Tesla

1846 kommenttia
1565758596062»
  • Löysin painevalusta kertovan artikkelin, toimittajan oma, mutta tekniikasta kerrotaan suomeksi.
    https://www.ounevagroup.fi/ajankohtaista/mita-on-painevalu/

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:
    Löysin painevalusta kertovan artikkelin, toimittajan oma, mutta tekniikasta kerrotaan suomeksi.
    https://www.ounevagroup.fi/ajankohtaista/mita-on-painevalu/

    Tuolla valmistajalla suurin prässi on 900 tonnia. Gigaprässi on 9000 tonnia.

    Voi kuvitella kuinka perinteisen teräspeltitekniikan muotoon prässättyjen levyjen ja niihin katkohitsillä kiinnitettyjen jäykistäjien ja kiinnityskorvakkeiden sijasta painevalutekniikka sallii (niin kuin tuossa artikkelissa sanotaan) innovatiivisen suunnittelun, nopeuttaa tuotantoa ja parantaa laatua.

    Painevalutekniikka on minun mielestäni kaukaista sukua ainetta lisäävälle valmistukselle, jota minäkin olen hyödyntänyt pari vuotta muoviosien kohdalla. Ns. 3D printteri lisäilee ainetta kerros kerrallaan kun taas painevalukone päräyttää muotin täyteen yhdellä kertaa. Kumpikin tekniikka sallii suuren vapauden osan muotoiluun ja luujuuden suhteen optimaaliseen aineen käyttöön.

    Kumpikin tekniikka poikkeaa perinteisestä ainetta poistavasta valmistustekniikasta, jossa esim. 50mm halkaisijan pyörötangon sisältä vapautetaan mitä erilaisempia osia, jotka ovat olleet ympäröivän teräksen vankeina tangon sisällä. Ainetta pois ympäriltä ja varsinainen osa tulee esille.

      
  • Tesla rajoitti myymiensä autojen akkujen tehoa – Vaati ”korjauksen korjauksesta” 4500 dollaria
    27.7.202215:04päivitetty 27.7.202215:05

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/15fb49a2-ba87-4bc5-bddf-b61e1f36279f?ref=ampparit:fedd

      
  • Saksalaiskuski väittää Teslan "korjanneen" auton pelkällä maalilla – autojätti oikeuteen

    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/saksalaiskuski-vaittaa-teslan-korjanneen-auton-pelkalla-maalilla-autojatti-oikeuteen/8476960

      
  • Teslan maksuton ominaisuus muuttuu maksulliseksi – Kaksi ensimmäistä vuotta pysyvät ilmaisina
    26.7.202219:05päivitetty 26.7.202219:05

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/dcd10f49-6972-4431-ba68-b7878c813be4?ref=ampparit:4678

      
  • Uusi FSD-versio julkaistu testikäyttäjille. Linkissä on mielenkiintoisia pätkiä toiminnasta. Kehitys kehittyy pikkuhiljaa

    https://www.teslarati.com/tesla-fsd-beta-10-69-chucks-left-turn/

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Mitä ajattelet silloin, kun joku kertoo autossasi olevan ongelmia, joista et itse ole ollenkaan tietoinen eli et tunnista sellaisia olevan.

    Varmaan jo kokemuksesta arvaatkin. Täältä tulee kyllä riittävä määrä asia-argumentteja, sen jälkeen vielä lisää muutama kyseenalainenkin ja lopuksi kardaanista päähän :smiley:

      1
  • Model Y jatkaa aiempien Teslan mallien viitoittamalla tiellä ja on kerännyt kärkituloksia eri maiden viranomaisten turvallisuustesteissä. Euro NCAP totesi auton olevan turvallisin koskaan testaamansa auto, jenkkilän IIHS-tulos oli korkein mahdollinen, mitä testistä voi saada ja samoin Australian antoi huipputuloksen.

    Pistää miettimään, mitä (useita) vuosikymmeniä autoja valmistaneet tahot ovat vuosien saatossa säätäneet, kun hupiukon pilvipäissään käyntiin polkaisema tulokas pyyhkii järjestelmällisesti heidän tuotoksillaan lattiaa. Ehkä turvallisuus ei heitä kiinnosta?

      1
  • @Ruuhkamies kirjoitti:
    Model Y jatkaa aiempien Teslan mallien viitoittamalla tiellä ja on kerännyt kärkituloksia eri maiden viranomaisten turvallisuustesteissä. Euro NCAP totesi auton olevan turvallisin koskaan testaamansa auto, jenkkilän IIHS-tulos oli korkein mahdollinen, mitä testistä voi saada ja samoin Australian antoi huipputuloksen.

    Pistää miettimään, mitä (useita) vuosikymmeniä autoja valmistaneet tahot ovat vuosien saatossa säätäneet, kun hupiukon pilvipäissään käyntiin polkaisema tulokas pyyhkii järjestelmällisesti heidän tuotoksillaan lattiaa. Ehkä turvallisuus ei heitä kiinnosta?

    1) testit on kehittyneet vuosien vieriessä. Esim. vm 2005 Volvo S40 sai 5 tähteä, tuskin saisi enää 2022
    2) autojen painolla on ollut jokin merkitys auton suunnittelussa. ID4 omamassa on enemmän kuin S-mersulla jokunen vuosi sitten, se kertoo jostain - eli terästäkin voi lisätä, muutama lisäkilo ei haittaa.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Model Y jatkaa aiempien Teslan mallien viitoittamalla tiellä ja on kerännyt kärkituloksia eri maiden viranomaisten turvallisuustesteissä. Euro NCAP totesi auton olevan turvallisin koskaan testaamansa auto, jenkkilän IIHS-tulos oli korkein mahdollinen, mitä testistä voi saada ja samoin Australian antoi huipputuloksen.

    Pistää miettimään, mitä (useita) vuosikymmeniä autoja valmistaneet tahot ovat vuosien saatossa säätäneet, kun hupiukon pilvipäissään käyntiin polkaisema tulokas pyyhkii järjestelmällisesti heidän tuotoksillaan lattiaa. Ehkä turvallisuus ei heitä kiinnosta?

    1) testit on kehittyneet vuosien vieriessä. Esim. vm 2005 Volvo S40 sai 5 tähteä, tuskin saisi enää 2022
    2) autojen painolla on ollut jokin merkitys auton suunnittelussa. ID4 omamassa on enemmän kuin S-mersulla jokunen vuosi sitten, se kertoo jostain - eli terästäkin voi lisätä, muutama lisäkilo ei haittaa.

    Oliko nyt Jorman kommenttien tarkoitus haastaa, vai vahvistaa Ruuhkamiehen näkemystä? Lopputulemana kuitenkin pisteet menevät Ruuhkamiehelle. Ja Teslalle.

      
  • muokattu 10.09.2022 10:43

    Minun Teslaan tuli viikko sitten Tesla Vison -päivitys eli autoni lakkasi käyttämästä tutkaa. En ole huomannut mitään konkreettista eroa aikaisempaan vielä. Mutkainen ja mäkinen mökkitie meni vakionopeudensäätimen kanssa ehkä vielä pehmeämmin mutkissa kuin ennen. Siis kun nopeusasetus on 63km/h, niin hidastamiset mutkiin olivat ehkä juohevampia kuin ennen, mutta voi olla kuvitteluakin. Vähän kuin viininmaistajaisissa, joissa maun tunnistaa parhaiten, jos näkee etiketin.

    Tesla Vison ei salli lyhintä seurausmatkaa edelläajavaan eli entisesta 7-asteisesta säädöstä on käytettävissä pykälät 2-7. Toinen ero on, että automaattiohjauksen max nopeus on rajoitettu 140km/h.

    Mutkainen ja mäkinen tie mökille on kapeahko asfalttitie, jolla on vain reunaviivat eikä keskiviivaa. Siinä automaattiohjaus pyrkii pitämään auton liian keskellä ajorataa vaikka näytön visualisoinnissa auton ajolinjan reunaviivat näyttävät samalta kuin, jos olisi keskiviiva. Siis oma kaista on n. puolikas tien leveydestä. Pyöräilijää automaattiohjaus ei yritä ohittaa vaan jää peesaamaan pyöräilijän taakse. Tuleekin ajettua se tie vakkari päällä manuaaliohjauksella. Kahdessa kohdassa vakkari putoaa pois päältä. Niissä mäen nousukulma on niin jyrkkä, että yläkuolokohdalla edessä näkyy vain puiden latvat ja taivas ja tie katoaa näkyvistä.

    Tuleekin mieleen, että hourailivatkohan TM:n toimittajat talvitestissä, kun väittivät, ettei Teslan vakkari toimi oikein. Houreissaan yrittivät kaiketi ajaa tavallisen vakkarin tapaan, että mennään kasikymppiä vaikkei mitään näekään. Kun auto yrittää vihjailla, että nyt näkyvyys ei riitä, ei se TM:n toimittajan menoa hidasta. Vakkari pois päältä ja kaasua lissää, ei tässä auta lorvia.

      
  • muokattu 22.09.2022 09:22

    @Jorma L2 kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Model Y jatkaa aiempien Teslan mallien viitoittamalla tiellä ja on kerännyt kärkituloksia eri maiden viranomaisten turvallisuustesteissä. Euro NCAP totesi auton olevan turvallisin koskaan testaamansa auto, jenkkilän IIHS-tulos oli korkein mahdollinen, mitä testistä voi saada ja samoin Australian antoi huipputuloksen.

    Pistää miettimään, mitä (useita) vuosikymmeniä autoja valmistaneet tahot ovat vuosien saatossa säätäneet, kun hupiukon pilvipäissään käyntiin polkaisema tulokas pyyhkii järjestelmällisesti heidän tuotoksillaan lattiaa. Ehkä turvallisuus ei heitä kiinnosta?

    1) testit on kehittyneet vuosien vieriessä. Esim. vm 2005 Volvo S40 sai 5 tähteä, tuskin saisi enää 2022

    Mutta perinnevalmistajien autot eivät ole kehittyneet samassa suhteessa, vai miksi ne eivät pääse yhtä hyviin tuloksiin, kuin vatkaintulokas eri malleillaan?

    2) autojen painolla on ollut jokin merkitys auton suunnittelussa. ID4 omamassa on enemmän kuin S-mersulla jokunen vuosi sitten, se kertoo jostain - eli terästäkin voi lisätä, muutama lisäkilo ei haittaa.

    Päinvastoin, sähkäreissähän korin painosta joudutaan nimenomaan hakemaan säästöjä, kun akku nostaa painoa. Ehkä sinulla on esittää jotain lähteistettyä lisätietoa ID4:n, tai jonkun muun vatkaimen, ylimääräisellä teräksellä vahvistetusta rungosta?

    Oma analyysini on, että sähkäreissä kori voidaan suunnitella joustavammin, kun koko nokkaa ei tarvitse pyhittää erilaisille pumpuille, hihnoille, hyrskyttimille ja ravistimille. Tesla vaikuttaa onnistuneen tässä erinomaisesti. Ja toisaalta akku kotelointeineen tuo rakenteeseen rutkasti jämäkkyyttä. Oma näppituntuma on myös se, että vatkaimissa on kehittyneemmät turvajärjestelmät, mutta tämä ei ole välttämättä faktaa. Ainakin MY sai niistä huippupisteet, vaikka TM ei Teslan järjestelmistä pidäkään. Toisaalta tälle osasyynsä on ilmeisesti se, että he eivät edes tiedä, milloin eri järjestelmät ovat päällä, vaikka tieto on esitetty näytöllä.

      1
  • @Ruuhkamies kirjoitti:
    Pistää miettimään, mitä (useita) vuosikymmeniä autoja valmistaneet tahot ovat vuosien saatossa säätäneet, kun hupiukon pilvipäissään käyntiin polkaisema tulokas pyyhkii järjestelmällisesti heidän tuotoksillaan lattiaa. Ehkä turvallisuus ei heitä kiinnosta?

    Veikkaan samaa asennetta kuin suhtautumisessa päästöihinkin, eli koska asiakasta ei kiinnosta, täytetään vain juuri ja juuri lain säätäjän minimivaatimus?

    Aidosti turvallisuudesta kiinnostuneita (ja tämän kiinnostuksensa tuotteistaneita) on vain muutama yritys.

      
  • Oi niitä aikoja, kun minäkin olen ajanut kolmella erilaisella takamoottorisella autolla, ohjauspyörän akseli valmiina tarvittaessa keihästämään.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Pistää miettimään, mitä (useita) vuosikymmeniä autoja valmistaneet tahot ovat vuosien saatossa säätäneet, kun hupiukon pilvipäissään käyntiin polkaisema tulokas pyyhkii järjestelmällisesti heidän tuotoksillaan lattiaa. Ehkä turvallisuus ei heitä kiinnosta?

    Veikkaan samaa asennetta kuin suhtautumisessa päästöihinkin, eli koska asiakasta ei kiinnosta, täytetään vain juuri ja juuri lain säätäjän minimivaatimus?

    Aidosti turvallisuudesta kiinnostuneita (ja tämän kiinnostuksensa tuotteistaneita) on vain muutama yritys.

    Jotain tällaista itsekin arvelen. Markkinat määrää.

    Asiaan voisi ehkä vaikuttaa sillä, että Euro NCAP:n tähtiluokituksia muutettaisiin niin, että suht hyvälläkin tuloksella saisi vaikkapa vain kolme tähteä. Nythän lähes kaikki autot saavat viisi tähteä ja todelliset erot selvittääkseen pitää tutkia eri osa-alueiden pisteytyksiä.

      
  • muokattu 24.09.2022 22:15

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Pistää miettimään, mitä (useita) vuosikymmeniä autoja valmistaneet tahot ovat vuosien saatossa säätäneet, kun hupiukon pilvipäissään käyntiin polkaisema tulokas pyyhkii järjestelmällisesti heidän tuotoksillaan lattiaa. Ehkä turvallisuus ei heitä kiinnosta?

    Veikkaan samaa asennetta kuin suhtautumisessa päästöihinkin, eli koska asiakasta ei kiinnosta, täytetään vain juuri ja juuri lain säätäjän minimivaatimus?

    Aidosti turvallisuudesta kiinnostuneita (ja tämän kiinnostuksensa tuotteistaneita) on vain muutama yritys.

    Jotain tällaista itsekin arvelen. Markkinat määrää.

    Asiaan voisi ehkä vaikuttaa sillä, että Euro NCAP:n tähtiluokituksia muutettaisiin niin, että suht hyvälläkin tuloksella saisi vaikkapa vain kolme tähteä. Nythän lähes kaikki autot saavat viisi tähteä ja todelliset erot selvittääkseen pitää tutkia eri osa-alueiden pisteytyksiä.

    No kannattaa odottaa vielä rauhassa viranomaisten tutkimukset ennen kuin hehkuttaa Y:n turvallisuutta liikaa.

    Onko Tesla huijannut kolaritesteissä? Hakkeri syyttää: autot ohjelmoitu tunnistamaan testit
    Tunnettu Tesla-hakkeri on löytänyt epäilyttäviä koodinpätkiä Teslojen ohjelmistosta. Törmäystestejä tekevät organisaatiot ottavat väitteen vakavasti.

    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/1a4ba1b8-0d2a-4f32-93bd-5c8573ddf828

    https://electrek.co/2022/09/13/tesla-special-code-crash-testing-in-cars-raising-red-flags/?fbclid=IwAR3pIp_LGyKjeCJdBlCaSY1I8o6C2lonwitHHKa3r9oohDIsLaxFouYwK18

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit