Sanomattakin on selvää että Suomessa on käytetyissä autoisssa ihan oma hintatasonsa, joka johtuu autoverosta. 2000-luvun puolivälissä käytetyt autot olivat jopa 300 prosenttia kalliimpia kuin Saksassa.
Golf luokan uuden 2 619,65 € autovero on kertaluontoinen, sen jälkeen varojenmaksu alkaa:
Autoilun verotus Suomessa tarkoittaa Suomessa autoilusta perittäviä veroja. Autoilusta peritään useita veroja. Tällaisia veroja ovat autovero, ajoneuvovero ja liikennepolttoaineiden sisältämä polttoainevero.[1] Lisäksi autoiluun liittyvät käyttövoimavero ja liikenne- ja autovakuutusten sisältämä vakuutusmaksuvero. Autoista ja liikennepolttoaineista peritään lisäksi arvonlisäveroa. Liikennevakuutus on Suomessa pakollinen vakuutus
Valtion verotulot tieliikenteestä 2013 Vero Milj. euroa Autovero 932,5 Ajoneuvovero 866,2 Polttoainevero tieliikenteessä kulutetun polttoaineen osalta 2 776,6 Polttoaineiden alv 1 479,1 Vero liikenne- ja autovakuutusmaksuista 343,1 Alv ajoneuvoista, niiden osista sekä huolto ja korjaustöistä 1 460,9 Yhteensä 7 858,4
Pattitilanne kyseessä.
Totta. Rikollisen verottajan ja Autokauppiaan laittomalle verokorruptiolle rakennettu peli kusee nyt väkisin.
Eli mitään ei voi tehdä.
Nykyinen verotuksen taso johti siihen, että aiempi yksityistuonnin ennätys meni rikki jo lokakuussa, ja uudet ennätyslukemat mitä ilmeisimmin kääntyvät yli 40.000 tänä vuonna.
Veron alentaminen avaa nykyistäkin suuremman uudehkojen käytettyjen tuontivyöryn, eikä se rajoitu vähäpäästöisiin.
Veron korottaminen avaa nykyistäkin suuremman käytettyjen ja etenkin vähäpäästöisten tuontivyöryn, eikä sekään ole lasipalatsien kontrollissa.
Ja ALV jää tietenkin koko ajan EU-lakeja noudattavien hallitusten kansalaisilleen jaettavaksi, koska Suomea ei kiinnosta verotuksen laillisuus eikä verokertymä, vaan ainoastaan kansalaisten muroihin kuseminen.
Autoverohan merkitsee myös tasapäistämistä eli kaikki pakotetaan ajamaan Golf-luokan autoilla.
Tämähän se on sekä poliitikon että viranomaisen tavoitteena, ettei vain kukaan aja ministeriautolla ilman puolueen hänelle antamaa mandaattia tässä vähiten korruptoituneessa maassa, joka saa eniten langettavia tuomioita EU-oikeudessa kansalaistensa epätasapuolisesta kohtelusta.
Meidän kerrostalossa on neljällä perheellä kaksi autoa, enemmästäkin on kuulostava arvio. Ylläpitokulut on niin korkeat että harvan Suomalaisen perheen talous kestää kahta autoa. Voisi sanoa että onneksi Suomen päästöpankin kannalta, vai halutaanko me päästöihin perustuvia maksuja reippaasti lisää. Mitkä vaikutukset korkeilla auton käyttökululla on tasapäistämiseen.
"Kesäksi hankitut harrasteautot ovat hädin tuskin pisara meressä, ja täysin epärelevantteja keskustelussa"
kyse oli esimerkistä että se ajettu määrä pitää vaikuttaa siihen maksuun, ei omistaminen, omistaminen ei tuota yhtään päästöjä. Nyt järki käteen vai oliko se nyt niin vaikea ymmärtää? mitä haettiin? Nykyinen systeemi on aivan väärin päästöjen vähennyksessä-
"kyse oli esimerkistä että se ajettu määrä pitää vaikuttaa siihen maksuun, ei omistaminen, omistaminen ei tuota yhtään päästöjä. Nyt järki käteen vai oliko se nyt niin vaikea ymmärtää? mitä haettiin?"
Minä olen koko ajan puhunut vaihtotaseesta ja muiden verojen autoveroa suuremmista haitoista. Tuollaisen ylellisyysturhakkeen hankinta on haitallista sekä valmistuksen ympäristövaikutusten että vaihtotaseen kannalta. Nyt keskittymistä luetun ymmärtämiseen, vai onko se niin vaikeaa?
Vaikkei omistaminen tuotakaan päästöjä, niin valmistus tuottaa. AjomääränKIN pitää vaikuttaa verotukseen, ja niinhän se polttoaineen kautta tekeekin.
740 paasaa verokertymästä. Jääkö ne rahat todella lopullisesti käyttämättä jos ei ostetakaan niitä halventuneita autoja? Vai onko niin että se "lisääntynyt" verokertymä kertyy muiden tuotteiden ja palveluiden hankinnan yhteydessä ihan yhtälailla? Vai onko nyt todella niin että autovero (ja auton alv) on erillinen saareke, ja siihen ei mitkään ulkopuoliset seikat vaikuta?
Silloin on myös Thaimaan matkat paheksuttavia, ja ylipäätään kaikki mikä on EU:n ulkopuolella valmistettu. Aika vaikea lopulta on ostaa tuotteita mitkä eivät ole "Made in China".
Yksi Thaimaan matka ei ole lopulta kovin iso summa, mutta auton käyttöiän aikana ehtii tekemään aika monta matkaa. Ja tässä on huomioitava että auton hinnasta on iso osa arvonlisä- ja autoveroa sekä myyntiorganisaation osuutta. Suomessa 25 000 euron arvoisen auton myyntihinta on EU:ssa 15 000 euroa, eikä 15 k€ myyty auto tuota tappiota myyjälleen.
Ilta-Sanomat:
Ongelmallista veron kertapoistossa on myös se, että ne taloudet, jotka ovat hiljattain ostaneet uuden tai uudehkon auton, häviäisivät auton arvossa merkittäviä summia. Tavallisesti veronpoiston puolustuksen argumenttina käytetty välirahojen pieneneminen ei siis välttämättä toteutuisi heidän kohdallaan lainkaan.
Quu on, hämmästyttävää kyllä, olet ollut lopulta ainakin kaksikertaa oikeassa.
(Taivun siihen ylinopeuden pelkkään rahastukseen uuden lain perusteella).
Siis, jos kertaheitolla poistettaisiin auton tuontivero, seuraukset olisivat merkittävät käytettyjen autojen kauppiaille, sekä monille yksityisille.
Jos myyt autosi ulkomaille, saat verot takaisin. Suomesta voi oikeasti myydä autoja vaikka mm. Viroon ja jopa kannattavasti.
Afrikkaan taisi meikäläisen auto (-91 avovitara) lähteä muutama vuotta sitten.
En kommentoi Vital tarinaa.
Lopuksi sanon että minun mielestä tämä asteittainen autoveron poisto no hyväasia, toisaalta ei se nykyiselläänkään ole autonkokonaiskuluista kuin se kuuluisa hyttysen....
Täytyy kuitenkin muistaa, että suurimpana kustannuksena autoilussa on ajoneuvon arvonalennus.
Itselläni oli yleensä kolme harrasteautoa, ei kuitenkaan museoikäisiä ja maksoin niistä kyllä veroa enemmän kuin arvonalennusta, joka kasvoi kunnostaessani niitä. Henkilökohtaista vakuutusta en saanut (on käytössä briteillä). Tein vain vain vakuutusleikkiä, ainoastaan itsehän niillä ajelin. Veroa tuli ainakin kiitettävästi noiden arvoihin nähden.
Suomalaisen auto on keskimäärin -07 mallinen, kun keskiverto eurooppalainen ajaa -08 mallisella.
Mikä tässä on ongelma? Onko vuoden erolla jotain väliä?
Kuten olen aiemminkin sanonut täällä, niin autojen keski-iän nousu johtuu pitkäli siitä, että autot kestävät todella hyvin nykyään.
Perhepiirissä on 14 vuotias 300tkm ajettu Corolla, ja vikalista koko iältä on on rikkimennyt penkinlämmitin ja yksi pakoputken paikkaus. Öljyä ei kulu tippaakaan, pysyvät kirkkaana koko 15tkm vaihtovälin eikä mitään hikoilua edes ole missään.
.
70-luvulla isoisäni Corollaan laitetiin ensimmäinen vaihtomoottori 70tkm ajettuna ja esimerkiksi takalokaerien kaarista ei ollut tietoakaan 10-vuotiaana.
Autot pysyvät liikenteessä niin pitkään kuin ne toimivat ja ovat kohtuukustannuksin pidettävissä kunnossa. Aiemmin monen auton matka päättyi ruosteeseen, mutta kun ruostekaan ei nykyään ole ongelma ensimmäiseeen 20 vuoteen poislukien hieman vanhemmat Mazdat
Kaikkea pitää kierrättää, Suomesta tulee Euroopan vanhojen dieselien saattohoitokeskus kun yhä useammassa maassa veroja lisätään tai dieseleitä kielletään. Käytettyjen tuonti lisääntyy reippaalla tahdilla
Kaiken huipuksi nimiä kerätään verojen alentamiseen dieseleille.
Kyllähän noin hyvä idea päästöjen vähentämiseen Suomessa pitää toteuttaa.
Jossain oli vielä juttu diesel fanien oma-aloitteisetta ympäristöpolitiikasta.
Kaiken huipuksi nimiä kerätään verojen alentamiseen dieseleille
Oikeastaan siinä kerätään nimiä että ainutlaatuinen (?) kiinteäsummainen käyttövoimavero poistettaisiin ja verotettaisiin omistamisen sijaan käyttöä.
Taloudellinen ajotapa on tosi kivaa silloin kun polttoaine on kallista, mutta jos dieseli on halpaa saa vain pihtailijan maineen. CO2-päästöistä ei kovin moni käytännössä välitä, vaikka se on täysin litrasidonnainen päästö.
Taloudellinen ajotapa, dieseleille 80 km/h kattonopeus kokomaassa.
Dieselin puppuhintatuki pois ja vuotuinen ajoneuvovero satanen lisää jokaisesta ikävuodesta.
Ei dieselillä tukea ole, mutta sitä on verotettu kevyemmin. Silti se olisi taloudellisempi valinta jos litratason verotus olisi linjassa muun EU:n kanssa.
dieseleille 80 km/h kattonopeus
60 litran tankillisella 1400 - 1600 km. Jos ajaisi samaa vauhtia kuin rekkamies ei tarvitsisi tankata joka kuukausi mikäli ajaisi dieselillä.
Eihän sen dieselin verotus pidä olla linjassa muun Euroopan kanssa, vaan Suomen bensaverotuksen. Ja lisäksi dieselissä on enemmän energiaa ja "viihdepäästöjä" litraa kohti, joten verotus samaksi bensan ja dieselin hiilidioksidipäästöjen kanssa, siis litrahintaan hiukan enemmän kuin bensaan. Ja ns. "dieselvero" pois. Ammattiliikenteelle kompensointi jotenkin, (kaksihintajärjestelmä?)
Sanomattakin on selvää että Suomessa on käytetyissä autoisssa ihan oma hintatasonsa, joka johtuu autoverosta. 2000-luvun puolivälissä käytetyt autot olivat jopa 300 prosenttia kalliimpia kuin Saksassa.
Sanomattakin on käytettyjen omistajien kannalta toivottu että autovero poistuu pitkällä aikajanalla, niin omistusauton hinta ei romahda.
Pattitilanne kyseessä. Eli mitään ei voi tehdä.
Golf luokan uuden 2 619,65 € autovero on kertaluontoinen, sen jälkeen varojenmaksu alkaa:
Autoilun verotus Suomessa tarkoittaa Suomessa autoilusta perittäviä veroja. Autoilusta peritään useita veroja. Tällaisia veroja ovat autovero, ajoneuvovero ja liikennepolttoaineiden sisältämä polttoainevero.[1] Lisäksi autoiluun liittyvät käyttövoimavero ja liikenne- ja autovakuutusten sisältämä vakuutusmaksuvero. Autoista ja liikennepolttoaineista peritään lisäksi arvonlisäveroa. Liikennevakuutus on Suomessa pakollinen vakuutus
Valtion verotulot tieliikenteestä 2013 Vero Milj. euroa Autovero 932,5 Ajoneuvovero 866,2 Polttoainevero tieliikenteessä kulutetun polttoaineen osalta 2 776,6 Polttoaineiden alv 1 479,1 Vero liikenne- ja autovakuutusmaksuista 343,1 Alv ajoneuvoista, niiden osista sekä huolto ja korjaustöistä 1 460,9 Yhteensä 7 858,4
Autoverohan merkitsee myös tasapäistämistä eli kaikki pakotetaan ajamaan Golf-luokan autoilla.
Pattitilanne kyseessä.
Totta. Rikollisen verottajan ja Autokauppiaan laittomalle verokorruptiolle rakennettu peli kusee nyt väkisin.
Eli mitään ei voi tehdä.
Nykyinen verotuksen taso johti siihen, että aiempi yksityistuonnin ennätys meni rikki jo lokakuussa, ja uudet ennätyslukemat mitä ilmeisimmin kääntyvät yli 40.000 tänä vuonna.
Veron alentaminen avaa nykyistäkin suuremman uudehkojen käytettyjen tuontivyöryn, eikä se rajoitu vähäpäästöisiin.
Veron korottaminen avaa nykyistäkin suuremman käytettyjen ja etenkin vähäpäästöisten tuontivyöryn, eikä sekään ole lasipalatsien kontrollissa.
Ja ALV jää tietenkin koko ajan EU-lakeja noudattavien hallitusten kansalaisilleen jaettavaksi, koska Suomea ei kiinnosta verotuksen laillisuus eikä verokertymä, vaan ainoastaan kansalaisten muroihin kuseminen.
Autoverohan merkitsee myös tasapäistämistä eli kaikki pakotetaan ajamaan Golf-luokan autoilla.
Tämähän se on sekä poliitikon että viranomaisen tavoitteena, ettei vain kukaan aja ministeriautolla ilman puolueen hänelle antamaa mandaattia tässä vähiten korruptoituneessa maassa, joka saa eniten langettavia tuomioita EU-oikeudessa kansalaistensa epätasapuolisesta kohtelusta.
Suomen autoverolla on laajat tasapäistämis vaikutukset:
Automaailman eniten myydyimmät merkit ovat Toyota, Volkswagen ja Ford.
Toyota-merkkisiä autoja myytiin 2015 yhteensä 8,4 miljoonaa kappaletta (kasvua 0,5 prosenttia). Toyota Corolla oli maailman myydyin automalli.
Kriisin keskelle joutunut Volkswagen jäi 6,4 miljoonaan (laskua 2,7 prosenttia). Sen Golf-malli oli maailman toiseksi myydyin.
Harvoin näkee Suomessa talouksia, joilla olisi kaksi uudehkoa autoa.
Autoverohan merkitsee myös tasapäistämistä eli kaikki pakotetaan ajamaan Golf-luokan autoilla
Mitäs vikaa tuossa on? Juuri vertailtiin kuusi vuotta vanhanakin helvetin hyväksi autoksi. Siis Golf.
Harvoin näkee Suomessa talouksia, joilla olisi kaksi uudehkoa autoa.
Mihin vedät rajan? Omassa taloudessa vm.-15 ja-16.
Meillä ne ovat tietenkin "taviksia", mutta lasketaanko ne kuitenkin?
Meidän kerrostalossa on neljällä perheellä kaksi autoa, enemmästäkin on kuulostava arvio. Ylläpitokulut on niin korkeat että harvan Suomalaisen perheen talous kestää kahta autoa. Voisi sanoa että onneksi Suomen päästöpankin kannalta, vai halutaanko me päästöihin perustuvia maksuja reippaasti lisää. Mitkä vaikutukset korkeilla auton käyttökululla on tasapäistämiseen.
"Kesäksi hankitut harrasteautot ovat hädin tuskin pisara meressä, ja täysin epärelevantteja keskustelussa"
kyse oli esimerkistä että se ajettu määrä pitää vaikuttaa siihen maksuun, ei omistaminen, omistaminen ei tuota yhtään päästöjä. Nyt järki käteen vai oliko se nyt niin vaikea ymmärtää? mitä haettiin? Nykyinen systeemi on aivan väärin päästöjen vähennyksessä-
"Mihin vedät rajan? Omassa taloudessa vm.-15 ja-16."
Nuo tietenkin ovat kumpikin uudehkoja autoja.
"kyse oli esimerkistä että se ajettu määrä pitää vaikuttaa siihen maksuun, ei omistaminen, omistaminen ei tuota yhtään päästöjä. Nyt järki käteen vai oliko se nyt niin vaikea ymmärtää? mitä haettiin?"
Minä olen koko ajan puhunut vaihtotaseesta ja muiden verojen autoveroa suuremmista haitoista. Tuollaisen ylellisyysturhakkeen hankinta on haitallista sekä valmistuksen ympäristövaikutusten että vaihtotaseen kannalta. Nyt keskittymistä luetun ymmärtämiseen, vai onko se niin vaikeaa?
Vaikkei omistaminen tuotakaan päästöjä, niin valmistus tuottaa. AjomääränKIN pitää vaikuttaa verotukseen, ja niinhän se polttoaineen kautta tekeekin.
740 paasaa verokertymästä. Jääkö ne rahat todella lopullisesti käyttämättä jos ei ostetakaan niitä halventuneita autoja? Vai onko niin että se "lisääntynyt" verokertymä kertyy muiden tuotteiden ja palveluiden hankinnan yhteydessä ihan yhtälailla? Vai onko nyt todella niin että autovero (ja auton alv) on erillinen saareke, ja siihen ei mitkään ulkopuoliset seikat vaikuta?
Minä olen koko ajan puhunut vaihtotaseesta
Silloin on myös Thaimaan matkat paheksuttavia, ja ylipäätään kaikki mikä on EU:n ulkopuolella valmistettu. Aika vaikea lopulta on ostaa tuotteita mitkä eivät ole "Made in China".
Yksi Thaimaan matka ei ole lopulta kovin iso summa, mutta auton käyttöiän aikana ehtii tekemään aika monta matkaa. Ja tässä on huomioitava että auton hinnasta on iso osa arvonlisä- ja autoveroa sekä myyntiorganisaation osuutta. Suomessa 25 000 euron arvoisen auton myyntihinta on EU:ssa 15 000 euroa, eikä 15 k€ myyty auto tuota tappiota myyjälleen.
Ilta-Sanomat:
Ongelmallista veron kertapoistossa on myös se, että ne taloudet, jotka ovat hiljattain ostaneet uuden tai uudehkon auton, häviäisivät auton arvossa merkittäviä summia. Tavallisesti veronpoiston puolustuksen argumenttina käytetty välirahojen pieneneminen ei siis välttämättä toteutuisi heidän kohdallaan lainkaan.
Suomessa 25 000 euron arvoisen auton myyntihinta on EU:ssa 15 000 euroa
Ei kannata mennä Suomesta myymään sinne eu:hun
<
del datetime="">
Quu on, hämmästyttävää kyllä, olet ollut lopulta ainakin kaksikertaa oikeassa.
(Taivun siihen ylinopeuden pelkkään rahastukseen uuden lain perusteella).
Siis, jos kertaheitolla poistettaisiin auton tuontivero, seuraukset olisivat merkittävät käytettyjen autojen kauppiaille, sekä monille yksityisille.
Jos myyt autosi ulkomaille, saat verot takaisin. Suomesta voi oikeasti myydä autoja vaikka mm. Viroon ja jopa kannattavasti.
Afrikkaan taisi meikäläisen auto (-91 avovitara) lähteä muutama vuotta sitten.
En kommentoi Vital tarinaa.
Lopuksi sanon että minun mielestä tämä asteittainen autoveron poisto no hyväasia, toisaalta ei se nykyiselläänkään ole autonkokonaiskuluista kuin se kuuluisa hyttysen....
Totta.
Täytyy kuitenkin muistaa, että suurimpana kustannuksena autoilussa on ajoneuvon arvonalennus.
Itselläni oli yleensä kolme harrasteautoa, ei kuitenkaan museoikäisiä ja maksoin niistä kyllä veroa enemmän kuin arvonalennusta, joka kasvoi kunnostaessani niitä. Henkilökohtaista vakuutusta en saanut (on käytössä briteillä). Tein vain vain vakuutusleikkiä, ainoastaan itsehän niillä ajelin. Veroa tuli ainakin kiitettävästi noiden arvoihin nähden.
Myin kaikki.
?
Suomalaisen auto on keskimäärin -07 mallinen, kun keskiverto eurooppalainen ajaa -08 mallisella.
Mikä tässä on ongelma? Onko vuoden erolla jotain väliä?
Kuten olen aiemminkin sanonut täällä, niin autojen keski-iän nousu johtuu pitkäli siitä, että autot kestävät todella hyvin nykyään.
Perhepiirissä on 14 vuotias 300tkm ajettu Corolla, ja vikalista koko iältä on on rikkimennyt penkinlämmitin ja yksi pakoputken paikkaus. Öljyä ei kulu tippaakaan, pysyvät kirkkaana koko 15tkm vaihtovälin eikä mitään hikoilua edes ole missään.
.
70-luvulla isoisäni Corollaan laitetiin ensimmäinen vaihtomoottori 70tkm ajettuna ja esimerkiksi takalokaerien kaarista ei ollut tietoakaan 10-vuotiaana.
Autot pysyvät liikenteessä niin pitkään kuin ne toimivat ja ovat kohtuukustannuksin pidettävissä kunnossa. Aiemmin monen auton matka päättyi ruosteeseen, mutta kun ruostekaan ei nykyään ole ongelma ensimmäiseeen 20 vuoteen poislukien hieman vanhemmat Mazdat
Kaikkea pitää kierrättää, Suomesta tulee Euroopan vanhojen dieselien saattohoitokeskus kun yhä useammassa maassa veroja lisätään tai dieseleitä kielletään. Käytettyjen tuonti lisääntyy reippaalla tahdilla
Kaiken huipuksi nimiä kerätään verojen alentamiseen dieseleille.
Kyllähän noin hyvä idea päästöjen vähentämiseen Suomessa pitää toteuttaa.
Jossain oli vielä juttu diesel fanien oma-aloitteisetta ympäristöpolitiikasta.
IL: Dieselautojen omistajat sabotoivat hiukkassuotimiaan – kymmenkertaistaa päästöt
Kaiken huipuksi nimiä kerätään verojen alentamiseen dieseleille
Oikeastaan siinä kerätään nimiä että ainutlaatuinen (?) kiinteäsummainen käyttövoimavero poistettaisiin ja verotettaisiin omistamisen sijaan käyttöä.
Taloudellinen ajotapa on tosi kivaa silloin kun polttoaine on kallista, mutta jos dieseli on halpaa saa vain pihtailijan maineen. CO2-päästöistä ei kovin moni käytännössä välitä, vaikka se on täysin litrasidonnainen päästö.
Taloudellinen ajotapa, dieseleille 80 km/h kattonopeus kokomaassa.
Dieselin puppuhintatuki pois ja vuotuinen ajoneuvovero satanen lisää jokaisesta ikävuodesta.
Dieselin puppuhintatuki pois
Ei dieselillä tukea ole, mutta sitä on verotettu kevyemmin. Silti se olisi taloudellisempi valinta jos litratason verotus olisi linjassa muun EU:n kanssa.
dieseleille 80 km/h kattonopeus
60 litran tankillisella 1400 - 1600 km. Jos ajaisi samaa vauhtia kuin rekkamies ei tarvitsisi tankata joka kuukausi mikäli ajaisi dieselillä.
Eihän sen dieselin verotus pidä olla linjassa muun Euroopan kanssa, vaan Suomen bensaverotuksen. Ja lisäksi dieselissä on enemmän energiaa ja "viihdepäästöjä" litraa kohti, joten verotus samaksi bensan ja dieselin hiilidioksidipäästöjen kanssa, siis litrahintaan hiukan enemmän kuin bensaan. Ja ns. "dieselvero" pois. Ammattiliikenteelle kompensointi jotenkin, (kaksihintajärjestelmä?)
Miksi Suomen (5,3 miljoonaa ihmistä) tarvitsee poiketa linjasta?
"Euroopan unionin jäsenvaltioiden yhteenlaskettu väkiluku on yli 500 miljoonaa" (Wikipedia)