Sähköautolla ajettiin 4500 km vain 2 h 27 min latausajalla – 3x edellistä ennätystä ja 5x Teslaa par

13 kommenttia

Sähköautolla Amerikan halki – 4500 kilometrin reissulla lataamiseen kului aikaa vain 2,5 tuntia

Porsche pääsi Taycanillaan Guinnessin ennätystenkirjaan.

Porsche Taycan on taittanut 2384,5 mailin eli noin 4562 kilometrin matkan ennätyslyhyellä latausajalla. Täyssähköistä sporttiautoa ladattiin matkalla Los Angelesista New Yorkiin kaiken kaikkiaan vain 2 tuntia, 26 minuuttia ja 48 sekuntia.

Aiempi ennätys oli Kia EV6:n nimissä. Korealaista ladattiin USA:n rannikolta rannikolle yltäneellä reissulla vähän päälle seitsemän tuntia. Teslan lataamiseen on aiemmin kulunut samalla matkalla aikaa 13 tuntia.

Taycanin ennätysajan on vahvistanut Guinnessin ennätystenkirjan organisaatio.

Autoa ajanut Wayne Gerdes kertoo Green Car Reportsille, että Taycan ei ole erityisen energiatehokas eli vähän sähköä kuluttava auto. Sen sijaan sen 800 voltin sähköjärjestelmä mahdollistaa supernopean lataamisen.

Gerdesin mukaan esimerkiksi 350 kilowatin latausteholla Porschen ajoakku täyttyi kuudesta prosentista 82 prosenttiin vain 22 minuutissa.

Ennätysauto on vuosimallin 2021 Taycan, jonka akuston kapasiteetti on 93,4 kilowattituntia. WLTP:n mukainen toimintamatka kyseisellä akulla varustetulla Porschella on reilut 480 kilometriä, ja Yhdysvaltain tiukemman EPA-testin mukaan 362 kilometriä. Gerdes tosin kertoo päässeensä ilmoitettuja kilometrejä reilusti pidemmälle.

Hän suunnitteli reittinsä PlugSharella ja Electrify America -sovelluksella. Yli 4500 kilometrin matkalla rahaa sähköön kului vain 76,82 dollaria eli noin 68 euroa.

Itse reissuun vierähti viisi päivää muun muassa matkan dokumentoinnin takia. Gerdesin mukaan hän ei varsinaisesti pyrkinyt säästämään sähköä, vaan ajoi ainakin jotkin matkan osuudet reipasta vauhtia. Hän kertoo ajaneensa esimerkiksi 1430 mailin (2301 km) matkan 21 tunnissa ja viidessä minuutissa, jolloin keskinopeus olisi ollut 68 mailia tunnissa (109,4 km/h) latauspysähdykset mukaan lukien.

Wayne Gerdesin nimissä on myös aiempia sähköautojen säästöajoon ja toimintamatkaan liittyviä ennätyksiä.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/01fb7533-d91d-4834-8d39-dd2ec68d26a3?ref=ampparit:712e

  
  • Koko matkan keskinopeus olisi kiinnostavaa tietää, mutta siitä en ainakaan pinnallisella lukemisella saanut selvää?

    Näin pitkät vedot pitäisi ajaa useamman kuskin voimin ettei homma mene hölmöilyksi liialla valvomisella. Sitä ei tässä tapahtunutkaan ja Rautaperseilijälle dokumentoinnin vaikutus on tuttu. Aina jää mielikuva siitä, kuinka paljon helpompaa olisi vain ajaa eikä kerätä kuitteja ja tilastoja tai seurata etenemistä jatkuvasti jonkun säännön perusteella. Olisin itse möhlännyt yhden Rautaperseajon Pannarin ison polttoainetankin turvin, ellei kaveri olisi muistuttanut, että sääntöjen mukaan ei saa vetää 600 km stinttiä ilman kuittia. Piti siis kuitin saadakseen ostaa välillä pari litraa polttoainetta, joita ei tarvinnut vielä moneen tuntiin.

      
  • Coast to coast ennätykset on laitettu pandemian aikana muutekin uusiksi 25h 39min, 4700km Manhattan, New York Redondo Beach, California. Autona Audi S6 vm06. Ajettu kuulemma turvallisesti ylittämättä 175mph nopeutta, mitä se sitten tarkoittaakin. Diesel Passatilla sama väli 28h 30min. Ja yhdellä kuljettajalla 25h 50min yhden pysähdyksen taktiikalla.

      
  • Millähän riskillä ja luvilla yleisellä tiellä ajetaan reilusti ylinopeutta ja julkaistaan dokumentointi virallisesti? Saksassa ennätysnopeutta ajaneelle veikkaillaan jopa 2 vuoden häkkiä vaikka ei edes ylittänyt nopeusrajoitusta koska sellaista ei ollut. Jenkeissä ei minun tietääkseni ole vapaita nopeuksia missään.

      2
  • Oliskohan jenkeissä jotkut omat säännöt tällaisille liikennerikkomuksille kuten ylinopeus tai carpool lanella yksin ajaminen - vaikka se pool lanella ajaminen kyllä alkaa olla jo melkoinen rikos nykyään. Tällä tarkoitan sitä, että jos ei jää verekseltään kiinni niin ei voida tuomita jälkikäteen jos ei ole aiheuttanut onnettomuutta (toki kameravalvonnasta sakot lähtee jos ei himmaa kameran kohdalla). Aika paljon noita cannonball tyylisiä coast-2-coast ajoja siellä vuosittain järjestetään. Toki sakkosummat on osavaltiokohtaisia, mutta yleensä +25mph ylityksestä se on 100$-300$ + häkkiä 10-90 päivää, eli aika isolla riskillä mennään :smiley:

      
  • https://www.energy.gov/eere/vehicles/fact-929-june-13-2016-heavy-truck-speed-limits-are-inconsistent

    Texasissa saa rekoilla ajaa 85 mph, eli 137 km/h. Ei kaikkialla nopeusrajoitukset ole yhtä tiukkoja kuin Suomessa.

    Vaaratilanteiden aiheuttaminen onkin sitten asia erikseen, vaikka sellaisten tunnistaminen ei perustu tilanteesta riippumattomiin helppoihin numerolukuihin.

      
  • muokattu 04.02.2022 14:12

    @Lukija456 kirjoitti:
    Millähän riskillä ja luvilla yleisellä tiellä ajetaan reilusti ylinopeutta ja julkaistaan dokumentointi virallisesti?

    Viralliset nopeusennätykset sertifioi kansainvälinen autourheilun kattojärjestö FIA

    https://www.fia.com/fia-world-land-speed-records

    Minua epäilyttää enemmän nuo ylipitkät vedot, vaikka vuorokauden Rautaperseet vielä pystyykin terve ja hyvin motivoitunut kuljettaja ajamaan vielä suhteellisen hallitusti, koska aikaa on reilusti ja lepäämäänkin ehtii kun vain osaa tunnistaa tilanteen jossa tarvitsee lepoa tai ravintoa.

      
  • @Tiko kirjoitti:
    Coast to coast ennätykset on laitettu pandemian aikana muutekin uusiksi 25h 39min, 4700km Manhattan, New York Redondo Beach, California.

    (clip)

    Diesel Passatilla sama väli 28h 30min. Ja yhdellä kuljettajalla 25h 50min yhden pysähdyksen taktiikalla.

    Nämä numerot eivät täsmää, koska 4700 km 26 tuntiin vaatisi 180 km/h keskinopeuden eikä Passat kulje sillä nopeudella tuota väliä yhdellä välitankkauksella.

    Jos tuo Passat on ajettu rannikolta rannikolle taloudellisuusajoa yhdellä välitankkauksella, jo se on loistava suoritus ajasta piittaamatta. Mutta jäätävän kova aika ja olematon kulutus yhdessä eivät onnistu FIAn nopeusennätysmittausten Cat B vakioautolla vaikka kuljettaja ei nopeusrajoituksista piittaisikaan.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:
    Coast to coast ennätykset on laitettu pandemian aikana muutekin uusiksi 25h 39min, 4700km Manhattan, New York Redondo Beach, California.

    (clip)

    Diesel Passatilla sama väli 28h 30min. Ja yhdellä kuljettajalla 25h 50min yhden pysähdyksen taktiikalla.

    Nämä numerot eivät täsmää, koska 4700 km 26 tuntiin vaatisi 180 km/h keskinopeuden eikä Passat kulje sillä nopeudella tuota väliä yhdellä välitankkauksella.

    Jos tuo Passat on ajettu rannikolta rannikolle taloudellisuusajoa yhdellä välitankkauksella, jo se on loistava suoritus ajasta piittaamatta. Mutta jäätävän kova aika ja olematon kulutus yhdessä eivät onnistu FIAn nopeusennätysmittausten Cat B vakioautolla vaikka kuljettaja ei nopeusrajoituksista piittaisikaan.

    180km/h keskinopeus on hyvin haastava vaikka Saksan baanalla aamuyöstä jos ajetaan satoja kilometrejä - tästä on keskusteltu erään suomalaisen kanssa, joka asui Saksassa ja jonka auto kyllä kulki reipasta 220km/h.
    4700km pätkä on sitten ihan oma juttunsa. Joku pieni tauko on pakko pitää, ei kuski syömättä ja ilman teknistä taukoa pysty 26h paahtamaan. Millaiset olosuhteet jenkeissä näissä kokeissa oikein on, miten testiauto voi ajaa muun liikenteen seassa ylipäätään kahtasataa jos muut ajaa rajoitusten mukaan?

      
  • @Lukija456 kirjoitti:
    180km/h keskinopeus on hyvin haastava vaikka Saksan baanalla aamuyöstä jos ajetaan satoja kilometrejä - tästä on keskusteltu erään suomalaisen kanssa, joka asui Saksassa ja jonka auto kyllä kulki reipasta 220km/h.
    4700km pätkä on sitten ihan oma juttunsa. Joku pieni tauko on pakko pitää, ei kuski syömättä ja ilman teknistä taukoa pysty 26h paahtamaan. Millaiset olosuhteet jenkeissä näissä kokeissa oikein on, miten testiauto voi ajaa muun liikenteen seassa ylipäätään kahtasataa jos muut ajaa rajoitusten mukaan?

    Siksi tätä kyselenkin, koska en usko tuohon 4700 km vetoon reilussa vuorokaudessa. yhdellä välitankkauksella.

    Oletan kyseessä olevan kaksi aivan eri aikataulua, joiden todellinen ero on vähintään vuorokauden luokkaa? Nopea veto on kanuunankuulailua kulutuksesta ja paljon muustakaan piittaamatta. Mantereen ylitys yhdellä välitankkauksella on Cat B autolla tarkkaa taloudellisuusajoa, jolla tuohon matkaan kuluu useammallakin kuskilla pari vuorokautta vaikka auto liikkuisi kutakuinkin koko ajan. Jos tuo on todella ajettu vakioautolla, niin hattu päästä ja onnittelut. Minulla loppuu matkanteko ensimmäisen välitankkauksen jälkeen jo vähän 4000 km jälkeen. En lähde yrittämään 4700 km edes vedonlyönnin perusteella, koska otan vain vedot jotka arvioin voittavani.

      
  • muokattu 04.02.2022 17:41

    @740 GLE kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:
    Coast to coast ennätykset on laitettu pandemian aikana muutekin uusiksi 25h 39min, 4700km Manhattan, New York Redondo Beach, California.

    (clip)

    Diesel Passatilla sama väli 28h 30min. Ja yhdellä kuljettajalla 25h 50min yhden pysähdyksen taktiikalla.

    Nämä numerot eivät täsmää, koska 4700 km 26 tuntiin vaatisi 180 km/h keskinopeuden eikä Passat kulje sillä nopeudella tuota väliä yhdellä välitankkauksella.

    Jos tuo Passat on ajettu rannikolta rannikolle taloudellisuusajoa yhdellä välitankkauksella, jo se on loistava suoritus ajasta piittaamatta. Mutta jäätävän kova aika ja olematon kulutus yhdessä eivät onnistu FIAn nopeusennätysmittausten Cat B vakioautolla vaikka kuljettaja ei nopeusrajoituksista piittaisikaan.

    Sorry, epäselvästi kirjoitettu, siis diesel Passatilla ajettu tuo 28h 30min.

    Tuo yhdellä kuljettajalla ajettu aika on Mustangilla, jolloin tankilla on käyty kertaaleen. Tottakai nämä heput ovat rakenneleet autoon isommat tankit, jotta tuo on mahdollista.

      
  • muokattu 04.02.2022 18:29

    @Lukija456 kirjoitti:

    180km/h keskinopeus on hyvin haastava vaikka Saksan baanalla aamuyöstä jos ajetaan satoja kilometrejä - tästä on keskusteltu erään suomalaisen kanssa, joka asui Saksassa ja jonka auto kyllä kulki reipasta 220km/h.
    4700km pätkä on sitten ihan oma juttunsa. Joku pieni tauko on pakko pitää, ei kuski syömättä ja ilman teknistä taukoa pysty 26h paahtamaan. Millaiset olosuhteet jenkeissä näissä kokeissa oikein on, miten testiauto voi ajaa muun liikenteen seassa ylipäätään kahtasataa jos muut ajaa rajoitusten mukaan?

    Joo en lähtisi kokeillemaan, vaikka toki keskilännessä tiet on erittäin tyhjiä, ja pandemian aikana varmaankin vielä tyhjempiä. Tiet on leiveitä ja suoria, nopeusrajoitus yleensä noilla autioilla seuduilla on 80-85mph, jonka päälle voi ajaa sen 10mph ilman että serffi puuttuu asiaa eli 150-160km/h on ok nopeus.

    Mutta koska aika sisältää kaikki tauot, kaupunkiajot jne, niin noilla autioilla pätkillä vauhtia on huomasti enemmän. Tuo solona ajettu aika on muuten tehty vakio vuokra-Mustangilla, johon on värkätty 500l polttoaine tankki (eli kuski istuu polttoainetankkien ympäröimänä, turvallisen tuntuista :smile: ). Mussen huippunopeus on niinkin vaatimaton kuin 250km/h. Epäilemättä lappulattiassa on myös sitten ajettu tunti tolkulla.

      
  • @Tiko kirjoitti:

    @Lukija456 kirjoitti:

    180km/h keskinopeus on hyvin haastava vaikka Saksan baanalla aamuyöstä jos ajetaan satoja kilometrejä - tästä on keskusteltu erään suomalaisen kanssa, joka asui Saksassa ja jonka auto kyllä kulki reipasta 220km/h.
    4700km pätkä on sitten ihan oma juttunsa. Joku pieni tauko on pakko pitää, ei kuski syömättä ja ilman teknistä taukoa pysty 26h paahtamaan. Millaiset olosuhteet jenkeissä näissä kokeissa oikein on, miten testiauto voi ajaa muun liikenteen seassa ylipäätään kahtasataa jos muut ajaa rajoitusten mukaan?

    Joo en lähtisi kokeillemaan, vaikka toki keskilännessä tiet on erittäin tyhjiä, ja pandemian aikana varmaankin vielä tyhjempiä. Tiet on leiveitä ja suoria, nopeusrajoitus yleensä noilla autioilla seuduilla on 80-85mph, jonka päälle voi ajaa sen 10mph ilman että serffi puuttuu asiaa eli 150-160km/h on ok nopeus.

    Mutta koska aika sisältää kaikki tauot, kaupunkiajot jne, niin noilla autioilla pätkillä vauhtia on huomasti enemmän. Tuo solona ajettu aika on muuten tehty vakio vuokra-Mustangilla, johon on värkätty 500l polttoaine tankki (eli kuski istuu polttoainetankkien ympäröimänä, turvallisen tuntuista :smile: ). Mussen huippunopeus on niinkin vaatimaton kuin 250km/h. Epäilemättä lappulattiassa on myös sitten ajettu tunti tolkulla.

    Tokihan se tuollaisella erikoisrakenteisella autolla on mahdollista. Silti vakio-Taycanin ennätys on kunnioitettava.
    Tekihän 80-luvun alussa myös Mini Lundqvist Camarollaan kovan ajan Helsingistä Ouluun. Ja tiethän Suomessa olivat siihen aikaan aika toisenlaiset kuin nykyisin.

      
  • Minä jo mietinkin että miten 4700km vedetään yhdellä välitankkauksella edes nopeusrajoituksia noudattaen, mutta 500l tankki selittää asian. Eikös kulutuksen kasvun voi laskea karkeasti pelkästään ilmanvastuksen kasvun perusteella koska se näyttelee suurinta tekijää. Jos autonvalmistaja on välittänyt ajoneuvon siten että nopeuden ollessa 100kmh suurimmalla vaihteella se juo 5l/100km, niin nopeuden noustessa 200kmh, kulutus on nelinkertainen, eli 20l/100km, jolloin tankillisella pääsee puoleen matkaan. Toki pitää ottaa huomioon moottorin paras hyötysuhde jonka kierrosluku sijoittunee suurimmalla vaihteella johonkin noiden esittämieni nopeuksien välille, mutta karkeasti arvioiden jotain tuon suuntaista.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit