Hyviä asioita tänä vuonna sähköautoilijoille SSD:tä odotellessa

22 kommenttia

Lataus standardit voivat tulla käyttöön jo tämän vuoden lopulla, jolloin auton tunniste riittäisi maksusuoritukseen.
Routledge kertoo, että ISO 15118 -standardi mahdollistaa sähköajoneuvon automaattisen tunnistamisen ja valtuutuksen yhteensopivilla latausasemilla.
https://www.is.fi/autot/art-2000008567522.html

Lataukset ovat yhä tehokkaampia ja riittävät tulevaisuudessakin.
Maailman nopeimmassa sähköautolaturissa on jopa 1000 kW teho: 6 minuuttia, ja tyhjä akku on täynnä
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/e9768ac0-9f99-4d7d-a131-099ec90549fe?ref=ampparit:bf7e

Latausajat eivät kunnollisilla sähköautoilla ole enää ongelma.
Tämä sähköauto päihitti Teslan mennen tullen: 4500 km vain reilun 2,5 tunnin latausajalla
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/527df482-c664-4515-bf91-14c82210e9c8?ref=ampparit:5e74

Uusia sähköautoja tulee tulee koko ajan lisää nopeilla latausominaisuuksilla 800 voltin järjestelmiä ja Lucid Motors 924 voltin jännitteellä.
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/a6ae9b00-4be1-4864-81ca-173572efc154

Autot alkavat olla aina vaan energia piheimpiä. Mersu EQXX, Lucid Air, Lightyear One.

Mikähän tilanne onkaan vuoden päästä kun hyvillä pyyhkii jo nyt hyvin.

  
  • Liekö tämä "Maailman nopeimmassa sähköautolaturissa on jopa 1000 kW teho: 6 minuuttia, ja tyhjä akku on täynnä" firma jonkin sortin start-up jolla on unelma.
    Kyllähän tehoa voi olla tarjolla mutta kun akkuun energiaa ei voi akkua rikkomatta kovin helposti pakottaa ns. määräänsä enempää. Tilanne ei taida muuttua siitä mihinkään, että jos 350 kW laturissa akkuun menee 80 kW niin kun laturin suurentaa 1000 kW niin akkuun menee edelleen energiaa 80 kW teholla.

      
  • muokattu 07.02.2022 13:21

    @Topi27 kirjoitti:

    Latausstandardit voivat tulla käyttöön jo tämän vuoden lopulla, jolloin auton tunniste riittäisi maksusuoritukseen. ISO 15118 -standardi mahdollistaa sähköajoneuvon automaattisen tunnistamisen ja valtuutuksen yhteensopivilla latausasemilla

    Eli sähköautojen latausfirmat lähtevät kopioimaan perinnepolttoaineasemien toimintamalleja. Tosin vain ne, jotka tulevat olemaan yhteensopivia standardin kanssa. Ehkä ne loput tulee sitten perässä aikanaan.

      
  • Tuo kyseinen ISO 15118 -standardihan on se V2G (vehicle-2-grid), jonka yhtenä osa-alueena on myös tuo latausmaksuliikenteen (Plug'n'Charge) mahdollistaminen. Kovin moni sähköauto ei tuota vielä kylläkään "puhu", toki varmaan osaan ainakin on saatavilla se ohjelmistopäivityksellä.
    Mitenhän nämä roaming tapaukset hoidetaan, eli pitääkö siitä huolimatta rekisteröityä useamman latauspalveluatarjoavan yrityksen asiakkaaksi ja luovuttaa luottokorttitiedot (toivottavasti edes paypal käy) jotta latauksen saisi aina halvimman tariffin mukaisesti. Tuo standardihan ei ota kantaa tuohon, vaan pelkästään siihen, että maksutapahtumaa varten ei tarvita erillisiä tägejä tjsp. vaan identifiointi suoritetaan "auton perusteella" samalla kun tökkää latauskaapelin kiinni.

      2
  • muokattu 07.02.2022 20:27

    Latausnopeudella tai latausasemien määrällä ei ole autovalinnassani merkitystä. Uusi tai vähän käytetty tehdastakuulla E-sarjan farkun kuljetuskyvystä tinkimättä otetaan ilman muuta harkintaan.

    Omakin odotukseni on kyllä sen suuntainen, että alkuinnostuksen jälkeen ei pelkkä sähköinen voimalinja enää riitäkään, vaan kuluttajia alkaa kiinnostaa entistä enemmän se, kuluuko ajaessa 15 kW vai 25 kW sadalle.

      1
  • Minusta kulutus itseisarvona ei ole oleellinen asia vaan se, että kulutus on kohtuullinen auton hankintaperusteena olleisiin ominaisuuksiin nähden. Pienen auton pitää kuluttaa vähemmän kuin ison auton. 25kW sadalle on ihan hyvä arvo, kunhan ajoakku on vähintään 80kWh:n luokkaa. Silloin lataaminen ja matkan eteneminen on jo ihan ok tasapainossa. Tietenkin pienempi kulutus on parempi, mutta jos auto on joku taloudellisuusajoon optimaalinen ilman vetokoukkua oleva kevytkulkine, niin sen käyttöarvo on rajallinen.

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Latausnopeudella tai latausasemien määrällä ei ole autovalinnassani merkitystä. Uusi tai vähän käytetty tehdastakuulla E-sarjan farkun kuljetuskyvystä tinkimättä otetaan ilman muuta harkintaan.

    Omakin odotukseni on kyllä sen suuntainen, että alkuinnostuksen jälkeen ei pelkkä sähköinen voimalinja enää riitäkään, vaan kuluttajia alkaa kiinnostaa entistä enemmän se, kuluuko ajaessa 15 kW vai 25 kW sadalle.

    Sähköauton kulutus vaihtelee (ainakin siis minulla Teslassa) tosi isolla skaalalla. Kulutusmittari näyttää joskus yli 40kWh sadalle ja joskus 17kWh. Yli 40 menee pakkaskelissä lyhyillä matkoilla ja 17 tasaisessa nopeudessa maantiellä kesäkelillä. Olen ajatellut, että polttomoottorin huono hyötysuhde tekee sen, että niillä ei kulutusvaihtelut ole noin suuria. Että kun hyödyksi tuleva energia on vain pieni osa kokonaisenergiasta, niin sen osan vaihtelu ei näy niin voimakkaasti koko kulutuksessa. Taloudellisuusajo saattaa olla vaativampaa sähkökäytöllä, koska jo valmiiksi taloudellisesta voimalinjasta voi olla vaikeampaa saada ajotavalla vielä taloudellisempi. Toisin päin kyllä onnistuu kaikilta, eli kulutuksen saa helposti ylös pedaalin avulla.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @Topi27 kirjoitti:

    Latausstandardit voivat tulla käyttöön jo tämän vuoden lopulla, jolloin auton tunniste riittäisi maksusuoritukseen. ISO 15118 -standardi mahdollistaa sähköajoneuvon automaattisen tunnistamisen ja valtuutuksen yhteensopivilla latausasemilla

    Eli sähköautojen latausfirmat lähtevät kopioimaan perinnepolttoaineasemien toimintamalleja. Tosin vain ne, jotka tulevat olemaan yhteensopivia standardin kanssa. Ehkä ne loput tulee sitten perässä aikanaan.

    Eihän polttoainetta saa ostettua auton tunnisteen avulla, vai saako? Eikö polttoaine makseta yleensä muovikortilla automaatissa tai sisällä kassalla?

    Teslan lataaminenhan on ollut pitkään ylivoimaisen yksinkertaista vaikka se olisi maksullinenkin. Töpseli laturiin ja veloitus hoituu automaattisesti. Samaan kaiketi päästään sitten tuon em. standardin kanssa.

    Ei minusta kyllä tägien kanssa maksamisessakaan mitään ongelmaa ole.

      
  • Kauppalehti kehuu Mercedes-Benz EQB 300 4Maticin talvilataus nopeutta ja MercedesMe Charge -latausjärjestelmää. Mitään luottokorttien, maksusovellusten tai lataustägien operointia ei tarvita, joskin myös tämä toki halutessa onnistuu.

    Lisäksi lataaminen on totuttua edullisempaa, tosin tämä koskee kirjoitushetkellä vain Rechargea. Suomessa käytettävistä pikaista latausta tarjoavista vaihtoehdoista Mercedeksen portaaliin kuuluvat myös K-Lataus, Ionity ja Virta, mutta niiden hinnat ovat tällä hetkellä kalliimpia monimutkaisesta roaming-hinnoittelusta johtuen.

    MercedesMe Chargen kautta maksettuna se kustantaa vain 7,50 euroa, kun McDonald’sin latureissa roikkuminen yleensä maksaa 0,54€/min, eli 16,20 euroa puolelta tunnilta.

    EQB:n latauskäyrä hivelee silmiä. 112 kilowatin maksimiteho on yllättävä, mutta oleellisin data löytyy väliltä 0–20 minuuttia: Tällä välillä latausteho pysyy lähellä 100 kilowattia, joka on myös auton ilmoitettu maksimi. Pikalataaminen onnistuu siis nimensä veroisesti, myös talvella.

    Koko juttu

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/8eb88cdd-2de1-4b7c-8a7d-4ab9c06cef35?ref=ampparit:9717

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Sähköauton kulutus vaihtelee (ainakin siis minulla Teslassa) tosi isolla skaalalla. Kulutusmittari näyttää joskus yli 40kWh sadalle ja joskus 17kWh. Yli 40 menee pakkaskelissä lyhyillä matkoilla ja 17 tasaisessa nopeudessa maantiellä kesäkelillä. Olen ajatellut, että polttomoottorin huono hyötysuhde tekee sen, että niillä ei kulutusvaihtelut ole noin suuria.

    Ei, vaan päinvastoin. Talviajossa vastukset kasvavat väistämättä ja kun tarvittava lisäteho tehdään huonolla hyötysuhteella, silloin kulutus nousee enemmän. Hyvä hyötysuhde ei sinänsä tarkoita sitä, että tehopyynnön noustessa myös kulutus nousisi paljon. Pikemminkin huono hyötysuhde on se joka tuo raskaan kulutuspenaltin tehopyynnön kasvaessa.

    Periaatetta tosin käytännössä sotkevat sähköauton lämmitys ja polttiksen epälineaarinen hyötysuhde eri kuormitustilanteissa.

    Kyllä diesel osaa aivan helposti 3 - 4 kertaistaa talvikulutuksensa lyhyellä (5 - 10 km) matkalla pakkasessa kesällä normaalin pidemmän matkan kulutukseensa verrattuna. Rajujen kasvuprosenttien lähtökohdaksi ei siis tarvita polttiksellakaan mitään pisaralle pisimmällä ajoa.

      1
  • muokattu 08.02.2022 15:08

    @Topi27 kirjoitti:
    Kauppalehti kehuu Mercedes-Benz EQB 300 4Maticin talvilataus nopeutta ja MercedesMe Charge -latausjärjestelmää. Mitään luottokorttien, maksusovellusten tai lataustägien operointia ei tarvita, joskin myös tämä toki halutessa onnistuu.

    Tästä mainitsin jo aiemmin, eikä menetelmä ole käsittääkseni sama kuin Teslalla, jossa omaan kerhoon kuuluminen riittää? Eikös tuo MercedesMe palveluihin liitetty lataus toimi siten, että käyttäjä tarvitsee edelleen niiden kaikkien latauskerhojen jäsenyyden, mutta koska ne on liitetty MercedesMe palveluun, minkään pilettien ja polettien kanssa ei tarvitse puljata, koska auto on se tägi?

    Olen positiivisesti yllättynyt, jos onnistuivat tekemään lataussopimukset siten, että omistajalle riittää vain MercedesMe liittymä (joka on uusissa autoissa kätevä muistakin syistä) eikä erillisiä liittymiä muualle tarvitse avata? Eipä silti, ei sekään olisi kuin kertaluontoinen operaatio, jos käyttöliittymänä toimii MercedesMe. Jaksoitko jo selvittää, kummasta tässä on kyse?

    Minusta tässä on olennaista se, että applikaation sisältävän matkapuhelimen tai latauspoletin varastamalla ei voi ladata eikä huollattaa muita autoja kuin kyseiseen MercedesMe liittymään paritettuja. Väärinkäytöstä varten pitää siis joko varastaa koko auto tai ainakin sen identiteetti, joka voidaan varmistaa vahvalla autentikoinnilla. Tämä varmistus on siinä elementissä, jolla riittää prosessointivoimaa kunnolliseen turvaprotokollaan, eli autossa eikä missään tägissä.

    Ennen tuon MercedesMe liittymän avaamiseksi piti käytännössä hakea auktorisointi Veholta, mutta korjaamohenkilökunta ilmeisesti kyllästyi istumaan asiakkaiden autossa konffaamassa puhelinapplikaatioita, joten autot avustavat parittamisessa nykyisin. Käytännössä auton ja käyttäjän liitymää muodostettaessa pitää samassa autossa olla yhtä aikaa paikalla puhelin käyttäjän lukitukset avattuna, autossa ovet auki ja auton avain saatavilla että voi kytkeä autoon virran päälle. Sen jälkeen auto generoi WideScreenille vuosimallista riippuen joko QR-koodin puhelimella luettavaksi tai numeerisen auktorisointikoodin puhelimeen syötettäväksi. Minun autoni ja minun puhelimeni on siis kahden älylaitteen autentikoitu pari. Sen jälkeen minun liittymäni tunnistimena toi toimia periaatteessa kumpi tahansa, mutta vain minulle auktorisoituihin autoihin.

    Pelkän latauksen osalta kyse on vain pienestä riskistä, mutta kun siinä samassa MercedesMe liittymässä on mukana myös kuljettajan henkilökohtaiset auton profiilin asetukset, auton huollot ja ostetut softapalvelut, on käytännöllistä että ne kaikki ovat yhden liittymän takana. Tämä ei tietenkään millään tavoin voita Teslan palvelua, vaan pikemminkin osoittaa Teslan ymmärtäneen palveluarkkitehtuurin oikein. Kopiointi on aidointa ihailua.

    Pienellä pyöristyksellä alaspäin tuo EQB muuten täyttäisi kohtuullisella tarkkuudella E-farkun mitat. Myös päältä vilkaisten pelottava voimalinja näyttää varsin kiinnostavalta, koska natiivisti etuvetoisesta polttomoottoriautosta on sähköisenä versiona tehty pääosin takavetoinen, joka hyödyntää etumoottoria silloin kun takamoottorin teho tai pyörien pito ei riitä kuljettajan esittämän tehopyynnön toteuttamiseen.

    Hintaa on tosin tässäkin puolta enemmän kuin tehdastakuulla myytävällä E-farkulla, joten maltetaan...

      1
  • muokattu 08.02.2022 20:23

    @740 GLE kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    Kauppalehti kehuu Mercedes-Benz EQB 300 4Maticin talvilataus nopeutta ja MercedesMe Charge -latausjärjestelmää. Mitään luottokorttien, maksusovellusten tai lataustägien operointia ei tarvita, joskin myös tämä toki halutessa onnistuu.

    Tästä mainitsin jo aiemmin, eikä menetelmä ole käsittääkseni sama kuin Teslalla, jossa omaan kerhoon kuuluminen riittää? Eikös tuo MercedesMe palveluihin liitetty lataus toimi siten, että käyttäjä tarvitsee edelleen niiden kaikkien latauskerhojen jäsenyyden, mutta koska ne on liitetty MercedesMe palveluun, minkään pilettien ja polettien kanssa ei tarvitse puljata, koska auto on se tägi?

    Olen positiivisesti yllättynyt, jos onnistuivat tekemään lataussopimukset siten, että omistajalle riittää vain MercedesMe liittymä (joka on uusissa autoissa kätevä muistakin syistä) eikä erillisiä liittymiä muualle tarvitse avata? Eipä silti, ei sekään olisi kuin kertaluontoinen operaatio, jos käyttöliittymänä toimii MercedesMe. Jaksoitko jo selvittää, kummasta tässä on kyse?

    Minusta tässä on olennaista se, että applikaation sisältävän matkapuhelimen tai latauspoletin varastamalla ei voi ladata eikä huollattaa muita autoja kuin kyseiseen MercedesMe liittymään paritettuja. Väärinkäytöstä varten pitää siis joko varastaa koko auto tai ainakin sen identiteetti, joka voidaan varmistaa vahvalla autentikoinnilla. Tämä varmistus on siinä elementissä, jolla riittää prosessointivoimaa kunnolliseen turvaprotokollaan, eli autossa eikä missään tägissä.

    Ennen tuon MercedesMe liittymän avaamiseksi piti käytännössä hakea auktorisointi Veholta, mutta korjaamohenkilökunta ilmeisesti kyllästyi istumaan asiakkaiden autossa konffaamassa puhelinapplikaatioita, joten autot avustavat parittamisessa nykyisin. Käytännössä auton ja käyttäjän liitymää muodostettaessa pitää samassa autossa olla yhtä aikaa paikalla puhelin käyttäjän lukitukset avattuna, autossa ovet auki ja auton avain saatavilla että voi kytkeä autoon virran päälle. Sen jälkeen auto generoi WideScreenille vuosimallista riippuen joko QR-koodin puhelimella luettavaksi tai numeerisen auktorisointikoodin puhelimeen syötettäväksi. Minun autoni ja minun puhelimeni on siis kahden älylaitteen autentikoitu pari. Sen jälkeen minun liittymäni tunnistimena toi toimia periaatteessa kumpi tahansa, mutta vain minulle auktorisoituihin autoihin.

    Pelkän latauksen osalta kyse on vain pienestä riskistä, mutta kun siinä samassa MercedesMe liittymässä on mukana myös kuljettajan henkilökohtaiset auton profiilin asetukset, auton huollot ja ostetut softapalvelut, on käytännöllistä että ne kaikki ovat yhden liittymän takana. Tämä ei tietenkään millään tavoin voita Teslan palvelua, vaan pikemminkin osoittaa Teslan ymmärtäneen palveluarkkitehtuurin oikein. Kopiointi on aidointa ihailua.

    Pienellä pyöristyksellä alaspäin tuo EQB muuten täyttäisi kohtuullisella tarkkuudella E-farkun mitat. Myös päältä vilkaisten pelottava voimalinja näyttää varsin kiinnostavalta, koska natiivisti etuvetoisesta polttomoottoriautosta on sähköisenä versiona tehty pääosin takavetoinen, joka hyödyntää etumoottoria silloin kun takamoottorin teho tai pyörien pito ei riitä kuljettajan esittämän tehopyynnön toteuttamiseen.

    Hintaa on tosin tässäkin puolta enemmän kuin tehdastakuulla myytävällä E-farkulla, joten maltetaan...

    Pakko tunnustaa, ettei kiinnostanut niin paljon, mutta olen ymmärtänyt kaiken tulevan valmiina MersunMe palvelun myötä uudessa autossa vakiona ja Mersu on neuvotellut nuo palvelut valmiiksi, eikä siinä mitään puhelimia tarvita maksamiseen vaan auton oma 5G yhteys tai käytännössä täällä saaristossa 4G toimi tänään lautalla kun katselimme kuskin kanssa EQ lataus Eemelin MersedesMe valikkoa.
    Tämän vuoden lopulla ilmeisesti toimii kaikissa sähköautoissa ainakin BMW, Audi, Volkkari, oliko Hundai ja Ford kimpassa Ionityn latausasema sopimuksessa. Autoissahan tuo standardi V2G myötä on jo olemassa. Hassuahan tässä on Teslan osalta, jossa ei V2G ja muita vastaavia palveluita ole, että teslojen ladatessa muualla kuin Teslan latureilla he tulevat tarvitsemaan tagit tai muun sovelluksen. Kaipa Musk antaa periksi ja liittyy näihin standardeihin lähitulevaisuudessa.

    Ps. oli muuten EQ lataus Eemelin keskikulutus 60 km kahvimatkalla 17,1 kWh/100 km. Lämpötila matkan aikana 0.5 - 1.5 astetta.

      
  • Mersedes Me palvelusta mersun sivuilta.

    Kertaluonteinen rekisteröinti. Lataa kaikkialla. Mercedes me Chargen avulla.
    Mercedes me Charge* mahdollistaa pääsyn useisille julkisille latausasemille ympäri Eurooppaa, jotka sijaitsevat esim. kaupungissa, ostoskeskuksissa, hotelleissa tai huoltoasemilla. Älypuhelimen sovellus näyttää tarkan sijainnin, sen hetkisen saatavuuden ja hinnan valitulla latausasemalla. Tiedot näytetään myös ajoneuvon navigointijärjestelmässä reitin laskemista varten. Latauspisteessä todennus tapahtuu medianäytössä, älypuhelinsovelluksella tai RFID-kortilla. Mercedes me Charge hoitaa loput täysin automaattisesti. Yksi rekisteröinti, yksi laskutus maa-aluetta kohden. Mercedes me Charge -sovellus kattaa Euroopassa laajan verkoston julkisia latausasemia sekä kaikki IONITY-latausasemat.

    • Mercedes me Charge -palvelun, mukaanlukien IONITY, käyttäminen edellyttää Mercedes me -portaaliin rekisteröitymistä sekä Mercedes me connect -palvelujen käyttöehtojen hyväksymistä. Lisäksi kyseisen auton on oltava yhdistetty käyttäjätiliin. Asiakas voi aktivoida palvelut ensimmäistä kertaa vuoden kuluessa auton ensirekisteröinnistä tai käyttöönotosta, kumpi tahansa täyttyy ensin. Palvelut ovat vuoden ajan maksuttomia ensimmäisestä aktivoinnista lukien. Alkuperäistä käyttöaikaa voi jatkaa Mercedes me -portaalissa.

    Mercedes me Charge

    Sähköautojen lataaminen ja latauksen maksaminen onnistuu mukavasti.

    Mercedes-Benzin EQ-merkin autollasi voi nyt matkustaa vielä joustavammin, ja sen lataaminen on helppoa ja mukavaa. Vain yhdellä sopimuksella pääset käsiksi useisiin julkisiin latauspisteisiin jopa rajojen toisella puolella. Voit ottaa Mercedes me Chargen helposti käyttöösi Mercedes me -Portaalissa. Kun olet aktivoinut palvelun, saat sen käyttöösi rekisteröimällä lataussopimuksen.

    Rekisteröinnin jälkeen lataustoiminnot voi helposti käynnistää Mercedes me -sovelluksen tai Mercedes-Benzisi autonäytön kautta. Saat tietenkin myös Mercedes me Charge -latauskortin. Näet lataustoimintosi milloin tahansa Mercedes me -sovelluksen kautta.

    Sinun etusi yhdellä silmäyksellä:

    Saat avattua latauspisteen ja aloitettua latauksen

    Maksaminen onnistuu jatkossa automaattisesti, kun olet kertaalleen valinnut maksutapasi

    Läpinäkyvä kuvaus latausmaksuista ja arvioiduista latauskustannuksista

    Yksi palveluntarjoaja, yksi sopimus ja yksi lasku – helppoa!

    Mercedes me connect -palveluiden saatavuus

    Tietoa palvelun maa- ja valmistussarjakohtaisesta saatavuudesta sekä tarvittavista lisävarusteista on palvelun yleiskatsauksessa. Tämä on luettavissa käyttöehtojen kohdassa Mercedes me connect -palvelun yleiskatsaus.

    Latauspisteiden näyttö.

    Latauspisteet ja niiden sen hetkinen käytettävyys navigointikartalla.

    Tällä palvelulla voidaan hakea auton näyttöön navigointikartalle tiedossa olevat latauspisteet ja niiden senhetkinen käytettävyys. Aktivoi tätä varten palvelu Mercedes me -portaalissa ja aseta "Latauspisteet" erityiskohdesymboliksi autosi navigointijärjestelmässä. Löydät nämä asetukset navigointijärjestelmän vaihtoehdoista alavalikoissa "Kartan sisältö > Erityiskohteet". Tässä voit konfiguroida kaikki erityiskohteet, joiden haluat näkyvän kartassa. Navigointijärjestelmässä on oletusasetuksena latauspisteiden näyttö. Ne näytetään ‒ mikäli käytettävissä ‒ zoomausportaittain 20 m - 1 km. Tähän tarvitaan internet-yhteys.

      1
  • Lataaminen
    Mercedes me Charge
    me connect -palvelu
    Helppo, ympäristöä säästävä lataus mahdollisimman selkeillä kustannuksilla – missä sitten liikutkin.
    Yksi rekisteröityminen ja voit ladata kaikilla palveluntarjoajilla maailmanlaajuisessa Mercedes me Charge –latausverkossa
    Täydellinen selkeys: Ennen latausta näet maksut yhdellä silmäyksellä
    Digitaalinen, keskitetty laskutus latauksen loppuunsuorittamisen jälkeen
    Kaikki kustannukset yhdellä silmäyksellä: Latausten ja maksujen katsominen Mercedes me Charge Dashboardista
    Green Charging: Taattu uusiutuvista lähteistä peräisin olevan energian käyttö

    Lataaminen
    IONITY: edullinen pikalataus
    me connect -palvelu
    Matalammat energian hinnat im IONITY-pikalatausverkossa – helposti Mercedes me Charge:lla.
    käytä IONITY-latauspisteitä edullisempaan hintaan Mercedes me Charge:lla
    kasvava pikalatauspisteverkosto Euroopan pääliikenneväylillä
    tasavirtalatauspisteiden (DC) jopa 350 kW:n latausteho takaa lyhyet latausajat

      
  • Topi27 tapauksessa on kiinnostavaa, mistä voimakas tesla-vastaisuus kumpuaa. Voisitko valottaa asiaa vai onko se liikaa yksityisyyteen menevää? Minua oikeasti kiinnostaa asia. Minä ymmärrän hyvin, jos jollakulla on joku unelma, jostain autosta (ehkä unelma on liian äitelä sana, mutta sinnepäin), mutta en ymmärrä, miksi jokin merkki ottaa noin vahvasti luonnolle?

    Tracktest esim. on mainio bemarinsa kanssa. On niin kovin fani, ettei taida itsekään ymmärtää. Mutta se on positiivista, että on löytänyt mieleisen merkin itselleen eikä se minua mitenkään harmita. Hienoa vaan, että Tracktest saa kurvailla luu ulkona elämänsä naisen kanssa helppokäyttöisellä autolla, jonka kanssa ei tarvitse piuhasulkeisia harrastaa. Eikä ole haasteita talvellakaan ajellessa.

    Minua otti jossain vaiheessa pattiin tesla-fanit ja vieläkin vähän. Tai siis enemmänkin otti pattiin tesla-fanit, joilla ei ollut itsellään Teslaa.

    On automerkkejä ja -malleja, joita en todennäköisesti koskaan ostaisi, mutta ei minulla silti niitä vastaan ole mitään. Toyotassakin ärsyttää vain se ihmisen sekoittaminen väärillä mielleyhtymillä sähköautoihin. Autona Toyota on varmaan ihan ok ja luotettava, sellainen liikenteen harmaa hiirulainen, joka ei nostata kenenkään tunteita.

    Mut kui ollenkas joku voimallisesti vastustaa jotain automerkkiä? Mistä se on lähtöisin?

      1
  • @HybridRules kirjoitti:
    Topi27 tapauksessa on kiinnostavaa, mistä voimakas tesla-vastaisuus kumpuaa. Voisitko valottaa asiaa vai onko se liikaa yksityisyyteen menevää? Minua oikeasti kiinnostaa asia. Minä ymmärrän hyvin, jos jollakulla on joku unelma, jostain autosta (ehkä unelma on liian äitelä sana, mutta sinnepäin), mutta en ymmärrä, miksi jokin merkki ottaa noin vahvasti luonnolle?

    Tracktest esim. on mainio bemarinsa kanssa. On niin kovin fani, ettei taida itsekään ymmärtää. Mutta se on positiivista, että on löytänyt mieleisen merkin itselleen eikä se minua mitenkään harmita. Hienoa vaan, että Tracktest saa kurvailla luu ulkona elämänsä naisen kanssa helppokäyttöisellä autolla, jonka kanssa ei tarvitse piuhasulkeisia harrastaa. Eikä ole haasteita talvellakaan ajellessa.

    Minua otti jossain vaiheessa pattiin tesla-fanit ja vieläkin vähän. Tai siis enemmänkin otti pattiin tesla-fanit, joilla ei ollut itsellään Teslaa.

    On automerkkejä ja -malleja, joita en todennäköisesti koskaan ostaisi, mutta ei minulla silti niitä vastaan ole mitään. Toyotassakin ärsyttää vain se ihmisen sekoittaminen väärillä mielleyhtymillä sähköautoihin. Autona Toyota on varmaan ihan ok ja luotettava, sellainen liikenteen harmaa hiirulainen, joka ei nostata kenenkään tunteita.

    Mut kui ollenkas joku voimallisesti vastustaa jotain automerkkiä? Mistä se on lähtöisin?

    ??????
    Nyt on pakko kysyä koskeeko asiasi tätä ketjua. Luin kahteen kertaan ketjun läpi enkä löydä edes lievää tesla-vastaisuutta saatikka voimakasta tesla-vastaisuutta tästä ketjusta.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    On automerkkejä ja -malleja, joita en todennäköisesti koskaan ostaisi, mutta ei minulla silti niitä vastaan ole mitään. Toyotassakin....

    Joo, me tiedetään jo tuo saarna. Mutta mitä ne muut merkit ja mallit olisivat? Ihan vain vaihteen vuoksi, koska muutenhan voitaisiin alkaa epäilemään, että olet oikeasti kuitenkin Toyota-vastainen.

      
  • @Topi27 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Topi27 tapauksessa on kiinnostavaa, mistä voimakas tesla-vastaisuus kumpuaa. Voisitko valottaa asiaa vai onko se liikaa yksityisyyteen menevää? Minua oikeasti kiinnostaa asia. Minä ymmärrän hyvin, jos jollakulla on joku unelma, jostain autosta (ehkä unelma on liian äitelä sana, mutta sinnepäin), mutta en ymmärrä, miksi jokin merkki ottaa noin vahvasti luonnolle?

    Tracktest esim. on mainio bemarinsa kanssa. On niin kovin fani, ettei taida itsekään ymmärtää. Mutta se on positiivista, että on löytänyt mieleisen merkin itselleen eikä se minua mitenkään harmita. Hienoa vaan, että Tracktest saa kurvailla luu ulkona elämänsä naisen kanssa helppokäyttöisellä autolla, jonka kanssa ei tarvitse piuhasulkeisia harrastaa. Eikä ole haasteita talvellakaan ajellessa.

    Minua otti jossain vaiheessa pattiin tesla-fanit ja vieläkin vähän. Tai siis enemmänkin otti pattiin tesla-fanit, joilla ei ollut itsellään Teslaa.

    On automerkkejä ja -malleja, joita en todennäköisesti koskaan ostaisi, mutta ei minulla silti niitä vastaan ole mitään. Toyotassakin ärsyttää vain se ihmisen sekoittaminen väärillä mielleyhtymillä sähköautoihin. Autona Toyota on varmaan ihan ok ja luotettava, sellainen liikenteen harmaa hiirulainen, joka ei nostata kenenkään tunteita.

    Mut kui ollenkas joku voimallisesti vastustaa jotain automerkkiä? Mistä se on lähtöisin?

    ??????
    Nyt on pakko kysyä koskeeko asiasi tätä ketjua. Luin kahteen kertaan ketjun läpi enkä löydä edes lievää tesla-vastaisuutta saatikka voimakasta tesla-vastaisuutta tästä ketjusta.

    En minä ketjusta puhukaan vaan pelkästään sinun ajatuksista, mutta ei tästä tämän enempää ole syytä keskustellakaan.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Topi27 tapauksessa on kiinnostavaa, mistä voimakas tesla-vastaisuus kumpuaa. Voisitko valottaa asiaa vai onko se liikaa yksityisyyteen menevää? Minua oikeasti kiinnostaa asia. Minä ymmärrän hyvin, jos jollakulla on joku unelma, jostain autosta (ehkä unelma on liian äitelä sana, mutta sinnepäin), mutta en ymmärrä, miksi jokin merkki ottaa noin vahvasti luonnolle?

    Tracktest esim. on mainio bemarinsa kanssa. On niin kovin fani, ettei taida itsekään ymmärtää. Mutta se on positiivista, että on löytänyt mieleisen merkin itselleen eikä se minua mitenkään harmita. Hienoa vaan, että Tracktest saa kurvailla luu ulkona elämänsä naisen kanssa helppokäyttöisellä autolla, jonka kanssa ei tarvitse piuhasulkeisia harrastaa. Eikä ole haasteita talvellakaan ajellessa.

    Minua otti jossain vaiheessa pattiin tesla-fanit ja vieläkin vähän. Tai siis enemmänkin otti pattiin tesla-fanit, joilla ei ollut itsellään Teslaa.

    On automerkkejä ja -malleja, joita en todennäköisesti koskaan ostaisi, mutta ei minulla silti niitä vastaan ole mitään. Toyotassakin ärsyttää vain se ihmisen sekoittaminen väärillä mielleyhtymillä sähköautoihin. Autona Toyota on varmaan ihan ok ja luotettava, sellainen liikenteen harmaa hiirulainen, joka ei nostata kenenkään tunteita.

    Mut kui ollenkas joku voimallisesti vastustaa jotain automerkkiä? Mistä se on lähtöisin?

    ??????
    Nyt on pakko kysyä koskeeko asiasi tätä ketjua. Luin kahteen kertaan ketjun läpi enkä löydä edes lievää tesla-vastaisuutta saatikka voimakasta tesla-vastaisuutta tästä ketjusta.

    En minä ketjusta puhukaan vaan pelkästään sinun ajatuksista, mutta ei tästä tämän enempää ole syytä keskustellakaan.

    Vai ajatusten lukua.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    On automerkkejä ja -malleja, joita en todennäköisesti koskaan ostaisi, mutta ei minulla silti niitä vastaan ole mitään. Toyotassakin....

    Joo, me tiedetään jo tuo saarna. Mutta mitä ne muut merkit ja mallit olisivat? Ihan vain vaihteen vuoksi, koska muutenhan voitaisiin alkaa epäilemään, että olet oikeasti kuitenkin Toyota-vastainen.

    No Range Rover ainakin ja Bentley, hiiri fiiatti, sähkö-mini (minun eka auto oli mini, mutta se oli silloin), Ladaakaan en enää vaikka on minulla sellainen ollut. Kun ajattelee, niin on paljon sellaisia autoja, joita en ostaisi. Edellä oli vain murto-osa niistä. Ja miksi en ottaisi, niin syitä on monenlaisia. Siitä sitten vaihtoehtoja karsimalla olen päätynyt aika usein eri merkkiin, kuin minulla aikaisemmin on ollut. Saksalaisista autoista voisin ottaa bemarin. Jos olisi taloudellisesti varaa isomman puoleiseen SUV-malliin. Taas lipsahti siihen, mitä voisin ottaa. Niin päin on helpompi ajatella. Voisin minä Toyotankin ottaa, jos taivaankappaleet sattuisivat sellaiseen asentoon. Ei Toyota minulla mitenkään pannassa ole. En vain koskaan ole tullut ajatelleeksi ostokohteena.

      
  • @Topi27 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Topi27 tapauksessa on kiinnostavaa, mistä voimakas tesla-vastaisuus kumpuaa. Voisitko valottaa asiaa vai onko se liikaa yksityisyyteen menevää? Minua oikeasti kiinnostaa asia. Minä ymmärrän hyvin, jos jollakulla on joku unelma, jostain autosta (ehkä unelma on liian äitelä sana, mutta sinnepäin), mutta en ymmärrä, miksi jokin merkki ottaa noin vahvasti luonnolle?

    Tracktest esim. on mainio bemarinsa kanssa. On niin kovin fani, ettei taida itsekään ymmärtää. Mutta se on positiivista, että on löytänyt mieleisen merkin itselleen eikä se minua mitenkään harmita. Hienoa vaan, että Tracktest saa kurvailla luu ulkona elämänsä naisen kanssa helppokäyttöisellä autolla, jonka kanssa ei tarvitse piuhasulkeisia harrastaa. Eikä ole haasteita talvellakaan ajellessa.

    Minua otti jossain vaiheessa pattiin tesla-fanit ja vieläkin vähän. Tai siis enemmänkin otti pattiin tesla-fanit, joilla ei ollut itsellään Teslaa.

    On automerkkejä ja -malleja, joita en todennäköisesti koskaan ostaisi, mutta ei minulla silti niitä vastaan ole mitään. Toyotassakin ärsyttää vain se ihmisen sekoittaminen väärillä mielleyhtymillä sähköautoihin. Autona Toyota on varmaan ihan ok ja luotettava, sellainen liikenteen harmaa hiirulainen, joka ei nostata kenenkään tunteita.

    Mut kui ollenkas joku voimallisesti vastustaa jotain automerkkiä? Mistä se on lähtöisin?

    ??????
    Nyt on pakko kysyä koskeeko asiasi tätä ketjua. Luin kahteen kertaan ketjun läpi enkä löydä edes lievää tesla-vastaisuutta saatikka voimakasta tesla-vastaisuutta tästä ketjusta.

    En minä ketjusta puhukaan vaan pelkästään sinun ajatuksista, mutta ei tästä tämän enempää ole syytä keskustellakaan.

    Vai ajatusten lukua.

    Etkö ole huomannut, että ajatuksiasi tipahtelee ihan luettavaksi tänne palstalle. Ei tarvita telepatiaa. Minä vain ihmettelen, että kun olet sähköautomyönteinen, niin mistä antipatia Teslaa kohtaan johtuu.

    Yksi perinneautomyyjä suorastaan tuohtui minulle, kun kerroin ottaneeni Teslan enkä hänen tarjoamaa plugaria. Etsin nimittäin reilusti pidemmällä sähkörangella olevaa plugaria, koska en ensin älynnyt Model X:n olevan sopiva vaihtoehto. Että onko Tesla jonkinlainen periaatteellinen piikki perinnekauppiaan lihassa vai herättääkö Teslan odotusten vastainen hengissä säilyminen ja jatkuva kasvaminen pelkoa? Jos uusi BMW sähkö-SUV olisi ollut silloin markkinoilla, niin sekin olisi saattanut tulla hankittua. Oli sellainen haku päällä sähköautoon ja Volvon mallit tulossa vasta muutaman vuoden päässä, eikä vieläkään ole XC90 sähköversiota näkynyt.

      
  • muokattu 09.02.2022 02:54

    @HybridRules kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Topi27 tapauksessa on kiinnostavaa, mistä voimakas tesla-vastaisuus kumpuaa. Voisitko valottaa asiaa vai onko se liikaa yksityisyyteen menevää? Minua oikeasti kiinnostaa asia. Minä ymmärrän hyvin, jos jollakulla on joku unelma, jostain autosta (ehkä unelma on liian äitelä sana, mutta sinnepäin), mutta en ymmärrä, miksi jokin merkki ottaa noin vahvasti luonnolle?

    Tracktest esim. on mainio bemarinsa kanssa. On niin kovin fani, ettei taida itsekään ymmärtää. Mutta se on positiivista, että on löytänyt mieleisen merkin itselleen eikä se minua mitenkään harmita. Hienoa vaan, että Tracktest saa kurvailla luu ulkona elämänsä naisen kanssa helppokäyttöisellä autolla, jonka kanssa ei tarvitse piuhasulkeisia harrastaa. Eikä ole haasteita talvellakaan ajellessa.

    Minua otti jossain vaiheessa pattiin tesla-fanit ja vieläkin vähän. Tai siis enemmänkin otti pattiin tesla-fanit, joilla ei ollut itsellään Teslaa.

    On automerkkejä ja -malleja, joita en todennäköisesti koskaan ostaisi, mutta ei minulla silti niitä vastaan ole mitään. Toyotassakin ärsyttää vain se ihmisen sekoittaminen väärillä mielleyhtymillä sähköautoihin. Autona Toyota on varmaan ihan ok ja luotettava, sellainen liikenteen harmaa hiirulainen, joka ei nostata kenenkään tunteita.

    Mut kui ollenkas joku voimallisesti vastustaa jotain automerkkiä? Mistä se on lähtöisin?

    ??????
    Nyt on pakko kysyä koskeeko asiasi tätä ketjua. Luin kahteen kertaan ketjun läpi enkä löydä edes lievää tesla-vastaisuutta saatikka voimakasta tesla-vastaisuutta tästä ketjusta.

    En minä ketjusta puhukaan vaan pelkästään sinun ajatuksista, mutta ei tästä tämän enempää ole syytä keskustellakaan.

    Vai ajatusten lukua.

    Etkö ole huomannut, että ajatuksiasi tipahtelee ihan luettavaksi tänne palstalle. Ei tarvita telepatiaa. Minä vain ihmettelen, että kun olet sähköautomyönteinen, niin mistä antipatia Teslaa kohtaan johtuu.

    Yksi perinneautomyyjä suorastaan tuohtui minulle, kun kerroin ottaneeni Teslan enkä hänen tarjoamaa plugaria. Etsin nimittäin reilusti pidemmällä sähkörangella olevaa plugaria, koska en ensin älynnyt Model X:n olevan sopiva vaihtoehto. Että onko Tesla jonkinlainen periaatteellinen piikki perinnekauppiaan lihassa vai herättääkö Teslan odotusten vastainen hengissä säilyminen ja jatkuva kasvaminen pelkoa? Jos uusi BMW sähkö-SUV olisi ollut silloin markkinoilla, niin sekin olisi saattanut tulla hankittua. Oli sellainen haku päällä sähköautoon ja Volvon mallit tulossa vasta muutaman vuoden päässä, eikä vieläkään ole XC90 sähköversiota näkynyt.

    Sähköauto myönteisyys on päivän selvää ympäristön kannalta jos on pakko autoa käyttää se on 100% saletti nykyisistä vaihtoehdoista, että vain houkka on siitä eri mieltä.

    Ehkä tulkintasi on vain omasta näkökulmastasi liian herkkä tai yksipuolinen.
    Nykyään sairaseläkkeellä ei oikeastaan ole autolla väliä kunhan se ei hakkaa nivelrikkoista kehoani äärimmäisiin tuntien kiputiloihin ja kaikilla päivillä en pystyisi edes kipujen takia ajamaan tai olemaan edes kyydissä.
    Tavat ja ajatukset vaan on aivoissa tiukassa ja olen aina halunnut parhaan saatavilla olevan on se sitten kalastusväline tai työkalu esim. kiintolenkki yksinkertainen väline silti ei mielestäni Stahlwilleä parempaa ole.
    Autoissa haluan Porshen 911 rata-auton ajettavuuden ja vielä paremman ulkonäön ja kojelaudan täytyy olla visuaalisesti miellyttävä ja ajaessa kaiken tarpeellisen täytyy olla kädet ratissa klo 10 14 asennossa sormen päiden tuntumassa automaattisesti on nopeus sitten 50 ta 250 km/h. Olen aina nauttinut hyvin käyttäytyvistä autoista ratanopeuksissa ja hyvillä teillä ajamisesta pitempiäkin matkoja ja on ollut tuuria päästä kokeilemaan monenlaisia autoja. Joo en ole nopeuden suhteen takavuosina rajoituksia noudattanut ja hyvin tyypillinen matkanopeus Suomessakin oli esim. perjantai iltapäiväruuhkassa lähtö Korsosta Raumalle ja trippiin kertyi matkaa ei suorinta tietä 298 km ja aikaa kului yleisen liikenteen keskellä 5 min. alle kahden tunnin. Tosin en ole liikenteessä yhtään vaaratilannettakaan aiheuttanut ja jopa 4 Helsingin korkeaa poliisijohtajaa aikanaan sakkoa minulle kirjoittaessa totesi, että tulevat itse poliisiasemalle kirjoittamaan sakon vaikka olivat matkalla Vaasaan johonkin kokoukseen sanoivat, että ajoin hyvin niin kauan kuin pysyivät perässä, joten kirjoittavat vaan vähän isomman sakon, etten joudu antamaan korttiani pois. On vieläkin tuo sakkolappu tallella muistona kun kun olin jo mielessäni kortin menettänyt poliisihelikopterin yläpuolella pörräten ja tielle oli ajettu vastaanottokomiteassa 5 mustaa maijaa tielle poikittain, ehkä siihen vaikutti matkalla minua pysäyttämään lähetetyt pari poliisi autoa, jotka ohitin ihan rutiinin omaisesti autoletkassa.
    Polttopuita olen palkannut muut kuskaamaan ja autoissani riittävä tila on kalastusvälineet ja vene on jo rannassa valmiina.

    Olen tottunut teollisuudessa tekemään aina parhaani oli sitten kyse tuotemalleista, prototyypeistä, tuotantolinjoista, manipulaattoreista, ropoteista tai erilaisista keksinnöistä ympäri maailmaa ja jopa onnistunut aina jopa liian hyvin Italialaisen autoteollisuuden mukaan joka pyysi minua huonontamaan laatua kun he eivät pääse lähellekkään ja ironista oli tilaus vaiheessa minulta vannotettiin täysin kouluttamattomana onnistunko tehtävässä kun ketään muuta ei ollut siinä kunnolla onnistunut ja olin luvannut onnistuvani jos saan suunnitella koko tuotteen ja tuotanto prosessin. Tästä johtuen en ole ikinä joutunut hakemaan töitä vaan ympäri maailmaa on tullut useita tarjouksia ratkaista jokin ongelma ja on saanut valita mistä itse pitää. Yksi poikkeus on mikä jäi toteuttamatta huonon kielipääni takia eikä minulla ole oikeastaan minkäänlaista koulutustakaan vaan kaiken opetellut työn lomassa oli tarjous päästä tekemään autoteollisuudelle täyden mittakaavan savimalleja. Sopimus oli viisivuotinen ja puoli miljoonaa vuodessa + kulut -80 luvulla ja ensimmäinen paikka 5 hengen ryhmässä joka siihen aikaan kiersi ympäri maailmaa oli italiassa ja seuraava japanissa, mutten lähtenyt huonon kielipääni takia ja kalastusharrastus painoi vaa-assa myös paljon.
    Olen vaan tottunut tekemään parasta ja käyttämään parhaita välineitä eikä Tesla täytä näistä vaatimuksista ulkonäköä, kojelautaa ja ennen kaikkea teknisesti pahasti kesken eräinen ja rima aivan liian matalalla turvallisuus näkökohdista katsoen, joten ei sitä tarvitse edes koe ajaa kun ei läpäise perus vaatimuksia. Tutkan pois jättäminen jo aiemmin puuttuvan Lidarin lisäksi yhdistettynä kuljettajan vireystilan valvonnan puutteisiin on todella ala-arvoista ja amerikkalaista ahneutta. Tesla kurssit korkeat tai alhaiset ei vaikuta pierun vertaa jos joku on paras vaikka niitä olisi vain muutama nolla arvolla se olisi silti paras.

    Paljon arvostelemasi Toyota on yksi turvallisempia autoja tekniikaltaan tänä päivänä ja Saksalaiset tekevät toistaiseksi tiukalla turvallisuus kriteereillä parempia autoja teknisesti.

    Eli valintani perustuvat pelkästään faktoihin ja kokemuksiini.

    Eli ei mitään henkilökohtaista sinua vastaan vaan olen ihan lämpimästi miettinyt sinun tekevän jotain vastaavaa teollisuudessa mitä itse aikanaan tein. Vielä kerran Tesla ei vaan täytä teknisiä vaatimuksiani vaikka ulkonäön koittaisi unohtaakin.

      3
  • @Topi27 kirjoitti:

    Ehkä tulkintasi on vain omasta näkökulmastasi liian herkkä tai yksipuolinen.
    Nykyään sairaseläkkeellä ei oikeastaan ole autolla väliä kunhan se ei hakkaa nivelrikkoista kehoani äärimmäisiin tuntien kiputiloihin ja kaikilla päivillä en pystyisi edes kipujen takia ajamaan tai olemaan edes kyydissä.
    Tavat ja ajatukset vaan on aivoissa tiukassa ja olen aina halunnut parhaan saatavilla olevan on se sitten kalastusväline tai työkalu esim. kiintolenkki yksinkertainen väline silti ei mielestäni Stahlwilleä parempaa ole.
    Autoissa haluan Porshen 911 rata-auton ajettavuuden ja vielä paremman ulkonäön ja kojelaudan täytyy olla visuaalisesti miellyttävä ja ajaessa kaiken tarpeellisen täytyy olla kädet ratissa klo 10 14 asennossa sormen päiden tuntumassa automaattisesti on nopeus sitten 50 ta 250 km/h. Olen aina nauttinut hyvin käyttäytyvistä autoista ratanopeuksissa ja hyvillä teillä ajamisesta pitempiäkin matkoja ja on ollut tuuria päästä kokeilemaan monenlaisia autoja. Joo en ole nopeuden suhteen takavuosina rajoituksia noudattanut ja hyvin tyypillinen matkanopeus Suomessakin oli esim. perjantai iltapäiväruuhkassa lähtö Korsosta Raumalle ja trippiin kertyi matkaa ei suorinta tietä 298 km ja aikaa kului yleisen liikenteen keskellä 5 min. alle kahden tunnin. Tosin en ole liikenteessä yhtään vaaratilannettakaan aiheuttanut ja jopa 4 Helsingin korkeaa poliisijohtajaa aikanaan sakkoa minulle kirjoittaessa totesi, että tulevat itse poliisiasemalle kirjoittamaan sakon vaikka olivat matkalla Vaasaan johonkin kokoukseen sanoivat, että ajoin hyvin niin kauan kuin pysyivät perässä, joten kirjoittavat vaan vähän isomman sakon, etten joudu antamaan korttiani pois. On vieläkin tuo sakkolappu tallella muistona kun kun olin jo mielessäni kortin menettänyt poliisihelikopterin yläpuolella pörräten ja tielle oli ajettu vastaanottokomiteassa 5 mustaa maijaa tielle poikittain, ehkä siihen vaikutti matkalla minua pysäyttämään lähetetyt pari poliisi autoa, jotka ohitin ihan rutiinin omaisesti autoletkassa.
    Polttopuita olen palkannut muut kuskaamaan ja autoissani riittävä tila on kalastusvälineet ja vene on jo rannassa valmiina.

    Olen tottunut teollisuudessa tekemään aina parhaani oli sitten kyse tuotemalleista, prototyypeistä, tuotantolinjoista, manipulaattoreista, ropoteista tai erilaisista keksinnöistä ympäri maailmaa ja jopa onnistunut aina jopa liian hyvin Italialaisen autoteollisuuden mukaan joka pyysi minua huonontamaan laatua kun he eivät pääse lähellekkään ja ironista oli tilaus vaiheessa minulta vannotettiin täysin kouluttamattomana onnistunko tehtävässä kun ketään muuta ei ollut siinä kunnolla onnistunut ja olin luvannut onnistuvani jos saan suunnitella koko tuotteen ja tuotanto prosessin. Tästä johtuen en ole ikinä joutunut hakemaan töitä vaan ympäri maailmaa on tullut useita tarjouksia ratkaista jokin ongelma ja on saanut valita mistä itse pitää. Yksi poikkeus on mikä jäi toteuttamatta huonon kielipääni takia eikä minulla ole oikeastaan minkäänlaista koulutustakaan vaan kaiken opetellut työn lomassa oli tarjous päästä tekemään autoteollisuudelle täyden mittakaavan savimalleja. Sopimus oli viisivuotinen ja puoli miljoonaa vuodessa + kulut -80 luvulla ja ensimmäinen paikka 5 hengen ryhmässä joka siihen aikaan kiersi ympäri maailmaa oli italiassa ja seuraava japanissa, mutten lähtenyt huonon kielipääni takia ja kalastusharrastus painoi vaa-assa myös paljon.
    Olen vaan tottunut tekemään parasta ja käyttämään parhaita välineitä eikä Tesla täytä näistä vaatimuksista ulkonäköä, kojelautaa ja ennen kaikkea teknisesti pahasti kesken eräinen ja rima aivan liian matalalla turvallisuus näkökohdista katsoen, joten ei sitä tarvitse edes koe ajaa kun ei läpäise perus vaatimuksia. Tutkan pois jättäminen jo aiemmin puuttuvan Lidarin lisäksi yhdistettynä kuljettajan vireystilan valvonnan puutteisiin on todella ala-arvoista ja amerikkalaista ahneutta. Tesla kurssit korkeat tai alhaiset ei vaikuta pierun vertaa jos joku on paras vaikka niitä olisi vain muutama nolla arvolla se olisi silti paras.

    Paljon arvostelemasi Toyota on yksi turvallisempia autoja tekniikaltaan tänä päivänä ja Saksalaiset tekevät toistaiseksi tiukalla turvallisuus kriteereillä parempia autoja teknisesti.

    Eli valintani perustuvat pelkästään faktoihin ja kokemuksiini.

    Eli ei mitään henkilökohtaista sinua vastaan vaan olen ihan lämpimästi miettinyt sinun tekevän jotain vastaavaa teollisuudessa mitä itse aikanaan tein. Vielä kerran Tesla ei vaan täytä teknisiä vaatimuksiani vaikka ulkonäön koittaisi unohtaakin.

    Jaahas, tällä palstalla majailee sekalainen seurakunta eri alojen asiantuntijoita ja seassa vielä kaikkien alojen asiantuntjoitakin.

    Eikö sinua sähköautoja arvostavana yhtään kiusaa Toyotan tapa olla olevinaan osittain sähkökäyttöinen ajoneuvo? Mainitsemastasi ympäristönäkökulmasta juurikin sähköisellä bensiininsäästötekniikalla varustettua autoa pitäisi markkinoida bensiiniautona. Toyotan ceeookaks-päästöthän eivät taida olla selkeästi pienempiä kuin esim. dieseleidenkään ja löytyy dieseleitä, joissa on vielä pienemmät hiilipäästöt ilman sähkövermeitäkin. Taitaa löytyä rehellisesti bensiiniautoksi esittäytyviäkin pienipäästöisempiä.

    Ajatko nyt muuten sellaisella sähköautolla, joka täyttää tekniset vaatimuksesi? Olisi mielenkiintoista tietää, mikä auto se on, että olisi minullakin yksi mittatikku, mihin kohtaan Teslan voisi sijoittaa sähköautojen tekniikkajanalla. Siis Teslahan on sitten teknisesti huonompi kuin millä ajat. Voisin ottaa siitä vähän referenssiä omille ajatuksilleni. Muistelen sinun joskus sanoneen, että sinulla on ID.3? Olisiko siinä sähköauto, joka sopisi Teslalle seuraavien mallien tavoitetasoksi?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit