Inspektorille täytyy todeta että eri vuosien testit eivät ole vertailukelpoisia, tyypillisesti tiukempaan suuntaan mennään. Siis jos Volvo pärjäsi S90 2016, se ei ole 2018 -testien kanssa vertailtavissa, se oli silloin. BMW 5 lienee luokkansa turvallisin auto 2018 ja Euro-NCAPin pohjalta nostaisin myös tuoreen VW Arteonin BMW:een vaihtoehdoksi turvallisimpana autona luokassaan.
Olisit itse voinut katsoa jenkkien turvallisuustestisivuilta:
How vehicles are listed
On these pages, winners of TOP SAFETY PICK+ are listed first, followed by winners of TOP SAFETY PICK. Vehicles that don't earn either award come last. Within those groups, vehicles are listed in order of their ratings (good, acceptable, marginal or poor in the Institute's crashworthiness evaluations and headlight evaluations and superior, advanced, basic or not available for front crash prevention). Results in the driver-side small overlap and moderate overlap front crash tests are given priority in this ranking.
Näin määrittelevät paremmuuden, ja tässä BMW ja MB ovat "Plus" -luokkaa.
Kun katsoo koko kuvaa automerkkien osalta, niin ei ole BMW tai MB eikä edes Volvo IIHS:n ykkösnyrkkiä. Taitaa tosiaan mennä Subarulle. Ja kun katsoo mistä se plus tuli (5 ja E), niin se on tullut valoista (arvostelussa huomioidaan kaikki mitä on rahalla saatavilla) ja turvaistuimen kiinnityksen helppoudesta. Ja kuten aiemmin kirjoitin, parempi arvosana tulee näillä varusteilla, vaikka ei olisi paras törmäyspisteytyksen tai kirjallisen arvostelun osalta.(Small overlap front;… 5-series… drivers survival space was maintained well”. S90; drivers survival space was maintained very well”.S90;). S90 ei ole muuten ollut Volvolta pisteyksissä niin hyvä kuin muut uudet Volvon mallit, kun vertailee Euro NCAP:n tai AUstralian testejä. Eikä ole esim. 5-sarja pärjännyt Aussien tai Euroopan testeissä aivan huippu prosenteilla.
Kannattaa vertailla näiden eri maanosien testit (Australiakin mukaan) ja katsoa vielä vakuutusyhtiöitten listaukset asiasta (joissa on pärjännyt Vollen lisäksi mm. E-sarja, Passat ja A4). Ja huomioida voi vielä senkin, mitä valmistaja on lisäksi testannut, joita ei testata näissä normitesteissä. Tähän perustan puolustukseni Volvon osalta, koska heidän tapansa on ollut jo vuosia testata itse sekä tutkia muunkinlaiset "tapahtumat" kuin normeissa mukana olevat. Ja jos olisin ostamassa otsikon mukaisia autoja (5 tai E) en todellakaan olisi huolissani turvallisuuden osalta muun asian kuin hirvien osalta.
Jos on BMW-fani, niin kaikki mahdollinen käytetään BMW:n kehumiseksi, vaikka po. BMW-fanin perusteluissa väitteen tueksi ei olisikaan järjen häivää.
Ja tosiaan niin tuossa jenkkien testissä BMW sai valoista arvosanan "good" erityisillä valoilla (specific headlights), mistä tuo Plussa-arvosana tuli. Esimerkiksi Volvossakin oli "specific headlights" mutta ne eivät olleet ilmeisesti sitten yhtä hyvät kuin BMW:llä. Kai nuo "specific headlights" ovat olleet jotkin lisävarustevalot.
Vitossarjassa oli myös noiden "specific headlights" lisäksi "optional front crash prevention".
Ja tuosta jenkkien testistä BMW-fanittaja sitten vetää johtopäätöksen että BMW on turvallisin auto myös Euroopassa.
Eli siis millä perusteella BMW 5 on kaikkein turvallisin auto luokassaan Euroopassa kun se ei esimerkiksi Vi Bilägaren valotestissä ollut yhtään esimerkiksi Volvo S90:tä parempi - Bemarissa oli metrin kapeampi valokeila lähivaloissa?
Tosiaan näyttää Volvo S/V90 valot olevan melko keskinkertaiset kuten jenkkien IIHS todisti. BMW:hen ja Audiin saa lisäksi vielä laservalot ja viimeistään siinä vaiheessa kuvio on selvä.
Jenkeissä on eri valot kuin Suomessa, tällä perusteella näillä jenkkien valotesteillä ei ole merkitystä Euroopassa.
Vi Bilägaren valotestissä BMW sai pitkistä valoista 5/5 pinnaa ja lähivaloista 3/5 pinnaa. Volvo sai pitkistä valoista 5/5 pinnaa ja lähivaloista 4/5 pinnaa. Testatuissa autoissa oli LED-valot.
Eli Volvon valot olivat vähän paremmat kuin BMW:ssä. Kyllä kai paatuneen BMW-fanittajankin pitäisi näin yksinkertainen asia ymmärtää.
En löydä faktaa eri valoista jenkeissä, menneisyydessä saattoi olla. Bilägare, mikä lienee lehti? Luotan IIHS-testeihin ihan eri tasolla. Voisit Volvo-fanina myöntää, että Vollen valot eivät ole erikoiset ja laservaloja tai infrapunakameraa ei saa edes mistään hinnasta.
"Bilägare, mikä lienee lehti? Luotan IIHS-testeihin ihan eri tasolla."
Jaaha, luotat vai. IIHS antoi esimerkiksi Mercedes Benz C-sarjalle (2018 malli) ajovaloista arvosanan "Poor" eli surkea/huono. Tämä on kaikkein huonoin arvosana mitä valoille voi antaa. Sensijaan Vi Bilägaren valotestissä auto sai ihan kohtuulliset arvosanat, lähivaloista 4/5 pinnaa ja pitkistä 3/5 pistettä.
En löydä faktaa eri valoista jenkeissä, menneisyydessä saattoi olla.
Etkö tosiaan löydä? Standardit, joiden mukaisiksi valot pitää rakentaa, ovat täysin erilaiset - ovat aina olleet. Fakta on se, että samat valot ovat laillisia vain toisella alueella näistä kahdesta. Jenkkistandardi ei esimerkiksi salli mukautuvia valoja, joka on aika peruskauraa Euroopassa. Lisää eroja:
When it comes to headlights the differences are not quite so obvious. But those differences are significant. US headlights have no headlamp leveling for example. You’ll only notice the different light distribution at night and if you look closely. For the dipped beam a considerably higher level of glare is accepted than in Europe, but high beam isn’t allowed to be nearly as bright as in the Old World.
Euro Ncapissa BMW vitossarja sai Safety Assist-osiosta arvosanaksi vain 59 prosenttia, kun esimerkiksi Volvo S90/V90 sai arvosanaksi 93 %. Luokkansa turvallisin auto VW Arteon sai Safety Assist-osiosta arvosanaksi 82 prosenttia. Kokonaisuus ratkaisi Arteonin "voiton" eli luokituksen luokkansa turvallisimmaksi autoksi.
Ainakin turvallisuusjärjestelmissä BMW tuntuisi laahaavan perässä muita.
WhichCar: BMW:hen ja Audiin saa lisäksi vielä laservalot ja viimeistään siinä vaiheessa kuvio on selvä.
En edes lähden yrittämään eri turvavarusteiden tärkeyden vertailua, koska niiden tarve riippuu tilanteesta. Mutta se on totta, että Euroopassakin Thorin vasarat pilasivat Volvon kaukovalot.
Mutta tämä on alan trendi, joten mitään en usko ennen kuin näen (pun intended). Onko antaa linkkiä laservalojen valokuvioista saatuun mittaustietoon ja vertailukelpoiseen kuvamateriaaliin?
Vi Bilägaren valotestissä Volvo S90 sai valoista parhaan arvosanan. Mercedes E ja BMW vitossarja olivat myös mukana testissä.
Tulokset valotestistä:
BMW 520D (LED):
Halvljus, längd: 105 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 3/5
Helljus, längd: 251 m.
Helljus, bredd: 33 m.
Helljus, betyg: 5/5
Mercedes E220D (LED):
Halvljus, längd: 122 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 220 m.
Helljus, bredd: 35 m.
Helljus, betyg: 4/5
Volvo S90 D4 (LED):
Halvljus, längd: 105 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 241 m.
Helljus, bredd: 37 m.
Helljus, betyg: 5/5
Kaikissa autoissa oli "aktiiviset" valot.
"Mercedes har extremt långt halvljus. BMW och Volvo är också mycket bra. Skillnaden är att Volvo har avsevärt lägre risk för bländning av mötande, vilket påverkar betyget positivt. BMW och Volvo har dessutom utmärkt bra helljus med ovanligt bra räckvidd och dessutom rejält bred ljuskägla. Alla tre har aktiva ljus, med automatisk hel/halvljus."
Laservalot saa ainakin Audi A8:iin hintaan 5.806 euroa (autovero vielä päälle) joten kysehän on ihan tavanomaisen hintaisesta lisävarusteesta arkisen autoilijan kannalta.
Juuri julkaistu tuore amerikkalainen Consumer Reports kertoo mielenkiintoisi asioita.
Sijat 1-6 menevät japanilaisille, pois lukien yksi korealainen.
Sijoilla 7 & 8 ovat Audi ja BMW. Sijat 16 & 17 vievät VW ja MB.
Viimeisen, eli sijan 29 valloittaa Volvo. Tämä onkin aiheuttanut mm. Ruotsissa melkoista keskustelua Volvon tyytymättömistä omistajista. Sinänsä ei ihmetytä jos lukee taannoisen Teknikens Världin artikkelin ruotsalaisesta xc90 -omistajasta, jossa peltien sovitukset olivat mitä sattuu. Myös keskikonsolin televisio saa satikutia.
Ehkäpä Volvolla on testaus jäänyt vähälle kun on ollut kova hoppu uusia malleja.
HG:"Minkäs takia Volvon myynnit ovat 30 prosentin nousussa USA:ssa"
Ei kai se ihme ole jos vanhoja malleja on vihdoin saatu päivitettyä? Toisaalta kaikki on suhteellista, 30% on esim. jos myytiin 1000 autoa ja nyt 1300 kpl. Tuo ero ei maailmaa muuta.
Tämä tutkimus perustuu nyky-omistajien kuvaan Volvosta, eli jumbo-sija. Voi olla, että tulos tulee vaikuttamaan Volvoa harkitsevien ostopäätökseen? Otetaan harmien minimoimiseksi mieluummin Audi tai BMW.
Volvosta tullee hyvä, mutta se vie aikansa, malttia, nyt on kiritty eroa saksalaisiin hirveällä vauhdilla ja se näkyy, kuten tässä, omistajien suurena tyytymättömyytenä autoon. Kiistatta Volvo on keskeneräinen, valitettavasti.
Voitko laittaa linkin tähän Top 10 der Markenwertung im J.D. Power Report 2018 -tutkimukseen. Yleisesti on fiksua laittaa viitteet lähteisiin.
Voisit myös ehkä hieman avata miksi et hyväksy Consumer Reports -tutkimuksen tulosta ja Volvon absoluuttista jumbo-sijaa? Palaute on Volvon omistajilta. Miksi et hyväksy, että Volvo on kehityskaaren puolivälissä ja pyrkii tavoittamaan premiumeja, siihen menee aikaa koska mallit olivat niin historiallisia. Nyt kiinalaisten rahalla kun malleja on saatu modernisoitua, testaus lienee jäänee vähemmälle kovassa kiireessä. Uskon, että Volvosta tulee vielä hyvä, mutta joitakin vuosia vielä tarvitaan.
Volvolle hyvä pointti on, että koska näissä tyytyväisyystilastoissa ei voi jumbosijaa alemmas pudota, on suunta vain ylöspäin.
Näissä kulutattajakyselyissä on se paha vika, että siinä mitataan usein vanhoja odotusarvoja ja mielikuvia, jotka sitten muuttaa sijoituksia juuri sen hetkisesti tilanteesta jopa runsaasti poikkeavasti. Ja ihmisen mieli on kummallinen mielikuvien osalta, eikä niitä muuteta, niin kuin näilläkin sivuilla voi helposti todeta.
Tuo Saksassa tehty (JD) tutkimus kertoo Saksalaisten odotusarvoista omia merkkejä kohtaan, jotka eivät sitten ole oikein toteutunutkaan.
USA:ssa Volvolla on turvallisuuden ja toimivuuden lisäksi odotusarvoja ollut paljon, jotka ei sitten ole oikein toteutunutkaan. Kummassakin tapauksessa voi olla, että odotusarvot ovat olleet epärealistiset.
Tuskin ihailua tarvitaan, kun vaan todetaan että Audi ja BMW ovat 20-21 sijaa korkeammalla Volvoon nähden omistajien tyytyväisyydessä 2018, se on arvosanassa noin 168% parempi kuin Volvon saavutus. Kuten sanottu, uskon Volvon vielä parantavan sijoitusta kun alaskaan päin ei ole tilaa, kiinalaisilta tarvitaan lisää rahaa.
Kummallista että haaviin ei tartu uutinen, jonka mukaan BMW kutsuu maailmanlaajuisesti takaisin 1,6 miljoonaa ajoneuvoa tulipalovaaran vuoksi. Volvon kosketusnäyttö (vaikeakäyttöisyys/sammuminen) kolmessa mallissa jaksaa kyllä kiinnostaa vuodesta toiseen.
Palataanpa kysymykseen näistä palstalle kirjoittelevista BMW-faneista ja Mersu-faneista (otsikkonahan oli "Uudet Mercedes E-sarja ja BMW 5-sarja, premium kingit").
Oman käsitykseni mukaan tällainen BMW/MB - fani on lähinnä pelkuri, koska kokee asemansa olevan uhattuna automerkkien kuten Tesla tai Volvo takia. Nämä automerkit muodostavat siis tällaiselle autopelkurille uhan. Henkilö kokee "premium"-reviirinsä olevan uhattuna.
Olisiko mitenkään mahdollista keskustella välillä autoistakin?
Volvofani ainakin joutui valitsemaan BMW/MB välillä, koska Volvo ei enää valmista autoja periaatteilla, joiden vuoksi pitkän Volvo-kavalkadin aloittanut auto tuli yli 30 vuotta sitten meille.
Minä fanitan takavetoisen ison sedanin tiloja, käytännöllisyyttä ja mukavuutta, nykyisin vielä pieneen kulutukseen yhdistettynä.
Olen ajanut myös isoa Fordia ja isoa Peugeotia. Olisin mielelläni ajanut myös isoa Opelia, mutta sillä kerralla rahat eivät riittäneet kuin pieneen, mutta toimiva vehje sekin oli. Valikoimaa vaan rajaa nykyisin se, että Nissan Laurelille ja Cedricille, Ford XL sarjalle (P7 kori) ja Scorpiolle, Peugeot 505:lle, Opel Rekordille, Volvo 940:lle, Toyota Crownille ja muille tilaville ja toimiville sedaneille ei ole tehty seuraajaa, tai ainakaan sitä ei tuoda Suomeen.
Jäljellä on BMW 500 ja Mersun E-sarja. Kaksipuolinen kolikko riittää.
P.S. olen luvannut jo aikoja sitten ostaa yhden punaisen, jos Tesla saa hinnan kohtaan, jossa hienosta sähkövedosta on hyötyä minulle. Muistaakseni lupasin olla myös ensimmäisten joukossa koeajolla, kun Volvo S90:n katto piirretään aikuisille ja oikein päin käännetyn moottorin perään asennetaan A-W:n tilalle ZF tai joku muu nykyajan vaatimuksia vastaava (=taloudellinen) automaatti.
Pää tuntuu olevan katossa yhdellä sun toisella. WhichCar joulukuussa 2016.
"Takapenkin päätila, niin sama mitä ollaan jo kirjoiteltu, oma pää oli verhoilussa vaikka en erityisen pitkä ole. Muotoilu on mennyt tilojen edelle. Tukala olo oli takapenkillä!"
Inspektorille täytyy todeta että eri vuosien testit eivät ole vertailukelpoisia, tyypillisesti tiukempaan suuntaan mennään. Siis jos Volvo pärjäsi S90 2016, se ei ole 2018 -testien kanssa vertailtavissa, se oli silloin. BMW 5 lienee luokkansa turvallisin auto 2018 ja Euro-NCAPin pohjalta nostaisin myös tuoreen VW Arteonin BMW:een vaihtoehdoksi turvallisimpana autona luokassaan.
Kerro nyt WhatCar mistä se paljon puhuttu "Plus" oikein tulee. Ennen kuin lopullisesti leimaudut idiootiksi.
Jopa toisetkin BMW-fanit saattavat pitää hölmönä (ehkä).
Olisit itse voinut katsoa jenkkien turvallisuustestisivuilta:
How vehicles are listed
On these pages, winners of TOP SAFETY PICK+ are listed first, followed by winners of TOP SAFETY PICK. Vehicles that don't earn either award come last. Within those groups, vehicles are listed in order of their ratings (good, acceptable, marginal or poor in the Institute's crashworthiness evaluations and headlight evaluations and superior, advanced, basic or not available for front crash prevention). Results in the driver-side small overlap and moderate overlap front crash tests are given priority in this ranking.
Näin määrittelevät paremmuuden, ja tässä BMW ja MB ovat "Plus" -luokkaa.
Subarun mallisto on kaikkein turvallisin koska noita Plussia löytyy seitsemän kappaletta. BMW:ltä löytyy vain kaksi plussaa.
Kun katsoo koko kuvaa automerkkien osalta, niin ei ole BMW tai MB eikä edes Volvo IIHS:n ykkösnyrkkiä. Taitaa tosiaan mennä Subarulle. Ja kun katsoo mistä se plus tuli (5 ja E), niin se on tullut valoista (arvostelussa huomioidaan kaikki mitä on rahalla saatavilla) ja turvaistuimen kiinnityksen helppoudesta. Ja kuten aiemmin kirjoitin, parempi arvosana tulee näillä varusteilla, vaikka ei olisi paras törmäyspisteytyksen tai kirjallisen arvostelun osalta.(Small overlap front;… 5-series… drivers survival space was maintained well”. S90; drivers survival space was maintained very well”.S90;). S90 ei ole muuten ollut Volvolta pisteyksissä niin hyvä kuin muut uudet Volvon mallit, kun vertailee Euro NCAP:n tai AUstralian testejä. Eikä ole esim. 5-sarja pärjännyt Aussien tai Euroopan testeissä aivan huippu prosenteilla.
Kannattaa vertailla näiden eri maanosien testit (Australiakin mukaan) ja katsoa vielä vakuutusyhtiöitten listaukset asiasta (joissa on pärjännyt Vollen lisäksi mm. E-sarja, Passat ja A4). Ja huomioida voi vielä senkin, mitä valmistaja on lisäksi testannut, joita ei testata näissä normitesteissä. Tähän perustan puolustukseni Volvon osalta, koska heidän tapansa on ollut jo vuosia testata itse sekä tutkia muunkinlaiset "tapahtumat" kuin normeissa mukana olevat. Ja jos olisin ostamassa otsikon mukaisia autoja (5 tai E) en todellakaan olisi huolissani turvallisuuden osalta muun asian kuin hirvien osalta.
Jos on BMW-fani, niin kaikki mahdollinen käytetään BMW:n kehumiseksi, vaikka po. BMW-fanin perusteluissa väitteen tueksi ei olisikaan järjen häivää.
Ja tosiaan niin tuossa jenkkien testissä BMW sai valoista arvosanan "good" erityisillä valoilla (specific headlights), mistä tuo Plussa-arvosana tuli. Esimerkiksi Volvossakin oli "specific headlights" mutta ne eivät olleet ilmeisesti sitten yhtä hyvät kuin BMW:llä. Kai nuo "specific headlights" ovat olleet jotkin lisävarustevalot.
Vitossarjassa oli myös noiden "specific headlights" lisäksi "optional front crash prevention".
Ja tuosta jenkkien testistä BMW-fanittaja sitten vetää johtopäätöksen että BMW on turvallisin auto myös Euroopassa.
Eli siis millä perusteella BMW 5 on kaikkein turvallisin auto luokassaan Euroopassa kun se ei esimerkiksi Vi Bilägaren valotestissä ollut yhtään esimerkiksi Volvo S90:tä parempi - Bemarissa oli metrin kapeampi valokeila lähivaloissa?
http://www.vibilagare.se/test/ljus/ljustest-audi-a6-bmw-5-serie-volvo-s90-2018
Tosiaan näyttää Volvo S/V90 valot olevan melko keskinkertaiset kuten jenkkien IIHS todisti. BMW:hen ja Audiin saa lisäksi vielä laservalot ja viimeistään siinä vaiheessa kuvio on selvä.
Jenkeissä on eri valot kuin Suomessa, tällä perusteella näillä jenkkien valotesteillä ei ole merkitystä Euroopassa.
Vi Bilägaren valotestissä BMW sai pitkistä valoista 5/5 pinnaa ja lähivaloista 3/5 pinnaa. Volvo sai pitkistä valoista 5/5 pinnaa ja lähivaloista 4/5 pinnaa. Testatuissa autoissa oli LED-valot.
Eli Volvon valot olivat vähän paremmat kuin BMW:ssä. Kyllä kai paatuneen BMW-fanittajankin pitäisi näin yksinkertainen asia ymmärtää.
En löydä faktaa eri valoista jenkeissä, menneisyydessä saattoi olla. Bilägare, mikä lienee lehti? Luotan IIHS-testeihin ihan eri tasolla. Voisit Volvo-fanina myöntää, että Vollen valot eivät ole erikoiset ja laservaloja tai infrapunakameraa ei saa edes mistään hinnasta.
"Bilägare, mikä lienee lehti? Luotan IIHS-testeihin ihan eri tasolla."
Jaaha, luotat vai. IIHS antoi esimerkiksi Mercedes Benz C-sarjalle (2018 malli) ajovaloista arvosanan "Poor" eli surkea/huono. Tämä on kaikkein huonoin arvosana mitä valoille voi antaa. Sensijaan Vi Bilägaren valotestissä auto sai ihan kohtuulliset arvosanat, lähivaloista 4/5 pinnaa ja pitkistä 3/5 pistettä.
https://www.iihs.org/iihs/ratings/vehicle/v/mercedes-benz/c-class-4-door-sedan
Etkö tosiaan löydä? Standardit, joiden mukaisiksi valot pitää rakentaa, ovat täysin erilaiset - ovat aina olleet. Fakta on se, että samat valot ovat laillisia vain toisella alueella näistä kahdesta. Jenkkistandardi ei esimerkiksi salli mukautuvia valoja, joka on aika peruskauraa Euroopassa. Lisää eroja:
When it comes to headlights the differences are not quite so obvious. But those differences are significant. US headlights have no headlamp leveling for example. You’ll only notice the different light distribution at night and if you look closely. For the dipped beam a considerably higher level of glare is accepted than in Europe, but high beam isn’t allowed to be nearly as bright as in the Old World.
Euro Ncapissa BMW vitossarja sai Safety Assist-osiosta arvosanaksi vain 59 prosenttia, kun esimerkiksi Volvo S90/V90 sai arvosanaksi 93 %. Luokkansa turvallisin auto VW Arteon sai Safety Assist-osiosta arvosanaksi 82 prosenttia. Kokonaisuus ratkaisi Arteonin "voiton" eli luokituksen luokkansa turvallisimmaksi autoksi.
Ainakin turvallisuusjärjestelmissä BMW tuntuisi laahaavan perässä muita.
WhichCar: BMW:hen ja Audiin saa lisäksi vielä laservalot ja viimeistään siinä vaiheessa kuvio on selvä.
En edes lähden yrittämään eri turvavarusteiden tärkeyden vertailua, koska niiden tarve riippuu tilanteesta. Mutta se on totta, että Euroopassakin Thorin vasarat pilasivat Volvon kaukovalot.
Mutta tämä on alan trendi, joten mitään en usko ennen kuin näen (pun intended). Onko antaa linkkiä laservalojen valokuvioista saatuun mittaustietoon ja vertailukelpoiseen kuvamateriaaliin?
Vi Bilägaren valotestissä Volvo S90 sai valoista parhaan arvosanan. Mercedes E ja BMW vitossarja olivat myös mukana testissä.
Tulokset valotestistä:
BMW 520D (LED):
Halvljus, längd: 105 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 3/5
Helljus, längd: 251 m.
Helljus, bredd: 33 m.
Helljus, betyg: 5/5
Mercedes E220D (LED):
Halvljus, längd: 122 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 220 m.
Helljus, bredd: 35 m.
Helljus, betyg: 4/5
Volvo S90 D4 (LED):
Halvljus, längd: 105 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 241 m.
Helljus, bredd: 37 m.
Helljus, betyg: 5/5
Kaikissa autoissa oli "aktiiviset" valot.
"Mercedes har extremt långt halvljus. BMW och Volvo är också mycket bra. Skillnaden är att Volvo har avsevärt lägre risk för bländning av mötande, vilket påverkar betyget positivt. BMW och Volvo har dessutom utmärkt bra helljus med ovanligt bra räckvidd och dessutom rejält bred ljuskägla. Alla tre har aktiva ljus, med automatisk hel/halvljus."
Laservalot saa ainakin Audi A8:iin hintaan 5.806 euroa (autovero vielä päälle) joten kysehän on ihan tavanomaisen hintaisesta lisävarusteesta arkisen autoilijan kannalta.
Juuri julkaistu tuore amerikkalainen Consumer Reports kertoo mielenkiintoisi asioita.
Sijat 1-6 menevät japanilaisille, pois lukien yksi korealainen.
Sijoilla 7 & 8 ovat Audi ja BMW. Sijat 16 & 17 vievät VW ja MB.
Viimeisen, eli sijan 29 valloittaa Volvo. Tämä onkin aiheuttanut mm. Ruotsissa melkoista keskustelua Volvon tyytymättömistä omistajista. Sinänsä ei ihmetytä jos lukee taannoisen Teknikens Världin artikkelin ruotsalaisesta xc90 -omistajasta, jossa peltien sovitukset olivat mitä sattuu. Myös keskikonsolin televisio saa satikutia.
Ehkäpä Volvolla on testaus jäänyt vähälle kun on ollut kova hoppu uusia malleja.
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20181025/consumer-reports-sanker-betygen-for-tesla-volvo-hamnar-pa-jumboplatsen/
Minkäs takia Volvon myynnit ovat 30 prosentin nousussa USA:ssa jos kerran merkki on niin huono ?
HG:"Minkäs takia Volvon myynnit ovat 30 prosentin nousussa USA:ssa"
Ei kai se ihme ole jos vanhoja malleja on vihdoin saatu päivitettyä? Toisaalta kaikki on suhteellista, 30% on esim. jos myytiin 1000 autoa ja nyt 1300 kpl. Tuo ero ei maailmaa muuta.
Tämä tutkimus perustuu nyky-omistajien kuvaan Volvosta, eli jumbo-sija. Voi olla, että tulos tulee vaikuttamaan Volvoa harkitsevien ostopäätökseen? Otetaan harmien minimoimiseksi mieluummin Audi tai BMW.
Volvosta tullee hyvä, mutta se vie aikansa, malttia, nyt on kiritty eroa saksalaisiin hirveällä vauhdilla ja se näkyy, kuten tässä, omistajien suurena tyytymättömyytenä autoon. Kiistatta Volvo on keskeneräinen, valitettavasti.
Voitko laittaa linkin tähän Top 10 der Markenwertung im J.D. Power Report 2018 -tutkimukseen. Yleisesti on fiksua laittaa viitteet lähteisiin.
Voisit myös ehkä hieman avata miksi et hyväksy Consumer Reports -tutkimuksen tulosta ja Volvon absoluuttista jumbo-sijaa? Palaute on Volvon omistajilta. Miksi et hyväksy, että Volvo on kehityskaaren puolivälissä ja pyrkii tavoittamaan premiumeja, siihen menee aikaa koska mallit olivat niin historiallisia. Nyt kiinalaisten rahalla kun malleja on saatu modernisoitua, testaus lienee jäänee vähemmälle kovassa kiireessä. Uskon, että Volvosta tulee vielä hyvä, mutta joitakin vuosia vielä tarvitaan.
Volvolle hyvä pointti on, että koska näissä tyytyväisyystilastoissa ei voi jumbosijaa alemmas pudota, on suunta vain ylöspäin.
Tässä ehkä paras lehtijuttu tuosta JD Powerin tutkimuksesta Saksassa.
https://www.focus.de/auto/neuheiten/j-d-power-studie-2018-premiummarken-machen-oefter-probleme-mit-diesen-autos-sind-kunden-wirklich-zufrieden_id_9277174.html
Näissä kulutattajakyselyissä on se paha vika, että siinä mitataan usein vanhoja odotusarvoja ja mielikuvia, jotka sitten muuttaa sijoituksia juuri sen hetkisesti tilanteesta jopa runsaasti poikkeavasti. Ja ihmisen mieli on kummallinen mielikuvien osalta, eikä niitä muuteta, niin kuin näilläkin sivuilla voi helposti todeta.
Tuo Saksassa tehty (JD) tutkimus kertoo Saksalaisten odotusarvoista omia merkkejä kohtaan, jotka eivät sitten ole oikein toteutunutkaan.
USA:ssa Volvolla on turvallisuuden ja toimivuuden lisäksi odotusarvoja ollut paljon, jotka ei sitten ole oikein toteutunutkaan. Kummassakin tapauksessa voi olla, että odotusarvot ovat olleet epärealistiset.
On pakko ihailla BMW:stä pitävien korkeata sivistystasoa, pitkälle vietyä humanismia ja laaja-alaista ajattelua.
Tässä näkyvät vielä tuoreen Consumer Reports 2018 -tutkimuksen arvosanat:
Sija Merkki Arvosana
1 Lexus 78
2 Toyota 76
3 Mazda 69
4 Subaru 65
5 Kia 61
6 Infiniti 61
7 Audi 60
8 BMW 58
9 Mini 57
10 Hyundai 57
16 Volkswagen 47
17 Mercedes 47
18 Ford 45
19 Buick 44
20 Lincoln 43
21 Dodge 40
22 Jeep 40
23 Chevrolet 39
24 Chrysler 38
25 GMC 37
26 Ram 34
27 Tesla 32
28 Cadillac 32
29 Volvo 22
Huomiona voi edelleen todeta, että top10 vilisee japanilaisia. Ja pohjasakki 10 viimeistä ovat kaikki amerikkalaisia, pois lukien Volvon jumbosija.
On pakko ihailla BMW:stä pitävien korkeata sivistystasoa, pitkälle vietyä humanismia ja laaja-alaista ajattelua.
Tuskin ihailua tarvitaan, kun vaan todetaan että Audi ja BMW ovat 20-21 sijaa korkeammalla Volvoon nähden omistajien tyytyväisyydessä 2018, se on arvosanassa noin 168% parempi kuin Volvon saavutus. Kuten sanottu, uskon Volvon vielä parantavan sijoitusta kun alaskaan päin ei ole tilaa, kiinalaisilta tarvitaan lisää rahaa.
Kummallista että haaviin ei tartu uutinen, jonka mukaan BMW kutsuu maailmanlaajuisesti takaisin 1,6 miljoonaa ajoneuvoa tulipalovaaran vuoksi. Volvon kosketusnäyttö (vaikeakäyttöisyys/sammuminen) kolmessa mallissa jaksaa kyllä kiinnostaa vuodesta toiseen.
http://www.autonews.ch/?p=21006
Palataanpa kysymykseen näistä palstalle kirjoittelevista BMW-faneista ja Mersu-faneista (otsikkonahan oli "Uudet Mercedes E-sarja ja BMW 5-sarja, premium kingit").
Oman käsitykseni mukaan tällainen BMW/MB - fani on lähinnä pelkuri, koska kokee asemansa olevan uhattuna automerkkien kuten Tesla tai Volvo takia. Nämä automerkit muodostavat siis tällaiselle autopelkurille uhan. Henkilö kokee "premium"-reviirinsä olevan uhattuna.
Olisiko mitenkään mahdollista keskustella välillä autoistakin?
Volvofani ainakin joutui valitsemaan BMW/MB välillä, koska Volvo ei enää valmista autoja periaatteilla, joiden vuoksi pitkän Volvo-kavalkadin aloittanut auto tuli yli 30 vuotta sitten meille.
Minä fanitan takavetoisen ison sedanin tiloja, käytännöllisyyttä ja mukavuutta, nykyisin vielä pieneen kulutukseen yhdistettynä.
Olen ajanut myös isoa Fordia ja isoa Peugeotia. Olisin mielelläni ajanut myös isoa Opelia, mutta sillä kerralla rahat eivät riittäneet kuin pieneen, mutta toimiva vehje sekin oli. Valikoimaa vaan rajaa nykyisin se, että Nissan Laurelille ja Cedricille, Ford XL sarjalle (P7 kori) ja Scorpiolle, Peugeot 505:lle, Opel Rekordille, Volvo 940:lle, Toyota Crownille ja muille tilaville ja toimiville sedaneille ei ole tehty seuraajaa, tai ainakaan sitä ei tuoda Suomeen.
Jäljellä on BMW 500 ja Mersun E-sarja. Kaksipuolinen kolikko riittää.
P.S. olen luvannut jo aikoja sitten ostaa yhden punaisen, jos Tesla saa hinnan kohtaan, jossa hienosta sähkövedosta on hyötyä minulle. Muistaakseni lupasin olla myös ensimmäisten joukossa koeajolla, kun Volvo S90:n katto piirretään aikuisille ja oikein päin käännetyn moottorin perään asennetaan A-W:n tilalle ZF tai joku muu nykyajan vaatimuksia vastaava (=taloudellinen) automaatti.
Pää tuntuu olevan katossa yhdellä sun toisella. WhichCar joulukuussa 2016.
"Takapenkin päätila, niin sama mitä ollaan jo kirjoiteltu, oma pää oli verhoilussa vaikka en erityisen pitkä ole. Muotoilu on mennyt tilojen edelle. Tukala olo oli takapenkillä!"