Diesel ja bensa liian halpaa tutkimuksen mukaan

51 kommenttia
2»
  • Suomessa toimii neljä työeläkevakuutusyhtiötä (suluissa vakuutettujen määrä 2019)
    Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen, (609 862)
    Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma (504 131)
    Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Elo (410 232)
    Eläkevakuutusosakeyhtiö Veritas (62 263)
    Yhtiömuodoltaan työeläkevakuutusyhtiöt ovat keskinäisiä vakuutusyhtiöitä, poikkeuksena osakeyhtiömuotoinen Veritas.
    Keva-valtion eläkkeet, millä minä pääasiassa elelen.

      
  • muokattu 24.08.2021 13:40

    @Kumppani kirjoitti:
    Kun nyt kerran saappaista puhuttiin kohdallani, niin lähinnä kummastuttaa, minkä kokoisiin 740GLE sitten kuvittelee sopivansa, kun olettaa, että jopa eläkevakuutusyhtiöiden päättäjät toimivat talousnobelistien tutkimuksista piittaamatta ja olisi kait heilläkin 200 vuoden historia yhtä lailla tiedossa.

    En tietenkään oleta. Sinä keksit tuon ihan itse koska et selvästikään tunne asiaa etkä jostain syystä halua kysyä? Kyse on siitä, että pankkien ja pankkiiriliikkeiden tarjoamien rahastojen tapaan myös eläkevakuutusyhtiöiden sijoituksilla on rajansa, joissa ne joutuvat toimimaan. Ongelma ovat taitamattomasti asetetut rajat eikä niiden rajojen sisällä toimimaan pakotettu salkunhoitaja.

    Tässä ei ole nyt kyse siitä, että minä voitan osakepoiminnallani eläkerahastojen lisäksi myös osingot takaisin sijoittavan vertailuindeksini. Se on minun harrastukseni, joka vaatii työtunteja. Ongelma on siinä, että salkunhoitajan pelikenttä on niin pahasti invalidisoitu, ettei hänelle ole mitään mahdollisuuksia pärjätä edes keskinkertasella luku- ja laskutaidolla varustetulle amatöörille, joka hyppää aivot narikassa indeksin kyytiin. Siksi ammattilaisen kuuluukin ottaa turpiin noin kaksinkertaista tuottoprosenttia vuodesta toiseen tahkoavalta amatööriltä.

    Huomaathan, että tässä vertailussa amatööriltä ei vaadita mitään osaamista vaan kahden tunnin pikakurssi riittää. Eläkevakuuttajien ohessa siinä sivussa tulee lyöneeksi myös yli 80% ammattilaisten pankkiirien yksityisasiakkaille myymien manageerattujen rahastojen tuotosta.

    Tämä indeksirahastojen laskennallinen voima perustuu sen laajan hajautuksen hankkimaan markkinatuottoon, joka lopulta voittaa aina. Warren Buffet korosti tätä avoimessa vedossaan, jonka hän voitti. Buffet tarjosi koko maailman ammattilaisille tilaisuutta voittaa itse mestari itse valitsemallaan salkulla tai rahastolla. Myös ammattilaiset saivat osallistua. Buffetin juoni oli siinä, että hän otti oman ammattitaitonsa kokonaan pois pelistä ilmoittamalla jo etukäteen, että vaikka hän on kenties maailman paras osakepoimija, hän ei osta yhtään osaketta, vaan osallistuu kisaan S&P500 indeksirahastolla. Kuka tahansa ammattilainekin sai lähteä valitsemallaan salkulla sitä vastaan. Olisi ollut hieno meriitti salkunhoitajalle ja hyvä mainosarvo rahastolle voittaa Buffet vaikka tämä pelasikin silmät sidottuna. Silti Buffet voitti 10 vuoden vetonsa:

    https://blog.longnow.org/02018/02/09/warren-buffett-wins-million-dollar-long-bet/

    Kotitehtävä: Talvivaara oli reilu vuosikymmen sitten mukana Suomen ainoassa ETF-rahastossa OMXH25 ETF. Tuon ETF:n sisään kuuluu kylmällä laskentakaavalla 25 Helsingin pörssin eniten vaihdettua osaketta. Salkunhoitajana istuu excel-kaava, joka tarkistetaan vuosittain. Ehdot täyttävät yritykset saavat jäädä indeksiin ja siten myös indeksirahastoon, mutta yritys joka ei enää täytä ehtoja lempataan kylmästi ulos ja listalle oikeutettu nousee tilalle. Aina löytyy 25 Helsingin kiinnostavinta lappua parviälyn ohjaamana. Salkunhoitaja Seligsonin pankkiiriliike tekee tämän viran puolesta, sijoittajan ei tarvitse sillä vaivata päätään. Ja se tehtävä on osoittaa silmämääräisesti OMXH25 ETF kurssikäyrästä se kohta, jossa pelikaani lensi turbiiniin Talvivaarassa. Minä tiedän mistä suunnilleen sitä etsiä, mutta en silti näe sitä rahaston kurssista. Huono yritys lentää ulos automaatilla, parempi ehdot täyttävä tulee tilalle eikä rahaston omistaja edes maksa veroa eikä kaupankäyntikulua. Useimmat eivät todennäköisesti edes tiedä vaihdon tapahtuneen.

    OMXH25 ETF maksoi viimeiset osingot ulos muistaakseni 2015 ja on sen jälkeen sijoittanut osingot automattisesti takaisin rahastoon sijoittajan puolesta. Siitä johtuen OMXH25 indeksin tämän hetken pisteluvun (5677) sadasosaa kuvaava OMXH25 rahasto-osuuden arvo on nyt 72.92 €. Tässä on kyse riisinjyvistä shakkilaudalle.

    Jos siis voidaan olettaa, että siellä on ammattilaisia. Eli kuka nyt sitten suhtautuu ja mihin negatiivisesti

    Totta kai siellä on ammattilaisia, mutta he ovat lähdössä jalkamiehenä polkupyöräkisaan, joten jo lähtöasetelma varmistaa heidän häviönsä. Ammattilaisenkin taidoilla on rajansa. Sijoittamisen tapauksessa marginaalit ovat yleensä sangen pieniä, mutta korkoa korolle tekee pienistäkin eroista lopulta merkittäviä. Yhden prosenttiyksikön ero keskituotossa määrää sen, osuuko syntyvän lapsen eläkesalkku yhteen (7%) vai kahteen (8%) miljoonaan.

    Jos näillä askelmerkeillä pitää laittaa puolet salkusta nollaa tuottaviin korkoihin, on peli menetetty jo lähtölaukauksen hetkellä MONEN prosenttiyksikön takamatkaan. Sitä rajoitusta ei ole mahdollista juosta kiinni millään maailman osaamisella.

    Myönnän toki etten itse ole ko. sen kummemmin sijoitus- kuin eläkealan ammattilainen, mutta hänen vaatimuksensa kuulosti vähän jo siltä, että kyllähän se vaan kuuluisi ymmärtää sellaisten toimet lähes samalla tasolla.

    Tekstistäsi näkee ettet ole edes amatöörinä lainkaan asiaan perehtynyt. Minun mielestäni silloin kun ei tiedä kannattaisi kuunnella sellaista joka tietää eikä väittää koko ajan vastaan.

    Tämä ei tarkoita, että olisin kykenevä opettamaan alan minua paremmin hallitsevia ammattilaisia. Juuri siksi ehdotinkin, että niille ammattilaisille olisi hyvä antaa edes samat valtuudet kuin meille amatööreille, että saisimme näiden yhteisiä eläkevarojamme jo hoitavien ammattilaisten asiantuntemuksesta täyden hyödyn.

    Siihen saakka minä hyödyn pakko-ohjattujen salkunhoitajien rajoituksista ja siirsin jo vuosia sitten passiivisten osakerahastojeni kuukausierän maksupäivän palkkapäivästä kuukauden loppuun. Menen kerran kuussa ostoksille juuri silloin kun isojen amerikkalaisten eläkevakuuttajien on pakko olla myyntilaidalla saadakseen eläkkeet maksuun.

    Näiden lisäksi tietenkin harrastan indeksin voittamista omilla valinnoillani, mutta se vaatii jo harrastuneisuutta eikä ainakaan minulla onnistu pelkällä autopilotilla vaan vaatii ihan oikeasti työtunteja PC:n ääressä.

      2
  • muokattu 24.08.2021 13:40

    @740 GLE kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    @740 GLE Tässä ehkä syntyy käsitys että 20keur alkupanoksella lopputulos on eläkeiässä miljoona. Jos/kun sijoitus tehdään lainarahalla on nettotuotto kuitenkin jotain ihan muuta, ellei laskelmaa perusta nykyisten nollakorkoisten lainojen aikaan ja luota siihen että ne jatkuvat ikuisesti.

    Anteeksi vain, jos syntyi tuollainen väärinkäsitys. Luepa uudelleen, niin huomaat, että Uuden Uljaan Suomen esimerkissäni lasten eläkevarat sijoitettiin jo olemassaolevaa tulovirtaa priorisoiden.

    Lainamiljardilla vedin vain opportunistisesti matalia korkoja hyödyntäen lisää vipua saman kehityksen nopeuttamiseksi. Velkavivusta pitää tietenkin olla valmius luopua millä hetkellä tahansa ilman margin callia.

    Olen samaa mieltä 740 GLE:n kanssa rohkeutta tarvittaisiin uusien ajatusten hyödyntämiseen. GLE:n ajatus on niin halpakin vain miljardin velkavipu, että kannattaisi toteuttaa ilman muuta vaikka olisi isokin riski olemassa enkä nyt tarkoita, että olisi. Yksi miljardi ei kymmenien miljardien koronalainoissa tunnu missään.
    Itse olen jo pitkään puhunut Suomen velan oton marisijoita vastaan kun tällä hetkellä velan otosta maksetaan Suomelle satoja miljoonia vuodessa ja inflaatiokin syö hiukan päämomaa pienemmäksi.
    Laittaisin 30-40 miljardia Suomen teollisuuden investointeihin ja tuotekehittelyyn kaiken ilmastotekniikkaan, josta tulevaisuudessa tulisi Suomelle uusi doubattu super "nokia".
    Olikohan n. 3-4 viikkoa sitten kun katsoin aamu uutisia talousaiheita niin nuoremman sukupolven talousekonomisti vaati Suomen hallitukselta rohkeita tekoja ja olisi ottanut heti 100 miljardia Suomelle lainaa keskittäen rahat uusien ilmastoteknologien kehittelyyn ja tuotantoon.

    Se, että joku kuvittelee valtion ja eläkeyhtiöiden olevan täynnä ammattilaisia on naurettava ajatus. Paikkojahan täytetään puoluekirjan mukaan tavallisilla kurvisilla, jotka eivät ymmärrä asioista enempää kuin sika polkupyörästä.

      1
  • muokattu 24.08.2021 13:48

    @740 GLE kirjoitti:

    Tämä on nykypäivän taloustieteen paradigma. Sen voi toki ostaa valmiina tuotteenakin. John Boglellekin naurettiin aluksi. Eivät naura enää.

    Niin, se John Bogle!

    Turha sinne eläkevakuutusyhtiöön on soittaa. Siellä tiedetään jo, että eläkevakuuttajien kädet on sidottu vakaus- ja omaisuuslajihajautusvaatimuksin ja se on syönyt tuottoja etenkin matalakorkoisen vuosikymmenen aikana.

    No mitä niitä sitten opastamaan, jos kerran itsekin tuon tiesit?

    Mistä keksit aktiivisesti hallinnoidun kalliin piiloindeksoidun rahaston, kun puhuin useampaan kertaan korostaen passivisista indekseistä maailman tunnetuimman esimerkin kera?

    Ihan sama mistä sinä kirjoitit, minä kirjoitin esimerkkinä pankin tuotteista. Olkoot sitten nimeltään "aktiivisesti hallinnoitu kallis piiloindeksoitu rahasto" jos niin haluat.

    Yksityissijoittajalle on kunnia-asia voittaa ainakin nämä aktiivisesti hallinnoidut rahastot ja sen osaat sinäkin, jos malttaisit kuunnella etkä länkyttää vastaan joka asiasta jota et itse tunne.

    Sinähän länkytät aika monelle pankin sijoittaja-asiakkaalle itse asiassa tuollaisella "opettamisellasi". Kannattaa pitää mielessä nekin nimenomaiset yksityissijoittajat. Vai onko sinulla antipatioita heitä kohtaan? Eivät ole jotenkin yhtä viksuja kuin sinä - jos nyt voi ollakaan edes.

    Totesin, että eikö se ole ihan hyvä juttu jos pankeilla on erilaisia sijoitustuotteita erilaisille sijoittajille. Kun kaikki eivät ole kaltaisiasi talousguruja, ei edes joka toinen meistä muista.

    En hoksaa siinä mitään hyvää, en itseni enkä yhteiskunnan kannalta. Mitähän hyvää ymmärtämättömyydessa ja laskutaidottomuudessa voisi olla?

    Eikö tuo oli aika älyttömän ylimielisesti kärjistetty näkökulma? Minusta ainakin.

      1
  • @Topi27 kirjoitti:
    Se, että joku kuvittelee valtion ja eläkeyhtiöiden olevan täynnä ammattilaisia on naurettava ajatus. Paikkojahan täytetään puoluekirjan mukaan tavallisilla kurvisilla, jotka eivät ymmärrä asioista enempää kuin sika polkupyörästä.

    Todennäköisesti näin. Mutta toivon silti, että poliittisilla ansioillaan mukana pyörivät ovat eri tasoisina managereina, joille ei anneta kaupankäytitunnuksia?

    Minusta tähänastiset näytöt osoittavat salkunhoitajien tekevän kohtuullisen hyvää työtä koska eläkeyhtiöt osuvat tyypillisesti siihen mihin ne tähtäävätkin, eli suunnilleen puoleen yksityissijoittajan tuottoprosenteista. On vähän outoa, että tähtäin on säädetty muutamaan kuukauteen, vaikka ammutaan vuosikymmenien päähän.

      1
  • @Topi27 kirjoitti:

    Se, että joku kuvittelee valtion ja eläkeyhtiöiden olevan täynnä ammattilaisia on naurettava ajatus. Paikkojahan täytetään puoluekirjan mukaan tavallisilla kurvisilla, jotka eivät ymmärrä asioista enempää kuin sika polkupyörästä.

    Tuo väite vaatii sinua luettelemaan valtion eläkeyhtiöt, ja niiden keskeiset päättäjät, muuten pidä näpit pois näppäimiltä.

      1
  • muokattu 24.08.2021 15:05

    @740 GLE kirjoitti:

    Tekstistäsi näkee ettet ole edes amatöörinä lainkaan asiaan perehtynyt. Minun mielestäni silloin kun ei tiedä kannattaisi kuunnella sellaista joka tietää eikä väittää koko ajan vastaan.

    Minähän luen sinun kommenttejasi ja vastakommentoin niitä. Mukana on myös kysymyksiä, jos jokin asia askarruttaa. Amatöörihän minä tuollaisen sijoittajagurun silmissä tietenkin olen. Ehkä se sitten aiheuttaa sinulle närästystä kun pitää alentua.

    Ihmettelin, minkä kokoisiin saappaisin 740GLE sitten kuvittelee sopivansa, kun olettaa, että jopa eläkevakuutusyhtiöiden päättäjät toimivat talousnobelistien tutkimuksista piittaamatta ja olisi kait heilläkin 200 vuoden historia yhtä lailla tiedossa.

    Sinä keksit tuon ihan itse koska et selvästikään tunne asiaa etkä jostain syystä halua kysyä?

    No kysytään: minkä kokoisiin saappaisiin kuvittelet astuvasi, kun olet täällä opettamassa, miten eläkkeitä voisi tienata miljoonia jos vain osaa ja viitsii?

    Kyse on siitä, että pankkien ja pankkiiriliikkeiden tarjoamien rahastojen tapaan myös eläkevakuutusyhtiöiden sijoituksilla on rajansa, joissa ne joutuvat toimimaan. Ongelma ovat taitamattomasti asetetut rajat eikä niiden rajojen sisällä toimimaan pakotettu salkunhoitaja.

    No voi, sinne meni miljoonat. Aika taitamattomia ovat rinnallasi, jos eivät osaa edes edistää muutosta sinun viitoittamallesi tielle. Kun ei tiedä, tai osaa kannattaisi kuunnella sellaista joka tietää.

    Tässä ei ole nyt kyse siitä, että minä voitan osakepoiminnallani eläkerahastojen lisäksi myös osingot takaisin sijoittavan vertailuindeksini.

    ....mutta voithan sinä sen aina mainita kuitenkin.

    Se on minun harrastukseni, joka vaatii työtunteja.

    Eläkevakuutusytiöissä hommaa tehdään työkseen! Miten amatöörimäistä ja harrastelijamaista voi olla?

    Siksi ammattilaisen kuuluukin ottaa turpiin noin kaksinkertaista tuottoprosenttia vuodesta toiseen tahkoavalta amatööriltä.

    No mutta voi heitä silti neuvoa miten homma pitäisi sinun mielestäsi hoitaa (ja meitä onnettomia amatöörejä)..

    Huomaathan, että tässä vertailussa amatööriltä ei vaadita mitään osaamista vaan kahden tunnin pikakurssi riittää.

    "Kahdessa tunnissa sijoittajaguruksi", missä sellainen kurssi on? Eiköhän me lähdetä sitä testaamaan.

    Kotitehtävä

    Ensiksi pitää käydä se kahden tunnin kurssi. Huomaathan, että minä olen se joka en ymmärrä hölkäsen pölähdystä mistään.

    Ammattilaisenkin taidoilla on rajansa.

    He ovat taatusti istuneet ties kuinka monen tunnin kurssilla, joten eikö voi ihmetellä sitä, mihin meidän eläkerahastoja hassataan? Ai niin, sidotut kädet. Onko olemassa kurssia jossa opetetaan avaamaan ne solmut?

    Tämä ei tarkoita, että olisin kykenevä opettamaan alan minua paremmin hallitsevia ammattilaisia.

    Voiko sellaisia siis olla?

    Juuri siksi ehdotinkin, että niille ammattilaisille olisi hyvä antaa edes samat valtuudet kuin meille amatööreille, että saisimme näiden yhteisiä eläkevarojamme jo hoitavien ammattilaisten asiantuntemuksesta täyden hyödyn.

    No miten homma saadaan hoitumaan? Tarvitaanko siihen 4 vuotta istuvia poliitikoita, vai eläkevakuutusyhtiöiden ammattilaisten ikiomia päätöksiä? Tähän en ole tainnut saada vastausta.

    Siihen saakka minä hyödyn pakko-ohjattujen salkunhoitajien rajoituksista ja siirsin jo vuosia sitten passiivisten osakerahastojeni kuukausierän maksupäivän palkkapäivästä kuukauden loppuun.

    Hienoa!

    Näiden lisäksi tietenkin harrastan indeksin voittamista omilla valinnoillani, mutta se vaatii jo harrastuneisuutta eikä ainakaan minulla onnistu pelkällä autopilotilla vaan vaatii ihan oikeasti työtunteja PC:n ääressä

    Se on oikein hyvä harrastus. Olikohan tuossa sisäänrakennettuna ajatus että "meistä kaikista voi tulla varakkaita kunhan vain haluamme"? Onhan se teoriassa mahdollista, mutta kukaan tuollaisten esittäjistä ei ole tainnut vähään aikaan, kukkoilemaan päästyään, aidosti pysähtyä miettimään kehtaako sellaista esittää ihan kaikille vastaantulijoille. Jos on ammattilaisellakin rajansa ammattitaidossa, niin voiko oikeasti ilkkua amatööreille? Saati sellaisille jotka eivät eri syistä edes mieti sijoitusasioita. Pelkästään mittakaavaeroista johtuen esimerkiksi sinua ei kaikki tulisi saamaan elinaikanaan ikinä kiinni. Sen verran ymmärrän, että vaikka puhuisit samoilla neuvoilla, niin tulos on erinäköinen, jos sijoittaa 10, 100, 1000 tai 10000 euroa, vaikka tuottoprosentti olisi sama. Ehkä joku sitten sijoittaa summan johonkin muuhun ja on tyytyväinen.

      
  • Parafiininen diesel on kuluttajan kannalta samaa dieseliä, mitä hän jakelupisteestä tankkaa, mutta sitä valmistetaan muun muassa maakaasusta. Näin palamispäästöt ovat olleet raakaöljystä valmistettavaa dieseliä pienempiä.

    Uusien Euro 6 -luokan dieselautojen päästöt puhdistuvat kuitenkin niin hyvin, että parafiinisen dieselin tankkaus ei päästöihin enää uusissa autoissa vaikuta. Niinpä hallitus on päättänyt poistaa tämän veroedun.

    – Me vastustimme poistoa, koska liikenteessä on yhä suuria määriä vanhempia dieselautoja, joiden päästöt ovat olleet parafiinistä dieseliä käytettäessä pienempiä kuin ne muutoin olisivat, Kalenoja sanoo.

      
  • Kevan johto

    Timo Kietäväinen
    toimitusjohtaja
    Syntymävuosi: 1957
    Koulutus: Helsingin yliopisto, valtiotieteiden maisteri 1982
    Aloittanut Kevassa ja Kevan johtoryhmässä: 2016
    Aiempi työkokemus:
    1993 – 2016 Kuntaliiton varatoimitusjohtaja
    1992 – 1993 Suomen Kunnallisliiton toimitusjohtaja
    1983 – 1991 kansanedustaja
    1982 – 1983 Juvan kunnan suunnittelusihteeri

    Tapani Hellstén
    varatoimitusjohtaja
    toimitusjohtajan I sijainen
    Syntymävuosi: 1957
    Koulutus: Tampereen yliopisto, hallintotieteiden maisteri 1989, Työväen Akatemia 1981-1983, Yo 1981
    Aloittanut Kevassa ja Kevan johtoryhmässä: 2013
    Aiempi työkokemus:
    2003 – 2013 Hämeenlinnan kaupunginjohtaja
    2001 – 2002 Hämeenlinnan vt. kaupunginjohtaja
    1997 – 2001 Hämeenlinnan apulaiskaupunginjohtaja
    1995 – 1997 Valtioneuvoston kanslia
    1994 – 1995 Hämeen lääninhallitus
    1993 – 1994 Civildepartementet, kommunenheten, Tukholma

    jne.

      
  • muokattu 24.08.2021 21:38

    @Kumppani kirjoitti:
    Minähän luen sinun kommenttejasi ja vastakommentoin niitä.

    Etkä lue, vaan keksit omiasi ja syytät minua siitä.

    Ihmettelin, minkä kokoisiin saappaisin 740GLE sitten kuvittelee sopivansa, kun olettaa, että jopa eläkevakuutusyhtiöiden päättäjät toimivat talousnobelistien tutkimuksista piittaamatta ja olisi kait heilläkin 200 vuoden historia yhtä lailla tiedossa.

    Ihmettelen edelleen, kuinka monta kertaa sinulle pitää sanoa, että tuosta ei ole kyse ennen kuin sen ymmärrät? Sen näkee silmänreijilläkin, ettet ymmärrä puheena olevasta asiasta mitään, mutta se on täysin sinun omaa ansiotasi, että kun puhutaan eläkevakuutusyhtiön osakepainon rajoituksista, sinä syytät minun dissaavan salkunhoitajaa. Eihän tällaisessa ajatuksessa ole järjen häivääkään. Onneksi se ei ole minun vikani, koska tuo järjetön syytös on sinun keksintöäsi.

    Käsitä jo viimein, että en syytä salkunhoitajia, vaan heille joustamattomat rajoitukset asettaneita, jotka estävät salkunhoitajia tienaamasta. Niiden tavoite on sinänsä hyvä, eli turvata pääoma, mutta ne rajoitukset eivät ota huomioon jo vuosikymmenen jatkuneen nollakorkotilanteen mahdollisuutta eivätkä ne mittaa riskiä oikein pitkäaikaisessa sijoittamisessa, jossa arvon vaihtelu ei ole riskin mitta.

    Ja sanon vielä varalta, että kyse ei ole salkunhoitajan ammattitaidosta, vaan siitä, mitä hänen sallitaan tehdä. Siinä ei paljon ammattilaisuus auta, kun on Jopo alla pyöräkisassa ja harrastelijat vetävät hiilikuitufillarilla viittäkymppiä seuraavat pari sataa kilometriä. Jopokuski häviää noin 200 km kisassa noin 100 km, eikä se ole hänen vikansa, vaan hänelle annettujen välineiden rajoitus.

    No kysytään: minkä kokoisiin saappaisiin kuvittelet astuvasi, kun olet täällä opettamassa, miten eläkkeitä voisi tienata miljoonia jos vain osaa ja viitsii?

    Ei kun päinvastoin. Minä referoin asiaa tutkineiden professorien ja nobelistien tutkimustuloksia ja heidän kirjoittamiaan alalla tunnettuja teoksia. Sinun suuret saappaasi kävelivät tämän kaiken viisauden yli koko aiheesta mitään ymmärtämättä. Nyt sitten tivaat minun kengännumeroani kun kehtasin mennä viittaamaan tietoon, jota sinulla ei ole. Et kai sinä oikeasti kuvittele, että minä keksin tämän kaiken omasta päästäni?

    @740 GLE kirjoitti muistutuksen omasta sitaatistasi tekstin, jota et ole vieläkään lukenut:
    Kyse on siitä, että pankkien ja pankkiiriliikkeiden tarjoamien rahastojen tapaan myös eläkevakuutusyhtiöiden sijoituksilla on rajansa, joissa ne joutuvat toimimaan. Ongelma ovat taitamattomasti asetetut rajat eikä niiden rajojen sisällä toimimaan pakotettu salkunhoitaja.

    Yritä nyt ymmärtää edes mitä tuossa yllä sanotaan ennen kuin taas syytät minua väärinkäsityksestäsi.

    @Kumppani kirjoitti:
    No voi, sinne meni miljoonat. Aika taitamattomia ovat rinnallasi, jos eivät osaa edes edistää muutosta sinun viitoittamallesi tielle. Kun ei tiedä, tai osaa kannattaisi kuunnella sellaista joka tietää.

    Ei, vaan kyllä ne siellä eläkevakuutusyhtiössä tietävät saman kuin minäkin. Niillä ei vaan ole lupaa noudattaa ilman minuakin jo ennestään tietämäänsä strategiaa. Samojen tutkijoiden teoksia he ovat lukeneet kuin minäkin.

    "Kahdessa tunnissa sijoittajaguruksi", missä sellainen kurssi on? Eiköhän me lähdetä sitä testaamaan.

    Kuka puhui gurusta? Mistä SINÄ sen gurun tähän vedit?

    Minä lupasin vain kahden tunnin koulutuksen, jolla voittaa eläkevakuutusyhtiöiden rajoitetut tuotot kestävästi pitkällä ajalla. Ja sehän on tietenkin ihan totta, koska siihen ei tarvita gurua. Aivot narikkaan ja kuukausierät S&P500, Dow Jones tai MSCI World indeksiin riittää. Tuo jälkimmäinen on siitä hyvä, ettei siinä ole mitään näkemystä, vaan ammutaan omat sijoitukset haulikolla ympäri maailman. Sillä tavoin saavuttaa suunnilleen maailman talouden tuoton vuosittain. Ei enempää, mutta ei myöskään vähempää. Ja sillä voittaa eläkevakuutusyhtiöt törkeällä marginaalilla.

    Ymmärrän osakepainon rajauksen LYHYELLÄ AJALLA, koska pörssissä ei voi pitää rahaa, jota tarvitaan pian. Auton, mökin tjsp. hankintaa varten teen tätä riskienhallintaa itsekin myymällä sijoituksia sen verran kuin hankintaan tarvitaan ja makuutaen rahoja pankkitilillä kunnes hankinta on ajankohtainen. Mitä kärsivällisemmästä rahasta on kyse, sitä suuremmalla osakepainolla pitääkin mennä, koska se maksimoi tuoton. Siksi pidän aika himmeänä ajatusta, että PITKÄLLÄ AJALLA ja ennustettavaksi eläkkeisiin varattuja varoja kohdellaan kuin puolen vuoden kuluttua ostettavan auton hintaa? Mielestäni kyse on väärin määritellystä riskin käsitteestä ja myös lainsäätäjät yllättäneestä nollakorkoympäristöstä jota ei osattu ennustaa (hyväksyttävä asia, ei sitä osanneet ennustaa talousammattilaisetkaan) eikä siihen ole reagoitu (ei hyväksyttävää, koska nollakorot ovat todistettavasti olleet täällä jo pitkään).

    Se on oikein hyvä harrastus. Olikohan tuossa sisäänrakennettuna ajatus että "meistä kaikista voi tulla varakkaita kunhan vain haluamme"?

    Riippuu siitä, mitä tarkoitat varakkuudella. Jos miljoona riittää, niin siihen pääsee jo tupakkarahoilla. Kun vasta valmistunut nuoripari laittaa ensimmäisestä palkastaan lähtien kerran kuussa kummallekin päivittäisen tupakka-askin hinnan tunnettuihin osakeindekseihin, niin 40 vuodessa heidän eläkesalkkunsa odotusarvo on hieman toista miljoonaa.

    Älä syytä minua, jos tuleekin kaksi miljoonaa tai puoli miljoonaa, koska odotusarvo on vain pitkän ajan keskiarvo ja vaihtelu sen eri puolilla on eri vuosina suurta. Mutta kukaan ei ole vielä koskaan jäänyt häviölle ja jos nyt sitten 240.000 € tupakoilla saakin vain reilun puolen miltsin salkun, niin kyllä silläkin saa hieman liikkumavapautta eläkevuosina.

    Jos tuntuu paremmalta idealta polttaa ne tupakat, niin anna palaa, ei ole minulta pois.

    Polkupyöräkisan analogiassa indeksisijoittaja on sähköpyöräilijä, jonka akkua maailman talouden aurinkopaneeli lataa jatkuvasti. Kaikki indeksisijoittajat pyöräilevät vaivatta ja yhtenä iloisena valtavan suurena laumana kaikki samaa 25 km/h. Heidän ei tarvitse isommin kiinnittää huomiota ajamisensa strategiaan ja voimanjakoon, koska he kaikki tietävät pyöriensä olevan yhtä nopeita. Siksi suurin osa heistä ei edes yritä voittaa ketään, vaan he tyytyvät vaivattomaan etenemiseen hyvällä tasaisella rytmillä.

    Eläkevakuutusammattilaiset kelaavat Jopollaan tämän nyt jo suurimman osan maailman sijoittajista muodostavan pääjoukon takana. Keulilla painaa kahdenlaisia pikamenijöitä. Suurin osa heistä on yhden tempun poneja, jotka voittivat lotossa arvaamalla oikein ja törkeällä riskillä all-In yhteen lappuun osui Wall Street Betsissä napakymppiin. Nämä putoavat kyydistä ja sähköpyöräilijät ohittavat heidät ennemmin tai myöhemmin, koska tuuria on kahdenlaista eikä sen varaan jättäytyminen kestä loputtomiin. Kärjessä on myös muutama todellinen kultasormi, joka vetää 8 kg hiilareillaan kelissä kuin kelissä, nousussa, laskussa ja tasaisella koko ajan muilta karkuun kuin aivan eri kisassa muihin nähden. Näitä kavereita on erittäin harvassa. Minä en pääse lähellekään heitä ja tiedän sen, joten en edes yritä mitään mahdottomia, vaan vedän tasaisella vedolla sähköpyöräjoukon edellä tarkasti omalle vartalolleni mitoitetulla hyvälaatuisella maantiepyörälläni, jolla luotan pysyväni kestävällä tavalla sähköpyöräilijöiden edellä. Tiedän tämän siitä, että vuodesta toiseen rullaava viimeisten 10 vuoden seurantani pysyy jatkuvasti vertailuindeksinsä edellä. Ei paljon, mutta sen verran etteivät sähköpyörät tavoita. Siinä on minun kengännumeroni tässä keskustelussa.

      1
  • Me olemmekin miljonäärejä kun ei kumpikaan ole poltettu eikä ryypätty.

      
  • muokattu 24.08.2021 23:05

    @740 GLE kirjoitti:

    keksit omiasi ja syytät minua siitä.

    En syytä sinua mistään, varsinkaan omien kirjoituksieni tekstistä. Eikö se olisi vähän ristiriitaistakin. En yritä "keksiä" mitään, mutta ajatus voi syntyä tavastasi kirjoittaa, mutta syytöhän minä siihen olen mitä sinä ilmaiset.

    Ihmettelen edelleen, kuinka monta kertaa sinulle pitää sanoa, että tuosta ei ole kyse ennen kuin sen ymmärrät?

    Katsotaan.

    Sen näkee silmänreijilläkin, ettet ymmärrä puheena olevasta asiasta mitään

    Tarvitseetko minun ymmärtää aiheesta mitään? Sinähän olet lähtenyt täällä opettamaan, joten tiedonmurusia voi jopa tarttua, eikö se olisi hienoa. Ja on eri asia yrittää ymmärtää aihetta kuin sinun tekstiäsi.

    ....kun puhutaan eläkevakuutusyhtiön osakepainon rajoituksista, sinä syytät minun dissaavan salkunhoitajaa

    No vähän vähättelevältä olet kyllä kuulostanut, täytyy myöntää.

    Käsitä jo viimein, että en syytä salkunhoitajia, vaan heille joustamattomat rajoitukset asettaneita, jotka estävät salkunhoitajia tienaamasta.

    En ole syyttänyt erikseen, tai juuri salkunhoitajia, jollei heitä lasketa eläkevakuutusyhtiöiden päättäjäksi myös. Syyttäminen on liioittelua, jos lähinnä hämmästelen, jos olet oikeassa heidän suhteensa. Jonkun ammattitaidon rajat ovat koetuksella niissä, joten sano sinä keitä nuo asettajat ovat sitten, joita kiertoilmaisuin moitit kuitenkin.

    Pikkuisen hämmentää, eikö salkunhoitaja saa sanoa ylöspäin, että "eikös kokeiltais jotakin muuta".

    Niiden tavoite on sinänsä hyvä, eli turvata pääoma, mutta ne rajoitukset eivät ota huomioon jo vuosikymmenen jatkuneen nollakorkotilanteen mahdollisuutta eivätkä ne mittaa riskiä oikein pitkäaikaisessa sijoittamisessa, jossa arvon vaihtelu ei ole riskin mitta.

    Ymmärtävätkö eläkevakuutusyhtiössä tuollaisen emämokan?

    Siinä ei paljon ammattilaisuus auta, kun on Jopo alla pyöräkisassa ja harrastelijat vetävät hiilikuitufillarilla viittäkymppiä seuraavat pari sataa kilometriä.

    Jos sinä olisit salkunhoitaja eläkevakuutusyhtiössä, lähtisitkö lipettiin? Vai vaihtaisit "asettajat"? Vai mistä saataisiin taloon viisautta?

    Minä referoin asiaa tutkineiden professorien ja nobelistien tutkimustuloksia ja heidän kirjoittamiaan alalla tunnettuja teoksia. Sinun suuret saappaasi kävelivät tämän kaiken viisauden yli koko aiheesta mitään ymmärtämättä.

    Minä en ole töissä siis eläkevakuutusyhtiöissä. Sinä väität, välillisesti vähintään, ettei hommaa hoideta niissä kuten pitäisi. Voit viitata mihin tahansa tutkimukseen tai nobelisteihin ja professoreihin, ei sillä ole väliä, mutta minä ihmettelen miksei noin ilmiselvät opit pure noissa firmoissa, joissa istuu ammattilaisia.

    Kyse on siitä, että pankkien ja pankkiiriliikkeiden tarjoamien rahastojen tapaan myös eläkevakuutusyhtiöiden sijoituksilla on rajansa, joissa ne joutuvat toimimaan. Ongelma ovat taitamattomasti asetetut rajat eikä niiden rajojen sisällä toimimaan pakotettu salkunhoitaja.

    Kyllä minä nyt tuon verran olen ymmärtänyt. Mutta voi salkuhoitajareppanoita kun eivät saa kurssinmuutoksia sitten edes ehdotettua johtoportaaseen. Ehkä he eivät ole sitten ihan niin ammattitaitoisia hekään.

    kyllä ne siellä eläkevakuutusyhtiössä tietävät saman kuin minäkin. Niillä ei vaan ole lupaa noudattaa jo ennestään tietämäänsä strategiaa. Samojen tutkijoiden teoksia he ovat lukeneet kuin minäkin.

    Sinä ihmettelet eniten sitä, etten minä tiedä aiheesta yhtään mitään, saati ymmärrä vaikka väännät lankaa. En ole sijoitusammattilainen, tai guruharrastaja, mutta mitä taitoja tarvitaan ihmettelemään, miksei "tässä ei voi hävitä" -peli ei heille kelpaa. Kuka pösilö siellä pitää vaihtaa, jos ei 200 vuoden historiastakaan opi? Viis minun ymmärryksestäni!

    Minä lupasin vain kahden tunnin koulutuksen, jolla voittaa eläkevakuutusyhtiöiden rajoitetut tuotot kestävästi pitkällä ajalla. Ja sehän on tietenkin ihan totta, koska siihen ei tarvita gurua. Aivot narikkaan ja kuukausierät S&P500, Dow Jones tai MSCI World indeksiin riittää... Ja sillä voittaa eläkevakuutusyhtiöt törkeällä marginaalilla.

    Joo-o, amatööriguru pesee ammattilaiset ja meidän eläkerahastot hassaantuu (Quuta lainaten) kiinteistöihin ja sen sellaiseen. Ja sinä vain viittaat proffiin ja nobelisteihin, mutta satut siinä sivussa vähän opettamaan täällä meitäkin.

    Minä en ole guru, jota yrität toitottaa kovaan ääneen, mutta et sinä eläkevakuutusyhtiöiden ammattilaisia ihmettele samalla tavalla, hassua. Pääseekö urallaan siellä pitkälle jos ilmoittautuisi jo tämän kirjoittelun perusteella voittajapelin avaajaksi? Johan tässä on saatu parisen tuntia viisauksiasi?

    Mitä kärsivällisemmästä rahasta on kyse, sitä suuremmalla osakepainolla pitääkin mennä, koska se maksimoi tuoton. Siksi pidän aika himmeänä ajatusta, että PITKÄLLÄ AJALLA ja ennustettavaksi eläkkeisiin varattuja varoja kohdellaan kuin puolen vuoden kuluttua ostettavan auton hintaa?

    Eikö sitä sitten näe silmänreijistä? Mitä tahoa sinä syytät eläkevakuutusyhtiöissä, mitä ne tekevät? Vai missä niitä sitten on? Evy:jen suhteen minusta alkaa tuntua siltä, että siellä ei ole myöskään kovin kummoisia salkunhoitajiakaan, kun sinun juttujasi lukee.

    Riippuu siitä, mitä tarkoitat varakkuudella. Jos miljoona riittää, niin siihen pääsee jo tupakkarahoilla. Kun vasta valmistunut nuoripari laittaa ensimmäisestä palkastaan lähtien kerran kuussa kummallekin päivittäisen tupakka-askin hinnan tunnettuihin osakeindekseihin, niin 40 vuodessa heidän eläkesalkkunsa odotusarvo on hieman toista miljoonaa.

    Sehän olisi loistavaa ja miksei mahdollista. Eli noin 200+200€ kuukaudessa ja pitäisi vain tietää mitkä on tunnettuja osakeindeksejä. Helppoa.

    Älä syytä minua, jos tuleekin....

    Miksi syyttäisin, jollet keksi omiasi, jonka mukaan vastustan osakesijoittamista. Minähän ihmettelen vakuutusosakeyhtiöitä, jotka eivät tartu helppoon nakkiin joita sin.... korjaan nobelistit sun mutta ehdottavat, vaikka tietävät siitä.

    Eläkevakuutusammattilaiset kelaavat Jopollaan tämän nyt jo suurimman osan maailman sijoittajista muodostavan pääjoukon takana.

    Edelleen kysymys kuuluu: miksi? Kuka seisoo "väärien asetuksien" jarrun päällä? Ja mikseivät salkunhoitajat tee mitään omasta puolestaan, mitä voisi olla tehtävissä. Voiko koko sakki olla jopoilijoita, vai onko heillä aivan toisenlainen käsitys asiasta? Aivan sama onko se pitkällä vai lyhyellä ajalla.

    Heitit poliitikot jo aiemmin.

      
  • Olisihan se kiva jos olisi jo nuorena säästänyt ja sijoittanut, mutta persaukisena ja kroonisesta rahapulasta kärsineenä (ja saavuttomana) se ei ole tuntunut kovinkaan läheiseltä ajatukselta.

      
  • @M880 kirjoitti:
    Olisihan se kiva jos olisi jo nuorena säästänyt ja sijoittanut, mutta persaukisena ja kroonisesta rahapulasta kärsineenä (ja saavuttomana) se ei ole tuntunut kovinkaan läheiseltä ajatukselta.

    Samoista telineistä on lähdetty.

      
  • muokattu 25.08.2021 09:51

    Minä olin nuorena ASP-säästäjä ja mielestäni olin silloin sijoittamassa hyvin. Enpä muista että olisi sitten elämisen lisäksi jäänyt "ylimääräistä" miljoona markkaa silmissä osakemaailmaan laitettavaksi.

    Siitä vaan tämän päivän "nuoret parit" mukaan sijoitusmaailmaan, jos kukkaron nyörit sallii. Omassa nuoruudessa ei voinut olettaa olevansa valmis sijoittajaguru, jolla olisi ollut 740GLE:n tietämys "aiheesta" lähes synnynnäisenä ja olisko proffat ja nobelistit käyneet mielessäkään. Jupit (uussana vielä) hoiti niitä hommia silloin. Ehkä nyt löytyy parin tunnin kursseja paremmin nuorille, mutta tarvitsee sekin jonkinlaista myyntityötä vieläkin.

      
  • @M880 kirjoitti:
    Olisihan se kiva jos olisi jo nuorena säästänyt ja sijoittanut, mutta persaukisena ja kroonisesta rahapulasta kärsineenä (ja saavuttomana) se ei ole tuntunut kovinkaan läheiseltä ajatukselta.

    Samoin. Jokainen nuori tietää eläkkeen palkkaa pienemmäksi, mutta eläkeikähän on kovin kaukana ja pakeneen kaiken aikaa elinlajan odotteen myötä. Niin minäkin asian silloin näin, vaikka en polttanutkaan. Ja unohdetaan ne lapsille säästetyt lapsilisät. Ei niistä ole apua, ellei sitä lasta opeteta laskemaan ihan itse.

    Elämässä on silti kaksi ohikiitävää tilannetta, jolloin rahaa on hetkellisesti riittävästi. Vasta ammattiinsa valmistuneen ja työllistyneen palkka voittaa opintotuen ja jos siitä osaa ottaa kiinni, pääsee hyvään lopputulokseen pienellä kuukausierällä. Jos havahtuu vasta asuntolainan viimeiseen maksuerään, eivät tupakkarahat enää riitä, vaan samaan lopputulokseen pääsemiseksi tarvitaankin jo talon kokoisen asuntolainan kk-eriä.

      1
  • muokattu 25.08.2021 10:04

    Elämä on elämistä varten, jos tuloista jää pankkitilille ylijäämä, niin jää, ja jos ei jää mitään, niin mitä väliä, pääasia että ollaan tasapinoisia ja tyytyväisiä hamaan tappiin saakka.
    On tuossa nähty monta ukkoa hiki otsalla osakesalkkunsa kanssa

      
  • muokattu 25.08.2021 10:42

    @Kumppani kirjoitti:
    Minä en ole töissä siis eläkevakuutusyhtiöissä. Sinä väität, välillisesti vähintään, ettei hommaa hoideta niissä kuten pitäisi. Voit viitata mihin tahansa tutkimukseen tai nobelisteihin ja professoreihin, ei sillä ole väliä, mutta minä ihmettelen miksei noin ilmiselvät opit pure noissa firmoissa, joissa istuu ammattilaisia.

    Juuri samaa asiaa ihmettelen minäkin. Nyt viittaan siihen, mitä viime aikoina on tapahtunut. 10 year return isoissa osakeindekseissä keskimäärin 9.2 ja mainitsemani S&P500 peräti 13.6%. Tätä vauhtia kelaa sähköpyöräosasto rennosti vihellellen ja ilman rankkoja ponnisteluja tuottonsa eteen:

    https://www.businessinsider.com/personal-finance/average-stock-market-return

    Suomessa vastaava osingot mukaan laskevan yleisindeksin OMXHGI tuotto samalla ajalla olisi ollut tammikuusta 2011 (13.563 indeksipistettä) joulukuuhun 2020 (29370 pisteeseen) noin 8% vuosittain.

    Sekä Business Insiderin että OMXHGI:n tuoton saat sinäkin kahden tunnin kurssilla hyvin pienellä promilleluokan tracking errorilla, koska ne ovat kohdemarkkinansa indeksituottoja. Eikö sinustakin olisi kohtuullista odottaa täysipäiväisten ammattilaisten päihittävän nämä markkinindeksiin sidotut tuotot omilla loistavilla valinnoillaan helposti?

    Todellisuudessa TEVAn mukaan eläkevakuuttajien vuositutotot poikkeuksellisen kovalla viime vuosikymmenellä olivat silti hieman reilun 5% haarukassa:

    https://www.tela.fi/sijoituslajikohtaiset_pitkan_aikavalin_tuotot

    Syy, jota et ole halunnut ymmärtää näkyy edellisestä dokumentista. Toinen taulukko kertoo korkosijoitusten tuotosta, ja kuten näet, se on lähes nollassa ja joidenkin korkosijoitusten osalta jopa miinuksella. Sinä ja minä tiesimme jo vuosia sitten tätä taulukkoa lukemattakin, että näin korkosijoittajalle pitikin käydä viime vuosikymmenellä ja siksi meillä kummallakaan ei ole ollut merkittäviä korkosijoituksia.

    Mutta eläkevakuuttajilla oli, ja ne korkosijoitukset ovat olleet niin massivisia, että nollatulosta tehneet korkosijoitukset ovat liudentaneet koko salkun tuoton selvästi alle osakemarkkinan tuoton, jonka olisi saanut helposti. Tätä on vaikea perustella tietäen osakkeiden olevan pitkällä ajalla parhaiten tuottava sijoitus (Prof. Jeremy Siegel ja Burton Malkiel) ja tietäen eläkevakuuttamisen tähtäävän ihmisiän mittaiselle aikajänteelle, jossa lyhyen ajan heilunta palaa aina lopulta vakiintuneeseen tuottoputkeensa.

    En tiedä kenen syy tämä on, mutta sen tiedän, että se EI OLE eläkevakuuttajien osakesalkkuja manageeranneiden salkuhoitajien syytä. He vetivät ihan komeasti, kuten kolmannesta palkkikaaviosta näetkin. Salkunhoitajien vertailuindeksiä emme tiedä, koska emme tiedä millä markkinalla he toimivat. Siksi emme voi antaa hyvää arvosanaa Helsingin tuoton ylittämisestä emmekä mottia USA tuoton alittamisesta. Mutta palkeista näkee, että lukemat ovat osakesijoittajille aivan oikeassa haarukassa. Tämä salkunhoitajien saavuttama hyvä tuotto vain laimennetaan makuuttamalla rahoja jopa tappiollisissa korkopapereissa, joilla ei ole saanut tuotta enää vuosiin, kuten kaikki lukutaitoiset jo tiesivätkin. Oletan tämän pöljyyden takana olevan väärin laskettu riskien hallinta? Olipa syy mikä tahansa, sen vuoksi eläkerahastot ovat menettäneet viime vuosina lähes 10 miljardia vuosittain.

    Joo-o, amatööriguru pesee ammattilaiset ja meidän eläkerahastot hassaantuu (Quuta lainaten) kiinteistöihin ja sen sellaiseen. Ja sinä vain viittaat proffiin ja nobelisteihin, mutta satut siinä sivussa vähän opettamaan täällä meitäkin.

    Säästä gurun viitta jollekin sen ansaitsevalle. Kuten itsekin yllä näet, eläkevakuuttajien voittamiseen ei mitään gurua tarvita. Siihen riittää nelilaskinta käyttävä amatöörikin.

    Itse asiassa siihen riittää jopa Burton Malkielin mainiossa kirjassaan Random walk down Wall Street mallintama seinällä olevaan pörssilistaan tikkaa heittävä apinakin. Tämän keskustelun nojalla en luota Kumppanin mahdollisuuksiin voittaa tikkaa heittävä apina, mutta olen valmis lyömään vedon että kahden tunnin kurssin myös Kumppani vetää tasoihin tikkaa heittävän apinan kanssa.

    Sillä tuloksella päihittää pitkällä ajalla jo yli 80% ammattilaisista salkunhoitajista myös eläkevakuutusyhtiöiden ulkopuolella.

      1
  • @Kumppani kirjoitti:
    Minä olin nuorena ASP-säästäjä ja mielestäni olin silloin sijoittamassa hyvin. Enpä muista että olisi sitten elämisen lisäksi jäänyt "ylimääräistä" miljoona markkaa silmissä osakemaailmaan laitettavaksi.

    Minäkin olin ASP-säästäjä 1980-luvulla, jonka lopussa ostin juuri ennen kriisin alkua ensiasuntoni ASP-lainalla. Oli kevyttä maksella valtion takaamaa halpakorkoista lainaa ja samalla säästellä 2-numeroisella prosentilla tuottaneelle ylikorkotilille, jotka olivat silloin varsin kannattavia.

    Siitä vaan tämän päivän "nuoret parit" mukaan sijoitusmaailmaan, jos kukkaron nyörit sallii.

    Ja etenkin, jos eivät salli, koska tällä tavoin sinne kukkaroon tulee lisätuloa. Minä muuten ostin nykyisen taloni niillä säästöillä lainaa kysymättä 20 vuotta sen jälkeen kun olin lähtenyt opintolainan verran miinukselta.

    Omassa nuoruudessa ei voinut olettaa olevansa valmis sijoittajaguru

    Ei sillä ollut silloin väliäkään, koska Sovjet Finland oli suljettu talous eikä ulkomaille saanut sijoittaa. Kotimaisiin arvopapereihin ei voinut palkasta sijoittaa kustannustehokkaasti eikä pienikuluisia hyvin hajautettuja rahastoja ollut olemassakaan.

    Nyt on, joten pelikenttä tämän päivän nuorille on ollut suunnilleen vuosituhannen vaihteesta lähtien aivan erilainen kuin meille. Onneksi se näkyy myös heidän sijoitusharrastuksestaan, joka on kasvanut viime vuosina merkittävästi. Tänään jo 17% kaikista.

    lähes synnynnäisenä ja olisko proffat ja nobelistit käyneet mielessäkään

    Ei käynyt minullakaan. Vasta aikuisena olen opiskellut laiskanläksynä heidän tutkimustuloksiaan, jotka muuttivat maailman.

    Ellet jaksa lukea Jeremy Siegelin Stocks for the long run nähdäksesi perusteluja sille miksi tämä toimii ja sitten Burton Malkielin Random walk down Wall Street, joka kertoo miten se toimii, niin lue edes suomeksi näitä paljon kompaktimpi Marko Erolan Paras Sijoitus, joka kertoo miten teet saman suomen kielellä kotonasi. Sen jälkeen toimi Erolan ohjeiden mukaan ja lopeta opiskelu siihen.

    Minulle tämä riittää nyt tästä aiheesta.

      
  • Eipä sitä guruksi tarvitse nykyään ryhtyäkään. Indeksirahastoon sen verran minkä pystyy, ja siinä se.

      1
  • muokattu 25.08.2021 14:22

    Samaa mieltä ja sellaista harrastan itsekin.

    Ja 740GLE : kiitos kirjavinkeistä

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit