Surkeata on lainvalmistelu kyllä, kun nyt jo muutamat "sarjaromuttajat" ovat kahmimassa isoa osaa varatuista rahoista. Oliko eilen uutisissa, että jollain on noin 100 romutettavaa autoa.
Mielenkiintoista olisi tietää keitä tai mitä tahoja nämä ovat? Autonhan on ollut oltava nimissä vuoden 2020 aikana sekä liikennekäytössä sen nyt romuttavalla henkilöllä, sekä liikennekäytössä yhä romutus hetkellä. Purkaamoyrittäjätkään tuskin ottavat autojaan nimiinsä.
Itse ajattelin romuttaa yhden vanhan varaosakorin ja ostaa sähköpyörän, jonka luultavasti myyn heti. Luontoahan siinä ei säästy, eikä edes Romu poistu liikenteestä, mutta kun tällä hallituksella on fiksaatio rahaa lahjoittaa, niin kaipa sitä on hyödynnettävä.
Mikä tuossa on nyt sitten se ongelma? Eikös koko romutuspalkkion ideana ole päästä noista vanhoista romuista eroon. Kyllä se luonto säästyy vaikka ne eivät aktiivikäytössä olisikaan olleet - eivätpähän vuoda ruostuessaan litkuja pohjavesiin jossain latojen ja navettojen takana. Aika kovan työn tuossa saa tehdä hamstratessaan noinkin paljon ajoneuvoja omiin nimiin (ei ole ihan ilmaista hommaa tuokaan - vaikkei se 2xliikennekäytöstäpoisto toki montaa euroa maksa saatikka sitten päivän tai kahden liikennevakuutus - siis per auto). Liikennekäytöstäpoisto taisi viimevuonna maksaa 5€, mutta vuoden vaihteesa nostivat sen 5,40€.
No varmaan se, että mahdollisimman moni voisi budjetista hankkia halutessaan sen pyörän, kausilipun tai vaikka uuden auton, eikä niin, että valtio antaa joillekin harvoille uuden auton lahjaksi.
Nuo sata autohan eivät oletettavasti liikenteessä ole "saastuttamassa" muutenkaan. Tuo kuulostaa melkein, että joku on saanut sisäpiiritietoa kampanjasta hyvissä ajoin ja haalinut autoja, vai kenelläkö oikeasti sattuu olemaan kymmeniä tai satoja soveltuvia autoja, kun ehdot ovat kuitenkin aika tiukat?
Vai onko tässä ostettu ja leikattu lähinnä runkonumeroita tai tulipeltejä, jotka nyt sitten on kirjattu lopullisesti poistetuiksi...
Koko romutuspalkkijärjestelmä on hanurista, autokanta vaihtuu luonnostaan ja turha sitä on verorahoilla yrittää kiihdyttää.
Onko tämä nyt sitä tulonsiirtoa, työssä käyvän kansan autonarvo on kuitenkin romutuspalkkiota suurempi ja heidät laitetaan maksamaan viulut korkeimmilla energiaveroilla ym. autoiluun liittyvillä kuluilla. Sähköautonhankintatuesta puhumattakaan, eihän tässä ole mitään järkeä.
Autoliitto muistuttaa: Suomalainen ajaa keskimäärin 3 600 euron autolla – työryhmän visiot "kaukana arjesta"
@_Quu kirjoitti:
Koko romutuspalkkijärjestelmä on hanurista, autokanta vaihtuu luonnostaan ja turha sitä on verorahoilla yrittää kiihdyttää.
Onko tämä nyt sitä tulonsiirtoa, työssä käyvän kansan autonarvo on kuitenkin romutuspalkkiota suurempi ja heidät laitetaan maksamaan viulut korkeimmilla energiaveroilla ym. autoiluun liittyvillä kuluilla. Sähköautonhankintatuesta puhumattakaan, eihän tässä ole mitään järkeä.
Autoliitto muistuttaa: Suomalainen ajaa keskimäärin 3 600 euron autolla – työryhmän visiot "kaukana arjesta"
2015 kampanjan tutkimusraportissa todetaan mm.:
"Romutuspalkkiolla hankittujen autojen kokonaisautoverotuotto oli noin 28,4 miljoonaa euroa. Romutuspalkkiokokeilun voidaan arvioida tuottaneen valtiolle noin 17,0 miljoonan euron ylimääräisen autoverotuoton, jos autoverotuottoa arvioidaan niidenautojen osalta, jotka hankittiin kokeilun innoittamana. Romutuspalkkiomäärärahan (8 miljoonaa euroa) ja autoveron yhteenlaskettu nettotuotto valtiolle oli arviolta 9
miljoonaa euroa. Lisäksi romutuspalkkiokokeilun voidaan arvioida lisänneen uusien autojen arvonlisäverotuottoa noin 16,5 miljoonalla eurolla. "
2018 kampanjan vaikuttavuusarviointiraportissa todetaan:
"Analysoitavassa aineistossa olleista 6 569 romutuspalkkiolla hankitusta henkilöautoistakannettiin valtiolle autoveroa yli 15,9 miljoonaa euroa. Valtion osuus romutuspalkkiosta oli vuoden 2018 romutuspalkkiokampanjassa 1000 euroa tai 2000 euroa ja autoalan osuus 500 euroa. Karkeasti arvioiden, huomioimatta sitä, että osa autoista olisimahdollisesti ostettu ilman romutuspalkkiotakin, kampanjan tuotto valtiolle oli n. 8,7 miljoonaa euroa"
Tuosta edellisestä puuttuu vielä arvonlisäverotuotto.
Tuon perusteella en nyt ihan allekirjoittaisi suoraa tulonsiirtoa, koska saaduilla verotuloilla mahdollistetaan myös tukien ja avustusten maksamista köyhemmälle väestölle.
Kaasutankkausasemien määrä lisääntyy ja maantieteellinen kattavuus paranee. Iltalehden tietojen mukaan tuet uusien asemien perustamiseen on myönnetty tällä viikolla.
No mitä järkeä tuossa nyt on kun kerran polttomoottoriautojen valmistus lopetetaan.
@_Quu kirjoitti:
Kaasutankkausasemien määrä lisääntyy ja maantieteellinen kattavuus paranee. Iltalehden tietojen mukaan tuet uusien asemien perustamiseen on myönnetty tällä viikolla.
No mitä järkeä tuossa nyt on kun kerran polttomoottoriautojen valmistus lopetetaan.
Hyvä kysymys - kyseessä on siis hallituksen keksimä liikenteen infratuki, jolla tuetaan sekä kaasu- että sähkölatausasemia. Nyt suurin osa rahasta on varattu kaasutankkausasemiin ja ilmeisesti näitä ei nyt synny ilman veronmaksajien tukea, kun kaasuautojen rekisteröinnit ovat laskussa. Ehkä tällä on jotain paikallista merkitystä ja saadaan työtä maakuntiin, ainakin Keskustan paikallispolitiikoille.
Suuri osa latausasemista syntyy kyllä ilman veronmaksajien tukea, kun sähköautojen määrä lisääntyy. Koko maan kattavuuteen tarvittaisiin enemmän latausasemien tukea ja suurin osa latausasemien tuesta menee hitaille pikkulatureille, mutta ei Suomessa mitään kiirettä ole. Nyt mielummin tuetaan kaasutankkausasemia Kepun biokaasutuotantoa varten ja odotellaan, jos maailma tekisi meille halpoja kaasuautoja.
Surkeata on lainvalmistelu kyllä, kun nyt jo muutamat "sarjaromuttajat" ovat kahmimassa isoa osaa varatuista rahoista. Oliko eilen uutisissa, että jollain on noin 100 romutettavaa autoa.
Mielenkiintoista olisi tietää keitä tai mitä tahoja nämä ovat? Autonhan on ollut oltava nimissä vuoden 2020 aikana sekä liikennekäytössä sen nyt romuttavalla henkilöllä, sekä liikennekäytössä yhä romutus hetkellä. Purkaamoyrittäjätkään tuskin ottavat autojaan nimiinsä.
Itse ajattelin romuttaa yhden vanhan varaosakorin ja ostaa sähköpyörän, jonka luultavasti myyn heti. Luontoahan siinä ei säästy, eikä edes Romu poistu liikenteestä, mutta kun tällä hallituksella on fiksaatio rahaa lahjoittaa, niin kaipa sitä on hyödynnettävä.
Oikein. Lait luetaan kuten ne on kirjoitettu, vaikka joku muu itkeekin, että ei ole tarkoitettu.
Pitää kirjoittaa kuten tarkoittaa, niin ongelma poistuu.
Mikä tuossa on nyt sitten se ongelma? Eikös koko romutuspalkkion ideana ole päästä noista vanhoista romuista eroon. Kyllä se luonto säästyy vaikka ne eivät aktiivikäytössä olisikaan olleet - eivätpähän vuoda ruostuessaan litkuja pohjavesiin jossain latojen ja navettojen takana. Aika kovan työn tuossa saa tehdä hamstratessaan noinkin paljon ajoneuvoja omiin nimiin (ei ole ihan ilmaista hommaa tuokaan - vaikkei se 2xliikennekäytöstäpoisto toki montaa euroa maksa saatikka sitten päivän tai kahden liikennevakuutus - siis per auto). Liikennekäytöstäpoisto taisi viimevuonna maksaa 5€, mutta vuoden vaihteesa nostivat sen 5,40€.
https://www.romutuskampanja.fi/
No varmaan se, että mahdollisimman moni voisi budjetista hankkia halutessaan sen pyörän, kausilipun tai vaikka uuden auton, eikä niin, että valtio antaa joillekin harvoille uuden auton lahjaksi.
Nuo sata autohan eivät oletettavasti liikenteessä ole "saastuttamassa" muutenkaan. Tuo kuulostaa melkein, että joku on saanut sisäpiiritietoa kampanjasta hyvissä ajoin ja haalinut autoja, vai kenelläkö oikeasti sattuu olemaan kymmeniä tai satoja soveltuvia autoja, kun ehdot ovat kuitenkin aika tiukat?
Vai onko tässä ostettu ja leikattu lähinnä runkonumeroita tai tulipeltejä, jotka nyt sitten on kirjattu lopullisesti poistetuiksi...
Kai siinä vähän oli tarkoitus saada myös sähköautoja myytyä.
Koko romutuspalkkijärjestelmä on hanurista, autokanta vaihtuu luonnostaan ja turha sitä on verorahoilla yrittää kiihdyttää.
Onko tämä nyt sitä tulonsiirtoa, työssä käyvän kansan autonarvo on kuitenkin romutuspalkkiota suurempi ja heidät laitetaan maksamaan viulut korkeimmilla energiaveroilla ym. autoiluun liittyvillä kuluilla. Sähköautonhankintatuesta puhumattakaan, eihän tässä ole mitään järkeä.
Autoliitto muistuttaa: Suomalainen ajaa keskimäärin 3 600 euron autolla – työryhmän visiot "kaukana arjesta"
Autoliitto on monin tavoin ummehtunut järjestö.
Aha se onkin autoliiton syy kun Suomalaiset on niin pienituloisia, että ajava keskimäärin 3 600 euron autolla
Silmäilin pikaisesti noiden aikaisempien romutuskampanjoiden seurantatutkimusraportit Autoalan tiedotuskeskusen
sivustoilta (https://www.aut.fi/etusivu_vanha/ajankohtaista/romutuspalkkiokampanja_2018), ja minun mielestäni ainakin nuo aikaisemmat olivat aika hyviä tulonlähteitä valtiolle.
2015 kampanjan tutkimusraportissa todetaan mm.:
"Romutuspalkkiolla hankittujen autojen kokonaisautoverotuotto oli noin 28,4 miljoonaa euroa. Romutuspalkkiokokeilun voidaan arvioida tuottaneen valtiolle noin 17,0 miljoonan euron ylimääräisen autoverotuoton, jos autoverotuottoa arvioidaan niidenautojen osalta, jotka hankittiin kokeilun innoittamana. Romutuspalkkiomäärärahan (8 miljoonaa euroa) ja autoveron yhteenlaskettu nettotuotto valtiolle oli arviolta 9
miljoonaa euroa. Lisäksi romutuspalkkiokokeilun voidaan arvioida lisänneen uusien autojen arvonlisäverotuottoa noin 16,5 miljoonalla eurolla. "
2018 kampanjan vaikuttavuusarviointiraportissa todetaan:
"Analysoitavassa aineistossa olleista 6 569 romutuspalkkiolla hankitusta henkilöautoistakannettiin valtiolle autoveroa yli 15,9 miljoonaa euroa. Valtion osuus romutuspalkkiosta oli vuoden 2018 romutuspalkkiokampanjassa 1000 euroa tai 2000 euroa ja autoalan osuus 500 euroa. Karkeasti arvioiden, huomioimatta sitä, että osa autoista olisimahdollisesti ostettu ilman romutuspalkkiotakin, kampanjan tuotto valtiolle oli n. 8,7 miljoonaa euroa"
Tuosta edellisestä puuttuu vielä arvonlisäverotuotto.
Tuon perusteella en nyt ihan allekirjoittaisi suoraa tulonsiirtoa, koska saaduilla verotuloilla mahdollistetaan myös tukien ja avustusten maksamista köyhemmälle väestölle.
Nojoo, köyhät kiittää avosylin leipäjonossa demareita
Kaasutankkausasemien määrä lisääntyy ja maantieteellinen kattavuus paranee. Iltalehden tietojen mukaan tuet uusien asemien perustamiseen on myönnetty tällä viikolla.
No mitä järkeä tuossa nyt on kun kerran polttomoottoriautojen valmistus lopetetaan.
Hyvä kysymys - kyseessä on siis hallituksen keksimä liikenteen infratuki, jolla tuetaan sekä kaasu- että sähkölatausasemia. Nyt suurin osa rahasta on varattu kaasutankkausasemiin ja ilmeisesti näitä ei nyt synny ilman veronmaksajien tukea, kun kaasuautojen rekisteröinnit ovat laskussa. Ehkä tällä on jotain paikallista merkitystä ja saadaan työtä maakuntiin, ainakin Keskustan paikallispolitiikoille.
Suuri osa latausasemista syntyy kyllä ilman veronmaksajien tukea, kun sähköautojen määrä lisääntyy. Koko maan kattavuuteen tarvittaisiin enemmän latausasemien tukea ja suurin osa latausasemien tuesta menee hitaille pikkulatureille, mutta ei Suomessa mitään kiirettä ole. Nyt mielummin tuetaan kaasutankkausasemia Kepun biokaasutuotantoa varten ja odotellaan, jos maailma tekisi meille halpoja kaasuautoja.