Uusi BMW 3-sarja - Parasta luokassaan?

200 kommenttia
12467
  • 2018: BMW 530e, sija 2 takavetoisena
    2017: MB & BMW ei mukana
    2016: BMW X1, neljä tähteä
    2015: Mercedes-Benz C 220, sija 1. takavetoisena
    2014: BMW 318d GT A, sija 1 takavetoisena

    Tämä kertoo sen, että kotiläksyt on tehty noissa leireissä myös vetopidon osalta ja erityisesti avustimien osalta. Tuleviin vertailuihin kun eksyisi 2-vetoisia hybridiautoja, jolloin nähtäisiin eri vetotapojen ja tekniikoiden toimivuus tässä aiheessa. Sähkömoottorin avustus on ainakin parantanut huomattavasti esim. Toyotalla vetokykyä. Kuinka sitten kun auto on erilaisella vaihdelaatikolla tai kokonaan veto eri päässä? Ja akkujen sijainnilla saadaan vaikutettua edellä keskusteltuihinkin asioihin. Voi olla, että vetotapa ei selitä kaikkia eroja...

      
  • Vertailussa BMW X5 AWD, MB CLA FWD ja MB S550 RWD.

    Pitikö sen takavetoisen olla huippu-etenijä vaiko päinvastoin, ainakin videolla takavetoinen jää sutimaan mäkeen paikalleen mäen yläpäässäkin. Kovin hyvin ei myöskään MB FWD pärjää mutta sentään se ei sudi mäen yläpäässä.

    Neliveto on täysin ylivoimainen tässä jäisessä mäessä.

    RWD Chevy Pickup etenee myös hyvin kun sillä peruuttaa eli se on tällöin etuvetoinen.

      
  • Arvelinkin, että NHB hakee lisää vauhtia noilla Porscheillaan. Tuossa tyylilajissa onkin hyväksyttävää siirtää painopistettä auton keskeltä kohti vetävää akselia, koska sillä saavutetaan parempi ketteryys vetomiehen käsissä. Sivuvaikutuksena laite pyörähtää lähelle akselia vedetyn painopisteensä ympäri todella kevyesti kun vastapäisen akselin ote jostain syystä lipeää. Toisessa päässä taas massakeskipisteen lipsahdettua tarvitaan sivuttaisvoimaa enemmän sen palauttamiseksi ruotuun. Mutta vetomiehellehän nämä ovat vain ohjaamiseen käytettäviä työkaluja.

    Ja kuinkas tasapainoinen Cayman on nollakitkaa lähestyttäessä? Aika moni pitävällä tiellä hyvältä tuntunut alusta muuttaa liukkaalla käytöstään jollain tavoin - paitsi jos se oli jo lähtiessä tasapainossa.

    Palataan siihen, että tasapainon etujen oletuksena on tietty oletus siitä mikä on hyvä ajettavuus. Jos tavoite muuttuu, sitten muuttuvat keinotkin.

      
  • Heinz-Guido: Pitikö sen takavetoisen olla huippu-etenijä vaiko päinvastoin
    Renkaat ja kuljettaja vaikuttavat lumessa ja jäällä liikkeelle selviämiseen ainakin yhtä paljon kuin auton teoreettinen painojakauma ja vetovoima, eikä postaamasi väärillä renkailla hassutteluvideot sitä miksikään muuta.

    Olisi kiva kokeilla, pääsisinkö videosi X5 kuskilta karkuun ylämäkistartissa takavetoisella oikeilla talvirenkailla? Lähtö on kovin empivä, mutta mäen jyrkkyyttä on videolla vaikea arvioida?

    Oletko käydyn keskustelun nojalla täysin vakuuttunut, että S550 on optimaalisessa balanssissa?

      
  • Kaikissa kolmessa autossa on "All Season" renkaat mitkä renkaat eivät välttämättä edes kitkarenkaita vastaa ? Joka tapauksessa kaikissa autoissa on samat renkaat.

      
  • All Season renkaat luokitellaan Pohjoismaissa kesärenkaiksi. Varsinaiseen talviajoon ja talvirengaspakon ollessa voimassa tulee käyttää talvirenkaita, kitkarenkaita tai nastarenkaita.

      
  • Oletusarvoisesti tehokkaiden autojen all-seasonit pitävät liukkailla huonommin kuin tehottomampien autojen vastaavat renkaat.

      
  • @H-G:lle: kevytperäisellä etuvetoisella autolla on painojakaumansa vuoksi yksi etu etenemiskyvyssään, mutta muuttujia on useita muitakin.

    Se, että asia pitää nostaa esille vajaavetoisten vertailussa kertonee jotain niistä syistä, miksi talvisin joutuu odottelemaan milloin etu- milloin takavetoisten KULJETTAJIA, joilla on eri syistä vaikeuksia päästä pois edestä.

    Itse ajattelin vaihtaa uudet kuluvan syksyn testivoittajarenkaat huomenna välttääkseni olemasta ketjun heikoin lenkki.

      
  • "Itse ajattelin vaihtaa uudet kuluvan syksyn testivoittajarenkaat huomenna välttääkseni olemasta ketjun heikoin lenkki."

    Juuri näin tuo on etu josta ei kannata tinkiä.

      
  • Inspektori:"Tämä kertoo sen, että kotiläksyt on tehty noissa leireissä myös vetopidon osalta ja erityisesti avustimien osalta."

    Juuri näin, BMW & MB ottavat kaikki näkökulmat huomioon. Tasapainoinen lopputulos, oli sitten vetopito, ohjattavuus, tasapaino, avustimet kyseessä.

    Tasapainoinen takaveto on niin nautittava ajettava, että itse laittaisin siitä perspektiivistä vetotavat noin 'yleisesti' seuraavaan järjestykseen:

    1. Takaveto
    2. 4-veto
    3. Etuveto
      
  • "Juuri näin, BMW & MB ottavat kaikki näkökulmat huomioon. Tasapainoinen lopputulos, oli sitten vetopito, ohjattavuus, tasapaino, avustimet kyseessä."

    No jos kerran olet sitä mieltä, että vetopito, ohjattavuus ja tasapaino ovat autossa avustimia, niin mikäpäs siinä.

    En ole koskaan nauttinut arkiajoissa ongelmista, haasteita haetaan ihan muualta. Mutta aina näitä hiekkasäkkiautoilijoita löytyy.
    1. Takaveto
    2. 4-veto
    3. Etuveto

      
  • TM:n talvitesteissä takavetoiset pääsevät jopa tasoihin puolta halvempien parhaimpien etuvetoisten kanssa noissa ajettavuuteen liittyvissä asioissa.

      
  • Keskimäärin ajettaessa melko tasaisilla alustoilla, takaveto antaa helppoa ohjattavuutta ja ketteryyttä käännyttäessä pienen yliohjautumisen kautta. Jos perä on karkaamassa, nykyiset ESP:eet kyllä tarraavat tilanteeseen.

    Näissä olosuhteissa aliohjaava etuveto puskee suoraan ja aiheuttaa sydämentykytyksiä kuljettajalle. ESP auttaa, mutta ajo ei ole jouhevaa.

    Jos taas olosuhteet ovat erityisen mäkiset, esim. asunto on jyrkän mäen päällä, on 4-veto ainoa oikea ratkaisu.

      
  • Milloinhan viimeksi esimerkiksi TM:n talvitestissä on nähty yliohjaava takaveto? Etuvetoisista noita löytyy useimpina vuosina. Siellä essonbaarissakin olisi syytä päivittää nämä faktat.

      
  • Omien kokemuksien pohjalta BMW 3&5 ja MB C&E ovat melko neutraaleja ohjautuvuuden suhteen, ehkä lievästi yliohjautuvuuden puolella kuitenkin. Kuten mainitsin tämä parantaa ja edesauttaa kääntyvyyttä sekä ketteryyttä. Ajonvakautusjärjestelmät ovat sitten ääritilanteiden turvana.

      
  • Parasta luokassaan?
    ei ole

      
  • "Parasta luokassaan?
    Ei ole"

    Samaa sarjaa kuin kirja-arvostelu "Lukematta paskaa", kun koko autoa ei kukaan ole vielä ajanut.

      
  • Itse asiassa muutama isojen autolehtien toimittajia ovat ajaneet uuden 3-sarjan. Pelkkää kehua on kuulunut.

    Mielenkiintoista olisi kuulla, että jos uusi BMW 3-sarja ei olisi paras luokassaan, niin mikä sitten on sekä perustelut. Hinta voi olla monelle esteenä BMW:een hankinnalle.

      
  • aika paljon saa parantaa edellisestä 3 sarjasta jos meinaa luokan kärkeen

      
  • Nyt on hybridikin esitelty. Muuten vaikuttaisi ihan kelpo peliltä, mutta valitettavasti tätäkään ei saa nelivetoisena. Ei jatkoon.

    https://autotoday.fi/tallainen-ladattava-bmw-330e-plug-in-hybrid-sedan-tulee-ensi-kesana/

    Muotoilusta pidän enemmän kuin uudesta 5-sarjasta, vaikka vähän tämä näyttääkin Lexukselta. On tyylikkäin "tavis"-BMW aikoihin.

      
  • Taitaa olla keskeneräinen tuote kun kaikki pyörät eivät vedä vaikka kyse on kalliista autosta. Saksassa ehkä jopa kohistaan asiaan liittyen ?

      
  • Maailman älykkäin neliveto jakaa voiman täysin portaattomasti aina pitävimmälle pyörälle. BMW xDrive on aito neliveto, eli kaikki neljä pyörää ovat jatkuvasti vetäviä. Jatkuva neliveto takaa parhaan mahdollisen pidon ja ajamisen ilon kaikissa olosuhteissa. Tilanteen vaatiessa voi koko vääntömomentti hetkellisesti olla 100 % jopa yhdellä pyörällä. Vääntömomentin vaihtelu akselistojen välillä takaa täydellisen pidon kaikissa sääolosuhteissa ja näin ajokokemus on omaa luokkaansa.

      
  • tracktest:
    (automaattinen mainos)

      
  • Kumppani heh heh...

      
  • BMW xDrive on aito neliveto, eli kaikki neljä pyörää ovat jatkuvasti vetäviä mutta hybridiin ei tätä nelivetoa saa.

      
  • Onhan näitä ja lisää tulee, älä vaivu synkkyyteen.

    https://www.iltalehti.fi/autot/a/2016031221257369

      
  • Mikä pointti oli tällä tracktestin mainoskatkelmalla? Hybridiin ei saa nelivetoa ja siinä oli se minun ongelmani. Bemarin neliveto kelpaisi kyllä muuten mainiosti. Tuollaista 2 sarjan koirankoppia en nyt harkitsisi missään olosuhteissa.

    En vaivu synkkyyteen, koska Volvolta saan (sain) haluamani auton. Vielä kivampi olisi, jos sellaisen saisi myös muilta merkeiltä, jotta valinnanvaraa olisi enemmän.

      
  • Mikko-L: "Hybridiin ei saa nelivetoa ja siinä oli se minun ongelmani."

    Sama ongelma oli palstalla riehuneella Ajattelija2010-2015/Auto-m:llä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit