Miksi Ristipääruuvi

9 kommenttia

Miksi, ristipääruuvit ovat suositumpia kuin kuusiokoloruuvit tai torxruuvit?
Onko asiaan vaikuttanut Roomalaiskatolliset kinkerit eli asuntomessut, vai muut raamatulliset seikat?
Kun ruuvaa ristipääruuvia, niin siinä voimankäyttö ja keskittyminen tuhlautuu ruuvin painamiseen, jotta se ei lipeäisi. Toisin kuin kuusiokoloruuvissa tai torxruuveissa, joihin ei tarvita kuin enimmäkseen kiertovoimaa (ei työntövoimaa ei sidostusvoimaa).

Lisäksi ristipääruuvi kuluu helpommin, koska se lipsuu helposti jos ei keskity painamaan sitä tarpeeksi. Kuinka monta väljää ristipääruuvia maailmassa onkaan? Paljon enemmän kuin maailmassa on insinöörejä. Kuusiokoloruuvi ei rikkoonnu, eikä kulu kuin metallin väsymisen kautta.
Ovatko Homosapiensit (Ruuviapinat) näin tyhmiä. Vaikka Marssissa pidetään pian asuntomessut?
Saisinko joltakin järkevät perustelut ristipääruuvin suosioon, kun vastassa on kuusiokoloruuvi tai torxruuvit?

  2
  • Ristipää ohjautuu itsestään kohdilleen paremmin kuin torx tai hex. Ristipäät ovat myös vanhempaa koulukuntaa ja jengillä on jo valmiiksi ollut pakissa niihin sopivia työkaluja.

      
  • @Jarmo250 kirjoitti:
    Kuusiokoloruuvi ei rikkoonnu, eikä kulu kuin metallin väsymisen kautta.

    Kuinkahan monta kuusiokoloa ja työkalua on pilattu vääränkokoisella työkaluilla, etenkin vielä tuuma ja millimitoituksen ero, on monelle työkalua valitessa 🤢

      
  • Allekirjoitan molemat arviot. Ristipään ohjautuminen on ehkä nopeampaa esim. Peltikaton kiinnityksessä koneellisesesti ja suurina sarjoina. Mutta onhan tuossa ristipäässä myös omat heikkoutensa, paljolti varmaan myös tottumus kysymys.
    Sitäkin ihmettelen, että lentokoneissakin käytetään vielä ristipääruuveja, niitäkin on kyllä kahdenlaisia:

    https://hopeinenomena.fi/viewtopic.php?f=53&t=186191&sid=3078eb3098a53472f5e069b62745d767&p=2077661#p2077661

      
  • Kaikki kolme erilaista ruuvia ajavat asiansa oikeissa käyttökohteissa. Jokaiselle ruuville löytyy sopiva kärki ja homma toimii kuin ajatus. Kuluneet kärjet tarpeeksi usein vaihtoon, näin ei ongelmia esiinny millään vaihtoehdolla.

      
  • Tässä keskustelussa ollaan mielestäni asian ytimessä. Tosikon vastaus on liberaalinen. Mielestäni asiaa ei pitäisi katsoa epäliberaalisesti (konservatiivisesti).

    Salamijakk (eli minä Jarmo250) kirjoitti:

    ”Kun ruuvaa ristipääruuvia, niin siihen voimankäyttö tuhlautuu ruuvin painamiseen, jotta se ei lipeäisi, toisin kuin kuusiokoloruuvi, johon ei tarvita kuin enimmäkseen kiertovoimaa (ei työntövoimaa ei sidostusvoimaa).
    Saisinko joltakin järkevät perustelut ristipääruuvin suosioon, vastaan kuusiokoloruuvi?”

    Tosikko kirjoitti:

    ”Suosion syynä lienee yleisyys, mutta huonohan se on kuten totesit.

    Alunperin se on jostain Fordin muinaisesta autoteollisuudesta, ajalta jolloin koneellisissa työkaluissa ei ollut järkeviä/kunnollisia momentinsäätöjä, ja se korvattiin kauheen kätevästi Philips ruuvilla jossa työkalu lipsui näppärästi ulos kannasta kun momentti meni liian suureksi. Ns. camout voima.

    Kannattaa muuten huomioida että jos kyseessä on japanialainen laite (jossa ne ruuvit on), niin silloin ei todennäköisesti olekaan Philips kanta kyseessä, vaan JIS (Japanese Industrial Standards) joka äkisiltään näyttää samalta, mutta on sen verta erilainen että työkalut ei oikein sovi keskenään.”

    https://hopeinenomena.fi/viewtopic.php?f=53&t=186191&p=2077661#p2077661

      
  • Tällä hetkellä on kaupallisesti paras tilanne kiinnitystarvikkeiden (ja kärkien) valmistajilla. Tavaraa menee useanlaisille työkaluille/ kärjille. Ristipääruuvien osalta tilanne ei ole ollut koskaan yksinkertainen, jos ei tarkkaan tiedä kärkeä tai ei ole oikeaa käytössä- PH(1-3), PZ(1-3) tai vaikka JIS mukaiset. Työn sujuminen on aika paljon kiinni oikeasta kärjestä ja Torx on kyllä mielestäni varmin (pitävin) tässä asiassa. Jos ei ole oikeaa kärkeä, ei ole työssä järkeä!

      1
  • muokattu 21.08.2020 21:54

    Torx-ruuvi ei kulu kannasta mutta ristipääruuvi kuluu ruuvin kannasta. Torxia on hyvä ruuvata ja kyllä kai torxin kanssa ei tarvitse käyttää niin paljon voimaa kuin muissa ruuveissa. En ole mikään asiantuntija mutta pidän torxia aika ylivoimaisena. Sen siis saa tiukkaan melko helposti. Vaaraa ei ole siitä että meisselin kärki alkaisi pyöriä kannassa. Tosin en tiedä onko rautakaupoissa riittävästi torx-ruuveja valikoimassa.

    Tämä siis siltä pohjalta että ruuvailee käsin. Kai tämä sama pätee suurin piirtein koneellakin ruuvaamiseen.

    Puuruuveissa ei muuten taida torx-vaihtoehtoa olla lainkaan ? Itse olen puhunut vain metalliruuveista/pulteista.

      1
  • @▫️ kirjoitti:
    Torx-ruuvi ei kulu kannasta mutta ristipääruuvi kuluu ruuvin kannasta. Torxia on hyvä ruuvata ja kyllä kai torxin kanssa ei tarvitse käyttää niin paljon voimaa kuin muissa ruuveissa. En ole mikään asiantuntija mutta pidän torxia aika ylivoimaisena. Sen siis saa tiukkaan melko helposti. Vaaraa ei ole siitä että meisselin kärki alkaisi pyöriä kannassa. Tosin en tiedä onko rautakaupoissa riittävästi torx-ruuveja valikoimassa.

    Tämä siis siltä pohjalta että ruuvailee käsin. Kai tämä sama pätee suurin piirtein koneellakin ruuvaamiseen.

    Puuruuveissa ei muuten taida torx-vaihtoehtoa olla lainkaan ? Itse olen puhunut vain metalliruuveista/pulteista.

    Samaa mieltä.

    Itse asiassa ainakin Tokmannin, Motonetin, Honkkarin/Rustan kilopulttiosastolla kannat alkavat kiitettävissä määrin olla torxia, myös ihan yleis- ja puuruuveissa.

      1
  • Torx-ruuvit ovat parempia kuin ristipääruuvit. Vaikkakin eilen poikani manasi hitsikoneessa torx-ruuvia, joka oli syvän ja pienehkön reiän pohjalla. Olisi auenneut helposti torx-meisselillä, mutta kun käytössä oli vain torx-kärkiä ja niihin jatkovarsia. Jatkovarsien halkaisijat olivat liian suuria, eivät sopineet reikiin. Ei auttanut kuin porata reiät suuremmiksi ja hioa jatkovarren paksu osuus mahdollisimman ohueksi. Poika kyllä kasausvaiheessa vaihtoi torxit ristipäisiin.

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit