@tracktest kirjoitti:
BMW M4 CSL | Record Lap Nordschleife | 7 min. 15.677 sec!
On tuo jonkun lainen yritys, mutta Volkswagen ID.R 6:05.336
Electric Record Nordschleife | Full Lap Volkswagen ID.R
Kannattaisi ehkä olla postaamatta jos ymmärrys on tasoa apelsiinin vertaaminen perunaan.
Parhaat 'katuautot' kykenevät noin 6:40 kierrokseen, kun renkaina on katulailliset renkaat - todellisuudessa kuvioidut slicksit joilla ei juuri kosteaa asfattia vetisemmissä oloissa voi ajaa. Volkkarin aika on sähkautojen ennätys ja se on tehty jo useampi vuosi sitten ja npeasti katsotunna erittäin nopea. Mutta samaa vain tasoa, kun vastaavan tyyppisellä autolla ajettu aika-ajokierros 40 vuotta sitten, kun radalla ajettiin vielä kilpaa. Nykyiseen ennätykseen (saman tyyppisellä autolla) pitäisi leikata vielä minuutti pois ajasta, mikä tarkoittaa seitsemän kierroksen kisassa sähköauto ohitetaan kierroksella 20km ittaisella radalla. Todellisuudessa ohitus tapahtuu kylläkin jo toisella kierroksella, koska volkkarista loppuu mehu patterista (45kWh - kulutus kierrokselle on ~25kWh) ja auto pysähtyy radan varteen.
"Mutta samaa vain tasoa, kun vastaavan tyyppisellä autolla ajettu aika-ajokierros 40 vuotta sitten"
6:38.835 Porsche 911 GT2 RS (991.2) Lars Kern 14 June 2021 Official Nürburgring record attempt by Porsche. Timing and vehicle condition verified by a notary. Michelin Pilot Sport Cup 2 R tyres, OEM Manthey Performance Kit. 6:43.300 on the 20,832 m lap.[22][23][24][25][26]
6:43.616 Mercedes-AMG GT Black Series Maro Engel 4 November 2020 Official Nürburgring record attempt by Mercedes. Timing and vehicle condition verified by a notary. OEM Michelin Pilot Sport Cup 2 R MO tyres. 6:48.047 on the 20,832 m lap.[27][28]
6:44.97 Lamborghini Aventador SVJ LP770-4 (2018) Marco Mapelli 26 July 2018 Lamborghini conducted test, full roll cage, Pirelli P Zero Trofeo R.[29][30][31]
6:47.25 Porsche 911 GT2 RS (991.2) Lars Kern 20 September 2017 Porsche conducted test. OEM Michelin Pilot Sport Cup 2 'N2', OEM "Weissach Package", OEM deletion of audio and communication system, Porsche Motorsport bucket seat and harness on driver's side.[32][33][34][35]
6:48.28 Radical SR8 LM Michael Vergers 19 August 2009 Dunlop Direzza DZ03 tyres. Production car status disputed,[36][37][38][18][39][40][41][42][43] road legal version is available with British Single Vehicle Approval. Timing overseen by Evo magazine who consider it to be a road legal production car, timed by Sport Auto, who do not consider it to be a road legal production car lap.[44][9][45][46][47][48][49][50][42]
6:52.01 Lamborghini Huracán Performante LP640-4 (2017) Marco Mapelli 5 October 2016 Lamborghini conducted test, full roll cage, Pirelli Trofeo R.[51][52]
6:55 Radical SR8 Michael Vergers 28 September 2005 Dunlop Direzza DZ03 tyres. Track car, road legal version is available with British Single Vehicle Approval.[45][47][53] Timed by Sport Auto, who do not consider it to be a road legal production car lap, but considered a road legal production car by Pistonheads.[9][54][55][56]
6:55.34 Porsche 911 GT3 (992, 2022) Lars Kern 15 Sept 2020 Porsche conducted test. Michelin Pilot Sport Cup 2 R. 6:59.927 on the 20.832 km (12.944 mi) configuration.[57][58]
6:56.4 Porsche 911 GT3 RS (991.2) Kévin Estre 16 April 2018 Porsche conducted test. OEM Michelin Pilot Sport Cup 2 R 'N0', OEM "Weissach Package", OEM deletion of audio and communication system, Porsche Motorsport bucket seat and harness on driver's side.[59][60][61]
6:57 Porsche 918 Spyder Marc Lieb 4 September 2013 Porsche conducted test, observed by Sport Auto. "Weissach Package", Michelin Pilot Sport Cup 2 'N0'.[62][63][64]
6:58.28 Porsche 911 GT2 RS (991.2) Christian Gebhardt 17 April 2018 Sport Auto (7/2018), Michelin Pilot Sport Cup 2 R[65]
6:59.73 Lamborghini Aventador SuperVeloce LP750-4 (2015) Marco Mapelli 18 May 2015 Lamborghini conducted test, full roll cage, Pirelli P Zero Corsa.[66][67]
7:00.03 Ferrari 488 Pista Christian Gebhardt 16 May 2019 Sport Auto (11/2019), Michelin Pilot Sport Cup 2 R K1[68]
7:01.3 Dodge Viper ACR (2017) Lance David Arnold 1 September 2017 OEM "GTS-R Commemorative Edition", "Extreme Aero Package", Kumho Ecsta V720 ACR. Privately funded and observed by Road & Track. Third attempt, testing ended by tyre failure resulting in crash.[69][70]
7:04.511 Porsche Cayman GT4 RS (982) Jörg Bergmeister Porsche conducted test. OEM Michelin Pilot Sport Cup 2 R, OEM deletion of audio and communication system, bucket seat and harness on driver's side. 7:09.300 on the 20.832 km (12.944 mi) configuration.[71][72]
7:04.632 Mercedes-AMG GT R Pro Maro Engel November 2018 Mercedes-Benz conducted test (11/2018). Michelin Pilot Sport Cup 2 ZP. Ambient temperature of 12 °C (54 °F). Vehicle in accordance with regulations. Timed by wige SOLUTIONS.[73][74][75][76]
7:05.41 Porsche 911 GT3 RS (991.2) Christian Gebhardt 18 April 2018 Sport Auto (09/2018), OEM deletion of audio and communication system, Porsche Motorsport bucket seat and harness on driver's side.[77][78]
7:06.60 Mercedes-AMG GT R Pro Christian Gebhardt 22 May 2019 Sport Auto (8/2019), Michelin Pilot Sport Cup 2 ZP.[79][80]
7:08.34 McLaren 720S Christian Gebhardt 28 June 2018 Sport Auto (2/2019), Pirelli P Zero Corsa.[81][82]
7:08.82 McLaren 600LT Christian Gebhardt 6 June 2019 Sport Auto (9/2019), Pirelli P Zero Trofeo R MC.[83]
7:10.92 Mercedes-AMG GT R (2017) Christian Gebhardt 4 November 2016 Sport Auto (1/2017), Michelin Pilot Sport Cup 2 'ZP'.[84][85][86]
7:11.57 Gumpert Apollo Sport Florian Gruber 13 August 2009 Observed by Sport Auto, Michelin Pilot Sport Cup.[87][88][89]
7:12.13 Dodge Viper ACR (2010) Dominik Farnbacher 14 September 2011 SRT, Viper Club of America and ViperExchange conducted test. Michelin Pilot Sport Cup.[90][91][92]
7:12.7 Porsche 911 GT3 (991.2) Lars Kern 4 May 2017 Porsche conducted test. Michelin Pilot Sport Cup 2, PDK, carbon ceramic brakes, OEM deletion of audio and communication system, "Clubsport Package", Porsche Motorsport bucket seat and harness on driver's side.[93][94]
7:13.90 Chevrolet Corvette C7 Z06 Christian Gebhardt 24 April 2017 Sport Auto (8/2017), Michelin Pilot Sport Cup 2 'ZP', manual.[95][96]
7:13 Porsche 918 Spyder Horst von Saurma June 2014 Sport Auto (6/2014).[97][98]
7:14.64 Lexus LFA Nürburgring Package Akira Iida 31 August 2011 Lexus conducted test. OEM "Nürburgring Package", Bridgestone Potenza RE070, additional roll cage.[99][100][101]
7:14.89 Donkervoort D8 RS Michael Düchting 2006 Observed by Sport Auto, Dunlop Sportmaxx.[102]
7:15.677 BMW M4 CSL Jörg Weidinger May 2022 Fastest lap time ever for a series-produced BMW car.[103]
7:16.04 Chevrolet Camaro ZL1 1LE (2018) Bill Wise 2017 General Motors conducted test, OEM Goodyear Eagle F1 Supercar 3R.[104][105]
7:17.11 Porsche 911 Turbo S (991.2) Christian Gebhardt 24 August 2017 Sport Auto (3/2018), Pirelli P Zero Corsa 'N1', OEM 'Aerokit'.[106][107]
7:17.3 Porsche 911 Turbo S (992) Christian Gebhardt 30 January 2021 Sport Auto (2/2021), Pirelli P Zero 'NA1', OEM 'Aerokit'.[108]
7:18 Porsche 911 GT2 RS (997.2) Timo Kluck 2010 Porsche conducted test, Michelin Pilot Sport Cup 'N2'.[109][110]
7:18 Porsche 911 GT3 (991.2) Christian Gebhardt 28 April 2017 Sport Auto (7/2017), Michelin Pilot Sport Cup 2 'N1', PDK, bucket seat and harness.[111][112]
7:18.1 Donkervoort D8 RS Michael Düchting 24 October 2004 Observed by Sport Auto.[102]
@tracktest kirjoitti:
BMW M4 CSL | Record Lap Nordschleife | 7 min. 15.677 sec!
On tuo jonkun lainen yritys, mutta Volkswagen ID.R 6:05.336
Electric Record Nordschleife | Full Lap Volkswagen ID.R
Kannattaisi ehkä olla postaamatta jos ymmärrys on tasoa apelsiinin vertaaminen perunaan.
-Parhaat 'katuautot' kykenevät noin 6:40 kierrokseen, kun renkaina on katulailliset renkaat todellisuudessa kuvioidut slicksit joilla ei juuri kosteaa asfattia vetisemmissä oloissa voi ajaa. Volkkarin aika on sähkautojen ennätys ja se on tehty jo useampi vuosi sitten ja npeasti katsotunna erittäin nopea. Mutta samaa vain tasoa, kun vastaavan tyyppisellä autolla ajettu aika-ajokierros 40 vuotta sitten, kun radalla ajettiin vielä kilpaa. Nykyiseen ennätykseen (saman tyyppisellä autolla) pitäisi leikata vielä minuutti pois ajasta, mikä tarkoittaa seitsemän kierroksen kisassa sähköauto ohitetaan kierroksella 20km ittaisella radalla. Todellisuudessa ohitus tapahtuu kylläkin jo toisella kierroksella, koska volkkarista loppuu mehu patterista (45kWh - kulutus kierrokselle on ~25kWh) ja auto pysähtyy radan varteen.
Nürburgring kirjaa, vahvistaa ja julkaisee virallisesti kierrosten ennätykset. Autonvalmistajien kanssa todisteena maailman vaativimmalla kilparadalla: Nürburgring Nordschleife, Green Hell, yhteensä 20 832 kilometriä.
ENNÄTYSAJAT
Kompaktit autot
Kierrosaika Ajoneuvo Kuljettaja Päivämäärä
7:40,748 Audi RS 3 Limousine Frank Stippler 14.06.2021
7:45.39 Renault Mégane RS Trophy-R Laurent Hurgon 05.04.2019
Prototyypit
Kierrosaika Ajoneuvo Kuljettaja Päivämäärä
5:19.546 Porsche 919 Hybrid Evo Timo Bernhard 29.06.2018
6:05.336 VW ID.R Romain Dumans 03.06.2019
7:20.143 Lynk & Co 03 Cyan Concept Thed Björk 19.08.2019
Sähköiset tuotantoautot
Kierrosaika Ajoneuvo Kuljettaja Päivämäärä
7:35.579 Tesla Model S Plaid Andreas Simonsen 09.09.2021
"Parhaat 'katuautot' kykenevät noin 6:40 kierrokseen, kun renkaina on katulailliset renkaat todellisuudessa kuvioidut slicksit"
Ja kissan viikset kykene.
Ainoa tuohon pystyvä aika on 5:19.546 Porsche 919 Hybrid Evo ja 6:38.835 Porsche 911 GT2 RS.
Joista 911GT2 RS on katuauto eikös niin, 6:38.... < 6:40 vai onko?
@tracktest kirjoitti:
BMW M4 CSL | Record Lap Nordschleife | 7 min. 15.677 sec!
On tuo jonkun lainen yritys, mutta Volkswagen ID.R 6:05.336
Electric Record Nordschleife | Full Lap Volkswagen ID.R
Kannattaisi ehkä olla postaamatta jos ymmärrys on tasoa apelsiinin vertaaminen perunaan.
-Parhaat 'katuautot' kykenevät noin 6:40 kierrokseen, kun renkaina on katulailliset renkaat todellisuudessa kuvioidut slicksit joilla ei juuri kosteaa asfattia vetisemmissä oloissa voi ajaa. Volkkarin aika on sähkautojen ennätys ja se on tehty jo useampi vuosi sitten ja npeasti katsotunna erittäin nopea. Mutta samaa vain tasoa, kun vastaavan tyyppisellä autolla ajettu aika-ajokierros 40 vuotta sitten, kun radalla ajettiin vielä kilpaa. Nykyiseen ennätykseen (saman tyyppisellä autolla) pitäisi leikata vielä minuutti pois ajasta, mikä tarkoittaa seitsemän kierroksen kisassa sähköauto ohitetaan kierroksella 20km ittaisella radalla. Todellisuudessa ohitus tapahtuu kylläkin jo toisella kierroksella, koska volkkarista loppuu mehu patterista (45kWh - kulutus kierrokselle on ~25kWh) ja auto pysähtyy radan varteen.
Nürburgring kirjaa, vahvistaa ja julkaisee virallisesti kierrosten ennätykset. Autonvalmistajien kanssa todisteena maailman vaativimmalla kilparadalla: Nürburgring Nordschleife, Green Hell, yhteensä 20 832 kilometriä.
ENNÄTYSAJAT
Kompaktit autot
Kierrosaika Ajoneuvo Kuljettaja Päivämäärä
7:40,748 Audi RS 3 Limousine Frank Stippler 14.06.2021
7:45.39 Renault Mégane RS Trophy-R Laurent Hurgon 05.04.2019
Prototyypit
Kierrosaika Ajoneuvo Kuljettaja Päivämäärä
5:19.546 Porsche 919 Hybrid Evo Timo Bernhard 29.06.2018
6:05.336 VW ID.R Romain Dumans 03.06.2019
7:20.143 Lynk & Co 03 Cyan Concept Thed Björk 19.08.2019
Sähköiset tuotantoautot
Kierrosaika Ajoneuvo Kuljettaja Päivämäärä
7:35.579 Tesla Model S Plaid Andreas Simonsen 09.09.2021
"Parhaat 'katuautot' kykenevät noin 6:40 kierrokseen, kun renkaina on katulailliset renkaat todellisuudessa kuvioidut slicksit"
Ja kissan viikset kykene.
Ainoa tuohon pystyvä aika on 5:19.546 Porsche 919 Hybrid Evo ja 6:38.835 Porsche 911 GT2 RS.
Joista 911GT2 RS on katuauto eikös niin, 6:38.... < 6:40 vai onko?
Sorry tuo yksilö 911GT2 RS ajalla 6:38.835 ei katulaillinen.
Mutta lyhyemmällä radalla
MR Performance Kitin avulla Meuspathista kotoisin oleva yritys on kehittänyt auton, jolla Porsche 911 GT2 RS MR on kruunattu Nürburgringin nopeimmaksi lailliseksi tieurheiluautoksi. 25. lokakuuta 2018 Porsche-kehityskuljettaja Lars Kern suoritti "vihreän helvetin" 20,6 kilometrin kierroksen vain 6:40,3 minuutissa Porsche 911 GT2 RS MR:llä.
@tracktest kirjoitti:
BMW M4 CSL | Record Lap Nordschleife | 7 min. 15.677 sec!
On tuo jonkun lainen yritys, mutta Volkswagen ID.R 6:05.336
Electric Record Nordschleife | Full Lap Volkswagen ID.R
Kannattaisi ehkä olla postaamatta jos ymmärrys on tasoa apelsiinin vertaaminen perunaan.
-Parhaat 'katuautot' kykenevät noin 6:40 kierrokseen, kun renkaina on katulailliset renkaat todellisuudessa kuvioidut slicksit joilla ei juuri kosteaa asfattia vetisemmissä oloissa voi ajaa. Volkkarin aika on sähkautojen ennätys ja se on tehty jo useampi vuosi sitten ja npeasti katsotunna erittäin nopea. Mutta samaa vain tasoa, kun vastaavan tyyppisellä autolla ajettu aika-ajokierros 40 vuotta sitten, kun radalla ajettiin vielä kilpaa. Nykyiseen ennätykseen (saman tyyppisellä autolla) pitäisi leikata vielä minuutti pois ajasta, mikä tarkoittaa seitsemän kierroksen kisassa sähköauto ohitetaan kierroksella 20km ittaisella radalla. Todellisuudessa ohitus tapahtuu kylläkin jo toisella kierroksella, koska volkkarista loppuu mehu patterista (45kWh - kulutus kierrokselle on ~25kWh) ja auto pysähtyy radan varteen.
Nürburgring kirjaa, vahvistaa ja julkaisee virallisesti kierrosten ennätykset. Autonvalmistajien kanssa todisteena maailman vaativimmalla kilparadalla: Nürburgring Nordschleife, Green Hell, yhteensä 20 832 kilometriä.
ENNÄTYSAJAT
Kompaktit autot
Kierrosaika Ajoneuvo Kuljettaja Päivämäärä
7:40,748 Audi RS 3 Limousine Frank Stippler 14.06.2021
7:45.39 Renault Mégane RS Trophy-R Laurent Hurgon 05.04.2019
Prototyypit
Kierrosaika Ajoneuvo Kuljettaja Päivämäärä
5:19.546 Porsche 919 Hybrid Evo Timo Bernhard 29.06.2018
6:05.336 VW ID.R Romain Dumans 03.06.2019
7:20.143 Lynk & Co 03 Cyan Concept Thed Björk 19.08.2019
Sähköiset tuotantoautot
Kierrosaika Ajoneuvo Kuljettaja Päivämäärä
7:35.579 Tesla Model S Plaid Andreas Simonsen 09.09.2021
"Parhaat 'katuautot' kykenevät noin 6:40 kierrokseen, kun renkaina on katulailliset renkaat todellisuudessa kuvioidut slicksit"
Ja kissan viikset kykene.
Ainoa tuohon pystyvä aika on 5:19.546 Porsche 919 Hybrid Evo ja 6:38.835 Porsche 911 GT2 RS.
Joista 911GT2 RS on katuauto eikös niin, 6:38.... < 6:40 vai onko?
Sorry tuo yksilö 911GT2 RS ajalla 6:38.835 ei katulaillinen.
Mutta lyhyemmällä radalla
MR Performance Kitin avulla Meuspathista kotoisin oleva yritys on kehittänyt auton, jolla Porsche 911 GT2 RS MR on kruunattu Nürburgringin nopeimmaksi lailliseksi tieurheiluautoksi. 25. lokakuuta 2018 Porsche-kehityskuljettaja Lars Kern suoritti "vihreän helvetin" 20,6 kilometrin kierroksen vain 6:40,3 minuutissa Porsche 911 GT2 RS MR:llä.
Kyllä se tilastonikkareiden mukaan on, ajettu 2021. Aiempi aika oli Mersun nimissä. Toki pitkälle (kokonaisella kierriksella) aika on 6:43 ja katuradalla tuo 6:38, mutta tuota 200m lyhyempää katuaikaa vertaillaan (ja hehkutetaan esim tracktest CSL tuolla aiemmin) yleensä katuautojen ollessa kyseessä.
Pääpointtini oli, että protyyppiautolla ja 'katuautoilla' ei ole keskenään juurikaan yhteistä ja eipä noilla kilpa-autoilla ajetakaan tuolla kuin joku julkisuustemppu mielessä. Esim Toyotan prototyyppi on varmasti samaa luokkaa nopeudeltaan kuin Porcshen 919. Tai tätä ennen luokkaa hallinnut Audi jne.
@Ruuhkamies kirjoitti:
Radalla selviää ratanopeudet. Osaatko kommentoida noita linkkaamiani videoita, miksi Teslalla selviää väistöstä korkeammalla nopeudella, kuin varmasti radalla nopeilla M-sarjalaisilla?
En edes katsonut videoita vielä, mutta jos tracktestin kommentti nopeuden hidastumisesta pitää paikkansa, silloin puhutaan kahdesta eri asiasta.
Taviskuskin katuautoksi tehty Tesla selviää hirvitestistä suurella LÄHTÖnopeudella jarruttamalla vauhdin pois. Se on aivan hyvä ja turvallinen tapa liikenteessä.
Se ei kuitenkaan kuvaa kovin hyvin sitä, kuinka hyvin sama auto taipuisi mutkiin vauhdilla ellei sitä jarrutettaisi.
Ilmeisesti Tesla pyrkii selviämään väistöstä mahdollisimman suurella lähtönopeudella jarrulla seisten ja BMW M-sarja on rakennettu painumaan kaarteiden läpi ja tulemaan myös kaarteesta ulos mahdollisimman suurella nopeudella?
Näiden välinen paremmuusjärjestys on katsojan silmässä.
@HybridRules kirjoitti:
Ääritilanteessa ihminen toimii varmaankin vaistonvaraisesti, ellei satu olemaa Jack Reacher, mutta kuka sanoo, että ihminen toimii oikein? Jos ei asiaa ole harjoitellut etukäteen, saattaa yhtä hyvin toimia väärin vaiston varaisesti.
Kuten jo sanoitkin, meillä jokaisella on omat refleksitorjuntamme. Riippuu harjoituksesta, kuinka hyödyllisiä ne toiminnat ovat.
@Ruuhkamies kirjoitti:
Radalla selviää ratanopeudet. Osaatko kommentoida noita linkkaamiani videoita, miksi Teslalla selviää väistöstä korkeammalla nopeudella, kuin varmasti radalla nopeilla M-sarjalaisilla?
En edes katsonut videoita vielä, mutta jos tracktestin kommentti nopeuden hidastumisesta pitää paikkansa, silloin puhutaan kahdesta eri asiasta.
Taviskuskin katuautoksi tehty Tesla selviää hirvitestistä suurella LÄHTÖnopeudella jarruttamalla vauhdin pois. Se on aivan hyvä ja turvallinen tapa liikenteessä.
Se ei kuitenkaan kuvaa kovin hyvin sitä, kuinka hyvin sama auto taipuisi mutkiin vauhdilla ellei sitä jarrutettaisi.
Ilmeisesti Tesla pyrkii selviämään väistöstä mahdollisimman suurella lähtönopeudella jarrulla seisten ja BMW M-sarja on rakennettu painumaan kaarteiden läpi ja tulemaan myös kaarteesta ulos mahdollisimman suurella nopeudella?
Näiden välinen paremmuusjärjestys on katsojan silmässä.
CSL ja Y ovat aika eri autoja, onhan tavoitekin aivan eri. Vertailu on kyllä ajan hukkaa, vaikka tehoeroa noilla ei taida paljoakaan olla. CSL:ssä on aika paljon säädettävyytä eri oloihin, jousitus kolme asentoa, (videossa vain comfort-asetus), vetoluistolle/ajovakautukselle 10 vaihtoehtoa, joista viisi radalle. Renkaissa on valtava ero, CSL:ssä on ns katuslicksit. Toki lämpöä noihinkin pitää saada jotta pitoa alkaa löytymään, kuten oikeisiinkin kilparenkaisiin, muuten meno on lipsuvaa ja pitoa on vähemmän kuin tavallisilla renkailla. Tuo videossa jousitus on comfortilla, renkaat on sen lämpöiset mitä aurinko on lämmittänyt? Radalla renkaat lämpenee ja tuskin kukaan radalla jousitus comfort-asetuksilla ajelee.
Sen mikä noista videoista saa selville, on se, että väistössä Tesla alkaa puskemaan nopeuden noustessa (turvallista - mahdollinen törmäys keulaan) ja CSL vastaavasti yliohjaa reipaasti (turvatonta-mahdollinen törmäys kylkeen). Osa CSL:n käytösestä (liukuu kuin jäällä) johtunee pidon puutteesta, renkaat on liukkaat. Radalla taas kaikki olisi toisinpäin, jälkimmäinen kääntyy mutkaan ahnaammin. Tämän siis sen lisäksi, että Tesla hidastaa voimakaasti nopeutta suorituksen aikana, kuten Tracktest jo kirjoitti.
Pujottelussa CSL:ssä paino siirtyy erinomaisesti puoleta toiselle ja nopeus jopa kiihtyy kokeessa. Auto kallistelee voimakkaasti (tuollaiseksi autoksi), koska jousitus on pehmeimmässä asetuksessa, suoritusta saisi parannettua säätöjä muutamalla. Ainakin esitteiden mukaan pyöräkulmissa on paljon camberia jo tehtaalta, mikä auttaa pujottelu suorituksessa ja radalla myös. (Mutta suoraan ajaessa renkaan sisäreuna kuluu nopeasti piloille). Rengas puree tässä testissä väistöä paremmin (=ei luista lainkaan), onko lämminneet väistöharjoitusten aikana? Tesla pitää pujottelu suorituksen eleettömänä jarrutamalla menoa riittävästi/tarpeellisesti, nopeus laskee suorituksen aikana hieman.
Uutinen
Tesla dominoi kolaritilastoja – lukuisia kuolleita, satoja onnettomuuksia
16.6.202212:24|päivitetty16.6.202212:24
Teslan Autopilot-ajoavustaja on ollut osallisena liki 300 kolariin ja useisiin kuolemantapauksiin.
Sähköautovalmistajien kuningas, Tesla , mielellään markkinoi autojaan niiden itseohjautuvuusominaisuuksien ansiosta. Tesla kehuu, kuinka Autopilot-teknologia tarjoaa täysin itsestään ajon mahdollistavia toimintoja, kuten automaattisen ohjauksen, kaistanvaihdot, navigoinnin, kiihdytyksen ja jarrutuksen.
Teslan Autopilot-teknologia ei nimestään huolimatta ole autopilotti, vaan ajajaa avustava ominaisuus. Teslakin myöntää asian sanomalla, että nykyinen Autopilot-toiminto ei tee autosta autonomista, vaan ajaminen edellyttää kuljettajan jatkuvaa valvontaa.
Vaikka Teslakin myöntää Autopilotin olevan vähemmän kuin autopilotti, Teslaa moititaan harhaanjohtavasta markkinoinnista, sillä teknologian nimen vuoksi ihmiset luottavat siihen liikaa.
Yhdysvaltain maantieliikenteen turvallisuudesta vastaava National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) julkaisikin tylyt onnettomuustilastot vajaan vuoden ajalta, ja Teslalla on kyseenalainen kunnia olla itseohjautuvien autojen kolaritilastojen kärjessä.
Gizmodon mukaan NHTSA on kerännyt itseohjautuvaa ajamista tarjoavien autojen onnettomuustilastoja 1.7.2021–15.5.2022 välisenä aikana. Tänä aikana ajoavusteiset autot ovat olleet kaikkiaan 392 kolarissa.
Näistä Teslan osuus on 273 kolaria, eli noin 70 prosenttia. Seuraavaksi eniten kolaroi Honda , jonka autot olivat mukana 90 onnettomuudessa, sekä Subaru , jonka autot kolaroivat 10 kertaa.
116:ssa tapauksessa ajoavustettu auto törmäsi toiseen autoon. Yhdessä tapauksessa törmättiin polkupyöräilijään ja jalankulkijan päälle ajettiin kolme kertaa. 20 kertaa auto kietoi itseään puun tai pylvään ympärille ja 10 kertaa auto ajoi eläimen yli.
Onnettomuudet ovat vaatineet ainakin kuusi kuolonuhria ja aiheuttaneet viidelle vakavia vammoja.
Business Insiderin mukaan Teslan toiminta on erityisen tarkasti valvovan silmän alla, sillä Teslan ajoavustajalla oli vaikeuksia huomata pysähtyneitä hälytysajoneuvoja, ja autot saattoivat esimerkiksi jysäyttää täyttä vauhtia pysähtyneen paloauton kylkeen.
@Topi27 kirjoitti:
Uutinen
Tesla dominoi kolaritilastoja – lukuisia kuolleita, satoja onnettomuuksia
16.6.202212:24|päivitetty16.6.202212:24
Teslan Autopilot-ajoavustaja on ollut osallisena liki 300 kolariin ja useisiin kuolemantapauksiin.
Sähköautovalmistajien kuningas, Tesla , mielellään markkinoi autojaan niiden itseohjautuvuusominaisuuksien ansiosta. Tesla kehuu, kuinka Autopilot-teknologia tarjoaa täysin itsestään ajon mahdollistavia toimintoja, kuten automaattisen ohjauksen, kaistanvaihdot, navigoinnin, kiihdytyksen ja jarrutuksen.
Teslan Autopilot-teknologia ei nimestään huolimatta ole autopilotti, vaan ajajaa avustava ominaisuus. Teslakin myöntää asian sanomalla, että nykyinen Autopilot-toiminto ei tee autosta autonomista, vaan ajaminen edellyttää kuljettajan jatkuvaa valvontaa.
Vaikka Teslakin myöntää Autopilotin olevan vähemmän kuin autopilotti, Teslaa moititaan harhaanjohtavasta markkinoinnista, sillä teknologian nimen vuoksi ihmiset luottavat siihen liikaa.
Yhdysvaltain maantieliikenteen turvallisuudesta vastaava National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) julkaisikin tylyt onnettomuustilastot vajaan vuoden ajalta, ja Teslalla on kyseenalainen kunnia olla itseohjautuvien autojen kolaritilastojen kärjessä.
Gizmodon mukaan NHTSA on kerännyt itseohjautuvaa ajamista tarjoavien autojen onnettomuustilastoja 1.7.2021–15.5.2022 välisenä aikana. Tänä aikana ajoavusteiset autot ovat olleet kaikkiaan 392 kolarissa.
Näistä Teslan osuus on 273 kolaria, eli noin 70 prosenttia. Seuraavaksi eniten kolaroi Honda , jonka autot olivat mukana 90 onnettomuudessa, sekä Subaru , jonka autot kolaroivat 10 kertaa.
116:ssa tapauksessa ajoavustettu auto törmäsi toiseen autoon. Yhdessä tapauksessa törmättiin polkupyöräilijään ja jalankulkijan päälle ajettiin kolme kertaa. 20 kertaa auto kietoi itseään puun tai pylvään ympärille ja 10 kertaa auto ajoi eläimen yli.
Onnettomuudet ovat vaatineet ainakin kuusi kuolonuhria ja aiheuttaneet viidelle vakavia vammoja.
Business Insiderin mukaan Teslan toiminta on erityisen tarkasti valvovan silmän alla, sillä Teslan ajoavustajalla oli vaikeuksia huomata pysähtyneitä hälytysajoneuvoja, ja autot saattoivat esimerkiksi jysäyttää täyttä vauhtia pysähtyneen paloauton kylkeen.
Tilasto ei ole suhteutettu ajoneuvojen lukumäärään. Kaikkiaan USAssa kuoli liikenteessä 42915 henkilöä vuonna 2021.
Teslan omistaja tietää kyllä, että Autopilot edellyttää kuskin olevan valmiina puuttumaan asioihin, jos auto käyttäytyy huonosti ja kuskin on pidettävä ratista kiinni koko ajan. Olen itsekseni ihmetellyt juttuja, että autopilotilla on törmätty hälytysajoneuvoihin. Vaikka auto ei toimisikaan oikein, niin miksi kuski ei toimisi oikein? Pahansuovista artikkeleista saa sellaisen käsityksen, että auto ikään kuin väkisin ja kuskista piittaamatta kolaroisi. Hämmästyttävää, miten laajasti Teslaa vastaan jaetaan sekä dis- että misinformaatiota (mm. TM:n toimesta).
Jos asia sinänsä kiinnostaa, niin alla Teslaratin artikkeli aiheesta.
Talous|Autot
Teslan ylivoima sähköautojen valmistuksessa on loppumassa jo vuonna 2024, arvioi tuore raportti
Saksalaisen Volkswagen-konsernin arvioidaan nousevan parin vuoden sisällä maailman suurimmaksi sähköautojen valmistajaksi.
@Topi27 kirjoitti:
Uutinen
Tesla dominoi kolaritilastoja – lukuisia kuolleita, satoja onnettomuuksia
16.6.202212:24|päivitetty16.6.202212:24
Teslan Autopilot-ajoavustaja on ollut osallisena liki 300 kolariin ja useisiin kuolemantapauksiin.
Sähköautovalmistajien kuningas, Tesla , mielellään markkinoi autojaan niiden itseohjautuvuusominaisuuksien ansiosta. Tesla kehuu, kuinka Autopilot-teknologia tarjoaa täysin itsestään ajon mahdollistavia toimintoja, kuten automaattisen ohjauksen, kaistanvaihdot, navigoinnin, kiihdytyksen ja jarrutuksen.
Teslan Autopilot-teknologia ei nimestään huolimatta ole autopilotti, vaan ajajaa avustava ominaisuus. Teslakin myöntää asian sanomalla, että nykyinen Autopilot-toiminto ei tee autosta autonomista, vaan ajaminen edellyttää kuljettajan jatkuvaa valvontaa.
Vaikka Teslakin myöntää Autopilotin olevan vähemmän kuin autopilotti, Teslaa moititaan harhaanjohtavasta markkinoinnista, sillä teknologian nimen vuoksi ihmiset luottavat siihen liikaa.
Yhdysvaltain maantieliikenteen turvallisuudesta vastaava National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) julkaisikin tylyt onnettomuustilastot vajaan vuoden ajalta, ja Teslalla on kyseenalainen kunnia olla itseohjautuvien autojen kolaritilastojen kärjessä.
Gizmodon mukaan NHTSA on kerännyt itseohjautuvaa ajamista tarjoavien autojen onnettomuustilastoja 1.7.2021–15.5.2022 välisenä aikana. Tänä aikana ajoavusteiset autot ovat olleet kaikkiaan 392 kolarissa.
Näistä Teslan osuus on 273 kolaria, eli noin 70 prosenttia. Seuraavaksi eniten kolaroi Honda , jonka autot olivat mukana 90 onnettomuudessa, sekä Subaru , jonka autot kolaroivat 10 kertaa.
116:ssa tapauksessa ajoavustettu auto törmäsi toiseen autoon. Yhdessä tapauksessa törmättiin polkupyöräilijään ja jalankulkijan päälle ajettiin kolme kertaa. 20 kertaa auto kietoi itseään puun tai pylvään ympärille ja 10 kertaa auto ajoi eläimen yli.
Onnettomuudet ovat vaatineet ainakin kuusi kuolonuhria ja aiheuttaneet viidelle vakavia vammoja.
Business Insiderin mukaan Teslan toiminta on erityisen tarkasti valvovan silmän alla, sillä Teslan ajoavustajalla oli vaikeuksia huomata pysähtyneitä hälytysajoneuvoja, ja autot saattoivat esimerkiksi jysäyttää täyttä vauhtia pysähtyneen paloauton kylkeen.
Tilasto ei ole suhteutettu ajoneuvojen lukumäärään. Kaikkiaan USAssa kuoli liikenteessä 42915 henkilöä vuonna 2021.
Teslan omistaja tietää kyllä, että Autopilot edellyttää kuskin olevan valmiina puuttumaan asioihin, jos auto käyttäytyy huonosti ja kuskin on pidettävä ratista kiinni koko ajan. Olen itsekseni ihmetellyt juttuja, että autopilotilla on törmätty hälytysajoneuvoihin. Vaikka auto ei toimisikaan oikein, niin miksi kuski ei toimisi oikein? Pahansuovista artikkeleista saa sellaisen käsityksen, että auto ikään kuin väkisin ja kuskista piittaamatta kolaroisi. Hämmästyttävää, miten laajasti Teslaa vastaan jaetaan sekä dis- että misinformaatiota (mm. TM:n toimesta).
Jos asia sinänsä kiinnostaa, niin alla Teslaratin artikkeli aiheesta.
@Tiko kirjoitti:
CSL ja Y ovat aika eri autoja, onhan tavoitekin aivan eri. Vertailu on kyllä ajan hukkaa
Autojen kohderyhmät lienevät eri kategoriassa, mutta ei mikään estä vertaamasta kuten mekin juuri teemme.
Tuo videossa jousitus on comfortilla, renkaat on sen lämpöiset mitä aurinko on lämmittänyt? Radalla renkaat lämpenee ja tuskin kukaan radalla jousitus comfort-asetuksilla ajelee.
Radalla en ole ikinä väistellyt sarvipäitä, tieliikenteessä monesti, viimeksi viime sunnuntaina. Hirvitesti on aivan kohtuullista ajaa katuauton asetuksin, koska ajotiloja ei ehdi vaihtamaan silloin kun on tilanne päällä.
Sen mikä noista videoista saa selville, on se, että väistössä Tesla alkaa puskemaan nopeuden noustessa (turvallista - mahdollinen törmäys keulaan)
AAAAAAARGH!!! Voihan Vee(Sjutti). En edelleenkään osta teoriaa että ohjausta tottelematon auto olisi ratista kääntäen mutkaan kääntyvää turvallisempi, etenkään vuosikymmeniä ajonhallinnan keksimisen jälkeen.
CSL vastaavasti yliohjaa reipaasti (turvatonta-mahdollinen törmäys kylkeen)
En lähde käännyttämään ketään, mutta itselleni pidätän oikeuteni kokea oloni turvalliseksi autossa, joka kääntyy ratista.
suoritusta saisi parannettua säätöjä muutamalla.
En uskalla luvata ehtiväni vaihtaa auton konfiguraatiota rata-ajoon sopivaksi sarvipään poukatessa eteeni. Minä olen niin hidas, että joudun vetämään sen väistön niillä asetuksilla ja rengaslämpötiloilla, mitä autossa sattuu sillä hetkellä olemaan.
Rengaspaineita voin pudottaa ratavarikolla ja säädettäviä coilovereita ei omassa autossa ole.
@Topi27 kirjoitti:
Talous|Autot
Teslan ylivoima sähköautojen valmistuksessa on loppumassa jo vuonna 2024, arvioi tuore raportti
Saksalaisen Volkswagen-konsernin arvioidaan nousevan parin vuoden sisällä maailman suurimmaksi sähköautojen valmistajaksi.
Jaa, oikeinko myönnetään Teslalla olevan ylivoima?
Minä olen vakaasti sitä mieltä, että Teslan ylivoima joko on tai ei ole loppumassa. Samaten minusta on enemmän kuin todennäköistä, että Volkkari joko on tai ei ole parin vuoden sisällä maailman suurin sähköautojen valmistaja.
Eniten minua harmittaa tässä asiassa, että en tuota artikkelia huomannut Hesarissa. Onhan se sietämätöntä, kun yritän lukea Hesarin joka päivä ja aina jää joku periaatteessa kiinnostava artikkeli huomaamatta. Ei auta kuin yrittää vaan skarpata ja lukea myöhemmin myös ne lehdet, jotka jäävät väliin jonkun esteen takia.
@Tiko kirjoitti:
CSL ja Y ovat aika eri autoja, onhan tavoitekin aivan eri. Vertailu on kyllä ajan hukkaa
Autojen kohderyhmät lienevät eri kategoriassa, mutta ei mikään estä vertaamasta kuten mekin juuri teemme.
Tuo videossa jousitus on comfortilla, renkaat on sen lämpöiset mitä aurinko on lämmittänyt? Radalla renkaat lämpenee ja tuskin kukaan radalla jousitus comfort-asetuksilla ajelee.
Radalla en ole ikinä väistellyt sarvipäitä, tieliikenteessä monesti, viimeksi viime sunnuntaina. Hirvitesti on aivan kohtuullista ajaa katuauton asetuksin, koska ajotiloja ei ehdi vaihtamaan silloin kun on tilanne päällä.
Sen mikä noista videoista saa selville, on se, että väistössä Tesla alkaa puskemaan nopeuden noustessa (turvallista - mahdollinen törmäys keulaan)
AAAAAAARGH!!! Voihan Vee(Sjutti). En edelleenkään osta teoriaa että ohjausta tottelematon auto olisi ratista kääntäen mutkaan kääntyvää turvallisempi, etenkään vuosikymmeniä ajonhallinnan keksimisen jälkeen.
CSL vastaavasti yliohjaa reipaasti (turvatonta-mahdollinen törmäys kylkeen)
En lähde käännyttämään ketään, mutta itselleni pidätän oikeuteni kokea oloni turvalliseksi autossa, joka kääntyy ratista.
suoritusta saisi parannettua säätöjä muutamalla.
En uskalla luvata ehtiväni vaihtaa auton konfiguraatiota rata-ajoon sopivaksi sarvipään poukatessa eteeni. Minä olen niin hidas, että joudun vetämään sen väistön niillä asetuksilla ja rengaslämpötiloilla, mitä autossa sattuu sillä hetkellä olemaan.
Rengaspaineita voin pudottaa ratavarikolla ja säädettäviä coilovereita ei omassa autossa ole.
Juuri näin, comfort asetus ja kylmät renkaat (tai no lämpenee ne kyllä ajaessa aina jonkin verran) on oikea asetus väistötestiin. Tarkoitin noilla säädöilä ja lämpimillä 'slickseillä" miksi auto on nopea radalla. Joka CSL:ää käyttää normiajoon, kannattaa vaihdattaa renkaat oikeisiin katurenkaisiin jo liikkeessä. Nuo ratarenkaat on oikeasti liukkaat ja sateella täysin mahdottomat.
Yliohjaukesta ja puskemisesta olen myös kanssasi samaa mieltä jos/kun pääsee valitsemaan autotyypin. Väittäisin, että yliohjaava auto kertoo luonnollisemmin, kun ollaan pidon rajalla kaikissa oloissa ja auton saa kääntymään herkästi ja se on ohjattavissa vielä luiston alettua. Toki syynä voi olla, että takavetoista tai takavetopainoitteista takavetoista on tullut ajettu 85% ajokortti-iästä. Mutta jos ollaan siinä tilanteessa että voimakas energinen osuma tulee niin mieluumin keula edellä kuin kylki edellä targetiin.
Elon Muskin mukaan Teslan arvo riippuu yhdestä kysymyksestä
Teslan perustaja ja toimitusjohtaja Elon Musk sanoo, että Teslan arvo riippuu itseajavan teknologian kehittämisestä. Muskin mukaan sähköautoyhtiö on lähes arvoton ilman itseajavuutta, kirjoittaa Insider.
Hyvä, että latausasemia tulee lisää. Pyhäjärvi (Vaskikellon vieressä ABC:llä) on myös Teslan laturit eli 33km päässä Kärsämäeltä. Toisaalta kumma, että tulee uusia noin lähelle, mutta Kärsämäki on varmaan hyvä sijainti ja ovathan nuo uudet V3-latureita. ja nelostie on tärkeä reitti.
@Ruuhkamies kirjoitti:
Radalla selviää ratanopeudet. Osaatko kommentoida noita linkkaamiani videoita, miksi Teslalla selviää väistöstä korkeammalla nopeudella, kuin varmasti radalla nopeilla M-sarjalaisilla?
En edes katsonut videoita vielä, mutta jos tracktestin kommentti nopeuden hidastumisesta pitää paikkansa, silloin puhutaan kahdesta eri asiasta.
Taviskuskin katuautoksi tehty Tesla selviää hirvitestistä suurella LÄHTÖnopeudella jarruttamalla vauhdin pois. Se on aivan hyvä ja turvallinen tapa liikenteessä.
Se ei kuitenkaan kuvaa kovin hyvin sitä, kuinka hyvin sama auto taipuisi mutkiin vauhdilla ellei sitä jarrutettaisi.
Ilmeisesti Tesla pyrkii selviämään väistöstä mahdollisimman suurella lähtönopeudella jarrulla seisten ja BMW M-sarja on rakennettu painumaan kaarteiden läpi ja tulemaan myös kaarteesta ulos mahdollisimman suurella nopeudella?
Näiden välinen paremmuusjärjestys on katsojan silmässä.
Teslan nopeus hidastuu suurelta osin regenin vuoksi, eli auto ei rullaa väistökokeen läpi, vaan jarruttaa heti kun voimapoljin vapautetaan. Tämä kerrottiin muistaakseni videollakin.
@Ruuhkamies kirjoitti:
Radalla selviää ratanopeudet. Osaatko kommentoida noita linkkaamiani videoita, miksi Teslalla selviää väistöstä korkeammalla nopeudella, kuin varmasti radalla nopeilla M-sarjalaisilla?
En edes katsonut videoita vielä, mutta jos tracktestin kommentti nopeuden hidastumisesta pitää paikkansa, silloin puhutaan kahdesta eri asiasta.
Taviskuskin katuautoksi tehty Tesla selviää hirvitestistä suurella LÄHTÖnopeudella jarruttamalla vauhdin pois. Se on aivan hyvä ja turvallinen tapa liikenteessä.
Se ei kuitenkaan kuvaa kovin hyvin sitä, kuinka hyvin sama auto taipuisi mutkiin vauhdilla ellei sitä jarrutettaisi.
Ilmeisesti Tesla pyrkii selviämään väistöstä mahdollisimman suurella lähtönopeudella jarrulla seisten ja BMW M-sarja on rakennettu painumaan kaarteiden läpi ja tulemaan myös kaarteesta ulos mahdollisimman suurella nopeudella?
Näiden välinen paremmuusjärjestys on katsojan silmässä.
Teslan nopeus hidastuu suurelta osin regenin vuoksi, eli auto ei rullaa väistökokeen läpi, vaan jarruttaa heti kun voimapoljin vapautetaan. Tämä kerrottiin muistaakseni videollakin.
Asiassa pitää myös ottaa huomioon, että BMW on urheilullisten kuskien urheilullinen auto. Hirven hyppääminen tielle aiheuttaa urheilullisen BMW:n urheilullisessa kuskissa kilpailuvietin takia vain innostuneen reaktion, että tuo hirvi ei kyllä mene tästä ennen minua ja kuski painaa pedaalin pohjaan ja on onnensa kukkuloilla, kun saa arkipäiväiseen ajoonsa haastetta. Kukapa bemarilla jarrua painaa, kun kaasuakin voi painaa.🙂
Tesla avaa Suomessa 34 uutta latauspaikkaa – koskee kaikkia sähköautomerkkejä
Suomessa avataan uusia Tesla Supercharger -latausasemia, joissa voi ladata kaikkia sähköautoja.
@Topi27 kirjoitti:
Tesla avaa Suomessa 34 uutta latauspaikkaa – koskee kaikkia sähköautomerkkejä
Suomessa avataan uusia Tesla Supercharger -latausasemia, joissa voi ladata kaikkia sähköautoja.
Enpä tiedä, miten tuo uutinen pitää tulkita. Kärsämäelle avattiin 12 uutta latauspistettä. Tulossa olevia latausasemia on Teslan sivuilla listattu monta tälle vuodelle, mutta ei ne kaikki ole takuuvarmasti aukeamassa tänä vuonna. Lappeenrantaan avattiin asema viime vuoden lopulla, mutta se oli suunnitelmissa jo v. 2020.
Mietin, että avaakohan Tesla 34 pistettä kaikkien autojen käyttöön eli tuon Kärsämäen lisäksi jo olemassa olevia asemia vai onko tosiaankin avautumassa "tulossa olevia" latauspisteitä noin paljon. Jälkimmäinen vaihtoehto olisi tietenkin hieno juttu.
Uusimmissa latauspisteissä on V3-laturit ja niissä jokaisen latauskaapelin päästä tulee 250kW teho. Vanhemmissa latauspisteissähän yhden laturin teho jaetaan kahdelle töpselille esim. 1A ja 1B, joten ruuhkaisella asemalla latausteho puolittuu kahdelle autolle. Ja max teho on 150kW. Käytännössä olen huomannut, että kaikki eivät tiedosta tuota, vaan saattavat valita latauspisteen sattumanvaraisesti samaan toisen kanssa vaikka latauskentällä olisi tilaa. Kerrankin menin Toijalan latausasemalle ainoana ja tyytyväisenä totesin, että 20min riittää lataamiseen. Kahvipöydässä katsoin puhelimesta ja siellä lukikin, että valmiina jatkamaan matkaa 45min kuluttua. Toinen Tesla oli kytketty samaan laturiin minun auton kanssa. Kaikki muut laturit olivat vapaana. No, eikun viimeinen kuppi naamaan ja kentälle vaihtamaan auto toiselle laturille.
Uutinen
Näin helposti Teslan voi varastaa – Tutkija onnistui avaamaan auton lukituksen
Joakim Kullas17.6.202212:03SÄHKÖAUTOBLUETOOTHHAKKERIT
Turvallisuustutkija onnistui avaamaan Teslan lukituksen ja käynnistämään auton rakentamallaan sovelluksella.
Hakkerointi. Tutkija sai tempullaan käyntiin Teslan Model 3:n ja Y:n. MARK HERTZBERG
Tesla julkaisi viime vuonna päivityksen, jonka avulla autojen käynnistyminen helpottui nfc-avainkorttia käytettäessä. Tutkijat ovat kuitenkin osoittaneet, miten uutta ominaisuutta voidaan käyttää autojen varastamiseen, kirjoittaa Wired .
Aikaisemmin nfc-avaimia käyttävien Tesla-kuljettajien piti asettaa avainkortti keskikonsoliin aloittaakseen ajamisen. Viime vuoden elokuussa julkaistun päivityksen jälkeen ajamisen voi aloittaa välittömästi sen jälkeen, kun ovet on avattu avainkortilla.
Itävaltalainen turvallisuustutkija Martin Herfurt huomasi, että käynnistymisen lisäksi Tesla hyväksyy uudet avaimet 130 sekunnin ajan ovien avaamisesta. Uusien avaimien syöttäminen ei vaadi minkäänlaista tunnistautumista eikä auton näyttö viesti uusista avaimista kuljettajalle.
Ajatuksena päivityksessä on, että auto voidaan käynnistää ilman avaimen käyttämistä toiseen kertaan. Ongelmaksi kuitenkin muodostuu se, että 130 sekunnin aikana myös uusien avainten syöttäminen onnistuu. Ajoneuvo hyväksyy nimittäin viestejä lähellä olevilta lyhyen matkan bluetooth-laitteilta.
Tutkija onnistui rakentamaan oman sovelluksen, joka puhuu Teslan sovelluksen kanssa samaa vcsec-kieltä. Sovelluksella pystyy syöttämään autoon uuden avaimen, jolla ovet saa auki ja auton käynnistettyä. Rikollisen täytyy ainoastaan käyttää sovellusta auton lähettyvillä 130 sekunnin sisällä siitä, kun lukitus avataan nfc-kortilla.
@Topi27 kirjoitti:
Uutinen
Näin helposti Teslan voi varastaa – Tutkija onnistui avaamaan auton lukituksen
Joakim Kullas17.6.202212:03SÄHKÖAUTOBLUETOOTHHAKKERIT
Turvallisuustutkija onnistui avaamaan Teslan lukituksen ja käynnistämään auton rakentamallaan sovelluksella.
Hakkerointi. Tutkija sai tempullaan käyntiin Teslan Model 3:n ja Y:n. MARK HERTZBERG
Tesla julkaisi viime vuonna päivityksen, jonka avulla autojen käynnistyminen helpottui nfc-avainkorttia käytettäessä. Tutkijat ovat kuitenkin osoittaneet, miten uutta ominaisuutta voidaan käyttää autojen varastamiseen, kirjoittaa Wired .
Aikaisemmin nfc-avaimia käyttävien Tesla-kuljettajien piti asettaa avainkortti keskikonsoliin aloittaakseen ajamisen. Viime vuoden elokuussa julkaistun päivityksen jälkeen ajamisen voi aloittaa välittömästi sen jälkeen, kun ovet on avattu avainkortilla.
Itävaltalainen turvallisuustutkija Martin Herfurt huomasi, että käynnistymisen lisäksi Tesla hyväksyy uudet avaimet 130 sekunnin ajan ovien avaamisesta. Uusien avaimien syöttäminen ei vaadi minkäänlaista tunnistautumista eikä auton näyttö viesti uusista avaimista kuljettajalle.
Ajatuksena päivityksessä on, että auto voidaan käynnistää ilman avaimen käyttämistä toiseen kertaan. Ongelmaksi kuitenkin muodostuu se, että 130 sekunnin aikana myös uusien avainten syöttäminen onnistuu. Ajoneuvo hyväksyy nimittäin viestejä lähellä olevilta lyhyen matkan bluetooth-laitteilta.
Tutkija onnistui rakentamaan oman sovelluksen, joka puhuu Teslan sovelluksen kanssa samaa vcsec-kieltä. Sovelluksella pystyy syöttämään autoon uuden avaimen, jolla ovet saa auki ja auton käynnistettyä. Rikollisen täytyy ainoastaan käyttää sovellusta auton lähettyvillä 130 sekunnin sisällä siitä, kun lukitus avataan nfc-kortilla.
Ainakin meidän Model Y edellyttää avainkortin olevan keskikonsolissa ennen kuin auton voi käynnistää.
Auton varastaminen (tai luvaton käyttöönotto) on laitonta, joten kukaan ei tietenkään tee niin. Eihän kukaan aja ylinopeuttakaan saatikka pitäisi liian lyhyttä turvaväliä.
Tesla-auto on sidoksissa Teslatiliin, joten auton voi pysäyttää ja lukita kännykällä etänä ja auton sijainti näkyy koko ajan kartalla. Varkaalla olisi lyhyet jäljet. Jos autonsa puolesta pelkää, niin suurempi riski on ilkivallan tekijät. Jokainen joka osaisi noita hakkerointijuttuja ymmärtää, ettei sellainen ainakaan Teslan tapauksessa kannata, koska Tesla on seurattavissa ja hallittavissa internetin kautta.
Näitä dis- ja misinformaatiojuttuja liikkuu enemmän kuin venäläisten trollauksia. Kumma juttu.
P.S. Avainkortin siis pitää olla keskikonsolissa, jos sitä käyttäen ajaa. Jos käyttää puhelinta avaimena, ei tietysti avainkorttia tarvitse olla mukana. Selvennys vain, ettei jää väärää käsitystä.
@Topi27 kirjoitti:
Tesla avaa Suomessa 34 uutta latauspaikkaa – koskee kaikkia sähköautomerkkejä
Suomessa avataan uusia Tesla Supercharger -latausasemia, joissa voi ladata kaikkia sähköautoja.
Teslan latausasemakartalla onkin näköjään merkitty, mitkä asemat ovat kaikille avoimet. Teslakuskien kannalta asiassa on positiivista, että tärkeimmät (=paljon käytetyt) asemat ovat edelleen vain Tesloille. Minun kannalta kiinnostavia ovat Toijala, Vierumäki, Äänekoski, Lappeenranta ja ne ovat edelleen vain Tesloille.
@Topi27 kirjoitti:
Tesla avaa Suomessa 34 uutta latauspaikkaa – koskee kaikkia sähköautomerkkejä
Suomessa avataan uusia Tesla Supercharger -latausasemia, joissa voi ladata kaikkia sähköautoja.
Teslan latausasemakartalla onkin näköjään merkitty, mitkä asemat ovat kaikille avoimet. Teslakuskien kannalta asiassa on positiivista, että tärkeimmät (=paljon käytetyt) asemat ovat edelleen vain Tesloille. Minun kannalta kiinnostavia ovat Toijala, Vierumäki, Äänekoski, Lappeenranta ja ne ovat edelleen vain Tesloille.
Pohjoiseen matkaajille tiedoksi, että Övertorneålle (eli paikallisten tuntemana Matarenkiin) on avattu juuri 3 Teslan SuperChargeria (max. capasity 150kW), jotka ovat myös avoinna kaikille. 5min Aavasaksan risteyksestä Ruotsin puolelle, ja ovat sopivasti ICA Supermarketin ja Systembolagetin parkkipaikalla.
@Topi27 kirjoitti:
Tesla avaa Suomessa 34 uutta latauspaikkaa – koskee kaikkia sähköautomerkkejä
Suomessa avataan uusia Tesla Supercharger -latausasemia, joissa voi ladata kaikkia sähköautoja.
Teslan latausasemakartalla onkin näköjään merkitty, mitkä asemat ovat kaikille avoimet. Teslakuskien kannalta asiassa on positiivista, että tärkeimmät (=paljon käytetyt) asemat ovat edelleen vain Tesloille. Minun kannalta kiinnostavia ovat Toijala, Vierumäki, Äänekoski, Lappeenranta ja ne ovat edelleen vain Tesloille.
Pohjoiseen matkaajille tiedoksi, että Övertorneålle (eli paikallisten tuntemana Matarenkiin) on avattu juuri 3 Teslan SuperChargeria (max. capasity 150kW), jotka ovat myös avoinna kaikille. 5min Aavasaksan risteyksestä Ruotsin puolelle, ja ovat sopivasti ICA Supermarketin ja Systembolagetin parkkipaikalla.
Huomasin minäkin tuon. Sehän on hyvin suomalaistenkin tavoitettavissa. Teslan asemat näkyvät Teslan sivustolta kohdasta "Sijainnit". Koko maailman alueelta, mutta saahan sieltä zoomattua haluamansa pläntin. Kaikille avoimen aseman ikoni on erilainen kuin vain Tesloille avoimen. Ja on kartassa filtterikin, jolla saa näkymään vain kaikille avoimet asemat.
@Topi27 kirjoitti:
Aikaisemmin nfc-avaimia käyttävien Tesla-kuljettajien piti asettaa avainkortti keskikonsoliin aloittaakseen ajamisen. Viime vuoden elokuussa julkaistun päivityksen jälkeen ajamisen voi aloittaa välittömästi sen jälkeen, kun ovet on avattu avainkortilla.
@HybridRules kirjoitti:
Ainakin meidän Model Y edellyttää avainkortin olevan keskikonsolissa ennen kuin auton voi käynnistää.
P.S. Avainkortin siis pitää olla keskikonsolissa, jos sitä käyttäen ajaa. Jos käyttää puhelinta avaimena, ei tietysti avainkorttia tarvitse olla mukana. Selvennys vain, ettei jää väärää käsitystä.
Teslan omistajan on tarpeetonta puolustautua paniikkireaktiolla koska ajoneuvojen radiorajapintojen suojaus on sekä alkuvaiheessa että turvallisuuden perinteisen efficiency - effectiveness tradeoffin ensimmäiseen osaan painottunutta, joten autot ovat keskimäärin täynnä hakkerin mentäviä aukkoja lähes merkistä riippumatta.
@Topi27 kirjoitti:
Aikaisemmin nfc-avaimia käyttävien Tesla-kuljettajien piti asettaa avainkortti keskikonsoliin aloittaakseen ajamisen. Viime vuoden elokuussa julkaistun päivityksen jälkeen ajamisen voi aloittaa välittömästi sen jälkeen, kun ovet on avattu avainkortilla.
@HybridRules kirjoitti:
Ainakin meidän Model Y edellyttää avainkortin olevan keskikonsolissa ennen kuin auton voi käynnistää.
P.S. Avainkortin siis pitää olla keskikonsolissa, jos sitä käyttäen ajaa. Jos käyttää puhelinta avaimena, ei tietysti avainkorttia tarvitse olla mukana. Selvennys vain, ettei jää väärää käsitystä.
Teslan omistajan on tarpeetonta puolustautua paniikkireaktiolla koska ajoneuvojen radiorajapintojen suojaus on sekä alkuvaiheessa että turvallisuuden perinteisen efficiency - effectiveness tradeoffin ensimmäiseen osaan painottunutta, joten autot ovat keskimäärin täynnä hakkerin mentäviä aukkoja lähes merkistä riippumatta.
Ymmärsinkö väärin. Eikö tuossa ollut ongelmana tuo bluetoothilla 130 sekunnin aikana syötettävät uudet avaimet, jolloin entinen omistaja ei pääse enää autoon käsiksi ja seuraamaan.
Vai onko tosiaan EGE:n mersun nfc saman lainen, jotta pääsee käsiksi bluetoothilla tekemään mitä haluaa.
@Topi27 kirjoitti:
Aikaisemmin nfc-avaimia käyttävien Tesla-kuljettajien piti asettaa avainkortti keskikonsoliin aloittaakseen ajamisen. Viime vuoden elokuussa julkaistun päivityksen jälkeen ajamisen voi aloittaa välittömästi sen jälkeen, kun ovet on avattu avainkortilla.
@HybridRules kirjoitti:
Ainakin meidän Model Y edellyttää avainkortin olevan keskikonsolissa ennen kuin auton voi käynnistää.
P.S. Avainkortin siis pitää olla keskikonsolissa, jos sitä käyttäen ajaa. Jos käyttää puhelinta avaimena, ei tietysti avainkorttia tarvitse olla mukana. Selvennys vain, ettei jää väärää käsitystä.
Teslan omistajan on tarpeetonta puolustautua paniikkireaktiolla koska ajoneuvojen radiorajapintojen suojaus on sekä alkuvaiheessa että turvallisuuden perinteisen efficiency - effectiveness tradeoffin ensimmäiseen osaan painottunutta, joten autot ovat keskimäärin täynnä hakkerin mentäviä aukkoja lähes merkistä riippumatta.
Ymmärsinkö väärin. Eikö tuossa ollut ongelmana tuo bluetoothilla 130 sekunnin aikana syötettävät uudet avaimet, jolloin entinen omistaja ei pääse enää autoon käsiksi ja seuraamaan.
Vai onko tosiaan EGE:n mersun nfc saman lainen, jotta pääsee käsiksi bluetoothilla tekemään mitä haluaa.
Minun käsityksen mukaan ymmärsit väärin. Ei Teslatiliin pääse käsiksi auton avaimilla ja auto on Teslatiliin sidottu ja Teslasovelluksen kautta autoa voi hallita. Jos ajatellaan, että auton saa hyväksymään uuden RFID-kortin, niin kai siitä syntyisi joku pattitilanne, koska RFID-kortti ei näy Teslasovelluksessa. Teslahan on aina kytköksissä Teslan pilveen auton ID-numeron kautta eikä niihin määrityksiin pääse vaikuttamaan Teslasovelluksenkaan kautta. Autoa voi käyttää pelkästään puhelimella ilman, että avainkorttia on mukana ja toisaalta autoa voi käyttää avainkortilla ilman, että puhelinta on mukana.
"Mutta samaa vain tasoa, kun vastaavan tyyppisellä autolla ajettu aika-ajokierros 40 vuotta sitten"
6:38.835 Porsche 911 GT2 RS (991.2) Lars Kern 14 June 2021 Official Nürburgring record attempt by Porsche. Timing and vehicle condition verified by a notary. Michelin Pilot Sport Cup 2 R tyres, OEM Manthey Performance Kit. 6:43.300 on the 20,832 m lap.[22][23][24][25][26]
6:43.616 Mercedes-AMG GT Black Series Maro Engel 4 November 2020 Official Nürburgring record attempt by Mercedes. Timing and vehicle condition verified by a notary. OEM Michelin Pilot Sport Cup 2 R MO tyres. 6:48.047 on the 20,832 m lap.[27][28]
6:44.97 Lamborghini Aventador SVJ LP770-4 (2018) Marco Mapelli 26 July 2018 Lamborghini conducted test, full roll cage, Pirelli P Zero Trofeo R.[29][30][31]
6:47.25 Porsche 911 GT2 RS (991.2) Lars Kern 20 September 2017 Porsche conducted test. OEM Michelin Pilot Sport Cup 2 'N2', OEM "Weissach Package", OEM deletion of audio and communication system, Porsche Motorsport bucket seat and harness on driver's side.[32][33][34][35]
6:48.28 Radical SR8 LM Michael Vergers 19 August 2009 Dunlop Direzza DZ03 tyres. Production car status disputed,[36][37][38][18][39][40][41][42][43] road legal version is available with British Single Vehicle Approval. Timing overseen by Evo magazine who consider it to be a road legal production car, timed by Sport Auto, who do not consider it to be a road legal production car lap.[44][9][45][46][47][48][49][50][42]
6:52.01 Lamborghini Huracán Performante LP640-4 (2017) Marco Mapelli 5 October 2016 Lamborghini conducted test, full roll cage, Pirelli Trofeo R.[51][52]
6:55 Radical SR8 Michael Vergers 28 September 2005 Dunlop Direzza DZ03 tyres. Track car, road legal version is available with British Single Vehicle Approval.[45][47][53] Timed by Sport Auto, who do not consider it to be a road legal production car lap, but considered a road legal production car by Pistonheads.[9][54][55][56]
6:55.34 Porsche 911 GT3 (992, 2022) Lars Kern 15 Sept 2020 Porsche conducted test. Michelin Pilot Sport Cup 2 R. 6:59.927 on the 20.832 km (12.944 mi) configuration.[57][58]
6:56.4 Porsche 911 GT3 RS (991.2) Kévin Estre 16 April 2018 Porsche conducted test. OEM Michelin Pilot Sport Cup 2 R 'N0', OEM "Weissach Package", OEM deletion of audio and communication system, Porsche Motorsport bucket seat and harness on driver's side.[59][60][61]
6:57 Porsche 918 Spyder Marc Lieb 4 September 2013 Porsche conducted test, observed by Sport Auto. "Weissach Package", Michelin Pilot Sport Cup 2 'N0'.[62][63][64]
6:58.28 Porsche 911 GT2 RS (991.2) Christian Gebhardt 17 April 2018 Sport Auto (7/2018), Michelin Pilot Sport Cup 2 R[65]
6:59.73 Lamborghini Aventador SuperVeloce LP750-4 (2015) Marco Mapelli 18 May 2015 Lamborghini conducted test, full roll cage, Pirelli P Zero Corsa.[66][67]
7:00.03 Ferrari 488 Pista Christian Gebhardt 16 May 2019 Sport Auto (11/2019), Michelin Pilot Sport Cup 2 R K1[68]
7:01.3 Dodge Viper ACR (2017) Lance David Arnold 1 September 2017 OEM "GTS-R Commemorative Edition", "Extreme Aero Package", Kumho Ecsta V720 ACR. Privately funded and observed by Road & Track. Third attempt, testing ended by tyre failure resulting in crash.[69][70]
7:04.511 Porsche Cayman GT4 RS (982) Jörg Bergmeister Porsche conducted test. OEM Michelin Pilot Sport Cup 2 R, OEM deletion of audio and communication system, bucket seat and harness on driver's side. 7:09.300 on the 20.832 km (12.944 mi) configuration.[71][72]
7:04.632 Mercedes-AMG GT R Pro Maro Engel November 2018 Mercedes-Benz conducted test (11/2018). Michelin Pilot Sport Cup 2 ZP. Ambient temperature of 12 °C (54 °F). Vehicle in accordance with regulations. Timed by wige SOLUTIONS.[73][74][75][76]
7:05.41 Porsche 911 GT3 RS (991.2) Christian Gebhardt 18 April 2018 Sport Auto (09/2018), OEM deletion of audio and communication system, Porsche Motorsport bucket seat and harness on driver's side.[77][78]
7:06.60 Mercedes-AMG GT R Pro Christian Gebhardt 22 May 2019 Sport Auto (8/2019), Michelin Pilot Sport Cup 2 ZP.[79][80]
7:08.34 McLaren 720S Christian Gebhardt 28 June 2018 Sport Auto (2/2019), Pirelli P Zero Corsa.[81][82]
7:08.82 McLaren 600LT Christian Gebhardt 6 June 2019 Sport Auto (9/2019), Pirelli P Zero Trofeo R MC.[83]
7:10.92 Mercedes-AMG GT R (2017) Christian Gebhardt 4 November 2016 Sport Auto (1/2017), Michelin Pilot Sport Cup 2 'ZP'.[84][85][86]
7:11.57 Gumpert Apollo Sport Florian Gruber 13 August 2009 Observed by Sport Auto, Michelin Pilot Sport Cup.[87][88][89]
7:12.13 Dodge Viper ACR (2010) Dominik Farnbacher 14 September 2011 SRT, Viper Club of America and ViperExchange conducted test. Michelin Pilot Sport Cup.[90][91][92]
7:12.7 Porsche 911 GT3 (991.2) Lars Kern 4 May 2017 Porsche conducted test. Michelin Pilot Sport Cup 2, PDK, carbon ceramic brakes, OEM deletion of audio and communication system, "Clubsport Package", Porsche Motorsport bucket seat and harness on driver's side.[93][94]
7:13.90 Chevrolet Corvette C7 Z06 Christian Gebhardt 24 April 2017 Sport Auto (8/2017), Michelin Pilot Sport Cup 2 'ZP', manual.[95][96]
7:13 Porsche 918 Spyder Horst von Saurma June 2014 Sport Auto (6/2014).[97][98]
7:14.64 Lexus LFA Nürburgring Package Akira Iida 31 August 2011 Lexus conducted test. OEM "Nürburgring Package", Bridgestone Potenza RE070, additional roll cage.[99][100][101]
7:14.89 Donkervoort D8 RS Michael Düchting 2006 Observed by Sport Auto, Dunlop Sportmaxx.[102]
7:15.677 BMW M4 CSL Jörg Weidinger May 2022 Fastest lap time ever for a series-produced BMW car.[103]
7:16.04 Chevrolet Camaro ZL1 1LE (2018) Bill Wise 2017 General Motors conducted test, OEM Goodyear Eagle F1 Supercar 3R.[104][105]
7:17.11 Porsche 911 Turbo S (991.2) Christian Gebhardt 24 August 2017 Sport Auto (3/2018), Pirelli P Zero Corsa 'N1', OEM 'Aerokit'.[106][107]
7:17.3 Porsche 911 Turbo S (992) Christian Gebhardt 30 January 2021 Sport Auto (2/2021), Pirelli P Zero 'NA1', OEM 'Aerokit'.[108]
7:18 Porsche 911 GT2 RS (997.2) Timo Kluck 2010 Porsche conducted test, Michelin Pilot Sport Cup 'N2'.[109][110]
7:18 Porsche 911 GT3 (991.2) Christian Gebhardt 28 April 2017 Sport Auto (7/2017), Michelin Pilot Sport Cup 2 'N1', PDK, bucket seat and harness.[111][112]
7:18.1 Donkervoort D8 RS Michael Düchting 24 October 2004 Observed by Sport Auto.[102]
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Nürburgring_Nordschleife_lap_times
Joista 911GT2 RS on katuauto eikös niin, 6:38.... < 6:40 vai onko?
Sorry tuo yksilö 911GT2 RS ajalla 6:38.835 ei katulaillinen.
Mutta lyhyemmällä radalla
MR Performance Kitin avulla Meuspathista kotoisin oleva yritys on kehittänyt auton, jolla Porsche 911 GT2 RS MR on kruunattu Nürburgringin nopeimmaksi lailliseksi tieurheiluautoksi. 25. lokakuuta 2018 Porsche-kehityskuljettaja Lars Kern suoritti "vihreän helvetin" 20,6 kilometrin kierroksen vain 6:40,3 minuutissa Porsche 911 GT2 RS MR:llä.
Kyllä se tilastonikkareiden mukaan on, ajettu 2021. Aiempi aika oli Mersun nimissä. Toki pitkälle (kokonaisella kierriksella) aika on 6:43 ja katuradalla tuo 6:38, mutta tuota 200m lyhyempää katuaikaa vertaillaan (ja hehkutetaan esim tracktest CSL tuolla aiemmin) yleensä katuautojen ollessa kyseessä.
Pääpointtini oli, että protyyppiautolla ja 'katuautoilla' ei ole keskenään juurikaan yhteistä ja eipä noilla kilpa-autoilla ajetakaan tuolla kuin joku julkisuustemppu mielessä. Esim Toyotan prototyyppi on varmasti samaa luokkaa nopeudeltaan kuin Porcshen 919. Tai tätä ennen luokkaa hallinnut Audi jne.
En edes katsonut videoita vielä, mutta jos tracktestin kommentti nopeuden hidastumisesta pitää paikkansa, silloin puhutaan kahdesta eri asiasta.
Taviskuskin katuautoksi tehty Tesla selviää hirvitestistä suurella LÄHTÖnopeudella jarruttamalla vauhdin pois. Se on aivan hyvä ja turvallinen tapa liikenteessä.
Se ei kuitenkaan kuvaa kovin hyvin sitä, kuinka hyvin sama auto taipuisi mutkiin vauhdilla ellei sitä jarrutettaisi.
Ilmeisesti Tesla pyrkii selviämään väistöstä mahdollisimman suurella lähtönopeudella jarrulla seisten ja BMW M-sarja on rakennettu painumaan kaarteiden läpi ja tulemaan myös kaarteesta ulos mahdollisimman suurella nopeudella?
Näiden välinen paremmuusjärjestys on katsojan silmässä.
Kuten jo sanoitkin, meillä jokaisella on omat refleksitorjuntamme. Riippuu harjoituksesta, kuinka hyödyllisiä ne toiminnat ovat.
CSL ja Y ovat aika eri autoja, onhan tavoitekin aivan eri. Vertailu on kyllä ajan hukkaa, vaikka tehoeroa noilla ei taida paljoakaan olla. CSL:ssä on aika paljon säädettävyytä eri oloihin, jousitus kolme asentoa, (videossa vain comfort-asetus), vetoluistolle/ajovakautukselle 10 vaihtoehtoa, joista viisi radalle. Renkaissa on valtava ero, CSL:ssä on ns katuslicksit. Toki lämpöä noihinkin pitää saada jotta pitoa alkaa löytymään, kuten oikeisiinkin kilparenkaisiin, muuten meno on lipsuvaa ja pitoa on vähemmän kuin tavallisilla renkailla. Tuo videossa jousitus on comfortilla, renkaat on sen lämpöiset mitä aurinko on lämmittänyt? Radalla renkaat lämpenee ja tuskin kukaan radalla jousitus comfort-asetuksilla ajelee.
Sen mikä noista videoista saa selville, on se, että väistössä Tesla alkaa puskemaan nopeuden noustessa (turvallista - mahdollinen törmäys keulaan) ja CSL vastaavasti yliohjaa reipaasti (turvatonta-mahdollinen törmäys kylkeen). Osa CSL:n käytösestä (liukuu kuin jäällä) johtunee pidon puutteesta, renkaat on liukkaat. Radalla taas kaikki olisi toisinpäin, jälkimmäinen kääntyy mutkaan ahnaammin. Tämän siis sen lisäksi, että Tesla hidastaa voimakaasti nopeutta suorituksen aikana, kuten Tracktest jo kirjoitti.
Pujottelussa CSL:ssä paino siirtyy erinomaisesti puoleta toiselle ja nopeus jopa kiihtyy kokeessa. Auto kallistelee voimakkaasti (tuollaiseksi autoksi), koska jousitus on pehmeimmässä asetuksessa, suoritusta saisi parannettua säätöjä muutamalla. Ainakin esitteiden mukaan pyöräkulmissa on paljon camberia jo tehtaalta, mikä auttaa pujottelu suorituksessa ja radalla myös. (Mutta suoraan ajaessa renkaan sisäreuna kuluu nopeasti piloille). Rengas puree tässä testissä väistöä paremmin (=ei luista lainkaan), onko lämminneet väistöharjoitusten aikana? Tesla pitää pujottelu suorituksen eleettömänä jarrutamalla menoa riittävästi/tarpeellisesti, nopeus laskee suorituksen aikana hieman.
Uutinen
Tesla dominoi kolaritilastoja – lukuisia kuolleita, satoja onnettomuuksia
16.6.202212:24|päivitetty16.6.202212:24
Teslan Autopilot-ajoavustaja on ollut osallisena liki 300 kolariin ja useisiin kuolemantapauksiin.
Sähköautovalmistajien kuningas, Tesla , mielellään markkinoi autojaan niiden itseohjautuvuusominaisuuksien ansiosta. Tesla kehuu, kuinka Autopilot-teknologia tarjoaa täysin itsestään ajon mahdollistavia toimintoja, kuten automaattisen ohjauksen, kaistanvaihdot, navigoinnin, kiihdytyksen ja jarrutuksen.
Teslan Autopilot-teknologia ei nimestään huolimatta ole autopilotti, vaan ajajaa avustava ominaisuus. Teslakin myöntää asian sanomalla, että nykyinen Autopilot-toiminto ei tee autosta autonomista, vaan ajaminen edellyttää kuljettajan jatkuvaa valvontaa.
Vaikka Teslakin myöntää Autopilotin olevan vähemmän kuin autopilotti, Teslaa moititaan harhaanjohtavasta markkinoinnista, sillä teknologian nimen vuoksi ihmiset luottavat siihen liikaa.
Yhdysvaltain maantieliikenteen turvallisuudesta vastaava National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) julkaisikin tylyt onnettomuustilastot vajaan vuoden ajalta, ja Teslalla on kyseenalainen kunnia olla itseohjautuvien autojen kolaritilastojen kärjessä.
Gizmodon mukaan NHTSA on kerännyt itseohjautuvaa ajamista tarjoavien autojen onnettomuustilastoja 1.7.2021–15.5.2022 välisenä aikana. Tänä aikana ajoavusteiset autot ovat olleet kaikkiaan 392 kolarissa.
Näistä Teslan osuus on 273 kolaria, eli noin 70 prosenttia. Seuraavaksi eniten kolaroi Honda , jonka autot olivat mukana 90 onnettomuudessa, sekä Subaru , jonka autot kolaroivat 10 kertaa.
116:ssa tapauksessa ajoavustettu auto törmäsi toiseen autoon. Yhdessä tapauksessa törmättiin polkupyöräilijään ja jalankulkijan päälle ajettiin kolme kertaa. 20 kertaa auto kietoi itseään puun tai pylvään ympärille ja 10 kertaa auto ajoi eläimen yli.
Onnettomuudet ovat vaatineet ainakin kuusi kuolonuhria ja aiheuttaneet viidelle vakavia vammoja.
Business Insiderin mukaan Teslan toiminta on erityisen tarkasti valvovan silmän alla, sillä Teslan ajoavustajalla oli vaikeuksia huomata pysähtyneitä hälytysajoneuvoja, ja autot saattoivat esimerkiksi jysäyttää täyttä vauhtia pysähtyneen paloauton kylkeen.
https://www.mikrobitti.fi/uutiset/mb/23bca415-b914-49d5-95c1-a1ff5e04414c?ref=ampparit:2efb
Tilasto ei ole suhteutettu ajoneuvojen lukumäärään. Kaikkiaan USAssa kuoli liikenteessä 42915 henkilöä vuonna 2021.
Teslan omistaja tietää kyllä, että Autopilot edellyttää kuskin olevan valmiina puuttumaan asioihin, jos auto käyttäytyy huonosti ja kuskin on pidettävä ratista kiinni koko ajan. Olen itsekseni ihmetellyt juttuja, että autopilotilla on törmätty hälytysajoneuvoihin. Vaikka auto ei toimisikaan oikein, niin miksi kuski ei toimisi oikein? Pahansuovista artikkeleista saa sellaisen käsityksen, että auto ikään kuin väkisin ja kuskista piittaamatta kolaroisi. Hämmästyttävää, miten laajasti Teslaa vastaan jaetaan sekä dis- että misinformaatiota (mm. TM:n toimesta).
Jos asia sinänsä kiinnostaa, niin alla Teslaratin artikkeli aiheesta.
https://www.teslarati.com/tesla-autopilot-70-percent-level-2-crashes-nhtsa-report/
Talous|Autot
Teslan ylivoima sähköautojen valmistuksessa on loppumassa jo vuonna 2024, arvioi tuore raportti
Saksalaisen Volkswagen-konsernin arvioidaan nousevan parin vuoden sisällä maailman suurimmaksi sähköautojen valmistajaksi.
https://www.hs.fi/talous/art-2000008890382.html
https://www.nhtsa.gov/sites/nhtsa.gov/files/2022-06/ADAS-L2-SGO-Report-June-2022.pdf
Autojen kohderyhmät lienevät eri kategoriassa, mutta ei mikään estä vertaamasta kuten mekin juuri teemme.
Radalla en ole ikinä väistellyt sarvipäitä, tieliikenteessä monesti, viimeksi viime sunnuntaina. Hirvitesti on aivan kohtuullista ajaa katuauton asetuksin, koska ajotiloja ei ehdi vaihtamaan silloin kun on tilanne päällä.
AAAAAAARGH!!! Voihan Vee(Sjutti). En edelleenkään osta teoriaa että ohjausta tottelematon auto olisi ratista kääntäen mutkaan kääntyvää turvallisempi, etenkään vuosikymmeniä ajonhallinnan keksimisen jälkeen.
En lähde käännyttämään ketään, mutta itselleni pidätän oikeuteni kokea oloni turvalliseksi autossa, joka kääntyy ratista.
En uskalla luvata ehtiväni vaihtaa auton konfiguraatiota rata-ajoon sopivaksi sarvipään poukatessa eteeni. Minä olen niin hidas, että joudun vetämään sen väistön niillä asetuksilla ja rengaslämpötiloilla, mitä autossa sattuu sillä hetkellä olemaan.
Rengaspaineita voin pudottaa ratavarikolla ja säädettäviä coilovereita ei omassa autossa ole.
Jaa, oikeinko myönnetään Teslalla olevan ylivoima?
Minä olen vakaasti sitä mieltä, että Teslan ylivoima joko on tai ei ole loppumassa. Samaten minusta on enemmän kuin todennäköistä, että Volkkari joko on tai ei ole parin vuoden sisällä maailman suurin sähköautojen valmistaja.
Eniten minua harmittaa tässä asiassa, että en tuota artikkelia huomannut Hesarissa. Onhan se sietämätöntä, kun yritän lukea Hesarin joka päivä ja aina jää joku periaatteessa kiinnostava artikkeli huomaamatta. Ei auta kuin yrittää vaan skarpata ja lukea myöhemmin myös ne lehdet, jotka jäävät väliin jonkun esteen takia.
Juuri näin, comfort asetus ja kylmät renkaat (tai no lämpenee ne kyllä ajaessa aina jonkin verran) on oikea asetus väistötestiin. Tarkoitin noilla säädöilä ja lämpimillä 'slickseillä" miksi auto on nopea radalla. Joka CSL:ää käyttää normiajoon, kannattaa vaihdattaa renkaat oikeisiin katurenkaisiin jo liikkeessä. Nuo ratarenkaat on oikeasti liukkaat ja sateella täysin mahdottomat.
Yliohjaukesta ja puskemisesta olen myös kanssasi samaa mieltä jos/kun pääsee valitsemaan autotyypin. Väittäisin, että yliohjaava auto kertoo luonnollisemmin, kun ollaan pidon rajalla kaikissa oloissa ja auton saa kääntymään herkästi ja se on ohjattavissa vielä luiston alettua. Toki syynä voi olla, että takavetoista tai takavetopainoitteista takavetoista on tullut ajettu 85% ajokortti-iästä. Mutta jos ollaan siinä tilanteessa että voimakas energinen osuma tulee niin mieluumin keula edellä kuin kylki edellä targetiin.
Tesla nosti autojensa hintoja
https://www.is.fi/autot/art-2000008890223.html
Elon Muskin mukaan Teslan arvo riippuu yhdestä kysymyksestä
Teslan perustaja ja toimitusjohtaja Elon Musk sanoo, että Teslan arvo riippuu itseajavan teknologian kehittämisestä. Muskin mukaan sähköautoyhtiö on lähes arvoton ilman itseajavuutta, kirjoittaa Insider.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/165c2a42-f900-4882-af86-0311aa067e59?ref=ampparit:b091
Kärsämäen Juustoportilla avattu Suomen suurin Teslan latausasema
https://autotoday.fi/karsamaen-juustoportilla-avattu-suomen-suurin-teslan-latausasema/
Hyvä, että latausasemia tulee lisää. Pyhäjärvi (Vaskikellon vieressä ABC:llä) on myös Teslan laturit eli 33km päässä Kärsämäeltä. Toisaalta kumma, että tulee uusia noin lähelle, mutta Kärsämäki on varmaan hyvä sijainti ja ovathan nuo uudet V3-latureita. ja nelostie on tärkeä reitti.
Teslan nopeus hidastuu suurelta osin regenin vuoksi, eli auto ei rullaa väistökokeen läpi, vaan jarruttaa heti kun voimapoljin vapautetaan. Tämä kerrottiin muistaakseni videollakin.
Asiassa pitää myös ottaa huomioon, että BMW on urheilullisten kuskien urheilullinen auto. Hirven hyppääminen tielle aiheuttaa urheilullisen BMW:n urheilullisessa kuskissa kilpailuvietin takia vain innostuneen reaktion, että tuo hirvi ei kyllä mene tästä ennen minua ja kuski painaa pedaalin pohjaan ja on onnensa kukkuloilla, kun saa arkipäiväiseen ajoonsa haastetta. Kukapa bemarilla jarrua painaa, kun kaasuakin voi painaa.🙂
Tesla avaa Suomessa 34 uutta latauspaikkaa – koskee kaikkia sähköautomerkkejä
Suomessa avataan uusia Tesla Supercharger -latausasemia, joissa voi ladata kaikkia sähköautoja.
https://www.is.fi/autot/art-2000008891427.html
Enpä tiedä, miten tuo uutinen pitää tulkita. Kärsämäelle avattiin 12 uutta latauspistettä. Tulossa olevia latausasemia on Teslan sivuilla listattu monta tälle vuodelle, mutta ei ne kaikki ole takuuvarmasti aukeamassa tänä vuonna. Lappeenrantaan avattiin asema viime vuoden lopulla, mutta se oli suunnitelmissa jo v. 2020.
Mietin, että avaakohan Tesla 34 pistettä kaikkien autojen käyttöön eli tuon Kärsämäen lisäksi jo olemassa olevia asemia vai onko tosiaankin avautumassa "tulossa olevia" latauspisteitä noin paljon. Jälkimmäinen vaihtoehto olisi tietenkin hieno juttu.
Uusimmissa latauspisteissä on V3-laturit ja niissä jokaisen latauskaapelin päästä tulee 250kW teho. Vanhemmissa latauspisteissähän yhden laturin teho jaetaan kahdelle töpselille esim. 1A ja 1B, joten ruuhkaisella asemalla latausteho puolittuu kahdelle autolle. Ja max teho on 150kW. Käytännössä olen huomannut, että kaikki eivät tiedosta tuota, vaan saattavat valita latauspisteen sattumanvaraisesti samaan toisen kanssa vaikka latauskentällä olisi tilaa. Kerrankin menin Toijalan latausasemalle ainoana ja tyytyväisenä totesin, että 20min riittää lataamiseen. Kahvipöydässä katsoin puhelimesta ja siellä lukikin, että valmiina jatkamaan matkaa 45min kuluttua. Toinen Tesla oli kytketty samaan laturiin minun auton kanssa. Kaikki muut laturit olivat vapaana. No, eikun viimeinen kuppi naamaan ja kentälle vaihtamaan auto toiselle laturille.
Uutinen
Näin helposti Teslan voi varastaa – Tutkija onnistui avaamaan auton lukituksen
Joakim Kullas17.6.202212:03SÄHKÖAUTOBLUETOOTHHAKKERIT
Turvallisuustutkija onnistui avaamaan Teslan lukituksen ja käynnistämään auton rakentamallaan sovelluksella.
Hakkerointi. Tutkija sai tempullaan käyntiin Teslan Model 3:n ja Y:n. MARK HERTZBERG
Tesla julkaisi viime vuonna päivityksen, jonka avulla autojen käynnistyminen helpottui nfc-avainkorttia käytettäessä. Tutkijat ovat kuitenkin osoittaneet, miten uutta ominaisuutta voidaan käyttää autojen varastamiseen, kirjoittaa Wired .
Aikaisemmin nfc-avaimia käyttävien Tesla-kuljettajien piti asettaa avainkortti keskikonsoliin aloittaakseen ajamisen. Viime vuoden elokuussa julkaistun päivityksen jälkeen ajamisen voi aloittaa välittömästi sen jälkeen, kun ovet on avattu avainkortilla.
Itävaltalainen turvallisuustutkija Martin Herfurt huomasi, että käynnistymisen lisäksi Tesla hyväksyy uudet avaimet 130 sekunnin ajan ovien avaamisesta. Uusien avaimien syöttäminen ei vaadi minkäänlaista tunnistautumista eikä auton näyttö viesti uusista avaimista kuljettajalle.
Ajatuksena päivityksessä on, että auto voidaan käynnistää ilman avaimen käyttämistä toiseen kertaan. Ongelmaksi kuitenkin muodostuu se, että 130 sekunnin aikana myös uusien avainten syöttäminen onnistuu. Ajoneuvo hyväksyy nimittäin viestejä lähellä olevilta lyhyen matkan bluetooth-laitteilta.
Tutkija onnistui rakentamaan oman sovelluksen, joka puhuu Teslan sovelluksen kanssa samaa vcsec-kieltä. Sovelluksella pystyy syöttämään autoon uuden avaimen, jolla ovet saa auki ja auton käynnistettyä. Rikollisen täytyy ainoastaan käyttää sovellusta auton lähettyvillä 130 sekunnin sisällä siitä, kun lukitus avataan nfc-kortilla.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/500f7eb7-a1ae-417a-b619-9d184b56ccde?ref=ampparit:7088
Ainakin meidän Model Y edellyttää avainkortin olevan keskikonsolissa ennen kuin auton voi käynnistää.
Auton varastaminen (tai luvaton käyttöönotto) on laitonta, joten kukaan ei tietenkään tee niin. Eihän kukaan aja ylinopeuttakaan saatikka pitäisi liian lyhyttä turvaväliä.
Tesla-auto on sidoksissa Teslatiliin, joten auton voi pysäyttää ja lukita kännykällä etänä ja auton sijainti näkyy koko ajan kartalla. Varkaalla olisi lyhyet jäljet. Jos autonsa puolesta pelkää, niin suurempi riski on ilkivallan tekijät. Jokainen joka osaisi noita hakkerointijuttuja ymmärtää, ettei sellainen ainakaan Teslan tapauksessa kannata, koska Tesla on seurattavissa ja hallittavissa internetin kautta.
Näitä dis- ja misinformaatiojuttuja liikkuu enemmän kuin venäläisten trollauksia. Kumma juttu.
P.S. Avainkortin siis pitää olla keskikonsolissa, jos sitä käyttäen ajaa. Jos käyttää puhelinta avaimena, ei tietysti avainkorttia tarvitse olla mukana. Selvennys vain, ettei jää väärää käsitystä.
Teslan latausasemakartalla onkin näköjään merkitty, mitkä asemat ovat kaikille avoimet. Teslakuskien kannalta asiassa on positiivista, että tärkeimmät (=paljon käytetyt) asemat ovat edelleen vain Tesloille. Minun kannalta kiinnostavia ovat Toijala, Vierumäki, Äänekoski, Lappeenranta ja ne ovat edelleen vain Tesloille.
Pohjoiseen matkaajille tiedoksi, että Övertorneålle (eli paikallisten tuntemana Matarenkiin) on avattu juuri 3 Teslan SuperChargeria (max. capasity 150kW), jotka ovat myös avoinna kaikille. 5min Aavasaksan risteyksestä Ruotsin puolelle, ja ovat sopivasti ICA Supermarketin ja Systembolagetin parkkipaikalla.
Huomasin minäkin tuon. Sehän on hyvin suomalaistenkin tavoitettavissa. Teslan asemat näkyvät Teslan sivustolta kohdasta "Sijainnit". Koko maailman alueelta, mutta saahan sieltä zoomattua haluamansa pläntin. Kaikille avoimen aseman ikoni on erilainen kuin vain Tesloille avoimen. Ja on kartassa filtterikin, jolla saa näkymään vain kaikille avoimet asemat.
Teslan omistajan on tarpeetonta puolustautua paniikkireaktiolla koska ajoneuvojen radiorajapintojen suojaus on sekä alkuvaiheessa että turvallisuuden perinteisen efficiency - effectiveness tradeoffin ensimmäiseen osaan painottunutta, joten autot ovat keskimäärin täynnä hakkerin mentäviä aukkoja lähes merkistä riippumatta.
Ymmärsinkö väärin. Eikö tuossa ollut ongelmana tuo bluetoothilla 130 sekunnin aikana syötettävät uudet avaimet, jolloin entinen omistaja ei pääse enää autoon käsiksi ja seuraamaan.
Vai onko tosiaan EGE:n mersun nfc saman lainen, jotta pääsee käsiksi bluetoothilla tekemään mitä haluaa.
Minun käsityksen mukaan ymmärsit väärin. Ei Teslatiliin pääse käsiksi auton avaimilla ja auto on Teslatiliin sidottu ja Teslasovelluksen kautta autoa voi hallita. Jos ajatellaan, että auton saa hyväksymään uuden RFID-kortin, niin kai siitä syntyisi joku pattitilanne, koska RFID-kortti ei näy Teslasovelluksessa. Teslahan on aina kytköksissä Teslan pilveen auton ID-numeron kautta eikä niihin määrityksiin pääse vaikuttamaan Teslasovelluksenkaan kautta. Autoa voi käyttää pelkästään puhelimella ilman, että avainkorttia on mukana ja toisaalta autoa voi käyttää avainkortilla ilman, että puhelinta on mukana.