TM koeajoi tätä maaliskuussa 2023 ja valokuvissa jo näkyy, että etupyörän jarrulevy on syvillä urilla ja/tai ruosteessa. Veikkaan, että Suomeen näitä autoja rekisteröidään alle 50 kpl, mutta veikkaan myös, että jarrut tulevat olemaan aikamoista kulutustavaraa, kun kukin kokeilee, että kiihtyykö alle 2,1 sekunnin sataseen.
Tämä kulkine sopinee Nintendon pelaajille, mutta itse en kyllä edes istuisi siihen sisälle, kun aina tuollainen törpön näköinen 17" ruutu tuijottaa kohti.
Ruostesuojatut levyt kestävät pitkään, jos sähköjarru toimii. Mutta miksi kiihdytyksessä pitäisi käyttää jarruja? Sähkiksessä ei taida edes tarvita kierroksiennostoa jarrua vasten.
Mulla kyllä tuossa 17 vuotiaassa polttomoottoriautossa ruostesuojaamattomat alkuperäiset levyt ovat sellaisessa kunnossa, että luultavasti toimivat hyvin toisenkin mokoman. Mihin levyjen ruostesuojausta lopulta tarvitaan? Siihenkö ettei jarruja käytetä? Ja, mistäkö tiedän että autoni jarrulevyt ovat ruostuvia, no siitä että jos pesen auton niin minuutin päästä levyt ovat ruskeat.
Onko edes paloja tarvinnut 17 vuoteen vaihtaa?
Omassa autossani meni 20 vuotta tehtaan paloilla. Sitten huomasin, että yksi oli kulunut vinoon, pintaa siinäkin oli runsaasti. Polttiksessakin moottorijarrutus toimii enkä edes ole toisten edessä hidastelemassa 200 metriä ennen valoja.
Levytkin kestävät varmasti vielä yhdet pyöränlaakerit, ne ovat huonoja alkuperäisinä ja tarvikkeina.
Eteen vaihdettiin muistaakseni viimeisessä huollossa vuosi sitten, kun annoin luvan - en tosin tiedä olisiko tarvinnut vaihtaa, kun en ole niitä mittaillut. Joskus huollot mielellään vaihtaa aika hyväkuntoisiakin jarrupaloja
Tyypilliset noin vähällä käytöllä jarrusatuloiden männät tuppaavat jumittamaan. Onko sellaista tapahtunut?
Vaikka jarrupalat eivät kuluisi kovin paljoa moottorijarrutuksen ansiosta, polttiksissa joutuu ainakin pysähtymiset hoitamaan jarruilla. Osa hidastusjarrutuksista jää pois, mutta paljon käyttöäkin jää. Ja silloin tällöin muistaessa vähän kovempi jarrutus ongelmien välttämiseksi.
Ei tuossa 17 vuotiaassa, mutta 7 vuotiaasta takavetohybridistä piti kerran herkistellä toista etujarrupalaa. Eivätkä nuo jarrut niiiin vähäisellä käytöllä ole olleet, molempiin on tullut vuosien mittaan keskimäärin 15000 km vuodessa.
Hyvin ennakoiden ajettu, molemmat!
Minulla menee jarruosat vaihtoon jo alle 10 vuodessa alle 200.000 km ajolla.
Kun ei ole ainoa autoni ja muutenkin on ollut paljon seisonnassa, mittari lähestyy vasta 190 tuhatta. Kuitenkin yllättävän hyvin kaikki osat toimivat vuodesta toiseen. Seuraava jännättävä on jarruletkut ja kaikki muutkin letkut, vaikka ihan tuoreilta nekin näyttävät.
Takarumpujarruissa tuli osia vaihdettua turhaan. Toisen puolen käsijarruvaijeri jumitti selkeästi ja uusi ei ollutkaan paljoa parempi. Tuli pienoinen ongelmakierre, jossa vaihtui siis turhia osia, kun ainoa ongelma oli lopulta käsijarruvaijeri. Se ei kulkenut kiinnipäin kunnolla tai jousti liikaa eikä kunnon jarrutustehoa sitten löytynyt vasta kuin uudella vaijerilla. Ihan heti vaihdosta eivät ongelmat alkaneet, joten vaijerin syyllistäminen ei ollut itsestäänselvyys.
Tuotanoin, nykyautoissa joissa otetaan energiaa talteen, ei jarrut juuri lainkaan kulu, oli kyseessä sitten polttomoottori tai sähkö. Jos yhdessä testiautossa on kuvissa kuluneet jarrut, sopisi paremmin kysyä
kuinka monta kilometriä on ajettu rata ajoa maanteillä...
Vasta nyt tuli mieleen, että jarruthan kuluvat (loppuun) kovissa kiihdytyksissä, kun pitoa yritetään hallita jarruttamalla. Ei kai Teslassakaan ole mitään järkevää voimansiirtoa, vaan satavuotiaalla tekniikalla mennään.
Tuossa Teslassa on kolme moottoria joiden momenttia voidaan ohjata erittäin nopeasti yhdessä ja erikseen. Jarruja ei siis varsinaisesti käytetä pidonhallintaan kiihdytyksessä kun sähkömoottoreiden nopea reagointi hoitaa sen homman.
juuri näin, ei enää vetopitoa tasauspyörästölle jarruilla hoideta, vaan kitkalukoilla, ja sähköllä suoraan
vastaavasti sähköisesti moottoreita tai moottorin tasauspyörästöä säätämällä.
Plaidin vakiojarrut ovat tosiaan suht vaatimattomat auton muuhun suorituskykyyn nähden. Radalla ne eivät kestä oikein alkuunkaan, mistä osoituksena mm vaatimaton Nyrburgringin kierrosaika.
Jos radalle aikoo, tai muuten haluaa parantaa jarruja, niin tarjolla on parempaa palikkaa vakioiden tilalle. Teslalta on tulossa hiilikuitupaketti maltilliseen $20k hintaan. https://shop.tesla.com/product/model-s-plaid-carbon-ceramic-brake-kit
Pirkka-kansalle houkuttelevammat hiilarit saa esim täältä noin puoleen hintaan https://unpluggedperformance.com/product/model-s-plaid-carbon-ceramic-brake-kit/
Todellinen Saituripörssin kanta-asiakkaan paketti täältä:
https://www.mountainpassperformance.com/product/mpp-model-s-plaid-big-brake-kit/
Se on sitten asia erikseen, kuinka moni noita parempia jarruja tarvitsee? Oma Teslani on Plaidiin nähden naurettavan hidas, mutta kuitenkin M2/M3/M4-sarjan kiihdytyksessä jälkeensä jättävä, kuskilla painava kaasujalka, mutta jarrupolkimeen kosken silti aniharvoin. Jopa siinä määrin, että jarruja tulee aika-ajoin käytettyä ilman varsinaista syytä, jotta pysyvät herkkinä tositilannetta varten.