Samsung Internet

12 kommenttia
muokattu 04.06.2021 13:33

Tuli hankittua perheeseen pari Samsung-kännykkää hyvän Super-Amoled-näytön ja uuden Samsung-päivityslupauksen innostamana. Pari ensimmäistä päivää tuntui, että nyt tuli tehtyä paha erehdys. Ihmettelyä herätti miksi toimiva Anroid on pilattu päälle liimatulla bling-blingeillä ja toisaalta poistettu hyviä ominaisuuksia.

Mutta kun pari-kolme päivää niitä on viilaillut, niin onhan ne kokolailla toimiviksi saatu. Lähinnä pari asiaa on jäänyt ärsyttämään, toinen enemmänkin.
Oletuselaimeksi olen asettanut Chromen, silti Googlen hakupalkkin kautta avaamani sivut aukeavat Samsung Internettiin. Samoin avaamani linkit. Saapihan siitä siirryttyä Chromeen, mutta miksei suoraan? Samsungin versio on melko kökkö, esimekiksi kun aukaisee jonkin sivun, niin kirjanmerkki- ja historiatetoja ei saa näkyviin. Ei voi selaimesta laittaa suoraan kirjanmerkkeihin. Ei auta Widgetin uudelleenasennus, eikä muokkaus. Kaupasta löytyi widgettejä, joilla Chrome aukeaa, mutta joko mainoksien, tai muun tauhkan kera. Jaa, että miksi käytän hakupalkkia, no koska se näyttää avattuna heti kaikki viimeisimmät haut. Miten siis saan hakupalkkin aukaisemaan Chromen?

Toinen, josta en ole saanut mielestäni on kalenteri. Miksi siinä torkutus, jota ei saa pois kalenterimerkintää tehtäessä? En aina heti kuittaa kännykästä merkintää, koska ne tulevat kellonikin j nyt niitä tulee 5 kpl.

Ehkä vielä kolmas. Sivunäppäimen toiminta. Pitkän painalluksen oletuksena on ärsyttävä Bixby. Sen muutin oikeasti virtanäppäimeksi, eli sammutus, uudelleenkäynnistys. Kaipaan silti puhtaan Androidin kolmea sivunäppäimen toimintoa; sammutus, uudelleenkäynnistys ja kuvakaapaus. Samsungin kahden näppäimen ytäaikainen tai näytön käämmensyrjällä swaipaus eivät ole yhtä luotettavia.

Muuten kyllä ok kännykät.

  
  • Lataa Play kaupasta Microsoft edge

      
  • @Rapro kirjoitti:
    Tuli hankittua perheeseen pari Samsung-kännykkää hyvän Super-Amoled-näytön ja uuden Samsung-päivityslupauksen innostamana. Pari ensimmäistä päivää tuntui, että nyt tuli tehtyä paha erehdys. Ihmettelyä herätti miksi toimiva Anroid on pilattu päälle liimatulla bling-blingeillä ja toisaalta poistettu hyviä ominaisuuksia.

    Mutta kun pari-kolme päivää niitä on viilaillut, niin onhan ne kokolailla toimiviksi saatu. Lähinnä pari asiaa on jäänyt ärsyttämään, toinen enemmänkin.
    Oletuselaimeksi olen asettanut Chromen, silti Googlen hakupalkkin kautta avaamani sivut aukeavat Samsung Internettiin. Samoin avaamani linkit. Saapihan siitä siirryttyä Chromeen, mutta miksei suoraan? Samsungin versio on melko kökkö, esimekiksi kun aukaisee jonkin sivun, niin kirjanmerkki- ja historiatetoja ei saa näkyviin. Ei voi selaimesta laittaa suoraan kirjanmerkkeihin. Ei auta Widgetin uudelleenasennus, eikä muokkaus. Kaupasta löytyi widgettejä, joilla Chrome aukeaa, mutta joko mainoksien, tai muun tauhkan kera. Jaa, että miksi käytän hakupalkkia, no koska se näyttää avattuna heti kaikki viimeisimmät haut. Miten siis saan hakupalkkin aukaisemaan Chromen?

    Toinen, josta en ole saanut mielestäni on kalenteri. Miksi siinä torkutus, jota ei saa pois kalenterimerkintää tehtäessä? En aina heti kuittaa kännykästä merkintää, koska ne tulevat kellonikin j nyt niitä tulee 5 kpl.

    Ehkä vielä kolmas. Sivunäppäimen toiminta. Pitkän painalluksen oletuksena on ärsyttävä Bixby. Sen muutin oikeasti virtanäppäimeksi, eli sammutus, uudelleenkäynnistys. Kaipaan silti puhtaan Androidin kolmea sivunäppäimen toimintoa; sammutus, uudelleenkäynnistys ja kuvakaapaus. Samsungin kahden näppäimen ytäaikainen tai näytön käämmensyrjällä swaipaus eivät ole yhtä luotettavia.

    Muuten kyllä ok kännykät.

    Mikä olikaan pitkän vuodatuksen pointti?

    Minä käytän PC:llä Chromea, mutta mobiilissa Samsung Internettiä, joka on minun mielestäni oikein hyvä selain mobiilikäyttöön.

      
  • Mikä olikaan pitkän vuodatuksen pointti?

    Minä käytän PC:llä Chromea, mutta mobiilissa Samsung Internettiä, joka on minun mielestäni oikein hyvä selain mobiilikäyttöön.

    Pointti näkyy ekassa lauseessani. Miksi puhdasta Androidia pitää muokata ja tehdä hankalakäyttöisemmäksi? Joutuu viilaileen hyvän tovin ennenkuin toimii näppärästi.
    Kyl se Chrome voittaa Samsung Internetin mennen tullen. Mut kyl mä senkin vielä taltutan. Kysäisin jos jollakulla olis jo kokemusta. Edge on toki yksi mahdollisuus.

      
  • @Rapro kirjoitti:

    Mikä olikaan pitkän vuodatuksen pointti?

    Minä käytän PC:llä Chromea, mutta mobiilissa Samsung Internettiä, joka on minun mielestäni oikein hyvä selain mobiilikäyttöön.

    Pointti näkyy ekassa lauseessani. Miksi puhdasta Androidia pitää muokata ja tehdä hankalakäyttöisemmäksi? Joutuu viilaileen hyvän tovin ennenkuin toimii näppärästi.
    Kyl se Chrome voittaa Samsung Internetin mennen tullen. Mut kyl mä senkin vielä taltutan. Kysäisin jos jollakulla olis jo kokemusta. Edge on toki yksi mahdollisuus.

    Minusta on hiukan masokistista ostaa puhelin, josta ei pidä, ja sitten yrittää muokata sitä omien aikaisempien tottumusten mukaiseksi.

    Minä olen pohdiskellut, jos kokeilisin iPhonea jossain vaiheessa. Jos sen teen, en ala vääntämään sitä saadakseni sen toimimaan toisin kuin valmistaja on tarkoittanut.

    En pysty vertaamaan puhdasta androidia ja samsungin muokkaamaa androidia, koska en tunne puhtaan androidin toimintaa. Samsung UI on minusta oikein hyvä. En muista enää, miksi siirryin käyttämään Samsung Internetiä Chromen sijasta puhelimessa ja tabletissa, mutta joku juttu oli, mikä toimi Samsung Internetissä minun mielestäni fiksummin. Googlehan se tyrkyttää omia sovelluksiaan android-puhelimeen, mikä on tietysti ymmärrettävää.

    On sovelluksia, jotka ovat tulleet Samsung-puhelimeen ensin ja Google on lisännyt ne androidiin myöhemmin. Esim. moni-ikkunasovellukset. Mutta eivät ne mitään tauhkaa ole. Onko puhtaassa androidissa langaton Dex käytettävissä?

      
  • muokattu 04.06.2021 21:23

    @HybridRules kirjoitti:

    En pysty vertaamaan puhdasta androidia ja samsungin muokkaamaa androidia, koska en tunne puhtaan androidin toimintaa.

    No periaatteessa sinun kyllä pitäisi tuntea miten Android toimii "puhtaastikin". Voit hyvin helposti kuvitella asian niin, että hävität Samsungistasi kaikki Samsung sitä-sun-tätä -kikkulat pois. Ei se oikeasti ole sen kummempaa. Pystyisit todella nopeasti käyttää vaikka nokialaista ensi metreiltä.

    Vertauskuvallisesti asiassa ei ole eroa koti-PC:n käyttöönottoon: se on Windowsin joku versio. Sen lisäksi asennus ehdottaa Asus/Lenovo/HP/mitä-näitä-onkaan "erikoispaketteja", jotka yleensä jätän asentamatta turhina. Lisäksi ovat typeriä "kokeile 30pv" -versioita yleensä. Mutta pointti siis, että osaat käyttää Windowsia vaikka nuo jättää pois.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Rapro kirjoitti:

    Mikä olikaan pitkän vuodatuksen pointti?

    Minä käytän PC:llä Chromea, mutta mobiilissa Samsung Internettiä, joka on minun mielestäni oikein hyvä selain mobiilikäyttöön.

    Pointti näkyy ekassa lauseessani. Miksi puhdasta Androidia pitää muokata ja tehdä hankalakäyttöisemmäksi? Joutuu viilaileen hyvän tovin ennenkuin toimii näppärästi.
    Kyl se Chrome voittaa Samsung Internetin mennen tullen. Mut kyl mä senkin vielä taltutan. Kysäisin jos jollakulla olis jo kokemusta. Edge on toki yksi mahdollisuus.

    Minusta on hiukan masokistista ostaa puhelin, josta ei pidä, ja sitten yrittää muokata sitä omien aikaisempien tottumusten mukaiseksi.

    Minä olen pohdiskellut, jos kokeilisin iPhonea jossain vaiheessa. Jos sen teen, en ala vääntämään sitä saadakseni sen toimimaan toisin kuin valmistaja on tarkoittanut.

    En pysty vertaamaan puhdasta androidia ja samsungin muokkaamaa androidia, koska en tunne puhtaan androidin toimintaa. Samsung UI on minusta oikein hyvä. En muista enää, miksi siirryin käyttämään Samsung Internetiä Chromen sijasta puhelimessa ja tabletissa, mutta joku juttu oli, mikä toimi Samsung Internetissä minun mielestäni fiksummin. Googlehan se tyrkyttää omia sovelluksiaan android-puhelimeen, mikä on tietysti ymmärrettävää.

    On sovelluksia, jotka ovat tulleet Samsung-puhelimeen ensin ja Google on lisännyt ne androidiin myöhemmin. Esim. moni-ikkunasovellukset. Mutta eivät ne mitään tauhkaa ole. Onko puhtaassa androidissa langaton Dex käytettävissä?

    Oikeastaan minä tykkään virittelystä ja oli etukäteen arvelu että sitä joutuu tekemään. Minulla on ollut Samsung aiemminkin, välissä oli Nokia, jossa ihastuin puhtaaseen Androidiin. Tällä hetkellä ei HMD Nokialla ole puhelinta/sen hintaa, jonka/jolla ostaisin joten Samsung tai OnePlus.
    Virittely on kivaa, kunnes "seinä vastassa".
    Niin ja jotta ei olisi epäselvää, muutoin on ihan mukava puhelin. Pienen totettulun jälkeen varmaan tottuu ja ihastuukin. Ja tuo näyttö on ihan eri laatuluokkaa kuin IPS-näyttö, näkyy suorassa auringonpaisteessakin. Sekä polaroivilla aurinkolaseilla kaikissa asennoissa. Vau!

    Langaton Dex oli terminä outo, googlettamalla selvisi. Eiköhän tuo ominaisuus eri nimillä ole nykyään vakikamaa? Onko Samsungin helpoin, vai ei, en ole vielä kokeillut yhdistämisiä. Nokialaista, läppäriä ja telkkaria ihan kokeilumielessä ristiin yhdistelin eri tavoilla.

      
  • Kaivoin varapuhelimena mukana olevan Samsungin ja asentelin google hakupalkki-widgetin siihen. Se aukaisi linkit googlen appiin muttei normaaliin chromeen. Samsung tekee ihan hyvää rautaa, mutta Samsungin omat viritykset käyttikseen harmittavat niin paljon, että mielelläni otan jonkin toisen vaihtoehdon. Androidin päivityksiäkin Samsungiin saa odottaa ikuisuuden ja mukana tulee paljon sellaista tauhkaa, josta ei pääse eroon.

      
  • muokattu 06.06.2021 15:35

    Vielä vähän aiheesta. Näkyy olevan niin, että Googlen hakupalkki aukaisee sivut Samsung Internettiin ja Chromen hakupalkki Chromeen. Molemmat widgetit vissiin vakikamaa.
    Google-palkki näyttää heti napautuksen jälkeen osan hakuhistoriasta ja jotakin hakua napautettaessa tekee ko. haun. Nopeata, olen käyttänyt ominaisuutta paljon.
    Chrome-palkki valitettavasti ei näytä historiaa. Vasta kun alkaa kirjoittaa, alkaa ehdotella sopivia.
    Mulla on nyt molemmat palkit koekäytössä, jommankumman jätän käyttöön. Kumpi tuntuu pienemmältä hankaluudelta. Ehkä Samsung Internet on käypä tuon historian johdosta, pääsehän siitäkin tarvittaessa parilla napautuksella Chromeen silloin kun tarvitsee.

      
  • Nyt kun olen Samsung-kännykkää käyttänyt n.1,5 kk, niin pitää hieman perua alkuhämmingin aiheuttamia haukkujani. Tästähän alkaa jopa pitää ja to hyviäkin ominaisuuksiakin löytyy kun kaivelee ja perehtyy lisää. Toki monet hyvät jutut saa muihinkin ladattua (mainosten kera, tai maksamalla jotakin). Samsungissa niitä on vakiona.
    Esim. viininystävänä huomasin että kun ottaa viinipullon etiketistä kuvan, voi galleriassa tarkistaa viinin tiedot arvosteluineen ja hintaryhmineen. Näppärää.
    Bixby routines-toiminnon otin myös käyttöön, mutta en Bixby voicea. Rutiineja minulla on toistaiseksi yksi. Ilalla normaaliin nukkumamaan menoaikaan aikaan ja jos olen kotona, puhelin menee äänettömälle ja bluetooth pois päältä. Aamulla sitten äänet ja bluetooth päälle takaisin. Tämä oli Bixby routines onkin ihan uutta ja hyvä. Siihen voi rakentaa useita if-ehtoja ja niiden toteutuessa voi totetuttaa useamman toiminnon automaattisesti. Hyvä!
    Kameraohjelmisto on myös hyvä. Tässä kolme hyvää esimerkkiä, muutakin hyvää löytyy. Joten ei Samsung huono olekaan!

      
  • @Rapro kirjoitti:
    Nyt kun olen Samsung-kännykkää käyttänyt n.1,5 kk, niin pitää hieman perua alkuhämmingin aiheuttamia haukkujani. Tästähän alkaa jopa pitää ja to hyviäkin ominaisuuksiakin löytyy kun kaivelee ja perehtyy lisää. Toki monet hyvät jutut saa muihinkin ladattua (mainosten kera, tai maksamalla jotakin). Samsungissa niitä on vakiona.
    Esim. viininystävänä huomasin että kun ottaa viinipullon etiketistä kuvan, voi galleriassa tarkistaa viinin tiedot arvosteluineen ja hintaryhmineen. Näppärää.
    Bixby routines-toiminnon otin myös käyttöön, mutta en Bixby voicea. Rutiineja minulla on toistaiseksi yksi. Ilalla normaaliin nukkumamaan menoaikaan aikaan ja jos olen kotona, puhelin menee äänettömälle ja bluetooth pois päältä. Aamulla sitten äänet ja bluetooth päälle takaisin. Tämä oli Bixby routines onkin ihan uutta ja hyvä. Siihen voi rakentaa useita if-ehtoja ja niiden toteutuessa voi totetuttaa useamman toiminnon automaattisesti. Hyvä!
    Kameraohjelmisto on myös hyvä. Tässä kolme hyvää esimerkkiä, muutakin hyvää löytyy. Joten ei Samsung huono olekaan!

    Bixby-rutiinit on mainio "pikkuapulainen". Olen käyttänyt esim. avaamaan ajopäiväkirjasovelluksen, kun puhelin kytkeytyy auton bluutuuttiin. On tietysti vähän päällekkäisyyttäkin, esim. juuri tuo äänettömäksi automaattisesti illalla-toiminto, jonka minä olen tehnyt Älä häiritse-tilan ajastuksella. Illalla äänettömälle ja aamulla äänet päälle. Siinä on se hyvä puoli, että voi asettaa myös poikkeuksia eli määrittää tietyt numerot, jotka hälyttävät ja toiminto, että mikä tahansa numero hälyttää, jos samasta numerosta tulee kolme yritystä lyhyen ajan sisällä.

    Bixby-voicea minäkään en ole käyttänyt.

      
  • muokattu 08.08.2021 11:17

    Jotta lukijalle ei syntyisi kuvaa, että Samsung olisi keksinyt jotakin uutta, tai mullistavaa, niin tarkennetaan että onhan noita:

    • Google Assistant
    • Applella Siri
    • Alexa joka on Amazonin sovellutus

    Kaikki samalla tavalla "pikkuapulaisia". Vertailuja löytyy hakusanoilla helposti. Tässä nyt yksi malliksi:
    https://www.geeky-gadgets.com/google-assistant-vs-siri-vs-bixby-vs-amazon-alexa-video-11-06-2020/

    Testin arvio:
    "Overall in the test the one that managed to answer the most questions and perform the most tasks was Google Assistant with a score of 43 out of 50. In second place was Apple’s Siri with 36 out of 50, then followed by Samsung’s Bixby and finally there was Alexa"

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    Jotta lukijalle ei syntyisi kuvaa, että Samsung olisi keksinyt jotakin uutta, tai mullistavaa, niin tarkennetaan että onhan noita:

    • Google Assistant
    • Applella Siri
    • Alexa joka on Amazonin sovellutus

    Kaikki samalla tavalla "pikkuapulaisia". Vertailuja löytyy hakusanoilla helposti. Tässä nyt yksi malliksi:
    https://www.geeky-gadgets.com/google-assistant-vs-siri-vs-bixby-vs-amazon-alexa-video-11-06-2020/

    Testin arvio:
    "Overall in the test the one that managed to answer the most questions and perform the most tasks was Google Assistant with a score of 43 out of 50. In second place was Apple’s Siri with 36 out of 50, then followed by Samsung’s Bixby and finally there was Alexa"

    Bixby-rutiinit on pienimuotoinen ohjelmointialusta. Puhelimeen voi ohjelmoida yksinkertaisia ohjelmia, rutiineja, joilla voi automatisoida pienimuotoisesti asioita. Siis esimerkiksi, kun ehto 1 ja ehto 2 tai ehto 3 täyttyy siitä seuraa joku toiminto.

    Minä yritin käyttää ajopäiväkirjasovellusta, joka olisi automaattisesti tallentanut ajomatkat. Ohjelmoin Bixby-rutiinin avaamaan ao. sovelluksen automaattisesti, kun puhelin kytkeytyi auton bluetuuttiin. Bixby-rutiineissa on tietty valikoima tapahtumia ja ehtoja, joita voi käyttää.

    Bixby on Samsungin versio noista, mitä luettelit, mutta en ole tuollaisia avustajia kokenut hyödylliseksi, siksi en ole ottanut käyttöön varsinaista Bixbyä, eikä minulla tällä hetkellä ole ole Bixby-rutiinejakaan käytössä. Se ajopäiväkirjasovellus ei lopulta ollut kovin käyttökelpoinen mm. siksi, että se hukkasi jotain ajomatkoja nettiyhteyden puuttumisen takia.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit