Juhan kommentit oli osuvia. Mikä on tilanne 3-4 vuoden päästä, jos tulee tuon hintaisen KIAn vaihtotarve ? Olisiko se samanhintainen kuin BMW, AUDI tai jokin muu "tunnetumpi premium" vaihtohinnaltaan ? Olisiko nuo vaihtoehdot kuinka paljon parempia ? Itse epäilen aika isoa eroa (KIAn häviöksi), mutta totean silti, että sieltä se kehittyy tuonkin hintatason KIAn arvon pitäminen. Asia on jo nähtävissä "golfluokan" vaihdokeissa. Ja KIA tulee monelta osin kehittymään "ylöspäin" suhteessa kilpailijoihin, mutta ottaa aikansa.
Alkuperäisosat saatetaan hyvinkin sekoittaa alkuperäisiin, kun sattuvat yllättävän usein olevan samoja. Euroopan autonvalmistajat käyttää aika paljon yhteisiä osia ja samoja valmistajia. Samojen osavalmistajien hilppeitä löytyy niin saksalaisten, ranskalaisten kuin ruotsalaisten autoista. Homman nimi on alkuperäisten osalta se, millä laatutasolla (lue kestävyydellä) osia uuteen autoon alihankkijalta tilataan. Aika moni valmistaja on euroopassa kompuroinut tämän asian kanssa. Paljonko sitä katetta haluttiinkaan tehdä per auto? Ei saisi tulla liian hyvää eikä liian huonoa.
Kia Stinger GT:n lähin verrokki koon puolesta taitaa olla Audi S5 Sportback (sama pituus), jonka hinta on 106 488,36 euroa. Ja Kian hintahan on runsaat 74.000 euroa. Audin omistaja menettää melko paljon autonsa arvonlaskussa koska auton lähtöhinta on niin korkea, ja vaikka arvonlaskuprosentti olisikin Kiaa alhaisempi.
Autozeitung vertasi sedan-mallista Skoda Superbia GT-tyylisiin autoihin. Näköjään 280 hp Skoda Superb oli testissä parempi kuin BMW 430i Gran Coupe (252 hp). Uusi Audi A5 Sportback jäi testissä toiseksi.
Eikö Autozeitungin tuoreen vertailun, jossa oli Stinger, A5, 440i ja Arteon, lopputulos miellyttänyt, kun päätit kaivella jonkin niin vanhan vertailun, ettei sen julkaisemisen aikaan oltu edes esitelty Stingeriä?
a. Skoda Superb on melko tavanomainen sedan jota verrattiin GT-tyylisiin autoihin mikä lienee osoitus siitä että autoja voidaan verrata sikin sokin luokkarajoista riippumatta. Superb on lisäksi aika iso auto verrattuna Gran Coupeen.
Toivottavasti menisi viimeinkin jakeluun se että kun ihminen marssii autoliikkeeseen niin hän ei jaottele autoja tiukasti eri autoluokkiin.
b. Autoexpressin testissä kaikki kiihtyvyysmittaukset paitsi nollasta sataan voitti Kia Stinger GT. Autoexpressin testin mukaan Stinger oli myös parempi ajettava kuin Audi S5 Sportback.
ohjaus on parempi Stingerissä
ajodynamiikka on parempi Stingerissä
koska Stinger on takavetopainotteinen, niin se on tasapainoisempi ajettava kuin Audi
"What’s even more impressive is that AE felt the KIA Stinger was actually the more enjoyable car to drive. The Audi S5 Sportback is pretty well understood at this point. While it isn’t the most engaging sports car on the road, its steering is sharp and accurate, its grip is tenacious and its performance is impressive. Plus, its Quattro grip means that it’s equally as impressive in bad weather as it is in the dry, maybe even more so in the wet. So it’s a superb all-around sports car. However, the KIA Stinger GT S is said to have better steering and more enjoyable driving dynamics. Plus, its rear-drive nature makes it feel more naturally balanced than the Audi S5 Sportback."
c. Itseäni eivät nämä etuveto-takaveto - hömpötykset liiemmin kiinnosta mutta ilmeisesti tällä asialla alkaa olla merkitystä kun siirrytään tehokkaisiin autoihin.
Juha: Mielenkiintoista nähdä montako Stingeriä myydään noin yleensä. Onko ihmiset valmiita maksamaan KIAsta hyvän auton hinnan? Olisinko valmis maksamaan siitä pyydetyt 68 000€?
Aika harva on Suomessa loppujen lopuksi valmis maksamaan mistään autosta tuota hintaa. Mistäköhän se johtuu, vai olisikohan verotuksella tekemistä asian kanssa? Siinä sitä syntyy niille preemiota ihan tyhjästä.
a. Skoda Superb on melko tavanomainen sedan jota verrattiin GT-tyylisiin autoihin mikä lienee osoitus siitä että autoja voidaan verrata sikin sokin luokkarajoista riippumatta. Superb on lisäksi aika iso auto verrattuna Gran Coupeen.
a) Et vastannut kysymykseeni.
b) Mistä lähtien viisiovinen kolmilla takaturvavöillä varustettu auto on ollut GT?
c) Tuossa kaivamassa vertailussasi toistuu se, mikä tekee näistä ongelmallisia. Siinä ei pitäisi olla mitään yllättävää, että Skoda on tilavampi ja halvempi sekä takaveto tarjoaa nelivetoja heikomman vetopidon.
b)Gran Turismo autotyyppinä tarkoittaa nopeaa, mukavaa ja urheilullista matka-autoa.
BMW 6-sarjan Gran Turismo on täysin uudenlainen yhdistelmä ylellisten sisätilojen loistokkuutta, veistoksellista muotoilua ja pitkien matkojen ajonautintoa.
Stingerin huippumalleja ei varmaan montaa vuodessa myydä. Itse kuitenkin ostaisin sen mielummin kuin jonkin Audin tai bemarin, koska se tarjoaa käytännössä samat ominaisudet ja se on "vain Kia.
Samoin "superautoista" en ostaisi Porschea vaan Nissan GTR:n joka on vähintään yhtä hyvä ja sen saisi puoleen hintaan Porschesta.
GT:n käsitettä voi pitää nykyään venyvänä. Alunperin se on tarkoittanut linjakasta kaksiovista mukavaa matka-autoa, mutta en näe nykyään ongelmaa laajentaa käsitettä nelipaikkaisiin malleihin, kuten Panameraan, CLS:ään
tai Stingeriin. Tämä autoluokka on syntynyt vasta noin 10-15v sitten. Urheiluauton ja GT:n raja on myös häilyvä. Esimerkiksi mk3 Supraa markkinoitiin täysiverisenä urheiluautona, mutta enemmän GT-malli se ehkä kuitenkin oli.
Vain Kiassa on 7 v takuu kolme ensimmäistä vuotta ilman kilometrirajaa, alkaako saksalaiset luottamaan koskaan tekniikkaansa lakisääteistä kahta vuotta pidemmälle
Kumppani:"Ostaisitko Stingerin vaikka Jenkkilässä?"
Riippuu mitä muita samalla rahalla saisi. Ihan kuin Suomessakin- ja siinä se arvonpito asia sitten onkin mielenkiintoinen.
Arvon pitämisen määrittely se vasta hankalaa onkin. Herkullinen spekulointiaihe kyllä!
Lasketaanko se prosenteissa vai euroissa ja mikä on laskettu aikaväli vai pitääkö aika porrastaa? Miten suhteutetaan ajetut kilsat? Puhutaanko autokauppiaan hyvityshinnasta, vai nettiauto.com:in pyyntihinnoista?
Eikös nyrkkisääntö ole, että auton arvo tippuu keskimäärin 15% vuodessa? Miten tilastot huomioivat edullisemmat ja hintavat autot erikseen? Miten keskiarvon saa purettua hintaluokkiin (joka ei ole sama kuin "mitä automerkkiä tarkoitat")?
Kävinpä koeajamassa Stinger GT:n ja se herätti omistamishalun. Pidin sitä ohjaukseltaan selkeästi parempana kuin nykyinen BMW F30 335i ja ajettavuudeltaankin ehkä hieman nautittavampana. Houkuttaa!
Niin olen minäkin luottanut, usean volkkarin ja kahden audin osalta nippa nappa takuuajan yli.
Yksi niin pahan 1,2 vuotias sähkövian takia vaihdettiin tehtaantuella uuteen.
"Kian uusi D-AWD-nelivetojärjestelmä tarjoaa seuraavat ajotilat:
– Comfort-tila ohjaa 60 prosenttia tehosta takapyörille, joka tarjoaa tasapainoisen ajotuntuman
– Sport-tila ohjaa takapyörille 80 prosenttia tehosta
– Drift-tila muuttaa auton täysin takavetoiseksi ja mahdollistaa esimerkiksi hallitun sivuluisun ylläpitämisen harjoiteltaessa muulta liikenteeltä suljetulla alueella"
Juhan kommentit oli osuvia. Mikä on tilanne 3-4 vuoden päästä, jos tulee tuon hintaisen KIAn vaihtotarve ? Olisiko se samanhintainen kuin BMW, AUDI tai jokin muu "tunnetumpi premium" vaihtohinnaltaan ? Olisiko nuo vaihtoehdot kuinka paljon parempia ? Itse epäilen aika isoa eroa (KIAn häviöksi), mutta totean silti, että sieltä se kehittyy tuonkin hintatason KIAn arvon pitäminen. Asia on jo nähtävissä "golfluokan" vaihdokeissa. Ja KIA tulee monelta osin kehittymään "ylöspäin" suhteessa kilpailijoihin, mutta ottaa aikansa.
Alkuperäisosat saatetaan hyvinkin sekoittaa alkuperäisiin, kun sattuvat yllättävän usein olevan samoja. Euroopan autonvalmistajat käyttää aika paljon yhteisiä osia ja samoja valmistajia. Samojen osavalmistajien hilppeitä löytyy niin saksalaisten, ranskalaisten kuin ruotsalaisten autoista. Homman nimi on alkuperäisten osalta se, millä laatutasolla (lue kestävyydellä) osia uuteen autoon alihankkijalta tilataan. Aika moni valmistaja on euroopassa kompuroinut tämän asian kanssa. Paljonko sitä katetta haluttiinkaan tehdä per auto? Ei saisi tulla liian hyvää eikä liian huonoa.
Kia Stinger GT:n lähin verrokki koon puolesta taitaa olla Audi S5 Sportback (sama pituus), jonka hinta on 106 488,36 euroa. Ja Kian hintahan on runsaat 74.000 euroa. Audin omistaja menettää melko paljon autonsa arvonlaskussa koska auton lähtöhinta on niin korkea, ja vaikka arvonlaskuprosentti olisikin Kiaa alhaisempi.
Autozeitung vertasi sedan-mallista Skoda Superbia GT-tyylisiin autoihin. Näköjään 280 hp Skoda Superb oli testissä parempi kuin BMW 430i Gran Coupe (252 hp). Uusi Audi A5 Sportback jäi testissä toiseksi.
https://www.autozeitung.de/audi-a5-bmw-430i-skoda-superb-test-182707.html#
Eikö Autozeitungin tuoreen vertailun, jossa oli Stinger, A5, 440i ja Arteon, lopputulos miellyttänyt, kun päätit kaivella jonkin niin vanhan vertailun, ettei sen julkaisemisen aikaan oltu edes esitelty Stingeriä?
a. Skoda Superb on melko tavanomainen sedan jota verrattiin GT-tyylisiin autoihin mikä lienee osoitus siitä että autoja voidaan verrata sikin sokin luokkarajoista riippumatta. Superb on lisäksi aika iso auto verrattuna Gran Coupeen.
Toivottavasti menisi viimeinkin jakeluun se että kun ihminen marssii autoliikkeeseen niin hän ei jaottele autoja tiukasti eri autoluokkiin.
b. Autoexpressin testissä kaikki kiihtyvyysmittaukset paitsi nollasta sataan voitti Kia Stinger GT. Autoexpressin testin mukaan Stinger oli myös parempi ajettava kuin Audi S5 Sportback.
ohjaus on parempi Stingerissä
ajodynamiikka on parempi Stingerissä
koska Stinger on takavetopainotteinen, niin se on tasapainoisempi ajettava kuin Audi
"What’s even more impressive is that AE felt the KIA Stinger was actually the more enjoyable car to drive. The Audi S5 Sportback is pretty well understood at this point. While it isn’t the most engaging sports car on the road, its steering is sharp and accurate, its grip is tenacious and its performance is impressive. Plus, its Quattro grip means that it’s equally as impressive in bad weather as it is in the dry, maybe even more so in the wet. So it’s a superb all-around sports car. However, the KIA Stinger GT S is said to have better steering and more enjoyable driving dynamics. Plus, its rear-drive nature makes it feel more naturally balanced than the Audi S5 Sportback."
c. Itseäni eivät nämä etuveto-takaveto - hömpötykset liiemmin kiinnosta mutta ilmeisesti tällä asialla alkaa olla merkitystä kun siirrytään tehokkaisiin autoihin.
Juha:
Mielenkiintoista nähdä montako Stingeriä myydään noin yleensä. Onko ihmiset valmiita maksamaan KIAsta hyvän auton hinnan? Olisinko valmis maksamaan siitä pyydetyt 68 000€?
Aika harva on Suomessa loppujen lopuksi valmis maksamaan mistään autosta tuota hintaa. Mistäköhän se johtuu, vai olisikohan verotuksella tekemistä asian kanssa? Siinä sitä syntyy niille preemiota ihan tyhjästä.
Ostaisitko Stingerin vaikka Jenkkilässä?
a) Et vastannut kysymykseeni.
b) Mistä lähtien viisiovinen kolmilla takaturvavöillä varustettu auto on ollut GT?
c) Tuossa kaivamassa vertailussasi toistuu se, mikä tekee näistä ongelmallisia. Siinä ei pitäisi olla mitään yllättävää, että Skoda on tilavampi ja halvempi sekä takaveto tarjoaa nelivetoja heikomman vetopidon.
b)Gran Turismo autotyyppinä tarkoittaa nopeaa, mukavaa ja urheilullista matka-autoa.
BMW 6-sarjan Gran Turismo on täysin uudenlainen yhdistelmä ylellisten sisätilojen loistokkuutta, veistoksellista muotoilua ja pitkien matkojen ajonautintoa.
BMW 6-sarjan Gran Turismo alkaen 89.928,62 €.
https://im.mtv.fi/image/6618326/landscape16_9/1024/576/e150525b39c28b04f0384fba0b332195/gv/flockler-image-sites630-b15-l5oj2dqv9c.jpg
Stingerin huippumalleja ei varmaan montaa vuodessa myydä. Itse kuitenkin ostaisin sen mielummin kuin jonkin Audin tai bemarin, koska se tarjoaa käytännössä samat ominaisudet ja se on "vain Kia.
Samoin "superautoista" en ostaisi Porschea vaan Nissan GTR:n joka on vähintään yhtä hyvä ja sen saisi puoleen hintaan Porschesta.
GT:n käsitettä voi pitää nykyään venyvänä. Alunperin se on tarkoittanut linjakasta kaksiovista mukavaa matka-autoa, mutta en näe nykyään ongelmaa laajentaa käsitettä nelipaikkaisiin malleihin, kuten Panameraan, CLS:ään
tai Stingeriin. Tämä autoluokka on syntynyt vasta noin 10-15v sitten. Urheiluauton ja GT:n raja on myös häilyvä. Esimerkiksi mk3 Supraa markkinoitiin täysiverisenä urheiluautona, mutta enemmän GT-malli se ehkä kuitenkin oli.
Vain Kiassa on 7 v takuu kolme ensimmäistä vuotta ilman kilometrirajaa, alkaako saksalaiset luottamaan koskaan tekniikkaansa lakisääteistä kahta vuotta pidemmälle
https://www.kia.com/us/en/vehicle/stinger/2018/overview
Kumppani:"Ostaisitko Stingerin vaikka Jenkkilässä?"
Riippuu mitä muita samalla rahalla saisi. Ihan kuin Suomessakin- ja siinä se arvonpito asia sitten onkin mielenkiintoinen.
Arvon pitämisen määrittely se vasta hankalaa onkin. Herkullinen spekulointiaihe kyllä!
Lasketaanko se prosenteissa vai euroissa ja mikä on laskettu aikaväli vai pitääkö aika porrastaa? Miten suhteutetaan ajetut kilsat? Puhutaanko autokauppiaan hyvityshinnasta, vai nettiauto.com:in pyyntihinnoista?
Eikös nyrkkisääntö ole, että auton arvo tippuu keskimäärin 15% vuodessa? Miten tilastot huomioivat edullisemmat ja hintavat autot erikseen? Miten keskiarvon saa purettua hintaluokkiin (joka ei ole sama kuin "mitä automerkkiä tarkoitat")?
Kävinpä koeajamassa Stinger GT:n ja se herätti omistamishalun. Pidin sitä ohjaukseltaan selkeästi parempana kuin nykyinen BMW F30 335i ja ajettavuudeltaankin ehkä hieman nautittavampana. Houkuttaa!
Quu: "alkaako saksalaiset luottamaan koskaan tekniikkaansa lakisääteistä kahta vuotta pidemmälle"
Ostajat näyttäisivät luottavan.
Niin olen minäkin luottanut, usean volkkarin ja kahden audin osalta nippa nappa takuuajan yli.
Yksi niin pahan 1,2 vuotias sähkövian takia vaihdettiin tehtaantuella uuteen.
Millä perustelet uuden Toyotan vaihtamisen vielä uudempaan?
Hybridi
Ostaja näyttäisi luottavan
Car and Driverin testissä noin 250 heppaisissa Audi A5 Sportback otti testivoiton ja Kia Stinger meni tasapisteisiin BMW 430i Gran Coupen kanssa.
https://www.caranddriver.com/comparisons/2018-audi-a5-sportback-vs-bmw-430i-gran-coupe-kia-stinger-comparison-test-final-scoring-performance-data-and-complete-specs-page-5
Genesis G70 esitelty. Lyö muotoilussa monen automallin.
http://teknikensvarld.se/bildgalleri/genesis-g70-2019/?#=
Automotorsportin testissä järjestys oli VW - Audi - Kia - BMW.
Verrattavat autot olivat siis Audi S5 Sportback, BMW 440i GC, Kia Stinger GT ja VW Arteon GTR.
"Kian uusi D-AWD-nelivetojärjestelmä tarjoaa seuraavat ajotilat:
– Comfort-tila ohjaa 60 prosenttia tehosta takapyörille, joka tarjoaa tasapainoisen ajotuntuman
– Sport-tila ohjaa takapyörille 80 prosenttia tehosta
– Drift-tila muuttaa auton täysin takavetoiseksi ja mahdollistaa esimerkiksi hallitun sivuluisun ylläpitämisen harjoiteltaessa muulta liikenteeltä suljetulla alueella"
https://www.apu.fi/artikkelit/kialta-erikoismalli-stinger-gts-oma-moodi-driftaukselle
D-AWD kuulostaa hyvältä. Kiva nähdä, että edes joku muukin on kanssani samaa mieltä etuvedosta 😁😀😋
Drift moden voi nimetä myös Summer tai ECO modeksi.