Uusi BMW 3-sarja - Parasta luokassaan?

200 kommenttia
24567
  • Takavetoinen BMW on nimenomaan siksi 50:50 painojakaumalla, jotta vetopyörillä takana on painoa ja ajettavuus olisi mahdollisimman hyvä. Takapainoinen takavetoinen käyttäytyy kuin heittäisi vasaraa varsi edellä (lue Porschen vanhat mallit) NHB löytänee näillekkin toisenlaisen selityksen mutta jää nähtäväksi löytääkö. Nelivetoinen etupainoinen auto (lue Audi) puskee ikävästi joten takapainoinen nelikko on huomattavasti parempi valinta ajettavuudeltaan. BMW:n painojakauma myös nelivetoisissa on tuo takavetoisista tuttu 50:50 ja onhan se ideaali kuten joku jo mainitsikin tosin tapojensa mukaisesti vastarannankiiski (NHB) senkin jo kyseenalaisti.

    Ajonvakautusjärjestelmä tai ajovakauden hallintajärjestelmä on niin vanha keksintö jotta yliohjaavia luistoja tai aliohjaavan puskevan pässin ominaisuuksia ei löytyne enää edes kansanautoista vuoden 2011 jälkeen. Järjestelmän saa pois päältä jolloin leikkiminen on mahdollista, mutta yhä harvemmassa automallissa tuo on enää mahdollista.

      
  • 50/50% on tyhjällä autolla, mutta kun takapenkki ladataan täys kolleja on se "leka" käsissä. Iltalehden lööpeistä loput.

      
  • Juhamatti2 tuohan on xomojen hommaa normaalisti minä ajan vaimo istuu vieressä tai jos puhutaan heteroista kuten yleensä edessä on mies ja nainen ja takana samoin. Ja jos kuvaat takapenkin täyteen kolleja kai sitä autoaa joku sentään ajaa tuskin se takaa onnistuu. Ajaja istuu aina kuitenkin etuistuimella joten ei 50:50 autosta saa mitenkään lekaa.

      
  • Oma perstuntuma on tuon 50/50 jaolla ja takavedon puolesta. Oleellista on, että auto on tasapainoinen niin ohjauksen että vetopidon suhteen. En edes usko että tuo suhde juuri elää vaikka otetaan eri versioita autosta. Etupyörät ovat todella edessä (MB&BMW), joten etukardaanin lisääminen tuskin juuri muuttaa tilannetta. 50kg painavampi kuski vaikuttaa enemmän.

    Itse olen ajanut 60/40 etuvetoisilla todeten järkyttävän aliohjautuvuuden. Ei kiitos. Oma suosikkini on tuo 50/50, kone pitkittäin ja takaveto. Kaikki on niin loogista ja helppoa, lievää yliohjautumista ja helppoa ajoa, varsinkin liukkailla. Jos meinaa mennä ihan överiksi ESP nappaa kiinni.

      
  • Kummasti niitä nuorien kollien bemareita lööppien kuvissa on päreinä pitkin ojanpientareita. Ei mitään merkkiä vastaan, oma mopokin on kyseisen puljun K1600GT.

      
  • Ainakin minun edellisessä 50/50 autossani kuljettaja ja etumatkustaja istuivat niin tarkalleen akselivälin keskellä, että tasapaino säilyi kyllä varsin hyvin.

    Painopisteen siirtäminen tuosta tilanteesta taaksepäin lastaamalla koko perhe kyytiin ja peräkontti täyteen tavaraa teki Cee farkusta juurikin tracktestin kuvaaman takapainoisen Possun syvässä lumessa.

    NHB ei ole kommentoinut, mutta ehkä hänen pointtinsa onkin, että salakavalasti yleispätevästi oikeaksi painojakaumaksi lanseeratun 50/50 taustalla on hiljainen oletus takavedosta ja tietyistä odotuksista sille, mikä on hyvä ajaa?

    K1300 GT oli jo niin mieluinen mopo ajaa, että olen luvannut itselleni, että 1600 GT:tä en edes ota koeajolle, ennen kuin on rahat lompsassa valmiina. Liian suuri riski, ettei avaimia saa enää ravistetuksi irti sormista ja joutuu maksamaan laskun.

      
  • Hyvä ajettavuus tarkoittaa eri ihmisille eri asioita, mutta jos hyvänä pidetään ajamiseen riittävää vetovoimaa sekä neutraalin tasapainoista kaarrekäytöstä ilman yliohjaavia luistoja tai aliohjaavaa puskemista, silloin takavetoisessa (josta on puhe) painopisteen muutokset heikentävät liukkaalla jotain ominaisuutta.
    

    50:50 -suhde on neutraali ja tasapainoinen vain tasaisella kaartosäteellä käännyttäessä. Tuollainen ympyräradan kiertäminen on aika harvinainen tilanne liikenteessä ja se ei ole missään suhteessä kriittinen tilanne. Hänen, joka ei hallitse autoaan tuollaisessa tilanteessa, olisi syytä opetella ajamaan. Takapainoinen takaveto on 50:50 -"optimia" parempi niissä käännöksissä, missä on tarve kiristää kaartosädettä ja/tai jarruttaa. Kummanko vahvuudet kuulostavat enemmän sellaisilta, että niistä voisi olla hyötyä juuri niissä kriittisissä tilanteissa, joissa täyspäinen kuski joutuu ääritilannekäytöksen kanssa tekemisiin? Samalla myös vetopito paranee ja varsinkin takavetoiselle se on tervetullut ominaisuus.

    Tämän vuoksi hyvin monet ajettavuuden ehdoilla rakennetut takavetoiset, joiden rakennetta ei perheauton pohjalevy rajoita, ovat takapainoisia.

    Takavetoinen BMW on nimenomaan siksi 50:50 painojakaumalla, jotta vetopyörillä takana on painoa ja ajettavuus olisi mahdollisimman hyvä. Takapainoinen takavetoinen käyttäytyy kuin heittäisi vasaraa varsi edellä (lue Porschen vanhat mallit) NHB löytänee näillekkin toisenlaisen selityksen mutta jää nähtäväksi löytääkö. Nelivetoinen etupainoinen auto (lue Audi) puskee ikävästi joten takapainoinen nelikko on huomattavasti parempi valinta ajettavuudeltaan.
    

    Siis BMW:n peltikoriset perhautomallit muunnoksineen tavoittelevat 50:50 jakaumaa, mutta malliston kallein malli on jo rakennettu takapainoiseksi. Essonbaarin-encyclopediaan 70-luvulla juurtuneiden mutuilujen toisetelemisen soisi jo jäävän historiaan näin 2020-luvun kynnyksellä. Tuona aikakautena, mistä ammennat mutusi, käytöshäiriöt olivat tuoki tavallasia painonjakaumasta riippumatta. Bemari ei ollut tässäkään poikkeus, vaan noita vanhoja Bemareita on perä edellä rutattu vähintääkin riittävästi. Käy kokeilemassa vaikka Prosche Caymania ja raportoi sen jälkeen vasara&varsi -kaskusi vastaavuudesta todellisuuteen.

    BMW:n painojakauma myös nelivetoisissa on tuo takavetoisista tuttu 50:50 ja onhan se ideaali kuten joku jo mainitsikin tosin tapojensa mukaisesti vastarannankiiski (NHB) senkin jo kyseenalaisti.
    
    [automaattinen_mainos]
    
    
    

    Toivottavasti sinulta löytyy edes yksi looginen argumentti aiheeseen, ettet joudu jäämään tuolle tasolle toistelemaan sitä, kuin 50/50 on hyvä, koska se on hyvä ja joku jo niin sanoinkin. Tuon Nobelin arvoisen todistuksen jälkeen vajoatkin jo henkilökohtaisuuksiin.

      
  • Porschen neliveto toimii siten, että elektroniikkaohjatulla monilevykytkimellä säädetään etu ja takavedon suhteita sekä eliminoidaan yli ja aliohjautuvuus mutkissa. PTM:n (Porsche Traction Management), PSM:n (Porsche Stability Management) saa halutessaan pois päältä, jolloin kuski on ikään kuin omillaan. Tuostahan ne mukavuudet ja vähemmän mukavat ominaisuudet alkavat ottaa kuljettajasta mittaa.

      
  • BMW xDrive:

    Neliveto osana ajonvakautusta
    Ainutlaatuista ei ole nelivedon ja ajonvakautuksen yhdistäminen vaan se, miten sähköohjattu xDrive on linkitetty ajonvakautusjärjestelmään (BMW-nimitys: DSC = Dynamic Stability Control). BMW:n sähköohjattu neliveto vaihtaa voimanjakoa huippunopeasti ja tavalla, joka tehostaa ajonvakautusta.
    xDrive sähköisesti ohjattu neliveto. Monilevykytkin säätää ketjuvälityksen kautta etupyörille syötettävää voimaa.

    Sähköohjattuna nelivetona xDrive hyödyntää saman tiedon kuin varsinainen ajonvakautus DSC. Kiertonopeustunnistin arvioi auton pyörähdysvaaraa, ja kaasu- sekä ohjaustunnistimet antavat puolestaan tietoa kuljettajan ajotavoitteista. Pyörien nopeustunnistimet, sivuttaiskiihtyvyysanturi ja moottorin keskusyksikkö lisäävät sähköistä tietoa, jonka xDrive myös hyödyntää voimanjaossa jo ennen, kuin ajaja huomaa tiepidossa tapahtuneen muutoksen.
    Voimanjaosta vastaa monilevykytkin, joka annostelee vetoa etupyörille. Täysi voima menee eteen liikkeelle lähdöstä 20 km/h nopeuteen asti. Paikoitettaessa ohjauskulma- ja nopeustunnistus kuitenkin vapauttaa monilevykytkimen: puhdas takaveto takaa kääntyvyyden.
    Tämän jälkeen eteen syötetään voimaa tilanteen mukaan. Muutokset tapahtuvat sekunnin murto-osassa. Yli 180 km/h nopeudessa xDrive muuttuu jälleen täysin takavetoiseksi.
    Yliohjaavan tilanteen xDrive korjaa tiukentamalla monilevykytkimen otetta. Etuvedon tehostuminen vakauttaa kulkua oikaisupyrkimyksellään. Samalla takapyörien sivukuorma vähenee ja niiden suoraan vetävä teho paranee. Puskutilanteessa etuvetoa vähennetään.

    [automaattinen_mainos]

    Vasta jos nelivedossa tapahtunut muutos ei riitä oikaisemaan tilannetta, puuttuu ajonvakautus peliin: moottorin momenttia vähennetään ja luisto pyritään oikaisemaan erillisillä pyöräjarrutuksilla varsinaisen ajonvakautusjärjestelmän keinoin.

    BMW:n uusinta xDrive-nelivetojärjestelmää on kehitetty suorituskykyisemmäksi ja enemmän taka-akselia suosivaksi.

    NHB voi täydentää jos jotain puutteita ilmenee.

      
  • Kumpikaan viesteistäsi ei taida liittyä oikein millään tavalla siihen, mistä keskustellaan. Vai mikä onkaan noiden spämmäämiesi esihitoriallisten nelivetonjen kuvauksien yhteys painonjakaumaan?

      
  • Siinä sitä oli taas ihan itteensä. Tiimipelaaja oikein malliesimerkki.

      
  • Sitähän tuo tosiaan oli, ja arvelinkin jo, ettet pysty mitenkään yhdistämään spämmäilyjäsi aiheeseen.

      
  • Kerro nyt vaikka itse aiheeseen sopivaa yhdistelmää. Sana on vapaa. Saat kaikki keskustelut muuttumaan pelkäksi riidanhaastamiseksi. Ei mitään uutta.

      
  • 740 GLE: K1300 GT oli jo niin mieluinen mopo ajaa, että olen luvannut itselleni, että 1600 GT:tä en edes ota koeajolle, ennen kuin on rahat lompsassa valmiina.

    Heräsin myös noista mopoista ja tutkiskelin. Tuossa 1600 GT:ssä siis on suora kutonen? Nettisivuilta löytyi myös soundeja, aika kivat värinättömät sävelet.

      
  • Vaikka sama firma, niin vaikeaa löytää linkkejä auto/mp-puolen välillä???

      
  • Ainahan nämä kesustelut menee ohi aiheen. Nytkin keskustellaan autoista ja moottoripyöristä. Ei siinäkään mitään uutta.

      
  • Kerro nyt vaikka itse aiheeseen sopivaa yhdistelmää. Sana on vapaa. Saat kaikki keskustelut muuttumaan pelkäksi riidanhaastamiseksi. Ei mitään uutta.
    

    Minä haastan tässä ainoastaan tuon BMW:n mainoslauseen optimaalisesta painonjakaumasta. Teen sen asiapohjalta. Ei kai mainosten haastamisen pitäisi aiheuttaa kenessäkään tuollaisia tunteita, vaikka haastaisinkin suokkarimerkkisi mainososastoa. Ja tosiaan, argumentoinnin kuuluisi olla vastavuoroista. En edelleenkään ymmärrä, mitä yrität kertoa noilla ikivanhoilla lainauksillasi wanhoista nelivetoratkaisuista. Sen sijaan, että yrittäisit selventää argumenttiasi, alat hyökkäilemään nimimerkkiäni kohtaan.

      
  • Tiedossa on NHB:n mielestä 50:50 painojakaumalla ja takavedolla ei ole mitään yhteyttä hyvään ajettavuuteen. Ja siihen lisättynä punainen vaate nimeltä BMW on jumiutunut kasetti valmis. Turha käydä keskustelua joka ei johda mihinkään. Muutama muukin odotti selventävää analyysia mutta aloit riidanhaastoon josta et näköjään pääse eroon. Olisi se mukava kuullla sinun näkemyksesi miksi 50:50 painojakauma ei saa sinua vakuuttuneeksi hyvästä ajettavuudesta ja hyvistä ajo-ominaisuuksista. Me jotka tämän tiedämme olemme ajaneet optimaalisella painojakaumalla olevilla autoilla vuosia. Kyseenalaistaja ehkä muutamia kertoja korttelin ympäri. Siinä sitä sitten on pätevöittävää kokemusta.

    Tämän heiton olet laittanut kaikille keskustelijoille jo monen kertaan "alat hyökkäilemään nimimerkkiäni kohtaan".

      
  • Olisi se mukava kuullla sinun näkemyksesi miksi 50:50 painojakauma ei saa sinua vakuuttuneeksi hyvästä ajettavuudesta ja hyvistä ajo-ominaisuuksista. Me jotka tämän tiedämme olemme ajaneet optimaalisella painojakaumalla olevilla autoilla vuosia. Kyseenalaistaja ehkä muutamia kertoja korttelin ympäri. Siinä sitä sitten on pätevöittävää kokemusta.
    

    No vastahan kirjoitin juuri tuosta jakaumasta tänään kello 14.01 lähettämässäni vastauksessani GLE 740:lle. Vastaa noihin argumentteihin, niin voidaan päästä eteenpäin. Viisit myös vastata kysymykseeni, mitä yrität kertoa lainauksillasi. Itse olen ajanut erilaisilla painonjakaumilla varustetuilla autoilla, eikä 50/50 erotu siinä joukossa minään optimina.

    
    Tämän heiton olet laittanut kaikille keskustelijoille jo monen kertaan ”alat hyökkäilemään nimimerkkiäni kohtaan”.
    

    Nyt liioittelet suuresti. Laitan tuon vain niille, jotka asiasta keskutelun sijaan alkavat jauhamaan tyhjänpäiväistä potaskaa henkilöstä nimerkin takana. Usko tai älä, mutta sellaisiakin kirjoittajia on, jotka pystyvät pysymään irti tuosta.

      
  • Oletko koskaan miettinyt miksi et näe omissa sanomisissasi mitään väärää, mutta muiden sanomat asiat ovat aina väärin? Onhan niitä kokemuksia muillakin erilaisista vetotavoista ja painojakaumista. Etuvetoiseet aliohjaavat (puskevat) siitä kai ollaan samaa mieltä ja takavetoiset yliohjaavat noissa on sitten eroja miten paljon. Ajonvakautusjärjestelmät korjaavat nuo tuntemukset heti alkuunsa. En ymmärrä mikä noissa esimerkeissäni niin risoo jos kerron lemppari konsernisi autoista vain ja ainoastaan faktaa. Meni kai sitten syvitte ihon alle saaden aikaan moiset allergiat mitkä nyt jatkuvana inttämisenä puskevat esiin.

      
  • Tracktest, kerroin jo mielipiteeni... Aliohjautuvuus on minulle = Hell. Sorry about noista bemarin mopoista.

      
  • Samoin. WhichCar olet ilmeisesti entinen WhatCar.

      
  • tracktest:
    :-D

      
  • Which car; "Vaikka sama firma, niin vaikeaa löytää linkkejä auto/mp-puolen välillä???"

    Yhden jo löysitkin,suoran kuutosen. Ja motorrad puolikin hakee alhaalla sijaitsevaa painopistettä sekä mahdollisimman hyvää painonjakaumaa. No, mp:llä yhtään enempää ajaneet ei näitä tavoitteita juuri ihmettele- elintärkeitä hyvälle ja turvalliselle ajettavuudelle. Henkilöautossa nykyisten ajonvakausten aikakaudella ja täällä härmän nopeusalueilla ei monikaan uusi saman hintaluokan auto "normaalissa" ajossa tee eroja- hyvässä tai pahassa.

    Henkilöautoissa tuleekin sitten enemmän hajontaa (ehkä eniten asenteissa ja mielipiteissä)käyttäjän ja käyttöolosuhteiden vuoksi siitä, mikä oli se optimaalinen painonjakauma.
    Jo todettuna, vetotapakaan (4 wd) ei tee mistään autosta automaattisesti suuntavakaata talviselle maantielle tai optimaalinen 50/50 painonjakauma ei tee parasta mahdollista autoa radalle/ alppitiereissulle.

      
  • Sori, kun laitoin tuon pyöräni tälle autopalstalle, pahoitti joidenkin mieltä. On niillä vielä sekin yhteys, että vaikka mp:t rakennetaan Berliinissä, K16GT:n moottori tehdään autopuolen tehtaalla, tai ainakin alkuun tehtiin, tämänpäivän tilannetta en tiedä. Eikä se tietysti BMW:n vika ole jos "nuoriso" niillä "täyttää" iltalehtien otsikot, taitaa vaan olla liian houkuttava "amispojille" imagonsa ja käyttäytymisensä vuoksi, onneksi tuon mopon kanssa ei ole samaa ongelmaa, on enemmän "eläkeukkojen" suosiossa.

      
  • Inspektori, takoitin linkillä netissä yhteyksiä BMW -autojen ja MP-puolen välillä. Googlaamalla löysin BMW Motoradin... Ristiin ei sivuilla ole mainintaa??

    Muuten tuo suora kuutonen on aika "pieni" kuutiotilavuudeltaan, 1,6l. Varmasti värinätön kone..

      
  • Oletko koskaan miettinyt miksi et näe omissa sanomisissasi mitään väärää, mutta muiden sanomat asiat ovat aina väärin?
    

    Lähtökohtaisesti en ole esittämässä täällä sellaisia asioita, joiden uskon olevan vääriä. Olen aina valmis vaihtamaan käsitystäni, kunhan joku vain jakaa jotain minulle uutta tietoa asiasta, joka perustelee entisin näkemykseni olevan väärä. Sen vuoksi soisinkin, että sinäkin keskittyisit kritisoimaan argumenttejani, etkä ohittaisi niitä ja keskittyisi vain kritisoimaan nimimerkki NHB:tä. Tuo jälkimmäinen on nimittäin aivan turhaa, eikä siitä kukaan opi mitään.

    Onhan niitä kokemuksia muillakin erilaisista vetotavoista ja painojakaumista. Etuvetoiseet aliohjaavat (puskevat) siitä kai ollaan samaa mieltä ja takavetoiset yliohjaavat noissa on sitten eroja miten paljon. Ajonvakautusjärjestelmät korjaavat nuo tuntemukset heti alkuunsa. En ymmärrä mikä noissa esimerkeissäni niin risoo jos kerron lemppari konsernisi autoista vain ja ainoastaan faktaa. Meni kai sitten syvitte ihon alle saaden aikaan moiset allergiat mitkä nyt jatkuvana inttämisenä puskevat esiin.
    

    Emme ole samaa mieltä yleistyksestäsi. Joskus viime vuosikymmeninä etuvetoisilla oli tapana puskea, joskaan yliohjaavia takavetoja on ollut aika harvassa. Nykyisinhän sekä yli- että aliohjaatuvuus ovat jo harvinaisia ominaisuuksia. Katsele vaikka Auto, Motor und Sportin vertailuita. Varmaan vähintään 90 prosenttia autoista arvostellaan neutraaleiksi. Omista kolmesta viimeisimmästä autosta takavetoinen on ollut eniten aliohjaava.

    Oikein piti miettiä, mitä oikein tarkoitat tuolla lopun lapsellisella suunsoittelullasi, kun ei tullut mieleen yhtään esimerkkiä, joita olisin edes noteerannut. Tarkoitatko nyt vanhan quattron puskemistaipumuksia ja sitä copy&pastea wanhan Porschen nelivedon käytöksestä. Jos tarkoituksesi oli jotenkin yrittää päästä ihon alle noilla, niiin pahoittelen... Tälläkään kertaa yrityksesi ei tuottanut tulosta.

    Vanhat quattrot tosiaan puskivat, eikä siinä ole mitään sellaista, mikä jollakin tavalla minua liikuttaisi. En tykännyt niistä, joku tykkäsi, mitäs tuosta. Varsinkin silloin, kun BMW teki erottui kilpailusta selvästi edukseen, quattrojen käytös ei ollut mieleeni. Nykyiset quattrohan ovat sitten jo toista maata. Esimerkiksi viimeksi autoa hankkiessani koeajama A4 oli oikein neutraali.

    [automaattinen_mainos]

    Tuosta wanhan Porschen nelivedon kuvauksestakaan en osaa ottaa mitään kantaa, kun en edes tajua, mitä yrität sillä viestittää, etkä kykene edes selventämään tätä kuviota.

    Mitä tulee ihon alle menemisestä, niin on pelkästää koomistä, että yrität kääntää tilanteen nurinkuriseksi. Sinähän se siinä koko ajan asiasta kirjoittamisen sijaan louskutat leukojasi, eikä minulla ole mitään tarvetta vajota tasollesi. Yritä pysyä asiassa sinäkin.

      
  • Tuossa sitä NHB:n unelmaa.

      
  • Voin kyllä avata sen verran persoonaani, kun et monista pyynnöistä huolimatta halua keskustella aiheesta, että NHB ei todellakaan unelmoi jostakin moottoriradan kiertämisestä.

      
  • Taisi mennä viesti ohi mutta menköön.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit