Jos ajatellaan vain hybridiauton ajoakun kestävyyden/kapasiteetin pysymisen kannalta, niin millä välillä akun varaustaso kannattaa pitää? Volvocarsin sivulta löytyy suositus täyssähköauton akulle, ei pitäisi päästää alle 20% ja lataus Max 90 %. Sama sivusto suosittaa hybridiakun latausta 100 %:iin, kun kapasiteetin alenema ei haittaa, kun rinnalla on polttomoottori. Pientä ristiriitaa. Minkälaisia suosituksia mahtanee löytyä muilta valmistajilta? Toimituksen kommentit tervetulleita.
Ei kai hybridiä kannata pitää, jos akussa haluaa vain sähköä kemiallisessa muodossa säilöä. Pieni akku on ladattava täyteen ja ajettava tyhjäksi, että auto kannattaa. Voi sitten 10 vuoden päästä ihmetellä, jos akku pitää enää 80% luvatusta, tai takuuajan loppupuolella käräjöidä myyjän kanssa kapasiteetista. Pidempää seisontaa varten taitaa 50-80% olla sopiva varaustaso.
Ainakin joissain lataushybrideissä ajoakuston brutto vs. netto kapasiteetissa on helposti 20% "pelivaraa", eli se auton näyttämä 100% varaus on oikeasti jossain 80-90% välillä. BMS hoitaa tuon ajattelun, niin ei tarvitse olla käyttäjän vaivautua.
mikään akku ei pitkään jaksa 20-100% lataus sykliä. jos valmistaja ei ole tehnyt kuten zeimzei mainitsee valvontayksikön valmiiksi ohjelmointia jättäen ko. akulle tyypillisen max.latauksen, niin käy kuten mitsuille, max.50km onkin yht.äkkiä max.25km ja täten käytettä'vyys nolla.
Minulla oli Volvo XC90T8. Sen spekseissä sanottiin akun koko kapasiteetin olevan 10.4kWh (vuosimalli oli 2018),
SoC alue eli State of Charge oli 13% - 90% eli 8kWh. Akun hallintaohjelma (BMS) siis automaattisesti rajasi akun käyttöenergian välille 13% - 90%. Siispä ainakin siinä plugarissa akun voi rauhallisin mielin antaa lataantua "täyteen", koska auton mittariston näyttämä täysi akku tarkoittaa käytännössä 90% varausta akussa.
Eli tuossa käytetään maksimissaan 77 % akun kapasiteetista. Omassa ei ladattavassa hybridissä käytetään maksimissaan vain 44 %. Eli, kyllä ne autonvalmistajat rakentavat autoja siten että akku kestäisi "riittävän" ajan jokatapauksessa.
Puhelimeni pyrkii säästämään akkua öisin sillä tavoin että lataa akun ensin 80%:iin ja vasta juuri ennen heräämistä sataan.
Miten puhelimesi tietää, milloin heräät? Vai alkaako loppuun lataaminen ajastetun herätyksen perusteella? Voitko siis mihin aikaan vain saada loppulataamisen käyntiin asettamalla herätyksen vaikka töistä lähdön ajan mukaan?
Se sanoo näin:
Optimoitu yölataus
Akun ikääntymisen hidastamiseksi laite oppii unirytmisi ja lataa yli 80 %:n juuri ennen heräämistäsi.
Olen pitänyt akut aina mahdollisimman täysinä ja laturissa ja hyvin kestävät vuosia. Uusin puhelin on Samsung A50 ja siinä on pikalataus pois. Kun on mahdollisimman pieniä syklejä ja hidas lataus, ainakin akun fyysiset rasitukset ovat pienimmillään.
Mun puhelimen mukana tuli 120W pikalaturi jota käytän melko usein, varsinkin jos varaus laskee alle 20% ennen nukkumaanmenoa.
Tuntuu kuitenkin siltä että se on jonkun sortin kusetus. Yöllä hitaammin täyteen ladatun akun 40% on ihan eri 40% kuin tyhjähköstä pikaladattu. Ihan vilpittömästi ja ilman omasta mielestä merkittävää foliohattuilua epäilen että halutaan näyttää mukamas nopeita latauksia, mutta oikeasti tehoa ei syötetä ihan samaan malliin.
Jos kyseessä on monikennoinen akku, kennojen jännitteet ovat ihan sekaisin pikalatauksessa. Ehkä jokin arvo on 40%, mutta akussa on siis liki tyhjiä ja liki täysiä keinoja sekaisin. Hitaasti lataamalla kaikki kennot saattavat olla lähellä 40%:n varausta ja akun sisältö siksi suurempi.
Tämähän voisi selittää asian, kiitos! Tosin, en nyt pidä ihan mahdottomana sitäkään että tämä on myös juuri sitä mitä halutaan näyttää.
Onkohan niin, että hybridiauton akku kestää parhaiten, jos käyttää ajastettua latausta, jolloin akku ladataan täyteen vasta arvioiduksi lähtöajaksi. Liian tyhjänä tai liian täytenä pidempään säilyttäminen ei liene hyväksi. Tuossa aiemmassa kommentissa oli hyvä näkemys sopivista prosenteista. Ainakaan omassa hybridissäni maksimivarausta ei pysty säätämään muutoin kuin lopettamalla latauksen ennen täyttymistä. Silloin kun tietää, että perillä ei pääse lataamaan, ei kannata päästää akkua tyhjäksi, ainakaan kylmällä ilmalla. Omassani on kuuden vuoden / max 200 tkm huoltosopimus. Mielenkiintoista nähdä, kattaako se akun vaihtoa, jos akun kapasiteetti hiipuu. Olisiko luotettavin tapa seurata kapasiteetin laskua, jos katsoo tyhjästä täyteen latauksen kulutusta. Siinä tuntuu olevan jo nyt iso vaihtelu, 14-17,5 kwh haarukassa. Kun ajaa kotiin navigaattori päällä, akku näyttäisi menevän tyhjemmäksi. Toisaalta kun itse valitsee sähkön ja hybridin välillä, pääsee pienempään bensan kulutukseen.
Minä en tiedä, mutta päättelen seuraavaa: ladattava hybridi huolehtii itse siitä, että akku ei ajon aikana purkaudu liian vähiin. Plugarihan lataa akkua myös besamoottorin avulla tarpeen mukaan. Esim. XC90T8 pystyy ajamaan nelivedolla jatkuvasti vaikka takapyöriä käyttää vain sähkömoottori. XC90T8:ssa oleva sähkömoottori/-generaattori myös tehostaa polttomoottoria kiihdytyksessä, jos kuski painaa tallan lattiaan. Myös maksimivarausta auton lataus rajoittaa automaattisesti.
Sähköauto on eri tarina, koska auto itse ei pysty määräämään akun minimi- eikä maksimilatausta. Siinä kun ei ole bensa-aggregaattia mukana kuten plugareissa. Akun lataaminen usein täyteen yli päivittäisen käyttötarpeen tai akun ajaminen usein lähes tyhjäksi heikentää akun käyttöikää kuulemma. Tiedä sitten, onko tuota voitu kokeellisesti todistaa tosielämässä vai onko vain laboratoriotestien perusteella laskettu. Missään en ole törmännyt tietoon kuinka usein akku pitäisi ladata täyteen, jotta "usein täyteen lataaminen" toteutuisi.
Ladattavan hybridin tapauksessa en alkaisi vahtimaan akun varaustasoja vaan lataisin "täyteen" aina, kun mahdollista. Auto pitää huolen lopusta. Oleellinen ero sähköautoon on, että ladattava hybridi voi säädellä akun varaustasoa samalla kuin kuski kuljettaa autoaan ja nauttii ajoittaisesta sähköajon suomasta miellyttävyydestä.
Mieluummin lataa akun aina, kun mahdollista. Teslakin suosittaa pitämään auton piuhassa aina, kun mahdollista ja säätämään halutun varaustason n. 50 - 80% tasolle, jollei ole tarkoitus lähteä pitkälle matkalle. Ainakin XC90T8 näytti 90% ladatun akun "täytenä". Siis päälle päin ei nähnyt, että varaus oli 90%, mutta auton tarkemmissa spekseissä sanottiin täyteen lataamisen tarkoittavan, että akussa on 90% varaus suhteessa kokonaiskapasiteettiin, joka on 10.4kWh mallivuoden 2018 XC90T8:ssa.
P.S. ajastettua lataamista itse käyttäisin sillä perusteella, että sähkö olisi halvempaa tiettyyn aikaan. Ja kylmillä ilmoilla, jotta auto ja akku olisi lämmitetty juuri ennen lähtöä. Akun kestoiän kannalta en usko asialla olevan väliä. Juuri ennen lähtöä täyteen ladattu akku ja lämmitetty auto antaa pidemmän sähköajon kantaman matkalle lähtiessä. Varsinkin, jos auto ei sähköajolla osaa lämmittää bensamoottorin avulla kabiinia, niin esilämmityksellä on selkeäsi merkitystä rangeen.
Sähköautoissa akku ei tyhjene liikaa muuta kuin hyvin pitkässä seisonnassa. Akussa on aina sähköä sen ylläpitämiseen. Toki matka loppuu jossain vaiheessa.
Vaimon läppärin valikoissa on kolme vaihtoehtoa akun lataamiselle 100% = nopein akun kuluminen, 80% = keskimääräinen ja 60 % lataus jolloin akun pitäisi kestää mahd. kauan.
Jostain olen myös lukenut että paras varaus litiumioniakun pidempiaikaiseen säilytykseen olisi 40% taso.
Sanoinkin vain, että sähköauto ei pysty säätelemään akun varaustasoa, mutta plugari pystyy. Tesla sanoo jossain ohjeessa, että akkua ei pidä ajaa usein minimiin, koska se lyhentää akun kestoikää. Teslalla voi ajaa vielä jonkun matkaa, kun varaustaso näyttää nollaa, olen kuullut kerrottavan, en ole itse testannut. Eikä akkua voi ajaa kokonaan tyhjäksi vaan auto pakottaa pysähtymään jo aikaisemmin. Käyttöohje myös varoittaa, että jos akku pääsee purkaantumaan ihan tyhjäksi auton seisoessa pitkään, ei akku ehkä enää lataannu ollenkaan.