Tesla

2384 kommenttia
1606163656680
  • @HybridRules kirjoitti:

    Että jos joku aikoo pihistää katalysaattorin, niin käry käy.

    Nyt käry taas kävi.

      
  • @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Että jos joku aikoo pihistää katalysaattorin, niin käry käy.

    Nyt käry taas kävi.

    Tarkoitat tätä.

    Elon Musk kuumentaa tunteita – tunnetut suomalaiset myyvät Teslojaan! Maailman rikkainta miestä ei tunnu kiinnostavan ehdotustensa järjettömyys. Päinvastoin Elon Musk näyttää nauttivan aiheuttamistaan kohuista.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Että jos joku aikoo pihistää katalysaattorin, niin käry käy.

    Nyt käry taas kävi.

    Tarkoitat tätä.

    Elon Musk kuumentaa tunteita – tunnetut suomalaiset myyvät Teslojaan! Maailman rikkainta miestä ei tunnu kiinnostavan ehdotustensa järjettömyys. Päinvastoin Elon Musk näyttää nauttivan aiheuttamistaan kohuista.

    En

      
  • @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Että jos joku aikoo pihistää katalysaattorin, niin käry käy.

    Nyt käry taas kävi.

    En sano, että joudun epätoivoon, jos et kerro, mikä käry.

      
  • @TCoat kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Luulen, että et edes harkitse Teslan hankkimista vaan tarkoitus oli vain "vinkua" Ruuhkamiestä lainatakseni. Mutta jos kuitenkin harkitset, niin minä en kyllä USS:n poistamisen takia tilausta peruisi.

    Kiitos jo lähes asiallisesta vastauksesta, tilaus todellakin on tehty jo heinäkuussa ja toimitus on näillä näkymin joulukuussa. Ymmärrät varmaan että tällaiset muutokset pistää hermostuttamaan.

    Tiedän konenäöstä ja tekoälystä enemmän kuin maallikko, eikä minua siis epäilytä etteikö olisi mahdollista korvata sensorien puuttumista konenäöllä. Kokemuksesta tiedän että huonoissakin olosuhteissa konenäkö toimii, jos kameroissa on tekniikkaa joka pitää ne puhtaana. Tämä on se suurin epäilyksen aihe tässä ja toinen on se aikataulu. Sensorit pitäisi mielestäni poistaa vasta kun vaihtoehto on toimivaksi todettu, nähtäväksi jää luvataanko tätä hyvittää mitenkään.

    Teslassa kiehtoo myös tuo jatkuva kehitys, mutta välillä mennään näköjään yksi askel taakse, toivottavasti sitten kaksi eteenpäin jossain vaiheessa.

    Luin juuri, että Tesloihin tulee uudenlainen korkearesoluutioinen tutka alkaen ensi vuoden tammikuun lopun toimituksista. Vai joko tämän tiesivät kaikki essonbaarilaisetkin. Minä en ollut tietoinen ennen kuin tänään luin asiasta. Oli kyllä jo muutama kuukausi takaperin Teslaratissa arveluja asiasta, kun Tesla oli patentoinut tutkaan liittyvää tekniikkaa. Autoihin oli varattu tutkan kiinnittämistä varten paikka.

      
  • Tilivuosi lähenee loppuaan ja viime tippakin pitää käyttää hyödyksi

    https://www.teslarati.com/massive-tesla-delivery-train/

      
  • muokattu 03.01.2023 00:33

    Hetken kesti tulla markkinoille, mutta hyvältä vaikuttaa

    https://www.teslarati.com/tesla-semi-specification-analysis/

    P.S. Artikkeli myös Polestarista Teslaratissa, löytyy em. artikkelin vierestä

      
  • muokattu 03.01.2023 14:41

    Niin oli, mutta otsikointi tuossakin on omituinen. Eihän laki mitenkään yritä saada "Teslan kohuttua ominaisuutta kuriin" vaan mainostamiseen puututaan, mikä sinänsä ei haittaa ellei lain tulkinnassa puututa myös tuotteiden nimeämiseen. Teslahan ei ole tähänkään asti mainostanut. Tähän tuo P.S., että ilmeisesti laki vaatisi tuotteen nimeämistä jotenkin toisin, mutta itse ominaisuuteen sillä ei ole vaikutusta.

    Todettiin jo aikaisemmin, että Tesla ei mainosta tuotteitaan ja jos Teslan nettisivuilta lukee tietoja FSD:stä, niin siellä kerrotaan hyvin selvästi, ettei kyse ole autonomisesta ajosta.

    Kalifornian oikeuslaitoksen lainsäätäjä on siis antanut höynäyttää itseään ja Teslavastainen markkinointi on saanut voiton. Tesla itsehän ei mainosta vaan Teslaa vastustavat pitävät meteliä asiasta. Näkee, mitä lobbaamalla voi saada aikaan.

    Vai voiko joku näyttää, miten Tesla on mainostanut FSD-ominaisuutta? Eli siis mainostanut, että FSD tarkoittaa autonomista ajoa.

    Minusta Tesla voisi alkaa käyttää termiä sFSD eli supervised full self driving. Siitä ei olisi kellään nokan koputtamista. Se termi sisältäisi sen, mikä tähänkin asti on pätenyt eli että ihmiskuskin täytyy valvoa auton itseajamista, kunnes riittävä luotettavuus on saavutettu, lainsäädäntö sallii ja infrastruktuuri tukee autonomista ajamista. Esim. nopeusrajoitusdata digikartoissa sisältää vielä liikaa väärää nopeusinfoa.

    P.S. Niin, siis ilmeisesti tuotteen nimeä pitää muuttaa, mutta tuonnempana nähdään, miten sitä muutetaan

      
  • En jaksa lähteä uudelle kierrokselle, mutta sanon sen että kaikki viestintä on markkinointia. Tuotenimet, nettisivut, tapahtumapäivät ja toimitusjohtajan twiitit, muutamia mainitakseni.

      2
  • @M880 kirjoitti:
    En jaksa lähteä uudelle kierrokselle, mutta sanon sen että kaikki viestintä on markkinointia. Tuotenimet, nettisivut, tapahtumapäivät ja toimitusjohtajan twiitit, muutamia mainitakseni.

    Mutta kun Teslan tekemässä infossa ei väitetä auton ajavan autonomisesti vaan kerrotaan, että ihmisen pitää valvoa toimintaa. Ei pitäisi tulla väärinkäsityksiä, kun kerran asia kerrotaan selvästi.

    Mediajutuissa (ei Teslan tekemissä) puhutaan usein kuin Tesla olisi autonominen auto. Autopilot sitä ja Autopilot tätä. Se on joko pelkästään raflaavaksi tehtyä median myynnin edistämistä tai niin kuin se yksi jenkkiläinen autonomisia ohjelmistoja kehittävän yhtiön heppu tekee, ihan suoraan pyrkii haittaamaan kilpailusyistä.

    Teslan tavoitteena on autonominen ajo, joten tottakai asiasta puhutaan ja aiheen ympärillä on tapahtumia jne. Tesla kuitenkin tekee autonsa kohdalla ihan selvästi tiettäväksi, että auto ei ole autonomisesti liikkuva vielä. Teslabotin ohjelmistoa muuten kutsutaan myös autopilotiksi.

      
  • Kuka sen tuotenimen, Full Self Driving, on sitten antanut? Ajojahtiin ryhtynyt mediako?

    Jos myisin lenkkimakkaraa ja nimeäisin sen ihan tavallisesta muovista tehdyn makkarapaketin Täysin Syötäväksi Pakkaukseksi, ja selittäisin sitten tuoteselosteessa että "se oli vaan nimi, ei sitä voi syödä, se on muovia", niin olisiko se sinusta ok?

      2
  • muokattu 04.01.2023 00:50

    @M880 kirjoitti:
    Kuka sen tuotenimen, Full Self Driving, on sitten antanut? Ajojahtiin ryhtynyt mediako?

    Jos myisin lenkkimakkaraa ja nimeäisin sen ihan tavallisesta muovista tehdyn makkarapaketin Täysin Syötäväksi Pakkaukseksi, ja selittäisin sitten tuoteselosteessa että "se oli vaan nimi, ei sitä voi syödä, se on muovia", niin olisiko se sinusta ok?

    Eihän se minusta olisi ok, ei sinne päinkään. Toisaalta ostan aina silloin tällöin pakastepitsan ja ymmärrän ihan hyvin, ettei se vielä kaupasta ulos tullessa ole valmis syötäväksi. Mutta pitsan valmistaja on kertonut pakkauksessa, millä edellytyksillä siitä tulee ihan hyvä iltapala tuonnempana.

    Joka ostaa Teslan on saanut tietää jo ennen ostopäätöstä, mihin FSD tässä vaiheessa (tai minun tapauksessa, mihin se v. 2020 kesällä) pystyy. Ostaja päättää itse maksaako FSD:stä sellaisena kuin se sillä hetkellä on, vai jättääkö sen pois autosta, jolloin autoon jää tavanomaiset ajoavustimet.

    Lenkkimakkaravertaus ontuu eniten siinä, että Tesla ei väitä ostajalle FSD:n olevan mitään, mitä se ei ole vaan kertoo ihan selkeästi, että kuskin pitää koko ajan olla varuillaan ja pitää kädet ratilla ajaessaan. Ja auto pyrkii valvomaan, että kuski toimii oikein. Uusissa Tesloissa on sisäkamera, joka tehostaa valvontaa. Vanhempia Tesloja voi huijata ripustamalla ohjauspyörään painon, mutta sen tekemällä käyttää tuotetta väärin.

    Joka tapauksessa kuski on tietoinen, että hänen on osallistuttava ajoon.

    Kyllä media nimenomaan on luonut ihmisille mielikuvaa autonomisesta Teslasta. Jos Tesla on jossain itse tehnyt niin, soisin siitä esitettävän esimerkkejä. Minä en ole havainnut, että Tesla väittäisi FSD:n olevan autonomiseen ajoon pystyvä/hyväksytty järjestelmä. FSD-ohjelmistoon kuuluu itsenäiseen ajoon pystyviä toimintoja, mutta ei ollenkaan autonomiseen ajoon soveltuvia toimintoja. Niin kuin joskus ennenkin kirjoitin, on teollisuudessa paljon itsenäisesti eli automaattisesti toimivia koneita, joita kuitenkin ihmis-operaattorin pitää valvoa ja silloin tällöin puttua toimintaan.

      
  • Käytiin vuosia sitten kollegoiden kanssa turkinpoikain pitämässä pizzeriassa lounaalla. Kadunvarressa oli kyltti jossa luki "kaikki pizzat 7 euroa". Kollega tilasi haluamansa ja se maksoikin 8 euro. Kysyessään selitystä ja viitatessaan mainokseen oven vieressä, sai vastaukseksi "ai tuo kyltti, sehän on vain mainos"

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:
    Käytiin vuosia sitten kollegoiden kanssa turkinpoikain pitämässä pizzeriassa lounaalla. Kadunvarressa oli kyltti jossa luki "kaikki pizzat 7 euroa". Kollega tilasi haluamansa ja se maksoikin 8 euro. Kysyessään selitystä ja viitatessaan mainokseen oven vieressä, sai vastaukseksi "ai tuo kyltti, sehän on vain mainos"

    Jos olet löytävinäsi analogiaa FSD:n kanssa, niin onko sinulla antaa esimerkki, missä Tesla mainostaa FSD:tä yleensä ja vielä lisäksi, että se olisi autonomisn ajon ohjelmisto?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Kuka sen tuotenimen, Full Self Driving, on sitten antanut? Ajojahtiin ryhtynyt mediako?

    Jos myisin lenkkimakkaraa ja nimeäisin sen ihan tavallisesta muovista tehdyn makkarapaketin Täysin Syötäväksi Pakkaukseksi, ja selittäisin sitten tuoteselosteessa että "se oli vaan nimi, ei sitä voi syödä, se on muovia", niin olisiko se sinusta ok?

    Eihän se minusta olisi ok, ei sinne päinkään. Toisaalta ostan aina silloin tällöin pakastepitsan ja ymmärrän ihan hyvin, ettei se vielä kaupasta ulos tullessa ole valmis syötäväksi. Mutta pitsan valmistaja on kertonut pakkauksessa, millä edellytyksillä siitä tulee ihan hyvä iltapala tuonnempana.

    Joka ostaa Teslan on saanut tietää jo ennen ostopäätöstä, mihin FSD tässä vaiheessa (tai minun tapauksessa, mihin se v. 2020 kesällä) pystyy. Ostaja päättää itse maksaako FSD:stä sellaisena kuin se sillä hetkellä on, vai jättääkö sen pois autosta, jolloin autoon jää tavanomaiset ajoavustimet.

    Lenkkimakkaravertaus ontuu eniten siinä, että Tesla ei väitä ostajalle FSD:n olevan mitään, mitä se ei ole vaan kertoo ihan selkeästi, että kuskin pitää koko ajan olla varuillaan ja pitää kädet ratilla ajaessaan. Ja auto pyrkii valvomaan, että kuski toimii oikein. Uusissa Tesloissa on sisäkamera, joka tehostaa valvontaa. Vanhempia Tesloja voi huijata ripustamalla ohjauspyörään painon, mutta sen tekemällä käyttää tuotetta väärin.

    Joka tapauksessa kuski on tietoinen, että hänen on osallistuttava ajoon.

    Kyllä media nimenomaan on luonut ihmisille mielikuvaa autonomisesta Teslasta. Jos Tesla on jossain itse tehnyt niin, soisin siitä esitettävän esimerkkejä. Minä en ole havainnut, että Tesla väittäisi FSD:n olevan autonomiseen ajoon pystyvä/hyväksytty järjestelmä. FSD-ohjelmistoon kuuluu itsenäiseen ajoon pystyviä toimintoja, mutta ei ollenkaan autonomiseen ajoon soveltuvia toimintoja. Niin kuin joskus ennenkin kirjoitin, on teollisuudessa paljon itsenäisesti eli automaattisesti toimivia koneita, joita kuitenkin ihmis-operaattorin pitää valvoa ja silloin tällöin puttua toimintaan.

    Eikö noissa uutisissa ole kyse juuri siitä, että Tesla ajaakin itsenäisesti, Tesla tekee päätökset, ei kuljettaja? Jos auto päättää yhtäkkiä vain täysjarrutuksesta, se on jättänyt kuljettajan matkustajaksi, vaikkei mitään järkevää autonomiaa olekaan. Moottoritiellä körötellessä täysjarrutus on niin erikoinen teko, että ei siihen kenenkään ihmisen valvontakyvyt yllä, vaikka ihminen onkin syyllinen ja vastuussa tuhoista. Teollisuuden koneessa tuollainen käytös johtaisi välittömään ja pysyvään käyttökieltoon.

      
  • muokattu 04.01.2023 10:48

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Kuka sen tuotenimen, Full Self Driving, on sitten antanut? Ajojahtiin ryhtynyt mediako?

    Jos myisin lenkkimakkaraa ja nimeäisin sen ihan tavallisesta muovista tehdyn makkarapaketin Täysin Syötäväksi Pakkaukseksi, ja selittäisin sitten tuoteselosteessa että "se oli vaan nimi, ei sitä voi syödä, se on muovia", niin olisiko se sinusta ok?

    Eihän se minusta olisi ok, ei sinne päinkään. Toisaalta ostan aina silloin tällöin pakastepitsan ja ymmärrän ihan hyvin, ettei se vielä kaupasta ulos tullessa ole valmis syötäväksi. Mutta pitsan valmistaja on kertonut pakkauksessa, millä edellytyksillä siitä tulee ihan hyvä iltapala tuonnempana.

    Joka ostaa Teslan on saanut tietää jo ennen ostopäätöstä, mihin FSD tässä vaiheessa (tai minun tapauksessa, mihin se v. 2020 kesällä) pystyy. Ostaja päättää itse maksaako FSD:stä sellaisena kuin se sillä hetkellä on, vai jättääkö sen pois autosta, jolloin autoon jää tavanomaiset ajoavustimet.

    Lenkkimakkaravertaus ontuu eniten siinä, että Tesla ei väitä ostajalle FSD:n olevan mitään, mitä se ei ole vaan kertoo ihan selkeästi, että kuskin pitää koko ajan olla varuillaan ja pitää kädet ratilla ajaessaan. Ja auto pyrkii valvomaan, että kuski toimii oikein. Uusissa Tesloissa on sisäkamera, joka tehostaa valvontaa. Vanhempia Tesloja voi huijata ripustamalla ohjauspyörään painon, mutta sen tekemällä käyttää tuotetta väärin.

    Joka tapauksessa kuski on tietoinen, että hänen on osallistuttava ajoon.

    Kyllä media nimenomaan on luonut ihmisille mielikuvaa autonomisesta Teslasta. Jos Tesla on jossain itse tehnyt niin, soisin siitä esitettävän esimerkkejä. Minä en ole havainnut, että Tesla väittäisi FSD:n olevan autonomiseen ajoon pystyvä/hyväksytty järjestelmä. FSD-ohjelmistoon kuuluu itsenäiseen ajoon pystyviä toimintoja, mutta ei ollenkaan autonomiseen ajoon soveltuvia toimintoja. Niin kuin joskus ennenkin kirjoitin, on teollisuudessa paljon itsenäisesti eli automaattisesti toimivia koneita, joita kuitenkin ihmis-operaattorin pitää valvoa ja silloin tällöin puttua toimintaan.

    Eikö noissa uutisissa ole kyse juuri siitä, että Tesla ajaakin itsenäisesti, Tesla tekee päätökset, ei kuljettaja? Jos auto päättää yhtäkkiä vain täysjarrutuksesta, se on jättänyt kuljettajan matkustajaksi, vaikkei mitään järkevää autonomiaa olekaan. Moottoritiellä körötellessä täysjarrutus on niin erikoinen teko, että ei siihen kenenkään ihmisen valvontakyvyt yllä, vaikka ihminen onkin syyllinen ja vastuussa tuhoista. Teollisuuden koneessa tuollainen käytös johtaisi välittömään ja pysyvään käyttökieltoon.

    Missä on tapahtunut täysjarrutus? Minullakin sattuu melko usein, että nopeusrajoituksen arvo muuttuu ja auto alkaa hidastaa, mutta ei se täysjarrutusta tee. En voi tietää, miksi auto välillä ottaa väärän rajoitusnopeuden kesken ajon. Oletan, että GPS-paikannuksen ja/tai väärän karttadatan takaa syy löytyy. Äsken luin jutun, jossa kuski valitti Teslan hidastavan liian loivasti rajoituksen muuttuessa alas. Autohan alkaa hidastaa vasta rajoitusmerkin kohdalla tai ihan lähellä merkkiä ja periaatteessa tulee ajettua aina hetki ylinopeutta.

    Varmaankin on hankalaa auton ohjelmassa tietää, pitääkö karttadatan ilmoittama rajoitus jättää huomiotta vai pitääkö hidastaa ja auto valitsee hidastuksen. Mutta ei auto täysjarrutusta tee. Liian lyhyt turvaväli on kyseessä, jos takana tuleva kolahtaa takapuskuriin.

    Kaistanvaihdossa Teslan automaatti on ylivarovainen. Jos tavanomaisessa motariliikenteessä, jossa molemmilla kaistoilla etenee jonoa, yrittää automaattisella kaistanvaihdolla, niin ei onnistu. Tesla vaatii pitkälti vapaata kaistaa takana ennen kuin se vaihtaa. Automaattinen kaistanvaihto on oikeasti semi-automaattinen. Jos on navigate on autopilot päällä, auto ehdottaa kaistanvaihtoa, kun edellä on hitaampi ajoneuvo. Lupa vaihtoon pitää antaa kytkemällä vilkku päälle. Jos itse haluaa vaihtaa kaistaa, voi kytkeä vilkun päälle ja auto vaihtaa, jos on reilusti tilaa.

    Niin kuin olen sanonut, media rakentaa näitä juttuja ja hömelöt lukijat ottavat todesta. Sitten väitetään, että Tesla mainostaa autonomista ajoa.

    P.S. Tarkennus vielä, että jos Teslassa ei ole FSD-ominaisuutta, ei ole myöskään Navigate On Autopilot-ominaisuutta eikä kaistanvaihtoautomatiikkaa. Silloin kaistaa voi vaihtaa vain kääntämällä itse rattia. Automaattisesti auto ei vaihda ollenkaan vaan aina kuskin komennossa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Kuka sen tuotenimen, Full Self Driving, on sitten antanut? Ajojahtiin ryhtynyt mediako?

    Jos myisin lenkkimakkaraa ja nimeäisin sen ihan tavallisesta muovista tehdyn makkarapaketin Täysin Syötäväksi Pakkaukseksi, ja selittäisin sitten tuoteselosteessa että "se oli vaan nimi, ei sitä voi syödä, se on muovia", niin olisiko se sinusta ok?

    Eihän se minusta olisi ok, ei sinne päinkään. Toisaalta ostan aina silloin tällöin pakastepitsan ja ymmärrän ihan hyvin, ettei se vielä kaupasta ulos tullessa ole valmis syötäväksi. Mutta pitsan valmistaja on kertonut pakkauksessa, millä edellytyksillä siitä tulee ihan hyvä iltapala tuonnempana.

    Joka ostaa Teslan on saanut tietää jo ennen ostopäätöstä, mihin FSD tässä vaiheessa (tai minun tapauksessa, mihin se v. 2020 kesällä) pystyy. Ostaja päättää itse maksaako FSD:stä sellaisena kuin se sillä hetkellä on, vai jättääkö sen pois autosta, jolloin autoon jää tavanomaiset ajoavustimet.

    Lenkkimakkaravertaus ontuu eniten siinä, että Tesla ei väitä ostajalle FSD:n olevan mitään, mitä se ei ole vaan kertoo ihan selkeästi, että kuskin pitää koko ajan olla varuillaan ja pitää kädet ratilla ajaessaan. Ja auto pyrkii valvomaan, että kuski toimii oikein. Uusissa Tesloissa on sisäkamera, joka tehostaa valvontaa. Vanhempia Tesloja voi huijata ripustamalla ohjauspyörään painon, mutta sen tekemällä käyttää tuotetta väärin.

    Joka tapauksessa kuski on tietoinen, että hänen on osallistuttava ajoon.

    Kyllä media nimenomaan on luonut ihmisille mielikuvaa autonomisesta Teslasta. Jos Tesla on jossain itse tehnyt niin, soisin siitä esitettävän esimerkkejä. Minä en ole havainnut, että Tesla väittäisi FSD:n olevan autonomiseen ajoon pystyvä/hyväksytty järjestelmä. FSD-ohjelmistoon kuuluu itsenäiseen ajoon pystyviä toimintoja, mutta ei ollenkaan autonomiseen ajoon soveltuvia toimintoja. Niin kuin joskus ennenkin kirjoitin, on teollisuudessa paljon itsenäisesti eli automaattisesti toimivia koneita, joita kuitenkin ihmis-operaattorin pitää valvoa ja silloin tällöin puttua toimintaan.

    Eikö noissa uutisissa ole kyse juuri siitä, että Tesla ajaakin itsenäisesti, Tesla tekee päätökset, ei kuljettaja? Jos auto päättää yhtäkkiä vain täysjarrutuksesta, se on jättänyt kuljettajan matkustajaksi, vaikkei mitään järkevää autonomiaa olekaan. Moottoritiellä körötellessä täysjarrutus on niin erikoinen teko, että ei siihen kenenkään ihmisen valvontakyvyt yllä, vaikka ihminen onkin syyllinen ja vastuussa tuhoista. Teollisuuden koneessa tuollainen käytös johtaisi välittömään ja pysyvään käyttökieltoon.

    Missä on tapahtunut täysjarrutus? Minullakin sattuu melko usein, että nopeusrajoituksen arvo muuttuu ja auto alkaa hidastaa, mutta ei se täysjarrutusta tee. En voi tietää, miksi auto välillä ottaa väärän rajoitusnopeuden kesken ajon. Oletan, että GPS-paikannuksen ja/tai väärän karttadatan takaa syy löytyy. Äsken luin jutun, jossa kuski valitti Teslan hidastavan liian loivasti rajoituksen muuttuessa alas. Autohan alkaa hidastaa vasta rajoitusmerkin kohdalla tai ihan lähellä merkkiä ja periaatteessa tulee ajettua aina hetki ylinopeutta.

    Varmaankin on hankalaa auton ohjelmassa tietää, pitääkö karttadatan ilmoittama rajoitus jättää huomiotta vai pitääkö hidastaa ja auto valitsee hidastuksen. Mutta ei auto täysjarrutusta tee. Liian lyhyt turvaväli on kyseessä, jos takana tuleva kolahtaa takapuskuriin.

    Kaistanvaihdossa Teslan automaatti on ylivarovainen. Jos tavanomaisessa motariliikenteessä, jossa molemmilla kaistoilla etenee jonoa, yrittää automaattisella kaistanvaihdolla, niin ei onnistu. Tesla vaatii pitkälti vapaata kaistaa takana ennen kuin se vaihtaa. Automaattinen kaistanvaihto on oikeasti semi-automaattinen. Jos on navigate on autopilot päällä, auto ehdottaa kaistanvaihtoa, kun edellä on hitaampi ajoneuvo. Lupa vaihtoon pitää antaa kytkemällä vilkku päälle. Jos itse haluaa vaihtaa kaistaa, voi kytkeä vilkun päälle ja auto vaihtaa, jos on reilusti tilaa.

    Niin kuin olen sanonut, media rakentaa näitä juttuja ja hömelöt lukijat ottavat todesta. Sitten väitetään, että Tesla mainostaa autonomista ajoa.

    P.S. Tarkennus vielä, että jos Teslassa ei ole FSD-ominaisuutta, ei ole myöskään Navigate On Autopilot-ominaisuutta eikä kaistanvaihtoautomatiikkaa. Silloin kaistaa voi vaihtaa vain kääntämällä itse rattia. Automaattisesti auto ei vaihda ollenkaan vaan aina kuskin komennossa.

    Viimeksi elo-syyskuulla uutisoitiin äkkijarrutuksista ja taisi tapahtua TM:ssä ja Iltasanomienkin ajossa.

    Tesla toimii siis kuin aito suomalainen kuljettaja. Kun nopeusrajoitus nousee, sen näkee 300 metrin päästä ja silloin saa kiihdyttää. Kun nopeusrajoitus laskee, sen näkee merkin kohdalla ja silloin saa höllätä kaasun isoimmalla vaihteella. Jos nopeuskamera silloin kuvaa, kyseessä on ansa, oli kamera sitten ennen tai jälkeen rajoituksen aiheuttaneen risteyksen.

    Mutta kaistanvaihdossa se on kone ja toimii järkevästi. Varsinkaan moottoritiellä ei ole tarvetta ängetä 15 metrin väliin (ja poistua sadan metrin päästä).

      
  • No sehän tesla kuskia lohduta kun perään kolahtaa, hei sinulla oli liian lyhyt turvaväli teslaan pitää on pidempi turvaväli.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Kuka sen tuotenimen, Full Self Driving, on sitten antanut? Ajojahtiin ryhtynyt mediako?

    Jos myisin lenkkimakkaraa ja nimeäisin sen ihan tavallisesta muovista tehdyn makkarapaketin Täysin Syötäväksi Pakkaukseksi, ja selittäisin sitten tuoteselosteessa että "se oli vaan nimi, ei sitä voi syödä, se on muovia", niin olisiko se sinusta ok?

    Eihän se minusta olisi ok, ei sinne päinkään. Toisaalta ostan aina silloin tällöin pakastepitsan ja ymmärrän ihan hyvin, ettei se vielä kaupasta ulos tullessa ole valmis syötäväksi. Mutta pitsan valmistaja on kertonut pakkauksessa, millä edellytyksillä siitä tulee ihan hyvä iltapala tuonnempana.

    Joka ostaa Teslan on saanut tietää jo ennen ostopäätöstä, mihin FSD tässä vaiheessa (tai minun tapauksessa, mihin se v. 2020 kesällä) pystyy. Ostaja päättää itse maksaako FSD:stä sellaisena kuin se sillä hetkellä on, vai jättääkö sen pois autosta, jolloin autoon jää tavanomaiset ajoavustimet.

    Lenkkimakkaravertaus ontuu eniten siinä, että Tesla ei väitä ostajalle FSD:n olevan mitään, mitä se ei ole vaan kertoo ihan selkeästi, että kuskin pitää koko ajan olla varuillaan ja pitää kädet ratilla ajaessaan. Ja auto pyrkii valvomaan, että kuski toimii oikein. Uusissa Tesloissa on sisäkamera, joka tehostaa valvontaa. Vanhempia Tesloja voi huijata ripustamalla ohjauspyörään painon, mutta sen tekemällä käyttää tuotetta väärin.

    Joka tapauksessa kuski on tietoinen, että hänen on osallistuttava ajoon.

    Kyllä media nimenomaan on luonut ihmisille mielikuvaa autonomisesta Teslasta. Jos Tesla on jossain itse tehnyt niin, soisin siitä esitettävän esimerkkejä. Minä en ole havainnut, että Tesla väittäisi FSD:n olevan autonomiseen ajoon pystyvä/hyväksytty järjestelmä. FSD-ohjelmistoon kuuluu itsenäiseen ajoon pystyviä toimintoja, mutta ei ollenkaan autonomiseen ajoon soveltuvia toimintoja. Niin kuin joskus ennenkin kirjoitin, on teollisuudessa paljon itsenäisesti eli automaattisesti toimivia koneita, joita kuitenkin ihmis-operaattorin pitää valvoa ja silloin tällöin puttua toimintaan.

    Lukihan tässä meidän hypoteettisessa makkarapaketissammekin että sitä ei voi syödä, sen nimi vain sattuu olemaan Täysin Syötävä Pakkaus. Ostaja on siis saanut sen nimisen makkarapaketin, jonka tuoteselosteessa lukee että sitä pakettia ei voi syödä. Ja voihan olla että HK:lta tulee 2-5 vuoden päästä pakkaus jonka voi syödä. Kaikki informaatio on annettu ennen ostopäätöstä, joten asia on täysin kunnossa (?).

      2
  • @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Kuka sen tuotenimen, Full Self Driving, on sitten antanut? Ajojahtiin ryhtynyt mediako?

    Jos myisin lenkkimakkaraa ja nimeäisin sen ihan tavallisesta muovista tehdyn makkarapaketin Täysin Syötäväksi Pakkaukseksi, ja selittäisin sitten tuoteselosteessa että "se oli vaan nimi, ei sitä voi syödä, se on muovia", niin olisiko se sinusta ok?

    Eihän se minusta olisi ok, ei sinne päinkään. Toisaalta ostan aina silloin tällöin pakastepitsan ja ymmärrän ihan hyvin, ettei se vielä kaupasta ulos tullessa ole valmis syötäväksi. Mutta pitsan valmistaja on kertonut pakkauksessa, millä edellytyksillä siitä tulee ihan hyvä iltapala tuonnempana.

    Joka ostaa Teslan on saanut tietää jo ennen ostopäätöstä, mihin FSD tässä vaiheessa (tai minun tapauksessa, mihin se v. 2020 kesällä) pystyy. Ostaja päättää itse maksaako FSD:stä sellaisena kuin se sillä hetkellä on, vai jättääkö sen pois autosta, jolloin autoon jää tavanomaiset ajoavustimet.

    Lenkkimakkaravertaus ontuu eniten siinä, että Tesla ei väitä ostajalle FSD:n olevan mitään, mitä se ei ole vaan kertoo ihan selkeästi, että kuskin pitää koko ajan olla varuillaan ja pitää kädet ratilla ajaessaan. Ja auto pyrkii valvomaan, että kuski toimii oikein. Uusissa Tesloissa on sisäkamera, joka tehostaa valvontaa. Vanhempia Tesloja voi huijata ripustamalla ohjauspyörään painon, mutta sen tekemällä käyttää tuotetta väärin.

    Joka tapauksessa kuski on tietoinen, että hänen on osallistuttava ajoon.

    Kyllä media nimenomaan on luonut ihmisille mielikuvaa autonomisesta Teslasta. Jos Tesla on jossain itse tehnyt niin, soisin siitä esitettävän esimerkkejä. Minä en ole havainnut, että Tesla väittäisi FSD:n olevan autonomiseen ajoon pystyvä/hyväksytty järjestelmä. FSD-ohjelmistoon kuuluu itsenäiseen ajoon pystyviä toimintoja, mutta ei ollenkaan autonomiseen ajoon soveltuvia toimintoja. Niin kuin joskus ennenkin kirjoitin, on teollisuudessa paljon itsenäisesti eli automaattisesti toimivia koneita, joita kuitenkin ihmis-operaattorin pitää valvoa ja silloin tällöin puttua toimintaan.

    Lukihan tässä meidän hypoteettisessa makkarapaketissammekin että sitä ei voi syödä, sen nimi vain sattuu olemaan Täysin Syötävä Pakkaus. Ostaja on siis saanut sen nimisen makkarapaketin, jonka tuoteselosteessa lukee että sitä pakettia ei voi syödä. Ja voihan olla että HK:lta tulee 2-5 vuoden päästä pakkaus jonka voi syödä. Kaikki informaatio on annettu ennen ostopäätöstä, joten asia on täysin kunnossa (?).

    Asia todellakin ihan kunnossa, jos joku moisen makkaran ostaa ja on saanut tietää makkaran ominaisuudet ennen ostopäätöstään. En oikein ymmärrä pointtiasi.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Kuka sen tuotenimen, Full Self Driving, on sitten antanut? Ajojahtiin ryhtynyt mediako?

    Jos myisin lenkkimakkaraa ja nimeäisin sen ihan tavallisesta muovista tehdyn makkarapaketin Täysin Syötäväksi Pakkaukseksi, ja selittäisin sitten tuoteselosteessa että "se oli vaan nimi, ei sitä voi syödä, se on muovia", niin olisiko se sinusta ok?

    Eihän se minusta olisi ok, ei sinne päinkään. Toisaalta ostan aina silloin tällöin pakastepitsan ja ymmärrän ihan hyvin, ettei se vielä kaupasta ulos tullessa ole valmis syötäväksi. Mutta pitsan valmistaja on kertonut pakkauksessa, millä edellytyksillä siitä tulee ihan hyvä iltapala tuonnempana.

    Joka ostaa Teslan on saanut tietää jo ennen ostopäätöstä, mihin FSD tässä vaiheessa (tai minun tapauksessa, mihin se v. 2020 kesällä) pystyy. Ostaja päättää itse maksaako FSD:stä sellaisena kuin se sillä hetkellä on, vai jättääkö sen pois autosta, jolloin autoon jää tavanomaiset ajoavustimet.

    Lenkkimakkaravertaus ontuu eniten siinä, että Tesla ei väitä ostajalle FSD:n olevan mitään, mitä se ei ole vaan kertoo ihan selkeästi, että kuskin pitää koko ajan olla varuillaan ja pitää kädet ratilla ajaessaan. Ja auto pyrkii valvomaan, että kuski toimii oikein. Uusissa Tesloissa on sisäkamera, joka tehostaa valvontaa. Vanhempia Tesloja voi huijata ripustamalla ohjauspyörään painon, mutta sen tekemällä käyttää tuotetta väärin.

    Joka tapauksessa kuski on tietoinen, että hänen on osallistuttava ajoon.

    Kyllä media nimenomaan on luonut ihmisille mielikuvaa autonomisesta Teslasta. Jos Tesla on jossain itse tehnyt niin, soisin siitä esitettävän esimerkkejä. Minä en ole havainnut, että Tesla väittäisi FSD:n olevan autonomiseen ajoon pystyvä/hyväksytty järjestelmä. FSD-ohjelmistoon kuuluu itsenäiseen ajoon pystyviä toimintoja, mutta ei ollenkaan autonomiseen ajoon soveltuvia toimintoja. Niin kuin joskus ennenkin kirjoitin, on teollisuudessa paljon itsenäisesti eli automaattisesti toimivia koneita, joita kuitenkin ihmis-operaattorin pitää valvoa ja silloin tällöin puttua toimintaan.

    Lukihan tässä meidän hypoteettisessa makkarapaketissammekin että sitä ei voi syödä, sen nimi vain sattuu olemaan Täysin Syötävä Pakkaus. Ostaja on siis saanut sen nimisen makkarapaketin, jonka tuoteselosteessa lukee että sitä pakettia ei voi syödä. Ja voihan olla että HK:lta tulee 2-5 vuoden päästä pakkaus jonka voi syödä. Kaikki informaatio on annettu ennen ostopäätöstä, joten asia on täysin kunnossa (?).

    Asia todellakin ihan kunnossa, jos joku moisen makkaran ostaa ja on saanut tietää makkaran ominaisuudet ennen ostopäätöstään. En oikein ymmärrä pointtiasi.

    Meillä on perustavanlaatuinen näkemysero siitä voiko pelkkä tuotenimi olla harhaanjohtava. Minun mielestäni voi, sinun mielestäsi ei.

    Tähän meidän on nyt tyydyttävä.

      2
  • @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Kuka sen tuotenimen, Full Self Driving, on sitten antanut? Ajojahtiin ryhtynyt mediako?

    Jos myisin lenkkimakkaraa ja nimeäisin sen ihan tavallisesta muovista tehdyn makkarapaketin Täysin Syötäväksi Pakkaukseksi, ja selittäisin sitten tuoteselosteessa että "se oli vaan nimi, ei sitä voi syödä, se on muovia", niin olisiko se sinusta ok?

    Eihän se minusta olisi ok, ei sinne päinkään. Toisaalta ostan aina silloin tällöin pakastepitsan ja ymmärrän ihan hyvin, ettei se vielä kaupasta ulos tullessa ole valmis syötäväksi. Mutta pitsan valmistaja on kertonut pakkauksessa, millä edellytyksillä siitä tulee ihan hyvä iltapala tuonnempana.

    Joka ostaa Teslan on saanut tietää jo ennen ostopäätöstä, mihin FSD tässä vaiheessa (tai minun tapauksessa, mihin se v. 2020 kesällä) pystyy. Ostaja päättää itse maksaako FSD:stä sellaisena kuin se sillä hetkellä on, vai jättääkö sen pois autosta, jolloin autoon jää tavanomaiset ajoavustimet.

    Lenkkimakkaravertaus ontuu eniten siinä, että Tesla ei väitä ostajalle FSD:n olevan mitään, mitä se ei ole vaan kertoo ihan selkeästi, että kuskin pitää koko ajan olla varuillaan ja pitää kädet ratilla ajaessaan. Ja auto pyrkii valvomaan, että kuski toimii oikein. Uusissa Tesloissa on sisäkamera, joka tehostaa valvontaa. Vanhempia Tesloja voi huijata ripustamalla ohjauspyörään painon, mutta sen tekemällä käyttää tuotetta väärin.

    Joka tapauksessa kuski on tietoinen, että hänen on osallistuttava ajoon.

    Kyllä media nimenomaan on luonut ihmisille mielikuvaa autonomisesta Teslasta. Jos Tesla on jossain itse tehnyt niin, soisin siitä esitettävän esimerkkejä. Minä en ole havainnut, että Tesla väittäisi FSD:n olevan autonomiseen ajoon pystyvä/hyväksytty järjestelmä. FSD-ohjelmistoon kuuluu itsenäiseen ajoon pystyviä toimintoja, mutta ei ollenkaan autonomiseen ajoon soveltuvia toimintoja. Niin kuin joskus ennenkin kirjoitin, on teollisuudessa paljon itsenäisesti eli automaattisesti toimivia koneita, joita kuitenkin ihmis-operaattorin pitää valvoa ja silloin tällöin puttua toimintaan.

    Lukihan tässä meidän hypoteettisessa makkarapaketissammekin että sitä ei voi syödä, sen nimi vain sattuu olemaan Täysin Syötävä Pakkaus. Ostaja on siis saanut sen nimisen makkarapaketin, jonka tuoteselosteessa lukee että sitä pakettia ei voi syödä. Ja voihan olla että HK:lta tulee 2-5 vuoden päästä pakkaus jonka voi syödä. Kaikki informaatio on annettu ennen ostopäätöstä, joten asia on täysin kunnossa (?).

    Asia todellakin ihan kunnossa, jos joku moisen makkaran ostaa ja on saanut tietää makkaran ominaisuudet ennen ostopäätöstään. En oikein ymmärrä pointtiasi.

    Meillä on perustavanlaatuinen näkemysero siitä voiko pelkkä tuotenimi olla harhaanjohtava. Minun mielestäni voi, sinun mielestäsi ei.

    Tähän meidän on nyt tyydyttävä.

    Kyllä pelkkä tuotenimi voi olla harhaanjohtava, mutta eihän tässä siitä ole kysymys. Jos jolla kulla on luulo, että FSD on autonominen, asia selviää viimeistään, kun on ostamassa autoa. FSD on erillishintainen optio eikä sitä voi ostaa saamatta tietää, mitä se sisältää. Ja auto ilmoittaa selkeästi, että ratista on pidettävä kiinni ajaessa. Ei ole todellista vaaraa, että Teslan kuljettaja luulisi auton olevan autonominen. Eikä siitä, että voisi ostaa auton luullen, että se on autonominen. Ja Tesla ei missään mainosta auton olevan autonomisesta ajava.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Kuka sen tuotenimen, Full Self Driving, on sitten antanut? Ajojahtiin ryhtynyt mediako?

    Jos myisin lenkkimakkaraa ja nimeäisin sen ihan tavallisesta muovista tehdyn makkarapaketin Täysin Syötäväksi Pakkaukseksi, ja selittäisin sitten tuoteselosteessa että "se oli vaan nimi, ei sitä voi syödä, se on muovia", niin olisiko se sinusta ok?

    Eihän se minusta olisi ok, ei sinne päinkään. Toisaalta ostan aina silloin tällöin pakastepitsan ja ymmärrän ihan hyvin, ettei se vielä kaupasta ulos tullessa ole valmis syötäväksi. Mutta pitsan valmistaja on kertonut pakkauksessa, millä edellytyksillä siitä tulee ihan hyvä iltapala tuonnempana.

    Joka ostaa Teslan on saanut tietää jo ennen ostopäätöstä, mihin FSD tässä vaiheessa (tai minun tapauksessa, mihin se v. 2020 kesällä) pystyy. Ostaja päättää itse maksaako FSD:stä sellaisena kuin se sillä hetkellä on, vai jättääkö sen pois autosta, jolloin autoon jää tavanomaiset ajoavustimet.

    Lenkkimakkaravertaus ontuu eniten siinä, että Tesla ei väitä ostajalle FSD:n olevan mitään, mitä se ei ole vaan kertoo ihan selkeästi, että kuskin pitää koko ajan olla varuillaan ja pitää kädet ratilla ajaessaan. Ja auto pyrkii valvomaan, että kuski toimii oikein. Uusissa Tesloissa on sisäkamera, joka tehostaa valvontaa. Vanhempia Tesloja voi huijata ripustamalla ohjauspyörään painon, mutta sen tekemällä käyttää tuotetta väärin.

    Joka tapauksessa kuski on tietoinen, että hänen on osallistuttava ajoon.

    Kyllä media nimenomaan on luonut ihmisille mielikuvaa autonomisesta Teslasta. Jos Tesla on jossain itse tehnyt niin, soisin siitä esitettävän esimerkkejä. Minä en ole havainnut, että Tesla väittäisi FSD:n olevan autonomiseen ajoon pystyvä/hyväksytty järjestelmä. FSD-ohjelmistoon kuuluu itsenäiseen ajoon pystyviä toimintoja, mutta ei ollenkaan autonomiseen ajoon soveltuvia toimintoja. Niin kuin joskus ennenkin kirjoitin, on teollisuudessa paljon itsenäisesti eli automaattisesti toimivia koneita, joita kuitenkin ihmis-operaattorin pitää valvoa ja silloin tällöin puttua toimintaan.

    Lukihan tässä meidän hypoteettisessa makkarapaketissammekin että sitä ei voi syödä, sen nimi vain sattuu olemaan Täysin Syötävä Pakkaus. Ostaja on siis saanut sen nimisen makkarapaketin, jonka tuoteselosteessa lukee että sitä pakettia ei voi syödä. Ja voihan olla että HK:lta tulee 2-5 vuoden päästä pakkaus jonka voi syödä. Kaikki informaatio on annettu ennen ostopäätöstä, joten asia on täysin kunnossa (?).

    Asia todellakin ihan kunnossa, jos joku moisen makkaran ostaa ja on saanut tietää makkaran ominaisuudet ennen ostopäätöstään. En oikein ymmärrä pointtiasi.

    Meillä on perustavanlaatuinen näkemysero siitä voiko pelkkä tuotenimi olla harhaanjohtava. Minun mielestäni voi, sinun mielestäsi ei.

    Tähän meidän on nyt tyydyttävä.

    Kyllä pelkkä tuotenimi voi olla harhaanjohtava, mutta eihän tässä siitä ole kysymys. Jos jolla kulla on luulo, että FSD on autonominen, asia selviää viimeistään, kun on ostamassa autoa. FSD on erillishintainen optio eikä sitä voi ostaa saamatta tietää, mitä se sisältää. Ja auto ilmoittaa selkeästi, että ratista on pidettävä kiinni ajaessa. Ei ole todellista vaaraa, että Teslan kuljettaja luulisi auton olevan autonominen. Eikä siitä, että voisi ostaa auton luullen, että se on autonominen. Ja Tesla ei missään mainosta auton olevan autonomisesta ajava.

    Minusta siinä, ja Autopilotissa myös, on nimenomaan kyse harhaanjohtavuudesta. Ihan sama mitä ympäröivä muu materiaali kertoo, minun mielestäni jo sillä nimellä johdetaan harhaan.

    Tästä meillä on se erimielisyys, eikä se kummankaan jankkauksella siitä miksikään muutu. Minä en osta sinun argumenttejasi, etkä sinä minun.

    Mutta se on ihan okei ☮️

      3
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Käytiin vuosia sitten kollegoiden kanssa turkinpoikain pitämässä pizzeriassa lounaalla. Kadunvarressa oli kyltti jossa luki "kaikki pizzat 7 euroa". Kollega tilasi haluamansa ja se maksoikin 8 euro. Kysyessään selitystä ja viitatessaan mainokseen oven vieressä, sai vastaukseksi "ai tuo kyltti, sehän on vain mainos"

    Jos olet löytävinäsi analogiaa FSD:n kanssa, niin onko sinulla antaa esimerkki, missä Tesla mainostaa FSD:tä yleensä ja vielä lisäksi, että se olisi autonomisn ajon ohjelmisto?

    En ole löytävinäni mutta tykkään tuosta jutusta. Jenkeissä ollaan nykyään aika tarkkoja enkä usko, että Musk tai Tesla ihan alkeellisia virheitä tekee mainonnassaan. Muskilla oli isot puheet silloin vuosia sitten ja julkaisi firman omistajana henkilökohtaisia viestejä netissä mutta joku on vähän ohjannut miestä todellisuuteen. Itse en haikaile autonomisten autojen perään, paras kokemus on kun ajan itse.

      1
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Käytiin vuosia sitten kollegoiden kanssa turkinpoikain pitämässä pizzeriassa lounaalla. Kadunvarressa oli kyltti jossa luki "kaikki pizzat 7 euroa". Kollega tilasi haluamansa ja se maksoikin 8 euro. Kysyessään selitystä ja viitatessaan mainokseen oven vieressä, sai vastaukseksi "ai tuo kyltti, sehän on vain mainos"

    Jos olet löytävinäsi analogiaa FSD:n kanssa, niin onko sinulla antaa esimerkki, missä Tesla mainostaa FSD:tä yleensä ja vielä lisäksi, että se olisi autonomisn ajon ohjelmisto?

    En ole löytävinäni mutta tykkään tuosta jutusta. Jenkeissä ollaan nykyään aika tarkkoja enkä usko, että Musk tai Tesla ihan alkeellisia virheitä tekee mainonnassaan. Muskilla oli isot puheet silloin vuosia sitten ja julkaisi firman omistajana henkilökohtaisia viestejä netissä mutta joku on vähän ohjannut miestä todellisuuteen. Itse en haikaile autonomisten autojen perään, paras kokemus on kun ajan itse.

    Mainonnassaan. Teslahan on tunnettu siitä, että se ei ole tähän asti mainostanut. Vai oletko nähnyt Teslan mainoksia?

      
  • Kai tesla on mainostanut, kun se on saanut tuomion virheellisetä mainonnasta.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Kai tesla on mainostanut, kun se on saanut tuomion virheellisetä mainonnasta.

    Kerrotko, mitä tuomiota tarkoitat? Ja jos tiedät yksityiskohtia, niin mistä mainoksesta tuomio tuli ja mikä oli tuomio? Tuo uutinen on minulta mennyt ohi.

      
  • Mielestäni esim. Muskin twitterissä Teslaa on mainostettu tämän tästä vuosien ajan. Se ei ehkä ole perinteistä mainostamista, mutta selkeästi mainostamista kuitenkin.

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Kai tesla on mainostanut, kun se on saanut tuomion virheellisetä mainonnasta.

    Kerrotko, mitä tuomiota tarkoitat? Ja jos tiedät yksityiskohtia, niin mistä mainoksesta tuomio tuli ja mikä oli tuomio? Tuo uutinen on minulta mennyt ohi.

    Kyllä hakusanoilla tietoa löytyy sivukaupalla.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit