Tuulilasi kirjoittaa että BMW X5:tä saa jatkossa ainoastaan etuvetoisena. Huhutaan myös siitä että tulevaa Mercedes GLE:tä saisi jatkossa ainoastaan etuvetoisena. Jos Tuulilasin uutinen on totta (ei siis kyse ole asiavirheestä) niin onhan se melko surkeata ettei tällaista isoa citymaasturia saa muuta kuin vajaavetoisena. Isojen citymaasturien painoa kai pitäisi yrittää alentaa muilla keinoin kuin tinkimällä nelivetoisuudesta, joka kai on ison citymaasturin tavaramerkki.
Ote jutun tekstistä:
"GLE:n perusmalli tulee painamaan alle 2000 kiloa. On huhuttu, että Mercedes ei tee siitä nelivetomallia saadakseen painon alhaisemmaksi.
Niin on tehnyt jo BMW uuden X5:n kanssa, autosta on tarjolla ainoastaan etuvetoinen malli."
Niin, kyllähän tuommoinen etuvetoinen BMW X5 on lähinnä rinnastettavissa rampaan ankkaan. Onneksi sentään on saatavissa oikeita autoja tässä kokoluokassa.
Surkeaa tässä on vain se, että joku uskoo tuollaista potaskaa.
Mihin tarkoitukseen citymaasturissa (kaupunkimaasturi) tarvitaan nelivetoaja?
Tuulilasia en ole lukenut enää vuosiin, mutta jos siellä näin kirjoitetaan niin voi vain todeta, että alas vajoamisella ei ole mitään rajaa. Provosoitua ei pitäisi edes trollien kirjoituksista, mutta linkin laittaminen todistaa kyseisen kirjoittelun, mutta kuten NHB totesi pelkkää potaskaahan tuo on. Kyseinen julkaisu näyttää olevan mitä suuremmassa määrin huhujen levittäjä jossa faktoilla ei ole niin suurta väliä, kun tällläistä päätetään julkaista.
Aloituksessa muistaakseni epäiltiin sitä onko Tuulilasin juttu paikkansa pitävä. Mercedes GLE:n osalta jutussa sanottiin että on olemassa huhuja siitä että auto tulisi vain etuvetoisena. Hyvä toki olisi jos autolehti pitäytyisi tosiseikoissa, kun tavikset sitä lukee.
Quu onhan näitä saksalaisella BMW:llä tarjolla niin nelivetona takavetona kuin etuvetona joten kullekin löytyy haluamansa vetotapa.
Kuukauden tauko teki hyvää nyt näkee selvemmin millä tasolla TM:n keskustelupalsta makaa. 100 vuotiaan Suomen kunniaksi voitte kaikki hieman skarpata ja laittaa solvaamisen sijaan asiaa ja kaikkia palstalaisia hyödyttävää faktaa mukaan kukin kykyjensä mukaan. Parannettavaa lienee jokaisella, olkoon tämä alku parempaan keskusteluun.
Otsikkoon lisätty kysymysmerkit.
Kardaanivetoisten nelivetojen on aika siirtyä museoon.
"Kardaanivetoisten nelivetojen on aika siirtyä museoon."
Elektroniset nelivedot kai ovat nykyisin riittävän nopeita.
Derppa: Elektroniset nelivedot kai ovat nykyisin riittävän nopeita.
Voimanjaon muutokset tuntee silti, vaikka ne tehtäisiin kuinka nopeasti tahansa. Näiden muutosten vaikutus riippuu toteutustavasta.
Myös kuljettajan suhtautuminen siihen vaihtelee. Osa tunnistaa ilmiön eikä pidä siitä, osa tunnistaa sen, mutta se ei heitä häiritse, ja loput kuvittelevat ettei koko ilmiötä ole olemassakaan, koska he eivät sitä havaitse.
Quu: Mihin tarkoitukseen citymaasturissa (kaupunkimaasturi) tarvitaan nelivetoaja?
Eiköhän yleisin perustelu taida olla vetovoima, vaikka muitakin perusteluita on?
Quu: Kardaanivetoisten nelivetojen on aika siirtyä museoon.
Sinun kriteerilläsi museoiän jo vuosia sitten ylittänyt Ur-Quattro on yhä moderni. Sinä et vaan taida edes tietää miksi Quattrossa ei ollut kardaaninelivetoa?
Topicin aiheeseen: kaikkihan on mahdollista, mutta X5 ja GLE ovat nykyversioinaan tekniikalla, jota on hankala vääntää etuvetoiseksi. Etuveto vaatisi uuden korimallin lisäksi uuden tekniikan. Kummallakin firmalla on toki etuvetosuristimia, joista voisi värkätä etuvetohybridin, jos joku sellaisen välttämättä haluaa.
Mutta linkitetty juttu ei ennusta etuvetoista GLE:tä. Vajaavetoinen ei olisi temppu eikä mikään tehtäväksi, koska takavetoinen 9G-Tronic voimalinja on jo valmiiksi olemassa GLE:n moottoripalettiin. 4Maticin etukardaanihan lisätään ylimääräisenä ulosottona laatikon kardaanin päästä. Toisin kuin quattrossa, xDriven tavoin 4Maticin etuveto välitetään kardaanilla. Esim. GLK on ollut tarjolla takavetoisena hinnat alkaen mallina, jota ei tosin taidettu virallisen maahantuojan toimesta tuoda koskaan Suomeen.
Kerrottua etuvetoista hinnat alkaen X5 en tunne, mutta onko se tehty väärin päin asennetulla koneella, vai onko normaalista xDrivesta vain jätetty kardaani ja perä asentamatta ja lukittu voimanjako pelkälle etukardaanille?
Pelkkä etuveto ei kuulosta todennäköiseltä kummassakaan.
Tuulilasi on korjannut artikkelia BMW X5:n osalta. Onkohan tämä nyt lopultakin oikein ?
"Niin on tehnyt jo BMW uuden X5:n kanssa, josta on tarjolla myös etuvetoinen malli."
No ei tietenkään tuokaan ole oikein. Kuinka vaikeaa voikaan olla ymmärtää, ettei pitkittäismoottorisesta autosta ole mitään ajatusta tehdä etuvetoista? Vähintään voisit edes tarkastaa X5:n vetotavat, ennen kuin levittelet päättömiä huhuja.
BMW X5 on nelivetoinen ja yhtä mallia saa takavetoisena sDrive25d. Tuon takavetoisen myyntimääristä ei ole mitään tietoa. BMW X5 voi olla tulevaisuudessa tarjolla myös etuvetoisena kuten poikittaismoottorisen perusrakenteen X1 ja X2. Onko etuvetoisessa X5:ssa mitään järkeä sen päättäköön valmistaja? Etuvetoisille katumaastureille lienee kysyntää, kun valmistusta lisätään. Näin ainakin pienemmissä malleissa on käynyt. Otsikko BMW X5:sta saa jatkossa ainoastaan etuvetoisena ei pidä paikkaansa joten olisi asiallista korjata aloitus heti. Disinformaation levitys ei ole kovin fiksua jos ei halua leimautua palstan trolliksi. Tuplatut kysymysmerkit eivät tee aloituksesta yhtään sen fiksumpaa.
"No ei tietenkään tuokaan ole oikein. Kuinka vaikeaa voikaan olla ymmärtää, ettei pitkittäismoottorisesta autosta ole mitään ajatusta tehdä etuvetoista? Vähintään voisit edes tarkastaa X5:n vetotavat, ennen kuin levittelet päättömiä huhuja."
Tarkistin ainakin nuo Mercedes GLE:tä koskevat "huhut". Mitään "etuvetohuhuja" ei löytynyt. Ehkäpä Tuulilasin toimitus voisi hieman skarpata.
On tässä vähän muutkin kuin Tuulilasi tehnyt hätäisiä päätelmiä.
Vaikka valmistaja ilmoittaakin tekevänsä hinnat-alkaen mallin, joka EI OLE nelivetoinen, ei se välttämättä tarkoita takakardaanin poistamista.
Niin, BMW:llä on X5 joka on hinnat alkaen malli takavetoinen sDrive25d. Mitä järkeä on tehdä perusrakenteeltaan etuvetoinen X5 hinnat alkaen malli? Vastaan ei mitään. Uutinen tai paremmin tätä kuvaava järjetön huhu on täysin päätön.
BMW:n mallistosta löytyy varmasti jokaiselle laatutietoiselle sopiva vetotapa.
Samaa mieltä edellisten kanssa. Uusi X3 juuri esitelty ja X5 tuloillaan. Jenkkimarkkinat ovat iso asia varsinkin X5:lle. Minimi on suora kutonen pitkittäin ja on siellä myydyin ja takakardaani löytyy. BMW pitää pienemmät mallit kuten 3-, 4- X3 -malleista ALASPÄIN etuveto/xDrivenä. Siitä ylöspäin koneet ovat pitkittäin ja takakardaanit paikallaan. Aivan kuten tekee myös Mercedes.
Sivuaa vähän aiheesta mutta kohtalaisen arvostettu autolehti Autocar piti BMW X5:n ohjausta jossain määrin puutteellisena- Lehti kirjoittaa näin.
"The BMW handles gamely when harried, just as you’d expect it to, but its steering is too slow around dead-centre, too muted on feedback and just a bit too imprecise and inconsistent at times to inspire the confidence you need to tackle a twisting road with much gusto in a really big car. The X5’s ride seems needlessly firm: hyperactive over camber changes and through ruts, and slightly coarse with it – at a guess, at least partly as a result of the runflat tyres our test car came fitted with. All in all, it feels like a car struggling against its dynamic limitations next to one that’s much more at one with them."
Eli ohjaus on liian hidas keski-asennosssa (too slow around dead-centre). Ohjaus ei anna tarpeeksi "feedbackia" (the steering is too muted on feedback.) Lisäksi kun ajetaan mutkateillä, niin ohjaus on hieman liian epätarkka ja epäjohdonmukainen jotta ajaja voisi saavuttaa täydellisen luottamuksen näin painavaan autoon.
Tekniikan Maailma
Koeajo: BMW X5 xDrive30d
Toistaiseksi Suomessa myytävät autot ovat moottorista riippumatta nelivetoisia ja automaattivaihteisia. Neliveto on jatkuva suhteessa 40/60 etu- ja taka-akselille. Automaattivaihteisto on kahdeksanvaihteinen ZF.
KULJETTAJAN paikalla tunnelma on paljon intiimimpi, kuin sisään noustessa uskoisi. Kaikki hallintalaitteet ovat sopivasti tuntumalla. Tässä autossa on edessä urheiluistuimet, joita on vielä höystetty nahkaverhoilun lisäksi kattavilla sähkösäädöillä. Takapenkillä on niin paljon tilaa pitkittäissuunnassa, että isokaan turvaistuin ei syö ratkaisevasti etumatkustajan tiloja.
Ajokokemusta sen sijaan kertyi reilusti. Sekä kaupungissa että maantiellä kolmilitrainen diesel tuntuu juuri sopivan voimakkaalta ja herkästi reagoivalta, mutta samalla polttoainetalous pysyy kurissa. Käytännön kulutuslukemat saa painettua maantiellä seitsemän litran tuntumaan ja taajama-ajossa kymmenen litran lähistölle.
Vaihteisto on sama kahdeksanvaihteinen ZF Range Rover Sportissa, syystäkin. BMW:ssä vaihteisto käyttää hienosti moottorin vääntöä hyödyksi mutta vaihtaa myös ripeästi pienemmälle, jos kaasupolkimella niin käsketään. Vaihdot ovat nopeita ja pehmeitä jopa kylmäkäynnistyksen jälkeen.
Tässä yksilössä ohjaustehostin on hydraulinen. Ajossa ohjaus on hieman kaksijakoinen. Suoraan ajettaessa ohjaus tuntuu jäykältä ja elottomalta, mutta vetelyä siinä ei onneksi esiinny. Pieni totuttelu riittää. Mutka-ajossa ohjaus taas muuttuu kuin taikaiskusta kevyemmäksi, herkäksi ja tunnokkaaksi.
Ajaminen maistuu muutenkin, sillä BMW suuntaa X5:n selvästi isojen katumaastureiden sporttiseen päähän.