ilmoituksesta, että tulevat FSD:n kehitysversiot toimivat vanhoissa autoissa. Eivät olleet huomanneet ristiriitaa kuukausitilauksien ja kalliin hardware-päivityksen välillä. Kertaostokseenhan sisältyy hardwaren päivitys, mutta kun kuukausittain maksettavassa lisenssissä ei ole mitään kiinteää vuokrajaksoa, niin Tesla mokasi hinnoitteluspeksissä. Vähän kuin Elisa myisi valokuituyhteyden ja asiakas saisi silti katkaista sopimuksen jo kuukauden kuluttua ilman penaltia ja kuitu jäisi asiakkaalle. Varmaankaan Tesla ei tee samaa virhettä uudelleen ja kytkee vanhojen autojen hardware-päivityksen (jos sellainen tarvitaan) kuukausittain maksettavan FSD-lisenssin ehtoihin jotenkin. Tuossa tapauksessa kuluttaja osasi hyödyntää Teslan tekemän mokan.

      
  • 2.1.2023
    08:19
    ITSEAJAVAT AUTOT
    Uusi laki iskee Teslan markkinointiin – kieltää kohuominaisuuden harhaanjohtavan mainostamisen
    Päivitetty
    2.1.2023
    08:24
    Uusi laki kieltää harhaanjohtavat markkinointinimet.

      
  • @Quu kirjoitti:
    2.1.2023
    08:19
    ITSEAJAVAT AUTOT
    Uusi laki iskee Teslan markkinointiin – kieltää kohuominaisuuden harhaanjohtavan mainostamisen
    Päivitetty
    2.1.2023
    08:24
    Uusi laki kieltää harhaanjohtavat markkinointinimet.

    Juu, tuo lakihan on juuri se, mistä M880 mainitsi aiemmin. Se on Kalifornian osavaltion laki, mutta voihan olla, että vastaava säädetään muuallakin.

    Se ei minun käsittääkseni ole mitenkään mainontaa kohtaa suunnattu vaan ominaisuuksien nimeämiseen yleensä. Voi olla, että olen väärässä. Lain sanottiin tulevan voimaan 1.1., mutta ainakaan vielä Teslan USAn sivuilla ei ole muutosta.

    Mutta oliko sinulla niistä Teslan väitetyistä mainoksista esimerkkejä?

    Henrik mainitsi Twitter-viestit, mutta ei kai niitä voi pitää varsinaisina mainoksina. Ja tietenkin firmojen edustajat saavat promota omia tuotteitaan.

    Alun perinhän aiheesta keskusteltiin siitä näkökulmasta, että Tesla muka mainostaa autojensa kyvykkyyttä autonomiseen ajamiseen ja että siitä seuraisi, että Teslat aiheuttavat onnettomuuksia, koska kuljettajat luulevat autojen liikkuvan autonomisesti. Ja minä olen sitä mieltä, että em. harhaluulo ei voi pitää paikkaansa vaan Tesla kertoo nettisivuillaan ja muutenkin, että FSD ei mahdollista autonomista ajamista vaan kuskin pitää tarvittaessa puuttua ajoon. Ja olen sanonut, että Tesla ei mainosta autojensa olevan autonomisia. Eikä Tesla ylipäätään mainosta autojaan. Ehkä olisi hyvä alkaa mainostamaan nyt, kun kilpailu lisääntyy ja kilpailijat mainostavat.

      
  • Uusi laki iskee Teslan markkinointiin – kieltää kohuominaisuuden harhaanjohtavan mainostamisen
    Onhan sitä mainontaa ollut koska oikeutta käydään, ja lakeja säädetään.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Uusi laki iskee Teslan markkinointiin – kieltää kohuominaisuuden harhaanjohtavan mainostamisen
    Onhan sitä mainontaa ollut koska oikeutta käydään, ja lakeja säädetään.

    Ei tuo laki mainontaa vastaan ole. Erikoista, että kukaan ei osaa antaa esimerkkejä mainoksista, mutta niitä väitetään olevan?

      1
  • No kyllähän nykymaailmassa pitää katsoa innovatiivisesti eteenpäin, ei jämähtää vanhaan. Kyllähän Twitter on tehokas mainostyökalu ja sen hyödyntämisestä pitää antaa Teslalle ja Muskille krediittiä. Ei mainostaminen enää tarkoita radiota tai TV:tä pelkästään.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Uusi laki iskee Teslan markkinointiin – kieltää kohuominaisuuden harhaanjohtavan mainostamisen
    Onhan sitä mainontaa ollut koska oikeutta käydään, ja lakeja säädetään.

    Ei tuo laki mainontaa vastaan ole. Erikoista, että kukaan ei osaa antaa esimerkkejä mainoksista, mutta niitä väitetään olevan?

    Miten ne teslat on markkinoitu.

      
  • Teslan kurssi on alkanut elää vuosia sitten odottamallani tavalla. Tappiollinen kasvuosake hinnoitellaan tulevaisuuden lupausten voimalla, joten mitkään reaalimaailman rajoitukset eivät rajaa hintakehitystä stonksien raketoidessa kuun ohitse kohti Marsia.

    Normaalit hinnoittelumallit ottavat vähitellen vallan kun yritys alkaa näyttää positiivista tulosta ja sitä hinnoitellaan enemmän kuluvan vuoden tulosodotuksilla. Sama periaate tosin koskee nousevien korkojen aikana kaikkia muitakin aiemmin nollakoroilla stratosfääriin diskontattuja osakkeita.

    Tämä ei ole ilkkumista kenellekään kurssilaskussa rahaa menettäneille. Päinvastoin, Teslan osake lähestyy arvostustasoa, jolle minunkin tutkani yltää. Tämän päivän kurssilla sen P/E kävi jo alle 30. Minun defensiivisessä mummosalkussanikin on ollut ainakin Kone tuota isommallakin arvostuskertoimella, vaikka en sitä noin kalliisti lisää ostanutkaan. Forward P/E konsensusennusteilla lienee vielä selvästi alempi?

      1
  • @740 GLE kirjoitti:
    Teslan kurssi on alkanut elää vuosia sitten odottamallani tavalla. Tappiollinen kasvuosake hinnoitellaan tulevaisuuden lupausten voimalla, joten mitkään reaalimaailman rajoitukset eivät rajaa hintakehitystä stonksien raketoidessa kuun ohitse kohti Marsia.

    Normaalit hinnoittelumallit ottavat vähitellen vallan kun yritys alkaa näyttää positiivista tulosta ja sitä hinnoitellaan enemmän kuluvan vuoden tulosodotuksilla. Sama periaate tosin koskee nousevien korkojen aikana kaikkia muitakin aiemmin nollakoroilla stratosfääriin diskontattuja osakkeita.

    Tämä ei ole ilkkumista kenellekään kurssilaskussa rahaa menettäneille. Päinvastoin, Teslan osake lähestyy arvostustasoa, jolle minunkin tutkani yltää. Tämän päivän kurssilla sen P/E kävi jo alle 30. Minun defensiivisessä mummosalkussanikin on ollut ainakin Kone tuota isommallakin arvostuskertoimella, vaikka en sitä noin kalliisti lisää ostanutkaan. Forward P/E konsensusennusteilla lienee vielä selvästi alempi?

    Minusta(kin?) oli odotettavissa, että Teslan osake putoaa ja selvemmin kuin ne, jotka eivät olleet huippuhinnoissa. Nyt voisi vaikka ostaa Teslaa vai liekö vielä liian aikaista?

    Teslan toimintaanhan osakkeen hinnalla ei ole vaikutusta ainakaan lyhyellä tähtäimellä, luulisin.

      
  • @NHB kirjoitti:
    Sähköautojen suunnannäyttäjä ansaitsee oman ketjun. Merkki on elänyt haasteellisia aikoja, mutta nyt tilanne alkaa näyttämään jo paremmalta. M3:n valmistuksessa on ollut isoja ongelmia, jonka vuoksi monet, TM mukaanlukien, ovat soitelleet jo kuolinkelloja ja mutuilleet kaikkea vapourwaresta lähtien. Nyt kuitenkin M3:n tuotanto on noussut jo 500 autoon päivässä juuri ennen seisokkia, jonka aikana tuotantoa tehostetaan entisestään. Seuraava tavoite on 5000 M3:a viikossa ja se on paljon se.

    https://insideevs.com/tesla-model-3-production-hits-500-units-in-single-day/

    EU:n vuodelle 2030 asettaman hiilidioksidipäästöjen vähentämistavoitteen perusteella McKinseyn laskelmien mukaan tarvittava akkuteho nousee vuoden 2018 17 GWh:sta 312 GWh:iin vuonna 2030. Koboltin kysyntä kasvaa siten samana aikana 2-34 tonnia, nikkelin 6-112 tonnia ja litiumin osalta 2-38 tonnia vuodessa samana ajanjaksona.

    Nämä laskelmat perustuvat kuitenkin tällä hetkellä käytössä oleviin akkutekniikoihin. Jos ne säilyisivät parhaimpana mahdollisena tekniikkana seuraavan kymmenen vuoden ajan, raaka-aineita ei riittäisi CO2-tavoitteiden saavuttamiseen. Tämä on vielä tärkeämpää, kun otetaan huomioon, että paristojen uudelleenkäyttöä tai kierrätystä varten ei ole vielä olemassa kattavia konsepteja, infrastruktuuria tai liiketoimintamalleja.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Minusta(kin?) oli odotettavissa, että Teslan osake putoaa ja selvemmin kuin ne, jotka eivät olleet huippuhinnoissa. Nyt voisi vaikka ostaa Teslaa vai liekö vielä liian aikaista?

    Ei mitään käsitystä ajoituksesta? En osaa ennustaa lähitulevaisuutta, joten tyydyn ennustamaan että pidemmällä tulevaisuudessa toimivat yritykset keskimäärin tuottavat jotain.

    Mutta jo on aikoihin eletty, kun Teslan P/E on 35 ja Wetterin autoliikkeen tuloksesta (eikä Sopranon jäämistöstä) laskettu P/E on jossain 45 tienoilla. Jos näistä pitää valita, niin Tesla ilman muuta. Molemmissa on silti täysin realistinen puolittumisen mahdollisuus, joten kannattaa seurata tuottoa (jonka Tesla siis voittaa tässä vertailussa).

    Teslan toimintaanhan osakkeen hinnalla ei ole vaikutusta ainakaan lyhyellä tähtäimellä, luulisin.

    Pörssi on
    "lyhyellä tähtäimellä äänestyskone, joka mittaa mielipiteen.
    Pitkällä ajalla se on vaaka, joka punnitsee arvon".

      1
  • Ehkä tapauksesta on jossain julkaistu enemmän tietoa, mutta tämän jutun perusteella ei voi tietää, että Tesla ajaisi autopilot tai FSD -päällä. Minusta myös näyttää, että Tesla alkaa hidastaa jo ennen kuin se on vaihtanut kaistaa. En tiedä, miltä täysjarrutus näyttää, mutta videolla ei minun mielestä tapahdu täysjarrutusta. Jotain hämminkiä tapahtuu, mutta kyllä autoille sattuu aina silloin tällöin teknisiä vikoja. Bemarit esim. syttyvät tuleen tämän tästä ja onko olemassa automerkkiä, jonka kolaritilastossa olisi nolla.

    Minun kokemuksen mukaan Tesla ei videolla näkyvällä liikennetiheydellä tekisi automatiikalla kaistanvaihtoa eikä se ainakaan Suomessa tee sitä täysin automaattisesti muutenkaan vaan pyytää kuskilta luvan ensin.

    En tiedä onko perspektiivistä johtuvaa, mutta minusta Tesla alkaa jäädä jälkeen edellä ajavasta ennen kuin se edes vaihtaa kaistaa.

      
  • @pnieminen74 kirjoitti:
    EU:n vuodelle 2030 asettaman hiilidioksidipäästöjen vähentämistavoitteen perusteella McKinseyn laskelmien mukaan tarvittava akkuteho nousee vuoden 2018 17 GWh:sta 312 GWh:iin vuonna 2030. Koboltin kysyntä kasvaa siten samana aikana 2-34 tonnia, nikkelin 6-112 tonnia ja litiumin osalta 2-38 tonnia vuodessa samana ajanjaksona.

    Nämä laskelmat perustuvat kuitenkin tällä hetkellä käytössä oleviin akkutekniikoihin.

    Ja siten ovat ainakin koboltin osalta virheelliset, koska ala on siirtymässä pitkälti LPF-akkuihin, joissa kobolttia ei ole.

    Jos ne säilyisivät parhaimpana mahdollisena tekniikkana seuraavan kymmenen vuoden ajan, raaka-aineita ei riittäisi CO2-tavoitteiden saavuttamiseen.

    Näitä raaka-aineita kyllä riittää. Kaikki lukemani ennusteet perustuvat tiedossa oleviin esiintymiin, joka vääristää arvioita. Kun tarve kasvaa, uusia kaivoksia pystytetään. Juuri oli uutinen Ruotsissa tehdystä harvinaisten maametallien jättilöydöksestä. Samalla todettiin, että näitä "harvinaisia" metalleja on jo saostusaltaat täynnä, mutta niille ei ole aiemmin ollut riittävästi käyttöä, että niitä olisi ryhdytty keräämään talteen.

    Tämä on vielä tärkeämpää, kun otetaan huomioon, että paristojen uudelleenkäyttöä tai kierrätystä varten ei ole vielä olemassa kattavia konsepteja, infrastruktuuria tai liiketoimintamalleja.

    Tämä ei pidä paikkaansa. Hyundai ja Wärtsilä ovat jo aikaa sitten sopineet akkujen uusiokäytöstä ja esimerkiksi Helsingissä on jo yhdessä talossa vanhoista Teslan akkumoduleista rakennettu akkupaketti tasaamassa sähkölaskuja (akustoa ladataan halvalla pörssisähköllä). Tässä on taustalla kaupallinen toimija. Fortumilla on ratkaisu kierrätykseen. Näitä malleja on ympäri maailman vaikka kuinka, mutta niitä vaikeuttaa se, ettei ajoneuvokäytöstä poistettuja akustoja ole tarpeeksi.

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    Ehkä tapauksesta on jossain julkaistu enemmän tietoa, mutta tämän jutun perusteella ei voi tietää, että Tesla ajaisi autopilot tai FSD -päällä. Minusta myös näyttää, että Tesla alkaa hidastaa jo ennen kuin se on vaihtanut kaistaa. En tiedä, miltä täysjarrutus näyttää, mutta videolla ei minun mielestä tapahdu täysjarrutusta. Jotain hämminkiä tapahtuu, mutta kyllä autoille sattuu aina silloin tällöin teknisiä vikoja. Bemarit esim. syttyvät tuleen tämän tästä ja onko olemassa automerkkiä, jonka kolaritilastossa olisi nolla.

    Minun kokemuksen mukaan Tesla ei videolla näkyvällä liikennetiheydellä tekisi automatiikalla kaistanvaihtoa eikä se ainakaan Suomessa tee sitä täysin automaattisesti muutenkaan vaan pyytää kuskilta luvan ensin.

    En tiedä onko perspektiivistä johtuvaa, mutta minusta Tesla alkaa jäädä jälkeen edellä ajavasta ennen kuin se edes vaihtaa kaistaa.

    Mutta hei tiheässä liikenteessä vasemmalle kaistalle toisen eteen ja auto seis, ja sinusta kaikki ok?! Ko. kuljettajalle tulee tuosta kunnon sakot toki, ei siinä mikään selitys pelasta. Mutta ihmetten, että kun Teslan ajoavustimien viallinen toiminta on kertomusten mukaan hyvin yleistä, niin minkään maan viranomainen ei reagoi asiaan millään lailla. Sanotaan vain, että kuljettaja vastaa ajosta. Mutta toki yllättäähän se kokeenkin kuskinkin, kun auto alkaa säätämään omiaan kesken kaiken. Mielestäni tälläisestä pitäisi laittaa autonvalmistajan systeemit selvitykseen ja vian korjaus tietty kaikkin valmistajan kustannuksella. Jos vika ei selviä ja sitä ei voi korjata, niin takaisinkutsu ja järjestelmän poisto valmistajan toimesta, kun pakollisesta varusteesta ei ole kyse. Esim viitauksesi palaviin bemareihin on johtanut takaisinkutsuihin ja korjauksiin, mikä on ihan oikein.

      2
  • muokattu 14.01.2023 21:00

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Ehkä tapauksesta on jossain julkaistu enemmän tietoa, mutta tämän jutun perusteella ei voi tietää, että Tesla ajaisi autopilot tai FSD -päällä. Minusta myös näyttää, että Tesla alkaa hidastaa jo ennen kuin se on vaihtanut kaistaa. En tiedä, miltä täysjarrutus näyttää, mutta videolla ei minun mielestä tapahdu täysjarrutusta. Jotain hämminkiä tapahtuu, mutta kyllä autoille sattuu aina silloin tällöin teknisiä vikoja. Bemarit esim. syttyvät tuleen tämän tästä ja onko olemassa automerkkiä, jonka kolaritilastossa olisi nolla.

    Minun kokemuksen mukaan Tesla ei videolla näkyvällä liikennetiheydellä tekisi automatiikalla kaistanvaihtoa eikä se ainakaan Suomessa tee sitä täysin automaattisesti muutenkaan vaan pyytää kuskilta luvan ensin.

    En tiedä onko perspektiivistä johtuvaa, mutta minusta Tesla alkaa jäädä jälkeen edellä ajavasta ennen kuin se edes vaihtaa kaistaa.

    Mutta hei tiheässä liikenteessä vasemmalle kaistalle toisen eteen ja auto seis, ja sinusta kaikki ok?! Ko. kuljettajalle tulee tuosta kunnon sakot toki, ei siinä mikään selitys pelasta. Mutta ihmetten, että kun Teslan ajoavustimien viallinen toiminta on kertomusten mukaan hyvin yleistä, niin minkään maan viranomainen ei reagoi asiaan millään lailla. Sanotaan vain, että kuljettaja vastaa ajosta. Mutta toki yllättäähän se kokeenkin kuskinkin, kun auto alkaa säätämään omiaan kesken kaiken. Mielestäni tälläisestä pitäisi laittaa autonvalmistajan systeemit selvitykseen ja vian korjaus tietty kaikkin valmistajan kustannuksella. Jos vika ei selviä ja sitä ei voi korjata, niin takaisinkutsu ja järjestelmän poisto valmistajan toimesta, kun pakollisesta varusteesta ei ole kyse. Esim viitauksesi palaviin bemareihin on johtanut takaisinkutsuihin ja korjauksiin, mikä on ihan oikein.

    Alla olevassa ensimmäisessä linkissä on juttua tuohon ketjukolariin liittyen ja jälkimmäisessä onnettomuustilastoista mittarina maileja per onnettomuus. Teslat, joissa Autopilot on ollut päällä, ovat joutuneet huomattavasti harvemmin onnettomuuksiin kuin Teslat, joissa ei ole ollut. Vertailussa myös USAn keskimääräinen mailia per onnettomuus, joka on vielä heikompi tulos kuin kahdella em. mainitulla

    https://www.teslarati.com/tesla-owner-media-accident-fsd-beta/

    https://www.teslarati.com/tesla-q3-2022-safety-report/

    Tuon kolarin tutkinta on vielä tekemättä ja siksi ei siihen olisi syytä ottaa kantaakaan. Bemarin tulipalo on helpommin havaittava vikatilanne kuin videolla näkyvän tapahtuman varsinainen syy. Yksi mahdollisuus on, että on käynyt niin kuin ekan linkin artikkelin jälkimmäisessä videossa näytetään, että onnettomuuskuski on ajanut FSD päällä, mutta on ollut liian kauan antamatta vaadittavaa pientä ohjausvastetta rattiin ja auto on varoitusten jälkeen kytkenyt FSD:n pois ja alkanut hidastaa. Mutta se on vain arvaus. Onhan kuski myös saattanut ajaa ilman FSD:tä vaikka sanookin ajaneensa se päällä. En tiedä, onko FSD aktiivisena olo todennettu jo. Auton datastahan sen näkee jälkikäteen.

    Onnettomuustiheyksiä jos verrataan, niin luulen bemareita syttyneen tuleen pelkästään Suomessa enemmän kuin oikeasti Autopilotin takia sattuneita onnettomuuksia on tapahtunut Tesloille maailmassa. En silti lähtisi vaatimaan bemareita pois liikenteestä.

    Teslan autopilotin syyttäminen on tietysti kuskillekin kätevää: en se ollut minä, vaan minun auto.

    Olen ajanut 2,5 vuotta Teslalla ja pitänyt automaattiohjauksen päällä lähes aina eikä minulla ole ollut edes läheltä piti tilanteita. Tesla ei aja autonomisesti ja joudun useinkin ottamaan ohjauksen itselleni, mutta ilman dramatiikkaa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Ehkä tapauksesta on jossain julkaistu enemmän tietoa, mutta tämän jutun perusteella ei voi tietää, että Tesla ajaisi autopilot tai FSD -päällä. Minusta myös näyttää, että Tesla alkaa hidastaa jo ennen kuin se on vaihtanut kaistaa. En tiedä, miltä täysjarrutus näyttää, mutta videolla ei minun mielestä tapahdu täysjarrutusta. Jotain hämminkiä tapahtuu, mutta kyllä autoille sattuu aina silloin tällöin teknisiä vikoja. Bemarit esim. syttyvät tuleen tämän tästä ja onko olemassa automerkkiä, jonka kolaritilastossa olisi nolla.

    Minun kokemuksen mukaan Tesla ei videolla näkyvällä liikennetiheydellä tekisi automatiikalla kaistanvaihtoa eikä se ainakaan Suomessa tee sitä täysin automaattisesti muutenkaan vaan pyytää kuskilta luvan ensin.

    En tiedä onko perspektiivistä johtuvaa, mutta minusta Tesla alkaa jäädä jälkeen edellä ajavasta ennen kuin se edes vaihtaa kaistaa.

    Mutta hei tiheässä liikenteessä vasemmalle kaistalle toisen eteen ja auto seis, ja sinusta kaikki ok?! Ko. kuljettajalle tulee tuosta kunnon sakot toki, ei siinä mikään selitys pelasta. Mutta ihmetten, että kun Teslan ajoavustimien viallinen toiminta on kertomusten mukaan hyvin yleistä, niin minkään maan viranomainen ei reagoi asiaan millään lailla. Sanotaan vain, että kuljettaja vastaa ajosta. Mutta toki yllättäähän se kokeenkin kuskinkin, kun auto alkaa säätämään omiaan kesken kaiken. Mielestäni tälläisestä pitäisi laittaa autonvalmistajan systeemit selvitykseen ja vian korjaus tietty kaikkin valmistajan kustannuksella. Jos vika ei selviä ja sitä ei voi korjata, niin takaisinkutsu ja järjestelmän poisto valmistajan toimesta, kun pakollisesta varusteesta ei ole kyse. Esim viitauksesi palaviin bemareihin on johtanut takaisinkutsuihin ja korjauksiin, mikä on ihan oikein.

    Alla olevassa ensimmäisessä linkissä on juttua tuohon ketjukolariin liittyen ja jälkimmäisessä onnettomuustilastoista mittarina maileja per onnettomuus. Teslat, joissa Autopilot on ollut päällä, ovat joutuneet huomattavasti harvemmin onnettomuuksiin kuin Teslat, joissa ei ole ollut. Vertailussa myös USAn keskimääräinen mailia per onnettomuus, joka on vielä heikompi tulos kuin kahdella em. mainitulla

    https://www.teslarati.com/tesla-owner-media-accident-fsd-beta/

    https://www.teslarati.com/tesla-q3-2022-safety-report/

    Tuon kolarin tutkinta on vielä tekemättä ja siksi ei siihen olisi syytä ottaa kantaakaan. Bemarin tulipalo on helpommin havaittava vikatilanne kuin videolla näkyvän tapahtuman varsinainen syy. Yksi mahdollisuus on, että on käynyt niin kuin ekan linkin artikkelin jälkimmäisessä videossa näytetään, että onnettomuuskuski on ajanut FSD päällä, mutta on ollut liian kauan antamatta vaadittavaa pientä ohjausvastetta rattiin ja auto on varoitusten jälkeen kytkenyt FSD:n pois ja alkanut hidastaa. Mutta se on vain arvaus. Onhan kuski myös saattanut ajaa ilman FSD:tä vaikka sanookin ajaneensa se päällä. En tiedä, onko FSD aktiivisena olo todennettu jo. Auton datastahan sen näkee jälkikäteen.

    Onnettomuustiheyksiä jos verrataan, niin luulen bemareita syttyneen tuleen pelkästään Suomessa enemmän kuin oikeasti Autopilotin takia sattuneita onnettomuuksia on tapahtunut Tesloille maailmassa. En silti lähtisi vaatimaan bemareita pois liikenteestä.

    Teslan autopilotin syyttäminen on tietysti kuskillekin kätevää: en se ollut minä, vaan minun auto.

    Olen ajanut 2,5 vuotta Teslalla ja pitänyt automaattiohjauksen päällä lähes aina eikä minulla ole ollut edes läheltä piti tilanteita. Tesla ei aja autonomisesti ja joudun useinkin ottamaan ohjauksen itselleni, mutta ilman dramatiikkaa.

    Missä kohtaa on vaadin, että Teslat pitäsi poistaa liikenteestä? Kyselin vian korjaamisesta ja viittasin yleisesti tunnistettuihin haamujarrutuksiin, mutta unohdin ihan....eihän Teslassa mitään vikaa ole koskaan. TM toimittajat vain kuvitelee niitä, ja mustamaalajat kirjoittelee niistä lukuisille foorumeille. Oma mielipiteeni on kyllä (hieman) eriävä, mutta tämä lienee vielä keskustelupalstalla sallittua.

      1
  • muokattu 14.01.2023 23:49

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Ehkä tapauksesta on jossain julkaistu enemmän tietoa, mutta tämän jutun perusteella ei voi tietää, että Tesla ajaisi autopilot tai FSD -päällä. Minusta myös näyttää, että Tesla alkaa hidastaa jo ennen kuin se on vaihtanut kaistaa. En tiedä, miltä täysjarrutus näyttää, mutta videolla ei minun mielestä tapahdu täysjarrutusta. Jotain hämminkiä tapahtuu, mutta kyllä autoille sattuu aina silloin tällöin teknisiä vikoja. Bemarit esim. syttyvät tuleen tämän tästä ja onko olemassa automerkkiä, jonka kolaritilastossa olisi nolla.

    Minun kokemuksen mukaan Tesla ei videolla näkyvällä liikennetiheydellä tekisi automatiikalla kaistanvaihtoa eikä se ainakaan Suomessa tee sitä täysin automaattisesti muutenkaan vaan pyytää kuskilta luvan ensin.

    En tiedä onko perspektiivistä johtuvaa, mutta minusta Tesla alkaa jäädä jälkeen edellä ajavasta ennen kuin se edes vaihtaa kaistaa.

    Mutta hei tiheässä liikenteessä vasemmalle kaistalle toisen eteen ja auto seis, ja sinusta kaikki ok?! Ko. kuljettajalle tulee tuosta kunnon sakot toki, ei siinä mikään selitys pelasta. Mutta ihmetten, että kun Teslan ajoavustimien viallinen toiminta on kertomusten mukaan hyvin yleistä, niin minkään maan viranomainen ei reagoi asiaan millään lailla. Sanotaan vain, että kuljettaja vastaa ajosta. Mutta toki yllättäähän se kokeenkin kuskinkin, kun auto alkaa säätämään omiaan kesken kaiken. Mielestäni tälläisestä pitäisi laittaa autonvalmistajan systeemit selvitykseen ja vian korjaus tietty kaikkin valmistajan kustannuksella. Jos vika ei selviä ja sitä ei voi korjata, niin takaisinkutsu ja järjestelmän poisto valmistajan toimesta, kun pakollisesta varusteesta ei ole kyse. Esim viitauksesi palaviin bemareihin on johtanut takaisinkutsuihin ja korjauksiin, mikä on ihan oikein.

    Alla olevassa ensimmäisessä linkissä on juttua tuohon ketjukolariin liittyen ja jälkimmäisessä onnettomuustilastoista mittarina maileja per onnettomuus. Teslat, joissa Autopilot on ollut päällä, ovat joutuneet huomattavasti harvemmin onnettomuuksiin kuin Teslat, joissa ei ole ollut. Vertailussa myös USAn keskimääräinen mailia per onnettomuus, joka on vielä heikompi tulos kuin kahdella em. mainitulla

    https://www.teslarati.com/tesla-owner-media-accident-fsd-beta/

    https://www.teslarati.com/tesla-q3-2022-safety-report/

    Tuon kolarin tutkinta on vielä tekemättä ja siksi ei siihen olisi syytä ottaa kantaakaan. Bemarin tulipalo on helpommin havaittava vikatilanne kuin videolla näkyvän tapahtuman varsinainen syy. Yksi mahdollisuus on, että on käynyt niin kuin ekan linkin artikkelin jälkimmäisessä videossa näytetään, että onnettomuuskuski on ajanut FSD päällä, mutta on ollut liian kauan antamatta vaadittavaa pientä ohjausvastetta rattiin ja auto on varoitusten jälkeen kytkenyt FSD:n pois ja alkanut hidastaa. Mutta se on vain arvaus. Onhan kuski myös saattanut ajaa ilman FSD:tä vaikka sanookin ajaneensa se päällä. En tiedä, onko FSD aktiivisena olo todennettu jo. Auton datastahan sen näkee jälkikäteen.

    Onnettomuustiheyksiä jos verrataan, niin luulen bemareita syttyneen tuleen pelkästään Suomessa enemmän kuin oikeasti Autopilotin takia sattuneita onnettomuuksia on tapahtunut Tesloille maailmassa. En silti lähtisi vaatimaan bemareita pois liikenteestä.

    Teslan autopilotin syyttäminen on tietysti kuskillekin kätevää: en se ollut minä, vaan minun auto.

    Olen ajanut 2,5 vuotta Teslalla ja pitänyt automaattiohjauksen päällä lähes aina eikä minulla ole ollut edes läheltä piti tilanteita. Tesla ei aja autonomisesti ja joudun useinkin ottamaan ohjauksen itselleni, mutta ilman dramatiikkaa.

    Missä kohtaa on vaadin, että Teslat pitäsi poistaa liikenteestä? Kyselin vian korjaamisesta ja viittasin yleisesti tunnistettuihin haamujarrutuksiin, mutta unohdin ihan....eihän Teslassa mitään vikaa ole koskaan. TM toimittajat vain kuvitelee niitä, ja mreaustamaalajat kirjoittelee niistä lukuisille foorumeille. Oma mielipiteeni on kyllä (hieman) eriävä, mutta tämä lienee vielä keskustelupalstalla sallittua.

    Enhän sanonutkaan, että olisit vaatinut Tesloja pois liikenteestä. Tesla saa valtavasti julkisuutta sekä hyvässä että pahassa. Muistatko tapauksen, kun Tesla kiihdytti Pariisissa parisen vuotta sitten ja kolaroi mennessään. Kuski kertoi joutuneensa matkustajaksi. Onko koskaan julkistettu, mitä siinä todettiin tapahtuneen? Minä en ainakaan ole nähnyt uutista siitä kuten en monista muistakaan heti tapahtuman jälkeen isolla uutisoiduista onnettomuuksista, joissa Tesla on ollut osallisena. Ymmärrän, että ihmisille rakentuu mielikuvia Tesloista eri medioitten kautta. Toden mukaista kuvaa taitaa olla mahdoton saada ja kukin poimii isosta mediavirrasta omaa mielipidettään tukevia uutishippuja. Minä olen ilman muuta puolueellinen Teslan "kannattaja", mutta on minulla 93.000km omakohtainen kokemuskin toisin kuin useimmilla, jotka "tietävät" kaikenlaista median ansiosta.

    FSD/Autopilot -ohjelmista on sanottu, että ne aina välillä ottavat askeleen taakse ennen kuin taas kaksi askelta eteen. Sen tapaista olen minäkin ollut huomaavinani, että jotkut ominaisuudet joskus vähän taantuvat tilapäisesti ja sitten taas kehittyvät pidemmälle.

    Minulla on ollut kerran haamujarrutukseksi ehkä luokiteltava tapaus, kun auto oli havaitsevinaan jotain ja jarrutti voimakkaasti ilman, että itse huomasin mitään syytä. Ja kerran rankassa vesisateessa, siis todella rankassa, joka jo vähän tapauksen jälkeen hidasti koko motarin n. 60km/h nopeuteen (Jönköpingin lähellä), auto teki yllättävän käännön oikealle niin, että käänsin rattia vaistomaisesti vasemmalle ja automaattiohjaus lähti pois päältä. Jäi selvittämättä, mihin tilanne olisi päätynyt, jos olisin nukkunut kuskin penkillä joku riipus ratissa hämäämässä auton järjestelmää. Minun Teslassa ei vielä ole sisäkameraa niin kuin uudemmissa.

    Autoa ohjaava tietokone ei saa tehdä ollenkaan virheitä eli sen pitää olla paljon, paljon pätevämpi kuin ihmiskuski ja siksi Teslankaan ohjelmiston ei voi antaa ohjata autoa ilman kuljettajan valvontaa. Kun kuski toimii kuten pitää eli on koko ajan aktiivisena valvojana ja osallistuu auton ohjaamiseen tarpeen mukaan, saavutetaan parempi turvallisuus kuin pelkästään ihmiskuskin ajaessa. Ohjelmisto ei ole vielä valmis autonomiseen ajoon, joten Teslaa voi ajaa vain ihminen ja ohjelmisto yhdessä tai pelkästään ihminen. Joku voi kysyä, mitä ideaa on autoaattiohjauksessa, jos kerran kädet pitää olla ratilla. Minäkin ihmettelin sitä aluksi, mutta nyt olen niin tottunut antamaan auton ohjata vaikka pidänkin ratista kiinni, että käytän automaattiohjausta aina, kun olosuhteet sen sallivat. Näin talvella joutuua ajamaan käytännnössä ilman automaattiohjausta eikä vakkarikaan aina mene päälle tai se ajaa alennetulla nopeudella. Olen sitä mieltä, että minä ja ohjelmisto yhdessä reagoimme paremmin yllättäviin tilanteisiin. Kamerat katsovat auton ympärille koko ajan, minä en pysty niin laajaan näkökenttään kerrallaan.

      
  • Teslan kiihdytys Pariisissa osoittautui kuljettajan syyksi.

    No entä jos automaattisessa pysäköinnissä auto kolhiintuu (ahtaassa hallissa ilman kuljettajaa), maksaako Tesla vai otetaanko kaskosta?

      
  • @Vital kirjoitti:
    Teslan kiihdytys Pariisissa osoittautui kuljettajan syyksi.

    No entä jos automaattisessa pysäköinnissä auto kolhiintuu (ahtaassa hallissa ilman kuljettajaa), maksaako Tesla vai otetaanko kaskosta?

    Liikennevakuutus, korvaa toiselle aiheutetut vahingot.

      
  • @Vital kirjoitti:
    Teslan kiihdytys Pariisissa osoittautui kuljettajan syyksi.

    No entä jos automaattisessa pysäköinnissä auto kolhiintuu (ahtaassa hallissa ilman kuljettajaa), maksaako Tesla vai otetaanko kaskosta?

    Pitäisi oikeastaan kysyä vakuutusyhtiöltä. En ole koskaan käyttänyt automaattista pysäköintiä. Minulla oli sellainen Volvossakin, mutta en ikinä kokeillut.

      
  • muokattu 15.01.2023 20:57

    Kenellekään ei ole uutinen, että Tesla on jo vuosia myynyt olematonta autonomisen ajamisen ominaisuutta, huolimatta siitä, että toiminto ei ole laillinen missään, eikä se toimi nyt eikä tulevaisuudessakaan ja se aiheuttaa jatkuvia onnettomuuksia.

    Mutta kuinka tämä selitetään? Tilatessaan Y-malliin ”Performance Brakes” -lisävarusteen asiakas saa takajarruihin aitojen Brembojen sijaan muovikuoret, joilla perusjarrut on naamioitu Bremboiksi?

    https://electrifynews.com/news/tesla-cuts-corners-on-performance-brakes/

    Tuotevastuu ei toki koske Elon Muskia, se nyt on selvää, mutta tästähän voisi moni muukin autonvalmistaja ottaa mallia katteiden kohentamiseksi. Laitetaan V6 V8:n tilalle Mustangiin ja kuoret päälle. M-sarjan BMW-plagiaatteja liikkuu snagereilla paljon, mutta voisihan tehdas tehdä niitä itsekin, jne, jne.

      1
  • @PiiJei kirjoitti:
    Kenellekään ei ole uutinen, että Tesla on jo vuosia myynyt olematonta autonomisen ajamisen ominaisuutta, huolimatta siitä, että toiminto ei ole laillinen missään, eikä se toimi nyt eikä tulevaisuudessakaan ja se aiheuttaa jatkuvia onnettomuuksia.

    Mutta kuinka tämä selitetään? Tilatessaan Y-malliin ”Performance Brakes” -lisävarusteen asiakas saa takajarruihin aitojen Brembojen sijaan muovikuoret, joilla perusjarrut on naamioitu Bremboiksi?

    https://electrifynews.com/news/tesla-cuts-corners-on-performance-brakes/

    Tuotevastuu ei toki koske Elon Muskia, se nyt on selvää, mutta tästähän voisi moni muukin autonvalmistaja ottaa mallia katteiden kohentamiseksi. Laitetaan V6 V8:n tilalle Mustangiin ja kuoret päälle. M-sarjan BMW-plagiaatteja liikkuu snagereilla paljon, mutta voisihan tehdas tehdä niitä itsekin, jne, jne.

    Onko ostajalle siis luvattu, että saa Brembon jarrut? Sinänsä ei taida jarrujen valmistajalla väliä ja koko autoala on halpojen ratkaisujen naamioimista muovi- ja peltikuorilla.

      
  • Eksyin Teslan tilaussivuille ja tein havainnon, että Model X Dual motor maksaa noin tuplasti vrt Model Y Performance. Onko tähän jollain tietoa onko kyse vain siitä, että Model X ei saada valmistettua linjoilta ja näin vähemmästä voluumista voidaan pyytää sellaista hintaa joka vähentää kysyntää. Toki X on isompi, mutta ei taida kaikkea saada tuplasti vrt Y. Comments?

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:
    Eksyin Teslan tilaussivuille ja tein havainnon, että Model X Dual motor maksaa noin tuplasti vrt Model Y Performance. Onko tähän jollain tietoa onko kyse vain siitä, että Model X ei saada valmistettua linjoilta ja näin vähemmästä voluumista voidaan pyytää sellaista hintaa joka vähentää kysyntää. Toki X on isompi, mutta ei taida kaikkea saada tuplasti vrt Y. Comments?

    Onko mersun isot mallit kalliita siksi, että myyntiä halutaan rajoittaa? Model X on edelleen halvempi kuin se oli ennen vuoden 2019 hinnan alennuksia.

    Model Y on kyllä houkutteleva malli ja nyt entistä edullisempi. Eikun kaippaan hakemaan omasi! Koeaja samalla X niin saat käsityksen autojen erovaisuuksista. Minun käyttöön X on parempi juuri siksi, että se on isompi. Ero on ihan selkeä tavarankuljetuksessa. Siis 5-paikkainen X vs Y.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Eksyin Teslan tilaussivuille ja tein havainnon, että Model X Dual motor maksaa noin tuplasti vrt Model Y Performance. Onko tähän jollain tietoa onko kyse vain siitä, että Model X ei saada valmistettua linjoilta ja näin vähemmästä voluumista voidaan pyytää sellaista hintaa joka vähentää kysyntää. Toki X on isompi, mutta ei taida kaikkea saada tuplasti vrt Y. Comments?

    Onko mersun isot mallit kalliita siksi, että myyntiä halutaan rajoittaa? Model X on edelleen halvempi kuin se oli ennen vuoden 2019 hinnan alennuksia.

    Model Y on kyllä houkutteleva malli ja nyt entistä edullisempi. Eikun kaippaan hakemaan omasi! Koeaja samalla X niin saat käsityksen autojen erovaisuuksista. Minun käyttöön X on parempi juuri siksi, että se on isompi. Ero on ihan selkeä tavarankuljetuksessa. Siis 5-paikkainen X vs Y.

    Muistelen, että sinun perheessä löytyy molemmat. Kaipasin jotain vähän selkeämpää kuin vertaus mersuihin, esim. e- malli vs s-malli. Noissahan mersuissa on eroja ominaisuuksissa, joita saa rahalla, paljon muutakin kuin paremmat jalkatilat taakse. Jos laitat Y:n ja X:n vierekkäin, haluaisitko X:n edelleen kun ehtona olisi, että Y:n hinnan lisäksi tarvitaan 60 tonnia lisää rahaa. Performance vs Dual motor lienee suorituskyvyssä lähellä?

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Eksyin Teslan tilaussivuille ja tein havainnon, että Model X Dual motor maksaa noin tuplasti vrt Model Y Performance. Onko tähän jollain tietoa onko kyse vain siitä, että Model X ei saada valmistettua linjoilta ja näin vähemmästä voluumista voidaan pyytää sellaista hintaa joka vähentää kysyntää. Toki X on isompi, mutta ei taida kaikkea saada tuplasti vrt Y. Comments?

    Onko mersun isot mallit kalliita siksi, että myyntiä halutaan rajoittaa? Model X on edelleen halvempi kuin se oli ennen vuoden 2019 hinnan alennuksia.

    Model Y on kyllä houkutteleva malli ja nyt entistä edullisempi. Eikun kaippaan hakemaan omasi! Koeaja samalla X niin saat käsityksen autojen erovaisuuksista. Minun käyttöön X on parempi juuri siksi, että se on isompi. Ero on ihan selkeä tavarankuljetuksessa. Siis 5-paikkainen X vs Y.

    Muistelen, että sinun perheessä löytyy molemmat. Kaipasin jotain vähän selkeämpää kuin vertaus mersuihin, esim. e- malli vs s-malli. Noissahan mersuissa on eroja ominaisuuksissa, joita saa rahalla, paljon muutakin kuin paremmat jalkatilat taakse. Jos laitat Y:n ja X:n vierekkäin, haluaisitko X:n edelleen kun ehtona olisi, että Y:n hinnan lisäksi tarvitaan 60 tonnia lisää rahaa. Performance vs Dual motor lienee suorituskyvyssä lähellä?

    Y ja X ovat eri autoja. Kuten S ja 3. Minun X maksoi 97.000,- enkä tiedä, mitä uudessa X:ssä on eroja minun autoon.

    Minun X:n ja vuoden 2021 Y:n välillä varusteissa suurimmat erot ovat, että X:ssä on ilmajousitus tason säädöllä ja automaattiset etuovet. Ja tietysti mahtavat västäräkinsiipi -takaovet, jotka ovat paitsi erittäin käytännölliset myös uniikit hienot verrattuna perinteisiin auton oviin.

    X on isompi ja tarjoaa paremmat tilat sekä matkustamossa että tavaratiloissa takana ja edessä.

    Koska X ja Y ovat eri autoja ei ole kyse siitä, että Y olisi ikään kuin perusmalli ja sitten X:ässä olisi sen päälle lisätty sitä sun tätä.

    Suorituskyky Tesloissa on niin hyvä, että on ihan sama, minkä mallin ottaa. Varmasti riittää. Minun X:n ja vaimon Y:n WLTP toimintamatka on sama, mutta X:ssä 100kWh akku ja Y:ssä 75kWh. Y:ssä on lämpöpumppu, minun autossa ei ole.

    Ohjelmisto autoissa on samanlainen paitsi, että minun autoon ei ole tullut kaikkia ominaisuuksia, mitä Y:ssä on. Uusissa X ja S malleissa on samat kuin Y:ssä. Minulta puuttuu esim. mahdollisuus katsoa puhelimesta live-kuvaa auton ympäriltä, kun auto on parkissa. Omituista sikäli, että minun autossa on kuitenkin tarvittava hardware. Vanhemmissa Tesloissa, joissa om Mobileyen softa, on vain yksi etukamera, kun minun autossa on tuulilasissa kolme ja lisäksi lokasuojissa + keskipilarissa. Minulla on siis nuo kaikki kamerat. Samoin minun auto ei avaa näytölle kuolleen kulman kuvaa fender-kamerasta kuten Y:ssä tapahtuu.

    Olisin saattanut ostaa Y:n hintapoliittisista syistä, jos sellainen olisi ollut saatavana silloin 2020.

    Voi olla, että seuraavaksi vaihdan Y:hyn edelleen hintapoliittisista syistä, mutta kyllä haluaisin nimenomaan X:n. Nyt ei ole kiirettä vaihtaa, joten pitää kuulostella ja katsella kuinka tilanteet kehittyy.

      1
  • @Jorma L2 kirjoitti:
    Eksyin Teslan tilaussivuille ja tein havainnon, että Model X Dual motor maksaa noin tuplasti vrt Model Y Performance. Onko tähän jollain tietoa onko kyse vain siitä, että Model X ei saada valmistettua linjoilta ja näin vähemmästä voluumista voidaan pyytää sellaista hintaa joka vähentää kysyntää. Toki X on isompi, mutta ei taida kaikkea saada tuplasti vrt Y. Comments?

    X:n hinnat tulevat laskemaan Euroopassakin, kunhan kiireisimmiltä on otettu rahat pois kuleksimasta. Suomessa LR maksaa alk 127 t€ ja Plaid alk 147 t€. Jenkeissä noita on ollut jo pidempään myynnissä ja hinnat 110 & 120 t$ + osavaltiokohtaiset verot.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit