Niin, olihan suora 3-litrainen kutonen aika hieno pikkuautoluokassa ja vielä taka/xDrivenä. Isommat mallit, 3/5/7-sarjat eivät etuvetoja tule tarjoamaan, eli 3-sarja on hyvä vaihtoehto kutoskoneelle ja takavedolle. Kallis tulee ollemaan ja varusteet…
Itse olen todellakin pettynyt Kokoomukseen ja ministeri Orpoon, jolla olisi mahdollisuus vaikuttaa autoverotuksen tasoon. Väliaikanen AUTOVERO säädettiin 50-luvulla, määritelmä väliaikainen on tässä varsin erikoinen tapa ilmaista asia. Suomi liittyi…
Hyvä esimerkki Quulta, ei ihme että mossella ajellaan Suomessa. Pari esimerkkiä lisää Kokoomus-Orpon veroista.
BMW M5 Sedan, veroton hinta 113150€, VERO 83816€, yhteensä 196 966€, siis lähes puolet auton hinnasta menee Kokoomuksen Orpolle.
Tottakai hienoa, että premimum-markkinoille tulee Audilta jatkossa takavetoinen/Quattro -vaihtoehdot. Kaikkihan perustuu konsernin pohjalevyihin ja Audi & Porsche jatkavat samalla tekniikalla. Audi A6 takavetoisena on iso steppi ajamisen iloon.
Niin NHB, Audi A6 tulee olemaan jatkossa takavetoinen tai Quattro. Valitettavasti uudistus ei ehtinyt nykyiseen generaatioon. Onneksi Audilla sentään on kone oikeinpäin, eli Quattrona pääsee osin jo jakamaan tulevaa.
Uskoisin, että Audilla ymmärr…
Olen koeajanut BMW:een 4-pyöräohjauksen ja ostohetkellä tuo kannattaa rastittaa. Idea on suurissa nopeuksissa, että takapyörät seuraa etupyörien kääntymistä, teoreettisesti akseliväli on moninkertainen. Parkkinopeuksissa takapyörät kääntyvät vastakk…
Mielenkiintoista on, että Audin seuraava A6 muuttuu lähtökohtaisesti takavetoiseksi. Siis moottori pitkittäin (kuten jo nykyään on) ja 50:50 painonjakauma. Hattua täytyy nostaa Audille päätöksestä. Tämä voi ulottua myös seuraavaan A4-sukupolveen po…
Peukkua 740 GLE:lle edellisestä.
TM voisi vertailla 4-vetoja, 4Matic versus Quattro versus xDrive. Olisi mielenkiintoista saada näistä ymmärrystä paremmuudesta. Ehkä Subarun voisi ottaa mukaan, kun on myös 4-vedon pioneereja.
Inspektori, tosiaan jos vauhtia on liikaa, aina mennään metsään. Totuus tässä on, että jos ohjaus ja veto ovat eri akseleilla, kuljettajalla on helpompaa ja ajonvakautuksen ei tarvitse puuttua heti tilanteeseen. Toki optimi painonjakauma tarvitaan, …
740 GLE puhuu asiaa ja se tuntuu olevan vaikeaa ymmärtää osalle keskustelijoista.
Perinteisesti iso premium-auto on takavetoinen, koska saadaan hyvä balanssi vedon ja ohjattuvuuden sekä kääntöympyrän ym. suhteen. Etuveto levisi ensin aivan pikkua…
Volvon laatu on todellakin heikkoa kuten Concumer Report 2018 nähdään. Viimeinen sija tutkimuksessa on Volvolle iso tappio. Ja jo Ruotsissa näitä laatuongelmia puitiin XC90 suhteen, tässä esimerkki viime vuodelta:
https://teknikensvarld.se/volvo-ha…
Jälleen linkki puuttuu em. testiin, kuten useimmiten. Missä tulokset luettavissa? Minulle ja varmaankin 740 GLE:lle MB & BMW sopivat oikein hyvin. Myös Audissa on moottori oikein päin ja Quattrot ovat siinä mielessä oikein sopivia. Näissä myös o…
Palataan asiaan. Kuten 740GLE kirjoitti, isommassa luokassa on tällä hetkellä ainoastaan tarjolla BMW 5 ja Mercedes E, ensinnäkin moottori on asennettu oikein, pitkittäin, laatikko toimii kuin ajatus, veto takapyöristä ja painonjakauma about 50:50. …
Tuskin ihailua tarvitaan, kun vaan todetaan että Audi ja BMW ovat 20-21 sijaa korkeammalla Volvoon nähden omistajien tyytyväisyydessä 2018, se on arvosanassa noin 168% parempi kuin Volvon saavutus. Kuten sanottu, uskon Volvon vielä parantavan sijoit…
Tässä näkyvät vielä tuoreen Consumer Reports 2018 -tutkimuksen arvosanat:
Sija Merkki Arvosana
1 Lexus 78
2 Toyota 76
3 Mazda 69
4 Subaru 65
5 Kia 61
6 Infiniti 61
7 Audi 60
8 BMW 58
9 Mini 57
10 Hyund…
Voitko laittaa linkin tähän Top 10 der Markenwertung im J.D. Power Report 2018 -tutkimukseen. Yleisesti on fiksua laittaa viitteet lähteisiin.
Voisit myös ehkä hieman avata miksi et hyväksy Consumer Reports -tutkimuksen tulosta ja Volvon absoluut…
HG:"Minkäs takia Volvon myynnit ovat 30 prosentin nousussa USA:ssa"
Ei kai se ihme ole jos vanhoja malleja on vihdoin saatu päivitettyä? Toisaalta kaikki on suhteellista, 30% on esim. jos myytiin 1000 autoa ja nyt 1300 kpl. Tuo ero ei maailmaa mu…
Juuri julkaistu tuore amerikkalainen Consumer Reports kertoo mielenkiintoisi asioita.
Sijat 1-6 menevät japanilaisille, pois lukien yksi korealainen.
Sijoilla 7 & 8 ovat Audi ja BMW. Sijat 16 & 17 vievät VW ja MB.
Viimeisen, eli sij…
Itse asiassa muutama isojen autolehtien toimittajia ovat ajaneet uuden 3-sarjan. Pelkkää kehua on kuulunut.
Mielenkiintoista olisi kuulla, että jos uusi BMW 3-sarja ei olisi paras luokassaan, niin mikä sitten on sekä perustelut. Hinta voi olla mo…
En löydä faktaa eri valoista jenkeissä, menneisyydessä saattoi olla. Bilägare, mikä lienee lehti? Luotan IIHS-testeihin ihan eri tasolla. Voisit Volvo-fanina myöntää, että Vollen valot eivät ole erikoiset ja laservaloja tai infrapunakameraa ei saa e…
Tosiaan näyttää Volvo S/V90 valot olevan melko keskinkertaiset kuten jenkkien IIHS todisti. BMW:hen ja Audiin saa lisäksi vielä laservalot ja viimeistään siinä vaiheessa kuvio on selvä.
Omien kokemuksien pohjalta BMW 3&5 ja MB C&E ovat melko neutraaleja ohjautuvuuden suhteen, ehkä lievästi yliohjautuvuuden puolella kuitenkin. Kuten mainitsin tämä parantaa ja edesauttaa kääntyvyyttä sekä ketteryyttä. Ajonvakautusjärjestelmät…
Olisit itse voinut katsoa jenkkien turvallisuustestisivuilta:
How vehicles are listed
On these pages, winners of TOP SAFETY PICK+ are listed first, followed by winners of TOP SAFETY PICK. Vehicles that don't earn either award come last. Within…
Inspektorille täytyy todeta että eri vuosien testit eivät ole vertailukelpoisia, tyypillisesti tiukempaan suuntaan mennään. Siis jos Volvo pärjäsi S90 2016, se ei ole 2018 -testien kanssa vertailtavissa, se oli silloin. BMW 5 lienee luokkansa turva…
Sinänsä vertailin turvallisuustestejä jenkeissä ja Euroopassa. Jos eurooppalaiset BMW & MB saavat jenkkien tiukemmassa testissä tuon extra Plus Safety -maininnan sekä Euroopassa täydet 5 tähteä, ne ovat kiistatta luokkansa turvallisimmat autot. …
Keskimäärin ajettaessa melko tasaisilla alustoilla, takaveto antaa helppoa ohjattavuutta ja ketteryyttä käännyttäessä pienen yliohjautumisen kautta. Jos perä on karkaamassa, nykyiset ESP:eet kyllä tarraavat tilanteeseen.
Näissä olosuhteissa alioh…
Tutkiskelin noita IIHS ja Euro-NCAP -testejä. Eroja on ja jenkkien IIHS on tiukempi testi. Offset -törmäykset kattavat mm. 25% overlapin.
Euro-NCAP -testit:
1. 100% seinätörmäys 50 km/h
2. 40% offset 64 km/h
3. Sivutörmäys 50 km/h
4. Sivutörm…