@Quu kirjoitti:
Merkittävä autolehti Moottori koeajon tuntemuksia/mielipiteitä.
Ohjaus on turhan nopea ja reagointi kaasupolkimeen yllättävän kulmikasta
Alustassa suurimpana harmituksen kohteena ovat lisävarusteiset 20-tuumaiset pyörät, jotka tekevät Model Y:stä sietämättömän ravistimen. Perussileällä asvaltilla auto tärisee omiaan, ja raitiovaunukiskot ylitetään rysähtämällä. Äänieristyksen suhteen Y on perushyvä, joskin rengasmelun lisäksi matkustamoon kantautuu melko voimakasta sähkömoottorien vihellystä.
Tekstistä näkee, että ainakaan kirjoittaja ei ole merkittävä toimittaja ja tokkopa lehtikään mitenkään merkittävä on. Suomessa kaikki piirit ovat pienen puoleisia ja tekstit samantapaisia. Minun ei tarvitse lukea lehdistä vaan ajan autolla ihan itse ja tiedän millainen se on. Normaalilla perusasfaltilla se ei ravista ollenkaan vaan menee tasaisesti ja ohjautuu täsmällisesti. Ennen Model Y:tä meillä oli XC40 eikä niiden ajamisessa huomannut mitään eroa. Tietenkin ilmajousitettu Model X on pehmeämpi kuin Y.
TM:n testeissä näyttää olevan varsinaisen testaamisen kuten mittausten tekemisen lisäksi aina osio, jossa toimittajat sitten kirjoittavat pokkana ihan subjektiivista tekstiä, jota ohjaa heidän omat mieltymyksensä ja ehkä palkanmaksajan näkemykset unohtamatta kaikenlaisia jokereita. Lopulta testien tulos on pelkkien mielipiteiden ilmaisu, koska tarvittaessa mielikin huono suoritus jossain asiassa voidaan selittää pois ja inhokin hyvä suoritus häivytetään näkökulman ja tekstin kirjoittajan vallan avulla.
@HybridRules kirjoitti:
Oletteko muuten huomanneet, että TM:n ankarasta kampanjoinnista huolimatta Model Y käy melko hyvin kaupaksi. TM on perinneautojen äänitorvi, mutta osaavat kuluttajat itsekin arvioida asioita.
Joo, en olisi uskonut että Teslasta tulee tämän vuosikymmenen Lada. Niitä ostetaan kun ei muutakaan oikein saa, eritoten täyssähköistä.
Jos Elon tekee vielä vähän hinnankorjausta alaspäin, on homma siltäkin osin kunnossa.
O tempora, o mores.
Tästä kommentista huomaa hyvin, että TM kirjoittaa juttuja omalle lukijakunnalleen, mikä tietysti on toisaalta ihan ymmärrettävää lehdelle, joka ei pyrikään tiedon välittämiseen sen kummemmin.
Ota nyt hyvä mies pääsi pois pensaasta. Vai miten kommenttini on yhdistettävissä lehteen?
Kommenttisi asennemaailma edustaa tietynlaista kuplaa ja olet osa TM:n lukijakuntaa, jolle TM juttunsa kohdistaa saadakseen lehteä myytyä mahdollisimman paljon. Lehden kannattaa myötäillä lukijoidensa näkemyksiä ja toisaalta perinneautovalmistajat tuovat mainospaikkoja ostaessaan merkittävästi tuloja lehdelle. Sellainen lehti, millainen lukijakunta ja sen lauluja lehti laulaa, ketkä siitä parhaiten maksavat. Yksittäisenä kommentoijana et tietenkään vaikuta TM:n sisältöön mitenkään, mutta koska teitä on kerääntynyt lehden fanikuntakuplaan paljon, niin osana sitä ryhmää sinäkin vaikutat.
Ei kun täytyy miehen kaivautua syvemmälle, aikamoista.
Avaappa nyt edes vähän asennemaailmaa? Kommenttiin liittyen.
Kai tämän alan lehden nyt edes jollain tasolla kuuluu kohdistaa juttunsa autoihin? Teslakin vissiin kuitenkin kuuluu autoihin? Mielestäsi tosin johonkin ylempään spesiaaliluokkaan?
Mainokset? Jäävät kohdaltani varsin pienelle huomiolle. Siltä osin Teslan mainostattomuus ei vaikuta minuun.
Mielestäsi on myöskin automarkkinat ilmeisesti hyvässä tilanteessa? Uusia autoja saa lyhyellä toimitusajalla, ja markkina vetää merkeistä, malleista ja käyttövoimista riippumatta?
Lukisin mielelläni kattavia vertailuja eri merkkien välillä, ja saisi niissä olla Teslakin mukana mutta jotenkin pl. talvivertailu, ne ovat kutistuneet 4-5 auton minitesteiksi. Nyt enää huippusähkäreiden testiin ei löydetty kuin 3 autoa.
@HybridRules kirjoitti:
Oletteko muuten huomanneet, että TM:n ankarasta kampanjoinnista huolimatta Model Y käy melko hyvin kaupaksi. TM on perinneautojen äänitorvi, mutta osaavat kuluttajat itsekin arvioida asioita.
Joo, en olisi uskonut että Teslasta tulee tämän vuosikymmenen Lada. Niitä ostetaan kun ei muutakaan oikein saa, eritoten täyssähköistä.
Jos Elon tekee vielä vähän hinnankorjausta alaspäin, on homma siltäkin osin kunnossa.
O tempora, o mores.
Tästä kommentista huomaa hyvin, että TM kirjoittaa juttuja omalle lukijakunnalleen, mikä tietysti on toisaalta ihan ymmärrettävää lehdelle, joka ei pyrikään tiedon välittämiseen sen kummemmin.
Ota nyt hyvä mies pääsi pois pensaasta. Vai miten kommenttini on yhdistettävissä lehteen?
Kommenttisi asennemaailma edustaa tietynlaista kuplaa ja olet osa TM:n lukijakuntaa, jolle TM juttunsa kohdistaa saadakseen lehteä myytyä mahdollisimman paljon. Lehden kannattaa myötäillä lukijoidensa näkemyksiä ja toisaalta perinneautovalmistajat tuovat mainospaikkoja ostaessaan merkittävästi tuloja lehdelle. Sellainen lehti, millainen lukijakunta ja sen lauluja lehti laulaa, ketkä siitä parhaiten maksavat. Yksittäisenä kommentoijana et tietenkään vaikuta TM:n sisältöön mitenkään, mutta koska teitä on kerääntynyt lehden fanikuntakuplaan paljon, niin osana sitä ryhmää sinäkin vaikutat.
Ei kun täytyy miehen kaivautua syvemmälle, aikamoista.
Avaappa nyt edes vähän asennemaailmaa? Kommenttiin liittyen.
Kai tämän alan lehden nyt edes jollain tasolla kuuluu kohdistaa juttunsa autoihin? Teslakin vissiin kuitenkin kuuluu autoihin? Mielestäsi tosin johonkin ylempään spesiaaliluokkaan?
Mainokset? Jäävät kohdaltani varsin pienelle huomiolle. Siltä osin Teslan mainostattomuus ei vaikuta minuun.
Mielestäsi on myöskin automarkkinat ilmeisesti hyvässä tilanteessa? Uusia autoja saa lyhyellä toimitusajalla, ja markkina vetää merkeistä, malleista ja käyttövoimista riippumatta?
Lukisin mielelläni kattavia vertailuja eri merkkien välillä, ja saisi niissä olla Teslakin mukana mutta jotenkin pl. talvivertailu, ne ovat kutistuneet 4-5 auton minitesteiksi. Nyt enää huippusähkäreiden testiin ei löydetty kuin 3 autoa.
Ajatellaan nyt vaikka heppua Elon Musk. Enemmän tai vähemmän johtotehtävissä yhtiöissä Tesla, Starlink, SpaceX, Neuralink, Boring Company ja nyttemmin vielä Twitter.
TM puhuu Muskista kuin mistä tahansa jokerista. Kirjoittaa isolla otsikolla mm., että Musk hourailee. Kirjoittaa vähän samaan malliin kuin joku huonokäytöksinen katujätkä kirjoittaisi. Musk jakaa mielipiteitä, mutta tekniikan alan lehden luulisi suhtautuvan kunnioittavammin ja arvostavammin heppuun, joka on tehnyt merkittävää uutta tekniikkaa edistävää työtä.
Tesloja koskevissa arvosteluissa tai artikkeleissa ei kirjoiteta juuri mitään teslojen positiivisista puolista, mutta tehdään suuria otsikoita erilaisista huhuista ja väittämistä, joita maailmalla liikkuu.
En nyt enää muista tarkkaan talviautotestiä, jossa Teslaa lytättiin, mutta sen muistan, että negatiiviset asiat Y:stä olivat toimittajien omia mielipiteitä ja väittämiä ja että varsinaisissa testeissä Model Y menestyi ihan hyvin. Artikkelin julkaisussa sitten reviteltiin toimittajien omia juttuja ja yleisö eli TM:n lukijat sun muut jokerit taputtivat pieniä karvaisia käsiään, että hyvin sanottu! TM:n toimittajat ja lukijakunta hykertelivät keskenään, että siitäs sait Tesla. Kuten nähdään, TM:n kuplan ulkopuolella Model Y on ihan suosittu auto. TM tarjoaa karkkia lukijoilleen, jotka pääosin ovat suuntautuneet Teslaa vastaan, kuten esim. sinä.
@HybridRules kirjoitti:
Oletteko muuten huomanneet, että TM:n ankarasta kampanjoinnista huolimatta Model Y käy melko hyvin kaupaksi. TM on perinneautojen äänitorvi, mutta osaavat kuluttajat itsekin arvioida asioita.
Joo, en olisi uskonut että Teslasta tulee tämän vuosikymmenen Lada. Niitä ostetaan kun ei muutakaan oikein saa, eritoten täyssähköistä.
Jos Elon tekee vielä vähän hinnankorjausta alaspäin, on homma siltäkin osin kunnossa.
O tempora, o mores.
Tästä kommentista huomaa hyvin, että TM kirjoittaa juttuja omalle lukijakunnalleen, mikä tietysti on toisaalta ihan ymmärrettävää lehdelle, joka ei pyrikään tiedon välittämiseen sen kummemmin.
Ota nyt hyvä mies pääsi pois pensaasta. Vai miten kommenttini on yhdistettävissä lehteen?
Kommenttisi asennemaailma edustaa tietynlaista kuplaa ja olet osa TM:n lukijakuntaa, jolle TM juttunsa kohdistaa saadakseen lehteä myytyä mahdollisimman paljon. Lehden kannattaa myötäillä lukijoidensa näkemyksiä ja toisaalta perinneautovalmistajat tuovat mainospaikkoja ostaessaan merkittävästi tuloja lehdelle. Sellainen lehti, millainen lukijakunta ja sen lauluja lehti laulaa, ketkä siitä parhaiten maksavat. Yksittäisenä kommentoijana et tietenkään vaikuta TM:n sisältöön mitenkään, mutta koska teitä on kerääntynyt lehden fanikuntakuplaan paljon, niin osana sitä ryhmää sinäkin vaikutat.
Ei kun täytyy miehen kaivautua syvemmälle, aikamoista.
Avaappa nyt edes vähän asennemaailmaa? Kommenttiin liittyen.
Kai tämän alan lehden nyt edes jollain tasolla kuuluu kohdistaa juttunsa autoihin? Teslakin vissiin kuitenkin kuuluu autoihin? Mielestäsi tosin johonkin ylempään spesiaaliluokkaan?
Mainokset? Jäävät kohdaltani varsin pienelle huomiolle. Siltä osin Teslan mainostattomuus ei vaikuta minuun.
Mielestäsi on myöskin automarkkinat ilmeisesti hyvässä tilanteessa? Uusia autoja saa lyhyellä toimitusajalla, ja markkina vetää merkeistä, malleista ja käyttövoimista riippumatta?
Lukisin mielelläni kattavia vertailuja eri merkkien välillä, ja saisi niissä olla Teslakin mukana mutta jotenkin pl. talvivertailu, ne ovat kutistuneet 4-5 auton minitesteiksi. Nyt enää huippusähkäreiden testiin ei löydetty kuin 3 autoa.
Ajatellaan nyt vaikka heppua Elon Musk. Enemmän tai vähemmän johtotehtävissä yhtiöissä Tesla, Starlink, SpaceX, Neuralink, Boring Company ja nyttemmin vielä Twitter.
TM puhuu Muskista kuin mistä tahansa jokerista. Kirjoittaa isolla otsikolla mm., että Musk hourailee. Kirjoittaa vähän samaan malliin kuin joku huonokäytöksinen katujätkä kirjoittaisi. Musk jakaa mielipiteitä, mutta tekniikan alan lehden luulisi suhtautuvan kunnioittavammin ja arvostavammin heppuun, joka on tehnyt merkittävää uutta tekniikkaa edistävää työtä.
Tesloja koskevissa arvosteluissa tai artikkeleissa ei kirjoiteta juuri mitään teslojen positiivisista puolista, mutta tehdään suuria otsikoita erilaisista huhuista ja väittämistä, joita maailmalla liikkuu.
En nyt enää muista tarkkaan talviautotestiä, jossa Teslaa lytättiin, mutta sen muistan, että negatiiviset asiat Y:stä olivat toimittajien omia mielipiteitä ja väittämiä ja että varsinaisissa testeissä Model Y menestyi ihan hyvin. Artikkelin julkaisussa sitten reviteltiin toimittajien omia juttuja ja yleisö eli TM:n lukijat sun muut jokerit taputtivat pieniä karvaisia käsiään, että hyvin sanottu! TM:n toimittajat ja lukijakunta hykertelivät keskenään, että siitäs sait Tesla. Kuten nähdään, TM:n kuplan ulkopuolella Model Y on ihan suosittu auto. TM tarjoaa karkkia lukijoilleen, jotka pääosin ovat suuntautuneet Teslaa vastaan, kuten esim. sinä.
Eipä tuosta juurikaan asiaan liittyvää sisältöä löydä, vittuilun kun suodattaa pois niin melko tyhjäksi jää.
Täytyykö pyytää toimitusta testaamaan myös autoyhtiöitten toimitusjohtajat/ omistajat, niin ei tunne Musk itseään kaltoinkohdelluksi ainakaan ilman vertailukohtaa?
@HybridRules kirjoitti:
Oletteko muuten huomanneet, että TM:n ankarasta kampanjoinnista huolimatta Model Y käy melko hyvin kaupaksi. TM on perinneautojen äänitorvi, mutta osaavat kuluttajat itsekin arvioida asioita.
Joo, en olisi uskonut että Teslasta tulee tämän vuosikymmenen Lada. Niitä ostetaan kun ei muutakaan oikein saa, eritoten täyssähköistä.
Jos Elon tekee vielä vähän hinnankorjausta alaspäin, on homma siltäkin osin kunnossa.
O tempora, o mores.
Tästä kommentista huomaa hyvin, että TM kirjoittaa juttuja omalle lukijakunnalleen, mikä tietysti on toisaalta ihan ymmärrettävää lehdelle, joka ei pyrikään tiedon välittämiseen sen kummemmin.
Ota nyt hyvä mies pääsi pois pensaasta. Vai miten kommenttini on yhdistettävissä lehteen?
Kommenttisi asennemaailma edustaa tietynlaista kuplaa ja olet osa TM:n lukijakuntaa, jolle TM juttunsa kohdistaa saadakseen lehteä myytyä mahdollisimman paljon. Lehden kannattaa myötäillä lukijoidensa näkemyksiä ja toisaalta perinneautovalmistajat tuovat mainospaikkoja ostaessaan merkittävästi tuloja lehdelle. Sellainen lehti, millainen lukijakunta ja sen lauluja lehti laulaa, ketkä siitä parhaiten maksavat. Yksittäisenä kommentoijana et tietenkään vaikuta TM:n sisältöön mitenkään, mutta koska teitä on kerääntynyt lehden fanikuntakuplaan paljon, niin osana sitä ryhmää sinäkin vaikutat.
Ei kun täytyy miehen kaivautua syvemmälle, aikamoista.
Avaappa nyt edes vähän asennemaailmaa? Kommenttiin liittyen.
Kai tämän alan lehden nyt edes jollain tasolla kuuluu kohdistaa juttunsa autoihin? Teslakin vissiin kuitenkin kuuluu autoihin? Mielestäsi tosin johonkin ylempään spesiaaliluokkaan?
Mainokset? Jäävät kohdaltani varsin pienelle huomiolle. Siltä osin Teslan mainostattomuus ei vaikuta minuun.
Mielestäsi on myöskin automarkkinat ilmeisesti hyvässä tilanteessa? Uusia autoja saa lyhyellä toimitusajalla, ja markkina vetää merkeistä, malleista ja käyttövoimista riippumatta?
Lukisin mielelläni kattavia vertailuja eri merkkien välillä, ja saisi niissä olla Teslakin mukana mutta jotenkin pl. talvivertailu, ne ovat kutistuneet 4-5 auton minitesteiksi. Nyt enää huippusähkäreiden testiin ei löydetty kuin 3 autoa.
Ajatellaan nyt vaikka heppua Elon Musk. Enemmän tai vähemmän johtotehtävissä yhtiöissä Tesla, Starlink, SpaceX, Neuralink, Boring Company ja nyttemmin vielä Twitter.
TM puhuu Muskista kuin mistä tahansa jokerista. Kirjoittaa isolla otsikolla mm., että Musk hourailee. Kirjoittaa vähän samaan malliin kuin joku huonokäytöksinen katujätkä kirjoittaisi. Musk jakaa mielipiteitä, mutta tekniikan alan lehden luulisi suhtautuvan kunnioittavammin ja arvostavammin heppuun, joka on tehnyt merkittävää uutta tekniikkaa edistävää työtä.
Tesloja koskevissa arvosteluissa tai artikkeleissa ei kirjoiteta juuri mitään teslojen positiivisista puolista, mutta tehdään suuria otsikoita erilaisista huhuista ja väittämistä, joita maailmalla liikkuu.
En nyt enää muista tarkkaan talviautotestiä, jossa Teslaa lytättiin, mutta sen muistan, että negatiiviset asiat Y:stä olivat toimittajien omia mielipiteitä ja väittämiä ja että varsinaisissa testeissä Model Y menestyi ihan hyvin. Artikkelin julkaisussa sitten reviteltiin toimittajien omia juttuja ja yleisö eli TM:n lukijat sun muut jokerit taputtivat pieniä karvaisia käsiään, että hyvin sanottu! TM:n toimittajat ja lukijakunta hykertelivät keskenään, että siitäs sait Tesla. Kuten nähdään, TM:n kuplan ulkopuolella Model Y on ihan suosittu auto. TM tarjoaa karkkia lukijoilleen, jotka pääosin ovat suuntautuneet Teslaa vastaan, kuten esim. sinä.
Eipä tuosta juurikaan asiaan liittyvää sisältöä löydä, vittuilun kun suodattaa pois niin melko tyhjäksi jää.
Täytyykö pyytää toimitusta testaamaan myös autoyhtiöitten toimitusjohtajat/ omistajat, niin ei tunne Musk itseään kaltoinkohdelluksi ainakaan ilman vertailukohtaa?
Tuskin Musk edes tietää jonkun Tekniikan Maailma-lehden olemassaolosta. Ei sinun Muskista kannata olla huolissasi vaan TM:stä.
@HybridRules kirjoitti:
Ennen Model Y:tä meillä oli XC40 eikä niiden ajamisessa huomannut mitään eroa.
Ei sinusta ainakaan testaajaksi ole.
En ole sanonutkaan, että olisi. Jos TM ei olisi kirjoittanut Model Y:stä, niin en olisi ikinä tullut edes ajatelleeksi, että sen jousituksessa olisi jotain vialla. Ja jos siinä on, niin sitten on XC40-Volvossa yhtälailla. Jotain pilkunviilaus eroja voi löytää joku joka on olevinaan testaaja, mutta tavallinen käyttäjä ei huomaa mitään erityistä kummankaan auton jousituksessa.
Minusta ei ole testaajaksi, koska autossa pitää olla jotain oikeasti pielessä ennen kuin noteeraisin asian. Itselläni oli kauan sitten Mosse 1500 ja sen ajo-ominaisuuksissa kyllä saattoi sanoa olevan parannettavaa. Kerran ajoin sen sohjoisella maantiellä metsään, mutta kumma kyllä, ei käynyt mitään. Ei edes autoa tarvinnut sen jälkeen rempata. Oli siihen aikaan paksut nietokset teiden varsilla. Tippa-rellu ei myöskään ollut mikään toiveauto, mutta tuli sellaisellakin ajeltua jonkun verran.
Citroen Visa oli kolme vuotta työsuhdeautona. Siihen verrattuna Model Y:n jousitus on jäykkä, mutta ehkä Y:n jousitus on juurikin hyvä raskaalle ja tehokkaalle sähköautolle. Ainakin Model Y:llä on kiva ajaa pitkää matkaa.
@HybridRules kirjoitti:
Oletteko muuten huomanneet, että TM:n ankarasta kampanjoinnista huolimatta Model Y käy melko hyvin kaupaksi. TM on perinneautojen äänitorvi, mutta osaavat kuluttajat itsekin arvioida asioita.
Joo, en olisi uskonut että Teslasta tulee tämän vuosikymmenen Lada. Niitä ostetaan kun ei muutakaan oikein saa, eritoten täyssähköistä.
Jos Elon tekee vielä vähän hinnankorjausta alaspäin, on homma siltäkin osin kunnossa.
O tempora, o mores.
Tästä kommentista huomaa hyvin, että TM kirjoittaa juttuja omalle lukijakunnalleen, mikä tietysti on toisaalta ihan ymmärrettävää lehdelle, joka ei pyrikään tiedon välittämiseen sen kummemmin.
Ota nyt hyvä mies pääsi pois pensaasta. Vai miten kommenttini on yhdistettävissä lehteen?
Kommenttisi asennemaailma edustaa tietynlaista kuplaa ja olet osa TM:n lukijakuntaa, jolle TM juttunsa kohdistaa saadakseen lehteä myytyä mahdollisimman paljon. Lehden kannattaa myötäillä lukijoidensa näkemyksiä ja toisaalta perinneautovalmistajat tuovat mainospaikkoja ostaessaan merkittävästi tuloja lehdelle. Sellainen lehti, millainen lukijakunta ja sen lauluja lehti laulaa, ketkä siitä parhaiten maksavat. Yksittäisenä kommentoijana et tietenkään vaikuta TM:n sisältöön mitenkään, mutta koska teitä on kerääntynyt lehden fanikuntakuplaan paljon, niin osana sitä ryhmää sinäkin vaikutat.
Ei kun täytyy miehen kaivautua syvemmälle, aikamoista.
Avaappa nyt edes vähän asennemaailmaa? Kommenttiin liittyen.
Kai tämän alan lehden nyt edes jollain tasolla kuuluu kohdistaa juttunsa autoihin? Teslakin vissiin kuitenkin kuuluu autoihin? Mielestäsi tosin johonkin ylempään spesiaaliluokkaan?
Mainokset? Jäävät kohdaltani varsin pienelle huomiolle. Siltä osin Teslan mainostattomuus ei vaikuta minuun.
Mielestäsi on myöskin automarkkinat ilmeisesti hyvässä tilanteessa? Uusia autoja saa lyhyellä toimitusajalla, ja markkina vetää merkeistä, malleista ja käyttövoimista riippumatta?
Lukisin mielelläni kattavia vertailuja eri merkkien välillä, ja saisi niissä olla Teslakin mukana mutta jotenkin pl. talvivertailu, ne ovat kutistuneet 4-5 auton minitesteiksi. Nyt enää huippusähkäreiden testiin ei löydetty kuin 3 autoa.
Ajatellaan nyt vaikka heppua Elon Musk. Enemmän tai vähemmän johtotehtävissä yhtiöissä Tesla, Starlink, SpaceX, Neuralink, Boring Company ja nyttemmin vielä Twitter.
TM puhuu Muskista kuin mistä tahansa jokerista. Kirjoittaa isolla otsikolla mm., että Musk hourailee. Kirjoittaa vähän samaan malliin kuin joku huonokäytöksinen katujätkä kirjoittaisi. Musk jakaa mielipiteitä, mutta tekniikan alan lehden luulisi suhtautuvan kunnioittavammin ja arvostavammin heppuun, joka on tehnyt merkittävää uutta tekniikkaa edistävää työtä.
Tesloja koskevissa arvosteluissa tai artikkeleissa ei kirjoiteta juuri mitään teslojen positiivisista puolista, mutta tehdään suuria otsikoita erilaisista huhuista ja väittämistä, joita maailmalla liikkuu.
En nyt enää muista tarkkaan talviautotestiä, jossa Teslaa lytättiin, mutta sen muistan, että negatiiviset asiat Y:stä olivat toimittajien omia mielipiteitä ja väittämiä ja että varsinaisissa testeissä Model Y menestyi ihan hyvin. Artikkelin julkaisussa sitten reviteltiin toimittajien omia juttuja ja yleisö eli TM:n lukijat sun muut jokerit taputtivat pieniä karvaisia käsiään, että hyvin sanottu! TM:n toimittajat ja lukijakunta hykertelivät keskenään, että siitäs sait Tesla. Kuten nähdään, TM:n kuplan ulkopuolella Model Y on ihan suosittu auto. TM tarjoaa karkkia lukijoilleen, jotka pääosin ovat suuntautuneet Teslaa vastaan, kuten esim. sinä.
Eipä tuosta juurikaan asiaan liittyvää sisältöä löydä, vittuilun kun suodattaa pois niin melko tyhjäksi jää.
Täytyykö pyytää toimitusta testaamaan myös autoyhtiöitten toimitusjohtajat/ omistajat, niin ei tunne Musk itseään kaltoinkohdelluksi ainakaan ilman vertailukohtaa?
Tuskin Musk edes tietää jonkun Tekniikan Maailma-lehden olemassaolosta. Ei sinun Muskista kannata olla huolissasi vaan TM:stä.
Ei minulla ole agendaa olla huolissani sen paremmin kummastakaan.
Vähän lihaa luiden päälle odottelen edelleen aloittamassasi suunsoitossa minun puolueellisuudesta.
En ole tuottanut enkä kirjoittanut yhtään Teslan testiä tai koeajoa.
Kuinka paljon niitä Teslan hyviä puolia täytyy kehua että herralle se on riittävästi ? Entä heikkouksia? (jos niitä olisi) Saako niitä mainita?
@HybridRules kirjoitti:
Oletteko muuten huomanneet, että TM:n ankarasta kampanjoinnista huolimatta Model Y käy melko hyvin kaupaksi. TM on perinneautojen äänitorvi, mutta osaavat kuluttajat itsekin arvioida asioita.
Joo, en olisi uskonut että Teslasta tulee tämän vuosikymmenen Lada. Niitä ostetaan kun ei muutakaan oikein saa, eritoten täyssähköistä.
Jos Elon tekee vielä vähän hinnankorjausta alaspäin, on homma siltäkin osin kunnossa.
O tempora, o mores.
Tästä kommentista huomaa hyvin, että TM kirjoittaa juttuja omalle lukijakunnalleen, mikä tietysti on toisaalta ihan ymmärrettävää lehdelle, joka ei pyrikään tiedon välittämiseen sen kummemmin.
Ota nyt hyvä mies pääsi pois pensaasta. Vai miten kommenttini on yhdistettävissä lehteen?
Kommenttisi asennemaailma edustaa tietynlaista kuplaa ja olet osa TM:n lukijakuntaa, jolle TM juttunsa kohdistaa saadakseen lehteä myytyä mahdollisimman paljon. Lehden kannattaa myötäillä lukijoidensa näkemyksiä ja toisaalta perinneautovalmistajat tuovat mainospaikkoja ostaessaan merkittävästi tuloja lehdelle. Sellainen lehti, millainen lukijakunta ja sen lauluja lehti laulaa, ketkä siitä parhaiten maksavat. Yksittäisenä kommentoijana et tietenkään vaikuta TM:n sisältöön mitenkään, mutta koska teitä on kerääntynyt lehden fanikuntakuplaan paljon, niin osana sitä ryhmää sinäkin vaikutat.
Ei kun täytyy miehen kaivautua syvemmälle, aikamoista.
Avaappa nyt edes vähän asennemaailmaa? Kommenttiin liittyen.
Kai tämän alan lehden nyt edes jollain tasolla kuuluu kohdistaa juttunsa autoihin? Teslakin vissiin kuitenkin kuuluu autoihin? Mielestäsi tosin johonkin ylempään spesiaaliluokkaan?
Mainokset? Jäävät kohdaltani varsin pienelle huomiolle. Siltä osin Teslan mainostattomuus ei vaikuta minuun.
Mielestäsi on myöskin automarkkinat ilmeisesti hyvässä tilanteessa? Uusia autoja saa lyhyellä toimitusajalla, ja markkina vetää merkeistä, malleista ja käyttövoimista riippumatta?
Lukisin mielelläni kattavia vertailuja eri merkkien välillä, ja saisi niissä olla Teslakin mukana mutta jotenkin pl. talvivertailu, ne ovat kutistuneet 4-5 auton minitesteiksi. Nyt enää huippusähkäreiden testiin ei löydetty kuin 3 autoa.
Ajatellaan nyt vaikka heppua Elon Musk. Enemmän tai vähemmän johtotehtävissä yhtiöissä Tesla, Starlink, SpaceX, Neuralink, Boring Company ja nyttemmin vielä Twitter.
TM puhuu Muskista kuin mistä tahansa jokerista. Kirjoittaa isolla otsikolla mm., että Musk hourailee. Kirjoittaa vähän samaan malliin kuin joku huonokäytöksinen katujätkä kirjoittaisi. Musk jakaa mielipiteitä, mutta tekniikan alan lehden luulisi suhtautuvan kunnioittavammin ja arvostavammin heppuun, joka on tehnyt merkittävää uutta tekniikkaa edistävää työtä.
Tesloja koskevissa arvosteluissa tai artikkeleissa ei kirjoiteta juuri mitään teslojen positiivisista puolista, mutta tehdään suuria otsikoita erilaisista huhuista ja väittämistä, joita maailmalla liikkuu.
En nyt enää muista tarkkaan talviautotestiä, jossa Teslaa lytättiin, mutta sen muistan, että negatiiviset asiat Y:stä olivat toimittajien omia mielipiteitä ja väittämiä ja että varsinaisissa testeissä Model Y menestyi ihan hyvin. Artikkelin julkaisussa sitten reviteltiin toimittajien omia juttuja ja yleisö eli TM:n lukijat sun muut jokerit taputtivat pieniä karvaisia käsiään, että hyvin sanottu! TM:n toimittajat ja lukijakunta hykertelivät keskenään, että siitäs sait Tesla. Kuten nähdään, TM:n kuplan ulkopuolella Model Y on ihan suosittu auto. TM tarjoaa karkkia lukijoilleen, jotka pääosin ovat suuntautuneet Teslaa vastaan, kuten esim. sinä.
Eipä tuosta juurikaan asiaan liittyvää sisältöä löydä, vittuilun kun suodattaa pois niin melko tyhjäksi jää.
Täytyykö pyytää toimitusta testaamaan myös autoyhtiöitten toimitusjohtajat/ omistajat, niin ei tunne Musk itseään kaltoinkohdelluksi ainakaan ilman vertailukohtaa?
Tuskin Musk edes tietää jonkun Tekniikan Maailma-lehden olemassaolosta. Ei sinun Muskista kannata olla huolissasi vaan TM:stä.
Ei minulla ole agendaa olla huolissani sen paremmin kummastakaan.
Vähän lihaa luiden päälle odottelen edelleen aloittamassasi suunsoitossa minun puolueellisuudesta.
En ole tuottanut enkä kirjoittanut yhtään Teslan testiä tai koeajoa.
Kuinka paljon niitä Teslan hyviä puolia täytyy kehua että herralle se on riittävästi ? Entä heikkouksia? (jos niitä olisi) Saako niitä mainita?
Ihan muutaman hyvän puolen voisi mainita alkajaisiksi.
En ole ajatellutkaan, että olisit ollut Teslojen testeissä mukana.
Jos rimanalituskommenttisi Ladasta ei ole sinulta puolueellista, niin olet niin umpipöllö asiassa, että et edes itse huomaa. Mutta luulen kyllä, että se oli ihan tarkoituksellista v......ua.
Tietenkin Teslan heikkouksia saa mainita, mutta kuten kaikkien muidenkin automerkkien kohdalla, niin kohteliaasti ja rakentavasti. TM on kirjoittanut MY:n jousituksen olevan niin huono, ettei autolla voi kuvitella ajavansa vai oliko se, ettei halua ajaa tms. En muista tarkkaa sanamuotoa, mutta kuitenkin jousitus on niin huono, ettei sanotuksi saa.
Muistui mieleen se talvitestin vakionopeudensäädinjuttu. Siinä kohtaa olisi ollut oikein todeta Y:n vakkarin huono puoli, että se ei toimi lumipyryssä, mutta totuuden nimessä olisi samalla voinut todeta sen toimivan mallikkaasti selkeämmällä säällä. Teslan vakkari säätää nopeudet tien kaarteissa ja huomioi risteävän liikenteen risteyksissä ja siitä seuraa, että se ei tosiaan toimi (ei mene päälle), jos näkyvyys ei riitä.
Mutta TM tietää kaikenlaisten jokereiden odottavan luettavaa, jossa päästään oikein yhdessä taivastelemaan, kuinka huono auto Tesla onkaan, joten positiiviset asiat Teslasta pitää esittää negatiivisesta näkökulmasta ja negatiivisia asioita pitää erityisesti korostaa.
@HybridRules kirjoitti:
Oletteko muuten huomanneet, että TM:n ankarasta kampanjoinnista huolimatta Model Y käy melko hyvin kaupaksi. TM on perinneautojen äänitorvi, mutta osaavat kuluttajat itsekin arvioida asioita.
Joo, en olisi uskonut että Teslasta tulee tämän vuosikymmenen Lada. Niitä ostetaan kun ei muutakaan oikein saa, eritoten täyssähköistä.
Jos Elon tekee vielä vähän hinnankorjausta alaspäin, on homma siltäkin osin kunnossa.
O tempora, o mores.
Tästä kommentista huomaa hyvin, että TM kirjoittaa juttuja omalle lukijakunnalleen, mikä tietysti on toisaalta ihan ymmärrettävää lehdelle, joka ei pyrikään tiedon välittämiseen sen kummemmin.
Ota nyt hyvä mies pääsi pois pensaasta. Vai miten kommenttini on yhdistettävissä lehteen?
Kommenttisi asennemaailma edustaa tietynlaista kuplaa ja olet osa TM:n lukijakuntaa, jolle TM juttunsa kohdistaa saadakseen lehteä myytyä mahdollisimman paljon. Lehden kannattaa myötäillä lukijoidensa näkemyksiä ja toisaalta perinneautovalmistajat tuovat mainospaikkoja ostaessaan merkittävästi tuloja lehdelle. Sellainen lehti, millainen lukijakunta ja sen lauluja lehti laulaa, ketkä siitä parhaiten maksavat. Yksittäisenä kommentoijana et tietenkään vaikuta TM:n sisältöön mitenkään, mutta koska teitä on kerääntynyt lehden fanikuntakuplaan paljon, niin osana sitä ryhmää sinäkin vaikutat.
Ei kun täytyy miehen kaivautua syvemmälle, aikamoista.
Avaappa nyt edes vähän asennemaailmaa? Kommenttiin liittyen.
Kai tämän alan lehden nyt edes jollain tasolla kuuluu kohdistaa juttunsa autoihin? Teslakin vissiin kuitenkin kuuluu autoihin? Mielestäsi tosin johonkin ylempään spesiaaliluokkaan?
Mainokset? Jäävät kohdaltani varsin pienelle huomiolle. Siltä osin Teslan mainostattomuus ei vaikuta minuun.
Mielestäsi on myöskin automarkkinat ilmeisesti hyvässä tilanteessa? Uusia autoja saa lyhyellä toimitusajalla, ja markkina vetää merkeistä, malleista ja käyttövoimista riippumatta?
Lukisin mielelläni kattavia vertailuja eri merkkien välillä, ja saisi niissä olla Teslakin mukana mutta jotenkin pl. talvivertailu, ne ovat kutistuneet 4-5 auton minitesteiksi. Nyt enää huippusähkäreiden testiin ei löydetty kuin 3 autoa.
Ajatellaan nyt vaikka heppua Elon Musk. Enemmän tai vähemmän johtotehtävissä yhtiöissä Tesla, Starlink, SpaceX, Neuralink, Boring Company ja nyttemmin vielä Twitter.
TM puhuu Muskista kuin mistä tahansa jokerista. Kirjoittaa isolla otsikolla mm., että Musk hourailee. Kirjoittaa vähän samaan malliin kuin joku huonokäytöksinen katujätkä kirjoittaisi. Musk jakaa mielipiteitä, mutta tekniikan alan lehden luulisi suhtautuvan kunnioittavammin ja arvostavammin heppuun, joka on tehnyt merkittävää uutta tekniikkaa edistävää työtä.
Tesloja koskevissa arvosteluissa tai artikkeleissa ei kirjoiteta juuri mitään teslojen positiivisista puolista, mutta tehdään suuria otsikoita erilaisista huhuista ja väittämistä, joita maailmalla liikkuu.
En nyt enää muista tarkkaan talviautotestiä, jossa Teslaa lytättiin, mutta sen muistan, että negatiiviset asiat Y:stä olivat toimittajien omia mielipiteitä ja väittämiä ja että varsinaisissa testeissä Model Y menestyi ihan hyvin. Artikkelin julkaisussa sitten reviteltiin toimittajien omia juttuja ja yleisö eli TM:n lukijat sun muut jokerit taputtivat pieniä karvaisia käsiään, että hyvin sanottu! TM:n toimittajat ja lukijakunta hykertelivät keskenään, että siitäs sait Tesla. Kuten nähdään, TM:n kuplan ulkopuolella Model Y on ihan suosittu auto. TM tarjoaa karkkia lukijoilleen, jotka pääosin ovat suuntautuneet Teslaa vastaan, kuten esim. sinä.
Eipä tuosta juurikaan asiaan liittyvää sisältöä löydä, vittuilun kun suodattaa pois niin melko tyhjäksi jää.
Täytyykö pyytää toimitusta testaamaan myös autoyhtiöitten toimitusjohtajat/ omistajat, niin ei tunne Musk itseään kaltoinkohdelluksi ainakaan ilman vertailukohtaa?
Tuskin Musk edes tietää jonkun Tekniikan Maailma-lehden olemassaolosta. Ei sinun Muskista kannata olla huolissasi vaan TM:stä.
Ei minulla ole agendaa olla huolissani sen paremmin kummastakaan.
Vähän lihaa luiden päälle odottelen edelleen aloittamassasi suunsoitossa minun puolueellisuudesta.
En ole tuottanut enkä kirjoittanut yhtään Teslan testiä tai koeajoa.
Kuinka paljon niitä Teslan hyviä puolia täytyy kehua että herralle se on riittävästi ? Entä heikkouksia? (jos niitä olisi) Saako niitä mainita?
Ihan muutaman hyvän puolen voisi mainita alkajaisiksi.
Eli voimalinjan ja latausominaisuuksien kehuminen vuodesta toiseen on mennyt ohi? Tai sitä ei ole ollut riittävästi?
En ole ajatellutkaan, että olisit ollut Teslojen testeissä mukana.
Mikset? Jos kerran kuulun salaliittoon vai kuplaan Teslaa vastaan. Tai jotain tolkkua sinultakin sentään löytyy.
Jos rimanalituskommenttisi Ladasta ei ole sinulta puolueellista, niin olet niin umpipöllö asiassa, että et edes itse huomaa. Mutta luulen kyllä, että se oli ihan tarkoituksellista v......ua.
Aikakautensa myyntikärkiä kummatkin, osittainpa samasta syystäkin.
Mutta eihän sitä sokea näe. Lada ja Tesla ei saa olla samassa lauseessa.
Tietenkin Teslan heikkouksia saa mainita, mutta kuten kaikkien muidenkin automerkkien kohdalla, niin kohteliaasti ja rakentavasti. TM on kirjoittanut MY:n jousituksen olevan niin huono, ettei autolla voi kuvitella ajavansa vai oliko se, ettei halua ajaa tms. En muista tarkkaa sanamuotoa, mutta kuitenkin jousitus on niin huono, ettei sanotuksi saa.
Ja missään muussa mediassa, kansainvälisestikkään ei ole ollut moitteen sijaa, mutta TM...
Muistui mieleen se talvitestin vakionopeudensäädinjuttu. Siinä kohtaa olisi ollut oikein todeta Y:n vakkarin huono puoli, että se ei toimi lumipyryssä, mutta totuuden nimessä olisi samalla voinut todeta sen toimivan mallikkaasti selkeämmällä säällä. Teslan vakkari säätää nopeudet tien kaarteissa ja huomioi risteävän liikenteen risteyksissä ja siitä seuraa, että se ei tosiaan toimi (ei mene päälle), jos näkyvyys ei riitä.
Eli ei toimi teknisistä syistä.
Mutta TM tietää kaikenlaisten jokereiden odottavan luettavaa, jossa päästään oikein yhdessä taivastelemaan, kuinka huono auto Tesla onkaan, joten positiiviset asiat Teslasta pitää esittää negatiivisesta näkökulmasta ja negatiivisia asioita pitää erityisesti korostaa.
Ne sinun inhoamat perinnevalmistajat tekevät vieläkin kilpailukykyisiä tuotteita markkinoille.
Eli voimalinjan ja latausominaisuuksien kehuminen vuodesta toiseen on mennyt ohi? Tai sitä ei ole ollut riittävästi?
En ole ajatellutkaan, että olisit ollut Teslojen testeissä mukana.
Mikset? Jos kerran kuulun salaliittoon vai kuplaan Teslaa vastaan.
Jos rimanalituskommenttisi Ladasta ei ole sinulta puolueellista, niin olet niin umpipöllö asiassa, että et edes itse huomaa. Mutta luulen kyllä, että se oli ihan tarkoituksellista v......ua.
Aikakautensa myyntikärkiä kummatkin, osittainpa samasta syystäkin.
Mutta eihän sitä sokea näe. Lada ja Tesla ei saa olla samassa lauseessa.
Tietenkin Teslan heikkouksia saa mainita, mutta kuten kaikkien muidenkin automerkkien kohdalla, niin kohteliaasti ja rakentavasti. TM on kirjoittanut MY:n jousituksen olevan niin huono, ettei autolla voi kuvitella ajavansa vai oliko se, ettei halua ajaa tms. En muista tarkkaa sanamuotoa, mutta kuitenkin jousitus on niin huono, ettei sanotuksi saa.
Ja missään muussa mediassa, kansainvälisestikkään ei ole ollut moitteen sijaa, mutta TM...
Muistui mieleen se talvitestin vakionopeudensäädinjuttu. Siinä kohtaa olisi ollut oikein todeta Y:n vakkarin huono puoli, että se ei toimi lumipyryssä, mutta totuuden nimessä olisi samalla voinut todeta sen toimivan mallikkaasti selkeämmällä säällä. Teslan vakkari säätää nopeudet tien kaarteissa ja huomioi risteävän liikenteen risteyksissä ja siitä seuraa, että se ei tosiaan toimi (ei mene päälle), jos näkyvyys ei riitä.
Eli ei toimi teknisistä syistä.
Mutta TM tietää kaikenlaisten jokereiden odottavan luettavaa, jossa päästään oikein yhdessä taivastelemaan, kuinka huono auto Tesla onkaan, joten positiiviset asiat Teslasta pitää esittää negatiivisesta näkökulmasta ja negatiivisia asioita pitää erityisesti korostaa.
Ne sinun inhoamat perinnevalmistajat tekevät vieläkin kilpailukykyisiä tuotteita markkinoille.
Kun Teslan voimalinjaa kehutaan irrallisena asiana siihen tapaan kuin usein näkee, että voimalinja on hyvä, mutta muuten auto on susi, niin ei sitä voi sanoa oikeaksi kehuksi. Siinähän itse asiassa haukutaan autoa voimakkaammin kuin, jos vain autoa moitittaisiin. Minulle tulee siitä mieleen jostain syystä vähän samantapainen asia kuin sanotaan naisten tasa-arvoon liittyen, että naisia alistetaan ylistämällä. Asiayhteys on eri, mutta periaate ainakin samantapainen.
En ole tiennyt, että Lada olisi ollut aikansa myyntikärki. Millä sinä tuon perustelet? Suomessa Ladaa myytiin paljon, koska länsiautojen tuontia vaikeutettiin verotuksella Suomen kauppataseen parantamiseksi. Neuvostoliiton kanssa tehtiin bilateraalista kauppaa ja Lada oli parempi tuontituote kuin sinkkiämpärit, joita niitäkin jouduttiin ottamaan vastaan. Lada myi hyvin korkeintaan puolisosialistisessa Suomessa ja muissa Neuvostoliiton valtapiiriin kuuluvissa maissa. Model Y ja myös Model 3 ovat myyntikärjessä Euroopassa ja muuallakin maailmassa.
Lada ja Tesla eivät kuulu samaan lauseeseen kuin vi....lu-mielessä.
Jos vakkari ei toimi lumipyryssä, niin se ei ole sama asia kuin, että se ei toimi. TM ei halunnut kertoa koko totuutta vaan ainoastaan sen osan siitä, joka palveli heidän tarkoitustaan, joka ensisijaisesti lienee ollut kyseisen lehden numeron myynnin maksimoiminen.
TM on tuskin suorittamassa Jaken ja Elwoodin tavoin Missiota Jumalalta, vaan TM pyrkii vain tienaamaan rahaa. Testit ovat alisteisia sille päämäärälle. Jakella ja Elwoodilla oli sentään pyyteetön syy rahanhankkimiselleen.
Kiitos Teslalle kun on pistänyt perinteiset autonvalmistajat ahtaalle, muuten ei olisikaan sähköautojenkehitys näinpitkällä.
Vielä kun Toyota vie akkuteknologian 1000 km / latauskerta maaliin, niin se on siinä.
Eli voimalinjan ja latausominaisuuksien kehuminen vuodesta toiseen on mennyt ohi? Tai sitä ei ole ollut riittävästi?
En ole ajatellutkaan, että olisit ollut Teslojen testeissä mukana.
Mikset? Jos kerran kuulun salaliittoon vai kuplaan Teslaa vastaan.
Jos rimanalituskommenttisi Ladasta ei ole sinulta puolueellista, niin olet niin umpipöllö asiassa, että et edes itse huomaa. Mutta luulen kyllä, että se oli ihan tarkoituksellista v......ua.
Aikakautensa myyntikärkiä kummatkin, osittainpa samasta syystäkin.
Mutta eihän sitä sokea näe. Lada ja Tesla ei saa olla samassa lauseessa.
Tietenkin Teslan heikkouksia saa mainita, mutta kuten kaikkien muidenkin automerkkien kohdalla, niin kohteliaasti ja rakentavasti. TM on kirjoittanut MY:n jousituksen olevan niin huono, ettei autolla voi kuvitella ajavansa vai oliko se, ettei halua ajaa tms. En muista tarkkaa sanamuotoa, mutta kuitenkin jousitus on niin huono, ettei sanotuksi saa.
Ja missään muussa mediassa, kansainvälisestikkään ei ole ollut moitteen sijaa, mutta TM...
Muistui mieleen se talvitestin vakionopeudensäädinjuttu. Siinä kohtaa olisi ollut oikein todeta Y:n vakkarin huono puoli, että se ei toimi lumipyryssä, mutta totuuden nimessä olisi samalla voinut todeta sen toimivan mallikkaasti selkeämmällä säällä. Teslan vakkari säätää nopeudet tien kaarteissa ja huomioi risteävän liikenteen risteyksissä ja siitä seuraa, että se ei tosiaan toimi (ei mene päälle), jos näkyvyys ei riitä.
Eli ei toimi teknisistä syistä.
Mutta TM tietää kaikenlaisten jokereiden odottavan luettavaa, jossa päästään oikein yhdessä taivastelemaan, kuinka huono auto Tesla onkaan, joten positiiviset asiat Teslasta pitää esittää negatiivisesta näkökulmasta ja negatiivisia asioita pitää erityisesti korostaa.
Ne sinun inhoamat perinnevalmistajat tekevät vieläkin kilpailukykyisiä tuotteita markkinoille.
Kun Teslan voimalinjaa kehutaan irrallisena asiana siihen tapaan kuin usein näkee, että voimalinja on hyvä, mutta muuten auto on susi, niin ei sitä voi sanoa oikeaksi kehuksi.
Väärin kehuttu, ok.
En ole tiennyt, että Lada olisi ollut aikansa myyntikärki. Millä sinä tuon perustelet? Suomessa Ladaa myytiin paljon, koska länsiautojen tuontia vaikeutettiin verotuksella Suomen kauppataseen parantamiseksi. Neuvostoliiton kanssa tehtiin bilateraalista kauppaa ja Lada oli parempi tuontituote kuin sinkkiämpärit, joita niitäkin jouduttiin ottamaan vastaan. Lada myi hyvin korkeintaan puolisosialistisessa Suomessa ja muissa Neuvostoliiton valtapiiriin kuuluvissa maissa.
Suomen myynnistä valitettavasti kommentoin. Jenkeissä Ladalla ollut hiljaisempaa. Ja läntisessä euroopassakin.
En ole autotoimittaja, enkä muutenkaan asiantuntija, mutta jätän tänne kuitenkin jonkinlaiseen kokemukseeni perustuvan mielipiteen (Model 3 ja Model Y)Tesla on oikein hyvä sähköauto, kunhan saavat muutamat ongelmat korjattua.
Jousitus ei ole todellakaan mielyttävä, mutta ei se nyt niin kova ja täristävä ole, kun tällä palstalla annetaan ymmärtää ehkä Performancea lukuunottamatta.
Äänieristys on heikonpuoleinen hintaluokka huomioon ottaen. Markkinoilla on paljon tekijöitä, jotka parantavat sitä suuntaan tonnilla, jos Teslan perusäänieristys ei riitä.
Penkit ovat todella kuumat ja hiostavat kesällä ja jopa talvellakin. Nämä kaipaisivat ilmastointia.
Penkkien ilmastointi onkin ilmeisesti tulossa Model 3:een lähiaikoina julkaistavan uuden version myötä, jos ennakkotietoihin on luottamista (project Higland). Uuden Model 3 -version parannuksista on tosi paljon arvuutteluja. Kamerajärjestelmään on arvailtu myös tulevan parannuksia, joiden uskotaan vaikuttavan välillä oudosti toimivaan mukautuvaan vakionopeudensäätimeen. Akkuteknologia tulee muuttumaan.
Toivottavasti panostavat myös jousitukseen ja ääniesitykseen. Model 3:een tulevat parannukset ovat tulossa myös Model Y:hyn hieman vajaa vuoden viiveellä (project Juniper).
Itse en ostaisi tällä hetkellä kumpaakaan näistä autoista, vaan katsoisin, minkälaisia parannuksia autoihin tulee uusien päivityksien myötä. Kiinalaiset tulevat markkinoille sen verran kilpailukykyisillä tuotteilla, että uskon Teslan reagoivat siihen tuotteita parantamalla. Esimerkiksi kolmosen kilpailijalla "BTD Seal AWD -nelivetoversiossa on vakiona puoliaktiivinen jousitusjärjestelmä, jossa on säädettävät iskunvaimentimet, jotka takaavat reagoivuuden eri tieolosuhteisiin. Ajodynamiikan täydentävät neljä eri ajotilaa (Sport, Normal, Economy ja Snow), jotka muokkaavat ajotuntumaa omien mieltymysten sekä ajo-olosuhteiden mukaan." (Lainaus Autotoday https://autotoday.fi/kiinalainen-byd-tuo-kaksi-uutta-sahkoautoa-euroopan-markkinoille/ ).
@Jaskatee kirjoitti:
En ole autotoimittaja, enkä muutenkaan asiantuntija, mutta jätän tänne kuitenkin jonkinlaiseen kokemukseeni perustuvan mielipiteen (Model 3 ja Model Y)Tesla on oikein hyvä sähköauto, kunhan saavat muutamat ongelmat korjattua.
Jousitus ei ole todellakaan mielyttävä, mutta ei se nyt niin kova ja täristävä ole, kun tällä palstalla annetaan ymmärtää ehkä Performancea lukuunottamatta.
Äänieristys on heikonpuoleinen hintaluokka huomioon ottaen. Markkinoilla on paljon tekijöitä, jotka parantavat sitä suuntaan tonnilla, jos Teslan perusäänieristys ei riitä.
Penkit ovat todella kuumat ja hiostavat kesällä ja jopa talvellakin. Nämä kaipaisivat ilmastointia.
Penkkien ilmastointi onkin ilmeisesti tulossa Model 3:een lähiaikoina julkaistavan uuden version myötä, jos ennakkotietoihin on luottamista (project Higland). Uuden Model 3 -version parannuksista on tosi paljon arvuutteluja. Kamerajärjestelmään on arvailtu myös tulevan parannuksia, joiden uskotaan vaikuttavan välillä oudosti toimivaan mukautuvaan vakionopeudensäätimeen. Akkuteknologia tulee muuttumaan.
Toivottavasti panostavat myös jousitukseen ja ääniesitykseen. Model 3:een tulevat parannukset ovat tulossa myös Model Y:hyn hieman vajaa vuoden viiveellä (project Juniper).
Itse en ostaisi tällä hetkellä kumpaakaan näistä autoista, vaan katsoisin, minkälaisia parannuksia autoihin tulee uusien päivityksien myötä. Kiinalaiset tulevat markkinoille sen verran kilpailukykyisillä tuotteilla, että uskon Teslan reagoivat siihen tuotteita parantamalla. Esimerkiksi kolmosen kilpailijalla "BTD Seal AWD -nelivetoversiossa on vakiona puoliaktiivinen jousitusjärjestelmä, jossa on säädettävät iskunvaimentimet, jotka takaavat reagoivuuden eri tieolosuhteisiin. Ajodynamiikan täydentävät neljä eri ajotilaa (Sport, Normal, Economy ja Snow), jotka muokkaavat ajotuntumaa omien mieltymysten sekä ajo-olosuhteiden mukaan." (Lainaus Autotoday https://autotoday.fi/kiinalainen-byd-tuo-kaksi-uutta-sahkoautoa-euroopan-markkinoille/ ).
Minä olen ajanut toistasataatuhatta kilometriä Teslalla, enkä ymmärrä, miksi Teslan vakkaria ihmetellään. Se toimii hienosti paitsi, jos kameroiden näkymä on rajoittunut esim. rankan vesisateen tai lumipyryn takia. Kun kamerat eivät näe, kuskin pitää hoitaa nopeuden säätö.
Risteyksissä vakkari reagoi risteävään liikenteeseen ja mutkaisella tiellä säätää mutkissa nopeutta tarvittaessa alle asetusarvon. Minun mökkitie on 60km/h mutka-mutkan-perään ja mäkiä paljon ja Tesla on ensimmäinen auto, jolla olen voinut antaa vakkarin hoitaa nopeuden säädön. Sillä tiellä vakkari putoaa pois päältä yhdessä kohdassa , jossa tie ylittää harjanteen jyrkässä kulmassa. Joka kerta samassa kohdassa. Kameroilta ilmeisesti katoaa tie alta.
Minä olen ajanut toistasataatuhatta kilometriä Teslalla, enkä ymmärrä, miksi Teslan vakkaria ihmetellään. Se toimii hienosti paitsi, jos kameroiden näkymä on rajoittunut esim. rankan vesisateen tai lumipyryn takia. Kun kamerat eivät näe, kuskin pitää hoitaa nopeuden säätö.
No koska samanlaisia ongelmia en ole kokenut volvoni kanssa mitä Teslan kanssa koin. Hyvällä kelillä noi toimii kaikissa. Erityisesti talvi tuntuu olevan haaste vrt Volvon järjestelmät.
Minä olen ajanut toistasataatuhatta kilometriä Teslalla, enkä ymmärrä, miksi Teslan vakkaria ihmetellään. Se toimii hienosti paitsi, jos kameroiden näkymä on rajoittunut esim. rankan vesisateen tai lumipyryn takia. Kun kamerat eivät näe, kuskin pitää hoitaa nopeuden säätö.
No koska samanlaisia ongelmia en ole kokenut volvoni kanssa mitä Teslan kanssa koin. Hyvällä kelillä noi toimii kaikissa. Erityisesti talvi tuntuu olevan haaste vrt Volvon järjestelmät.
Minulla oli Volvo Xc90T8 n. 80.000km matkan ja vajaan 3 vuotta. Siinä oli tavanomainen mukautuvs vakkari, joka sääti nopeuden asetusarvoon tai seurasi edellä kulkevaa autoa. Tietenkin sellainen perusvakkari toimii kelissä kuin kelissä, mutta ei tuo lisäturvallisuutta ajamiseen. Meni mutkat samalla asetusarvolla kuin suoratkin.
Minä olen ajanut toistasataatuhatta kilometriä Teslalla, enkä ymmärrä, miksi Teslan vakkaria ihmetellään. Se toimii hienosti paitsi, jos kameroiden näkymä on rajoittunut esim. rankan vesisateen tai lumipyryn takia. Kun kamerat eivät näe, kuskin pitää hoitaa nopeuden säätö.
No koska samanlaisia ongelmia en ole kokenut volvoni kanssa mitä Teslan kanssa koin. Hyvällä kelillä noi toimii kaikissa. Erityisesti talvi tuntuu olevan haaste vrt Volvon järjestelmät.
Minulla oli Volvo Xc90T8 n. 80.000km matkan ja vajaan 3 vuotta. Siinä oli tavanomainen mukautuvs vakkari, joka sääti nopeuden asetusarvoon tai seurasi edellä kulkevaa autoa. Tietenkin sellainen perusvakkari toimii kelissä kuin kelissä, mutta ei tuo lisäturvallisuutta ajamiseen. Meni mutkat samalla asetusarvolla kuin suoratkin.
Minusta Volvo osaa vähän jarrutella mutkiin, ehkä kenties.
Minä olen ajanut toistasataatuhatta kilometriä Teslalla, enkä ymmärrä, miksi Teslan vakkaria ihmetellään. Se toimii hienosti paitsi, jos kameroiden näkymä on rajoittunut esim. rankan vesisateen tai lumipyryn takia. Kun kamerat eivät näe, kuskin pitää hoitaa nopeuden säätö.
No koska samanlaisia ongelmia en ole kokenut volvoni kanssa mitä Teslan kanssa koin. Hyvällä kelillä noi toimii kaikissa. Erityisesti talvi tuntuu olevan haaste vrt Volvon järjestelmät.
Minulla oli Volvo Xc90T8 n. 80.000km matkan ja vajaan 3 vuotta. Siinä oli tavanomainen mukautuvs vakkari, joka sääti nopeuden asetusarvoon tai seurasi edellä kulkevaa autoa. Tietenkin sellainen perusvakkari toimii kelissä kuin kelissä, mutta ei tuo lisäturvallisuutta ajamiseen. Meni mutkat samalla asetusarvolla kuin suoratkin.
Minusta Volvo osaa vähän jarrutella mutkiin, ehkä kenties.
No en ala asiasta kiistellä, minulla vain on muistinvarainen tieto, että en Volvolla ajanut mökkireittiä vakkari päällä kuten Teslalla. Onhan siitä jo aikaakin kolme vuotta, joten ehkä muistan väärin tai ehkä Volvo nyttemmin osaa enemmän.
Minusta tuntuu, että Volvon tapauksessa riippuu myös varustetasosta, mitä ajoavustimiin sisältyy. Teslassa kaikissa neljässä mallissa on samat ohjelmistot. Muistaakseni meidän XC40 sähkärissä ei ollut samoja toimintoja kuin XC60/XC90T8:ssa.
@Quu kirjoitti:
Minä olen hämmästynyt kun Tesla jyrää ensirekisteröinnin myyntikärkeä, ja niitähän tuodaan varmaan paljon käytettynäkin.
Minä en ole hämmästynyt. Meillähän oli XC40 sähkäri jonkin aikaa. Perinteisten autonvalmistajien autot taitavat olla perinteisiä autoja, joissa on sähköinen voimalinja. Sanon, että taitaa olla, koska en ole tutustunut niihin niin hyvin, että tietäisin. Mutta mitä lehdistä (netissä) näkee juttuja ja kuvia vaikkapa ohjaamonäkymistä, niin ei niissä ole mitään uutta, joka olisi myös samalla käyttökelpoista. Perinteisissä automerkeissä on ikään kuin tyhjää prameutta, kun yrittävät olla premiumia. Tesla on omanlaisensa. Ja erittäin hyvällä tavalla. Isoja asioita voimalinja ja latausominaisuudet ja pieniä asioita kuten Dog Mode ilmastoinnissa, kännykän kautta katsottavissa olevat kameranäkymät neljään suuntaan, kun auto on parkissa yms. yms.
Minä olen ajanut toistasataatuhatta kilometriä Teslalla, enkä ymmärrä, miksi Teslan vakkaria ihmetellään. Se toimii hienosti paitsi, jos kameroiden näkymä on rajoittunut esim. rankan vesisateen tai lumipyryn takia. Kun kamerat eivät näe, kuskin pitää hoitaa nopeuden säätö.
No koska samanlaisia ongelmia en ole kokenut volvoni kanssa mitä Teslan kanssa koin. Hyvällä kelillä noi toimii kaikissa. Erityisesti talvi tuntuu olevan haaste vrt Volvon järjestelmät.
Minulla oli Volvo Xc90T8 n. 80.000km matkan ja vajaan 3 vuotta. Siinä oli tavanomainen mukautuvs vakkari, joka sääti nopeuden asetusarvoon tai seurasi edellä kulkevaa autoa. Tietenkin sellainen perusvakkari toimii kelissä kuin kelissä, mutta ei tuo lisäturvallisuutta ajamiseen. Meni mutkat samalla asetusarvolla kuin suoratkin.
Minusta Volvo osaa vähän jarrutella mutkiin, ehkä kenties.
No en ala asiasta kiistellä, minulla vain on muistinvarainen tieto, että en Volvolla ajanut mökkireittiä vakkari päällä kuten Teslalla. Onhan siitä jo aikaakin kolme vuotta, joten ehkä muistan väärin tai ehkä Volvo nyttemmin osaa enemmän.
Minusta tuntuu, että Volvon tapauksessa riippuu myös varustetasosta, mitä ajoavustimiin sisältyy. Teslassa kaikissa neljässä mallissa on samat ohjelmistot. Muistaakseni meidän XC40 sähkärissä ei ollut samoja toimintoja kuin XC60/XC90T8:ssa.
Kerros vähän tarkemmin tuosta Teslan vakkarista. Tyypillisesti kuljettaja asettaa nopeuden jolla mennään tai seurataan edellä ajavaa tietyn etäisyyden päässä. Jos mökkitiellä ei ole asetettua nopeusrajoitusta lainkaan vaan ollaan ”taajama päättyy” merkin jälkeisellä 80 km/h rajoituksella niin miten Tesla käyttäytyy jos kuski asettaa nopeudeksi 60 ja
a) tulee mutka johon kuski hidastaisi?
b) sivutien liittymä (kuski saattaisi ajaa samaa 60 jos näkyvyys on ok
c) pihatien liittymä
d) tie parantuu ja on suoraa, jolloin kuski nostaisi nopeuden 80 km/h (kiihdyttääkö Tesla?)
Minä olen ajanut toistasataatuhatta kilometriä Teslalla, enkä ymmärrä, miksi Teslan vakkaria ihmetellään. Se toimii hienosti paitsi, jos kameroiden näkymä on rajoittunut esim. rankan vesisateen tai lumipyryn takia. Kun kamerat eivät näe, kuskin pitää hoitaa nopeuden säätö.
No koska samanlaisia ongelmia en ole kokenut volvoni kanssa mitä Teslan kanssa koin. Hyvällä kelillä noi toimii kaikissa. Erityisesti talvi tuntuu olevan haaste vrt Volvon järjestelmät.
Minulla oli Volvo Xc90T8 n. 80.000km matkan ja vajaan 3 vuotta. Siinä oli tavanomainen mukautuvs vakkari, joka sääti nopeuden asetusarvoon tai seurasi edellä kulkevaa autoa. Tietenkin sellainen perusvakkari toimii kelissä kuin kelissä, mutta ei tuo lisäturvallisuutta ajamiseen. Meni mutkat samalla asetusarvolla kuin suoratkin.
Minusta Volvo osaa vähän jarrutella mutkiin, ehkä kenties.
No en ala asiasta kiistellä, minulla vain on muistinvarainen tieto, että en Volvolla ajanut mökkireittiä vakkari päällä kuten Teslalla. Onhan siitä jo aikaakin kolme vuotta, joten ehkä muistan väärin tai ehkä Volvo nyttemmin osaa enemmän.
Minusta tuntuu, että Volvon tapauksessa riippuu myös varustetasosta, mitä ajoavustimiin sisältyy. Teslassa kaikissa neljässä mallissa on samat ohjelmistot. Muistaakseni meidän XC40 sähkärissä ei ollut samoja toimintoja kuin XC60/XC90T8:ssa.
Kerros vähän tarkemmin tuosta Teslan vakkarista. Tyypillisesti kuljettaja asettaa nopeuden jolla mennään tai seurataan edellä ajavaa tietyn etäisyyden päässä. Jos mökkitiellä ei ole asetettua nopeusrajoitusta lainkaan vaan ollaan ”taajama päättyy” merkin jälkeisellä 80 km/h rajoituksella niin miten Tesla käyttäytyy jos kuski asettaa nopeudeksi 60 ja
a) tulee mutka johon kuski hidastaisi?
b) sivutien liittymä (kuski saattaisi ajaa samaa 60 jos näkyvyys on ok
c) pihatien liittymä
d) tie parantuu ja on suoraa, jolloin kuski nostaisi nopeuden 80 km/h (kiihdyttääkö Tesla?)
Teslan vakkari toimii samoin kuin yleensä mukautuvat vakkarit muuten, mutta Teslan kamerajärjestelmä vaikuttaa vakkariin silloinkin, kun ajetaan manuaaliohjauksella. Nopeusasetus toimii pelkällä vakkarilla ajettaessa niin, että auto ei moottoritieramppeja lukuunottamatta vaihda nopeutta ylöspäin eikä nopeusasetusta alas eikä ylös.
Vakkarilla ajettaessa kamerajärjestelmä hidastaa tietyissä tilanteissa, esim. mutkissa. Arttuwiskari-tyyppisellä mökkitiellä en ole kokeillut vakkaria. Minulla on mökille mennessä 60km/h rajoitettua mäki- ja mutkamaantietä approx 25km ja sen pätkän Teslan vakkari säätää mutkissa nopeutta alas asetetusta 65km/h minun mielestäni sopivasti.
Jos ajaa automaattiohjauksella (käsi ratilla siis), niin nopeuden säädön logiikka on niin, että vakkari ottaa sen nopeuden joka karttadatan mukaan on rajoituksena vakkarin päälle kytkeytyessä. Mutta ei nosta nopeutta ylös, vaikka rajoitus muuttuisi esim. 80km/h -> 100km/h. Jos vakkarin kytkeytyessä päälle, rajoitus on 100km/h, niin vakkari ottaa sen asetukseksi ja pudottaa esim. 100->80 rajoituksen muuttuessa ja uudelleen 80->100 rajoituksen muuttuessa takaisin sataseen. Eli vakkari ei aseta nopeutta ylöspäin itsekseen. Poikkeuksena motarin rampit. Esim. kun liityn motarille kärry perässä, niin vakkari asettaa rampilla nopeudeksi 125km/h ja joudun napsuttamaan nopeuden takaisin alas kasikymppiin.
Joskus risteyksissä 100->80 muuttunut nopeus saattaa muuttua 80->100 kesken risteyksen, mutta se kuuluu varmaan samaan sarjaan kuin maatiellä satasen alueella pudotus viiteenkymppiin eli nopeusdata tulee jostain syystä kartalta väärin. Tietenkään nopeus ei käytännössä putoa kuin ihan hiukan, koska painan tietenkin kaasua sellaisessa tilanteessa.
a) Tesla hidastaa mutkaan kuin kuskikin hidastaisi
b) ja c) Tesla reagoi vain, jos näkyy jotain lähestymässä, ei jarruttele varmuuden vuoksi
d) Tesla ei kiihdytä muuten kuin mitä edellä kuvasin. Jos pelkästään vakkarilla mennään, niin Tesla ei automaattisesti muuta nopeutta ja jos automaattiohjauksella mennään, niin nostaa nopeuden, jos aiemmin oli ollut asetuksena suurempi nopeus.
Esimerkki omalta työmatkalta: rajoitus on 50km/h paitsi pari kilometriä 40km/h, joka alkaa yhden 90-asteen risteyskäännöksen jälkeen, enkä ehdi asettaa automaattiohjausta päälle ennen kuin 40km/h on voimassa. Jos asetan automaattiohjauksen päälle siinä, niin auto ottaa 40km/h asetuksen eikä vaihda sitä automaattisesti 50km/h, kun rajoitus muuttuu. Niinpä teen niin, että heti käännöksen jälkeen napautan kerran vakkarin päälle, johon tulee 45km/h asetus (vaikka auton nopeus ei vielä olisikaan se, auto ottaa rajoituksen mukaan asetuksen). Sitten näpytän vakkarin arvon ylös 55km/h ja tuplanapautan automaattiohjauksen päälle. Auto ottaa nopeuden 45km/h, vaikka on kiihdyttämässä nopeuteen 55km/h ja kun rajoitus vaihtuu, nopeus nousee automaattisesti 55km/h.
Pelkällä vakkarilla ajaessa nopeuden muutos pitää asettaa normaaliin tapaan vakkarista paitsi kiihdytys motarin rampissa. Automaattiohjauksella auto ei suostu ajamaan ylinopeutta kuin max 10km/h. Minulla on asetuksena +5km/h siksi edellä nuo esimerkkinopeudet 45km/h ja 55km/h.
P.S. Mökkimatkan asfaltoitu mäki-mutka-tie on kapea ja ilman keskiviivaa ja siksi automaattiohjauksella ei käytännössä voi ajaa. Auto olisi liian keskellä tietä. Pelkällä vakkarillakin ajaessa auto säätää nopeuksia mutkiin.
Tekstistä näkee, että ainakaan kirjoittaja ei ole merkittävä toimittaja ja tokkopa lehtikään mitenkään merkittävä on. Suomessa kaikki piirit ovat pienen puoleisia ja tekstit samantapaisia. Minun ei tarvitse lukea lehdistä vaan ajan autolla ihan itse ja tiedän millainen se on. Normaalilla perusasfaltilla se ei ravista ollenkaan vaan menee tasaisesti ja ohjautuu täsmällisesti. Ennen Model Y:tä meillä oli XC40 eikä niiden ajamisessa huomannut mitään eroa. Tietenkin ilmajousitettu Model X on pehmeämpi kuin Y.
TM:n testeissä näyttää olevan varsinaisen testaamisen kuten mittausten tekemisen lisäksi aina osio, jossa toimittajat sitten kirjoittavat pokkana ihan subjektiivista tekstiä, jota ohjaa heidän omat mieltymyksensä ja ehkä palkanmaksajan näkemykset unohtamatta kaikenlaisia jokereita. Lopulta testien tulos on pelkkien mielipiteiden ilmaisu, koska tarvittaessa mielikin huono suoritus jossain asiassa voidaan selittää pois ja inhokin hyvä suoritus häivytetään näkökulman ja tekstin kirjoittajan vallan avulla.
Ei kun täytyy miehen kaivautua syvemmälle, aikamoista.
Avaappa nyt edes vähän asennemaailmaa? Kommenttiin liittyen.
Kai tämän alan lehden nyt edes jollain tasolla kuuluu kohdistaa juttunsa autoihin? Teslakin vissiin kuitenkin kuuluu autoihin? Mielestäsi tosin johonkin ylempään spesiaaliluokkaan?
Mainokset? Jäävät kohdaltani varsin pienelle huomiolle. Siltä osin Teslan mainostattomuus ei vaikuta minuun.
Mielestäsi on myöskin automarkkinat ilmeisesti hyvässä tilanteessa? Uusia autoja saa lyhyellä toimitusajalla, ja markkina vetää merkeistä, malleista ja käyttövoimista riippumatta?
Lukisin mielelläni kattavia vertailuja eri merkkien välillä, ja saisi niissä olla Teslakin mukana mutta jotenkin pl. talvivertailu, ne ovat kutistuneet 4-5 auton minitesteiksi. Nyt enää huippusähkäreiden testiin ei löydetty kuin 3 autoa.
Ajatellaan nyt vaikka heppua Elon Musk. Enemmän tai vähemmän johtotehtävissä yhtiöissä Tesla, Starlink, SpaceX, Neuralink, Boring Company ja nyttemmin vielä Twitter.
TM puhuu Muskista kuin mistä tahansa jokerista. Kirjoittaa isolla otsikolla mm., että Musk hourailee. Kirjoittaa vähän samaan malliin kuin joku huonokäytöksinen katujätkä kirjoittaisi. Musk jakaa mielipiteitä, mutta tekniikan alan lehden luulisi suhtautuvan kunnioittavammin ja arvostavammin heppuun, joka on tehnyt merkittävää uutta tekniikkaa edistävää työtä.
Tesloja koskevissa arvosteluissa tai artikkeleissa ei kirjoiteta juuri mitään teslojen positiivisista puolista, mutta tehdään suuria otsikoita erilaisista huhuista ja väittämistä, joita maailmalla liikkuu.
En nyt enää muista tarkkaan talviautotestiä, jossa Teslaa lytättiin, mutta sen muistan, että negatiiviset asiat Y:stä olivat toimittajien omia mielipiteitä ja väittämiä ja että varsinaisissa testeissä Model Y menestyi ihan hyvin. Artikkelin julkaisussa sitten reviteltiin toimittajien omia juttuja ja yleisö eli TM:n lukijat sun muut jokerit taputtivat pieniä karvaisia käsiään, että hyvin sanottu! TM:n toimittajat ja lukijakunta hykertelivät keskenään, että siitäs sait Tesla. Kuten nähdään, TM:n kuplan ulkopuolella Model Y on ihan suosittu auto. TM tarjoaa karkkia lukijoilleen, jotka pääosin ovat suuntautuneet Teslaa vastaan, kuten esim. sinä.
Eipä tuosta juurikaan asiaan liittyvää sisältöä löydä, vittuilun kun suodattaa pois niin melko tyhjäksi jää.
Täytyykö pyytää toimitusta testaamaan myös autoyhtiöitten toimitusjohtajat/ omistajat, niin ei tunne Musk itseään kaltoinkohdelluksi ainakaan ilman vertailukohtaa?
Tuskin Musk edes tietää jonkun Tekniikan Maailma-lehden olemassaolosta. Ei sinun Muskista kannata olla huolissasi vaan TM:stä.
Ei sinusta ainakaan testaajaksi ole.
En ole sanonutkaan, että olisi. Jos TM ei olisi kirjoittanut Model Y:stä, niin en olisi ikinä tullut edes ajatelleeksi, että sen jousituksessa olisi jotain vialla. Ja jos siinä on, niin sitten on XC40-Volvossa yhtälailla. Jotain pilkunviilaus eroja voi löytää joku joka on olevinaan testaaja, mutta tavallinen käyttäjä ei huomaa mitään erityistä kummankaan auton jousituksessa.
Minusta ei ole testaajaksi, koska autossa pitää olla jotain oikeasti pielessä ennen kuin noteeraisin asian. Itselläni oli kauan sitten Mosse 1500 ja sen ajo-ominaisuuksissa kyllä saattoi sanoa olevan parannettavaa. Kerran ajoin sen sohjoisella maantiellä metsään, mutta kumma kyllä, ei käynyt mitään. Ei edes autoa tarvinnut sen jälkeen rempata. Oli siihen aikaan paksut nietokset teiden varsilla. Tippa-rellu ei myöskään ollut mikään toiveauto, mutta tuli sellaisellakin ajeltua jonkun verran.
Citroen Visa oli kolme vuotta työsuhdeautona. Siihen verrattuna Model Y:n jousitus on jäykkä, mutta ehkä Y:n jousitus on juurikin hyvä raskaalle ja tehokkaalle sähköautolle. Ainakin Model Y:llä on kiva ajaa pitkää matkaa.
Ei minulla ole agendaa olla huolissani sen paremmin kummastakaan.
Vähän lihaa luiden päälle odottelen edelleen aloittamassasi suunsoitossa minun puolueellisuudesta.
En ole tuottanut enkä kirjoittanut yhtään Teslan testiä tai koeajoa.
Kuinka paljon niitä Teslan hyviä puolia täytyy kehua että herralle se on riittävästi ? Entä heikkouksia? (jos niitä olisi) Saako niitä mainita?
Ihan muutaman hyvän puolen voisi mainita alkajaisiksi.
En ole ajatellutkaan, että olisit ollut Teslojen testeissä mukana.
Jos rimanalituskommenttisi Ladasta ei ole sinulta puolueellista, niin olet niin umpipöllö asiassa, että et edes itse huomaa. Mutta luulen kyllä, että se oli ihan tarkoituksellista v......ua.
Tietenkin Teslan heikkouksia saa mainita, mutta kuten kaikkien muidenkin automerkkien kohdalla, niin kohteliaasti ja rakentavasti. TM on kirjoittanut MY:n jousituksen olevan niin huono, ettei autolla voi kuvitella ajavansa vai oliko se, ettei halua ajaa tms. En muista tarkkaa sanamuotoa, mutta kuitenkin jousitus on niin huono, ettei sanotuksi saa.
Muistui mieleen se talvitestin vakionopeudensäädinjuttu. Siinä kohtaa olisi ollut oikein todeta Y:n vakkarin huono puoli, että se ei toimi lumipyryssä, mutta totuuden nimessä olisi samalla voinut todeta sen toimivan mallikkaasti selkeämmällä säällä. Teslan vakkari säätää nopeudet tien kaarteissa ja huomioi risteävän liikenteen risteyksissä ja siitä seuraa, että se ei tosiaan toimi (ei mene päälle), jos näkyvyys ei riitä.
Mutta TM tietää kaikenlaisten jokereiden odottavan luettavaa, jossa päästään oikein yhdessä taivastelemaan, kuinka huono auto Tesla onkaan, joten positiiviset asiat Teslasta pitää esittää negatiivisesta näkökulmasta ja negatiivisia asioita pitää erityisesti korostaa.
Eli voimalinjan ja latausominaisuuksien kehuminen vuodesta toiseen on mennyt ohi? Tai sitä ei ole ollut riittävästi?
Mikset? Jos kerran kuulun salaliittoon vai kuplaan Teslaa vastaan. Tai jotain tolkkua sinultakin sentään löytyy.
Aikakautensa myyntikärkiä kummatkin, osittainpa samasta syystäkin.
Mutta eihän sitä sokea näe. Lada ja Tesla ei saa olla samassa lauseessa.
Ja missään muussa mediassa, kansainvälisestikkään ei ole ollut moitteen sijaa, mutta TM...
Eli ei toimi teknisistä syistä.
Ne sinun inhoamat perinnevalmistajat tekevät vieläkin kilpailukykyisiä tuotteita markkinoille.
Kun Teslan voimalinjaa kehutaan irrallisena asiana siihen tapaan kuin usein näkee, että voimalinja on hyvä, mutta muuten auto on susi, niin ei sitä voi sanoa oikeaksi kehuksi. Siinähän itse asiassa haukutaan autoa voimakkaammin kuin, jos vain autoa moitittaisiin. Minulle tulee siitä mieleen jostain syystä vähän samantapainen asia kuin sanotaan naisten tasa-arvoon liittyen, että naisia alistetaan ylistämällä. Asiayhteys on eri, mutta periaate ainakin samantapainen.
En ole tiennyt, että Lada olisi ollut aikansa myyntikärki. Millä sinä tuon perustelet? Suomessa Ladaa myytiin paljon, koska länsiautojen tuontia vaikeutettiin verotuksella Suomen kauppataseen parantamiseksi. Neuvostoliiton kanssa tehtiin bilateraalista kauppaa ja Lada oli parempi tuontituote kuin sinkkiämpärit, joita niitäkin jouduttiin ottamaan vastaan. Lada myi hyvin korkeintaan puolisosialistisessa Suomessa ja muissa Neuvostoliiton valtapiiriin kuuluvissa maissa. Model Y ja myös Model 3 ovat myyntikärjessä Euroopassa ja muuallakin maailmassa.
Lada ja Tesla eivät kuulu samaan lauseeseen kuin vi....lu-mielessä.
Jos vakkari ei toimi lumipyryssä, niin se ei ole sama asia kuin, että se ei toimi. TM ei halunnut kertoa koko totuutta vaan ainoastaan sen osan siitä, joka palveli heidän tarkoitustaan, joka ensisijaisesti lienee ollut kyseisen lehden numeron myynnin maksimoiminen.
TM on tuskin suorittamassa Jaken ja Elwoodin tavoin Missiota Jumalalta, vaan TM pyrkii vain tienaamaan rahaa. Testit ovat alisteisia sille päämäärälle. Jakella ja Elwoodilla oli sentään pyyteetön syy rahanhankkimiselleen.
Selitäpäs miullekin mikä logiikka siinä on, että teslan kehno jousitus edistää lehden myyntiä.
Eiköhän tästä asiasta ole taas tällä erää kirjoitettu tarpeeksi.
Kiitos Teslalle kun on pistänyt perinteiset autonvalmistajat ahtaalle, muuten ei olisikaan sähköautojenkehitys näinpitkällä.
Vielä kun Toyota vie akkuteknologian 1000 km / latauskerta maaliin, niin se on siinä.
Äärettömän hyvä kysymys.
Väärin kehuttu, ok.
Suomen myynnistä valitettavasti kommentoin. Jenkeissä Ladalla ollut hiljaisempaa. Ja läntisessä euroopassakin.
En ole autotoimittaja, enkä muutenkaan asiantuntija, mutta jätän tänne kuitenkin jonkinlaiseen kokemukseeni perustuvan mielipiteen (Model 3 ja Model Y)Tesla on oikein hyvä sähköauto, kunhan saavat muutamat ongelmat korjattua.
Jousitus ei ole todellakaan mielyttävä, mutta ei se nyt niin kova ja täristävä ole, kun tällä palstalla annetaan ymmärtää ehkä Performancea lukuunottamatta.
Äänieristys on heikonpuoleinen hintaluokka huomioon ottaen. Markkinoilla on paljon tekijöitä, jotka parantavat sitä suuntaan tonnilla, jos Teslan perusäänieristys ei riitä.
Penkit ovat todella kuumat ja hiostavat kesällä ja jopa talvellakin. Nämä kaipaisivat ilmastointia.
Penkkien ilmastointi onkin ilmeisesti tulossa Model 3:een lähiaikoina julkaistavan uuden version myötä, jos ennakkotietoihin on luottamista (project Higland). Uuden Model 3 -version parannuksista on tosi paljon arvuutteluja. Kamerajärjestelmään on arvailtu myös tulevan parannuksia, joiden uskotaan vaikuttavan välillä oudosti toimivaan mukautuvaan vakionopeudensäätimeen. Akkuteknologia tulee muuttumaan.
Toivottavasti panostavat myös jousitukseen ja ääniesitykseen. Model 3:een tulevat parannukset ovat tulossa myös Model Y:hyn hieman vajaa vuoden viiveellä (project Juniper).
Itse en ostaisi tällä hetkellä kumpaakaan näistä autoista, vaan katsoisin, minkälaisia parannuksia autoihin tulee uusien päivityksien myötä. Kiinalaiset tulevat markkinoille sen verran kilpailukykyisillä tuotteilla, että uskon Teslan reagoivat siihen tuotteita parantamalla. Esimerkiksi kolmosen kilpailijalla "BTD Seal AWD -nelivetoversiossa on vakiona puoliaktiivinen jousitusjärjestelmä, jossa on säädettävät iskunvaimentimet, jotka takaavat reagoivuuden eri tieolosuhteisiin. Ajodynamiikan täydentävät neljä eri ajotilaa (Sport, Normal, Economy ja Snow), jotka muokkaavat ajotuntumaa omien mieltymysten sekä ajo-olosuhteiden mukaan." (Lainaus Autotoday https://autotoday.fi/kiinalainen-byd-tuo-kaksi-uutta-sahkoautoa-euroopan-markkinoille/ ).
Minä olen ajanut toistasataatuhatta kilometriä Teslalla, enkä ymmärrä, miksi Teslan vakkaria ihmetellään. Se toimii hienosti paitsi, jos kameroiden näkymä on rajoittunut esim. rankan vesisateen tai lumipyryn takia. Kun kamerat eivät näe, kuskin pitää hoitaa nopeuden säätö.
Risteyksissä vakkari reagoi risteävään liikenteeseen ja mutkaisella tiellä säätää mutkissa nopeutta tarvittaessa alle asetusarvon. Minun mökkitie on 60km/h mutka-mutkan-perään ja mäkiä paljon ja Tesla on ensimmäinen auto, jolla olen voinut antaa vakkarin hoitaa nopeuden säädön. Sillä tiellä vakkari putoaa pois päältä yhdessä kohdassa , jossa tie ylittää harjanteen jyrkässä kulmassa. Joka kerta samassa kohdassa. Kameroilta ilmeisesti katoaa tie alta.
No koska samanlaisia ongelmia en ole kokenut volvoni kanssa mitä Teslan kanssa koin. Hyvällä kelillä noi toimii kaikissa. Erityisesti talvi tuntuu olevan haaste vrt Volvon järjestelmät.
Minulla oli Volvo Xc90T8 n. 80.000km matkan ja vajaan 3 vuotta. Siinä oli tavanomainen mukautuvs vakkari, joka sääti nopeuden asetusarvoon tai seurasi edellä kulkevaa autoa. Tietenkin sellainen perusvakkari toimii kelissä kuin kelissä, mutta ei tuo lisäturvallisuutta ajamiseen. Meni mutkat samalla asetusarvolla kuin suoratkin.
Minusta Volvo osaa vähän jarrutella mutkiin, ehkä kenties.
No en ala asiasta kiistellä, minulla vain on muistinvarainen tieto, että en Volvolla ajanut mökkireittiä vakkari päällä kuten Teslalla. Onhan siitä jo aikaakin kolme vuotta, joten ehkä muistan väärin tai ehkä Volvo nyttemmin osaa enemmän.
Minusta tuntuu, että Volvon tapauksessa riippuu myös varustetasosta, mitä ajoavustimiin sisältyy. Teslassa kaikissa neljässä mallissa on samat ohjelmistot. Muistaakseni meidän XC40 sähkärissä ei ollut samoja toimintoja kuin XC60/XC90T8:ssa.
Mikä vuosimalli/rekisteröintivuosi ?
Sähkäri saatiin ajoon alkuvuodesta 2021.
Plugarit oli 2018 vuosimalleja kotto marraskuu 2017 xc90t8. XC60T8 kottoa en muista, suunnilleen samoihin aikoihin.
Minä olen hämmästynyt kun Tesla jyrää ensirekisteröinnin myyntikärkeä, ja niitähän tuodaan varmaan paljon käytettynäkin.
Minä en ole hämmästynyt. Meillähän oli XC40 sähkäri jonkin aikaa. Perinteisten autonvalmistajien autot taitavat olla perinteisiä autoja, joissa on sähköinen voimalinja. Sanon, että taitaa olla, koska en ole tutustunut niihin niin hyvin, että tietäisin. Mutta mitä lehdistä (netissä) näkee juttuja ja kuvia vaikkapa ohjaamonäkymistä, niin ei niissä ole mitään uutta, joka olisi myös samalla käyttökelpoista. Perinteisissä automerkeissä on ikään kuin tyhjää prameutta, kun yrittävät olla premiumia. Tesla on omanlaisensa. Ja erittäin hyvällä tavalla. Isoja asioita voimalinja ja latausominaisuudet ja pieniä asioita kuten Dog Mode ilmastoinnissa, kännykän kautta katsottavissa olevat kameranäkymät neljään suuntaan, kun auto on parkissa yms. yms.
Mielenkiintoista nähdä, miten Cybertruck otetaan vastaan. Sekin on ihan omanlaisensa lava-auto.
https://www.teslarati.com/tesla-cybertruck-designs-no-shortage-elon-musk/
Suomen rekisteröintimyyntikärki ei ole johtunut auton hyvästä ajettavuudesta, vw golf on poikkeus, mutta tuskin sekään yksin oli suosion syy.
Kerros vähän tarkemmin tuosta Teslan vakkarista. Tyypillisesti kuljettaja asettaa nopeuden jolla mennään tai seurataan edellä ajavaa tietyn etäisyyden päässä. Jos mökkitiellä ei ole asetettua nopeusrajoitusta lainkaan vaan ollaan ”taajama päättyy” merkin jälkeisellä 80 km/h rajoituksella niin miten Tesla käyttäytyy jos kuski asettaa nopeudeksi 60 ja
a) tulee mutka johon kuski hidastaisi?
b) sivutien liittymä (kuski saattaisi ajaa samaa 60 jos näkyvyys on ok
c) pihatien liittymä
d) tie parantuu ja on suoraa, jolloin kuski nostaisi nopeuden 80 km/h (kiihdyttääkö Tesla?)
Teslan vakkari toimii samoin kuin yleensä mukautuvat vakkarit muuten, mutta Teslan kamerajärjestelmä vaikuttaa vakkariin silloinkin, kun ajetaan manuaaliohjauksella. Nopeusasetus toimii pelkällä vakkarilla ajettaessa niin, että auto ei moottoritieramppeja lukuunottamatta vaihda nopeutta ylöspäin eikä nopeusasetusta alas eikä ylös.
Vakkarilla ajettaessa kamerajärjestelmä hidastaa tietyissä tilanteissa, esim. mutkissa. Arttuwiskari-tyyppisellä mökkitiellä en ole kokeillut vakkaria. Minulla on mökille mennessä 60km/h rajoitettua mäki- ja mutkamaantietä approx 25km ja sen pätkän Teslan vakkari säätää mutkissa nopeutta alas asetetusta 65km/h minun mielestäni sopivasti.
Jos ajaa automaattiohjauksella (käsi ratilla siis), niin nopeuden säädön logiikka on niin, että vakkari ottaa sen nopeuden joka karttadatan mukaan on rajoituksena vakkarin päälle kytkeytyessä. Mutta ei nosta nopeutta ylös, vaikka rajoitus muuttuisi esim. 80km/h -> 100km/h. Jos vakkarin kytkeytyessä päälle, rajoitus on 100km/h, niin vakkari ottaa sen asetukseksi ja pudottaa esim. 100->80 rajoituksen muuttuessa ja uudelleen 80->100 rajoituksen muuttuessa takaisin sataseen. Eli vakkari ei aseta nopeutta ylöspäin itsekseen. Poikkeuksena motarin rampit. Esim. kun liityn motarille kärry perässä, niin vakkari asettaa rampilla nopeudeksi 125km/h ja joudun napsuttamaan nopeuden takaisin alas kasikymppiin.
Joskus risteyksissä 100->80 muuttunut nopeus saattaa muuttua 80->100 kesken risteyksen, mutta se kuuluu varmaan samaan sarjaan kuin maatiellä satasen alueella pudotus viiteenkymppiin eli nopeusdata tulee jostain syystä kartalta väärin. Tietenkään nopeus ei käytännössä putoa kuin ihan hiukan, koska painan tietenkin kaasua sellaisessa tilanteessa.
a) Tesla hidastaa mutkaan kuin kuskikin hidastaisi
b) ja c) Tesla reagoi vain, jos näkyy jotain lähestymässä, ei jarruttele varmuuden vuoksi
d) Tesla ei kiihdytä muuten kuin mitä edellä kuvasin. Jos pelkästään vakkarilla mennään, niin Tesla ei automaattisesti muuta nopeutta ja jos automaattiohjauksella mennään, niin nostaa nopeuden, jos aiemmin oli ollut asetuksena suurempi nopeus.
Esimerkki omalta työmatkalta: rajoitus on 50km/h paitsi pari kilometriä 40km/h, joka alkaa yhden 90-asteen risteyskäännöksen jälkeen, enkä ehdi asettaa automaattiohjausta päälle ennen kuin 40km/h on voimassa. Jos asetan automaattiohjauksen päälle siinä, niin auto ottaa 40km/h asetuksen eikä vaihda sitä automaattisesti 50km/h, kun rajoitus muuttuu. Niinpä teen niin, että heti käännöksen jälkeen napautan kerran vakkarin päälle, johon tulee 45km/h asetus (vaikka auton nopeus ei vielä olisikaan se, auto ottaa rajoituksen mukaan asetuksen). Sitten näpytän vakkarin arvon ylös 55km/h ja tuplanapautan automaattiohjauksen päälle. Auto ottaa nopeuden 45km/h, vaikka on kiihdyttämässä nopeuteen 55km/h ja kun rajoitus vaihtuu, nopeus nousee automaattisesti 55km/h.
Pelkällä vakkarilla ajaessa nopeuden muutos pitää asettaa normaaliin tapaan vakkarista paitsi kiihdytys motarin rampissa. Automaattiohjauksella auto ei suostu ajamaan ylinopeutta kuin max 10km/h. Minulla on asetuksena +5km/h siksi edellä nuo esimerkkinopeudet 45km/h ja 55km/h.
P.S. Mökkimatkan asfaltoitu mäki-mutka-tie on kapea ja ilman keskiviivaa ja siksi automaattiohjauksella ei käytännössä voi ajaa. Auto olisi liian keskellä tietä. Pelkällä vakkarillakin ajaessa auto säätää nopeuksia mutkiin.