Kosketusnäyttö vaarantaa turvallisuuden!

329 kommenttia
15678911»
  • Tuossa kaikki Autoexpressin aikanaan testaamat järjestelmät. BMW ja Seat oli testattu vuonna 2016.

    • Audi MMI
    • BMW iDrive
    • Ford SYNC 2
    • Jaguar InControl
    • Mazda MZD Connect
    • Mercedes COMAND
    • Nissan CONNECT
    • SEAT Full Link
    • Vauxhall IntelliLink
    • Volkswagen Discover

      
  • Niinpä, vuosi kaksi sitten testatut järjestelmät ovat monessa mielessä jo uusiutuneet, esim. iDrive 6.0. Silti periaate ei juuri muutu, Mersu ja Bemari pitävät kalliin rullahiiri -ratkaisun mukana, eli helppo käyttö ja sormenjäljetön kirkas ruutu. Kaikilla merkeillä ei ole varaa tähän.

      
  • Päinvastoin vaikuttaa siltä ettei MB:llä ja BMW:llä ole riittävästi osaamista kehittää sellaista kosketusnäyttö-teknologiaa mitä on uudessa Audi A8:ssa ja A6:ssa.

      
  • "MB:llä ja BMW:llä ole riittävästi osaamista kehittää.."

    Joo, niinpä Derrick.

      
  • WhatCar:
    Mersu ja Bemari pitävät kalliin rullahiiri -ratkaisun mukana, eli helppo käyttö ja sormenjäljetön kirkas ruutu. Kaikilla merkeillä ei ole varaa tähän.

    En nyt ihan oikeasti keksi, miksei olisi?

      
  • Eläköön Mulpura!

      
  • Uudessa Audi A7 Sportbackissa on kosketusnäyttöä käännetty kuskia kohti käytön helpottamiseksi.

    http://www.tuulilasi.fi/uutiset/uusi-audi-a7-sportback-tassa-tuhti-paketti-faktoja

      
  • Tässä tietoa Volvon käyttöliittymästä ja laadusta:

    Det blir ett riktigt dåligt resultat för kvalitet och pålitlighet för Volvo XC90 i Consumer Reports nya undersökning.

    http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20171020/volvo-far-uselt-betyg-i-ny-kvalitetsundersokning-xc90-ar-tredje-minst-palitlig-av-alla-bilar/

      
  • Menee vähän aiheen ohi mutta käsittääkseni Consumer Reports ei kuitenkaan "kiellä" Volvo XC 90:n ostamista uutena autona, en ole tästä asiasta täysin varma.

    Consumer Reports on listannut ne uudet autot joita ei enää pitäisi ostaa heikentyneen luotettavuuden takia, mukana listassa näyttää olevan eräs "johtotähtikin" eli Mercedes Benz GLC, joka ei siis enää saa ostosuositusta Consumer Reportsilta.

    "No-Longer-Recommended Models With Declining Reliability

    Acura MDX
    Buick LaCrosse
    Cadillac CT6
    Cadillac XTS
    Chevrolet Camaro
    Chevrolet Corvette
    Chevrolet Cruze
    Chevrolet Equinox
    Chrysler 300
    GMC Acadia
    Hyundai Tucson
    Mazda CX-9
    Mazda MX-5 Miata
    Mercedes-Benz GLC
    Nissan Maxima
    Porsche Cayenne
    Subaru Impreza"

    https://www.consumerreports.org/car-reliability-owner-satisfaction/consumer-reports-car-reliability-survey-2017/

      
  • Consumer Reports listaa myös ne autot joita ei tulisi ikinä ostaa käytettyinä.

    https://www.cheatsheet.com/automobiles/used-cars-consumer-reports-gave-the-never-buy-label.html/?a=viewall

      
  • Se on sitä käytettyjen hiottua tekniikkaa, millä näitä bmw:n käytettynä hankintoja on perusteltu kun ei ole lastentauteja ja takaisin kutsuja.

      
  • Vielä jos tutkitaan noita uusia autoja niin kymmenen epäluotettavimman automallin listaan kuuluivat muun muassa paitsi tuo Volvo XC 90, niin myös Ford Focus, Tesla Model X, Jaguar F-Pace ja Mercedes GLC.

    "Mest pålitliga Volvo-modell anses V60 vara med XC90 anses vara den som man minst kan lita på. Faktiskt hamnade Volvo XC90 på Consumer Reports lista över de tio minst pålitliga modellerna där den har sällskap av bland annat Mercedes GLC, Jaguar F-Pace, Ford Focus och Tesla Model X."

    http://teknikensvarld.se/volvo-tappar-annu-mer-i-kvalitetsundersokning-543695/

    Mercedes GLC:tä ei suositella ostettavaksi, Volvo XC 90:n osalta asia jäi hieman avoimeksi.

      
  • Todella surkea tuo Volvo XC90:n käyttöliittymä, kuten on moneen kertaan todettu:

    "Consumer Reports
    Volvo remained near the bottom, hurt by the much worse-
    than-average.

    XC90, which ranks as the third least reliable
    model among new vehicles. The problem rate for
    the XC90’s infotainment was the worst in CR’s
    Survey at 21 percent."

    3.s häntäpäästä ja infotainment on surkein tutkimuksessa. Itsekin kokeilin Volvon käyttöliittymää ja vaikeaa oli. Derrick voisit käydä testaamassa uuden 5-sarja liittymän, kaikki toimii kuin ajatus, hiirellä, kosketuksella, eleellä tai äänellä, eikä tarvi arpoa, turvallisuuskysymys.

      
  • En tiedä mihin ikäluokkaan WhatCar kuuluu, mutta itselläni ei ole ollut sinänsä mitään ongelmia kosketusnäytön (Seat) kanssa, päinvastoin näytössä saisi olla enemmän toimintoja. No jaa, toivoisin kuitenkin sitä että kosketusnäytön vaste olisi parempi. Ilmeisesti kuitenkin toimintojen opettelu on työlästä tuossa Volvon näytössä. Ja tietenkin jos näytössä on bugeja, niin tämä on valitettavaa.

    Sinänsä vähän ihmetyttää tämä jatkuva infotainmentistä jauhaminen, koska suurin osa ihmisistä ei räplää infotainmentia ajettaessa. Pidemmillä matkoilla olen räplännyt kosketusnäyttöä lähinnä ajanvietteenä, lyhyemmillä matkoilla kosketusnäyttö pysyy suljettuna. Autolla ajamisen tarkoituksena on siirtyä mahdollisimman nopeasti paikasta A paikkaan B, ja kaikenlainen näyttöjen ja vastaavien kanssa pelleily ajon aikana vain hidastavat tätä siirtymistä. Ilman pakottavaa tarvetta kai ei infotainmentia pitäisi käyttää.

    Mercedes GLC:ssä muuten oli ongelmia jarrujen, jousituksen, ohjauksen ja hallintalaitteiden kanssa ja auto oli myös tuossa samassa huonoimpien autojen kympin sakissa.

      
  • Epäluotettavimmat uudet autot CR:n tutkimuksen mukaan (suluissa tyypillisimmät viat):

    Chevrolet Camaro (vaihteisto, sähköt)

    Mercedes-Benz GLC (jarrut, ohjaus, jousitus)

    Jaguar F-Pace (sähköt, äänet, vuodot)

    GMC Acadia (sähköt)

    Fiat 500 (jarrut, sähköt)

    Ford Focus (vaihteisto)

    Ford Fiesta (vaihteisto, ilmastointi)

    Volvo XC90 (sähköt)

    Cadillac Escalade (vaihteisto, ilmastointi)

    Tesla Model X (kori, viimeistely, maalipinta, ilmastointi)

      
  • Luotettavimmat uudet autot CR:n mukaan:

    Kia Niro

    Toyota GT86 / Subaru BRZ

    Lexus ES

    Lexus GS

    Audi Q3

    Toyota RAV4

    Lexus IS

    Toyota Prius V

    Toyota Prius C

    Infiniti Q70

      
  • Derrick, juuri niin kuten totesit
    "Ilmeisesti kuitenkin toimintojen opettelu on työlästä tuossa Volvon näytössä. Ja tietenkin jos näytössä on bugeja, niin tämä on valitettavaa."

    Näyttää että Seatin kanssa toimii, Volvo XC90:n kanssa ei.

    Käy nyt kokeilemassa uutta 5-sarjaa, niin voit todeta tuon valtavan eron.

      
  • Car and Driverin testissä tuo Volvon infotainment sai neljä pistettä viidestä, parantamisen toiveina oli että fyysisiä nappeja saisi olla enemmän. Lisäksi ilmeisesti vaste saisi olla nopeampi.

    https://www.caranddriver.com/reviews/2017-volvo-s90-in-depth-model-review-2017-volvo-s90-sensus-connect-infotainment-review-car-and-driver-page-6

    Mitään tarvetta ei ole lähteä autokauppoihin potkimaan renkaita pelkästään jonkin infotainmentin testaamiseksi. Jos autokauppaan menee autoa kokeilemaan, niin silloin kai pitää olla realistinen ostamisen aikomus. Varsinkin silloin on täydellinen pelle jos käy vain huvin vuoksi kokeilemassa autoja jotka ylittivät oman budjetin. Itse ostin tuon 30.000 euron Seat Atecan kesällä ja siinä on sellainen infotainment jossa fyysisillä painikkeilla voidaan valita infotainmentin kukin osa-alue (radio, puhelin, ilmastointi, ajotiedot, ajoneuvon tiedot jne). Sama systeemi taitaa olla VW:ssä.

    Itse en perehtynyt infotainmentin lainkaan autoa ostaessani (pidän näitä infotainment-juttuja hieman hömppänä).

    Enkä ollut valmis hankkimaan mitään lisävarusteita (parannuksia ja laajennuksia) tuohon perus-infotainmentiin. Tärkeitä lisävarusteita olivat sisään taittuva vetokoukku ja sellainen varustetasopaketti, jossa sai peruutustutkan taakse, korkeussäädön istuimiin ja hieman isommat vanteet.

      
  • Näköjään on Mercedes Benzkin lähtenyt kosketusnäyttö-linjalle, keskikonsolissa tosin on jonkinlainen "touchpad". Taitaa touchpad kuitenkin jäädä pienemmälle käytölle esimerkiksi pitkää nimeä taikka osoitetta kirjoitettaessa.

    Säätöpyörylä on kadonnut keskikonsolista.

    http://teknikensvarld.se/bildgalleri/mbux-ces-massan-2018/

      
  • Mulpura on mennyttä...nyyyh...

    :-(

      
  • Vaihdekeppi on myös poissa.

      
  • Kun tämä keskustelu alkoi, eräät vannoivan kovasti kolmen saksalaisen premiumin kautta mulpuran nimeen. Nyt, niin kuin vähänkään tulevaisuutta ymmärtävät arvasivatkin, kaksi kolmesta ovat jo hylänneet mulpuran. Niin ne ajat muuttuvat ja teknologiat menevät eteenpäin.

      
  • Ketjun aloittaja ehkä tulee kohta esittämään että Audi, Porsche ja Mercedes ovat nyt kovalla säästökuurilla kun ovat valinneet kosketusnäytön. Kallis, huipputekniikkaa edustava säätöpyörylä on jouduttu hylkäämään. Myös nappuloissa on jouduttu säästämään.

      
  • Mulpuraa saattaa vielä tulla ikävä, riippuu siitä, mitä saa tilalle?

    Vaihdetankoa en ole kaivannut vuosiin. Turha haitake sähköohjatussa voimalinjassa. Jos vanhasta voimalinjasta jotain on ikävä, niin kytkinpoljinta, mutta omapa on valintani, sen kanssa nyt on vain elettävä.

      
  • Vaihteiden "pakkiasento" ja "vapaa-asento" on siis vissiin kai siirretty rattivaihteisiin.

      
  • Siis mitä on siirretty? Ohjauspylväässähän tuo valitsin nykyisissäkin malleissa on.

      
  • Mersun MBUX ymmärtää 23 kieltä, tuskin suomea.

      
  • "Kotimaiseen" autoon saa tietenkin MBUX'in kotimaisella kielellä. Jos ei heti niin tulossa on.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit